Nieuwe versie film Napoleon van 7 uur BIJ HIJ Kunstonderwijs internationaal bij Sint Joost UIT DE TIJDSCHRIFTEN Franse prijs voor Marguerite Duras te kunst" te keur n 'O 2o 'O D O b b "O 'O b 'D b b b b b b b b t> b b b b b b b T3Z PAGINA GIDS 2 JDEN Kees Bierman Jack Gijzen Uit Rusland EI N DRFDAKTIE HENK EGBERS Suske en Wiske: De Lieve Lilleham fypie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler iphë l S7 uk weci /hi N WAT l 0 DlT WJIDE ÉffiÊiP NIETS TE WENSEN ^EPLATEWD TOILETJE Vf 7/r-* msar Even Piekeren Boes 0 P L 0 S S A52 WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984 >SEN BEGINNEN: )/arande" pstr. 43 7d 23 nov. a s. om bond 24 nov. a.s. om lond 24 nov. a.s. om bnd 25 nov. a.s. om Izedigheid en om z'n stijl irdt besteedt. [pgave bij 1140-12201 te ST.-JANSTEEN len J Bij beschikking van de arrondissementsrecht bank te Middelburg van 7 november 1984 is on der curatele gesteld Tannetje Cornelia Slabbekoorn, geboren te Goes op 24 februari 1945, wonende te Kloe- tinge, gemeente Goes, Koningin Wilhelmina- straat 32. Tot curatrice is be noemd J.J Slabbe- koorn-van der Weele, wonende te Kloetinge, Koningin Wilhelmina- straat 32, en tot toeziend curator L.J. Slabbe koorn, wonende te Kloetinge, Koningin Wilhelminastraat 25. Goes, 9 november 1984 Voorstad 22 Namens de verzoekster, mr. J.G. van der Burgt, procureur Bij beschikking van 7 november 1984 van de Arrondissementsrecht bank te Middelburg is het faillissement van K.S.C. Installatiebu reau B.V. te Oostburg, Brouwerijstraat 31, op geheven wegens de toe stand van de boedel. Mr. J.L.M. Burlet, curator Nieuwstraat 8 Postbus 14 4500 AA Oostburg TT- beicester/Breda: Waalse Kerk, Catharinastraat en hoofdgebouw academie Sint toost, Breda. Open: Dage lijks 12.00-17.00 uur. Tot en met 20 november, pe School of Fine Art van de Leicester Polytechnic, die al enkele jaren relaties met kunstopleidingen in Frank rijk onderhoudt heeft zijn contacten uitgebreid met de academie van Breda. Dat re sulteerde in deze tentoon stelling waarop werkstuk ken van studenten uit Lei- cester en Breda met elkaar geconfronteerd worden. In 1985 wordt op deze manier in Leicester geëxposeerd. Jacques Peeters, directeur van Sint Joost, vindt inter nationale contacten van we zenlijk belang voor Sint Joost. Studenten- en docen ten-uitwisselingen kunnen je opleiding bevruchten. Twee studenten uit Enge land maken dit cursusjaar al ten dele mee op Sint Joost en één student van hier werkt nu in Engeland. In '65-'66 is er een workshop voor foto grafiestudenten uit Frank rijk, Duitsland en Neder land, waarvoor Peeters de afgelopen week in Parijs af spraken gemaakt heeft. Ook Kees Bierman, installaties en grafiek, De Beyerd, Bosschstraat 22, dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur, tot en met 10 december. Nieuwe illusies scheppen, het terrein waarop kunste naars bij uitstek werkzaam zijn, blijkt een gebied zonder grenzen. Kees Bierman tracht dit te bevestigen met zijn installaties: monumen ten van papier. Bierman weigert te accepteren dat er tussen het platte vlak en het driedimensionale gebied niets zou zijn. Hij gaf zijn ideeën over de vormen in dit grensgebied gestalte door elementen van twee en drie dimensies met elkaar te ver mengen. Zo ontstonden een aantal Schilderijen Jack Gijzen, Gemeentehuis Oudenbosch, open op werkdagen van 9 tot 5 uur, tot en met 7 december. Intens en geconcentreerd zoeken naar krachtige vormtaal kenmerkt het werk van deze jonge schil der. Gijzen werkt op flinke formaten. In de serie in Oudenbosch is het verloop van de uitkristalisatie van een vorm, die Gij zen 'staan der' noemt, op de voet te vol gen. Ondanks de onderge schikte functie die hij kleur geeft, is dit element sterk be palend voor de heldere sfeer van het monumentale werk. Alsof het licht in zijn schilderijen hem van bin nenuit een uitweg biedt. Hij s bezig met de ordening van een veelheid aan gesloten li- niaire vormen. Gebogen lij nen leiden hem van zijn doel ai en zijn voorlopig taboe. Het ordenen in combinatie met het heldere licht, sugge reren letterlijk en figuurlijk Dale Barker, Leicester gaat er een tentoonstelling reizen door Europa met 4e/ 5e-jaarsstudentenwerk uit Frankrijk, Duitsland, Enge land en Nederland (later uit gebreid met meer landen). Deze schooltentoonstelling in Breda is heel plezierig, goed van gehalte en ook con fronterend. Voor de niet- k academie-bezoekers zou het goed zijn als op deze ten toonstelling ook wat achter grond-informatie gegeven wordt over het verschil in opleidingsvormen in Enge land en Nederland. Ook hier ruimtelijke vormen, opge bouwd uit papierstroken. Papier dat een strikt tweedi mensionale bewerking krijgt. Het werd beschilderd en bedrukt met teer, waar mee Bierman ook weer grensvervagend werkte. Hij gebruikte een grafische techniek met uitsluiting van geijkte materialen daarvoor. De nadruk ligt dus op het platte papier dat toch een ruimtelijke illusie weet te wekken. De dijk of de rots, die hij bouwde is zeer indrukwek kend, maar werkelijk conse quent zijn gedachtengang volgend, is Bierman slechts een wat ik het best een hooi schelf van papier in wording kan noemen. Een ruimtelijke vorm die alleen uit tweedi mensionale elementen is op gebouwd, een bijna platoni sche benadering. LR. een perspectief. In het verloop van het werk ontstaat er meer ruim te waardoor de weg naar vereenvoudiging open komt te liggen. Het zijn grote en duidelijke monumentale vormen met een inhoud en een omgeving, waar Gij zen naar streeft. Voorlopig zijn het de staanders, vijf in ge tal, die de oplossing in pictu rale zin vormen. Gijzen maakt namelijk hiernaast ook nog monumentale ob- jekten in metaal. Naast helderheid vormen kracht en uitbundigheid de grootste aantrekkelijkheden in dit werk, dat overigens voor dumpprijzen verkocht wordt. Gij zen voelt zich door de BKR gedwongen zijn doe ken van 2 meter bij 1.50 me ter te verkopen voor nog geen 1000 gulden omdat hij per sé aan het werk wil blij ven. „Mensen kopen eerder iets van 1000 dan van 4000 gulden, voor mij is de prijs volkomen onbelangrijk", is zijn gedachtengang. LR. bepaalt dat mede het kli maat van het getoonde werk. Generaliserend gesproken: De Engelse grafische oplei ding maakt een wat meer! schoolse (nadruk op het le ren van een ambacht) in druk; in Nederland is men al vaak artiest voordat de be ginselen van het vak onder de knie zijn. Op Sint Joost is er momenteel méér voorkeur voor het (meer onbarmharti ge) zwart-wit, terwijl in Lei- cester de kleurtjes het soms teveel moeten doen. Het bra ve plaatje tegenover de ar tistieke kreet. Binnen deze beperkende opmerkingen laat iedere school werk zien, dat bewijst dat het in beide gevallen om prima vakoplei dingen gaat. Sint Joost lijkt daarbij wat moderner dan Leicester. Natascha Igosheva; aqua rel. Galerie Micro Ooster hout. Open: dinsdag-vrij dag: 10.00-12.00 en 14.00-17.00 uur en zondag 14.00-17.00 uur. Tot 23 november. Deze in 1949 in het Russi- tentoonstellingen sche Askino geboren kunste nares - dochter van de ar tiest Vladimir Iyoskev - schildert sedert 1983 in Ne derland, omdat haar man verbonden is aan de USSR- ambassade. Zij studeerde aan het instituut voor beel dende kunst in Moskou en gaf zelf les aan het instituut voor architectuur in deze stad. In Oosterhout heeft zij voornamelijk aquarellen op gehangen. Veel bloemstuk ken, die heel fleurig de vlak ken vullen. Veel Russisch is er niet bij op een enkel straatbeeld na. Problematischer wordt het als er sprake is van portret schilderen of portretachtige situaties. Niet alleen is de opbouw dan zwak, maar ook de aquareltechniek schiet dan tekort. Het papier wordt teveel dichtgesmeerd met verf; het transparante ont breekt nogal vaak, terwijl er ook geen sprake is van echte spanning. Goedbedoelde fleurigheid, maar niet over tuigend. TILBURG èn zijn exposi ties: bij galerie Resy Muy- sers, Nieuwlandstraat 22. Het boek als steen en de steen als boek; door het Duitse beeldhouwers-echt paar Kubach-Wilmsen. Enig voor Nederland. Tot 12 de cember; woensdag-zaterdag 12.00-17.00 uur. Galerie Ko- kon, Stationstraat 38, laat tot 28 november beelden zien van Louis Damen en teke ningen van Erik Roos. Dins dag-zaterdag 12.00-17.00 uur. Bij Galerie Zero, Willem II- straat 18, exposeert Wim Lemmens schilderijen, teke ningen en beelden tot en met 22 november donderdag, vrijdag, zaterdag 14.00-18.00 uur. En Willem de Bont toont zijn etsen en tekenin gen tot en met 24 november, woensdag-zaterdag 13.00- 17.00 uur, bij Bagger aan de St.-Josephstraat 136. DUITEN uit Den Bosch geeft een overzicht van 800 jaar Bossche stadsgeschiede nis in munten en penningen in het Noordbrabants Mu seum aldaar. De directeur van de Nederlandse Bank, Duisenberg, opende de expo sitie, maar het is niet bekend of hij om de duiten of de ge schiedenis kwam. Er zijn gouden, zilveren en koperen munten die geslagen zijn in 1576, toen de stad van Philips II muntrecht kreeg, maar ook de munt die door J. Vis werd ontworpen ter gele genheid van het 800-jarig bestaan der stad in 1985. ELEKTRISCHE Tijdaan wijzing is een tentoonstel ling, die tot 3 februri te zien is in het Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum te Schoonhoven. Daarop wordt voor het eerst in Ne derland de ontwikkeling van uurwerken, waarbij elektri citeit de energie levert - vanaf 1850 - behandeld. Be halve de telefonische tijd- melder van de PTT, 'tante Cor', is er onder meer ook een regulateur met elek trisch aangedreven slinger van F.C. de Jong uit 1866. Open dinsdag-zaterdag 10.00-17.00 en zondag 14.00- 17.00 uur. NUOVO DESIGN. Het nieuwe Italiaanse design be licht vanuit het materiaalge bruik, naar aanleiding van het congres Kunst, Techniek en Samenleving. Tot 1 de cember te zien in het Cen trum voor beeldende kunst. Nieuwe Binnenweg 75, Rot terdam; dinsdag-zaterdag 10.00-17.00 uur. MARK Luyten en Walter Swennen exposeren tot en met 25 november in Dam 43, Dam Noordzijde 43 te Mid delburg. Donderdag-zondag 14.00-17.00 uur. Bzzlletin 118 - „Je kunt slechts worden wat je nog niet bent" is een uitspraak van Sartre dat het openingsver haal van Jan Versteeg over de oorlogsdagboeken van Sartre siert. „Sartre beschrijft zijn ervaringen als het getuigenis van een groot soldaat, die niet al te goed weet wat er nu pre cies aan de hand is en zich plotseling in de absurditeit van een oorlogssituatie ge plaatst ziet..." En de Afri kaanse schrijver Chinua Achebe zegt in een interview met Jan Kees van het werk: „Het feit dat ik schrijf, tekent mijn optimisme..de synthese tussen de twee werelden komt uiteindelijk toch wel". Via de orpheusmythe vecht Mulisch tegen de tijd, beweert Michel Bol in 'Mulisch in de onderwe reld'. Ook nog bijdragen over F.Schmidt-Degener en Lion Feuchtwanger (Bzz 2,50; jg ƒ77,-; Stille Veerkade 7, 2512 BE Den Haag). De Gids 6 - Poëzienummer met Gerrit Krol over moeilijke en makkelijke poëzie. Wiel Kusters over de rijpheid van jonge kersen en de eerste re gels van Gorters' Mei en Huub Beurskens over Alef/Farao van Willy Roggeman. Verder gedichten van o.a. Claus, Mu lisch, Friedman, Vlek en Wit vliet. Kusters schrijft over de 70-jarihe Aafjes. 'Hoe deel je de lucht van lijken mee?', vraagt Rolf Wolswinkel zich af in zijn bijdrage over Engel se war-poets van 1914-1918 (Gids ƒ12,90; jg ƒ95,- Hont- horststr. 40 Amsterdam). Preludium 3 - Bert Hollink breekt een lans voor de fan tastische literatuur van Irene van Amelsvoort voor het boy cotten van inlegkruisjes. De samenhang tussen het ont staan van Petermannen, Bre da en het crucifix krijgt aan dacht van Margien Brongers en Ka tja Lobbe dicht over Christus met golvend haar. Citaten uit andere bladen en een illustratie. De redactie zegt: De inhoud is aanmerke lijk gewijzigd, beeldende kun stenaars gaan meewerken. Kortom: Preludium op weg naar een volwassen tijd schrift. Het aantal abonnees groeit. Na drie afleveringen lijkt overleving tot de moge lijkheden te behoren. (Prelu dium ƒ7,50, jg ƒ25,-, Ginne- kenweg 50a Breda). 't Kofschip 4 - ,,'t Wil in mijn wezen winteren", zegt Baude laire (vertaald) in een van de 15 gedichten waarmee dit nummer begint. De afdeling Korte Verhalen begint met een moord op Jef Geeraerts, die op de Vlaamse boekenbeurs om zeep gebracht wordt door Mumba Lombassa, die zijn door Geeraerts verkrachte afrikaanse vriendinnetje wreekt. Het deel Beeldende Kunsten schenkt aandacht aan de Brabantse Nathalie van den Eerenbeemt, die geïn spireerd blijkt door Dylan en Hesse. Verder veel besprekin gen van nieuwe uitgaven in Nederland en Vlaanderen, (uittg. Kofschip ƒ8,- jg ƒ29,- postbus 1313, 1200 BH Hilver sum). Graficus 45 - Een initiatief, dat inspeelt op de maatregelen die minister Brinkman geno men heeft tegen kunstenaars krijgt aandacht: de Grafiek kalender 1985 van de grafische werkplaats Inkt in Den Haag (12 uitneembare orginele kunstwerken voor 400,-). Kunstenaars zoeken op dit moment in dit medium vaak hun nieuwe heil, Er is een gra ficus Kalenderwedstrijd. Ook het congres van Atypl en het Monotype-seminar, dat onder meer aandacht schonk aan de auteursrechterlij ke bescher ming van letterontwerpen, nam het initiatief een kalen der uit te brengen waarin let- terfabricerende leden van Atypl ontwerpen kunnen to nen. De kalender in opmars, in dienst van de kunst! (Graficus ƒ5,15 jg ƒ61,- postbus 9943, 10046 AP Amsterdams). Van onze kunstredactie Opnieuw gaat Het Brabants Orkest de filmvertoning bege leiden van 'Napoleon' van Abel Gance; op zaterdag 24 en zondag 25 november. Ditmaal betreft het echter een volledi ge reconstructie van het mate riaal door de Britse filmhisto ricus Kevin Brownlow met muziek van de Brits-Ameri kaanse componist Carl Davis. Deze schreef voor 'Napo leon' een partituur van 5,5 uur, waarin veel originele muziek uit de tijd van de Franse kei zer; Beethoven, Haydn, Mo zart, Cherubini, Gluck etc. Ook gebruikte hij enkele van de weinige, resterende frag menten, die Arthur Honegger in 1927 voor de film schreef. Deze muziek is verder geheel verloren gegaan. In 1982 werd de Amerikaanse Napoleon versie vertoond met muziek van Carmine Coppola. In deze versie was de reconstructie van Brownlow sterk bekort. Zo ontbrak ondermeer de scè ne waar in het kamermeisje Violine Napoleon als een afgod aanbidt. Ook haar romance met Napoleon was in deze ver sie niet te zien. Kort na de voorstellingen in Den Bosch in '82 werden enkele verloren ge waande fragmenten terugge vonden, ondermeer van de slag bij Toulon, en die werden ook in deze nieuwe versie op genomen. Overigens bestaan er twin tig verschillende versies van de film van Gance, die zich zestig jaar met zijn kunstwerk heeft beziggehouden, ook nog kort voor zijn dood in 1981. Hij maakte diverse geluidsversies. De première-versie in 1927 (stomme films) duurde ruim drie uur. De huidige versie, die in Den Bosch gedraaid zal worden op de originele film snelheid van 20 beelden per seconde, duur 5,5 uur. De tota le voorstelling duurt, inclusief drie pauzes met een buffet, ze ven uur. Er wordt met twee verschillende orkesten ge werkt, die ieder de helft van de partituur voor hun reke ning nemen. Dirigent is Alan Fearon. Begonnen wordt om 14.30 uur. De prijzen bedragen 85 en 75 gulden. GOES Grand Theater - 20 u. Conan de vernietiger, 16 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Greystoke, de legende van Tar- zan, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. Red shoes. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Joyeuses Paques. Rex-Club - 12,14,16,18,20 en 22 u. Broadway Danny Rose. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Metro II - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America deel 1 Rubens - 12,15,18 en 21 u. Greystoke. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Quellln I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Splash. Quellln II - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Astrld - 12,14,16,18 en 20 u. Popeye. Savoy - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. This violent world. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Le ju- meau. Ambassades-Club II - 12,15, 18 en 21 u. Papillon. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.1 Oen 21.30 u. Against all odds. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Roman cing the stone. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The omen. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The natural. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Purple rain. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlles 1 14.30 en 20 u. Police academy. 22.30 u. The last American vir gin. Gulden Vlles 2 14.30, 20 en 22.30 u. Women in red. Gulden Vlles 3 14.30,20 en 22.30 u. Silkwood. Memllng 14.30 u. Supergirl. 20 u. Fort Saganne. Rembrandt 20 u. De nieuwe barbaren. HULST Galerie van Geyt, Steenstr. 20 - Jan van Winkel en Netty Michels met grafiek en naïeve schilderkunst. Geop. werkd. 9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14- 17 u. (tot 17 nov.). Den Dullaert - Frivolite werk stukken van B. en T. Andriessen. Geop. dag. (tot 19 nov.). GENT Bljloke Museum - Expositie getiteld 'Werken en Kerken, 750 jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge op. dag 10-12 u. en 13.30-16.30 u. (tot 25 nov PARIJS (AP) - De 70-jarige Marguerite Duras, het meest bekend om haar sce nario voor Alain Resnais' film 'Hiroshima mon amour*, heeft voor haar boek 'L'amant' de Prix Goncourt gekregen, de be langrijkste literaire prijs in Frankrijk. Marguerite Duras is de oudste auteur die ooit de Prix Goncourt heeft gekre gen. Die jaarlijkse prijs voor het beste boek wordt gewoonlijk toegekend aan jonge schrijvers. Het geld bedrag dat bij de prijs hoort is niet meer dan sy- mobolisch (50 franc - fl 38,50), maar het winnende werk wordt per definitie een bestseller. 'L'amant' speelt in het koloniale Indochina, waar Duras in 1914 werd gebo ren. Het boek eindigt met haar reis naar Frankrijk, waar zij wiskunde zou gaan studeren. Het is een fragmenta risch, hartverscheurend verhaal van een 15-jarig meisje op weg naar vol wassenheid. Franse critici hebben 'L'amant' een van Duras' beste boeken ge noemd, universeel in de uitwerking van de gevoe lens die in een gezin leven, de intriges en jaloezie naar aanleiding van haar verbo den liefde. Duras' favoriete thema's -passie, dood en stilte- worden in het boek verenigd in eenvoudig, on- Marguerite Duras - FOTO ANP gekunsteld proza. 'L'amant', uitgegeven door Minuit, won met straatlengten van Bernard- Henri Levy's 'Le diable en tête' en 'Eté '36' van Ber- trand Poirot-Delpech, een van Frankrijks meest ge respecteerde literaire criti ci. De Prix Renoudot voor de beste roman ging naar Annie Ernaut voor haar 'La place', uitgegeven door Gallimard. Dit autobiogra fische werk, dat door de critici werd geprezen als een 'Ontroerend sociaal drama', is het verhaal van haar jeugd in een arbei dersmilieu, waaruit zij zich ontworstelt en lerares wordt. I VAN 1/»AI? KOMEN JE '\r&£ NOU TAL APHE TOCH ElNCEfllK I DOORHEBeeN MAAR HU ARME MAN fj Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. Bij juiste invulling ontstaan in de cirkeltjes drie namen van kledingstukken. De om schrijvingen van deze re gels zijn niet gegeven. 2. vlaktemaat, 3. boom, 5. streling, 6. muuropening, 8. een en ander, 9. vernis, 11. nieuw (in samenstellingen), 12. electrisch geladen deeltje, 14. praatvogel, 15. bedorven, 17. een zekere, 18. steen, 20. vreemde munt, 21. ijzerhoudende grond, 23. melkleverancier, 24. onder richt, 26. tijdperk, 27. deel van een huis. 2 5 8 3 6 9 11 14 17 12 15 18 20 23 26 21 24 27 paaïqdoop ua jfaojqaruj} '[ajueui -peq :ufiz uaq>in:)s8uipajq ap uba uauieu aa 'qep 'LZ 'Bja '92 'saj fz 'aoq 'ZZ IZ 'ajo 'OS Taq '81 'aua u 'loj "SI 'oaq fi 'uor zi 'oau 'II '6 'eaa '8 'sni 9 'ibb -g 'uap 'ajB z :DNISSOTdO 'Cuapnqos do qajA Of 'sbC do dooujj 6 'uaAoqsqipaj aj-iapeiqaS 8 '•iapqqas jous l 'dBB uba snau 9 'rapuosjqoaj uaajs g 'jajjoq jubtjCiz f 'squq ajjapejqaS 'ubui uba aapnoqas z Jawaï uba uapptui f De City-Man Jack 165," Trui 48," Jeans 85," '--""■«'Ml

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21