weekend hf d, tl j - it 'ft* p 'Kunstenaars moeten kwaliteit aantonen en anders uit BKR De BEELDENDE Kunstenaarsregeling (BKR) staat Frits Niessen (PvdA) na flop bezuiniging kunstenaars regeling: ty ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 W4 ET SPAARGELD moet in veel gevallen al worden aangesproken om de geslagen financiële gaten te dichten. We zitten allemaal krapper bij kas omdat de inkomsten achterblijven bij de alsmaar oplopende uitgaven. Dat vereist meer overleg en vaak een ander uitgave- en leefpatroon. Dat geldt voor ieder van ons. Maar hoe doen wij het allemaal samen? Slechtzo lijkt. Terwijl elke individuele burger zijn huishoudboekje op orde probeert te houden, kijkt de Staat aan tegen een gigantische schuld van 205 miljard gulden, een bedrag dat bovendien nog steeds oploopt. Staatsschuld Risico's 'e imposante lustverblijven Blois en Chambord in Frankrijk inspireerden architect Salm in 1890 tot de bouw van het pand Herengracht 380, nu het kantoor van het Agentschap van het Ministerie van Financiën. De imitatie renaissancestijl van dit imposante pand werd echter rechtsstreeks afgekeken van een huis van William Vanderbilt aan de Fifth Avenue in New York. Tekort m 2» Miljarden Taak weer eens ter discussie, nu onlangs bleek dat de gigantische bezuinigingsoperatie, dit jaar ingezet, slechts papier is. Het PvdA-Kamerlid Frits Niessen maakte onlangs nieuws door tijdens de opening van een expositie in Leiden te melden dat in plaats van de geplande 55 miljoen bezuiniging de BKR-operatie nagenoeg niets oplevert. Meerderheid Iland Leader valt al in u geleken met de derde I Ineratie containerschepen foto's Dick de B, oer ngeveer een half uur. Tiiri Ls en in Rotterdam met zii Ivengelden doet het Artieri. Itdagium time is money I Wat het transport naar hi Ind, voornamelijk het betreft wordt verwacht dato ■aart het sterkst zal profitere groei ten koste van het Weg ailvervoer heeft al een aardi |tie gekregen met de openin Venlo-terminal. Vanaf c ttse grens rijden dagelijt tnen met containers naar R0 len één naar de Maasvlakt |l van de terminal is dat all i formaliteiten, waaronder d lal zijn doorlopen, zodat op ijdwinst wordt geboekt. Hie pok groupage-activiteiten, re tn onderhoud plaats. icces-story van de Europ r Terminus heeft wel zij pie wordt betaald door d Jetse noeste havenarbeiders [aftandse, onder de goedkop ese vlag varende schuiten ba ]os«en en door het zware wer, voor hun veertigste WA( I trekken. Die bananen gaa iis niet eens meer naar Rotter bar naar Antwerpen, omdat Istad de fruitpier vijf jaar t d gerealiseerd. De stukgoed Is slechts nog een marginal Tit in de Rotterdamse haver I totale omzet van 233 miljoe pdt maar 14.5 miljoen ton en op pallets overgeslager hdeel wordt steeds kleiner: e ■esproken van de onvermijde |dergang van het stukgoed ptember van dit jaar stonde |enarbeiders voor de poort va Zij sloten het bedrijf zes ui I van de buitenwereld uit sol f met hun honderdvijftig colli bij Rotterdam Terminal ont [dreigden te worden. 'Een spor Ictie' noemde FNV-voormai loormeulen de blokkade. Ma; pr gericht. Achter de poorte ECT ligt het verloren gegan an de stukgoedsector. ECT zelf zal niet snel worde kt. De vijftienhonderd ma bel heeft een eigen CAO, di I comfortabel mag worden ge Zo was ECT een van de eersti [en in Nederland die van lp de vijfploegendienst over I Bovendien is slechts een be! [n deel van de werknemers op Sd in een haventraditie. Vele ]van de weg af: ex-vrachtwa ruffeurs die individueler zij [ld dan de traditionele haven er. De organisatiegraad is wel I hoog, maar de actiebereidhei; I Met als gevolg dat acties in d edhaven relatief weinig effec hoewel de bonden met d ring dankzij de steun van he [t Lubbers en minister De Ko het bijzonder een overwin bekten. orijs van de containerisatie [zowel qua kapitaal als qu laar de ontwikkeling is niett De ECT is nu de grootste con laven ter wereld. De werkloos Rotterdam, de economisch Ivan Nederland, is twintig pro De zorgen van de beheerder van onze nationale schuld Drs. H. Bevers...staats- s= schuld, op een „gezonde" manier financieren. - FOTO ANEF0 Door Mathieu Kothuis AMSTERDAM - Het finan ciële beheer dat de oorspron kelijke bewoner van het pa leisachtige pand Herengracht 380 in Amsterdam had te voe ren, is ongetwijfeld een stuk aantrekkelijker geweest dan dat van de huidige bewoner, de Agent van het Ministerie van Financiën, tevens direc teur van de Grootboeken der Nationale Schuld. Een hele mondvol voor de beheerder van onze gigantisch opgelo pen staatsschuld. Er ligt dan ook een wereld van ver schil tussen die rijke tabakskoning Nienhuijs die het 'optrekje' in 1890 liet bouwen en de huidige baas in het pand, drs. H. Th. M. Bevers. De Agent kortweg gezegd. Een aimabel man die in zijn kantoor in dit protserige, maar indrukwekkende huis aan de Heren gracht graag uitwijdt over zijn visie op Neerlands staatsschuld. Het Agentschap in Amsterdam vormt een van de zes beleidsdirecties van de Generale Thesaurie en valt rechtsstreeks onder de Thesaurier- Generaal van het ministerie van Fi nanciën. Het Agentschap is daarmee een vooruitgeschoven post van het ministerie in Amsterdam. Dit deel van het ministerie heeft volgens drs. H. Bevers tot taak om in dit financiële centrum van Nederland, onder meer via de Amsterdamse effectenbeurs, te zorgen voor voldoende financiële middelen waarmee de overheid haar staatsschuld kan financieren. Geen gemakkelijke en de laatste jaren vooral ook een zorgelijke taak, zo laat drs. Bevers blijken. Eerst wat cijfers om een indruk te ge ven van die snelle stijging van de staatsschuld. Medio oktober van dit jaar bedroeg de totale Nederlandse staatsschuld rond 205 miljard gulden. Het grootste deel hiervan is de zoge naamde gevestigde schuld aangegaan via leningen met een lange looptijd. Een ander deel is ontstaan door de uitgifte van schatkistpapier (met een looptijd van één tot vijf jaar), de zo genaamde vlottende schuld. Omgerekend komt de totale staats schuld neer op ongeveer 15.000 gulden per hoofd van de bevolking. Om een indruk te geven van de hoogte van die last staat de vergelijking met het ba lanstotaal van de Nederlandse han delsbanken tesamen: in totaal ligt die rond 320 miljard gulden. Hoe sterk de staatsschuld de laatste jaren is toegenomen geeft Agent drs. Bevers weer met een schets van die ontwikkeling sinds '80. In dat jaar werden door het Agentschap staatsle ningen afgesloten met een totaal van 12,1 miljard gulden en bedroeg de to tale staatsschuld nog geen 100 mil jard. In dit jaar, 1984, is met de acht geplaatste staatsleningen al een be drag van 25,1 miljard gulden geleend en is onderhands een gevestigde schuld aangegaan van 6,5 miljard gulden. Vooral twee staatsleningen werden (met een opbrengst van res pectievelijk 7,5 en 6,5 miljard gulden) een doorslaand succes. Met die geldleningen is de totale staatsschuld in de afgelopen jaren opgelopen van 20,7 milj ard in '54, 32,9 miljard in '70 naar 174,7 miljard gul den eind vorig jaar. Vooral de laatste jaren stijgt de staatsschuld erg snel. Zoals gezegd heeft de Staat naast de langlopende leningen meer moge lijkheden om haar grote geldhonger te stillen. Een van die mogelijkheden betreft het opnemen van gelden ten laste van de voorinschrijfrekening. Dit houdt in dat de de Staat de af te dragen pensioenpremies aan het Al gemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) op deze rekening stort en deze gelden in de loop van het jaar consoli deert in langlopende schuld. De voor waarden komen overeen met die van de in het desbetreffende jaar uitgege ven openbare staatsleningen. Afge zien van deze wettelijke regeling ver klaart de heer Bevers zich overigens een fervent tegenstander van beleg- gingsdwang (voor bijvoorbeeld het ABP), mede omdat hierdoor de wer kelijke financiële positie van de Staat wordt verdoezeld. Een van de grootste problemen van het Agentschap is er voor te zorgen dat de staatsschuld 'gezond' wordt gefinancierd. Daarom leent de Staat bijvoorbeeld ook niet in het buiten land. Dat is in het verleden wel an ders geweest. Volgens het jaarverslag van het Agentschap bedroeg die bui tenlandse schuld in '54 (in langlopen de leningen) nog 2,2 miljard gulden om vervolgens gestaag af te nemen. In '76 zijn de laatste langlopende geldleningen in het buitenland afge lost. Drs. Bevers: „Ik zou er ook niet aan moeten denken dat wij nog een grote buitenlandse schuld in dollars zouden hebben". De sterke koersstij ging van de dollar heeft voor veel Gevel en ingang van het pand zijn rijk gedecoreerd met onder andere grote medaillons die de tijd en de vier seizoenen verbeelden. Dezelfde stijl zet zich binnen voort en de hal en het trappenhuis worden bekroond door een indrukwekkende glazen koepel van glas in lood. Onder de koepel hangt een kunstwerk, een horizontale statische en een verticale 'eeuwig draaiende' koperen ring. Op een verdieping in het pand zijn vier stijlen te zien. Bij een brand werden in het verleden twee kamers in Louis XVI-stijl gespaard. Naast deze kamers liggen de voormalige woon- en werkkamer van de bouwheer. In de eetzaal, uitgevoerd in notenhout, staat een monumentale zogenaamde fayence kachel, opgetrokken uit Duits porcelein. Het curieuze pand herbergt zelfs een Moorse badkamer met een balkon dat uitkijkt op de hal. Een van de vroegere eigenaren van het huis, de Deutsche Bank, bouwde in de fraaie tuin een bankhal en Zuidamerikaanse landen de laatste maanden de problemen bij de rente betaling en aflossing van hun hoge buitenlandse schulden nog doen toe nemen. Een en ander wil overigens niet zeggen dat buitenlandse beleggers niet zouden inschrijven op Neder landse staatsleningen. Agent drs. Be vers schat dat op de dit jaar geplaats te staatsleningen voor een bedrag van rond 15 procent door buitenlandse be leggers is ingeschreven. Ruwweg een bedrag van vier miljard gulden. Vorig jaar bedroeg het financierings tekort van het Rijk 30,5 miljard gul den, 9,1 procent van het netto natio naal inkomen. Volgens het jaarver slag van het Agentschap was dit ten opzichte van het geraamde tekort in de Miljoennota 1983 (van 33,4 miljard) zeker een meevaller, maar toch weer flink hoger dan in '82 (26,6 miljard gulden, 8,1 procent van het netto na tionale inkomen). Mede door de bezuinigingen tracht het huidige kabinet te komen tot een verkleining van het financierstekort. Die ontwikkeling mag op zich gunstig lijken, de zorgen van de Agent van Financiën zijn er nog niet minder om. „Dat financieringstekort loopt in re latieve termen wel terug, maar de ab solute omvang van de financierings behoefte (tekorten en aflossin- gen.red.) niet. En dat blijkt ook wel uit de cijfers. Terwijl in '80 drie mil jard gulden op de staatsleningen werd afgelost, zal dit bedrag volgend jaar oplopen tot 7,5 miljard", aldus drs. Bevers. De aflossingen op de staatsleningen zullen in de komende jaren blijven oplopen tot maar liefst ruim 30 miljard in '90. Anders gezegd: bij een verminde ring van het financierstekort door -'V xx, f- EL v I 1 t b v 8 fcs* 33? I (f- V» twee kluizen die nu ook bij het Agentschap in gebruik zijn toen het pand in '45 werd betrokken. De bankhal werd ingrijpend veranderd en een groei van de economie, zien we tegelijkertijd een groeiende behoefte aan financiële middelen om de in de komende jaren oplopende aflossingen te kunnen blijven betalen. Zorgelijk is die taak van de Agent vooral ook omdat de Staat op de fianciële mark ten wordt gezien als 'prijsleider'. In het algemeen, zo zegt Bevers, wordt het oplopen van het overheidstekort gezien als een faktor die een op waartse druk op de rente uitoefent. Het Nederlandse bankwezen heeft in, de afgelopen jaren vele miljarden be legd in staatsleningen. De bankwe reld is van nature (zeker bij een ople vende economie) echter eerder ge neigd haar geld te verstrekken in de vorm van kortlopende leningen aan het bedrijfsleven dan te beleggen in langlopende staatsleningen. Het Agentschap ziet dan ook met span ning het moment van de aflossing van die vele miljarden tegemoet. Het is dan ook zeker niet vanzelfsprekend dat de Staat de herfinanciering van die miljardenaflossingen probleem loos kan laten geschieden. Ondanks de ongewisse toekomst van 's rijks geldmiddelen zal de over heid zich in de visie van Agent drs. Bevers vooral 'marktconform' moe ten blijven opstellen. Maar de Agent in Amsterdam heeft nog een belangrijke taak. Minder zor gelijk misschien, maar niet minder arbeidsintensief. Drs. Bevers is te vens directeur van de Grootboeken van de Nationale Schuld, een register van een aantal erg oude staatsschul den. Toen de Nederlanden nog geen eenheidsstaat vormden werden le ningen opgenomen door de geweste lijke en stedelijke regeringen die aangepast aan deze tijd maar daarbij werden de fraaie kenmerken van de Art Décostijl behouden. FOTO ANEFO naar aanleiding van de staatsregeling van de Bataafsche Republiek in 1798 tot 'Nationale Schuld' werden ver klaard. Bij een sanering werden die schulden in 1809 ondergebracht in een grootboek, het 'Grootboek der Natio-# nale Schuld'. Na weer nieuwe schuldsaneringen in 1840 en 1871 ontstonden zo verschil lende Grootboeken waarin die oude staatsleningen zijn opgenomen. In to taal belopen deze schulden 180 mil joen, een schijntje in het licht van de huidlige staatsschuld. Overigens wor den deze schulden (en dat is het grote verschil met de overige staatslenin gen) in beginsel niet afgelost. Het gaat hier om een zogenaamde perpe tuele schuld. In '46 werd, opnieuw in een tijd van geldsanering, een nieuw Grootboek opgericht. In tegenstelling tot de oude Grootboeken is die schuld inmiddels wel afgelost. Eigenaren van schuldbewijzen uit de oude Grootboeken zijn veelal ker kelijke instellingen, oude particuliere fondsen en particulieren die deze schuld hebben verworven uit erfenis sen. Op grond van de aantekeningen in het Grootboek kunnen de gerech tigden hun rente uitbetaald krijgen als ze dit schriftelijk aanvragen bij het Agentschap. Een enorm arbeids intensief karwei, temeer omdat deze rijksschuld minitieus bij wet is gere geld. Vooral bij verkoop van deze schuldbewijzen kunnen de vele voor schriften als knellend worden erva ren. In totaal zijn in de Grootboeken van het Agentschap zo'n 10.000 reke ningen opgenomen. De schuld uit de oude Grootboeken wordt overigens ook op de beurs in Amsterdam ver handeld. Het Agentschap beschikt over een bedrag van 50 miljoen gul den waarmee een deel van deze schulden wordt ingekocht en daar mee afgelost. een container af voor het "'ê-' I DEN HAAG - De door staatssecreta- ris De Graaf (Sociale Zaken) gewens- j te inkrimping van de BKR met 1600 I kunstenaar-gebruikers flopte com- 1 pleet. Slechts 185 kunstenaars hebben tot nu toe de regeling verlaten. Waar de Kamer verleden jaar voor waarschuwde, bleek ook de praktijk. De inkomenstoets die De Graaf in de Ül BKR introduceerde was met wat j eenvoudige, naar fraude riekende, handelingen te omzeilen. De Graaf zette verleden jaar met een wets- voorstel het mes in de BKR. Kunstenaars die in deze regeling zitten moesten over 1983 voor E tenminste 3000,- aan werk verkopen, om dit j jaar in de BKR te kunnen blijven. Volgend jaar wordt dat bedrag verdubbeld en in 1986 moét de kunstenaar eigen inkomsten van ten- minste ƒ8000,- hebben. De neveninkomsten worden dan van de BKR-bijdrage afgetrok- i ken, hetgeen een netto bezuiniging oplevert. Ervan uitgaande dat een deel van de BKR- kunstenaars aan die normen niet zouden vol doen rekende De Graaf voor dat het aantal BKR-gebruikers van ongeveer 3500 terug zou lopen naar een kleine 2000, en in 1986 naar 1000. De kunstenaars die op die manier uit de BKR verdwijnen zijn aangewezen op de bijstand, wat per saldo nauwelijks geld oplevert. PvdA-Kamerlid Frits Niessen heeft uitgere kend dat - aan de hand van een voorlopig on derzoeksmateriaal - de geplande operatie bij lange na niet gehaald is. In voorzichtiger be woordingen dan Niessen heeft gebruikt geeft men op het ministerie van Sociale Zaken toe dat de bezuinigingsoperatie in de BKR dit jaar een flop wordt. Kunstenaars verkochten eikaars werk, of gaven elkaar een kwitantie, maar ook gemeen ten kochten extra werk aan. Voor een deel uit eigenbelang. Immers, de gemeenten moeten de bijstandskosten voor tien procent zelf betalen, terwijl men voor de BKR nauwelijks iets kwijt is. De betrokken kunstenaars zijn er zelf niet echt beter van geworden, want wat men buiten de regeling verkoopt, wordt in mindering ge bracht op de BKR-uitkering. „Het enige voor deel dat zij hebben is dat ze in de regeling blij ven. Per slot van rekening is het zo dat als je Frits Niessen (PvdA): 'bevriezen op de 3500 die er nu inzitten'. - FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN als kunstenaar op de bijstand terugvalt, je ook veroordeeld bent tot nietsdoen wil je je bij standsuitkering niet verspelen", aldus Niessen. Dat gevaar dreigt in de komende jaren heel reëel voor een groot aantal BKR-klanten. Want het hele en halve fraudewerk waarmee de grens van 3000,- nog te nemen was, ver liest zijn zin als de verplichte bijverdiensten opgeschroefd worden. De korting op de BKR- uitkering is dan zo groot, dat het financieel weinig meer uitmaakt of je wel of niet in de bijstand zit. De Kamer heeft overigens verleden jaar in meerderheid (CDA en WD) de aanpak van De Graaf goedgekeurd, maar een andere meer derheid (CDA en PvdA) eiste toen dat er ge lijktijdig een begin gemaakt zou worden met een 'beeldende kunstenbeleid'. Dat wordt door minister Brinkman (WVC) opgezet. Het budget daarvoor is uitgebreid met de op de BKR be zuinigde 20 miljoen, zodat voor dit beleidson derdeel 40 miljoen beschikbaar komt. Niessen: „Als je dat bedrag besteedt over de BKR-kunstenaars kun je in de vreemde situa- tie komen dat de minister van Cultuur ervoor zorgt dat de staatssecretaris van Sociale Zaken zijn bezuinigingsbeleid niet kan waarmaken. Eenheid van beleid heet dat in het staats recht". Overigens is hij aanzienlijk beter te spreken over het beleidsonderdeel van Brinkman. Niessen heeft er zelfs de kwalificatie 'uitste kend' voor over. Het komt in de buurt van wat hij zelf als norm voor de BKR zou willen. De regeling is zo'n 35 jaar geleden opgezet om veelal jonge kunstenaars op weg te helpen. Door een rijksaankoopbeleid zouden zij in staat zijn de weg naar de kunstkoper te vin den. In de praktijk kwam daar weinig van te recht; vooral ook omdat het aantal kunste naars binnen en buiten de regeling sneller toe nam dan de kunstmarkt kon opnemen. Daar mee werd de 'sociale' rol van de BKR belang rijker dan de 'artistieke'. Iedereen die met de BKR te maken heeft - dus ook de politiek - ziet in dat deze ontwikke ling een verkeerde is. Een keer dient dus ge maakt. Ook Niessen erkent de noodzaak van het aanpakken van de BKR: „Voor slechts 4% van alle kunstenaars is er éen markt. Met een gericht kunstenbeleid zou daar 10% van te ma ken zijn. Dat betekent dus dat 90% nooit aan bod zal komen". Niessen wijst, in tegenstelling tot de rege ringspartijen, de aanpak van De Graaf af om dat die te veel uitgaat van bezuinigen. Volgens de PvdA-er haakt de staatssecretaris te veel in op de breed verspreide opvatting dat een 'luxe positie' voor kunstenaars wat vreemd is als te gelijkertijd in allerlei andere sociale voorzie ningen fors gesneden wordt. Volgens de PvdA-er zou het beter zijn de re geling op dit moment te bevriezen op de 3500 man die er in zitten. „Vervolgens zul je het be stand moeten doorlichten op artistieke nor men. Wie niet aan kwaliteitsnormen voldoet of over zijn artistieke top is moet uit de regeling. Voor die groep moet je natuurlijk wel weer een overgangsregeling maken, zoals er voor het midden- en kleinbedrijf bestaat. Het uiteinde lijke doel is dat je dan langs de weg van de kwaliteit jonge getalenteerde kunstenaars de openvallende plaatsen laat bekleden. Op die manier zou je ook weer iets dichter bij de uit gangspunten van de BKR komen, waarbij het artistieke weer de overhand krijgt over de so ciale betekenis".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17