weekend d. d ECT opent nieuwe terminal op Maasvlakte: r ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 AGELIJKS pendelen duizenden Westhrahanders en Zeeland naar de economische motor van Nederland: de haven van Rotterdam. De Europe Container Terminus is inmiddels uitgegroeid tot de grootste containerhaven ter wereld en daarom is besloten tot een uitbreiding op de Maasvlakte, tegenover Hoek van Holland, recht aan zee, waarmee een investering van ruim vijfhonderd miljoen gulden is gemoeid. Ondertussen kwijnt de stukgoedsector weg. Experiment Operationeel V' Aandelen Vloot Tijd Prijs ZATERDAG 10 NOVEIV Hetspaarge in veel gevallen a aangesproken geslagen financiël dichten. We zitten krapper hij kas c inkomsten achterl de alsmaar opl( uitgaven. Dat ver overleg en vaak e uitgave- en leeft Dat geldt voor ons. Maar hoe doe allemaal samen? lijkt. Terwijl individuele bur huishoudboekje probeert te houdei Staat aan tege gigantische schuit miljard gulden, ei dat bovendien nc oploopt. E BEELDENDE weer eens ter di gigantische bezui Het PvdA-Kamei nieuws door tij dei Leiden te melder miljoen bezuinit Door Willem Reijn OP 23 december 1983 bereikt de Europe Container Termi nus een magische grens: voor het eerst in het zeventienjarig bestaan van de Rotterdamse containerterminal worden er één miljoen containers over geslagen. Met die miljoenste laadkist weet de ECT zich de grootste containerhaven ter wereld. Zorgvuldig wordt de con tainer door een straddle carrier in de al overbezette stack geplaatst. Dertig ^kilometer verderop leggen construc teurs de hand aan drie reusachtige kranen: de uitbreiding van de Delta Terminal op de Maasvlakte is in volle gang. Stukgoed en containers zijn het leed en lief van de Rotterdamse ha ven. In de zomer van '84 staken ha venarbeiders tegen het dreigend ont slag van honderdvijftig werknemers van Rotterdam Terminals. De over slag van stukgoed holt achteruit en de werkgevers menen dat zij daarom niet meer zijn gebonden aan de ha ven-akkoorden, die loon voor werk zekerheid inruilden. Op de Maasvlakte experimenteren de ingenieurs van de Research en De- velopement-afdeling van de ECT met een nieuw vervoerssysteem. Worden op de oude home terminal aan de Eemhaven de containers nog stuk voor stuk onder de kraan gereden door tugmasters, de toekomst is dat achter een truck zeven volle veertig voet-containers worden gehangen, zodat er nog slechts één in plaats van zevenchauffeurs nodig zijn. Zelfs de automatisering wordt geautomati seerd In Engeland, zo wordt wel verteld, mag van de vakbonden het contai nersysteem best worden ingevoerd, zolang de arbeidsplaatsen maar blij ven behouden. Het idee van de stoker op de elektrische locomotief wordt niet losgelaten. De reders trekken daarom naar andere havens, zoals de Maasstad. De ontwikkeling van een arbeids- intesieve naar een kapitaalintensie ve bedrijfstak is in de haven niet te gen te houden. De Delta-terminal van ECT vergt een investering van 535 milj oen. Daarvan neemt de gemeente Rotterdam 165 miljoen voor haar rekening om een 1250 meter lange ka de aan te leggen en verdere infra structurele maatregelen te treffen. De ECT zelf investeert ƒ350 miljoen. Het bedrijf kan dat bedrag op tafel leggen dankzij eigen financiering en het aantrekken van krediet via de huisbankiers, terwijl de gemeente Rotterdam nog eens voor 150 mil joen aan krediet zorgt. Geen subsidie dus van de overheid, wel voorfinan ciering. De Sealand Leader valt al in niet vergeleken met de derde vierde generatie containerscheptl foto's Dick de Bi De containerisatie van het havenbedrijf Hoewel nog niet opgeleverd, is de overslag op de Maasvlakte al wel operationeel. Aan de kade ligt het containerlijnschip Democracy met de laadkisten tot vier hoog op het dek, terwijl op de lege terminal stratema- kersploegen de stenen met een inge nieuze machine per vierkante meter leggen. In de grond liggen metalen potten, die door middel van infrarode ff *rt '»,7! "Zr r ij'. X Containers uit het schip worden onder de kraan op de vrachtwagen gezet. stralen informatie doorseinen naar de straddle carriërs, de 'rijdende spin nen', die tussen hun hoge poten de containers geklemd houden die zij van het opslagterrein, de stack ge naamd, afhalen. Als een carrier over zo'n pot rijdt komt boven in de cabine op een schermpje het nummer van de container die moet worden afgele verd. De kans op fouten is zo weer kleiner geworden dan met de mobilo foon. Verdere automatisering. De eerder genoemde treintjes met zeven volle veertig voet (ruim twaalf meter) con tainers achter één truck, het multi- trailer systeem is een resultaat van jarenlange studie. Normaal zou in een bocht al de afwijking van de tweede container in de trein zo groot zijn, dat een botsing met een obstakel aan de kant van de weg onvermijdelijk is. Daarom is een knappe stuurinrich ting uitgedacht, die in elke wagen van de trein is aangebracht en die er voor zorgt dat elke wagen precies de zelfde lijn volgt. Een aantal kranen is uitgerust met het tweede katsysteem. De kraan pakt uit de boot een container en zet die op een platform, dat automatisch de container verder transporteert naar de lege vrachtwagen, die onder de kraan staat te wachten. Ondertussen kan de kraanmeester alvast de vol gende laadkist oppakken. Tijdwinst ongeveer twintig procent, geen extra personeel nodig, wel meer geld. Het risicodragend kapitaal van de ECT bevindt zich in handen van de aandeelhouders Koninklijke Ned- lloyd Groep (38.5 procent), Internatio Muller (38.5), Furness (12.6) en de Ne derlandse Spoorwegen (10.4). Deze be drijven zagen in '66 dat de containeri satie van de stukgoed-sector een on vermijdelijke ontwikkeling zou wor den. In 1967 opende de ECT zijn over slagterrein en zette tienduizend con tainers om. Sindsdien heeft het be drijf, met een kleine onderbreking in '75 door de oliecrisis, alleen maar groei gekend. Volgens planologen van het Rotter dams havenbedrijf wordt nu zeventig procent van alle goederen die in een laadkist kunnen worden vervoerd in een laadkist aangeboden. Ervan uit gaande dat altijd een klein deel van die goederen stukgoed blijven, schat ir. Hulst van het havenbedrijf, dat binnen tien jaar de resterende 25 pro cent eveneens de laadkist ingaat. Die verwachting is onder meer gebaseerd op de verbeteringen in de haven-in frastructuur in Zuid-Amerika, Afri ka en Azië. De ECT zet twee-derde van het to taal aantal containers in de Rotter damse haven (in '83 ongeveer 1.3 mil joen stuks) om. Er wordt in de Maas stad een gestage groei verwacht, die in grootte afhangt van de economi sche ontwikkeling. Aan de hand van drie scenario's gaan de markt-experts uit van - in het slechtste geval - een groei tot 1995 naar 1.8 miljoen contai ners, bij een beperkte groei naar 2 miljoen laadkisten in hetzelfde jaar en 2.2 miljoen in het jaar 2000 en bij een bloeiende economie tot 2.5 miljoen containers in 1995 en een kleine drie miljoen laadkisten vijf jaar later. De capaciteit van de wereld-con- tainer-vloot zal, volgens de experts, zeker blijven uitbreiden. De vlagge- schepen van de Nedlloyd zoals de witte reus Nedlloyd Delft met een laadvermogen van ruim 2000 20-voe- ters, varen binnen enkele jaren in de schaduw van de derde generatie con tainerschepen met 2800 containers en de vierde generatie schepen, die wor den gebouwd in Korea, waarop liefst vierduizend containers kunnen. „Dat Trans Freight Lines-lijnschip Democracy het dek, ligt op de Maasvlakte voor de kade. et containers tot vier hoog op De nog lege vlakte van de Delta Terminal, de kranen zijn opgetopt: hier worden volgend jaar honderdduizend containers overgeslagen. hadden we zelf ook niet voor mogelijk gehouden", zegt ECT-woordvoerster Mar-Jilde Pors. „Tot voor kort gingen we ervan uit dat die schepen het Pa nama-kanaal niet zouden kunnen passeren, maar dat schijnt nu toch te kunnen". De boten gaan in de world- around-service varen. De Rotterdamse haven ligt mo menteel achter op concurrenten als Bremen en Antwerpen waar het gaat om LCM-containers, containers die vol zitten met goederen voor diverse bestemmingen. Die goederen moeten worden hergroepeerd en dat is een tamelijk arbeidsintensief karwei. Slechts vier procent van de contai- neraanvoer in de Rotterdamse haven behoort tot deze sector, tegen vijftien procent elders. Zoals bekend wil Moerdijk met een Logistiek Centrum zich op deze markt gooien, maar Rot terdam wil die activiteiten zelf gaan ontwikkelen. Dat moet vlak bij de ECT gaan gebeuren op het terrein Eemhaven-zuid. „De groupage moet zo dicht mogelijk bij de haven ge schieden", zegt ECT-directie-secreta- ris ir. H.P. Schut. En dat is, na de uit latingen van de havenbedrijf-plano- logen over het Brabantse plan, op nieuw een schot voor de boeg van de Moerdij kse plannen. Terug naar de Maasvlakte. Op dit moment is er één klant, Trans Freight Lines, die al gebruik maakt van het nog op te leveren terrein. Verwacht wordt dat de United States Lines bin nen een jaar van de home-terminal aan de Eemhaven naar de nieuwe Delta-overslag verhuist. Afhankelijk van de wensen van de 38 rederijen die ECT bedient, zullen er meerdere vol gen. Het eerste jaar zullen er hon derdduizend laadkisten worden om gezet. De Maasvlakteterminal heeft nu, in de eerste fase, een capaciteit van zeshonderdduizend containers op een oppervlakte van 80 hectare. In fa sen kan dat terrein worden uitge breid tot bij na 300 hectare. Het grote voordeel van de Delta- terminal is de ligging direct aan zee. Dat scheelt twee uur varen ten op zichte van de oude container-haven. De vrachtwagen doet over dezelfde afstand ongeveer een half uur. u winst dus en in Rotterdam met j hoge havengelden doet het Amei kaanse adagium time is money opgeld. Wat het transport naar achterland, voornamelijk het Ru) gebied, betreft wordt verwacht dat. binnenvaart het sterkst zal profit® van de groei ten koste van het transport. Het railvervoer heeft al een aard ge injectie gekregen met de operür van de Venlo-terminal. Vanaf Westduitse grens rijden dagelij drie treinen met containers naar ft terdam en één naar de Maasvlak! Voordeel van de terminal is dat papieren formaliteiten, waaronder: douane, al zijn doorlopen, zodat nieuw tijdwinst wordt geboekt. Hi vinden ook groupage-activiteiten, paratie en onderhoud plaats. De succes-story van de Euro: Container Terminus heeft wel rij prijs. Die wordt betaald door ouderwetse noeste havenarbeidei die uit aftandse, onder de gc Panamese vlag varende schuiten b; nanen lossen en door het zware wei vaak al voor hun veertigste WA moeten trekken. Die bananen overigens niet eens meer naar Rotte: dam, maar naar Antwerpen, omdali de Maastad de fruitpier vijf jaar laat werd gerealiseerd. De stukgoee sector is slechts nog een margin activiteit in de Rotterdamse have. Van de totale omzet van 233 milj: ton wordt maar 14.5 miljoen ton zakken en op pallets overgeslage Dat aandeel wordt steeds kleiner: wordt gesproken van de onvermijdi lijke ondergang van het stukgoed. In september van dit jaar stond: die havenarbeiders voor de poort de ECT. Zij sloten het bedrijf zes lang af van de buitenwereld uit sol dariteit met hun honderdvijftigcoll ga's, die bij Rotterdam Terminal slagen dreigden te worden. 'Eenspo: tane actie' noemde FNV-voormi Kees Voormeulen de blokkade, wel zeer gericht. Achter de poort van de ECT ligt het verloren werk van de stukgoedsector. Bij de ECT zelf zal niet snel word: gestaakt. De vijftienhonderd personeel heeft een eigen CAO, d gerust comfortabel mag worden gi noemd. Zo was ECT een van deeers bedrijven in Nederland die van vier- op de vijfploegendienst ovt stapte. Bovendien is slechts een h scheiden deel van de werknemers tg gegroeid in een haventraditie. Vel: komen van de weg af: ex-vracht® gen-chauffeurs die individueler zij ingesteld dan de traditionele havei arbeider. De organisatiegraad is ivf iswaar hoog, maar de actiebereidhe gering. Met als gevolg dat acties in: stukgoedhaven relatief weinig effei sorteren, hoewel de bonden met '84-staking dankzij de steun van kabinet Lubbers en minister De Ki ning in het bijzonder een over® ning boekten. De prijs van de containerisatie hoog, zowel qua kapitaal als werk. Maar de ontwikkeling is niet 'stuiten. De ECT is nu de grootste cm tainerhaven ter wereld. De werkte heid in Rotterdam, de economise) motor van Nederland, is twintig P" cent. De straddle carrier levert als een grote spin een container af voor het m vervoer. De zc behe natio Drs. H. Bevers. schuld op een „g manier financie DEN HAAG - ris De Graaf (i te inkrimping kunstenaar-g( pleet. Slechts 1 tot nu toe de rc Waar de Kaï waarschuwde, De inkomenst» i BKR introdu eenvoudige, r handelingen t< De Graaf zette voorstel het mes in deze regeling z tenminste 3000,- jaar in de BKR jaar wordt dat tx moét de kunstena minste ƒ8000,- h worden dan van ken, hetgeen een n Ervan uitgaand I V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 16