wöB® u iting Europa mier om een vinden „Vita" EXTRA KLEINTJE luis voor :n Rode Kruis ireau voor Onderneming n zijn haar Restaurant ozo hok tentoonstelling ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 Onleesbaar HlJ IS de luis in de pels van de Nederlandse ondernemers. Een nagel aan de doodskist van menige accountant. Trouwe klant van de Ondernemi ngs- kame r van het Amsterdamse Gerechtshof. Pieter Tij men Lakeman, oprichter en directeur van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie, schrijver van een boek met de ironische titel 'Het gaat uitstekend'. Preventie Veel eten Accountants Lege dop LEEST naast De Stem een financieel periodiek, Engelstalig als het even kan. U rust vaak uit in het pluche van vlieg tuig stoelen. In de business-class rommelt u in de papieren uit uw Samsonite-koffer tje. U huurt een wagen van Avis- rent-a-car en betaalt zonder dat u geld laat zien. Een creditcard, geld zonder grenzen Hoe een kunststof kaartje het leven simpel maakt. Ook Nederlanders betalen meer en meer met 'plastic money'. Eurocard ASI^ arbij' u in alle vrijheid ze» lie mogelijkheden voor een lel geheel vrijblijvend voor Jne01640-5868S 1 076-131690 04169-1352 01100-20297 01650-52271 04160-34503 bezicht, ingesteld door het Idkantoor: Zeestraat 14r 10-29023. landelijke computer be middeling. Alle relatievor-" men. Lage kosten. Erkend door R.v.T. Vraag gratis in- formatie, Postbus 1249 5200 BG Den Bosch. Maak een reclame met een Het helpt 05-72-38-77-49-87-22-03-56- 14-92-32-66-70-74-79-73-27- 11-33-36-80-61 -89-09-48-19- 5-54-53-26-71 -83-21 -57-81 lagen: 070-949414. dviezen. da, 076-221133 an enorm vervelend zijn, dat U kunt er wat aan doen zon den van hoopgevende maar ften. Wij zijn een gerenom- I jaren op hoog niveau met houdt. Ook op dit gebied niet stil. Wij kunnen u ver- isingen bieden. In onze bro- lak alle behandelmethoden, ezen. U kunt deze brochure ver te maken op postgironr. lidenhead, Hoekersingel 22, vermelding van ST-brochu- 110-623836. in centrum Antwerpen aangeboden. Uitstekende ontvangsten bewezen. Wordt overgelaten wegens pensioen. Tel. 09-3271360044. Niet gewenst zwanger"- Voor hulp aan moeder en kind. 01154-2275 of 1691 Zondag a.s. 11 november schietinq Hulst, 50,- gratis. Aanvang 14.30 u. Hulst Op zondag 11 -11 -84, in de Stadsherberg van ae Liefh., L Freyser-AuSJ' Freyser. W. Boddaert van 10 tot 12 uur. Door Louis win de Geijn Pieter Lakeman, zou je denken, moet met genoegen en instemming de ver richtingen hebben gevolgd van de parlementaire RSV-enquêtecommis- sie. Mispoes. „Die commissie heeft zich volledig bij de neus laten nemen door accountantsbureau Dijker Doornbos. Ze heeft haar aandacht op het gebied van de jaarrekingen en accountancy volledig laten afleiden van de hoofdzaak. De commissie is afgedwaald naar het volksspektakel stuk van de bijzaken". Zijn pas veschenen boek 'Het gaat uitste kend' is een bloemlezing uit de vele affaires waarin hij gretig verzeild raakte tijdens acht jaren dat hij als de Magnum van de jaarreke ning door het leven gaat. RSV ontbreekt natuurlijk niet. Onder de titel 'Wie vaart er mee met de RSV?' haalt La keman scherp uit naar de Enquêtecommissie. „In 1975 was het concern eigenlijk al failliet. De ondergang voltrok zich in de jaren 1973/ 1975. In plaats van de gepubliceerde winst van 50 miljoen werd er in die jaren 150 miljoen verloren. Van de jaarrekeningen uit die tijd deugde niks. Als die goed waren geweest, vraag ik me af, was er dan nog wel drie mil jard in dat bedrijf gepompt? Dat is voor mij de kern van de zaak en de commissie gaat daar aan volledig voorbij. Dat is één van de grote missers. Ze hebben niets gedaan aan de rol van de accountants". Lakeman bezigt geen zalvende zinnen. Op de spectaculaire aandeelhoudersvergaderin gen in de nadagen van de Ogem kon hij het bloed onder de nagels van directeuren en com missarissen uithalen. Hij lijkt een studenti koos plezier te beleven aan provocaties. „Hm, dat weet ik niet", zegt hij zelf. „Ik pro beer me heel doelbewust eenvoudig uit te drukken. Als je je eenvoudig en begrijpelijk uitdrukt ga j e vanzelf op tenen staan". Dat zei Ruding ook toen ze over hem heen vielen over de ijver van jonge werklozen- Hij lacht zuurtjes. „Vind ik een wat onge lukkige vergelijking". Dan: „Dat dingen bij de naam noemen heeft overigens wel grenzen. Er is één verhaal uit mijn boek verdwenen, over de wijze waarop makelaar Van Zadelhoff het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds Hoog Ca- tharijne in de maag heeft gesplitst. Dat ver haal kon ik door gebrek aan bewijzen niety eenvoudig formuleren. Ik zou in zweverige taal zijn vervallen en dan laat ik het maar lie ver weg". „Omzichtig formuleren, dat is mijn stijl niet. Ze kunnen je dan weliswaar niets meer ma ken, maar de lezer heeft daar dan ook weer niks aan. Dat is een verschijnsel waar ik me nogal aan erger. Advocaten van tegenpartijen proberen je te dwingen tot een onleesbaar ver- i haal. Dan schrijf ik het maar liever niet". In het boek is wel een verhaal opgenomen onder de titel 'Een makelaar droomt zich af. Is dat misschien toch op het lijf geschreven van ene Van Zadelhof f? j Grinnikend: Daar kan ik geen antwoord j op geven. Het is een verhaal waarin sommige j mensen misschien iets herkennen. Daar laat ik I het maar bij". j Eerder in het gesprek heeft Lakeman gek- j scherend voorspeld dat zijn boek wel weer en- j kele tonnen aan advocatenhonoraria zal ople- j veren. Zijn uitgever lijkt echter behoedzaam te j werk te gaan. „Ik geloof niet, eerlijk gezegd, dat er processen zullen komen". Pieter Lakeman: 1MAGNUM ondernemersland f4:i- Pieter Lakeman: „De RSV-commissie is afgedwaald naar een volksspektakel van de bijzaken". - FOTO RONALD SWEERING Lakeman is van huis uit econometrist, een wiskundig soort econoom dus. Hij maakt er sinds 1976 zijn broodwinning van om, al dan niet op verzoek van ondernemingsraden, in jaarrekeningen te duiken. Hij is vrijwel de enige die de praktijk toetst aan de nog betrek kelijk jonge Wet op de Jaarrekening. Dat speurwerk heeft de afgelopen jaren vele malen geleid tot een gang naar de Onderne mingskamer van het Amsterdamse Gerechts hof, een college van gespecialiseerde rechters. Lakeman boekte daar wisselend succes. Die processen vindt hijzelf niet eens zo belangrijk. „Het is vooral de preventie die daarvan uit gaat". Een blik op de reeks van affaires die Lake man in zijn boek in vogelvlucht bespreekt, voert gemakkelijk tot de conclusie dat 'de' on dernemer niet deugt voor zijn werk en dat cor ruptie een algemeen verschijnsel is. Dat gaat Lakeman toch iets te ver. „De men sen zullen wel langzamerhand zijn gaan den ken dat wanbeleid en het vervalsen van jaar rekeningen geen uitzondering is. Dat het re gelmatig gebeurt. Dat wil ik ook wel verdedi gen. Maar dat het om de helft gaat of zo, dat geloof ik zeker niet". Het is wel opvallend dat in de luttele 'bedrijfs ongevallen' die worden uitgezocht, vaak ook sprake is van corruptie en inhaligheid. Waar om zou dat niet zo zijn bij onbesproken bedrij ven? Lakeman: „Dat spreekt niet zo vanzelf. Als je een bedrijf goed leidt, 3cah?$at bevrediging schenken, dat kan ik me góed-voorstellen. Doe je het slecht, dan beleef «jedaar ongenoegen aan. Het gaat dan misschieh net zó als bij som mige mensen die zich ongelukkig voelen en dan veel gaan eten. Falende managers com penseren dat misschien in-geld". „Bij zo'n De Vries zou 'dat best kunnen op gaan. Hij kotste van overheidsbemoeienis. Hij deed iets wat volledig tegen zijn gemoed in ging. Hij wilde helemaal geen directeur zijn van een sociale werkplaats. Zo'n man raakt met zichzelf in de knoop en reageert dat af met geld graaien. De manager van een goed geleid bedrijf zal in elk geval veel minder de neiging hebben tot het kasmatig opheffen van zijn frustraties. Ik denk dat het bij gezonde bedrij ven een stuk minder is, ja". Het is wel merkwaardig, die ontluistering in zo'n RSV-affaire, juist nu de ondernemer weer wat in aanzien was gestegen. Lakeman: „Dat is niet zo erg. De meeste mensen hebben iets te veel verwachtingen van de kwaliteit van hoge heren. Dat ze zo nu en dan even met beide benen op de grond worden gezet, vind ik heel goed. Maar daar komt iets bij: wanneer dit soort zaken onbestraft blijft, zal dat fnuikend zijn voor de maatschappij. Dat effect wordt gigantisch onderschat. Als je zulke dingen duidelijk maakt, en daar ben ik natuurlijk voor, dan moet je het werk ook af maken. Al gaat iemand ook maar een maand achter de tralies. Je kunt het toch eigenlijk iemand niet kwalijk nemen dat hij een beetje knoeit als hij ziet dat de hoge heren datzeilde ongestraft op grote schaal doen?". Op zijn strafexpedities door ondernemersland heeft Lakeman regelmatig de degens gekruist met de accountants. Wat schort daaraan? Zijn ze niet ijverig genoeg of deugen de regels niet? „Ze zijn wel ijverig genoeg, ook wel be kwaam en goed opgeleid, in het algemeen. Waar het aan schort is de beoordeling van de activa, de bezittingen van de onderneming. Als je dat niet kunt, kun je in wezen ook het ver mogen, de balans en het resultaat van een on derneming beoordelen". Dat is toch ook niet hun taak? Een accoun tant zet zijn handtekening als hij vaststelt dat de jaarrekening strookt met het beeld dat hij in de administratie van de onderneming aan treft. Meer niet? Lakeman: Het publiek dénkt van wel. Dat probeer ik steeds door te prikken. Als men be seft dat een handtekening van een accountant lang niet alles zegt over betrouwbaarheid dan is er al veel gewonnen. Er moet sprake zijn van een getrouw beeld. Wel, als je 90 omdraait staat er 06. Hetzelfde beeld, maar wel iets heel anders". „Ik vraag me overigens af of accountants nog wel zinvol zijn, althans in grotere bedrij ven. Een concern heeft een interne accoun tantsdienst. Bij kleinere bedrijven kunnen ex terne accountants nog wel nuttig zijn bij het opzetten van administraties en misschien het voorkomen van een al te eenvoudige graai uit de kas". Even bladeren in 'Het gaat uitstekend'. In trigerende titels. 'Het eeuwfeest van de HAL'. Waar gaat dat over? Lakeman: „De Holland Amerika Lijn vierde in 1973 het eeuwfeest en wilde dat met een uit breiding van de cruisevloot vieren. Ze kochten twee tweedehands schepen in Amerika, de la tere Volendam en de Veendam, waarmee ze 200 miljoen verlies leden. Het was volstrekt duidelijk dat dat zou gebeuren. Die schepen waren gebouwd als vracht- en passagierssche pen, te weinig hutten, olieslurpende motoren. Uit hoorzittingen van het Amerikaanse con gres bleek dat de eigenaar ook niet goed wist waarom de HAL er belangstelling voor had. Maar die wilde geen drie of vier jaar wachten op nieuwbouw. Die miskoop leidde er toe dat de HAL later de vrachtdivisie moest afstoten". En Slavenburg's Bank. Kon niet missen. „Dat gaat niet zozeer over het zwarte geld als wel over de verkoop van die bank, in feite al een lege dop, aan het Franse Crédit Lyon- nais. Dat Crédit Lyonnais daarin nogal is be nadeeld, door gebrek aan controle door de Ne- derlandsche Bank, en daarvoor later is gecom penseerd door zachte leningen en andere voor delen. Ik heb overigens aangetekend dat de Nederlandsche Bank wel over de Tilburgsche Hypotheek Bank is heengewalst, terwijl men voor zo'n machtige tegenstander als Crédit Lyonnais wél door de knieën gaat". Die Tilburgse affaire laat Lakeman onder de titel 'Controle bij de THB door Jelle Z. en Willem D.' niet onbesproken. Wat wordt de volgende affaire? Lakeman aarzelt niet: „Centraal Beheer. Over een paar weken komen wij daarover met een belangrijke publicatie. Het gaat om het voortbestaan". Het verzekeringsconcern is in de fout gegaan met beleggingen. Volgens La keman zijn de gevolgen daarvan niet correct gepresenteerd. Over zijn rapport is hij al ge ruime tijd in de slag met juristen van Centraal Beheer. „Zij zullen elke onnauwkeurigheid aangrijpen om dit rapport te verbieden. De nauwkeurigheid van deze publicatie is dan ook erg groot. Er staat geen komma verkeerd in. Dat rapport zal dan ook een stuk minder lees baar zijn dan mijn boek". Door Paul de Schipper Creditcards! U kent ze wel van de stickers op de glazen deur van het pompstation, bij ho tels,restaurants en bij de beter ogende winkels. Di ners Club, American Ex press, VISA. Oh, u doet het nog met een ordinaire giro-pas en betaalkaar ten, nou dan is het vast nog wel eens poffen bij de kruidenier. De meesten van ons blijven met hun inkomen in de postche que-fase hangen en kunnen zich slechts in de bioscoop koesteren aan de snelle wereld van Peter Stuyvesant. Toch is de credit card in opmars. Zichzelf respec terende zakenlui, internationaal beweeglijke lieden en steeds meer post-modale milieus voor zien zich van dit voorheen nogal exlusieve betaalmiddel. De credit card maakt het rei zen simpel. „Het veiligste be taalmiddel ter wereld", vindt American Express. Hotel-reke ning betalen, gewoon even de kaart laten zien en pas na zes weken wordt het verschuldigde bedragafgeschreven. De credit card was nog niet zo lang geleden een wat exclusief betaalmiddel van de dollar mannen die in vliegtuigen rond de wereld cirkelen en zaken in het groot doen. Langzamerhand echter krijgt ook de 'middle class' zakenman toegang tot dit van oorsprong Amerikaanse fe nomeen. Wie met z'n inkomen in de bovenmodale sferen geraakt zegt niet alleen het ziekenfonds vaarwel. Al gauw valt er fol dermateriaal over credit cards in de bus. De concurrentie is groot. De organisaties die de simpele betaalkaartjes uitgeven zijn uiteraard geen filantropi sche instellingen. Een credit card kost meestal honderd gul den per jaar aan entreegeld. Dat terwijl je voor een gewone bankpas een tientje neertelt. Wie al bang is om met een bankpas de #ntrole over zijn uitgaven te verliezen zal niet aan een credit card beginnen. Aan de andere kant prijst Ame rican Express de credit card aan De opmars van de plastic money' als 'een moderne manier om reis-en representatiekosten te verminderen en toch veilig te reizen'. D^ veiligheid slaat uiteraard op het feit dat u in het bezit van een credit card niet nog eens een pak buitenlandse valuta mee hoeft te sjouwen. Nog een voordeel van de cre dit card althans volgens Ameri can Express: „Het op discrete wijze van afrekenen van een lunch met een zakenrelatie, zonder dat het gesprek ver stoord wordt. Het zal op uw pa tient een prettige indruk ma ken". Vooral landen als de Verenig de Staten en Australië zijn in gesteld op het gebruik van de credit cards. Niet alleen het za kenleven, ook warenhuisketens geven er eigen kaartjes uit aan hun klanten. Het geldverkeer is er zodanig op de credit cards af gestemd dat harde munt er nauwelijks geaccepteerd wordt. Een pak dollars op de balie om een hotelrekening te betalen le vert blikken op in de geest van: Wat komt die jongen uit de pol der hier doen? Diners Club International werpt zich op als de oudste cre dit card-organisatie ter wereld. De Club is een dochteronderne ming van de Amerikaanse First National Citybank Het systeem van Diners Club zit, evenals dat van de andere card-organisaties, goed in el kaar. In winkels, hotels, restau rants van grote steden in de hele wereld kun je terecht met een credit card. Ook vliegtickets, huurauto's en andere zakelijke beslommeringen kunnen er mee betaald worden zonder dat er geld op tafel komt. Daarnaast bieden de organisaties ieder af zonderlijk allerlei voordeeltjes zoals kosteloze reisverzekerin gen, een auto huren zonder borgsom, gagarandeerde hotel reserveringen en gratis entree in de 'club'. Bovendien presen teren ze potentiële kaarthouder een rentewinst omdat de afboe king op het eigen giro of bank saldo pas na vier tot zes weken volgt. American Express Interna tional Ine presenteert zich als de grootste internationale bank-en reisorganisaties. American Ex- llllll! press dateert uit 1850. Ene Hen ry Wells onderhield een koe riersdienst vanuit het Ameri kaanse Buffalo. In dat jaar ech ter begint hij een samenwer king met zijri belangrijkste con current William Fargo. Naast American Express richten ze ook de later beroemde onderne ming Wells Frago and Company op, een naam die onverbrekelijk verbonden is aan de verovering van het Amerikaanse Westen. American Express wordt het grootste bode- en transportbe drijf van de VS. Rond 1885 in troduceert het bedrijf de 'tra veller cheque'. Om er met deze reisdeviezen te betalen is slechts een handtekening vereist. De American Express Card komt pas in 1958, een betaalkaartje dat je alleen nog maar hoeft te tonen. Kan het simpeler. Anno 1980 waren er een kleine 11 mil joen Express Cards in omloop. Het bedrijf staat nu met een jaaromzet van bijna 10 miljard dollar als nummer 36 op de lijst van grootste Amerikaanse mul tinationals. De winst kwam in 1983 uit op 685 miljoen dollar. De Nederlandse PTT heeft voor haar klanten de Eurocard als aanvulling op de bekende blauwe betaalpas. Met het ge wone giropasje kan in combina ties met cheques geld worden opgenomen in vrijwel alle Europese landen, maar ook in Indonesië en Japan. De Euro card, een gezamenlijk project van Eurpese banken en PTT geeft dezelfde faciliteiten als andere credit cards, dat wil zeg gen: betalen zonder baar geld. De groei van de Eurocard in Nederland is stormachtig. In 1980 waren er 5800 Eurocards in omloop. In 1984 zijn dat er 44.000, waarmee Eurocard zich in ons land een marktaandeel van 24 procent heeft veroverd. In to taal zijn er in West-Europa bij na 800.000 Eurocards uitgege ven. Volgens directeur Stofko- per van Eurocard Nederland BV wordt de bestaat de kern van de kaartgebruikers uit za kenlieden die nationaal, maar veelal internationaal aktief zijn. Evenals andere cards kent de Eurocard verschillende vormen zoals de bedrijfskaart en de pri- vékaart. In het eerste geval staat het bedrijf garant voor de bestedingen van een reizend employee in het tweede geval gaat alle betalingsverkeer eerst via de privérekening van de houder. Een variant is de moge lijkheid voor bedrijven om een aantal kaarten te kopen en die vervolgens zelf aan het perso neel beschikbaar te stellen. Een voorbeeld daarvan is Philips Nederland, waar 4000 Eurocards circuleren. Bij de persoonlijke Eurocard wordt de bestedingslimiet per kaarthouder vastgesteld, af hankelijk van inkomen en banktegoed. Niettemin stelt een reclame-fol der: „Reischeques en geld kun nen opraken, uw Eurocard niet". De Eurocard is een betaal middel bij 3,5 miljoen hotels, restaurants, winkels, lucht- vaartmaatschapijen en autoverhuurbedrijven. De orga nisatie gaat er prat dat de fi- nancieële bewegingsvrijheid met de Eurocard veel malen groter is dan met andere credit cards. Oostbloklanden geven geen credit cards uit. Wel worden Westerse cards er in beperkte mate geaccepteerd als geldig betaalmiddel, met name bij de Intourist hotels. Credit cards en andersoortige plastic money winnen terrein. Zo werkt de oliemaatschapij, die ook tijgers in uw tank stopt, sinds kort met de Mister Cash kaart: „Een klein kaartje, grote service'. De Nederlandse Bank wil volgende jaar biljetten van 250 gulden uitbrengen. Voor wie zijn die eigenlijk? De beurs van de hogere inkomens wordt met al die credit cards steeds dun ner. Alleen de minima zullen de last van de rijksdaalders en an dere zilverwaar moet blijven dragen. In vergelijking met de kleine kaartjes zullen die twee honderdvijftigers onhandig grote flappen zijn. Maar niet getreurd. De tijd dat met credit cards alleen Playboy en Hilton werden betaald is voorbij.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 15