j'ParisTexas'reis door ruimte en tijd I ONTDEK DE VERSCHILLEN Clint Eastwood in het nauw in New Orleans bekroond werk wim wenders Vietnamees 'napalmmeisje' speelt in film ISIHHMI r2 PAGINA GIDS 1 I l l I I l l l I I I l l l l I I I I l l I I I I HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 SCHIETINGEN Tekenaars op de bres voor Greenpeace Even Piekeren- %>te Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler- Boes OPLOSSING VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 |en aan el-.- oer kunnen I kllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllluiiii,! ten nimmer meer ver- de echte bloes, de echte I maar die op de buis. Wij Jen plaatsvervangend worden met Sonja, Karei en Dick. De buis Ivoor ons denken, beslis- Shakespeare wordt een clip, onze grootste zorg lat ribbeltje op het turbo- lerm, leven is consume- fcn dan? Dan zullen we tschien, na enkele jaren |toofd te zijn in de elek- rische revolutie, de tele- (e net zo gaan hanteren nu de radio. En is het iium niet meer de bood- lap, maar gaat het weer 1 de boodschap alleen. RiiiiiiiiiitiiiimifiiiimimfffiimiiiiiiiiHii I I l l I in Door Marjan Mes Bijna alle films van de Duit se regisseur Wim Wenders hebben een onbeduidend verbaal als geraamte om een veel verder reikend perspec tief van betekenissen aan op te hangen. In een interview heeft hij opgemerkt, dat hij in zijn jeugd al niet geïnteresseerd was in het verhaal van de vele Amerikaanse films, die hij zag. „Het belangrijkste vond ik, dat je in die films altijd ver kon zien, dat er een horizon was en dat door die enorme ruimte mensen bewogen, die dagenlang nie mand tegenkwamen. Ame rika was een land waar al leen eenlingen woonden." Deze kenmerken gaan ook in hoge mate op voor Wen ders' laatste, deze zomer in Cannes bekroonde film, 'Pa ris, Texas'; de eerste bio scoopfilm waarmee hij een groot publiek heeft kunnen bereiken. Dat publiek vat het kennelijk op als een echt drama over de hereniging van een vader en zijn zoon en de terugkeer van een ver loren gewaande moeder. In de Belgische bioscoop, waar ik de film zag, werd aan alle kanten gesnikt; een emotie, die 'Paris, Texas' bij mij niet teweeg bracht. Wel een gro te schoonheidservaring en een soort ruimtelijke bele ving. Ook in o.a. 'Im lauf der Nastassia Kinski in 'Paris Texas'. - FOTO THE MOVIES Zeit', 'Der Amerikanische Freund' en 'Der Stand der Dinge' wist Wenders een ho rizontale, Amerikaans aan doende verteltrant te ver binden met een aan zijn eigen Europese cultuur ont leende diepgang. Zijn grote liefde voor het weidse Ame rikaanse landschap en de in dividualisten, die het heeft voortgebracht, komt in 'Pa ris, Texas schitterend tot haar recht. De film speelt zich af in het prairie-woestijngebied van Texas en in de daarin kunstmatig opgetrokken wolkenkrabberstad Hous ton. Het 'Paris' uit de titel vervult in de film een soort heimwee-functie. Er schijnt een zodanig genaamde plaats in Texas te bestaan en de eenzame Amerikaanse hoofdpersoon had er zijn eigen huis willen bouwen om er met vrouw en kind te gaan wonen. Een paar maal toont hij een geheimzinnig polaroid- fotootje van de betrokken plek. Ook vraagt hij zich af of zijn eigen ouders, beiden overleden, hier vandaan kwamen' of dat het mis- schien toch het echte Parijs is geweest. Zijn schoonzus ter is trouwens een Frangai- se (Aurore Clément). De on zekerheid over zijn afkomst houdt de man Travis sterk bezig, terwijl ook de oor sprong van de mens in het algemeen in beeld en ter loops in de dialoog wordt op geroepen. Travis wordt gespeeld door een oudere acteur, die in talloze Amerikaanse films bijrollen heeft ge speeld, Harry Dean Stanton; een magere, lelijke man met een weemoedige en zacht aardige uitstraling. Ziek en uitgeput wordt Travis in de woestijn van Texas gevon den en door een dokter op de been geholpen. Zijn broer (Dean Stockwell) wordt ge waarschuwd en komt hem halen. Travis is vier jaar spoor loos geweest en lijdt aan ge heugenverlies. De broer kan nauwelijks contact met hem krijgen en onderweg tijdens een lange reis wil hij er steeds vandoor gaan. Het zoontje van Travis is in de tussentijd opgevoed bij deze broer en zijn Franse vrouw. Na thuiskomst keert lang zaam bij Travis het geheu gen terug, mede bewerkstel ligd door oude films, waarop hij zijn vrouw en kleine kind terug ziet. Tussen Travis en zoon Hunter ontstaat een steeds grotere verstandhou ding, zodat Hunter ermee instemt om met zijn echte vader op zoek te gaan naar de verloren moeder. Met een oude bestelauto trekt het duo naar Houston, waar Travis zijn jonge ex- echtgenote (Nastassia Kins ki) terugvindt in een tent, waar peepshows worden ge geven. Hij krijgt alleen via een telefoon en achter glas contact met haar. Zij kan hem niet zien en weet aan vankelijk niet wie zij voor zich heeft. Als hij haar het verhaal van hun liefde als een willekeurige anecdote vertelt, herkent zij de situa tie en raakt ontroerd. Hij heeft haar indertijd verlaten, omdat zij hem niet trouw was en haar haar kind afgenomen, dat hij bij zijn broer onderbracht, waarna hij zelf ging zwer ven. Nu vraagt hij haar om Hunter te gaan opzoeken in het hotel in Houston waar hij de jongen heeft achterge laten. Moeder en zoon wor den herenigd en Travis, de eenzame zoeker, vertrekt voorgoed uit hun leven. Hoe dat andere ouderpaar het opvat, blijft onbesproken, want 'Paris, Texas' is alles behalve een psychologische speelfilm. Opvallend is, dat Travis alleen stilzwijgend en intuï tief contact met zijn zoon heeft. Alle overige commu nicatie geschiedt indirect via technische media. Zo brengt de kleine Hunter -ontwape nend gespeeld door Hunter Carson- terloops even zijn opvatting over het ontstaan van de wereld via de mobi lofoon op zijn vader over. En de langdurige scène in de peepshow-zaak is een ont hutsend symbool van de communicatie-onmacht van de moderne mens. Als je het basisverhaal van de film samenvat, blijft er weinig meer over dan een smartlap. Maar het is de zorgvuldig gekozen beeld taal met zijn gevoelsmatige verwijzingen die het echte 'verhaal' vertelt. De land schappen met hun verre ho rizon, maar ook de kunst matige wereld van neon- verlichte wegrestaurants werden door Wenders' vaste cameraman, Robbie Muller, prachtig gefotografeerd, op een manier die je lang bij blijft. De indringende gi taarklanken van Ry Cooder sluiten daar perfect bij aan. Het reizen is voor Wenders een manier om grote oerge gevens als ruimte en tijd, maar ook de afstamming van de mens en diens een zaamheid, te verbeelden. 'Paris, Texas' is pure kunst, al is de handeling op zich vaak banaal. Dat de film ook een groter publiek weet te treffen, mag een wonder he ten. 'Paris, Texas' van Wim Wen ders. Grand Theater in Breda en Quellin 11 in Antwerpen. let. 15.30 Café de praatstoel. 16.01 fiekuur. 17.55 Meded. (NOS) ROS: 18.06 Aktua (18.30 Sport) 6.02 TROS Country. 20.03 Blad- bud. 21.02 Coulissen. 22.02 Sesjun |OS: 23.02 Met het oog op morgen. 0.02 De stemband. 2.02 In the Jix. 3.02 Peter Teekamp. 5.02 Ook eiemorgen. PRO: 7.00 Nws. 7.06 Het gebouw, et om: 7.06 Nieuws uit eigen land. 23 Dorrestij ns' Pers Agentschap )PA). (7.30 en 8.00 Nws). 8.30 Nm 33 De media. 9.00 Het beeld. 9.30 ws. 9.33 Het onderzoek. 10.00 Het uroburo. 10.30 Nws. 10.33 Nieuw it eigen land. 11.00 Kwesties. 1130 Iws. 11.33 Nieuws uit eigen lana 1.00 Ondervragingen. NOS: 12.26 lededelingen voor land- en tuin- ouw. VPRO: 12.30 Nws. 12.38 Tieuws uit eigen land. 13.00 Nws. 3.10 NL-buitenlandbericht (13.30 ws). 14.30 Nws. 14.33 Aktie en ver- it. 15.00 De opdracht. 15.30 Nws. >.33 Het symposium. 16.00 De aj- >op. 16.30 Nws. 16.33 Welingelichte ringen. VARA: 17.30 Nws. 17.36 lingen van de dag. 18.00 Nws. 18.10 Z. Overheidsvoorl.: 18.30 De Ne- erlandse Antillen. VARA: 18.40 lonogrammen. 19.30 Luchtruim. 100 Nws. 20.03 VARA-vrijdag- vond (22.30 Nws). feder heel uur nieuws. EO: Itonduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.031 nuzikale fruitmand. NOS: 19W Jaargenoten. 12.04 Radio Thms-| land. VOO: 13.03 Tipparade. 1SW rop 40. NOS: 18.04 De avondspiB VOO: 19.02 Curry en van Innei.| 12.02 Countdown Café. Van onze filmredactie In zijn nieuwste film 'Tightro pe' is Clint Eastwood een poli tieman die zo in het nauw wordt gedreven dat hij alle middelen aangrijpt om zijn triminele tegenstanders van zich af te schudden. De film speelt zich af in de ide Franse wijk van New .Orleans, waar een sadistische sexmaniak moordend rond- iluipt. Eastwood is een geseheiden man, die twee dochters moet opvoeden. Hij komt in contact met de directrice van het New Orleans Rape Center, gespeeld Genevieve Bujold. De twee raken geïinteresseerd in ar, maar dan blijkt opeens dat vrouwlij ke kennissen van Eastwood aangerand en ver moord worden. Hij vreest nu voor het leven van zijn doch ters en komt in actie. 'Tightrope' is het regiede buut van Richard Tuggle, die o.a. het script schreef voor 'Es cape from Alcatraz' (met Clint Eastwood). Er is iets minder actie en meer gesuggereerde spanning, maar de mensen die saai naar 'Firefox' en Mden Impact' gingen, zullen tvood ook nu weer waar deren als grimmige underdog, ®e toch aan het langste eind trekt. JttWrope' met Clint Eastwood taait in Casino 1 in Breda. Clint Eastwood in 'Tightrope'. - FOTO WARNER De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen bren gen het niemendalletje 'Bolero' van John Derek, die als regis seur zijn uiterste best doet van zijn vrouw Bo Derek een kassuc ces te maken. Deze film is gebaseerd op oude films van Rudolph Valentino. Bo Derek is een Engels kostschoolmeisje dat aan de man wil. De gematigd erotische scenes spelen zich af in Marok ko en in Spanje. In beide bovengenoemde bioscopen draait ook "Terug naar de hel' (Uncommon Valor) van Ted Kotcheff, die ook 'First Blood' heeft gemaakt. Gene Hackman speelt een Amerikaanse kolonel die in Zuid-Oost Azië op zoek gaat naar zijn zoon die tijdens de oorlog in Vietnam vermist werd. De jongen blijkt in een kamp te zitten. Hackman organiseert een bevrijdingslegertje en er kan flink geknokt worden. films GOES Grand Theater - 20 u. Conan de vernietiger, 16 j. 23 u. China love, 18 j. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Bolero, 16 j. 19 u. Streets of fire, 12j. 21.30 u. Terug naar de hel, 16 j. 19 u. Angel, 16 j. 19 en 21.30 u. Against all odds, 12 j. 21.30 u. Vegas girls, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Police academy, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. Bolero, 16 j. 21.45 u. The new barbarians, 16 I- 19.30u. Terug naar de hel, 16 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Greystoke, de legende van Tar- zan, 12 j. 23 u. Meisjes met beroepsge heim, 18 j. Alhambra2 - 20 u. The natural. 23 u. Ninjadeel 3. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Joyeuses Paques. Rex-Club -12,14,16,18,20 en 22 u. Broadway Danny Rose, Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Metro II - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America deel 1 Rubens - 12,15,18en 21 u. Greystoke. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Splash. Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Astrld - 12,14,16,18 en 20 u. Popeye. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. This violent world. Ambassades - 12,14,20, 16.45,19.1 Oen 21.30u. Leju- meau. Ambassades-Club II - 12, 15, 18 en 21 u. Papillon. Ambassades-Club III - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Against all odds. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Roman cing the stone. Brabo - 12,14,20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The omen. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The natural. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Purple rain. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlles 1 20 u. Police academy. 22.30 u. The last American vir gin. Gulden Vlles 2 20 en 22.30 u. Women in red. Gulden Vlles 3 20 en 22.30 u. Silkwood. Memllng 20 u. Fort Saganne. Rembrandt 20 u. De nieuwe barbaren 22.30 u. Linda. MIDDELBURG De Vleeshal - 20.15 u. Dubbelconcert: Hans Karsten Raecke en Hugh Davies. CLINGE De Troubadour - 20 u. Bingo rollendriedaagse. HULST DeSmickel - 20 u. prijskaarting. DE KLINGE R. deMoor - 19.30 u. schieting. HULST Galerie van Geyt, Steenstr. 20 - Jan van Winkel en Netty Michels met grafiek en naïeve schilderkunst. Geop. werkd. 9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14- 17 u. (tot 17 nov.). GENT Bijloke Museum - Expositie getiteld 'Werken en Kerken, 750 jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge- op. dag. 10-12 u. en 13.30-16.30 u. (tot 25 nov.). BANGKOK (AP) - Het Vietnamese 'napalm meisje', Dang Kim Phuc, is na behandeling in West-Duitsland naar Vietnam teruggekeerd en krijgt een belangrijke rol in een film. Dit is bekend gemaakt door het Vietnamese persbu reau. De 21-jarige Kim Phuc was het onderwerp van een indringende foto van de Vietnamoor- log. Het indertijd negen jaar oude meisje wordt daarop getoond terwijl zij na een na palmbombardement naakt over een weg rent. Het persbureau meldde dat Kim Phuc on langs naar Vietnam was teruggekeerd, nadat zij was behandeld om de pijn, die zij van haar twaalf jaar oude verwondingen nog steeds voelt, te verlichten. Kim Phuc is gevraagd voor een hoofdrol in de film 'Een lied voor jou' en bevindt zich mo menteel in Hanoi in verband met behandeling van een allergie die het gevolg is van de brandwonden. Zij hoopt spoedig terug te keren naar het zuidelijke deel van Vietnam, het gebied waar zij vandaan komt, om vreemde talen te stude ren. Haar oude wens om arts te worden kan als gevolg van haar zwakke gezondheid niet in vervulling gaan. Van onze kunstredactie DRONTEN - In een fraai verzorgd boek geven 76 tekenaars uit Nederland, België, Frankrijk en Ita lië onder de titel 'Help, de zee verzuipt' een schrij nend beeld van de strijd die de internationale mi lieubeweging Greenpea ce voert tegen de milieu vervuiling. Pakkende tekeningen over de walvisvaart, over de zeehondenjacht, over de vervuiling van de oce aan, over kernproeven althans zoals Greenpeace daar actie tegen voert. De tekenaars dragen met hun boek een steentje bij aan de zaak van Green peace, want de opbrengst van dit boek is daarvoor bestemd. Het boek kost 27,50. Prenten van Joost Swarte, Frangois Schui ten, Barber, Boucq, So- kal, Comes, Moebius, Tardi en vele anderen. André Franquin heeft twee Guust-strips gele verd. maar naast de spot prenten hebben ook an dere tekenaars korte strips aan dit veelzijdige Greenpeace-protest toe gevoegd. Al dit werk heeft een aardig interes sant boekwerk opgele verd. VOO7.00 Ochtendstemming. Veronica's meesterwerken V' tompact-disc). 10.30 Muz. voor fljjjj noenen. EO: 12.00 Lunchconcert Klass. muziek. 13.00 Songs of Pr L e. 13.30 Metronomium: gru„t| 5.00 Zeggen en schrijven. LW reel magazine. 15.30 Klein beste Klass. muz. 16.30 Uit de schat aej ïeuwen. 17.00 Crème du Baroq g £0: 18.45 Orgelbespeling. 19--g Cantates van Bach. NOS: 20.00 [ternationaal ConcertP0^' [Klass. muz. voor tenor en pianojvj 20.30 Muziekspiegel). 21.30 Horiz Volksmuziek en niet-weste klass. muz. 22.30 NOS-Jazz - bhiel de Ruyter. In ieder vakje komt een letter te staan. Sommige woorden dienen achterstevoren te wor den ingevuld. Welke woorden dat zijn, is niet gegeven. Horizontaal: 1. telwoord, 3. grappig dier, 5. plezier, 7. ex tempore, 9. spil, 10. godsdienst, 11. achter, 12. aankomend, 14. bijwoord, 16. loterijbriefje, 18. tam, 19. speelgoed. Verticaal: 1. bijbelse figuur, 2. lengtemaat, 3. reeds, 4. zeep water, 6. ondernemingsraad, 8. wagenspoor, 9. bloeiwijze, 12. etenbereider, 13. en om streken, 15. ivoor, 16. meter- ton, 17. langspeelplaat. di LI 'uil '91 'dp si 'oa £i 'jpq z\ 'Jee '6 'ej) '8 'jo '9 'sod f 'IE 'p z 'aou I qéeaiiJSA 'dod '61 'uibji '81 'PI '91 'sa 'H 'Bq Zï 'bu n 'qa oi 'sb '6 ')a i 'pi "g 'dee g 'aau i qeeiuozuoH - Snissojdo jSjS.NAAR P!£TJ£ |NOS: 9.03 NOS-sportief. 9JÖ Wgj terst. Teleac: 9.30 Eigen bednj RVU: 10.00 Met angst en «*4) 10.20 Leergeld. AVRO-VARA- Schoolradio. IKON: 18.05 K^ad? PP: 18.20 Uitzending PvdA. RKK: 18.30 Taal en teken. j»jK Tussen de regels. NOa. Nieuws voor buitenlanders i v;. Turks. 19.10 Berbers. 19.20 Ma kaans-Arabisch. 19.30 Spa 19.40 Homonos. 20.10 Hobbys1- (Computers). •squti pop 'douqiqoTi 'auiep pon 'peiquaip puej 'auiep jeeq 'jnap ui uibbj 'siqoaj Suiunaipois 'auiep jpj lueqjapuo 'squq lueid 'sjbbji

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17