j'ParisTexas'reis door ruimte en tijd
I
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Clint Eastwood in het nauw in New Orleans
bekroond werk wim wenders
Vietnamees 'napalmmeisje' speelt in film
ISIHHMI
r2 PAGINA GIDS 1 I
l
l
I
I
l
l
l
I
I
I
l
l
l
l
I
I
I
I
l
l
I
I
I
I HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
SCHIETINGEN
Tekenaars op
de bres voor
Greenpeace
Even Piekeren-
%>te Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler-
Boes
OPLOSSING
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984
T3Z PAGINA GIDS 2
|en aan el-.-
oer kunnen
I
kllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllluiiii,!
ten nimmer meer ver-
de echte bloes, de echte
I maar die op de buis. Wij
Jen plaatsvervangend
worden met Sonja,
Karei en Dick. De buis
Ivoor ons denken, beslis-
Shakespeare wordt een
clip, onze grootste zorg
lat ribbeltje op het turbo-
lerm, leven is consume-
fcn dan? Dan zullen we
tschien, na enkele jaren
|toofd te zijn in de elek-
rische revolutie, de tele-
(e net zo gaan hanteren
nu de radio. En is het
iium niet meer de bood-
lap, maar gaat het weer
1 de boodschap alleen.
RiiiiiiiiiitiiiimifiiiimimfffiimiiiiiiiiHii
I
I
l
l
I
in
Door Marjan Mes
Bijna alle films van de Duit
se regisseur Wim Wenders
hebben een onbeduidend
verbaal als geraamte om een
veel verder reikend perspec
tief van betekenissen aan op
te hangen.
In een interview heeft hij
opgemerkt, dat hij in zijn
jeugd al niet geïnteresseerd
was in het verhaal van de
vele Amerikaanse films, die
hij zag. „Het belangrijkste
vond ik, dat je in die films
altijd ver kon zien, dat er
een horizon was en dat door
die enorme ruimte mensen
bewogen, die dagenlang nie
mand tegenkwamen. Ame
rika was een land waar al
leen eenlingen woonden."
Deze kenmerken gaan ook
in hoge mate op voor Wen
ders' laatste, deze zomer in
Cannes bekroonde film, 'Pa
ris, Texas'; de eerste bio
scoopfilm waarmee hij een
groot publiek heeft kunnen
bereiken. Dat publiek vat
het kennelijk op als een echt
drama over de hereniging
van een vader en zijn zoon
en de terugkeer van een ver
loren gewaande moeder. In
de Belgische bioscoop, waar
ik de film zag, werd aan alle
kanten gesnikt; een emotie,
die 'Paris, Texas' bij mij niet
teweeg bracht. Wel een gro
te schoonheidservaring en
een soort ruimtelijke bele
ving.
Ook in o.a. 'Im lauf der
Nastassia Kinski in 'Paris Texas'.
- FOTO THE MOVIES
Zeit', 'Der Amerikanische
Freund' en 'Der Stand der
Dinge' wist Wenders een ho
rizontale, Amerikaans aan
doende verteltrant te ver
binden met een aan zijn
eigen Europese cultuur ont
leende diepgang. Zijn grote
liefde voor het weidse Ame
rikaanse landschap en de in
dividualisten, die het heeft
voortgebracht, komt in 'Pa
ris, Texas schitterend tot
haar recht.
De film speelt zich af in
het prairie-woestijngebied
van Texas en in de daarin
kunstmatig opgetrokken
wolkenkrabberstad Hous
ton. Het 'Paris' uit de titel
vervult in de film een soort
heimwee-functie. Er schijnt
een zodanig genaamde
plaats in Texas te bestaan
en de eenzame Amerikaanse
hoofdpersoon had er zijn
eigen huis willen bouwen
om er met vrouw en kind te
gaan wonen.
Een paar maal toont hij
een geheimzinnig polaroid-
fotootje van de betrokken
plek. Ook vraagt hij zich af
of zijn eigen ouders, beiden
overleden, hier vandaan
kwamen' of dat het mis-
schien toch het echte Parijs
is geweest. Zijn schoonzus
ter is trouwens een Frangai-
se (Aurore Clément). De on
zekerheid over zijn afkomst
houdt de man Travis sterk
bezig, terwijl ook de oor
sprong van de mens in het
algemeen in beeld en ter
loops in de dialoog wordt op
geroepen.
Travis wordt gespeeld
door een oudere acteur, die
in talloze Amerikaanse
films bijrollen heeft ge
speeld, Harry Dean Stanton;
een magere, lelijke man met
een weemoedige en zacht
aardige uitstraling. Ziek en
uitgeput wordt Travis in de
woestijn van Texas gevon
den en door een dokter op de
been geholpen. Zijn broer
(Dean Stockwell) wordt ge
waarschuwd en komt hem
halen.
Travis is vier jaar spoor
loos geweest en lijdt aan ge
heugenverlies. De broer kan
nauwelijks contact met hem
krijgen en onderweg tijdens
een lange reis wil hij er
steeds vandoor gaan. Het
zoontje van Travis is in de
tussentijd opgevoed bij deze
broer en zijn Franse vrouw.
Na thuiskomst keert lang
zaam bij Travis het geheu
gen terug, mede bewerkstel
ligd door oude films, waarop
hij zijn vrouw en kleine kind
terug ziet. Tussen Travis en
zoon Hunter ontstaat een
steeds grotere verstandhou
ding, zodat Hunter ermee
instemt om met zijn echte
vader op zoek te gaan naar
de verloren moeder.
Met een oude bestelauto
trekt het duo naar Houston,
waar Travis zijn jonge ex-
echtgenote (Nastassia Kins
ki) terugvindt in een tent,
waar peepshows worden ge
geven. Hij krijgt alleen via
een telefoon en achter glas
contact met haar. Zij kan
hem niet zien en weet aan
vankelijk niet wie zij voor
zich heeft. Als hij haar het
verhaal van hun liefde als
een willekeurige anecdote
vertelt, herkent zij de situa
tie en raakt ontroerd.
Hij heeft haar indertijd
verlaten, omdat zij hem niet
trouw was en haar haar
kind afgenomen, dat hij bij
zijn broer onderbracht,
waarna hij zelf ging zwer
ven. Nu vraagt hij haar om
Hunter te gaan opzoeken in
het hotel in Houston waar
hij de jongen heeft achterge
laten. Moeder en zoon wor
den herenigd en Travis, de
eenzame zoeker, vertrekt
voorgoed uit hun leven. Hoe
dat andere ouderpaar het
opvat, blijft onbesproken,
want 'Paris, Texas' is alles
behalve een psychologische
speelfilm.
Opvallend is, dat Travis
alleen stilzwijgend en intuï
tief contact met zijn zoon
heeft. Alle overige commu
nicatie geschiedt indirect via
technische media. Zo brengt
de kleine Hunter -ontwape
nend gespeeld door Hunter
Carson- terloops even zijn
opvatting over het ontstaan
van de wereld via de mobi
lofoon op zijn vader over. En
de langdurige scène in de
peepshow-zaak is een ont
hutsend symbool van de
communicatie-onmacht van
de moderne mens.
Als je het basisverhaal
van de film samenvat, blijft
er weinig meer over dan een
smartlap. Maar het is de
zorgvuldig gekozen beeld
taal met zijn gevoelsmatige
verwijzingen die het echte
'verhaal' vertelt. De land
schappen met hun verre ho
rizon, maar ook de kunst
matige wereld van neon-
verlichte wegrestaurants
werden door Wenders' vaste
cameraman, Robbie Muller,
prachtig gefotografeerd, op
een manier die je lang bij
blijft. De indringende gi
taarklanken van Ry Cooder
sluiten daar perfect bij aan.
Het reizen is voor Wenders
een manier om grote oerge
gevens als ruimte en tijd,
maar ook de afstamming
van de mens en diens een
zaamheid, te verbeelden.
'Paris, Texas' is pure kunst,
al is de handeling op zich
vaak banaal. Dat de film ook
een groter publiek weet te
treffen, mag een wonder he
ten.
'Paris, Texas' van Wim Wen
ders. Grand Theater in Breda en
Quellin 11 in Antwerpen.
let. 15.30 Café de praatstoel. 16.01
fiekuur. 17.55 Meded. (NOS)
ROS: 18.06 Aktua (18.30 Sport)
6.02 TROS Country. 20.03 Blad-
bud. 21.02 Coulissen. 22.02 Sesjun
|OS: 23.02 Met het oog op morgen.
0.02 De stemband. 2.02 In the
Jix. 3.02 Peter Teekamp. 5.02 Ook
eiemorgen.
PRO: 7.00 Nws. 7.06 Het gebouw,
et om: 7.06 Nieuws uit eigen land.
23 Dorrestij ns' Pers Agentschap
)PA). (7.30 en 8.00 Nws). 8.30 Nm
33 De media. 9.00 Het beeld. 9.30
ws. 9.33 Het onderzoek. 10.00 Het
uroburo. 10.30 Nws. 10.33 Nieuw
it eigen land. 11.00 Kwesties. 1130
Iws. 11.33 Nieuws uit eigen lana
1.00 Ondervragingen. NOS: 12.26
lededelingen voor land- en tuin-
ouw. VPRO: 12.30 Nws. 12.38
Tieuws uit eigen land. 13.00 Nws.
3.10 NL-buitenlandbericht (13.30
ws). 14.30 Nws. 14.33 Aktie en ver-
it. 15.00 De opdracht. 15.30 Nws.
>.33 Het symposium. 16.00 De aj-
>op. 16.30 Nws. 16.33 Welingelichte
ringen. VARA: 17.30 Nws. 17.36
lingen van de dag. 18.00 Nws. 18.10
Z. Overheidsvoorl.: 18.30 De Ne-
erlandse Antillen. VARA: 18.40
lonogrammen. 19.30 Luchtruim.
100 Nws. 20.03 VARA-vrijdag-
vond (22.30 Nws).
feder heel uur nieuws. EO:
Itonduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.031
nuzikale fruitmand. NOS: 19W
Jaargenoten. 12.04 Radio Thms-|
land. VOO: 13.03 Tipparade. 1SW
rop 40. NOS: 18.04 De avondspiB
VOO: 19.02 Curry en van Innei.|
12.02 Countdown Café.
Van onze filmredactie
In zijn nieuwste film 'Tightro
pe' is Clint Eastwood een poli
tieman die zo in het nauw
wordt gedreven dat hij alle
middelen aangrijpt om zijn
triminele tegenstanders van
zich af te schudden.
De film speelt zich af in de
ide Franse wijk van New
.Orleans, waar een sadistische
sexmaniak moordend rond-
iluipt.
Eastwood is een geseheiden
man, die twee dochters moet
opvoeden. Hij komt in contact
met de directrice van het New
Orleans Rape Center, gespeeld
Genevieve Bujold. De
twee raken geïinteresseerd in
ar, maar dan blijkt opeens
dat vrouwlij ke kennissen van
Eastwood aangerand en ver
moord worden. Hij vreest nu
voor het leven van zijn doch
ters en komt in actie.
'Tightrope' is het regiede
buut van Richard Tuggle, die
o.a. het script schreef voor 'Es
cape from Alcatraz' (met Clint
Eastwood). Er is iets minder
actie en meer gesuggereerde
spanning, maar de mensen die
saai naar 'Firefox' en
Mden Impact' gingen, zullen
tvood ook nu weer waar
deren als grimmige underdog,
®e toch aan het langste eind
trekt.
JttWrope' met Clint Eastwood
taait in Casino 1 in Breda.
Clint Eastwood in 'Tightrope'.
- FOTO WARNER
De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen bren
gen het niemendalletje 'Bolero' van John Derek, die als regis
seur zijn uiterste best doet van zijn vrouw Bo Derek een kassuc
ces te maken. Deze film is gebaseerd op oude films van Rudolph
Valentino. Bo Derek is een Engels kostschoolmeisje dat aan de
man wil. De gematigd erotische scenes spelen zich af in Marok
ko en in Spanje.
In beide bovengenoemde bioscopen draait ook "Terug naar de
hel' (Uncommon Valor) van Ted Kotcheff, die ook 'First Blood'
heeft gemaakt. Gene Hackman speelt een Amerikaanse kolonel
die in Zuid-Oost Azië op zoek gaat naar zijn zoon die tijdens de
oorlog in Vietnam vermist werd. De jongen blijkt in een kamp te
zitten. Hackman organiseert een bevrijdingslegertje en er kan
flink geknokt worden.
films
GOES
Grand Theater - 20 u.
Conan de vernietiger, 16 j.
23 u. China love, 18 j.
HULST
De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. Bolero, 16 j.
19 u. Streets of fire, 12j.
21.30 u. Terug naar de hel, 16 j.
19 u. Angel, 16 j.
19 en 21.30 u. Against all odds,
12 j.
21.30 u. Vegas girls, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Police academy, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
19.30 en 21.45 u. Bolero, 16 j.
21.45 u. The new barbarians, 16
I-
19.30u. Terug naar de hel, 16 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Greystoke, de legende van Tar-
zan, 12 j.
23 u. Meisjes met beroepsge
heim, 18 j.
Alhambra2 - 20 u.
The natural.
23 u. Ninjadeel 3.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Joyeuses Paques.
Rex-Club -12,14,16,18,20
en 22 u. Broadway Danny Rose,
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Police academy.
Metro II - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Once upon a time in
America deel 1
Rubens - 12,15,18en 21 u.
Greystoke.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The woman in red.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Splash.
Quellin II - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Astrld - 12,14,16,18 en 20
u. Popeye.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. This violent world.
Ambassades - 12,14,20,
16.45,19.1 Oen 21.30u. Leju-
meau.
Ambassades-Club II - 12, 15,
18 en 21 u. Papillon.
Ambassades-Club III - 12,
14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u.
Against all odds.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Roman
cing the stone.
Brabo - 12,14,20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The omen.
TIJI - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. The natural.
Wapper - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Purple rain.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlles 1
20 u. Police academy.
22.30 u. The last American vir
gin.
Gulden Vlles 2
20 en 22.30 u. Women in red.
Gulden Vlles 3
20 en 22.30 u. Silkwood.
Memllng
20 u. Fort Saganne.
Rembrandt
20 u. De nieuwe barbaren
22.30 u. Linda.
MIDDELBURG
De Vleeshal - 20.15 u.
Dubbelconcert: Hans Karsten
Raecke en Hugh Davies.
CLINGE
De Troubadour - 20 u.
Bingo rollendriedaagse.
HULST
DeSmickel - 20 u.
prijskaarting.
DE KLINGE
R. deMoor - 19.30 u.
schieting.
HULST
Galerie van Geyt, Steenstr.
20 - Jan van Winkel en Netty
Michels met grafiek en naïeve
schilderkunst. Geop. werkd.
9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14-
17 u. (tot 17 nov.).
GENT
Bijloke Museum - Expositie
getiteld 'Werken en Kerken, 750
jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge-
op. dag. 10-12 u. en 13.30-16.30
u. (tot 25 nov.).
BANGKOK (AP) - Het Vietnamese 'napalm
meisje', Dang Kim Phuc, is na behandeling in
West-Duitsland naar Vietnam teruggekeerd
en krijgt een belangrijke rol in een film. Dit is
bekend gemaakt door het Vietnamese persbu
reau.
De 21-jarige Kim Phuc was het onderwerp
van een indringende foto van de Vietnamoor-
log. Het indertijd negen jaar oude meisje
wordt daarop getoond terwijl zij na een na
palmbombardement naakt over een weg rent.
Het persbureau meldde dat Kim Phuc on
langs naar Vietnam was teruggekeerd, nadat
zij was behandeld om de pijn, die zij van haar
twaalf jaar oude verwondingen nog steeds
voelt, te verlichten.
Kim Phuc is gevraagd voor een hoofdrol in
de film 'Een lied voor jou' en bevindt zich mo
menteel in Hanoi in verband met behandeling
van een allergie die het gevolg is van de
brandwonden.
Zij hoopt spoedig terug te keren naar het
zuidelijke deel van Vietnam, het gebied waar
zij vandaan komt, om vreemde talen te stude
ren. Haar oude wens om arts te worden kan als
gevolg van haar zwakke gezondheid niet in
vervulling gaan.
Van onze
kunstredactie
DRONTEN - In een fraai
verzorgd boek geven 76
tekenaars uit Nederland,
België, Frankrijk en Ita
lië onder de titel 'Help, de
zee verzuipt' een schrij
nend beeld van de strijd
die de internationale mi
lieubeweging Greenpea
ce voert tegen de milieu
vervuiling.
Pakkende tekeningen
over de walvisvaart, over
de zeehondenjacht, over
de vervuiling van de oce
aan, over kernproeven
althans zoals Greenpeace
daar actie tegen voert. De
tekenaars dragen met
hun boek een steentje bij
aan de zaak van Green
peace, want de opbrengst
van dit boek is daarvoor
bestemd. Het boek kost
27,50.
Prenten van Joost
Swarte, Frangois Schui
ten, Barber, Boucq, So-
kal, Comes, Moebius,
Tardi en vele anderen.
André Franquin heeft
twee Guust-strips gele
verd. maar naast de spot
prenten hebben ook an
dere tekenaars korte
strips aan dit veelzijdige
Greenpeace-protest toe
gevoegd. Al dit werk
heeft een aardig interes
sant boekwerk opgele
verd.
VOO7.00 Ochtendstemming.
Veronica's meesterwerken
V'
tompact-disc). 10.30 Muz. voor fljjjj
noenen. EO: 12.00 Lunchconcert
Klass. muziek. 13.00 Songs of Pr L
e. 13.30 Metronomium: gru„t|
5.00 Zeggen en schrijven. LW
reel magazine. 15.30 Klein beste
Klass. muz. 16.30 Uit de schat aej
ïeuwen. 17.00 Crème du Baroq g
£0: 18.45 Orgelbespeling. 19--g
Cantates van Bach. NOS: 20.00
[ternationaal ConcertP0^'
[Klass. muz. voor tenor en pianojvj
20.30 Muziekspiegel). 21.30 Horiz
Volksmuziek en niet-weste
klass. muz. 22.30 NOS-Jazz -
bhiel de Ruyter.
In ieder vakje komt een letter
te staan. Sommige woorden
dienen achterstevoren te wor
den ingevuld. Welke woorden
dat zijn, is niet gegeven.
Horizontaal: 1. telwoord, 3.
grappig dier, 5. plezier, 7. ex
tempore, 9. spil, 10. godsdienst,
11. achter, 12. aankomend, 14.
bijwoord, 16. loterijbriefje, 18.
tam, 19. speelgoed.
Verticaal: 1. bijbelse figuur, 2.
lengtemaat, 3. reeds, 4. zeep
water, 6. ondernemingsraad,
8. wagenspoor, 9. bloeiwijze,
12. etenbereider, 13. en om
streken, 15. ivoor, 16. meter-
ton, 17. langspeelplaat.
di LI 'uil
'91 'dp si 'oa £i 'jpq z\ 'Jee '6 'ej) '8 'jo '9 'sod f 'IE 'p z
'aou I qéeaiiJSA 'dod '61 'uibji '81 'PI '91 'sa 'H 'Bq Zï 'bu n
'qa oi 'sb '6 ')a i 'pi "g 'dee g 'aau i qeeiuozuoH - Snissojdo
jSjS.NAAR P!£TJ£
|NOS: 9.03 NOS-sportief. 9JÖ Wgj
terst. Teleac: 9.30 Eigen bednj
RVU: 10.00 Met angst en «*4)
10.20 Leergeld. AVRO-VARA-
Schoolradio. IKON: 18.05 K^ad?
PP: 18.20 Uitzending PvdA.
RKK: 18.30 Taal en teken. j»jK
Tussen de regels. NOa.
Nieuws voor buitenlanders i v;.
Turks. 19.10 Berbers. 19.20 Ma
kaans-Arabisch. 19.30 Spa
19.40 Homonos. 20.10 Hobbys1-
(Computers).
•squti
pop 'douqiqoTi 'auiep pon 'peiquaip puej
'auiep jeeq 'jnap ui uibbj 'siqoaj Suiunaipois
'auiep jpj lueqjapuo 'squq lueid 'sjbbji