N
T J E S
CORKS ROUTE
NIEUW WAPEN VAN BMW IN
STRIJD MET MERCEDES 190
De Kadett leeft weet
de stem
Accutester
waarschuwt
voor onheil
Subaru met
Justy in
1-1iter klasse
Giulietta
gaat uit
produktie
KORT
NIEUWS
Santanaen
Derby krijgen
anderenaam
Sierra met
1,8 liter
E-max motor
KORT
NIEUWS
Toyota wijzigt
modellen
Fietsbel
orkest
in Hulst
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984
OP WEG
HULst - De winkeliersvere
niging van de Gentsestraat In
Hulst schotelt het winkelend
Publiek zaterdag een uniek
optreden voor.
T4
EINDREDAKTIE LEON KWIJNEN
Opletten bij gebruik van 'startkabels'
AMSTERDAM - De tijd van
het jaar is weer aangebro
ken dat de accu van de auto
het extra zwaar krijgt.
Vocht en een koude tempe
ratuur kunnen er voorzor
gen dat al wat oudere accu's
niet meer voldoende kracht
kunnen opbrengen, om de
motor vlot in beweging te
brengen. Veelvuldig starten
haalt uiteindelijk iedere
kracht uit de accu.
Maar het kan natuurlijk
ook gebeuren dat per onge
luk de verlichting van de
wagen niet is uitgedaan of
dat het contact is blijven
aanstaan. Aanduwen of
aanslepen is soms een moge
lijkheid om de accu weer
wat kracht te geven, maar
als de accu totaal ontladen
is, helpt duwen of trekken
ook niet. Vrijwel alle auto's
zijn tegenwoordig met een
wisselstroomdynamo uitge
rust en deze kunnen alleen
laden als ze bekrachtigd
worden en hiervoor is weer
stroom van de accu nodig.
Een belangrijk hulpmid
del om de accu weer vol
doende opgeladen te krijgen
en dus de motor aan de
"praat" te krijgen is, zijn
hulpstartkabels. Voor de
aanschaf van deze hulp
startkabels moet echter wel
op enkele punten gelet wor
den.
Een set hulpkabels moet lang genoeg zijn, voldoende doorsnee hebben en voorzien zijn
van stevige poolklemmen. Belangrijk is bij het 'aansluiten' van beide accu's, dat plus met
plus en min met min wordt verbonden.
Bijvoorbeeld de dikte en
de lengte van de kabels. De
kabels met de aansluitklem-
men moeten n.l. de accu's
van twee auto's met elkaar
verbinden.
Daartoe moeten
de auto's dichtbij elkaar
staan; bij voorkeur naast el
kaar. Er zijn hulpkabels in
de handel met een lengte
van 2 meter, maar dit is wel
aan de krappe kant. Te lang
mogen de kabels ook weer
niet zijn, want dit levert
spanningsverliezen op. Als
minimale lengte dient 2Vi
meter te worden aangehou
den.
Van niet minder belang is
de doorsnee van de kabel.
Een startmotor neemt een
zeer grote stroom op en de
kabels moeten daarom min
stens een doorsnede van 10
mm2 hebben. In dat geval is
de diameter van de kabel
(zonder de isolatie) ongeveer
3,5 mm.
Er zijn ook kabels met een
doorsnede van 6 mm2 (2,8
mm diameter), maar deze
zijn alleen geschikt voor
motoren met een cilinderin
houd van minder dan 1 liter
(lOOOcc). Als met een derge
lijke kabel wordt gepro
beerd grotere motoren te
starten, wordt de weerstand
zo groot, dat er een hevige
warmteontwikkeling op
treedt.
Maar dit is mede afhan
kelijk van het toegepaste
materiaal voor de kabel. De
goedkopere kabels zijn van
aluminium en deze hebben
een grotere weerstand, zodat
het spanningsverlies in de
kabel eveneens groter is.
^Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
Aluminiumkabels zijn ook
minder goed bestand tegen
breuk dan koperen kabels.
Omdat koper ook nog een
goede geleider is, treden
mindere spanningsverliezen
op.
Moet de kabelset ook fun
geren om grotere motoren
(groter dan 2 liter) te kunnen
starten, dan dienen de ka
bels zeker van koper te zijn
en een doorsnee te hebben
van 16 mm2. Eten dergelijke
doorsnede is in ieder geval
nodig voor starten van een
dieselmotor, die met zijn ho
ge compressieverhouding
nog meer energie verlangt.
De klemmen die tijdelijk
op de accupolen (waaraan de
kabels zijn bevestigd) wor
den geklemd, zijn voorzien
van een gekleurde isolatie:
rood voor de pluspool en
zwart voor de min-pool. Let
er vooral op dat dezelfde po
len van de accu's met elkaar
worden verbonden: plus met
plus, min met min. Gewoon
lijk is de pluspool iets dik
ker.
Vóór het aansluiten ver
dient het aanbeveling om
eerst de motor van de auto
met geladen accu te starten
en snel stationair te laten
draaien. Wanneer dit niet
gebeurt, dan heeft dat als
nadeel dat de geladen accu
na het aansluiten op de lege
accu, een deel van zijn ener
gie afstaat. Dit kan het
startvermogen van de 'ge-
ver'-accu doen verminderen.
Het eerst bevestigt men de
rode kabelklemmen aan de
pluspolen van de twee accu's
en daarna de zwarte ka
belklemmen aan de minpo
len. Voor eventueel stroom-
schokken hoeft niemand
bang te zijn, want een span
ning van 12 volt is volkomen
gevaarloos.
Wanneer bij de eerste
startpoging de motor van de
tweede auto niet aanslaat,
beweeg dan de hulpkabel-
poolklemmen wat heen en
weer om van een stevig con
tact verzekerd te zijn. Als de
motor loopt, kunnen de
hulpkabels losgenomen
worden, waarbij eerst de
zwarte kabels van de min
polen worden gehaald en
daarna de rode kabels van
de pluspolen.
Zolang er één accu nog
met twee polen op de hulp
kabels is aangesloten, moet
er voorgezorgd worden dat
de blanke delen van de
poolklemmen aan de andere
zijde van de kabels, niet te
gen elkaar komen. Dit zou
kortsluiting veroorzaken,
waardoor beide accu's scha
de kunnen oplopen. Verder
moet er altijd voorgezorgd
worden dat beide auto's niet
via bumpers e.d. met elkaar
in contact komen.
Een accutester geeft in één oogopslag informatie
over spanning en laadtoestand van de accu.
SOESTERBERG - De laat
ste jaren zijn er in de auto
accessoire speciaalzaken
heel wat artikelen geko
men, die iedere automobi
list extra inzicht geven
over een juiste werking
van een aantal zaken in en
rond de motor. Een 12 volt
accutester is slechts één
voorbeeld uit een grote
reeks van extra accessoi
res.
De accutester, die door
ACA te Soesterberg voor
een prijs van rond 7,50 op
de markt wordt gebracht,
is voorzien van een scha
kelaar en drie LED's. In
één oogopslag krijgt men
niet alleen informatie over
de laadtoestand van de ac
cu, maar ook over de span
ning.
Wanneer de tester op het
dashbord is aangebracht
(een dubbelzijdige tape
zorgt ervoor dat het appa
raatje gemakkelijk ergens
geplaatst kan worden),
hoeven alleen maar twee
draadjes op de accu beves
tigd te worden.
Bij afgezette motor kan
dan door middel van het
indrukken van de schake
laar op de tester, de span
ning van de accu afgelezen
worden: groen, geel en
rood licht geven de condi
tie van de accu aan. Bij een
draaiende motor kan met
behulp van de lampjes in
formatie worden gekregen
over de laadtoestand van
de accu.
De nieuwe Subaru „Justy" is de voorloper van een aantal
vernieuwingen die de komende tijd in het gehele program
ma van deze Japanse producent worden doorgevoerd.
AALSMEER - In de al vrij vol
zittende categorie van com
pacte gezinswagen in de prijs
klasse rond ƒ15.000.-, wil
Subaru met de nieuwe „Justy"
ook een graantje gaan mee
pikken.
De 3- en 5-deurs „Justy"
wordt aangedreven door een
zuinige 3-cilinder motor met
een inhoud van 997cc (55 pk/40
kW); de wagens die op de
voorwielen worden aangedre
ven, zijn allemaal standaard
voorzien van een vijf versnel
lingsbak. De allerduurste uit
voering beschikt zelfs over
vierwielaandrijving, die al
naar gelang de omstandighe
den tijdens het rijden kan
worden in- of uitgeschakeld.
De automatische versnel
lingsbak, die de Japanners
ook op het oog hadden voor de
„Justy", kan nog niet geleverd
worden in verband met de
produktiestagnatie bij Van
Doorne's Transmissie in Til
burg. „Wanneer de problemen
rond de riemen zijn opgelost",
zeggen de Japanners, „dan zal
ook de „Justy" als automaat
op de weg komen. In Japan
hebben wij al een nieuwe
complete produktiefabriek
voor de 'automaat' klaar
staan".
De nieuwe Subaru, die het
'gat' komt vullen tussen de
Mini Jumbo en de 1300/1600 en
1800 modellen, valt aan de
buitenkant in eerste instantie
op door de grote raamopper-
vlakken, door de brede deuren
bij de 3-deurs versies, de ach
terspoiler, de wielkastverbre-
ders en de gladde wieldoppen.
In het interieur is men (als
de goedkoopste DL-versie
buiten beschouwing wordt ge
laten) ook niet zuinig omge
sprongen met de uitrusting.
Dagteller, toerenteller, zacht
bekleed stuurwiel, rolgordels
voor en achter en o.a. een in
tweedelen opklapbare achter
bank zijn in de wagen te vin
den. De DL-uitvoering komt
er heel wat kariger vanaf. De
vinyl stoelbekleding geeft de
wagen een erg goedkoop aan
zien.
De wagen, die een beschei
den lengte heeft van 3,53 me
ter, heeft een aangenaam rij
en weggedrag. De voorwiel
aandrijving, gecombineerd
met de rondom onafhankelij
ke wielophanging, zorgt voor
een goede koersstabileit. De
besturing is niet al te zwaar.
Het prijslijstje van de Sub
aru „Justy" ziet er alsvolgt
uit: Justy DL 3 deurs vijf ver
snellingsbak ƒ13.995.-; Justy
SL 3-deurs ƒ15.495.-; Justy
GL 5-deurs ƒ16.195.-; Justy
SL Sunroof 3-deurs 16.795.-;
Justy SL vierwielaandrijving
3-deurs 19.795.-.
AMSTERDAM - Zeven jaar
na de introduktie zal de Alfa
Romeo Giulietta uit het pro
gramma worden genomen.
Eind dit jaar is Alfa van plan
om de produktie te staken.
Het zal tot april 1985 duren
voor de opvolger van de Giu
lietta bekend is. Op dit mo
ment wordt in Milaan de laat
ste 'hand gelegd' aan deze
nieuweling, die voorlopig nog
de ontwikkelingsnaam „K 1"
heeft.
Het ligt in de lijn van de
verwachtingen dat de opvol
ger van de Giulietta, in navol
ging van de Alfa 33 en de Alfa
90, ook een getal als type-aan
duiding krijgt.
Voor de Mercedes 190 zijn
twee speciale vouwfietsen ont
worpen. Wanneer deze twee-
wielers, die gemaakt worden
door de Westduitse fabrikant
Kalkhoff, in de kofferruimte
zijn opgeborgen, blijft nog
voldoende plaats voor bagage
over.
Vialle heeft een LPG-sys-
teem geïntroduceerd dat ook
gebruikt kan worden voor mo
toren met brandstof-injectie.
Bij dit nieuwe Vitaltronic A-
systeem is een regeleenheid
tussen verdamper/drukrege
laar en gas/ luchtmenger opge
nomen.
LEUSDEN - De namen Derby
en Santana gaan - om een be
tere stroomlijning van namen
te krijgen - met ingang van
het volgend jaar bij Volkswa
gen verdwijnen.
De auto's blijven wel in
produktie, maar worden inge
past in het bestaande gamma
van de Polo en de Passat.
In Nederland was de Derby
overigens al geruime tijd niet
meer op de prijslijst te vinden.
Importeur Pon voerde voor de
Westduitse Derby de naam
Polo Classic. Deze naam
wordt nu ook uit het pro
gramma geschrapt. De Polo
Classic krijgt nu de model
aanduiding Polo 2-deurs, Polo
3-deurs of naar gelang het
model Polo coupé.
De Santana gaat onder de
naam Passat 4-deurs een ver
der leven leiden. In het Pas-
sat-programma is zodoende
nu ook een model te vinden
met een echte kofferbak.
AMSTERDAM - In het Ford
Sierra programma zijn voor
het modeljaar 1985 een aantal
wijzigingen aangebracht. Bij
de motoren is er b.v. een nieu
we krachtbron bijgekomen:
de 1,8 liter OHC-motor.
Een ontwikkeling die niet
als een verrassing gezien mag
worden, omdat nu eenmaal
tussen de 1,6 liter 75 pk (55
kW) en de 2,0 liter 105 pk (77
kW), toch wel een erg groot
gat zat.
In de nieuwe 1,8 liter motor
wordt het Ford E-max ver
brandingssysteem toegepast,
dat een intensieve werveling
en een snelle verbranding be
werkstelligt. Goede prestaties,
gecombineerd met een laag
brandstofverbruik bij lichte
belastingen en middelhoge
toerentallen, zijn hierdoor
binnen bereik gekomen. Een
verdere bijdrage aan de
brandstof zuinigheid levert het
volledig elektronische ontste-
keningssysteem.
De 1,8 liter levert een ver
mogen van 90 pk (66kW) en
gebruikt in de stad - volgens
de opgaaf van de fabriek - 1
op 11,1. In Laser uitvoering en
met 3 deuren gaat de 1,8 liter
Sierra ƒ24.115.- kosten; de 5-
deurs versie ƒ25.674.- en de
stationwagen 28518.-.
„Techniek van uw Auto".
Onder deze titel schreef docent
autotechniek Trommelmans
een bijna 200 pagina's tellend
boek, dat vooral bedoeld is voor
leken. De prijs bedraagt f49,75.
DEN HAAG - Jarenlang was
BMW één van de meest spor
tieve auto's op de Duitse auto
banen geweest, totdat Merce
des met een wat kleinere wa
gen zich ook in dit gebied van
de automarkt wilde gaan ma
nifesteren. In eerste instantie
werd dat gedaan door de snel
lere 190 E uit te brengen; nog
niet zo lang geleden werd het
geheel aangevuld met de 'zes
tienklepper' 2.3 liter motor.
BMW pareerde de eerste
'aanslag' op het marktaandeel
door de nieuwe 3-serie sneller
als was geprogrammeerd te
introduceren. De mensen in
München gingen iets te ge
haast te werk, want de eerste
wagens die uit de fabriek
kwamen, vertoonden slordig
heidjes die men van BMW niet
gewend was.
De 'slag' tussen de beide
Westduitse auto-giganten was
met de komst van de eerste
190-uitvoeringen en de nieuwe
3-serie nog niet voorbij. De
verkoopcijfers geven al wel
een indicatie over de trefze
kerheid van beide wagens: in 2
jaar tijds boekte BMW met de
nieuwe 3-serie een absoluut
verkooprecord met 400.000
wagens; sinds de introduktie
van de Mercedes 190 werden
200.000 stuks verkocht.
Na de diesel-versie heeft
Mercedes nu met de 'zes
tienklepper' een nieuw wapen
in de moordende concurren
tiestrijd gebracht. De tegenzet
van BMW: de al een groot
aantal jaren klaar zijnde M-
motor is nu ook voor de 5-serie
beschikbaar.
Volgend jaar gaat BMW nog
verder. De 3-serie wordt uit
gebreid met modellen die ook
over deze echte sportmotor be
schikken. Nu al wordt gespro
ken over de M 325i met een 160
pk 6-cilindermotor en de M
323i als 4-cilinder 'zestienklep
per' met 200 pk onder de mo
torkap. Daarnaast komt er ook
nog een 6-cilinder dieselversie
in de 3-serie (de 324d met 90
pk). BMW gaat daarnaast een
duidelijke voorsprong op Mer
cedes nemen omdat de M 325i
vierwielaandrijving krijgt. De
aanvullingen in de 3-serie zul
len allemaal in de loop van
volgend jaar verschijnen.
Voorlopig gaat BMW het
met de M 535i opnemen tegen
de Mercedes 190 "zestienklep
per". De M 535i heeft onder de
motorkap de krachtbron die
bekend is uit de 635 CSi en de
735i: een 6-cilinder in rij met
een inhoud van 3430cc, die
over een vermogen van 218 pk
(160 kW) beschikt. De fabriek
zegt dat deze motor 1 op 10
verbruikt, maar dat lijkt - ze
ker als geprofiteerd wordt van
de grote mogelijkheden van de
krachtbron - aan de overdre
ven kant.
Deze motor levert verbluf
fende prestaties: een top van
230 km/u en een acceleratie
van 0 naar 100 km/u in slechts
7,2 seconden. Zelfs heel beken
de sportwagenfabrikanten ko
men niet tot soortgelijke pres
taties.
Vooral de acceleratie van
deze M-motor geeft in het da
gelijkse verkeer grote voorde
len. Om van 80 km/u naar 120
km/u te komen, zijn slechts 9,8
seconden nodig en dat bete
kent dat vooral tijdens het in
halen, men men vrij kort op de
andere rijbaan rijdt.
Het grotere motorvermogen
heeft er natuurlijk toegeleid
dat in vergelijking met het
normale onderstel uit de 5-se-
Spoilers, dikke dorpels en b.v. wielkastverbreders zijn
uiterlijk de meest opvallende zaken aan de nieuwe BMW M
535i.
rie, wel wat verandering
moesten worden aangebracht.
Zo beschikt de M 535i over de
speciale achteras van de 528i,
terwijl standaard ook een dif
ferentieel met beperkte slip (25
procent) is ingebouwd. Stan
daard is een ABS-remsysteem
aangebracht.
Dat BMW zich met deze M
535i duidelijk afzet tegen de
supersnelle Mercedes 190 'zes
tienklepper', wordt wel duide
lijk als naar de prijsindicatie
van deze nieuweling wordt ge
keken. BMW verwacht dat de
M 535i rond de ƒ85.000.- gaat
kosten en dan ligt de prijs wel
vele duizenden guldens lager
als de Mercedes 190 E 16 met
2.3 liter, waarvoor meer dan
92000.- op tafel moet komen.
RAAMSDONKSVEER -
gin volgend jaar zal Toyota
een aantal belangrijke wijzi
gingen in het programma
aanbrengen.
De Starlet is onder handel
genomen en dat heeft er toe-
geleid dat ook deze Ti
voorwielaandrijving heeft ge
kregen. Gelijktijdig zijn nieu
we motoren ontwikkeld:
dwars voorin geplaatste 1.3 li
ter krachtbronnen. Deze 4 ci
linder motoren met 12 kleppen
zijn - afhankelijk van het mo
del - goed voor vermogens van
81 of 93 pk.
De „Auto Kampioen" kwam
verder tot de ontdekking
naast de nieuwe Starlet ook
een verkorte versie van de Co
rolla binnenkort zal worden
geïntroduceerd.
„Deze Corolla FX heeft
kortere wielbasis en de ach
terzijde is net als die van
Starlet zeer recht afgesr
den", aldus de uitgave van
ANWB. In het topmodel van
de FX-reeks zal de 16 klep-
penmotor uit de Coralla Cou
pé een plaats krijgen.
Tijdens de personenwagen
RAI in Amsterdam (die fe
bruari volgend jaar wordt ge
houden) verschijnt Toyota te
vens met een nieuw te intro
duceren Cressida en een
wijzigde Landcruiser-lijn.
De nieuwe Opel Kadett is in vrij korte tijd een vertrouwd beeld in de straten gewor
den.
ROTTERDAM - De komst
van de nieuwe Kadett moest
door de langdurige stakin
gen in de Bondsrepubliek
erg lang uitgesteld worden.
En dat leidde er weer toe -
temeer omdat het nieuws
van de vervanging al gerui
me tijd bekend was - dat de
verkoop van de oude typen
drastisch stagneerde. Voor
General Motors Nederland
betekende dat o.a. dat men
voor het eerst sinds een
groot aantal jaren, de eerste
plaats op de verkooprang
lijst in ons land aan de Ford
Escort moest afstaan.
Het motorenprogramma
bestaat uit één motor met
hoogliggende nokkenas en 5
motoren met bovenliggende
nokkenas. De cilinderinhou
den liggen opnieuw tussen
1.2 en 1.8 liter met vermo
gens die oplopen van 55 pk
(40 kW) tot 115 pk (85 kW);
daarnaast ook een diesel van
55 pk (40 kW).
Toch leveren de nieuwe
Kadett's betere prestaties en
is het brandstofverbruik
over de gehele linie met 5 tot
7 procent teruggelopen. De
vernieuwde carrosserielij-
nen zijn hier debet aan. Om
de luchtweerstand zoveel
mogelijk te beperken werd
de overhang vóór met 20 mm
vergroot en achter met 20
mm verkleind. Daarnaast
werd de 'koets' aan alle kan
ten een stuk gladder: regen
goten ontbreken, terwijl de
ramen ingelijmd zijn. De to
tale carrossserie werd bre
der. Dat is te merken in het
interieur waar het allemaal
iets ruimer is geworden.
De 1.3 S motor (75pk/
55kW) verbruikt gemiddeld
1 op 12. En met die consump
tie mag men best tevreden
zijn als daar een topsnelheid
van 170 km/u (was bij de
vroegere motor 162 km/u)
tegenover staat en de 'sprint'
van 0 naar 100 km/u in 13,5
seconden gaat (was 14.0 se
conden).
Een opvallend detail aan
de nieuwe Kadett zijn de an
kerpunten in het dak. Deze
dienen als plaatsvervangers
voor de regengoten, die dik
wijls gebruikt worden om
imperiaals te monteren. De-
ze ankerpunten zijn toegan
kelijk door openingen, die
normaal afgedekt zijn door
schuiven. Steunen voor di
verse dragers kunnen zo
doende op het dak gemon
teerd worden.
De nieuwe Kadett-serie
ligt in de prijsklasse tussen
ƒ18.530.- voor de 3-deurs 15
met 1.2 S-motor
32199.- voor de snelle GS
5-deurs met 1.8 liter motor
In de 1.3 liter klasse ziet he'
prijslijstje er alsvolgt uit:'
deurs 1.3 LS ƒ19.642.-; GT
ƒ22.808.-; GL ƒ21.736.-
GLS 23.630.-. Voor 5-deurs
uitvoeringen moet
meer uitgetrokken worden.
Van een on
OOSTBURG/ TERNE
tencampagne is in
iedere automobilist d
Zeeuwsch-Vlaanderer
Slik en modder liggen
wegen. Bij thuiskomst zii
provisorische schoonmaal
auto-wasserette.
Voor het waterschap ht
Vrije van Sluis is de toestan
aanleiding geweest bij sommi
ge - nagenoeg onbegaanba
re - wegen borden te plaatse:
die het wegverkeer op de ge
vaarlijke situatie attent ma
ken.
Een woordvoerder van Pro
vinciale Waterstaat adviseer
de Zeeuws-Vlaamse wegge
bruikers zoveel mogelijk vai
de grote doorgaande wegei
gebruik te maken. „In de pol
der is op sommige wegen bijn:
niet te rijden".
Een schoonmaakactie doo
de wegbeheerders (rijks- er
provinciale waterstaat, water
schappen en gemeenten
wordt 'onbetaalbaar' ge
noemd. „Het zou eigenlijk een:
flink moeten regenen, dan zijl
we van dat probleem af", z<
werd gezegd.
Extreme gevallen, die de
wegbeheerders signaleren
worden direct aangepakt
„Want wij zijn dan wel weg-
beheerder, maar diegene die
het slik op de weg brengt, ie
daarvoor verantwoordelijk er
dient het te verwijderen. Maai
dat is natuurlijk formeel gere
deneerd. Wij moeten ook be
grip hebben voor de landbou
wers die momenteel onder
hoogspanning werken".
De wegbeheerders erkenner
dat gevaarlijke situaties door
de huidige toestand van de
wegen kunnen ontstaan. On
voldoende uitzicht door eer
moddervlaag van een voor
ganger op de voorruit of slip
pen op een weg die soms meer
op een glijbaan lijkt. „Maar
weggebruikers in onze streek
moeten er wel rekening me<
houden dat de bietencampag
ne volop aan de gang is er
daar bij hun rijgedrag reke
ning mee houden".
Begrip voor de situatie in d«
landbouw bestaat ook bij d<
politie. „Maar dat begrip gaat
niet zover dat wij de verkeers
veiligheid in gevaar laten ko
men. Voor het donker wordt
Van 14 tot 17 uur wordt d«
sfeer opgevrolijkt door hei
'Enige Echte Nederlandse
Fietsbellenorkest' uit Oir-
schot. De ongeveer vijf tier
man tellende band zal de ge
hele middag verspreid over
het winkelgebied van de Gent
sestraat optredens verzorgen.
pagblad voor zuidwest nederlamd
Kantoren
'n Terneuzen, Hulst en Goes.
Adressen en telefoonnum-
mersop pagina 2.
Openingstijden:
°-30-12.30/13.30-17.00 uur.
Redactie
Terneuzen: Rein van der
delm (editie-chef), Jan Jan
sen (piv, chef), Emile Calon,
Meertens, Cor de Boer
JT°to), Ton Koomen (sport),
bist: Frank Deij, Eugène
wrstraeten. Middelburg:
,,nk Postma. Goes: Cees
Maas.
Servicepunten
Kmosterzande: mevr. Neve,
225(fleXanderstr' 4' 01148~
^dvertentle-expl.
'dspecteur Zeeland: C. Me-
"u. Pnvé 01150-95839.