N T J E S CORKS ROUTE NIEUW WAPEN VAN BMW IN STRIJD MET MERCEDES 190 De Kadett leeft weet de stem Accutester waarschuwt voor onheil Subaru met Justy in 1-1iter klasse Giulietta gaat uit produktie KORT NIEUWS Santanaen Derby krijgen anderenaam Sierra met 1,8 liter E-max motor KORT NIEUWS Toyota wijzigt modellen Fietsbel orkest in Hulst VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984 OP WEG HULst - De winkeliersvere niging van de Gentsestraat In Hulst schotelt het winkelend Publiek zaterdag een uniek optreden voor. T4 EINDREDAKTIE LEON KWIJNEN Opletten bij gebruik van 'startkabels' AMSTERDAM - De tijd van het jaar is weer aangebro ken dat de accu van de auto het extra zwaar krijgt. Vocht en een koude tempe ratuur kunnen er voorzor gen dat al wat oudere accu's niet meer voldoende kracht kunnen opbrengen, om de motor vlot in beweging te brengen. Veelvuldig starten haalt uiteindelijk iedere kracht uit de accu. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat per onge luk de verlichting van de wagen niet is uitgedaan of dat het contact is blijven aanstaan. Aanduwen of aanslepen is soms een moge lijkheid om de accu weer wat kracht te geven, maar als de accu totaal ontladen is, helpt duwen of trekken ook niet. Vrijwel alle auto's zijn tegenwoordig met een wisselstroomdynamo uitge rust en deze kunnen alleen laden als ze bekrachtigd worden en hiervoor is weer stroom van de accu nodig. Een belangrijk hulpmid del om de accu weer vol doende opgeladen te krijgen en dus de motor aan de "praat" te krijgen is, zijn hulpstartkabels. Voor de aanschaf van deze hulp startkabels moet echter wel op enkele punten gelet wor den. Een set hulpkabels moet lang genoeg zijn, voldoende doorsnee hebben en voorzien zijn van stevige poolklemmen. Belangrijk is bij het 'aansluiten' van beide accu's, dat plus met plus en min met min wordt verbonden. Bijvoorbeeld de dikte en de lengte van de kabels. De kabels met de aansluitklem- men moeten n.l. de accu's van twee auto's met elkaar verbinden. Daartoe moeten de auto's dichtbij elkaar staan; bij voorkeur naast el kaar. Er zijn hulpkabels in de handel met een lengte van 2 meter, maar dit is wel aan de krappe kant. Te lang mogen de kabels ook weer niet zijn, want dit levert spanningsverliezen op. Als minimale lengte dient 2Vi meter te worden aangehou den. Van niet minder belang is de doorsnee van de kabel. Een startmotor neemt een zeer grote stroom op en de kabels moeten daarom min stens een doorsnede van 10 mm2 hebben. In dat geval is de diameter van de kabel (zonder de isolatie) ongeveer 3,5 mm. Er zijn ook kabels met een doorsnede van 6 mm2 (2,8 mm diameter), maar deze zijn alleen geschikt voor motoren met een cilinderin houd van minder dan 1 liter (lOOOcc). Als met een derge lijke kabel wordt gepro beerd grotere motoren te starten, wordt de weerstand zo groot, dat er een hevige warmteontwikkeling op treedt. Maar dit is mede afhan kelijk van het toegepaste materiaal voor de kabel. De goedkopere kabels zijn van aluminium en deze hebben een grotere weerstand, zodat het spanningsverlies in de kabel eveneens groter is. ^Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ Aluminiumkabels zijn ook minder goed bestand tegen breuk dan koperen kabels. Omdat koper ook nog een goede geleider is, treden mindere spanningsverliezen op. Moet de kabelset ook fun geren om grotere motoren (groter dan 2 liter) te kunnen starten, dan dienen de ka bels zeker van koper te zijn en een doorsnee te hebben van 16 mm2. Eten dergelijke doorsnede is in ieder geval nodig voor starten van een dieselmotor, die met zijn ho ge compressieverhouding nog meer energie verlangt. De klemmen die tijdelijk op de accupolen (waaraan de kabels zijn bevestigd) wor den geklemd, zijn voorzien van een gekleurde isolatie: rood voor de pluspool en zwart voor de min-pool. Let er vooral op dat dezelfde po len van de accu's met elkaar worden verbonden: plus met plus, min met min. Gewoon lijk is de pluspool iets dik ker. Vóór het aansluiten ver dient het aanbeveling om eerst de motor van de auto met geladen accu te starten en snel stationair te laten draaien. Wanneer dit niet gebeurt, dan heeft dat als nadeel dat de geladen accu na het aansluiten op de lege accu, een deel van zijn ener gie afstaat. Dit kan het startvermogen van de 'ge- ver'-accu doen verminderen. Het eerst bevestigt men de rode kabelklemmen aan de pluspolen van de twee accu's en daarna de zwarte ka belklemmen aan de minpo len. Voor eventueel stroom- schokken hoeft niemand bang te zijn, want een span ning van 12 volt is volkomen gevaarloos. Wanneer bij de eerste startpoging de motor van de tweede auto niet aanslaat, beweeg dan de hulpkabel- poolklemmen wat heen en weer om van een stevig con tact verzekerd te zijn. Als de motor loopt, kunnen de hulpkabels losgenomen worden, waarbij eerst de zwarte kabels van de min polen worden gehaald en daarna de rode kabels van de pluspolen. Zolang er één accu nog met twee polen op de hulp kabels is aangesloten, moet er voorgezorgd worden dat de blanke delen van de poolklemmen aan de andere zijde van de kabels, niet te gen elkaar komen. Dit zou kortsluiting veroorzaken, waardoor beide accu's scha de kunnen oplopen. Verder moet er altijd voorgezorgd worden dat beide auto's niet via bumpers e.d. met elkaar in contact komen. Een accutester geeft in één oogopslag informatie over spanning en laadtoestand van de accu. SOESTERBERG - De laat ste jaren zijn er in de auto accessoire speciaalzaken heel wat artikelen geko men, die iedere automobi list extra inzicht geven over een juiste werking van een aantal zaken in en rond de motor. Een 12 volt accutester is slechts één voorbeeld uit een grote reeks van extra accessoi res. De accutester, die door ACA te Soesterberg voor een prijs van rond 7,50 op de markt wordt gebracht, is voorzien van een scha kelaar en drie LED's. In één oogopslag krijgt men niet alleen informatie over de laadtoestand van de ac cu, maar ook over de span ning. Wanneer de tester op het dashbord is aangebracht (een dubbelzijdige tape zorgt ervoor dat het appa raatje gemakkelijk ergens geplaatst kan worden), hoeven alleen maar twee draadjes op de accu beves tigd te worden. Bij afgezette motor kan dan door middel van het indrukken van de schake laar op de tester, de span ning van de accu afgelezen worden: groen, geel en rood licht geven de condi tie van de accu aan. Bij een draaiende motor kan met behulp van de lampjes in formatie worden gekregen over de laadtoestand van de accu. De nieuwe Subaru „Justy" is de voorloper van een aantal vernieuwingen die de komende tijd in het gehele program ma van deze Japanse producent worden doorgevoerd. AALSMEER - In de al vrij vol zittende categorie van com pacte gezinswagen in de prijs klasse rond ƒ15.000.-, wil Subaru met de nieuwe „Justy" ook een graantje gaan mee pikken. De 3- en 5-deurs „Justy" wordt aangedreven door een zuinige 3-cilinder motor met een inhoud van 997cc (55 pk/40 kW); de wagens die op de voorwielen worden aangedre ven, zijn allemaal standaard voorzien van een vijf versnel lingsbak. De allerduurste uit voering beschikt zelfs over vierwielaandrijving, die al naar gelang de omstandighe den tijdens het rijden kan worden in- of uitgeschakeld. De automatische versnel lingsbak, die de Japanners ook op het oog hadden voor de „Justy", kan nog niet geleverd worden in verband met de produktiestagnatie bij Van Doorne's Transmissie in Til burg. „Wanneer de problemen rond de riemen zijn opgelost", zeggen de Japanners, „dan zal ook de „Justy" als automaat op de weg komen. In Japan hebben wij al een nieuwe complete produktiefabriek voor de 'automaat' klaar staan". De nieuwe Subaru, die het 'gat' komt vullen tussen de Mini Jumbo en de 1300/1600 en 1800 modellen, valt aan de buitenkant in eerste instantie op door de grote raamopper- vlakken, door de brede deuren bij de 3-deurs versies, de ach terspoiler, de wielkastverbre- ders en de gladde wieldoppen. In het interieur is men (als de goedkoopste DL-versie buiten beschouwing wordt ge laten) ook niet zuinig omge sprongen met de uitrusting. Dagteller, toerenteller, zacht bekleed stuurwiel, rolgordels voor en achter en o.a. een in tweedelen opklapbare achter bank zijn in de wagen te vin den. De DL-uitvoering komt er heel wat kariger vanaf. De vinyl stoelbekleding geeft de wagen een erg goedkoop aan zien. De wagen, die een beschei den lengte heeft van 3,53 me ter, heeft een aangenaam rij en weggedrag. De voorwiel aandrijving, gecombineerd met de rondom onafhankelij ke wielophanging, zorgt voor een goede koersstabileit. De besturing is niet al te zwaar. Het prijslijstje van de Sub aru „Justy" ziet er alsvolgt uit: Justy DL 3 deurs vijf ver snellingsbak ƒ13.995.-; Justy SL 3-deurs ƒ15.495.-; Justy GL 5-deurs ƒ16.195.-; Justy SL Sunroof 3-deurs 16.795.-; Justy SL vierwielaandrijving 3-deurs 19.795.-. AMSTERDAM - Zeven jaar na de introduktie zal de Alfa Romeo Giulietta uit het pro gramma worden genomen. Eind dit jaar is Alfa van plan om de produktie te staken. Het zal tot april 1985 duren voor de opvolger van de Giu lietta bekend is. Op dit mo ment wordt in Milaan de laat ste 'hand gelegd' aan deze nieuweling, die voorlopig nog de ontwikkelingsnaam „K 1" heeft. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat de opvol ger van de Giulietta, in navol ging van de Alfa 33 en de Alfa 90, ook een getal als type-aan duiding krijgt. Voor de Mercedes 190 zijn twee speciale vouwfietsen ont worpen. Wanneer deze twee- wielers, die gemaakt worden door de Westduitse fabrikant Kalkhoff, in de kofferruimte zijn opgeborgen, blijft nog voldoende plaats voor bagage over. Vialle heeft een LPG-sys- teem geïntroduceerd dat ook gebruikt kan worden voor mo toren met brandstof-injectie. Bij dit nieuwe Vitaltronic A- systeem is een regeleenheid tussen verdamper/drukrege laar en gas/ luchtmenger opge nomen. LEUSDEN - De namen Derby en Santana gaan - om een be tere stroomlijning van namen te krijgen - met ingang van het volgend jaar bij Volkswa gen verdwijnen. De auto's blijven wel in produktie, maar worden inge past in het bestaande gamma van de Polo en de Passat. In Nederland was de Derby overigens al geruime tijd niet meer op de prijslijst te vinden. Importeur Pon voerde voor de Westduitse Derby de naam Polo Classic. Deze naam wordt nu ook uit het pro gramma geschrapt. De Polo Classic krijgt nu de model aanduiding Polo 2-deurs, Polo 3-deurs of naar gelang het model Polo coupé. De Santana gaat onder de naam Passat 4-deurs een ver der leven leiden. In het Pas- sat-programma is zodoende nu ook een model te vinden met een echte kofferbak. AMSTERDAM - In het Ford Sierra programma zijn voor het modeljaar 1985 een aantal wijzigingen aangebracht. Bij de motoren is er b.v. een nieu we krachtbron bijgekomen: de 1,8 liter OHC-motor. Een ontwikkeling die niet als een verrassing gezien mag worden, omdat nu eenmaal tussen de 1,6 liter 75 pk (55 kW) en de 2,0 liter 105 pk (77 kW), toch wel een erg groot gat zat. In de nieuwe 1,8 liter motor wordt het Ford E-max ver brandingssysteem toegepast, dat een intensieve werveling en een snelle verbranding be werkstelligt. Goede prestaties, gecombineerd met een laag brandstofverbruik bij lichte belastingen en middelhoge toerentallen, zijn hierdoor binnen bereik gekomen. Een verdere bijdrage aan de brandstof zuinigheid levert het volledig elektronische ontste- keningssysteem. De 1,8 liter levert een ver mogen van 90 pk (66kW) en gebruikt in de stad - volgens de opgaaf van de fabriek - 1 op 11,1. In Laser uitvoering en met 3 deuren gaat de 1,8 liter Sierra ƒ24.115.- kosten; de 5- deurs versie ƒ25.674.- en de stationwagen 28518.-. „Techniek van uw Auto". Onder deze titel schreef docent autotechniek Trommelmans een bijna 200 pagina's tellend boek, dat vooral bedoeld is voor leken. De prijs bedraagt f49,75. DEN HAAG - Jarenlang was BMW één van de meest spor tieve auto's op de Duitse auto banen geweest, totdat Merce des met een wat kleinere wa gen zich ook in dit gebied van de automarkt wilde gaan ma nifesteren. In eerste instantie werd dat gedaan door de snel lere 190 E uit te brengen; nog niet zo lang geleden werd het geheel aangevuld met de 'zes tienklepper' 2.3 liter motor. BMW pareerde de eerste 'aanslag' op het marktaandeel door de nieuwe 3-serie sneller als was geprogrammeerd te introduceren. De mensen in München gingen iets te ge haast te werk, want de eerste wagens die uit de fabriek kwamen, vertoonden slordig heidjes die men van BMW niet gewend was. De 'slag' tussen de beide Westduitse auto-giganten was met de komst van de eerste 190-uitvoeringen en de nieuwe 3-serie nog niet voorbij. De verkoopcijfers geven al wel een indicatie over de trefze kerheid van beide wagens: in 2 jaar tijds boekte BMW met de nieuwe 3-serie een absoluut verkooprecord met 400.000 wagens; sinds de introduktie van de Mercedes 190 werden 200.000 stuks verkocht. Na de diesel-versie heeft Mercedes nu met de 'zes tienklepper' een nieuw wapen in de moordende concurren tiestrijd gebracht. De tegenzet van BMW: de al een groot aantal jaren klaar zijnde M- motor is nu ook voor de 5-serie beschikbaar. Volgend jaar gaat BMW nog verder. De 3-serie wordt uit gebreid met modellen die ook over deze echte sportmotor be schikken. Nu al wordt gespro ken over de M 325i met een 160 pk 6-cilindermotor en de M 323i als 4-cilinder 'zestienklep per' met 200 pk onder de mo torkap. Daarnaast komt er ook nog een 6-cilinder dieselversie in de 3-serie (de 324d met 90 pk). BMW gaat daarnaast een duidelijke voorsprong op Mer cedes nemen omdat de M 325i vierwielaandrijving krijgt. De aanvullingen in de 3-serie zul len allemaal in de loop van volgend jaar verschijnen. Voorlopig gaat BMW het met de M 535i opnemen tegen de Mercedes 190 "zestienklep per". De M 535i heeft onder de motorkap de krachtbron die bekend is uit de 635 CSi en de 735i: een 6-cilinder in rij met een inhoud van 3430cc, die over een vermogen van 218 pk (160 kW) beschikt. De fabriek zegt dat deze motor 1 op 10 verbruikt, maar dat lijkt - ze ker als geprofiteerd wordt van de grote mogelijkheden van de krachtbron - aan de overdre ven kant. Deze motor levert verbluf fende prestaties: een top van 230 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 7,2 seconden. Zelfs heel beken de sportwagenfabrikanten ko men niet tot soortgelijke pres taties. Vooral de acceleratie van deze M-motor geeft in het da gelijkse verkeer grote voorde len. Om van 80 km/u naar 120 km/u te komen, zijn slechts 9,8 seconden nodig en dat bete kent dat vooral tijdens het in halen, men men vrij kort op de andere rijbaan rijdt. Het grotere motorvermogen heeft er natuurlijk toegeleid dat in vergelijking met het normale onderstel uit de 5-se- Spoilers, dikke dorpels en b.v. wielkastverbreders zijn uiterlijk de meest opvallende zaken aan de nieuwe BMW M 535i. rie, wel wat verandering moesten worden aangebracht. Zo beschikt de M 535i over de speciale achteras van de 528i, terwijl standaard ook een dif ferentieel met beperkte slip (25 procent) is ingebouwd. Stan daard is een ABS-remsysteem aangebracht. Dat BMW zich met deze M 535i duidelijk afzet tegen de supersnelle Mercedes 190 'zes tienklepper', wordt wel duide lijk als naar de prijsindicatie van deze nieuweling wordt ge keken. BMW verwacht dat de M 535i rond de ƒ85.000.- gaat kosten en dan ligt de prijs wel vele duizenden guldens lager als de Mercedes 190 E 16 met 2.3 liter, waarvoor meer dan 92000.- op tafel moet komen. RAAMSDONKSVEER - gin volgend jaar zal Toyota een aantal belangrijke wijzi gingen in het programma aanbrengen. De Starlet is onder handel genomen en dat heeft er toe- geleid dat ook deze Ti voorwielaandrijving heeft ge kregen. Gelijktijdig zijn nieu we motoren ontwikkeld: dwars voorin geplaatste 1.3 li ter krachtbronnen. Deze 4 ci linder motoren met 12 kleppen zijn - afhankelijk van het mo del - goed voor vermogens van 81 of 93 pk. De „Auto Kampioen" kwam verder tot de ontdekking naast de nieuwe Starlet ook een verkorte versie van de Co rolla binnenkort zal worden geïntroduceerd. „Deze Corolla FX heeft kortere wielbasis en de ach terzijde is net als die van Starlet zeer recht afgesr den", aldus de uitgave van ANWB. In het topmodel van de FX-reeks zal de 16 klep- penmotor uit de Coralla Cou pé een plaats krijgen. Tijdens de personenwagen RAI in Amsterdam (die fe bruari volgend jaar wordt ge houden) verschijnt Toyota te vens met een nieuw te intro duceren Cressida en een wijzigde Landcruiser-lijn. De nieuwe Opel Kadett is in vrij korte tijd een vertrouwd beeld in de straten gewor den. ROTTERDAM - De komst van de nieuwe Kadett moest door de langdurige stakin gen in de Bondsrepubliek erg lang uitgesteld worden. En dat leidde er weer toe - temeer omdat het nieuws van de vervanging al gerui me tijd bekend was - dat de verkoop van de oude typen drastisch stagneerde. Voor General Motors Nederland betekende dat o.a. dat men voor het eerst sinds een groot aantal jaren, de eerste plaats op de verkooprang lijst in ons land aan de Ford Escort moest afstaan. Het motorenprogramma bestaat uit één motor met hoogliggende nokkenas en 5 motoren met bovenliggende nokkenas. De cilinderinhou den liggen opnieuw tussen 1.2 en 1.8 liter met vermo gens die oplopen van 55 pk (40 kW) tot 115 pk (85 kW); daarnaast ook een diesel van 55 pk (40 kW). Toch leveren de nieuwe Kadett's betere prestaties en is het brandstofverbruik over de gehele linie met 5 tot 7 procent teruggelopen. De vernieuwde carrosserielij- nen zijn hier debet aan. Om de luchtweerstand zoveel mogelijk te beperken werd de overhang vóór met 20 mm vergroot en achter met 20 mm verkleind. Daarnaast werd de 'koets' aan alle kan ten een stuk gladder: regen goten ontbreken, terwijl de ramen ingelijmd zijn. De to tale carrossserie werd bre der. Dat is te merken in het interieur waar het allemaal iets ruimer is geworden. De 1.3 S motor (75pk/ 55kW) verbruikt gemiddeld 1 op 12. En met die consump tie mag men best tevreden zijn als daar een topsnelheid van 170 km/u (was bij de vroegere motor 162 km/u) tegenover staat en de 'sprint' van 0 naar 100 km/u in 13,5 seconden gaat (was 14.0 se conden). Een opvallend detail aan de nieuwe Kadett zijn de an kerpunten in het dak. Deze dienen als plaatsvervangers voor de regengoten, die dik wijls gebruikt worden om imperiaals te monteren. De- ze ankerpunten zijn toegan kelijk door openingen, die normaal afgedekt zijn door schuiven. Steunen voor di verse dragers kunnen zo doende op het dak gemon teerd worden. De nieuwe Kadett-serie ligt in de prijsklasse tussen ƒ18.530.- voor de 3-deurs 15 met 1.2 S-motor 32199.- voor de snelle GS 5-deurs met 1.8 liter motor In de 1.3 liter klasse ziet he' prijslijstje er alsvolgt uit:' deurs 1.3 LS ƒ19.642.-; GT ƒ22.808.-; GL ƒ21.736.- GLS 23.630.-. Voor 5-deurs uitvoeringen moet meer uitgetrokken worden. Van een on OOSTBURG/ TERNE tencampagne is in iedere automobilist d Zeeuwsch-Vlaanderer Slik en modder liggen wegen. Bij thuiskomst zii provisorische schoonmaal auto-wasserette. Voor het waterschap ht Vrije van Sluis is de toestan aanleiding geweest bij sommi ge - nagenoeg onbegaanba re - wegen borden te plaatse: die het wegverkeer op de ge vaarlijke situatie attent ma ken. Een woordvoerder van Pro vinciale Waterstaat adviseer de Zeeuws-Vlaamse wegge bruikers zoveel mogelijk vai de grote doorgaande wegei gebruik te maken. „In de pol der is op sommige wegen bijn: niet te rijden". Een schoonmaakactie doo de wegbeheerders (rijks- er provinciale waterstaat, water schappen en gemeenten wordt 'onbetaalbaar' ge noemd. „Het zou eigenlijk een: flink moeten regenen, dan zijl we van dat probleem af", z< werd gezegd. Extreme gevallen, die de wegbeheerders signaleren worden direct aangepakt „Want wij zijn dan wel weg- beheerder, maar diegene die het slik op de weg brengt, ie daarvoor verantwoordelijk er dient het te verwijderen. Maai dat is natuurlijk formeel gere deneerd. Wij moeten ook be grip hebben voor de landbou wers die momenteel onder hoogspanning werken". De wegbeheerders erkenner dat gevaarlijke situaties door de huidige toestand van de wegen kunnen ontstaan. On voldoende uitzicht door eer moddervlaag van een voor ganger op de voorruit of slip pen op een weg die soms meer op een glijbaan lijkt. „Maar weggebruikers in onze streek moeten er wel rekening me< houden dat de bietencampag ne volop aan de gang is er daar bij hun rijgedrag reke ning mee houden". Begrip voor de situatie in d« landbouw bestaat ook bij d< politie. „Maar dat begrip gaat niet zover dat wij de verkeers veiligheid in gevaar laten ko men. Voor het donker wordt Van 14 tot 17 uur wordt d« sfeer opgevrolijkt door hei 'Enige Echte Nederlandse Fietsbellenorkest' uit Oir- schot. De ongeveer vijf tier man tellende band zal de ge hele middag verspreid over het winkelgebied van de Gent sestraat optredens verzorgen. pagblad voor zuidwest nederlamd Kantoren 'n Terneuzen, Hulst en Goes. Adressen en telefoonnum- mersop pagina 2. Openingstijden: °-30-12.30/13.30-17.00 uur. Redactie Terneuzen: Rein van der delm (editie-chef), Jan Jan sen (piv, chef), Emile Calon, Meertens, Cor de Boer JT°to), Ton Koomen (sport), bist: Frank Deij, Eugène wrstraeten. Middelburg: ,,nk Postma. Goes: Cees Maas. Servicepunten Kmosterzande: mevr. Neve, 225(fleXanderstr' 4' 01148~ ^dvertentle-expl. 'dspecteur Zeeland: C. Me- "u. Pnvé 01150-95839.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10