b.V. ook in HULST KOLE-BANDEN |».V. OOSTBURG - TERNEUZEN - HULST EERSTE ONTWERP VAN SEAT: DE ISIZA Seat Ronda met Porsche-motor KUTOTIPS 2osVoet De bandenspecialist van Zeeuws-Vlaanderen Hogeweg 1 5 .../O 1 140-10600 Samenwerking Seat met VW - Audi - Porsche JAÏ ITATIDl r bv bleijko beton HEFTRUCKCHAUFFEURS DEgTEMj GROOTSTE PASKAMER VAN ZW-NEDERLAND W. BAKKER KAMER PLANTEN W. BAKKER rrf«g| 3 VOORZITT Motoren HINDERWET WATERSCHAP HULSTER AMRACHT GRASZODEN GARANTIE- INRUIL FINANCIERING DE STEM VAN DONDERDAG 8 NOVEMBER 1984 Sinds 1 november jt. INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER gemeente Tijdelijke verkeersmaatregel gemeente 7 exclusieve baby- en kindermode dekompiete baby-uitzet charmante positiekleding DINSDAG 20 NOVEMBER 1984 OM 14.00 UUR, op bestelling TUINCENTRUM TUINCENTRUM HOE KRIJGT DE FABRIKANT MEER DEALERS IN DE KRANT MET MINDER MOEITE? g DIESELS AUTOMATIC QQNDERDAG 8 NOVEM §==ifff Latchford te ur voor - Niklaas De nieuwe Seat Ibiza Is een model tussen de Fura en Honda in. De Fura Is een auto uit de kleine klasse, vergelijk de Fiat 127, de Ronda een auto uit de middenklase, ver gelijk de Fiat Ritmo. De Ibiza kan nu bij de kleine middenklasse worden in gedeeld. Het is een heel eigen ontwerp en lijkt dus in niets meer op een Fiat model, maar qua klasse indeling mag hij geplaatst worden bij de Fiat Uno, maar dus net zo goed bij een Opel Corsa, een Ford Fiesta, een VW Polo, een Citroën Visa, een Peugeot 205, een Austin Metro e.d. De afmetingen zijn Ixbrxh 364x161x139 cm, de wielbasis bedraagt 245 cm. Het gewicht ligt tussen de 860 kg (voor de benzineversie met 903 cc motor) en de 950 kg (voor de versie met dieselmotor van 1700 cc). De Ibiza komt er in diverse uitvoe ringen. Om te beginnen in vier motoruitvoeringen name lijk met een 900 cc, 44 pk, een 1200 cc, 63 pk, een 1500 cc, 85 pk benzine motor en een 1700 cc, 55 Seat is een samenwerking aangegaan met VW-Audi- Porsche. Auto's van deze mer ken worden door Seat in Spanje al in licentie gebouwd, maar veel belangrijker is dat uit deze samenwerking een nieuwe motorenfamilie voor Seat is geboren, motoren die veel moderner en geavanceer der zijn dan de huidige van Fiat afkomstige motoren. Deze motorenfamilie Is ontwor pen door Porsche in nauwe sa menwerking met het research- en ontwikkelingscentrum van Seat in Martorell nabij Barcelona. Gereed zijn momenteel een 1200 en een 1500 cc motor. Een volgende versie zal een driecilinder dieselmotor zijn en naar verwachting in 1985 in pro- duktie gaan. Door verhoging van het blok en verlenging van de slag is de 1500 cc-motor zonder com plicaties tot 1700 cc te vergroten. pk dieselmotor. De 900 cc motor is uit de Fura, de overige motoren zijn uit de Ronda, de 1200 en 1500 cc motoren zijn su permoderne motoren ge bouwd onder auspiciën van Porsche. Dan zijn er nog uitvoeringen in min of meer luxe zoals de Junior, de L, de GL en GLX-uit- voering. Alle Ibiza's, met uitzondering van de 900 cc versie, hebben stan daard een Porsche 5-ver- snellingsbak. De Ibiza heeft rondom onafhankelijke wielop hanging, vóór McPher- sons, achter schroefve- ren. De 900 cc is goed voor een top van 130 km/u, de 1200 cc voor een 155 km/u, de 1500 cc voor 175 km/u en de 1700 diesel goed voor 150 km/u. Seat heeft de bekende Ronda uitgerust met nieuwe Por sche benzinemotoren. Daarmee heeft Seat dus afscheid genomen van de Fiat-techniek wat de motoren betreft. Het is genoegzaam bekend dat het Spaanse merk Seat ont staan is uit Fiat. Momenteel, tot 1986, wordt in de Seatfa- briek nog de Panda voor Fiat gebouwd, dus de meeste echte Fiat Panda's die hier rondrijden komen uit de Spuan- se Seatfabriek. Fiat heeft de fabriek echter overgedaan aan de Spaanse staat en Seat is nu dus zelfstandig. Seat is dan ook onder eigen naam gaan exporteren en in april 1983 kwam de eerste Seat naar ons land: De Seat Ronda. In de meest verkochte serie, de Ronda tegenover de Ritmo, had Fiat echter één troef, de Ronda bezat de oude Fiat-motoren, naar maatstaven van de Ritmo een verouderde techniek. Die vlieger gaat vanaf heden niet meer op, de Ronda heeft nu een uiterst moderne Porsche-motor gekregen, de rollen zouden nu wel eens om gedraaid kunnen worden. De komst van de Porsche-motor zorgt anderzijds ook voor een prijsverhoging van de Seat Ronda. De Seat Ronda is qua uiterlijk en qua interieur niet gewijzigd, vernieuwd is dus alleen het technische hart, de complete motor en de versnellingsbak. De Porsche-ontwerpers heb ben een aantal constructies toegepast, die voor motoren van deze grootte en in deze prijsklasse uniek zijn. Het TOP verbrandingssysteem van de Porsche (TOP Thermodyna- misch Optimalisiert Porsche) was tot dusverre alleen op de modernste Porsche-motoren te vinden. Hydraulische klepsto- ters zijn uniek in de cilinderin houdsklasse van 1,2 en 1,5 li ter. De oliekoeling van de zui gers is ook wel te vindén bij de Porsche 911 -motor en grote dieselmotoren, maar niet in de ze klasse. De 1,2 en 1,5 liter motoren, 1.193 en 1.461 cm3 om precies te zijn, hebben een hoge compressieverhouding. De 1,2 liter neemt bij 9,5:1 ge noegen met normale benzine en de 1,5 liter vraagt met een compressieverhouding van 10,5:1 om benzine met een oc- taangetal van ten minste 96. De 1,2 liter ontwikkelt 46 kW (63 pk) bij 5.800 t/min. en de 1,5 liter 62 kW (85 pk) bij 5.600 t/min. Sportievere ver sies met brandstofinspuiting en turbo zijn zonder veel compli caties mogelijk door de reser ve, die in allerlei componenten is ingebouwd. Door een hoger blok toe te passen met een grotere slag is een vergroting tot 1.700 cc mogelijk. Een vol gende versie is een driecilinder dieselversie. Deze toekomstige varianten kunnen op dezelfde machines bij Seat worden ge bouwd. Burgemeester en wethouders van Ter- neuzen brengen ter openbare kennis, dat in verband met herbestratingswerk- zaamheden de Mascagnistraat te Ter- neuzen zal worden gesloten voor alle verkeer, uitgezonderd voetgangers, in beide richtingen. Deze maatregel geldt met ingang van he den tot en met vrijdag 31 december 1984 of zoveel korter als mogelijk of zoveel langer als noodzakelijk zal blijken te zijn in verband met de uit te voeren werk zaamheden. Terneuzen, 6 november 1984. Burgemeester noemd, en wethouders voor- C. Ockeloen, burgemeester A.J. van Pagee, secretaris zeehaven «X» industrie «X" recreatie Bteijko is een in Nederland en België toonaan gevende onderneming die zich heeft toege legd op de ontwikkeling, produktie en verkoop van hoogwaardige betonartikelen, die hun toepassing vinden in bestrating, rioleringsys temen, waterafvoer en zeewering. Bleijko is een ruim 50 jaar bestaande onderne ming met op dit moment ruim 100 medewer kers. Voor direkt kunnen wij plaatsen Sollicitaties vóór woensdag 14 november uit sluitend schriftelijk richten aan de personeels afdeling t.n.v. dhr. Pleunis van B.V. Bleijko, Mariadijk 6a, Walsoorden. Modezaken flaneren bij voorkeur door de krant. Burgemeester en wethouders van Terneuzen bren gen, overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 12 en 29, eerste lid, van de Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne, ter openbare kennis dat op 11 mei en 12 juli 1984 bij hen aanvragen zijn ingekomen van: a. Garage Vervaet, Braakmanlaan 40 te Biervliet, voor het uitbreiden en wijzigen van een herstel en constructie-inrichting voor landbouwmachi nes op het perceel plaatselijk bekend Braakman laan 40, Biervliet; b. de heer A. van Driel, Edisonstraat 39 te Terneu zen, voor het oprichten en in werking hebben van een lunchcafé annex snackbar op het perceel plaatselijk bekend Markt 9, Terneuzen. Tevens brengen zij ter openbare kennis dat bij hen op 27 juni en 17 juli 1984 aanvragen zijn ingekomen om een nieuwe, de gehele inrichting omvattende, vergunning als bedoeld in artikel 6a der Hinderwet van: a. Fa. Termont en Thomaes, Weststraat 31 te Bier vliet, zulks ten behoeve van een inrichting voor de opslag en bewerking van granen, zaden en peulvruchten op het perceel plaatselijk bekend Gentsestraat 96, Biervliet; b. Vishandel Fieret b.v., Oudelandseweg 22 te Ter neuzen, zulks ten behoeve van een inrichting voor het be- en verwerken van vis op de percelen plaatselijk bekend Oudelandseweg 22, 24, 38 en 40, Terneuzen. Zij zijn voornemens de vergunningen te verlenen, onder het stellen van voorschriften ter voorkoming of beperking van gevaar, schade of hinder buiten de inrichtingen. De aanvragen, de ontwerp-beschikkingen en andere terzake zijnde stukken liggen met ingang van heden voor een ieder ter inzage ter gemeentesecretarie, af deling algemene zaken en wel tot 8 december 1984, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.30 uur en elke donderdag van 19.00 tot 22.00 uur. Degenen, die de stukken wensen in te zien op don derdagavond van 19.00 tot 22.00 uur worden ver zocht daarvan vooraf mededeling te doen (tel. 01150-17980, toestel 123). Desgewenst kan tijdens de kantooruren een monde linge toelichting op de stukken worden verkregen. Gedurende één maand vanaf heden kunnen gemoti veerde bezwaren schriftelijk bij het college van bur gemeester en wethouders worden ingediend. Dege ne, die een bezwaarschrift indient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom wordt verzocht (tel. 01150-17980, toestel 123), wordt tot 8 december 1984 voorts gele genheid gegeven om mondeling bezwaren in te brengen en over de aanvragen van gedachten te wisselen met het bevoegd gezag, de aanvragers en eventuele overige aanwezigen. De aandacht wordt er tenslotte op gevestigd, dat al leen degenen die bezwaren hebben ingebracht op de bovenomschreven wijze en de belanghebben den, die aantonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn geweest, naar aanleiding van de be schikkingen beroep kunnen instellen bij de Kroon. Terneuzen, 8 november 1984. Burgemeester en wethouders van Terneuzen, C. Ockeloen, burgemeester. A.J. van Pagee, secretaris. zeehaven •X' industrie «X* recreatie baby-kindermode NOORDSTRAATPROMENADE 21 TERNEUZEN TEL. 01150-94118 De dijkgraaf van het waterschap Hulster Ambacht maakt bekend dat een openbare vergadering van de algemene vergadering zal worden gehouden op: in Gemeenschapscentrum Den Dullaert, Sportlaan 14 te Hulst. Hulst, 8 november 1984 De dijkgraaf voornoemd, K.J.A. Baron Collot d'Escury Guido Gezellestraat 27 TERNEUZEN Tel. 01150-17911 Mooie sortering Guido Gezellestraat 27 Terneuzen, tel. 01150-17911 NET EVEN ANDERS! O z -I uj Q ll i— 3 cl V) I cc ili i- Q. Z lil ui co ia co T- d> in VW Golf Scorpion, zwart o.a. getintglas, sp. velgenjan 1983 VW Derby L.S. groenmet1981 VW Golf Extra, beige en rood1981 VW Golf L bruin1978 VW Golf GTI rood1977 VW Golf Extra, beige1982 VW Jetta S, rood1980 VW Jetta 1.5, blauwmet1982 VW Scirocco GT blauw1976 VW Passat LS 4-drs. zilver1978 VW Passat 1.3 beige1980 VW Passat LS, rood1980 VW LT Bestel benzine, oranje1983 Audi 80 LS, groen en beige1979 Audi 80 CL, blauwmet1982 Audi 80 Silver Special, zlivermet. o.a. sp. velgen, centrale portlervergr 1982 en 1983 Audi 100 cc, groenmet1983 Peugeot 305 wit1981 Renault 9 GTS rood1982 Renault 9 TC, blauw1982 Renault 5 TL rood1979 Honda Civic 5-drs., zilver1982 Honda Accord, zilvermet1978 Opel Kadett 1.2 S, wit, gas1981 Citroën 2 CV 6, blauw1981 BMW 1502, roodnov. 1976 Golf LD bruin1978 Golf D, rood1981 Golf LD, zilver1980 Golf LD bruinmet1982 Golf GLD rood1980 Jetta D groen1983 Passat LD, zilver1980 Peugeot 305 GLD bruin1981 Fiat Ritmo Diesel, groen1981 Jetta LS 4-drs. aut. zilver1980 Toyota Tercel aut. bruin1981 Peugeot 604 aut. groen1980 Ford Escort aut. zilver1979 Matra Slmca Bagheera S groenmet. april1979 Showroom in Terneuzen Alle dagen geopend, vrijdag tot 21.00 uur Zaterdag van 10.00-17.00 uur Verkopers: P. Frankevijle tel. 01156-383 R. Kouijzer tel. 01142-397 B. de Bouvré, tel. 01158-2694 PEN HAAG (ANP) - Tom jgjjssen en Menno Oosting zullen pas maandagmorgen uitmaken wie 's middags in je eerste ronde van het toer- nooi van Antwerpen tegen je Tsjech Libor Pimek mag aantreden. De KNLTB vindt het be langrijk, dat beide spelers zich de komende dagen vol ledig concentreren op het Masterstoernooi van het Sa telliet-circuit, dat donder- jag in Nieuwegein begint. Hoewel daar de eerste bal nog moet worden geslagen, wordt ervan uitgegaan, dat Nijssen de finale van het he ren enkelspel en Oosting de 'eindstrijd van het heren- Maxi Door Ted van L PRAAG - Voor de vijfd teer heeft Ajax in een vrc scheid moeten nemen var voetbal. Gisteren werd de Nederlai na het nemen van strafschop] Bohemians Praag in de tweed xot negen minuten voor het einde zag het er naar uit, dat de de magere 1-0 voorsprong uit de thuiswedstrijd voldoen- zou zijn voor de Amster dammers. Die hoop viel in dui gen, toen Sloup na een solo van Ondra de Tsjechen op 1-0 iette. Nadat beide ploegen in Ie verlengingen ook geen be- Jjssing wisten te forceren, moesten strafschoppen de be slissing brengen. De Tsjechen faalden niet, de Ajacieden Spelbos en Schoenaker misten Vanaf de stip. Overigens ging met Bohe mians de minst zwakke van twee erg matige ploegen over naar de derde ronde. De Tsje- )en vielen de gehele wed- rijd aan en Ajax beperkte zich in die periode als een ang stige debutant tot het in de tri bunes schieten van de ballen. Ajax-trainer De Mos was uit gegaan van een op de counter gericht spel. In zijn visie mochten de Tsjechen aanval len en Ajax zou dan via een lelie uitval moeten toeslaan. ;n dergelijke kans deed zich alleen in de vierde minuut foor, toen Rijkaard alleen 'oor keeper Borovicka ver- cheen en vervolgens hopeloos biste. „Dat was het fatale mo pent", zei De Mos na afloop. Maar dat heb je altijd als je de thuiswedstrijd met slechts IfO wint. Onze achterhoede jeeft goed stand gehouden, net Galjé in een hoofdrol. Twee spelers zijn ernstig door de mand gevallen, Vanenburg en Rijkaard. Zij behoren niet ot het soort voetballer waar mee je de oorlog kunt win nen". In de heksenketel van het lolicek-stadion is gisteren 120 inuten spektakel geboden, iaar gevoetbald werd er geen foment. Ajax heeft de hele wedstrijd met de rug tegen de niuur gestaan en de Tsjechen vielen enigszins ongeorgani seerd aan. Bohemians over schreed alle normen van het fatsoen. Vooral middenvelder Sloup voerde een gooi- en smijtpartij zonder weerga op en schopte naar alles wat be woog. Met name middenvoor Van Sasten had het zwaar te ver duren en de Schotse scheids rechter Syme trad er niet te- ?en op. Na afloop wilde Ajax- voorzitter Harmsen de referee dan ook zelfs te lijf. 'Het harde spel van de Tsje- men ten spijt, heeft Ajax de wedstrijd volledig terecht ver leren. De Amsterdammers Waren uit het eigen straf schopgebied niet weg te slaan. Spelbos speelde libero, Ophof vporstopper en Silooy rechts back. Voor deze belangrijke Wedstrijd durfde De Mos het "jet aan de labiele Rijkaard a's laatste man op te stellen, trecht, zoals bleek, want na Z1dn misser in de vierde mi- ut raakte de middenvelder 8ben bal meer. Amsterdammers speel- "en net zoals Fortuna Sittard <n De Meer en kwamen niet oor het doel van de Tsjechen. an de kandidaat-internatio- g'NT NIKLAAS - De Belgi- eerste klasser Sint Bi aas heeft besloten Bob J^fchford niet in te lijven. De neerraad van de club kwam agavond tot de conclusie, de Engelse spits te hoge fi- "Wjciële eisen heeft, j *-NAC-manager Ton van J Meer fungeert momenteel Lat Vi tussenPersoon tussen tchford en een groep Breda- sPonsors. Deze geldschieters vi de momenteel bij Co- 1 ntry city spelende aanval- alsnog naar NAC halen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 6