Lancia met,, Thema" op andere weg
MS ME
Camper voor de toekomst
Snelle Jetta en Passat
met vierwielaandrijving
Geen kosten voor
slepen en takelen
Renault 9 met 1721cc krachtbron
Daling verkoop
motorfietsen
zet verder door
Bedrijfswagens
meer in trek
KORT
NIEUWS
KORT
NI EU WS
Omleggen van
sneeuwketting
stuk simpeler
KORT
NIEUWS
Opspattend water door vrachtauto 's
/RIJDAG 2 NOVEMBER 1984
OP WEG
JMEGEN - Automobilisten
jannen er de komende weken
rekenen dat zij terecht ko-
Jen in een 'verlichtingscontro-
van de politie.
In alle delen van het land hebben zowel
•emeente- als rijkspolitie aangekondigd
jjt het verkeer aan een nauwkeurige in
jectie onderworpen gaat worden.
Het komt steeds veelvuldiger voor dat
jito's met kapotte of verkeerd afgestelde
smpen aan het verkeer deelnemen en dit
•ndanks het feit dat reeds jaren diverse or
ganisaties in ons land zich bezighouden met
;et controleren van de verlichting. ANWB
jb.v. de BOVAG hebben verlichtingsac-
en ook momenteel is het op vele plaat-
nog mogelijk om de verlichting (vaak
jtatis) te laten controleren.
HUI
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Politie gaat letten op autoverlichting
Nog niet zo lang geleden controleerde de
ANWB 30.371 auto's. Van de 60.742 koplam
pen moesten er 55.798 of bijna 92 procent
worden afgesteld volgens de wettelijke
voorschriften. Bij 5.317 auto's moesten klei
ne reparaties aan de overige verlichting
worden verricht.
Ook moesten er in verschillende gevallen
lampen gewisseld worden, omdat gebruik
was gemaakt van ondeugdelijke halogeen
lampen. Tijdens een verlichtingsactie van
de ANWB in Hardenberg, moesten bij 60
van de in totaal 655 gecontroleerde auto's
ondeugdelijke halogeenlampen vervangen
worden door normale duplolampen.
Bij de landelijke controle bleek verder
dat 6.295 lampen losgenomen moesten wor
den, omdat deze verkeerd waren aange
bracht. In 3.401 gevallen werd geadviseerd
nieuwe koplampreflectoren te laten aan
brengen omdat de gemonteerde reflectoren
te veel door roest waren aangetast als ge
volg waarvan de lichtopbrengst onvoldoen
de was.
Wanneer geen gebruik wordt gemaakt
van verlichtingsacties die door bvANWB
en BOVAG worden georganiseerden men
zelf de zaak wil controleren, dan kan voor
het dimlicht alsvolgt te werk worden ge
gaan. Zet de auto daarvoor op een vlakke
weg of oprit op 5 meter afstand van een
muur of garagedeur. De bovenste heldere
lijn van de verlichtingsbundel op de muur
of deur moet nu, gemeten vanaf de grond, 5
cm minder zijn dan de afstand van het mid
den van de koplamp tot de grond. Per meter
grotere afstand moet deze bundel dus steeds
1 cm zakken. Deze meting moet wel ge
schieden met normale belading van de auto,
dus niet helemaal leeg.
Ten aanzien van de verlichting zullen de
politie-controles zich voornamelijk richten
op:
Dimlichten: deze mogen in combinatie
met achterlichten altijd branden, tenzij
mistlichten zijn ingeschakeld;
Stadslichten: mogen tijdens het rijden al
leen branden in combinatie met andere ver
lichting. Het voeren van stadslichten alleen
is verboden. Bij stilstaan mogen de stads
lichten gebruikt worden als parkeerlicht;
Grote lichten: mogen bij onvoldoende
straatverlichting branden als niemand an
ders er hinder van heeft; groot licht moet
altijd recht vooruit stralen. In combinatie
met grote lichten mogen zogenaamde ver-
stralers branden, als de auto geen dubbele
koplampen heeft. Er mogen nooit meer dan
4 grote lichten gelijktijdig branden;
Achterlichten: mogen alleen branden in
combinatie met verlichting aan de voorzij -
de en moeten bij helder weer op 300 meter
afstand zichtbaar zijn;
Mistlichten: (ook wel breedstralers ge
noemd) mogen alleen branden bij dichte
mist of sneeuwval, als het zicht minder is
dan 200 meter. Ze mogen alleen samen met
stadslichten branden, dus niet met dimlicht
of groot licht;
Mistachterlicht(en): mogen alleen bran
den bij dichte mist of sneeuwval, als het
zicht minder is dan 50 meter. Het voeren
van twee mistachterlichten is toegestaan;
Achteruitrijlicht(en): mogen alleen bran
den als de versnelling in de achteruit is ge
schakeld en mogen nooit verblindend zijn.
Het monteren van een verstraler als ach-
teruitrijlamp is dus verboden;
Langzaam verkeer: mag nimmer ver
blindende verlichting voeren. Toegestaan is
verlichting die zodanig is aangebracht en
afgesteld, dat de uitgestraalde lichtbundel
voorwaarts en zichtbaar omlaag is gericht.
Het vaak wel gemonteerde grootlicht van
een bromfiets mag dus niet worden ge
bruikt volgens de wet.® Zorg er altijd voor
dat een set reserve-lampen - die bij de
lichtinstallatie van de wagen passen - in
het dashbordkastje ligt.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHmiiiiHiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuNiiimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM^
DEN HAAG - Er komen dit
jaar meer nieuwe bedrijfswa
gens op de weg als vorig jaar
het geval was.
Dat kan al worden opge
maakt uit de verkoopcijfers
van de eerste 9 maanden van
dit jaar. In de bestelautosector
werden reeds 28.212 stuks af
gezet en dat betekent en toe
name van bijna 29 procent ten
opzichte van dezelfde periode
in 1983.
Ook de klasse boven 3,5 ton
g.v.w. geeft een duidelijke
toename te zien. De 9 .393 wa
gens die nu zijn verkocht, zor
gen voor een gestegen verkoop
percentage van 18 procent.
Ook in de zware sector wer
den nogal wat vernieuwingen
in het wagenpark doorge
voerd. Zo stegen de verkopen
van vrachtwagens boven de 15
ton g.v.w. met 27 procent en
lag de afzet van trekauto's bij
na 21 procent hoger.
V1ANEN - Het gezicht van
Lancia begint langzaam
naar zeker te veranderen.
Sinds de dag dat Fiat zich
Intensief met dit nog altijd
vrij exclusieve Italiaanse
merk is gaan bezighouden, is
er al het nodige gedaan om
Lancia naar een nieuwe po
litie in de autowereld te ma-
nouvreren.
Lancia had die koerswij
ziging hard nodig, want de
laatste modellen die uit
eigen fabriek kwamen, be
hoorden niet - en dan wordt
niet eens de meest negatieve
beoordeling gebruikt - tot de
allerbesten. Met de nieuwe
„Thema", een wagen die in
hogere middenklasse ge
plaatst moet worden en die
eind dit jaar in ons land
komt, wil Lancia bewijzen
dat er iets bij de Italianen
gewijzigd is. Of zoals de
mensen van de fabriek zeg
gen: „Met de „Thema" heb
ben we afscheid genomen
van een verleden dat voor
ons niet zo gunstig was".
De ontwikkeling van de
„Thema" is ook geen zaak
van Lancia alleen geweest.
Fiat zorgde b.v. voor de be
langrijke motorische in
breng, terwijl het zoge-
noemnde 'type 4', dat samen
met Saab op poten was ge
zet, het vertrekpunt vormde
voor het uiteindelijke pro-
dukt dat ontwerper Giugia-
ro afleverde.
Giugiaro heeft voor een
echt ruime wagen gezorgd;
zowel voor- als achterin kan
men heel erg goed uit de
voeten. Omdat bij deze wa
gen niet is gekozen voor een
extreem lage Cw-waarde
(met 0,32 scoort de „Thema"
overigens toch nog goed),
kwam er vooral voor de pas
sagiers op de achterbank ex
tra veel hoofdruimte be
De nieuwe Lancia „Thema" heeft rondom geventileerde schijfremmen.
schikbaar. De vrij hoge car-
rosserievorm zorgt er tevens
voor dat in het interieur
goed te ventileren is, ook
wanneer de buitentempera
tuur vrij hoog is.
Lancia denkt met de
„Thema" vooral te kunnen
concurreren met b.v. de wat
duurdere BMW's. De motor
prestaties heeft men er in
ieder geval voor in huis en
tijdens korte proefritten met
de verschillende modellen,
bleek ook dat qua weglig-
ging en rijgedrag de Lan-
cia's uit het goede hout zijn
gesneden. Daarnaast bieden
de wagens veel comfort. De
rondom onafhankelijke
wielophanging draagt daar
een belangrijke steentje toe
bij. Ook de fijn zittende
stoelen, het overzichtelijke
dashbord en de probleemlo
ze besturing en versnel
lingsbakken, zijn andere za
ken die tot een groot rijple
zier bijdragen.
De 4,59 meter lange „The
ma" (voorzien van een echt
ruime kofferbak) wordt met
4 motorvarianten geleverd:
een 4 cilinder injectie met
een vermogen van 120 pk (88
kW), die goed is voor een top
van 195 km/u en van 0 naar
100 km/u rijdt in 9,7 sec; een
4 cilinder 2 liter turbo injec
tie met 165 pk (122 kW) aan
boord, die een top heeft van
218 km/u en in 7,2 sec van 0
naar 100 km/u sprint en een
veel rij comfort biedende 6
cilinder met een inhoud van
2849cc, die een vermogen af
levert van 150 pk (110 kW) en
208 km/u op de teller kan
brengen, terwijl 8,2 sec no
dig zijn om van 0 naar 100
km/u te komen.
Naast deze drie motoren,
lanceert Lancia ook een op
vallende diesel versie: zelfs
de allersnelste diesel die op
dit moment op de markt is.
Dit record zullen de Italia
nen overigens maar kort in
handen houden, want de
nieuwe Mercedes die begin
volgend jaar komt, zal al
weer sneller zijn.
Met de 2,5 liter turbo-in
jectiediesel (100 pk/74 kW) is
een topsnelheid haalbaar
van 185 km/u. Ook qua acce
leratie komt deze 'zeifont-
steker' tot bijzondere pres
taties: van 0 naar 100 km/u
in 11,9 seconden. Ligt het
verbruik bij de benzinemo
toren allemaal zo'n beetje
rond de 1 op 10, de diesel legt
met één liter brandstof ruim
14 km af.
De prijzen van de The
ma's, die allemaal zijn uit
gerust met 'vlotte' vijfbak-
ken en waarbij de turbomo
toren zijn voorzien van in-
tercoolers, zijn: 2000i
ƒ39.500.-; 2000 turbo
ƒ46.500.-; V-6 48.000 (met
standaard ABS) en voor de
diesel (die midden 1985
komt) zal de prijs liggen tus
sen 42000.- en 45000.-.
«STERDAM -De Renault 9-
strie is uitgebreid met een
GTX-versie die voorzien is
vin de 1721cc motor. Onder de
Jotorkap van de wagen is het
Wok' te vinden uit de Renault
U.
Deze krachtbron zorgt er
voor dat de 9-serie er een
<iterst sportieve versie heeft
".'gekregen. Een van de kwa-
iteiten van de motor is de
morme souplesse bij lage toe
rentallen. Het maximum kop
pel bedraagt 13,9 mkg DIN bij
®0 toeren per minuut. In het
terengebied tussen 1500 en
toeren per minuut is het
Jiximum koppel altijd meer
12 mkg DIN. Door het bij-
render gunstige verloop van
«t koppel, is het brandstof
verbruik (gemiddeld rond 1 op
11.5) in verhouding met de
"estaties gunstig te noemen.
De motor heeft nog een be-
"ngrijk winstpunt ten opzich
te van heel wat concurrenten.
kruissnelheid is het toe
rental laag; bij 130 km/u b.v.
«hts 3500 toeren/minuut.
°et geluidsniveau in de wagen
daardoor ook gelijktijdig
1. De topsnelheid ligt op 170
km/u; de acceleratie van 0
naar 100 km/u gaat in 12 se
conden.
Doordat het natrekken van
de cilinderkopbouten is komen
te vervallen en het afstellen
van de klepspeling ook nog
maar zelden noodzakelijk is,
vraagt de motor slechts weinig
onderhoud. De door Renault
zelf ontwikkelde elektronische
ontsteking, waarbij geen en
kele afstelling meer nodig is, is
ook rond het motorblok te vin
den.
Qua uitrusting komt de Re
nault 9 GTX voor een belang
rijk deel overeen met de 9
GTS, die kort geleden uit het
programma is genomen. De
prijs van de nieuwe 9 GTX be
draagt 22.450 gulden.
In West Duitsland heeft
Volkswagen een aantal Trans
porters en VW bussen terug
geroepen voor defecten aan
deursloten. In totaal 170.000
wagens van het modeljaar
1981/84 moeten gecontroleerd
worden.
miiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiHfiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiifiiiimiiimiiiiiiiiiimm
«sa/
Een toekomstontwikkeling van Dethleffs: de 'Zet 2'. Deze
camper voor de jaren 2000 zal volgend jaar op de Caravan en
Camping RAI in Amsterdam te zien zijn.
EMMEN - Niet alleen in de
sector van de personenauto's
houdt men zich intensief bezig
met toekomstmodellen.
Ook de caravanwereld en de
nauw aan deze bedrijfstak
verbonden autokampeerwa-
gensector, richt de ogen op de
toekomst. Tijdens de caravan
tentoonstellingen die kort ge
leden in Essen en in Parijs
werden gehouden, zorgde de
Duitse fabrikant Dethleffs
niet alleen voor wat nieuwtjes
in de caravan-sector, maar
werd tevens een toekomststu
die van de kampeerauto in het
jaar 2000 getoond.
Het is overigens niet de eer
ste maal dat Dethleff zich op
dit terrein begeeft. Al in 1980
was een eerste caravan con
cept voor de toekomst te zien
en 4 jaar later zijn al enkele
zaken uit het toenmalige pro
totype, zoals een andere aëro
dynamische vorm van de ca
ravan, in het produktieproces
van heden opgenomen.
Met de 'Zet 2' geeft Dethleff
nu aan welke kant het in de
naaste toekomst op gaat bij de
zogenoemde motorcaravans.
Voor de bouw van de carrosse
rie is gebruik gemaakt van
een aantal principes die ook in
de vliegtuigindustrie worden
gebruikt. De carrosserie be
staat voor het belangrijkste
deel uit kunststof, terwijl ver
der materiaal is gebruikt dat
ook in de autorace-wereld
wordt toegepast
De grille onder de zeer forse
voorruit is doorzichtig, waar
door de bestuurder ook een erg
goed zicht heeft op alles wat
zich direct voor de carrosserie
bevindt.
De 'Camper' is voorzien van
vierwielaandrijving, waarbij
elk wiel afzonderlijk elektro
nisch 'gestuurd' wordt. De wa
gen heeft een totale lengte van
5,75 meter, een breedte van 2,20
meter en een hoogte van 2,30
meter. In de wagen is een sta-
hoogte van 191 cm beschikbaar
voor de 4 personen waaraan de
'Zet 2' plaats kan bieden.
Illlllllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllimilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Saab gaat de produktie van
personenauto's de komende
jaren tot 150.000 stuks per jaar
uitbreiden. Vorig jaar kwa
men 104.000 auto's van de
band; volgend jaar moet dat
aantal opgelopen zijn tot
120.000 eenheden. Saab heeft
voor de produktie uitbreiding
een bedrag van 100 miljoen
gulden beschikbaar.
Tijden het eerste half jaar
van 1984 is het netto verlies bij
British Leyland met 25 pro
cent teruggelopen. In vergelij
king met de overeenkomstige
periode vorig jaar, lag het ver
lies 48,4 miljoen lager.
AMSTERDAM - Het gaat nog
altijd niet goed met de ver
koop van motorfietsen in ons
land. Tijdens de eerste 9
maanden van dit jaar is de
verkoop opnieuw verder ge
daald.
In 1983 werden in deze pe
riode 8.707 motorfietsen ver
kocht; tot en met september
dit jaar lag het aantal op 8254.
Volgens de cijfers van de
RAI is het aandeel van de Ja
panse merken met 5,5 procent
teruggelopen en ligt nu op bij
na 81 procent. Alleen Yamaha
wist het marktaandeel uit te
breiden; alle andere 'Japan
ners' moesten inleveren.
Een sterke groei maakte
BMW door. In de eerste 9
maanden werden 817 nieuwe
motoren afgeleverd en dat be
tekende een afzet verhoging
met 125 procent.
Permanente vierwielaandrijving heeft VW in huis gehaald met de Passat Variant 'Syncro'.
LEUSDEN - De Jetta-serie
van Volkswagen heeft een lo
gische uitbreiding ondergaan
met de GT-versie.
Doordat bij de ontwikkeling
van de nieuwe Golf ook steeds
werd gedacht aan de moge
lijkheden van de Jetta, was
het voor VW niet al te moeilijk
om de 112 pk (82 kW) inspuit-
motor uit de Golf GTI, ook on
der de motorkap van de Jetta
een plaatsje te geven.
De 1,8 liter injectiemotor,
die gekoppeld is aan een spor
tief afgestemde vijfversnel
lingsbak, geeft de Jetta GT
een topsnelheid van 189 km/u
en een acceleratie van 0 naar
100 km/u in 10 seconden.
In het interieur van deze
nieuwe GT zijn natuurlijk de
bekende VW-sportstoelen te
vinden, terwijl ook een vier
spaaks sportstuur en o.a een
toerenteller niet ontbreken.
Aan de buitenkant valt de wa
gen op door rode sierstrips op
de bumpers, stootlijsten op de
flanken, achterspoiler, spat
bordverbredingen en zwarte
doppen op de wielnaven.
Nadat Audi als eerste met
de Quattro's de permanente
vierwielaandrijving voor per
sonenauto's introduceerde kon
het niet uitblijven dat ook
'dochter' of misschien wel
'moeder' Volkswagen, op den
duur deze aandrijf techniek in
huis zou krijgen. De Passat
Variant 'Syncro' is het eerste
huidige VW-model waarbij
deze vierwielaandrijving ook
is toegepast.
Bij de ontwikkeling van de
Passat Variant Syncro zijn de
constructeurs uitgegaan van
de voorwielaandrijving met in
lengte geplaatste motor en
versnellingsbak. Daardoor
was het mogelijk de vierwiel
aandrijving constructief een
voudig, plaatsbesparend en
met weinig extra componen
ten te verwezenlijken.
De 'Syncro' beschikt over
drie diffenrentieels. Het ver-
deeldifferentieel verdeelt de
aandrijf krachten van de mo
tor gelijkmatig over voor- en
achteras en vangt bij het rij
den in bochten automatisch
het verschil in omwentelingen
op. Verdeel- en achterdiffe-
renteel zijn via een trekknop
op de middenconsol pneuma
tisch blokkeerbaar. Met het
uittrekken tot de eerste aan
slag, wordt het verdeeldiffe-
rentieel geblokkeerd. Hele
maal uitgetrokken ook dat van
de achteras. Deze blokkerin
gen kunnen ook tijdens het
rijden ingeschakeld worden.
De Passat Variant 'Syncro'
beschikt over de van VW be
kende 115 pk (85 kW) injectie
motor die een topsnelheid van
182 km/u mogelijk maakt.
Standaard bij de 'Syncro' zijn
o.a. stuurbekrachtiging, sport
stoelen en een met leer over
trokken sportstuur.
Over de prijzen van zowel
de Jette GT en de Passat Va
riant "Syncro" is op dit mo
ment nog niets bekend.
DEN HAAG - Aanrijdin
gen zorgen in de regel voor
een grote overlast. Niet al
leen voor de chauffeurs die
bij de aanrijding betrok
ken zijn, maar ook voor het
overige verkeer dat op een
dergelijke moment van een
geheel of gedeeltelijk ge
blokkeerde rijbaan ge
bruik maakt.
Het komt de laatste tijd
gelukkig steeds minder
voor dat auto's op de weg
blijven staan. Bij 'kop-
staart-botsingen' in of
vlak voor een file, zijn er
altijd wel mensen die on
middellijk uit de auto
stappen om de minder ge
lukkige bestuurders(sters)
een handje te helpen bij
het van de weg duwen van
de wagen.
Vaak ontstaat dan op de
vluchtstrook - wanneer
verder rijden onmogelijk is
- een discussie over de
vraag wie de kosten moet
betalen voor het wegslepen
van de auto; misschien wel
van het wrak. Een onnodi
ge discussie, want vrijwel
het gehele personenauto
park in Nederland is min
stens op basis van een WA-
motorrijtuigpolis verze
kerd tegen de kosten van
takelen en bergen van een
bij een aanrijding gestrand
voertuig. Ook het vervoer
van de beschadigde auto
en de inzittenden naar een
adres in Nederland is
meestal verzekerd.
Omdat veel automobilis
ten niet op de hoogte zijn
van deze regeling, blijft
toch nog te vaak een wrak
te lang op de weg of op de
vluchtstrook staan. Daar
door komt weer de ver
keersveiligheid in gevaar
en kan de doortroming van
het overige verkeer ook
flinke hinder ondervinden.
Ook een andere situatie
kan er toeleiden dat er ge
vaar dreigt voor de gedu
peerde automobilist, want
ook bij lichte schade kan
de auto ontzet zijn, wat
niet onmiddellijk met het
blote oog door een leek kan
worden vastgesteld. Het op
de weg komen van een wa
gen die bij een aanrijdi-
ging betrokken is, kan
daardoor levensgevaarlijk
zijn. Op een takelwagen
wordt vaak niet gewacht
omdat men opnieuw denkt
dat er kosten aan verbon
den zijn.
Voor de BOVAG zijn de
ze zaken aanleiding ge
weest om met de brochure
"Schade-auto's van de
weg" nogeens te wijzen op
de mogelijkheden van de
automobilisten. Liefst 99
procent van alle WA of
Allrisk verzekerden heb
ben voor berging en ver
voer ook geen eigen risico,
terwijl ook - ongeacht de
schuldvraag bij het onge
luk - de no-claim korting
niet in gevaar komt. De
leeftijd van de auto doet
ook niet ter zake.
Voor de verzekerden
biedt de BOVAG-takel-
dienst nog de extra service
dat een collectieve onge
vallen/inzittenden verze
kering is afgesloten, waar
door een gestrande auto
mobilist als mede inzitten
den, met een gerust hart
met de takelaar kunnen
meerijden. Voor onver
hoopt takelen of berging
van het voertuig, hoeft
men dus niet lang op of
naast de rijbaan te discus
siëren.
BARNEVELD - Het omleggen
van sneeuwkettingen wordt
steeds eenvoudiger.
Weissenfels heeft nu een
constructie bedacht, waardoor
binnen enkele seconden de
kettingen op de voor- of de
achterbanden liggen.
De „Magnetic"-ketting is
uitgerust met een zelfzoekend
magneetsysteem. Zonder te
kijken en ook zonder de meest
vreemde bewegingen te moe
ten maken, klikt de ketting
aan de achterkant van de
band vast. Tijdens het monte
ren hoeft de auto ook niet
meer verplaatst te worden.
De ketting heeft ook een
zelfborende sluithaak en een
rubberen spanring. Doorrij -
gen van de ketting is hiermee
verleden tijd geworden. De
spanring waarborgt een altijd
strak aangetrokken ketting.
Naspannen is overbodig en
men is verzekerd van een ge-
ruisarme kruisketting die op
timaal functioneert
De „Magnetic" is vervaar
digd van nikkel, chroom, ko
per en mangaan, heeft een ex
tra hittebehandeling onder
gaan en is galvanisch ver
zinkt.
De V 27 Magnetic, die door
Het magneetsysteem zorgt
ervoor dat de ketting aan de
achterkant van de band ge
makkelijk sluit.
Continental Rubber in Barne-
veld wordt geïmporteerd, gaat
in ons land 189 gulden kosten.
Eind van dit seizoen trekt
Michelin zich terug uit de For
mule I. Michelin zegt dat het
doel, de radiaal techniek in al
zijn facetten te beproeven,
thans is bereikt. Sinds 1977
werden door Michelin 57
Grand Prix overwinningen op
radiaal bereikt, waarvan dit
seizoen 12 van de 14 wedstrij
den. In de overige takken van
de wedstrijdsport blijft Mi
chelin aktief.
DEN HAAG - Betere ontwerpen van de weg en het wegdek,
moeten er in de toekomst toeleiden dat vrachtwagens minder
opspattend water veroorzaken op een nat wegdek.
Maar niet alleen door wijzigingen aan de contructie van de
weg, kan het opwerpen van water door vrachtauto's beperkt
worden, ook de vrachtwagen zelf kan de gevaarlijke situatie,
waarin medeweggebruikers komen te verkeren wanneer deze
combinaties gepasseerd moeten worden, voorkomen.
Naast het afschermen van de wielen bij de vrachtwagens,
kunnen ook spatschermen die voorzien zijn van zij schorten en
van binnen bekleed zijn met polythyleen (te vergelijken met
kunstgras), de wateroverlast danig beperken.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig-
heiod kwam tijdens het onderzoek naar de oorzaak van water
nevel door vrachtwagens, ook tot de conclusie dat heel wat op
spattend water wordt veroorzaakt door vrachtauto's die te snel
rijden. Bij een snelheid tot 65 km/u heeft de medeweggebruiker
bijna geen last van opstattend water; loopt de snelheid van de
vrachtwagen op tot omstreeks de 100 km/u, dan verdubbelt zich
de hoeveelheid SDroeiwater.