Lancia met,, Thema" op andere weg MS ME Camper voor de toekomst Snelle Jetta en Passat met vierwielaandrijving Geen kosten voor slepen en takelen Renault 9 met 1721cc krachtbron Daling verkoop motorfietsen zet verder door Bedrijfswagens meer in trek KORT NIEUWS KORT NI EU WS Omleggen van sneeuwketting stuk simpeler KORT NIEUWS Opspattend water door vrachtauto 's /RIJDAG 2 NOVEMBER 1984 OP WEG JMEGEN - Automobilisten jannen er de komende weken rekenen dat zij terecht ko- Jen in een 'verlichtingscontro- van de politie. In alle delen van het land hebben zowel •emeente- als rijkspolitie aangekondigd jjt het verkeer aan een nauwkeurige in jectie onderworpen gaat worden. Het komt steeds veelvuldiger voor dat jito's met kapotte of verkeerd afgestelde smpen aan het verkeer deelnemen en dit •ndanks het feit dat reeds jaren diverse or ganisaties in ons land zich bezighouden met ;et controleren van de verlichting. ANWB jb.v. de BOVAG hebben verlichtingsac- en ook momenteel is het op vele plaat- nog mogelijk om de verlichting (vaak jtatis) te laten controleren. HUI T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Politie gaat letten op autoverlichting Nog niet zo lang geleden controleerde de ANWB 30.371 auto's. Van de 60.742 koplam pen moesten er 55.798 of bijna 92 procent worden afgesteld volgens de wettelijke voorschriften. Bij 5.317 auto's moesten klei ne reparaties aan de overige verlichting worden verricht. Ook moesten er in verschillende gevallen lampen gewisseld worden, omdat gebruik was gemaakt van ondeugdelijke halogeen lampen. Tijdens een verlichtingsactie van de ANWB in Hardenberg, moesten bij 60 van de in totaal 655 gecontroleerde auto's ondeugdelijke halogeenlampen vervangen worden door normale duplolampen. Bij de landelijke controle bleek verder dat 6.295 lampen losgenomen moesten wor den, omdat deze verkeerd waren aange bracht. In 3.401 gevallen werd geadviseerd nieuwe koplampreflectoren te laten aan brengen omdat de gemonteerde reflectoren te veel door roest waren aangetast als ge volg waarvan de lichtopbrengst onvoldoen de was. Wanneer geen gebruik wordt gemaakt van verlichtingsacties die door bvANWB en BOVAG worden georganiseerden men zelf de zaak wil controleren, dan kan voor het dimlicht alsvolgt te werk worden ge gaan. Zet de auto daarvoor op een vlakke weg of oprit op 5 meter afstand van een muur of garagedeur. De bovenste heldere lijn van de verlichtingsbundel op de muur of deur moet nu, gemeten vanaf de grond, 5 cm minder zijn dan de afstand van het mid den van de koplamp tot de grond. Per meter grotere afstand moet deze bundel dus steeds 1 cm zakken. Deze meting moet wel ge schieden met normale belading van de auto, dus niet helemaal leeg. Ten aanzien van de verlichting zullen de politie-controles zich voornamelijk richten op: Dimlichten: deze mogen in combinatie met achterlichten altijd branden, tenzij mistlichten zijn ingeschakeld; Stadslichten: mogen tijdens het rijden al leen branden in combinatie met andere ver lichting. Het voeren van stadslichten alleen is verboden. Bij stilstaan mogen de stads lichten gebruikt worden als parkeerlicht; Grote lichten: mogen bij onvoldoende straatverlichting branden als niemand an ders er hinder van heeft; groot licht moet altijd recht vooruit stralen. In combinatie met grote lichten mogen zogenaamde ver- stralers branden, als de auto geen dubbele koplampen heeft. Er mogen nooit meer dan 4 grote lichten gelijktijdig branden; Achterlichten: mogen alleen branden in combinatie met verlichting aan de voorzij - de en moeten bij helder weer op 300 meter afstand zichtbaar zijn; Mistlichten: (ook wel breedstralers ge noemd) mogen alleen branden bij dichte mist of sneeuwval, als het zicht minder is dan 200 meter. Ze mogen alleen samen met stadslichten branden, dus niet met dimlicht of groot licht; Mistachterlicht(en): mogen alleen bran den bij dichte mist of sneeuwval, als het zicht minder is dan 50 meter. Het voeren van twee mistachterlichten is toegestaan; Achteruitrijlicht(en): mogen alleen bran den als de versnelling in de achteruit is ge schakeld en mogen nooit verblindend zijn. Het monteren van een verstraler als ach- teruitrijlamp is dus verboden; Langzaam verkeer: mag nimmer ver blindende verlichting voeren. Toegestaan is verlichting die zodanig is aangebracht en afgesteld, dat de uitgestraalde lichtbundel voorwaarts en zichtbaar omlaag is gericht. Het vaak wel gemonteerde grootlicht van een bromfiets mag dus niet worden ge bruikt volgens de wet.® Zorg er altijd voor dat een set reserve-lampen - die bij de lichtinstallatie van de wagen passen - in het dashbordkastje ligt. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHmiiiiHiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuNiiimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM^ DEN HAAG - Er komen dit jaar meer nieuwe bedrijfswa gens op de weg als vorig jaar het geval was. Dat kan al worden opge maakt uit de verkoopcijfers van de eerste 9 maanden van dit jaar. In de bestelautosector werden reeds 28.212 stuks af gezet en dat betekent en toe name van bijna 29 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1983. Ook de klasse boven 3,5 ton g.v.w. geeft een duidelijke toename te zien. De 9 .393 wa gens die nu zijn verkocht, zor gen voor een gestegen verkoop percentage van 18 procent. Ook in de zware sector wer den nogal wat vernieuwingen in het wagenpark doorge voerd. Zo stegen de verkopen van vrachtwagens boven de 15 ton g.v.w. met 27 procent en lag de afzet van trekauto's bij na 21 procent hoger. V1ANEN - Het gezicht van Lancia begint langzaam naar zeker te veranderen. Sinds de dag dat Fiat zich Intensief met dit nog altijd vrij exclusieve Italiaanse merk is gaan bezighouden, is er al het nodige gedaan om Lancia naar een nieuwe po litie in de autowereld te ma- nouvreren. Lancia had die koerswij ziging hard nodig, want de laatste modellen die uit eigen fabriek kwamen, be hoorden niet - en dan wordt niet eens de meest negatieve beoordeling gebruikt - tot de allerbesten. Met de nieuwe „Thema", een wagen die in hogere middenklasse ge plaatst moet worden en die eind dit jaar in ons land komt, wil Lancia bewijzen dat er iets bij de Italianen gewijzigd is. Of zoals de mensen van de fabriek zeg gen: „Met de „Thema" heb ben we afscheid genomen van een verleden dat voor ons niet zo gunstig was". De ontwikkeling van de „Thema" is ook geen zaak van Lancia alleen geweest. Fiat zorgde b.v. voor de be langrijke motorische in breng, terwijl het zoge- noemnde 'type 4', dat samen met Saab op poten was ge zet, het vertrekpunt vormde voor het uiteindelijke pro- dukt dat ontwerper Giugia- ro afleverde. Giugiaro heeft voor een echt ruime wagen gezorgd; zowel voor- als achterin kan men heel erg goed uit de voeten. Omdat bij deze wa gen niet is gekozen voor een extreem lage Cw-waarde (met 0,32 scoort de „Thema" overigens toch nog goed), kwam er vooral voor de pas sagiers op de achterbank ex tra veel hoofdruimte be De nieuwe Lancia „Thema" heeft rondom geventileerde schijfremmen. schikbaar. De vrij hoge car- rosserievorm zorgt er tevens voor dat in het interieur goed te ventileren is, ook wanneer de buitentempera tuur vrij hoog is. Lancia denkt met de „Thema" vooral te kunnen concurreren met b.v. de wat duurdere BMW's. De motor prestaties heeft men er in ieder geval voor in huis en tijdens korte proefritten met de verschillende modellen, bleek ook dat qua weglig- ging en rijgedrag de Lan- cia's uit het goede hout zijn gesneden. Daarnaast bieden de wagens veel comfort. De rondom onafhankelijke wielophanging draagt daar een belangrijke steentje toe bij. Ook de fijn zittende stoelen, het overzichtelijke dashbord en de probleemlo ze besturing en versnel lingsbakken, zijn andere za ken die tot een groot rijple zier bijdragen. De 4,59 meter lange „The ma" (voorzien van een echt ruime kofferbak) wordt met 4 motorvarianten geleverd: een 4 cilinder injectie met een vermogen van 120 pk (88 kW), die goed is voor een top van 195 km/u en van 0 naar 100 km/u rijdt in 9,7 sec; een 4 cilinder 2 liter turbo injec tie met 165 pk (122 kW) aan boord, die een top heeft van 218 km/u en in 7,2 sec van 0 naar 100 km/u sprint en een veel rij comfort biedende 6 cilinder met een inhoud van 2849cc, die een vermogen af levert van 150 pk (110 kW) en 208 km/u op de teller kan brengen, terwijl 8,2 sec no dig zijn om van 0 naar 100 km/u te komen. Naast deze drie motoren, lanceert Lancia ook een op vallende diesel versie: zelfs de allersnelste diesel die op dit moment op de markt is. Dit record zullen de Italia nen overigens maar kort in handen houden, want de nieuwe Mercedes die begin volgend jaar komt, zal al weer sneller zijn. Met de 2,5 liter turbo-in jectiediesel (100 pk/74 kW) is een topsnelheid haalbaar van 185 km/u. Ook qua acce leratie komt deze 'zeifont- steker' tot bijzondere pres taties: van 0 naar 100 km/u in 11,9 seconden. Ligt het verbruik bij de benzinemo toren allemaal zo'n beetje rond de 1 op 10, de diesel legt met één liter brandstof ruim 14 km af. De prijzen van de The ma's, die allemaal zijn uit gerust met 'vlotte' vijfbak- ken en waarbij de turbomo toren zijn voorzien van in- tercoolers, zijn: 2000i ƒ39.500.-; 2000 turbo ƒ46.500.-; V-6 48.000 (met standaard ABS) en voor de diesel (die midden 1985 komt) zal de prijs liggen tus sen 42000.- en 45000.-. «STERDAM -De Renault 9- strie is uitgebreid met een GTX-versie die voorzien is vin de 1721cc motor. Onder de Jotorkap van de wagen is het Wok' te vinden uit de Renault U. Deze krachtbron zorgt er voor dat de 9-serie er een <iterst sportieve versie heeft ".'gekregen. Een van de kwa- iteiten van de motor is de morme souplesse bij lage toe rentallen. Het maximum kop pel bedraagt 13,9 mkg DIN bij ®0 toeren per minuut. In het terengebied tussen 1500 en toeren per minuut is het Jiximum koppel altijd meer 12 mkg DIN. Door het bij- render gunstige verloop van «t koppel, is het brandstof verbruik (gemiddeld rond 1 op 11.5) in verhouding met de "estaties gunstig te noemen. De motor heeft nog een be- "ngrijk winstpunt ten opzich te van heel wat concurrenten. kruissnelheid is het toe rental laag; bij 130 km/u b.v. «hts 3500 toeren/minuut. °et geluidsniveau in de wagen daardoor ook gelijktijdig 1. De topsnelheid ligt op 170 km/u; de acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 12 se conden. Doordat het natrekken van de cilinderkopbouten is komen te vervallen en het afstellen van de klepspeling ook nog maar zelden noodzakelijk is, vraagt de motor slechts weinig onderhoud. De door Renault zelf ontwikkelde elektronische ontsteking, waarbij geen en kele afstelling meer nodig is, is ook rond het motorblok te vin den. Qua uitrusting komt de Re nault 9 GTX voor een belang rijk deel overeen met de 9 GTS, die kort geleden uit het programma is genomen. De prijs van de nieuwe 9 GTX be draagt 22.450 gulden. In West Duitsland heeft Volkswagen een aantal Trans porters en VW bussen terug geroepen voor defecten aan deursloten. In totaal 170.000 wagens van het modeljaar 1981/84 moeten gecontroleerd worden. miiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiHfiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiifiiiimiiimiiiiiiiiiimm «sa/ Een toekomstontwikkeling van Dethleffs: de 'Zet 2'. Deze camper voor de jaren 2000 zal volgend jaar op de Caravan en Camping RAI in Amsterdam te zien zijn. EMMEN - Niet alleen in de sector van de personenauto's houdt men zich intensief bezig met toekomstmodellen. Ook de caravanwereld en de nauw aan deze bedrijfstak verbonden autokampeerwa- gensector, richt de ogen op de toekomst. Tijdens de caravan tentoonstellingen die kort ge leden in Essen en in Parijs werden gehouden, zorgde de Duitse fabrikant Dethleffs niet alleen voor wat nieuwtjes in de caravan-sector, maar werd tevens een toekomststu die van de kampeerauto in het jaar 2000 getoond. Het is overigens niet de eer ste maal dat Dethleff zich op dit terrein begeeft. Al in 1980 was een eerste caravan con cept voor de toekomst te zien en 4 jaar later zijn al enkele zaken uit het toenmalige pro totype, zoals een andere aëro dynamische vorm van de ca ravan, in het produktieproces van heden opgenomen. Met de 'Zet 2' geeft Dethleff nu aan welke kant het in de naaste toekomst op gaat bij de zogenoemde motorcaravans. Voor de bouw van de carrosse rie is gebruik gemaakt van een aantal principes die ook in de vliegtuigindustrie worden gebruikt. De carrosserie be staat voor het belangrijkste deel uit kunststof, terwijl ver der materiaal is gebruikt dat ook in de autorace-wereld wordt toegepast De grille onder de zeer forse voorruit is doorzichtig, waar door de bestuurder ook een erg goed zicht heeft op alles wat zich direct voor de carrosserie bevindt. De 'Camper' is voorzien van vierwielaandrijving, waarbij elk wiel afzonderlijk elektro nisch 'gestuurd' wordt. De wa gen heeft een totale lengte van 5,75 meter, een breedte van 2,20 meter en een hoogte van 2,30 meter. In de wagen is een sta- hoogte van 191 cm beschikbaar voor de 4 personen waaraan de 'Zet 2' plaats kan bieden. Illlllllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllimilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Saab gaat de produktie van personenauto's de komende jaren tot 150.000 stuks per jaar uitbreiden. Vorig jaar kwa men 104.000 auto's van de band; volgend jaar moet dat aantal opgelopen zijn tot 120.000 eenheden. Saab heeft voor de produktie uitbreiding een bedrag van 100 miljoen gulden beschikbaar. Tijden het eerste half jaar van 1984 is het netto verlies bij British Leyland met 25 pro cent teruggelopen. In vergelij king met de overeenkomstige periode vorig jaar, lag het ver lies 48,4 miljoen lager. AMSTERDAM - Het gaat nog altijd niet goed met de ver koop van motorfietsen in ons land. Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar is de verkoop opnieuw verder ge daald. In 1983 werden in deze pe riode 8.707 motorfietsen ver kocht; tot en met september dit jaar lag het aantal op 8254. Volgens de cijfers van de RAI is het aandeel van de Ja panse merken met 5,5 procent teruggelopen en ligt nu op bij na 81 procent. Alleen Yamaha wist het marktaandeel uit te breiden; alle andere 'Japan ners' moesten inleveren. Een sterke groei maakte BMW door. In de eerste 9 maanden werden 817 nieuwe motoren afgeleverd en dat be tekende een afzet verhoging met 125 procent. Permanente vierwielaandrijving heeft VW in huis gehaald met de Passat Variant 'Syncro'. LEUSDEN - De Jetta-serie van Volkswagen heeft een lo gische uitbreiding ondergaan met de GT-versie. Doordat bij de ontwikkeling van de nieuwe Golf ook steeds werd gedacht aan de moge lijkheden van de Jetta, was het voor VW niet al te moeilijk om de 112 pk (82 kW) inspuit- motor uit de Golf GTI, ook on der de motorkap van de Jetta een plaatsje te geven. De 1,8 liter injectiemotor, die gekoppeld is aan een spor tief afgestemde vijfversnel lingsbak, geeft de Jetta GT een topsnelheid van 189 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10 seconden. In het interieur van deze nieuwe GT zijn natuurlijk de bekende VW-sportstoelen te vinden, terwijl ook een vier spaaks sportstuur en o.a een toerenteller niet ontbreken. Aan de buitenkant valt de wa gen op door rode sierstrips op de bumpers, stootlijsten op de flanken, achterspoiler, spat bordverbredingen en zwarte doppen op de wielnaven. Nadat Audi als eerste met de Quattro's de permanente vierwielaandrijving voor per sonenauto's introduceerde kon het niet uitblijven dat ook 'dochter' of misschien wel 'moeder' Volkswagen, op den duur deze aandrijf techniek in huis zou krijgen. De Passat Variant 'Syncro' is het eerste huidige VW-model waarbij deze vierwielaandrijving ook is toegepast. Bij de ontwikkeling van de Passat Variant Syncro zijn de constructeurs uitgegaan van de voorwielaandrijving met in lengte geplaatste motor en versnellingsbak. Daardoor was het mogelijk de vierwiel aandrijving constructief een voudig, plaatsbesparend en met weinig extra componen ten te verwezenlijken. De 'Syncro' beschikt over drie diffenrentieels. Het ver- deeldifferentieel verdeelt de aandrijf krachten van de mo tor gelijkmatig over voor- en achteras en vangt bij het rij den in bochten automatisch het verschil in omwentelingen op. Verdeel- en achterdiffe- renteel zijn via een trekknop op de middenconsol pneuma tisch blokkeerbaar. Met het uittrekken tot de eerste aan slag, wordt het verdeeldiffe- rentieel geblokkeerd. Hele maal uitgetrokken ook dat van de achteras. Deze blokkerin gen kunnen ook tijdens het rijden ingeschakeld worden. De Passat Variant 'Syncro' beschikt over de van VW be kende 115 pk (85 kW) injectie motor die een topsnelheid van 182 km/u mogelijk maakt. Standaard bij de 'Syncro' zijn o.a. stuurbekrachtiging, sport stoelen en een met leer over trokken sportstuur. Over de prijzen van zowel de Jette GT en de Passat Va riant "Syncro" is op dit mo ment nog niets bekend. DEN HAAG - Aanrijdin gen zorgen in de regel voor een grote overlast. Niet al leen voor de chauffeurs die bij de aanrijding betrok ken zijn, maar ook voor het overige verkeer dat op een dergelijke moment van een geheel of gedeeltelijk ge blokkeerde rijbaan ge bruik maakt. Het komt de laatste tijd gelukkig steeds minder voor dat auto's op de weg blijven staan. Bij 'kop- staart-botsingen' in of vlak voor een file, zijn er altijd wel mensen die on middellijk uit de auto stappen om de minder ge lukkige bestuurders(sters) een handje te helpen bij het van de weg duwen van de wagen. Vaak ontstaat dan op de vluchtstrook - wanneer verder rijden onmogelijk is - een discussie over de vraag wie de kosten moet betalen voor het wegslepen van de auto; misschien wel van het wrak. Een onnodi ge discussie, want vrijwel het gehele personenauto park in Nederland is min stens op basis van een WA- motorrijtuigpolis verze kerd tegen de kosten van takelen en bergen van een bij een aanrijding gestrand voertuig. Ook het vervoer van de beschadigde auto en de inzittenden naar een adres in Nederland is meestal verzekerd. Omdat veel automobilis ten niet op de hoogte zijn van deze regeling, blijft toch nog te vaak een wrak te lang op de weg of op de vluchtstrook staan. Daar door komt weer de ver keersveiligheid in gevaar en kan de doortroming van het overige verkeer ook flinke hinder ondervinden. Ook een andere situatie kan er toeleiden dat er ge vaar dreigt voor de gedu peerde automobilist, want ook bij lichte schade kan de auto ontzet zijn, wat niet onmiddellijk met het blote oog door een leek kan worden vastgesteld. Het op de weg komen van een wa gen die bij een aanrijdi- ging betrokken is, kan daardoor levensgevaarlijk zijn. Op een takelwagen wordt vaak niet gewacht omdat men opnieuw denkt dat er kosten aan verbon den zijn. Voor de BOVAG zijn de ze zaken aanleiding ge weest om met de brochure "Schade-auto's van de weg" nogeens te wijzen op de mogelijkheden van de automobilisten. Liefst 99 procent van alle WA of Allrisk verzekerden heb ben voor berging en ver voer ook geen eigen risico, terwijl ook - ongeacht de schuldvraag bij het onge luk - de no-claim korting niet in gevaar komt. De leeftijd van de auto doet ook niet ter zake. Voor de verzekerden biedt de BOVAG-takel- dienst nog de extra service dat een collectieve onge vallen/inzittenden verze kering is afgesloten, waar door een gestrande auto mobilist als mede inzitten den, met een gerust hart met de takelaar kunnen meerijden. Voor onver hoopt takelen of berging van het voertuig, hoeft men dus niet lang op of naast de rijbaan te discus siëren. BARNEVELD - Het omleggen van sneeuwkettingen wordt steeds eenvoudiger. Weissenfels heeft nu een constructie bedacht, waardoor binnen enkele seconden de kettingen op de voor- of de achterbanden liggen. De „Magnetic"-ketting is uitgerust met een zelfzoekend magneetsysteem. Zonder te kijken en ook zonder de meest vreemde bewegingen te moe ten maken, klikt de ketting aan de achterkant van de band vast. Tijdens het monte ren hoeft de auto ook niet meer verplaatst te worden. De ketting heeft ook een zelfborende sluithaak en een rubberen spanring. Doorrij - gen van de ketting is hiermee verleden tijd geworden. De spanring waarborgt een altijd strak aangetrokken ketting. Naspannen is overbodig en men is verzekerd van een ge- ruisarme kruisketting die op timaal functioneert De „Magnetic" is vervaar digd van nikkel, chroom, ko per en mangaan, heeft een ex tra hittebehandeling onder gaan en is galvanisch ver zinkt. De V 27 Magnetic, die door Het magneetsysteem zorgt ervoor dat de ketting aan de achterkant van de band ge makkelijk sluit. Continental Rubber in Barne- veld wordt geïmporteerd, gaat in ons land 189 gulden kosten. Eind van dit seizoen trekt Michelin zich terug uit de For mule I. Michelin zegt dat het doel, de radiaal techniek in al zijn facetten te beproeven, thans is bereikt. Sinds 1977 werden door Michelin 57 Grand Prix overwinningen op radiaal bereikt, waarvan dit seizoen 12 van de 14 wedstrij den. In de overige takken van de wedstrijdsport blijft Mi chelin aktief. DEN HAAG - Betere ontwerpen van de weg en het wegdek, moeten er in de toekomst toeleiden dat vrachtwagens minder opspattend water veroorzaken op een nat wegdek. Maar niet alleen door wijzigingen aan de contructie van de weg, kan het opwerpen van water door vrachtauto's beperkt worden, ook de vrachtwagen zelf kan de gevaarlijke situatie, waarin medeweggebruikers komen te verkeren wanneer deze combinaties gepasseerd moeten worden, voorkomen. Naast het afschermen van de wielen bij de vrachtwagens, kunnen ook spatschermen die voorzien zijn van zij schorten en van binnen bekleed zijn met polythyleen (te vergelijken met kunstgras), de wateroverlast danig beperken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig- heiod kwam tijdens het onderzoek naar de oorzaak van water nevel door vrachtwagens, ook tot de conclusie dat heel wat op spattend water wordt veroorzaakt door vrachtauto's die te snel rijden. Bij een snelheid tot 65 km/u heeft de medeweggebruiker bijna geen last van opstattend water; loopt de snelheid van de vrachtwagen op tot omstreeks de 100 km/u, dan verdubbelt zich de hoeveelheid SDroeiwater.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11