HOLLANDSE BERGERS IN DE GOLF W4 2 m tarn. ZATERDAG 27 OKTOBER 1984 W5 RANDENDE tankers in de Arabisch Golf! Elke week wel een stuk of drie. Irak raakt 'ze' beter dan Iran. Maar Sadam Hussein, president van Irak, gebruikt z'n Exocets met gepaste zuinigheid. De olie- aanvoer vanaf het Iraanse olie-eiland Kharg gaat onverminderd door. Zeelieden en internationale avonturiers nemen raketten voor lief in ruil voor dubbele gage. Waar bussiness is, zijn kerels te huur, ook Nederlanders. Zij zijn de puinruimers, blussen de tankers, redden de kostbare olie en brengen het restant schroot naar slopers in Taiwan, tanker na tanker. Een belangrijke rol spelen de Rotterdamse bergers van Smit Internationale. Een bericht uit de Golf Trekkers Verduistering 'Allerlei troep' Schuimdeken Beetje zuur - FOTO'S DE STEM COR J DE BOER 50 51 52 53 55 56 57 58 59'E I Door Paul de Schipper I DE Heilige Oorlog van Kho- I meiny is vier jaar oud. Eind i '83 verplaatste het conflict I zich van het land naar de Arabische Golf. Irak deed de I eerste aanvallen op de mam- moettankers die vanaf het I Iraanse olie-eiland Kharg de I wereld bevoorraden. Ook de oliehaven zelf moest er aan geloven. Maar eenmaal bekomen van de schrik paste de oliehandel zich snel aan. De scheepsverzekeraars in Lon- den verhoogden in gezwind tempo hun premies voor ladingen vanuit het oorlogsgebied. De solide rederijen trokken zich wat terug en zo is er ruimte gekomen voor zakelijke avonturiers. Bij de in- gang van de Straat van Hormuz be- E vindt zich nu een 'parkeerterrein' voor opgelegde tankers. Wie een gok wil wagen koopt zo'n gigantische drijvende oliebak en huurt een be- manning. De vaste bestemming: Kharg-eiland. Dwars door de oor- logszone van Arabische Golf. Door mijnenvelden en met een 24-uurs dreiging van raket-aanvallen door I Irak. Sinds de eerste akties tegen tankers zijn er dertig schepen zwaar bescha- digd of gezonken. Dat betekent een E snelle reductie van de 's werelds overcapaciteit aan tankervolume. Half 1984 was die nog 75 miljoen ton. Het geeft ook werk aan puinruimers, gespecialiseerde bergers die de bran- dende en zinkende schepen blussen en naar veiliger oorden brengen. In de Perzische Golf zijn momen- teel drie bergingsmaatschappijen ak- tief. Naast Smit Internationale zijn dat een firma uit Singapore en, sinds kort, Wijsmuller uit IJmuiden. Ook ITC(International Transport Con- tractors) uit Haarlem heeft er maan- denlang sleepboten op post gehad in samenwerking met Smit. „Het is een Nederlandse aangele- genheid. De mensen uit Singapore le- „Koelen...steeds maar koelen, urenlang". De oorlogszone in de Arabische Golf. Nummers geven de plaats aan, waar schepen getroffen zijn. uit Rotterdam „Het meest zit je in je piepzak als je een tanker met lading aan boord geblust hebt en je ligt er nog naast veren 'de trekkers', maar wij komen met het blusmaterieel, de mensen en de knowhow, al hebben we er zelf ook wel twee boten rondvaren. We zijn er begonnen omdat we zagen: daar zit bussiness. We hebben een eigen kan toor in Bahrein met Nederlanders en lokale mensen die goed geïnformeerd zijn en dat geeft je een voorsprong op de concurrentie". Hans Walenkamp, chef berging bij Smit Internationale, legt uit hoe de de Hollanders in de Golf de kastanjes letterlijk uit het vuur halen. Vliegtuig-aanvallen op de tankers verlopen volgens een vast patroon. De meeste schade ontstaat door eén type raket, de Exocet, een van oorsprong Frans wapen dat in de Falkland-oor- log furore maakte omdat de Argentij nen er enkele Engelse fregatten mee in de grond boorden. Maar een fregat van honderd meter is wat anders dan een tanker van drie voetbalvelden lang. De Exocets worden vanachter de horizon afgevuurd en zoeken met behulp van een ingebouwde radar hun doel. De radar leidt ze naar die plaats op een schip waar het meeste staal zit. Steevast is dat de dekop- bouw. Vrijwel alle tankers kregen vol treffers in de machinekamer, onder het stuurhuis en in de achterste la dingtanks. Hans Walenkamp: „Wij hebben er nu een stuk of acht gehad. Het eerste wat je ziet is dat Irak ze goed raakt. Die raketten zijn dure dingen, maar ze zijn niet effectief. Vaak smoren ze in de olie. De ergste klappen krijg je als ze in een lege tank terecht komen. De gaten zitten meestal zo'n zestig centimeter boven de waterlijn. Komen ze ongehinderd door de buitenste wand en door de bunkertanks heen de machinekamer binnen, dan is het lelijker. Dan krijg je ook een aanzienlijk fellere brand. Vandaar dat die tankers door het oor logsgebied varen zonder personeel beneden". Vanuit de relatief veilige Straat van Hormoez vaart een tanker er an derhalf tot twee dagen naar Kharg, altijd onder begeleiding van een Iraans oorlogsschip. Tijdens de vaart, maar ook tijdens het laden aan de oliesteiger in Kharg geldt een volledi ge verduistering. Dat heeft al tot veel ongevallen bij bedienend personeel geleid. Eeen consequentie die verko zen wordt boven een Iraakse bom. Olie varen vanuit de Golf is voor gokkers-in-het-groot een winstge vende zaak, ondanks de hoge premies van de Lloyd's verzekeraars. Ze ko pen een tanker en kunnen met de winst van de eerste reis hun schip af betalen. Op de tweede reis is het ren dement al 100 procent en dat geldt voor elke volgende trip die heelhuids wordt gemaakt. Vaak zijn het Zwit serse financiers die de deze praktij ken mogelijk maken. Niet alleen geld maar ook wapens dienen als betaal middel voor de olie uit Iran. Smit Internationale heeft van het blussen van tankers een specialiteit gemaakt. Min of meer noodgedwon gen omdat de Rotterdammers ont dekten dat de benodigde deskundig heid nergens te huur was. Walen kamp: „Experts die we huurden had den meestal wel verstand van bran den, maar niet van schepen of an dersom. Ze spraken mekaar tegen. Zelfs Red Adair uit Amerika, toch een grootheid, wist er geen weg mee. Daarom hebben we die specialiteit zelf ontwikkeld. Het gaat daarbij vooral om snelheid. We hebben het nu zo voor elkaar dat we binnen 24 uur met brandbestrijdings-apparatuur ter plaatse zijn, waar ook ter wereld. Daartoe staan in ons magazijn in Maassluis complete sets die we zo in de buik van een DC-10 kunnen schui ven. Het is een klaar-in-l-minuut pakket van pompen, blussers en an der materiaal en het is zo handig dat ook de Rotterdamse havenbrandweer er over denkt om het aan te schaffen". Smit deed ervaring op bij tanker- branden in het Caraïbisch gebied, maar ook voor de Zeeuwse kust, on dermeer bij de Griekse koopvaarder Attican Unity. Het schip lag in 1977 veertien dagen te branden ter hoogte van Cadzand. Walenkamp: „Dat zijn de meest rotte schepen, want je weet niet wat er in zit. Er is allerlei troep en chemicaliën aan boord. Daarbij vergeleken is een Mont Louis een makkelijke job". Brandbestrijding op tankers in de Golf is een zaak van geduld want haast kan levens kosten. Walenkamp vertelt het verhaal van de Tiburon, een dertien jaar oude tanker van 260.000 ton; Olie ingenomen in Kharg, bestemming Rotterdam, aan boord een allergaartje aan nationaliteiter en een Duitse kapitein. „Na het eerste noodsignaal stoom den onze sleepboten Smit Colombo en Drado naar de opgegeven positie. De bemanning was al weg, met een heli copter van boord gehaald. De machi nekamer en de accomodatie stonden in lichterlaaie. Het was een lelijk ge val, want er waren acht doden. Ik heb de kapitein later nog gesproken. Hij was kwaad. Hij zat net vijf dagen aan boord en dacht een beetje rijk te wor den van die reis...en hup..hij kreeg een raket binnen. Nou ja, je komt er aan boord. Wat doe je...koelen....zor- gen voor de belendende percelen hè..zorgen dat de andere tanks niet in de hens gaan. Grote kanonnen erop en veel water erop...600 ton per uur en dan stap voor stap naar achter, voe len of het dek niet te warm is..voor- zichtig net zoals je op het eerste ijs loopt....steeds maar koelen, urenlang en de kop in de wind trekken, want de brand is achterop.... kop in de wind is meestal richting Kharg, dus moet je zorgen met je handel niet in Iran te recht te komen, want daar zitten ze niet op je te wachten". „Is het schip koud genoeg, dan kun je er met een schuimdeken overheen om het vuur te doven en dan kun je naar de volgende brandhaard. Die Ti buron hadden we helemaal uit en we zijn aan het slepen naar Dubai, trek kers ervoor. Opeens 's avonds om een uur of negen ssst....een enorme licht flits...staat ie weer in de hens. Wij la gen langszijik zat wat te schrijven in de stuurhut..in één keer een hoop licht van heb ik jou daar. Iedereen was er goed stil van hoor. We waren twee dagen voluit in touw geweest. Iedereen versleten en toen konden we weer beginnen. Nou dan ben je weer dagen aan het blussen, krijgt het vuur uit en dan gaat het 's nachts weer aan de gang..weer een steek vlam. Je bent bekaf en dan gaat ie om drie uur 's morgens voor de derde keer. Toen zijn we erachter gekomen hoe het kwam. In de machinekamer zijn we nog wat aan het spuiten en een van de stralen raakt de ketel..in eens een enorme stoomwolk. Dat ding was gloeiend heet en er ontsnapten nog wat gassen. Toen wisten we waar het aan lag". „Ons kantoor in Bahrein had al een BP-tanker geregeld om de lading over te pompen.- Dat was de British Renown. Wij liggen met de Triburon op de rede en ik bel met de kapitein van de andere tanker. Hij meldt dat hij 20 mijl weg is. Op dat moment vliegt er net een Iraans gevechts vliegtuig over. Even later horen we een enorme dreun. Vlak daarop meldt die kapitein zich weer: 'We hebben een raket door de voormast gehad. Hij is niet ontploft en zit nu in het ruim. Ik heb geen assistentie nodig maar ga voor reparatie naar Dubai. Hier moet ik niet meer zijn". De waarde van schip en lading plus de omstandigheden waaronder de berging plaatsvindt, zijn bepalend voor het loon van de berger. Meestal blijft het onder de tien procent, maar vijftig procent is niet uniek. No cure no pay. Maar met de 'pay' zit het wel goed. Olie kost 30 dollar per vat. Met een volle supertanker kan dat aardig oplopen. Smit Internationale heeft er tot nu toe zes in veiligheid gebracht. Op dit moment zijn de bergers aktief bij de eerste LPG-tanker die door een raket is getroffen, de Panamese Gaz Fountain. Hans Walenkamp: „Dat ding heeft lekke tanks. Je kunt er moeilijk aan gaan lassen, want dan gaat ie de lucht in, dus we liggen maar wat te kijken hoe ie langzaam leegloopt. Da's een beetje zuur, want het is onze verdienste die de vrije na tuur in gaat". Geen reden tot klagen voor de Rot terdammers, want LPG-tankers zijn dure schepen. Een olietanker gaat voor 100 miljoen van de helling, maar een gastanker kost ruim een half mil jard gulden. De 'natte berging' van Smit draaide de laatste jaren weinig winstgevend. De Heilige Oorlog gaat de rendemen ten van dit traditionele 'Hollands Glorie' bedrijf ontegenzeggelijk aar dige impulsen geven, hoe de arbitrage in Londen ook gaat uitvallen. De risico's? Walenkamp: „Tot nu toe hebben we het zonder verlies van mensenlevens kunnen fiksen. We hebben het idee dat ze niet op sleep boten schieten. Het meest zit je in je piepzak als je een tanker, met de la ding aan boord, geblust hebt en je ligt er nog naast. Ja, dan loop je het risico dat ze je pakken. Meestal voel je het gevaar niet. Aan de andere kant, die raketten zijn duur. Irak is er zuinig mee. Ik heb het idee dat ze liever af en toe een tanker pakken dan in één keer Kharg plat te gooien. Af en toe een tanker is goed voor de publici- teit...ach en we denken maar zo, aan ons verspillen ze geen raket".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25