ins.
T J E 8
Nieuwe en dure Porsche
Minstens 5%:besparing benzine I
323-Serie
m Mazda
uitgebreid
Van Saab
tot Saab
Zuinige automaat voor Ford Sierra
Ook voor Escort zestienklepper
Accu
zonder
onderhoud
VRIJDAG 26 OKTOBER 1984
OP WEG
Vermogen
n huiscomputei
eer dan een spel-
:r.
ït is een volwaar
puter, waar je
mee kunt doen,
mden tot je
ek compone-
ii is er al een
rspakket te koop
k voor uzelf-is
e maken,
ewoon dagelijks
g geleerd is oud
e met een
t gaat al op voor
en onnodige
[ons zaken in uw
en van vandaag-
alles
maken met alle
nma's.
A5;
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
l||||||||IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIUIIIHIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllliilllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllimilllllllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllilllllllllllilll!|
Renault in december met nieuwe 5 I
AMSTERDAM - De hoofd
lijnen van de nieuwe Re
nault 5, die niet eerder dan
december in Nederland le
verbaar wordt, mogen dan
duidelijke overeenkomsten
hebben met het al 12 jaar in
produktie zijnde model, op
de weg gedraagt de R5 zich
heel anders.
De grotere spoorbreedte
voor en achter heeft bveen
erg gunstig effect op het
weggedrag. De dwars, in
plaats van in lengterichting
geplaatste aandrijfunit, vier
onafhankelijk geveerde wie
len en een voor- en achter-
trein die sterk verwant zijn
aan die van de Renault 9 en
de Ril, zijn verder de meest
opvallende verschillen met
het onderstel van de nu nog
in produktie zijnde R5.
Aan de buitenkant vallen
ook een aantal markante
veranderingen op. De car
rosserie is zowel in lengte als
in breedte 6 cm toegenomen;
de hoogte nam enkele centi
meters af, maar daarover
maakt men zich bij Renault
geen zorgen, want aan
hoofdruimte heeft men nooit
een gebrek gehad. De maten
mogen gestegen zijn, het to
tale gewicht ligt bijna 10
procent lager dan bij de
voorganger.
De gewijzigde maten heb
ben er natuurlijk toe bijge
dragen dat het in het inte
rieur een stukje ruimer is
geworden. De breedte op de
schouderhoogte is voorin
toegenomen met 9 cm en
achterin met 18 cm. Het ge
hele interieur van de R5 is
verder ook nieuw ontworpen
en vertoont een aantal lijnen
die ook in de duurdere Re-
naults zijn terug te vinden.
Bij Renault maakt men er
al lang geen geheim meer
van dat de R5 in het verleden
nogal eens te kampen heeft
gehad met roest. Dit pro
bleem is nu onder controle en
daarom zegt de Renault-top:
„Alle wagens - en dus ook de
nieuwe R5 - profiteren van
de modernste anti-corrosie-
technieken die ook bij de an
dere Westeuropaose fabri
kanten worden toegepast.
Garantiebepalingen brengen
immers geen oplossing voor
het roestprobleem. De be
strijding moet bij de basis
worden aangepakt: dus tij
dens de produktie van de
wagens".
Opvallende elektronika in
en rond het dashbord, waar
mee de Fransen in Europa
een toonaangevende plaats
verovert, valt in de R5 niet te
ontdekken. De auto zou
daardoor ook weer te duur
zijn geworden. Met de nieu
we R5 mikken de Fransen
opnieuw op de doelgroep van
jonge automobilisten, vrou
wen en kleine gezinnen.
Vooral de dames hebben in
het verleden een duidelijke
voorkeur voor deze wagen
gehad. Van de verkopen in
ons land nemen vrouwen 40
procent voor hun rekening.
In vergelijking met het
motorprogramma van de vo
rige R5, is de cilinderinhoud
van de basis versie toegeno
men (956cc i.p.v. 845cc),
evenals van het maximum
vermogen van de meeste
versies (42 tot 72 pk i.p.v.37
tot 63 pk). Doordat de lucht-
weerstand (door een betere
geleiding van de koellucht,
door afdichting van het wa
genfront en door het afron
den van de carrossielijnen)
alsmede het eigen gewicht
minder werd, stegen de pres
taties: topsnelheden van 137
t/m 167 km/u i.p.v. 126 tot
154 km/u.
Het brandstofverbruik
daalde daarnaast aanzien
lijk. De R5 TL heeft zelfs het
gunstigste brandstofver
bruik dat op dit moment
geldt voor auto's met benzi
nemotoren: 1 op 24,4 bij con
stant 90 km/u; 1 op 17,9 bij
constant 120 km/u, 1 op 17,2
bij stadsverkeer. Gemiddeld
geeft de fabriek een verbruik
op van 1 op 19,4. Tijdens een
vrij forse rit van ruim 200
km met de GTL, die over een
1397cc motor beschikt, een
vermogen levert van 72 pk en
die gekoppeld is aan een
sportieve 5-bak, liep in de
praktijk het verbruik tot 1 op
13,7 op. Een erg goed resul
taat voor het werk dat de
motor moest verrichten.
Opvallend tijdens die rit
was de fijne besturing op
bochtige trajecten. De extra
stijfheid die de R5 nu heeft
gekregen, zorgt ervoor dat de
carrosserie bijna niet meer
overhelt en de wagen vrij
strak om een hoek gestuurd
kan worden.
De R5 komt in december in
4 verschillende versies naar
In Frankrijk zal de nieuwe Renault 5 ongeveer 9 procent duurder gaan worden. In Ne
derland wordt rekening gehouden met een aanzienlijk lagere prijsstijging.
ons land; later wordt het
programma aangevuld met
nog twee uitvoeringen. In de
loop van 1985 zullen nog een
diesel en een uitvoering met
een injectiemotor verschij
nen. Ook de 4 of 5-deurs uit-
voeringen zijn in de loop van
volgend j aar te verwachten.
illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllH^
DEN HAAG - Drie nieu
we modellen heeft Mazda
toegevoegd aan de 323-
serie: de Flair, de Nobles
se en de Sport.
De "Flair" is afgeleid
van de normale Hatch
back met 1.3 liter motor
en een 4 versnellingsbak.
De wagen wordt alleen
geleverd in metalliclak.
Bumper, onderzijde van
de carrosserie, wieluit-
sparingen, wieldoppen en
striping hebben speciale
accenten gekregen. Bo
ven de achterruit is een
dakspoiler te vinden. De
prijs van de Flait be
draagt 19.195.-.
De 323 sedan met 1.3 li
ter motor en 4-bak ligt
ten grondslag aan de
„Noblesse". Evenals de
„Flair" heeft Mazda-im-
porteur Auto Palace De
Binckhorst, ook de „No
blesse" in samenwerking
met Interstate Auto Des
ign te Delft ontwikkeld.
Speciale carrosseriekleu-
ren, in kleur gespoten
grille, rechterbuitenspie-
gel en spoiler op de kof
ferdeksel, zijn de uiterlij
ke kenmerken van de
„Noblesse" die een prijs
heeft van 20.495. -.
Een 1300cc motor, ge
koppeld aan een 5-bak, is
te vinden in de 323 Sport
die rechtstreeks vanuit
Japan komt. Deze Sport-
uitvoering heeft aan de
buitenkant een aantal
opvallende extra's, ter
wijl in het interieur een
GT-stuurwiel, een toe-
renteller en een speciale
bekleding de wagen on
derscheidt van de andere
323-modellen.
Tot met 30 november dit jaar
gaan de prijzen van de meeste
Austin Maestro-modellen met
2000 gulden naar beneden. De
goedkoopste Maestro 1300 kost
dan 15.995 gulden.
Het Spaanse automerk Seat
begint binnenkort met de ex
port naar de Britse markt.
Hett aantal LPG-stations in
West Duitsland is het laatste
jaar sterk gestegen. In totaal
zijn er in West Duitsland thans
700 stations. De gemiddelde
prijs voor een liter LPG ligt op
één gulden.
Het negende Motorweekend
in de RAI wordt volgend jaar
op 22, 23 en 24 februari gehou
den. Een Motorgala, met o.a.
indoor speedway om de Grote
FYijs van Amsterdam en de fi
nale van de cross trophee, staan
tevens in het Motorweekend op
het programma.
■k Volvo Car Born heeft kort
geleden een nieuwe uiterst
moderne lakstraat in gebruik
genomen. De investeringkos-
ten bedragen 130 miljoen gul
den.
Voor montage op de trekos
van vrachtwagens heeft Good
year een nieuwe vrachtwagen
band geïntroduceerd: de G-se-
rie. De band is speciaal ge
schikt voor trekkers met een
hoog vermogen. Goodyear zegt
dat testen hebben uitgewezen
dat de band 200.000 km mee
kan gaan.
In de periode van januari
t/m september 1984 zijn in ons
land 384.664 nieuwe personen-
en combinatiewagens ver
kocht, tegenover 385.101 wa
gens in dezelfde maanden van
vorig jaar. Door de tegenval
lende verkopen van de laatste
maanden verwacht de RAI dat
dit jaar het totale verkoopcij
fer onder het aantal van 1983
(460.000) komt te liggen.
De goedkoopste 3-deurs ver
sie van de Peugeot 205, de XE
met 1 liter motor, gaat 15.495
gulden kosten.
--v*"
Visa diesel: vlot dieseltje
AMSTERDAM - Citroen heeft
op de dieselmarkt enkele be
langrijke troeven in handen.
In de BX- en de CX-serie zijn
Franse zelfontstekers te vin
den die hun mannetje staan.
Met de komst van de Citroen
Visa diesel heeft het merk nu
ook in het goedkopere mark
segment een auto gekregen die
beslist niet over het hoofd ge
zien mag worden.
De Citroën Visa diesel heeft
om te beginnen alle goede
eigenschappen van zijn fami
lie: de vering is comfortabel,
de ruimte in het interieur valt
niet tegen, het brandstofver
bruik is aangenaam en de rij -
eigenschappen zijn erg goed te
noemen.
De bekende zwakke punten
van de Visa zijn gebleven, zo
als het nogal zwaar overhellen
van de carrosserie in bochten,
het niet zo uitmuntende zicht
vanaf de voorstoelen en de
wat krappe beenruimte voor
de achterpassagiers. Tot zover
is er dus weinig nieuws onder
de zon bij de Visa.
De 1769cc dieselmotor be
zorgt de Visa toch wel een
aparte plaats in de categorie
'zelfontstekers' onder de 20.000
gulden. De motor zorgt name
lijk voor vlotte prestaties. De
trekkracht bij lage toerental
len mag dan niet overdreven
goed zijn, toch is het geen 'lij
densweg' om vanuit een toe
rental tussen 1500 en 2000, de
wagen tot een veel hogere
snelheid aan te sporen. De mo
tor maakt ook onder die om
standigheden geen onheilspel
lende of tegen sputtelende ge
luiden.
De prestaties van de diesel
zijn ongeveer gelijkwaardig
Het Visa-modelen programma bestaat door de uitbreiding met een diesel, nu uit elf
modellen. Dit is de goedkoopste, de Visa C15 D Service.
aan de 1,1 liter benzine-versie.
De top ligt op rond 150 km/u,
terwijl om van 0 naar 100
km/u te komen net iets meer
dan 16 seconden nodig zijn.
Ook na 100 km/u trekt de Visa
zonder al teveel tijdverlies
door naar 125 km/u; pas daar
na gaat het wat rustiger aan
voordat de top van 150 km/u is
gehaald. In de vierde versnel
ling (die bij de 4-bak al een
overdrive is) is de trekkracht
nog behoorlijk. De Visa diesel
is ook met vijf versnellingsbak
te koop.
Het brandstofverbruik is
erg aangenaam; zeker wan
neer niet te vaak en te lang
topprestaties van de motor
worden gevraagd. Een gemid
delde consumptie van 1 op 16
tot 1 op 17 is beslist haalbaar,
maar wanneer werkelijk
wordt geprofiteerd van de
goede kwaliteiten van deze
zelfontsteker, kan het gemid
deld gebruik gemakkelijk da
len tot onder de 1 op 14.
De wijzigingen die Citroën
heeft aangebracht aan het
dashbord (weer gewone han
dels en ronde 'klokken') dra
gen er ontegenzeggelijk toe bij
dat ook niet Citroën-rijders
zich snel thuis voelen in deze
Franse wagen.
De Visa diesel-serie bestaat
uit 3 uitvoeringen: de Visa 17
D kost 19.250 gulden; de RD
19.980 gulden. Voor de vijf-bak
geldt een meerprijs. Daar
naast is er ook een z.g. be
drijfswagen uitvoering zon
der achterbank, maar met
gladde laadvloer) die 17.232
gulden kost; exclusief BTW
moet voor de 17 D Service
14.480 gulden worden uitge
trokken.
VIANEN - Het Zweedse auto
merk Saab heeft nog maar een
korte geschiedenis. Pas na de
tweede wereldoorlog ging het
bedrijf - dat als vliegtuigbou
wer al een goede reputatie had
- zich met de vierwieler bezig
houden.
In de korte tijd van het be
staan heeft Saab echter opval
lende wagens - zowel in tech
nisch opzicht als qua uiterlijk
- op de weg gebracht. Auto's
ook die niet alleen vrij snel
historische waarde hebben
gekregen, maar waaraan ook
hobby-isten graag sleutelen.
Juist voor deze groep men
sen is het boek "Van Saab tot
Saab", dat kort geleden is uit
gekomen, een verrassende
aanvulling in de sector van
documentatie. In deze uitgave
wordt in chronologische volg
orde een overzicht gegeven
van alle Saab-automobielen.
Per modeljaar worden alle
constructiewijzigingen door
auteur Johan Brejaart belicht
en zijn afbeeldingen afge
drukt van constructiedetails.
Vreemd is het wel dat in dit
168 pagina tellende boek, alle
technische specificaties zijn te
vinden van de vroegere mo
dellen, maar dat over het he
den - b.v. de Saab "900" en
over de komende Saab „9000" -
geen bijzonderheden zijn te
vinden. Het had dit handige
werkje (prijs 24,50.-) in ieder
geval compleet gemaakt.
'Je mag er alleen maar naar kijken, maar aankomen
niet...'. Dat gezegde gaat waarschijnlijk op voor de meeste
autoliefhebbers bij tijdens het aanschouwen van bijgaande
foto het water in de mond loopt.
Een nieuwe Porsche, jawel. De type-aanduiding is 959, en
hij komt begin volgend jaar in twee uitvoeringen op de
markt; een racer voor Groep-B races en een 'gewone' om
boodschappen mee te doen. De 959 wordt aangedreven door
een 2.85 liter turbomotor, die meer dan 400 Pk levert. De ma
ximum snelheid ligt dan ook boven de 300 kilometer per uur.
De prijs is er naar; voor dit raspaard moet, schrik niet,
398.000 D-Mark worden neergelegd, een slordige 450.000 gul
den....
AMSTERDAM - De Ford Sierra zal de eerste wagen in Europa
worden die uitgerust kan worden met de nieuwe A4LD-trans-
missie.
Met deze "automaat" kunnen brandstof verbruikscijfers wor
den bereikt die vergelijkbaar zijn met die van wagens met een
handgeschakelde vij fversnellingsbak.
De automatische transmissie heeft 4 overbrengingen vooruit,
waarvan de vierde een overdrive is (het motortoerental gaat
dan met 25 procent terug) en bevat verder een in de koppelom
vormer gemonteerde mechanische koppeling die er voor zorgt
dat de krachtsoverbrenging in de derde en vierde versnelling
zonder koppelomvormerslip plaatsvindt.
Een ander kenmerk van deze nieuwe automatische transmis
sie is dat bij het loslaten van het gaspedaal in de eerste, tweede
en derde versnelling brandstofbesparing gaat optreden door
freewheelwerking.
AMSTERDAM - Voor de 1,6 liter injectiemotor van de Ford Es
cort is een cilinderkop met zestien kleppen ontwikkeld.
De nieuwe cilinderkop, die door de Duitse firma Dr. Schrick
GmbH uit Keulen werd gebouwd, heeft het gebruikelijke ont
werp voor een 16klepper: wigvormige verbrandingskamers en
schuin geplaatste kleppen die door 2 bovenliggende nokkenas-
sen worden bediend. De aandrijving van de nokkenassen ge
schiedt door middel van een getande riem. De kop is uit alumi
nium vervaardigd en heeft afzonderlijke nokkenashuizen en
kleppendeksels.
Voor de bediening van de kleppen wordt gebruik gemaakt
van mechanische stoters, maar de mogelijkheid bestaat om in
een later stadium hydraulische klepstoters toe te passen.
De complete cilinderkop is uitwisselbaar met de standaard
gemonteerde Escort CVH-cilinderkop die twee kleppen per ci
linder telt. De enige wijziging die aan de basismotor moet wor
den aangebracht, is de montage van nieuwe zuigers teneinde
een hogere compressieverhouding te bereiken.
VLAARDINGEN - De on
derhoudsvrije accu, waar
over eind vorig jaar de
eerste berichten versche
nen, is nu ook in Neder
land. Nadat op de Austra
lische, Amerikaanse, Ca
nadese, Engelse en Deense
markt de eerste „Ultra
Starf'-accu's uitkwamen,
is het nu de beurt aan Ne
derland om met dit
Australische produkt ken
nis te maken.
Deze accu, die door
Chloride Batterijen B.V.
uit Vlaardingen wordt ge
ïmporteerd, is opvallend
omdat gebruik is gemaakt
van een volledig afgesloten
bak en er geen vrij accu-
zuur noodzakelijk is.
Bijvullen van gedistil
leerd water (onderhoud) is
niet meer nodig. De chemi
sche cyclus die plaats
vindt, vormt de basis voor
een controle-vrije lange le
vensduur.
Doordat vrij accuzuur
tot het verleden behoort, is
de accu extra veilig. Het
explosiegevaar is nihil.
Wanneer bij ruw gebruik
scheuren in de celbak ont
staan, bestaat er ook geen
gevaar voor lekkage. Een
gescheurde „Ultra Start"
houdt nog 48 uur zijn start
capaciteit; bij de heden
daagse accu's is dat onmo
gelijk.
Het gebruik van calcium
bij de 'platen' in gewone
accu's, was al een belang
rijke stap op weg naar de
eerste 'onderhoudsvrije'
accu. In de praktijk bleek
deze kwalificatie slechts
haalbaar bij een werkelijk
honderd procent werkende
elektrische installatie.
„Gering onderhoud" was
een meer waarheidsge
trouwe omschrijving.
Bij koude startproeven
geeft de „Ultra Start" ook
een grotere startcapaciteit
te zien dan de normale ac
cu. Bij -18 graden celsius
gaf de accu I Volt meer bij
400 A. Daarbij is de „Ultra
Start" compacter en een
kleine kilo lichter. In de
praktijk past de nieuwe
accu in vrijwel elke auto.
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii!!:
TERNEUZEN - Aan de
veelheid van benzinebe-
spaarders is weer een nieuw
produkt toegevoegd: de
Econ-O-Mizer, een Italiaan
se vinding die door Conti-
mex Trading te Terneuzen
wordt geïmporteerd.
Contimex Trading heeft
voordat tot distributie in ons
land werd overgegaan, de
bespa arder eerst door TNO
te Delft laten testen. De
Econ-O-Mizer, een brand-
stofdrukbegrenzer, bleek bij
alle door TNO op de rollen-
testbank geteste auto's een
besparing op te leveren van
om en nabij de 5 procent.
Volgens de importeur zul
len de besparingen in de
praktijk groter zijn. Trillin
gen, ondermeer veroorzaakt
door het wegdek, leiden n.l.
tot schuimvorming in de
vlotterkamer en dat wordt
door de Econ-O-mizer gere
duceerd. Het apparaat
wordt n.l. ingebouwd tus
sen de brandstofpomp en de
carburateur. De gewone
brandstofpomp levert een
De Econ-O-Mizer reduceert de pompdruk en zorgt voor
een constant niveau in de vlotterkamer, ongeacht toerental
en brandstofafname. Dat alles leidt tot een lager brandstof
verbruik.
druk af die niet constant is,
maar die kan variëren met
het toerental van de mqtor
en de afgenomen hoeveel
heid brandstof.
Bij snel wisselende belas
tingen kunnen drukpieken
ontstaan en die leiden tot
een sterk afwijkend vlotter-
niveau in de carburateur.
Als dit samenvalt met een
geringe brandstofafname,
heeft dit een sterke meng
selverrijking tot gevolg. On
gelijkmatige brandstoftoe-
voer kan ook leiden tot
schuimvorming in de vlot
terkamer. En dit verstoort
een goede mengselverhou
ding nog meer. De Econ-O-
Mizer zorgt voor een con
stantere mengsel vorming en
dat leidt weer tot een lager
benzineverbruik en een ge
reduceerde uitlaatemissie.
Omdat praktijkproeven in
het buitenland al besparin
gen hebben aangetoond van
rond 18 procent, garandeert
de Nederlandse importeur in
ieder geval een besparing
van 5 procent. Mocht dit niet
het geval zijn, dan koopt
Contimex Trading de
brands tofdrukbegrenzer
voor dezelfde prijs terug als
bij aankoop is uitgegeven.
Het apparaat, dat rond
ƒ85.- kost, kan zelf worden
ingebouwd, maar de impor
teur vindt het raadzaam om
dit toch maar bij de erkende
autodealer te laten doen.
De Econ-O-Mizer wordt
geleverd in 5 verschillende
afstellingen, afhankelijk
van het type auto. Een tur
bo-uitvoering is ook be
schikbaar. Het apparaat kan
niet worden toegepast op
diesel- en injectiemotoren
en gasinstallaties.
llilllllillllilllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlliilr