ins. T J E 8 Nieuwe en dure Porsche Minstens 5%:besparing benzine I 323-Serie m Mazda uitgebreid Van Saab tot Saab Zuinige automaat voor Ford Sierra Ook voor Escort zestienklepper Accu zonder onderhoud VRIJDAG 26 OKTOBER 1984 OP WEG Vermogen n huiscomputei eer dan een spel- :r. ït is een volwaar puter, waar je mee kunt doen, mden tot je ek compone- ii is er al een rspakket te koop k voor uzelf-is e maken, ewoon dagelijks g geleerd is oud e met een t gaat al op voor en onnodige [ons zaken in uw en van vandaag- alles maken met alle nma's. A5; T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN l||||||||IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIUIIIHIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllliilllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllimilllllllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllilllllllllllilll!| Renault in december met nieuwe 5 I AMSTERDAM - De hoofd lijnen van de nieuwe Re nault 5, die niet eerder dan december in Nederland le verbaar wordt, mogen dan duidelijke overeenkomsten hebben met het al 12 jaar in produktie zijnde model, op de weg gedraagt de R5 zich heel anders. De grotere spoorbreedte voor en achter heeft bveen erg gunstig effect op het weggedrag. De dwars, in plaats van in lengterichting geplaatste aandrijfunit, vier onafhankelijk geveerde wie len en een voor- en achter- trein die sterk verwant zijn aan die van de Renault 9 en de Ril, zijn verder de meest opvallende verschillen met het onderstel van de nu nog in produktie zijnde R5. Aan de buitenkant vallen ook een aantal markante veranderingen op. De car rosserie is zowel in lengte als in breedte 6 cm toegenomen; de hoogte nam enkele centi meters af, maar daarover maakt men zich bij Renault geen zorgen, want aan hoofdruimte heeft men nooit een gebrek gehad. De maten mogen gestegen zijn, het to tale gewicht ligt bijna 10 procent lager dan bij de voorganger. De gewijzigde maten heb ben er natuurlijk toe bijge dragen dat het in het inte rieur een stukje ruimer is geworden. De breedte op de schouderhoogte is voorin toegenomen met 9 cm en achterin met 18 cm. Het ge hele interieur van de R5 is verder ook nieuw ontworpen en vertoont een aantal lijnen die ook in de duurdere Re- naults zijn terug te vinden. Bij Renault maakt men er al lang geen geheim meer van dat de R5 in het verleden nogal eens te kampen heeft gehad met roest. Dit pro bleem is nu onder controle en daarom zegt de Renault-top: „Alle wagens - en dus ook de nieuwe R5 - profiteren van de modernste anti-corrosie- technieken die ook bij de an dere Westeuropaose fabri kanten worden toegepast. Garantiebepalingen brengen immers geen oplossing voor het roestprobleem. De be strijding moet bij de basis worden aangepakt: dus tij dens de produktie van de wagens". Opvallende elektronika in en rond het dashbord, waar mee de Fransen in Europa een toonaangevende plaats verovert, valt in de R5 niet te ontdekken. De auto zou daardoor ook weer te duur zijn geworden. Met de nieu we R5 mikken de Fransen opnieuw op de doelgroep van jonge automobilisten, vrou wen en kleine gezinnen. Vooral de dames hebben in het verleden een duidelijke voorkeur voor deze wagen gehad. Van de verkopen in ons land nemen vrouwen 40 procent voor hun rekening. In vergelijking met het motorprogramma van de vo rige R5, is de cilinderinhoud van de basis versie toegeno men (956cc i.p.v. 845cc), evenals van het maximum vermogen van de meeste versies (42 tot 72 pk i.p.v.37 tot 63 pk). Doordat de lucht- weerstand (door een betere geleiding van de koellucht, door afdichting van het wa genfront en door het afron den van de carrossielijnen) alsmede het eigen gewicht minder werd, stegen de pres taties: topsnelheden van 137 t/m 167 km/u i.p.v. 126 tot 154 km/u. Het brandstofverbruik daalde daarnaast aanzien lijk. De R5 TL heeft zelfs het gunstigste brandstofver bruik dat op dit moment geldt voor auto's met benzi nemotoren: 1 op 24,4 bij con stant 90 km/u; 1 op 17,9 bij constant 120 km/u, 1 op 17,2 bij stadsverkeer. Gemiddeld geeft de fabriek een verbruik op van 1 op 19,4. Tijdens een vrij forse rit van ruim 200 km met de GTL, die over een 1397cc motor beschikt, een vermogen levert van 72 pk en die gekoppeld is aan een sportieve 5-bak, liep in de praktijk het verbruik tot 1 op 13,7 op. Een erg goed resul taat voor het werk dat de motor moest verrichten. Opvallend tijdens die rit was de fijne besturing op bochtige trajecten. De extra stijfheid die de R5 nu heeft gekregen, zorgt ervoor dat de carrosserie bijna niet meer overhelt en de wagen vrij strak om een hoek gestuurd kan worden. De R5 komt in december in 4 verschillende versies naar In Frankrijk zal de nieuwe Renault 5 ongeveer 9 procent duurder gaan worden. In Ne derland wordt rekening gehouden met een aanzienlijk lagere prijsstijging. ons land; later wordt het programma aangevuld met nog twee uitvoeringen. In de loop van 1985 zullen nog een diesel en een uitvoering met een injectiemotor verschij nen. Ook de 4 of 5-deurs uit- voeringen zijn in de loop van volgend j aar te verwachten. illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllH^ DEN HAAG - Drie nieu we modellen heeft Mazda toegevoegd aan de 323- serie: de Flair, de Nobles se en de Sport. De "Flair" is afgeleid van de normale Hatch back met 1.3 liter motor en een 4 versnellingsbak. De wagen wordt alleen geleverd in metalliclak. Bumper, onderzijde van de carrosserie, wieluit- sparingen, wieldoppen en striping hebben speciale accenten gekregen. Bo ven de achterruit is een dakspoiler te vinden. De prijs van de Flait be draagt 19.195.-. De 323 sedan met 1.3 li ter motor en 4-bak ligt ten grondslag aan de „Noblesse". Evenals de „Flair" heeft Mazda-im- porteur Auto Palace De Binckhorst, ook de „No blesse" in samenwerking met Interstate Auto Des ign te Delft ontwikkeld. Speciale carrosseriekleu- ren, in kleur gespoten grille, rechterbuitenspie- gel en spoiler op de kof ferdeksel, zijn de uiterlij ke kenmerken van de „Noblesse" die een prijs heeft van 20.495. -. Een 1300cc motor, ge koppeld aan een 5-bak, is te vinden in de 323 Sport die rechtstreeks vanuit Japan komt. Deze Sport- uitvoering heeft aan de buitenkant een aantal opvallende extra's, ter wijl in het interieur een GT-stuurwiel, een toe- renteller en een speciale bekleding de wagen on derscheidt van de andere 323-modellen. Tot met 30 november dit jaar gaan de prijzen van de meeste Austin Maestro-modellen met 2000 gulden naar beneden. De goedkoopste Maestro 1300 kost dan 15.995 gulden. Het Spaanse automerk Seat begint binnenkort met de ex port naar de Britse markt. Hett aantal LPG-stations in West Duitsland is het laatste jaar sterk gestegen. In totaal zijn er in West Duitsland thans 700 stations. De gemiddelde prijs voor een liter LPG ligt op één gulden. Het negende Motorweekend in de RAI wordt volgend jaar op 22, 23 en 24 februari gehou den. Een Motorgala, met o.a. indoor speedway om de Grote FYijs van Amsterdam en de fi nale van de cross trophee, staan tevens in het Motorweekend op het programma. ■k Volvo Car Born heeft kort geleden een nieuwe uiterst moderne lakstraat in gebruik genomen. De investeringkos- ten bedragen 130 miljoen gul den. Voor montage op de trekos van vrachtwagens heeft Good year een nieuwe vrachtwagen band geïntroduceerd: de G-se- rie. De band is speciaal ge schikt voor trekkers met een hoog vermogen. Goodyear zegt dat testen hebben uitgewezen dat de band 200.000 km mee kan gaan. In de periode van januari t/m september 1984 zijn in ons land 384.664 nieuwe personen- en combinatiewagens ver kocht, tegenover 385.101 wa gens in dezelfde maanden van vorig jaar. Door de tegenval lende verkopen van de laatste maanden verwacht de RAI dat dit jaar het totale verkoopcij fer onder het aantal van 1983 (460.000) komt te liggen. De goedkoopste 3-deurs ver sie van de Peugeot 205, de XE met 1 liter motor, gaat 15.495 gulden kosten. --v*" Visa diesel: vlot dieseltje AMSTERDAM - Citroen heeft op de dieselmarkt enkele be langrijke troeven in handen. In de BX- en de CX-serie zijn Franse zelfontstekers te vin den die hun mannetje staan. Met de komst van de Citroen Visa diesel heeft het merk nu ook in het goedkopere mark segment een auto gekregen die beslist niet over het hoofd ge zien mag worden. De Citroën Visa diesel heeft om te beginnen alle goede eigenschappen van zijn fami lie: de vering is comfortabel, de ruimte in het interieur valt niet tegen, het brandstofver bruik is aangenaam en de rij - eigenschappen zijn erg goed te noemen. De bekende zwakke punten van de Visa zijn gebleven, zo als het nogal zwaar overhellen van de carrosserie in bochten, het niet zo uitmuntende zicht vanaf de voorstoelen en de wat krappe beenruimte voor de achterpassagiers. Tot zover is er dus weinig nieuws onder de zon bij de Visa. De 1769cc dieselmotor be zorgt de Visa toch wel een aparte plaats in de categorie 'zelfontstekers' onder de 20.000 gulden. De motor zorgt name lijk voor vlotte prestaties. De trekkracht bij lage toerental len mag dan niet overdreven goed zijn, toch is het geen 'lij densweg' om vanuit een toe rental tussen 1500 en 2000, de wagen tot een veel hogere snelheid aan te sporen. De mo tor maakt ook onder die om standigheden geen onheilspel lende of tegen sputtelende ge luiden. De prestaties van de diesel zijn ongeveer gelijkwaardig Het Visa-modelen programma bestaat door de uitbreiding met een diesel, nu uit elf modellen. Dit is de goedkoopste, de Visa C15 D Service. aan de 1,1 liter benzine-versie. De top ligt op rond 150 km/u, terwijl om van 0 naar 100 km/u te komen net iets meer dan 16 seconden nodig zijn. Ook na 100 km/u trekt de Visa zonder al teveel tijdverlies door naar 125 km/u; pas daar na gaat het wat rustiger aan voordat de top van 150 km/u is gehaald. In de vierde versnel ling (die bij de 4-bak al een overdrive is) is de trekkracht nog behoorlijk. De Visa diesel is ook met vijf versnellingsbak te koop. Het brandstofverbruik is erg aangenaam; zeker wan neer niet te vaak en te lang topprestaties van de motor worden gevraagd. Een gemid delde consumptie van 1 op 16 tot 1 op 17 is beslist haalbaar, maar wanneer werkelijk wordt geprofiteerd van de goede kwaliteiten van deze zelfontsteker, kan het gemid deld gebruik gemakkelijk da len tot onder de 1 op 14. De wijzigingen die Citroën heeft aangebracht aan het dashbord (weer gewone han dels en ronde 'klokken') dra gen er ontegenzeggelijk toe bij dat ook niet Citroën-rijders zich snel thuis voelen in deze Franse wagen. De Visa diesel-serie bestaat uit 3 uitvoeringen: de Visa 17 D kost 19.250 gulden; de RD 19.980 gulden. Voor de vijf-bak geldt een meerprijs. Daar naast is er ook een z.g. be drijfswagen uitvoering zon der achterbank, maar met gladde laadvloer) die 17.232 gulden kost; exclusief BTW moet voor de 17 D Service 14.480 gulden worden uitge trokken. VIANEN - Het Zweedse auto merk Saab heeft nog maar een korte geschiedenis. Pas na de tweede wereldoorlog ging het bedrijf - dat als vliegtuigbou wer al een goede reputatie had - zich met de vierwieler bezig houden. In de korte tijd van het be staan heeft Saab echter opval lende wagens - zowel in tech nisch opzicht als qua uiterlijk - op de weg gebracht. Auto's ook die niet alleen vrij snel historische waarde hebben gekregen, maar waaraan ook hobby-isten graag sleutelen. Juist voor deze groep men sen is het boek "Van Saab tot Saab", dat kort geleden is uit gekomen, een verrassende aanvulling in de sector van documentatie. In deze uitgave wordt in chronologische volg orde een overzicht gegeven van alle Saab-automobielen. Per modeljaar worden alle constructiewijzigingen door auteur Johan Brejaart belicht en zijn afbeeldingen afge drukt van constructiedetails. Vreemd is het wel dat in dit 168 pagina tellende boek, alle technische specificaties zijn te vinden van de vroegere mo dellen, maar dat over het he den - b.v. de Saab "900" en over de komende Saab „9000" - geen bijzonderheden zijn te vinden. Het had dit handige werkje (prijs 24,50.-) in ieder geval compleet gemaakt. 'Je mag er alleen maar naar kijken, maar aankomen niet...'. Dat gezegde gaat waarschijnlijk op voor de meeste autoliefhebbers bij tijdens het aanschouwen van bijgaande foto het water in de mond loopt. Een nieuwe Porsche, jawel. De type-aanduiding is 959, en hij komt begin volgend jaar in twee uitvoeringen op de markt; een racer voor Groep-B races en een 'gewone' om boodschappen mee te doen. De 959 wordt aangedreven door een 2.85 liter turbomotor, die meer dan 400 Pk levert. De ma ximum snelheid ligt dan ook boven de 300 kilometer per uur. De prijs is er naar; voor dit raspaard moet, schrik niet, 398.000 D-Mark worden neergelegd, een slordige 450.000 gul den.... AMSTERDAM - De Ford Sierra zal de eerste wagen in Europa worden die uitgerust kan worden met de nieuwe A4LD-trans- missie. Met deze "automaat" kunnen brandstof verbruikscijfers wor den bereikt die vergelijkbaar zijn met die van wagens met een handgeschakelde vij fversnellingsbak. De automatische transmissie heeft 4 overbrengingen vooruit, waarvan de vierde een overdrive is (het motortoerental gaat dan met 25 procent terug) en bevat verder een in de koppelom vormer gemonteerde mechanische koppeling die er voor zorgt dat de krachtsoverbrenging in de derde en vierde versnelling zonder koppelomvormerslip plaatsvindt. Een ander kenmerk van deze nieuwe automatische transmis sie is dat bij het loslaten van het gaspedaal in de eerste, tweede en derde versnelling brandstofbesparing gaat optreden door freewheelwerking. AMSTERDAM - Voor de 1,6 liter injectiemotor van de Ford Es cort is een cilinderkop met zestien kleppen ontwikkeld. De nieuwe cilinderkop, die door de Duitse firma Dr. Schrick GmbH uit Keulen werd gebouwd, heeft het gebruikelijke ont werp voor een 16klepper: wigvormige verbrandingskamers en schuin geplaatste kleppen die door 2 bovenliggende nokkenas- sen worden bediend. De aandrijving van de nokkenassen ge schiedt door middel van een getande riem. De kop is uit alumi nium vervaardigd en heeft afzonderlijke nokkenashuizen en kleppendeksels. Voor de bediening van de kleppen wordt gebruik gemaakt van mechanische stoters, maar de mogelijkheid bestaat om in een later stadium hydraulische klepstoters toe te passen. De complete cilinderkop is uitwisselbaar met de standaard gemonteerde Escort CVH-cilinderkop die twee kleppen per ci linder telt. De enige wijziging die aan de basismotor moet wor den aangebracht, is de montage van nieuwe zuigers teneinde een hogere compressieverhouding te bereiken. VLAARDINGEN - De on derhoudsvrije accu, waar over eind vorig jaar de eerste berichten versche nen, is nu ook in Neder land. Nadat op de Austra lische, Amerikaanse, Ca nadese, Engelse en Deense markt de eerste „Ultra Starf'-accu's uitkwamen, is het nu de beurt aan Ne derland om met dit Australische produkt ken nis te maken. Deze accu, die door Chloride Batterijen B.V. uit Vlaardingen wordt ge ïmporteerd, is opvallend omdat gebruik is gemaakt van een volledig afgesloten bak en er geen vrij accu- zuur noodzakelijk is. Bijvullen van gedistil leerd water (onderhoud) is niet meer nodig. De chemi sche cyclus die plaats vindt, vormt de basis voor een controle-vrije lange le vensduur. Doordat vrij accuzuur tot het verleden behoort, is de accu extra veilig. Het explosiegevaar is nihil. Wanneer bij ruw gebruik scheuren in de celbak ont staan, bestaat er ook geen gevaar voor lekkage. Een gescheurde „Ultra Start" houdt nog 48 uur zijn start capaciteit; bij de heden daagse accu's is dat onmo gelijk. Het gebruik van calcium bij de 'platen' in gewone accu's, was al een belang rijke stap op weg naar de eerste 'onderhoudsvrije' accu. In de praktijk bleek deze kwalificatie slechts haalbaar bij een werkelijk honderd procent werkende elektrische installatie. „Gering onderhoud" was een meer waarheidsge trouwe omschrijving. Bij koude startproeven geeft de „Ultra Start" ook een grotere startcapaciteit te zien dan de normale ac cu. Bij -18 graden celsius gaf de accu I Volt meer bij 400 A. Daarbij is de „Ultra Start" compacter en een kleine kilo lichter. In de praktijk past de nieuwe accu in vrijwel elke auto. ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii!!: TERNEUZEN - Aan de veelheid van benzinebe- spaarders is weer een nieuw produkt toegevoegd: de Econ-O-Mizer, een Italiaan se vinding die door Conti- mex Trading te Terneuzen wordt geïmporteerd. Contimex Trading heeft voordat tot distributie in ons land werd overgegaan, de bespa arder eerst door TNO te Delft laten testen. De Econ-O-Mizer, een brand- stofdrukbegrenzer, bleek bij alle door TNO op de rollen- testbank geteste auto's een besparing op te leveren van om en nabij de 5 procent. Volgens de importeur zul len de besparingen in de praktijk groter zijn. Trillin gen, ondermeer veroorzaakt door het wegdek, leiden n.l. tot schuimvorming in de vlotterkamer en dat wordt door de Econ-O-mizer gere duceerd. Het apparaat wordt n.l. ingebouwd tus sen de brandstofpomp en de carburateur. De gewone brandstofpomp levert een De Econ-O-Mizer reduceert de pompdruk en zorgt voor een constant niveau in de vlotterkamer, ongeacht toerental en brandstofafname. Dat alles leidt tot een lager brandstof verbruik. druk af die niet constant is, maar die kan variëren met het toerental van de mqtor en de afgenomen hoeveel heid brandstof. Bij snel wisselende belas tingen kunnen drukpieken ontstaan en die leiden tot een sterk afwijkend vlotter- niveau in de carburateur. Als dit samenvalt met een geringe brandstofafname, heeft dit een sterke meng selverrijking tot gevolg. On gelijkmatige brandstoftoe- voer kan ook leiden tot schuimvorming in de vlot terkamer. En dit verstoort een goede mengselverhou ding nog meer. De Econ-O- Mizer zorgt voor een con stantere mengsel vorming en dat leidt weer tot een lager benzineverbruik en een ge reduceerde uitlaatemissie. Omdat praktijkproeven in het buitenland al besparin gen hebben aangetoond van rond 18 procent, garandeert de Nederlandse importeur in ieder geval een besparing van 5 procent. Mocht dit niet het geval zijn, dan koopt Contimex Trading de brands tofdrukbegrenzer voor dezelfde prijs terug als bij aankoop is uitgegeven. Het apparaat, dat rond ƒ85.- kost, kan zelf worden ingebouwd, maar de impor teur vindt het raadzaam om dit toch maar bij de erkende autodealer te laten doen. De Econ-O-Mizer wordt geleverd in 5 verschillende afstellingen, afhankelijk van het type auto. Een tur bo-uitvoering is ook be schikbaar. Het apparaat kan niet worden toegepast op diesel- en injectiemotoren en gasinstallaties. llilllllillllilllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlliilr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9