Adembenemende spanning inGebroken Spiegels' ONTDEK DE VERSCHILLEN eeuw in Robert Redford ah mythologische held •V. MARLEEN GORRIS BEVESTIGT TALENT is koopavond TENNIS SKI-SPECIALIST 20,-. Rover 2300 S v.a. 44.500,-. Rover 3500 ver Vitesse v.a. 63.000,-. erkte oplaag de Rover 39.990,-) leverbaar, 'il doen als geen ander, een proefrit. WROVEP VR|JDAG 26 OKTOBER 1984 'THE NATURAL' Amerikaanse prijs voor W ereldomroep Suske en Wiske: De Lieve Lilleham. Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler. Even Piekeren Boes. OPLOSSING A61 SELEN I kleuren met sky-blue van totend „tactel" materiaal, ton met grote borstzak skijeans f 159- ige blouson met laag twen. Katoen/polyester at vaste gamaschen in kontrastkleurf185,- Jis-Tel. 01178-1655 en specifikatiewijzigingen voorbehouden T3Z Door Marjan Mes MET 'Gebroken Spie gels' heeft Marleen Gorris definitief be wezen een van de zeer weinige Nederlandse cineasten te zijn, die in staat is om in pure filmtaal - met beelden dus - spanning op te jouwen. Adembenemende spanning lfs en aangrijpende clima xen, gesteund door prachtig spel, een natuurlijke dialoog, indringende fotografie en uitermate suggestieve muziek vanLodewijkdeBoer. Het bevrijdende slot, waar de gekooide meisjes van een sexhuis hun spiegelbeeld ka pot schieten, wordt in drukwekkend begeleid door een aria uit het 'Stabat Mater' ran Haydn. Je blijft aan het eind nog even stil gekluisterd aan je stoel zitten. Opnieuw, net als haar de buut, 'De Stilte rond Christine is deze tweede speelfilm van Gorris, een soort parabel. Het sexhuis waar de beleve nissen van een achttal meisjes en hun 'madam' (Coby Stun- nenberg) worden gevolgd, wil niet zonder meer een realisti sche blik werpen op de gang van zaken in zo'n huis. Het buis - Marleen Gorris koos voor één plek vanwege de een heid van tijd, plaats en hande ling - is een metafoor voor de machtsverhoudingen in de maatschappij. Onderling ru- zieën de meisjes om de 'ge makkelijkste' of meest beta lende klanten. Maar het zijn de mannen, die uiteindelijk de macht in handen hebben en waarvan de vrouwen - al 'ko zen' zij zelf voor dit beroep - afhankelijk zijn. Daarnaast is er een tweede verhaallijn, getoond in ont kleurde beelden, van een wil lekeurige huisvrouw, die door een psychopaat in een kelder wordt vastgeketend totdat de dood erop volgt. Daarmee voorkomt Gorris, dat de film blijft steken in een anekdo tisch verhaal over een sexhuis en prostitutie. Haar bedoeling Lineke Rijxman schiet haar spiegelbeeld kapot in 'Gebro ken Sviegels'. op de achtergrond: Henriëtte Tol. FOTOARCHIEF DE STEM. is te signaleren waartoe condi tionering van mannen in hun zogenaamde recht op macht in extremo kan leiden. Haar visie is ongenuanceerd en eenzijdig (radicaal feministisch uiter aard), maar onweerstaanbaar, omdat zij haar stellingname zo overtuigend vorm geeft. Al vanaf het eerste beeld - één voor één worden de vrou wen geïntroduceerd en geka rakteriseerd - wordt een span ning opgebouwd, waarvan je aanvoelt, dat die tot een gru welijke climax moet leiden. De psychopaat uit het parallel verhaal krijg je nooit te zien, hoogstens zijn benen of han den en uit een scène bij zijn vrouw thuis (je ziet hem dan alleen van achteren) blijkt hij een 'keurige' man. Een schok kend moment is als Edda Ba- rends, die de gegijzelde huis vrouw schitterend speelt, ont dekt, dat zij ligt vastgeketend. De man wisselt geen woord met haar uit, maakt alleen po- laroid-foto's van haar aftake ling en ruimt tenslotte haar lijk op. De scènes in het sexhuis zijn realistisch, de mannen zijn stuk voor stuk weerzin- of meelijwekkend, maar de vrouwen worden - behalve in het symbolische slot - niet uit sluitend afgeschilderd als soli daire dames. Lineke Rijxman speelt aandoenlijk, maar wel wat te beschaafd misschien, een nieuwkomer in het sex huis. Een meisje met kind, dat geld wil verdienen om haar verloederde echtgenoot aan drugs te helpen. Ze walgt van de instructies van de doorge winterde Dora; een mooie, verleidelijke, maar ook kwets baar gespeelde rol van Hen riëtte Tol. Deze Dora heeft als enig echt sociaal contact een oude zonderling in een zelfgebouwd krot, waar ze alleen mee praat, maar die ze nooit te zien krijgt. Het is de enige sympa thieke man in de film, maar wordt als onaangepast wezen door de buurt weggepest. Voor Dora is hij het enige licht puntje in haar bestaan. Totdat tussen haar en het nieuwe meisje een tedere verstand houding ontstaat, die evenwel niet wordt uitgesproken. Dora en dit meisje zijn het ook, die aan het slot - na de gruwelijke mishandeling van een colle gaatje - de spiegels van het bordeel kapotschieten en zich voornemen om nooit meer te rug te komen. Met het vernie len van hun eigen spiegelbeeld herwinnen zij hun zelfrespect. De andere vrouwen verraden hoogstens hun instemming. Marijke Veugelers vertolkt treffend (ze heeft een soortge lijke rol in 'De Schorpioen') de rol van een keihard type, dat voor geld alles over heeft en de eendracht tussen de vrouwen meermalen op het spel zet. De beelden met bijbehorende dia loog zijn niet zelden schok kend, maar worden nooit vul gair of 'pikant'. Gorris laat geen opwindende sexscènes zien, wel de minachting van de meisjes jegens hun klanten. Die klanten zijn - op een enke le, zielige uitzondering na - ploerten eerste klas. Dramatische climax van de film is het bezoek van een groep onuitstaanbare 'corps ballen', die de beest komen uithangen. Een van hen be werkt een meisje met een mes en wordt niettemin door zijn vrienden gedekt. Als een van hen later zijn excuses komt aanbieden, wordt hij afge straft door de vrouwen; een scène, die veel gelaakt is, maar waaruit overduidelijk blijkt, dat het die man alleen om een gratis 'wip' te doen is. Gorris werkt steeds zorgvuldig naar de dramatische hoogtepunten toe, terwijl zij alle rollen uit stekend regisseerde, ook die van de mannen, al is zij verder niet in het minst in hun ach tergrond geïnteresseerd. 'Gebroken Spiegels' van Mar leen Gorris, Casino 2 in Breda. De Koning van Engeland in Hulst brengt 'Romancing the Stone', amusant avon tuur in de jungle met een geestig spelende Kathleen Turner als een truttige schrijfster van romantische flutromans. Luxor in Terneuzen en Grand in Goes gaan nog steeds door met 'Police Aca demy', waarin een zooitje ongeregeld de boel op stelten zet in een politieschool. Rubens in Antwerpen heeft nu 'Greystoke: The Legend of Tarzan; Lord of the Apes'. Over het leven van Tarzan in de jungle en op zijn geboortekasteel in Engeland. In de film wordt het boek van Edgar Rice Burroughs vrij nauwkeurig gevolgd. Het filmregie-debuut van Barbra Streisand, 'Yentl', draait weer in De Koning in Hulst, Luxor in Terneuzen en Ledel in Oostburg. Strei sand speelt een joods meisje dat zich als jongen vermomt om te kunnen studeren. Die rol moet ze tot in het onmo gelijke volhoden. Het ver haal wordt versierd met eni ge Streisand-songs. In de Koning van Enge land draait ook 'Bastille' van Rudolf van den Berg, naar het boek van Leon de Winter. Derek de Lint speelt een leraar, die plotseling in teresse begint te vertonen in zij n j oodse verlenden. 'The woman in red' van Gene Wilder draait in Gul den Vlies 2 in Brugge. Het is de Amerikaanse versie van het Franse lachsucces van Pierre Richard en Yves Ro bert. Een vrouw in het rood verandert het leven van een ordentelijke kantoorman, Gene Wilder zelf. De muziek bij de film is van Stevie Wonder. Richard Pryor, in veel films het maatje van Gene Wilder, is te zien in 'The Toy', van Richard Donner (in Ambassades-Club 2 in Antwerpen). Pryor moet op draven als speelmakker van een vervelend en verwend zoontje van een rijke indus- triëel. Het knaapje vraagt het uiterste van hem. In Vendome in Antwer pen draait de allernieuwste film van Woody Allen, 'Broadway Danny Rose', met Woody Allen en Mia Farrow in de hoofdrollen. In Quellin 2 in Antwerpen is 'Paris, Texas' te zien van Wim Wenders. Harry Dean Stanton en Nastassia Kinski spelen de hoofdrolen in deze film die in Cannes de Gou den Palm won. Het eerste deel van 'Once upon a time in America' van Sergio Leone is te zien in Metro in Antwerpen. Robert de Niro speelt een joodse jongen die vestrikt raakt in louche zaken. Omkoping en geweld spelen de hoofdrol len in de visie die Leone heeft op Amerika. De mu ziek is weer van Ennio Mo- Rex-Club in Antwerpen herdenkt de overleden film regisseur Frangois Truffaut met de vertoning 'Vivement dimanche', een komedie met Fanny Ardent en Jean- Louis Trintignant. FOTO WARNER Robert Redford in 'The Natural'. Van onze filmredactie ROBERT Redford speelt een honkbalheld met my thologische proporties in het twintig miljoen dollar- prestigeprojekt, "The Na tural'. Zelf ontving hij zes miljoen dollar voor deze rol. De film werd geprodu ceerd door een nieuwe maatschappij, Tristar, waarin een filmmaat schappij, een televisie maatschappij en een abon nee-tv-exploitant verenigd zijn. Voor Redford is het zijn come-back als acteur na zijn schitterende regie van 'Ordinary People'. Voor Barry Levinson, maker van het nostalgi sche 'Diner', betekende het regisseren van dit op een roman van Bernard Mala- mud gebaseerde filmver haal de kans om door te dringen tot de rijen van Holly woods topregisseurs. Malamuds debuutroman uit 1952 is een komische fantasie rond de Ameri kaanse droom en de natio nale sport, het honkballen. Zijn schrijfstijl is tragi komisch, maar in de verfil ming van 'The Natural' is weinig van die afstandelij ke humor terug te vinden. Het is geen satire op de Amerikaanse Droom, maar een pompeus helde nepos, waarin de klassieke Amerikaanse idealen, beli chaamd in de honkbal- sport, in een bovennatuur lijke heroïek, gestalte krij gen. Wel is de film stukken beter dan de gebruikelijke films over een gewone jon gen, die het tot kampioen brengt, zoals 'Rocky'. Levinson heeft conse quent gekozen voor dat mythologische aspect en het met veel vakmanschap in beeld gebracht. Al op jeugdige leeftijd geeft Roy Hobbs (Redford) blijk van ongewoon talent voor ba seball. Een bliksemflits klieft de boom voor het ouderlijk huis en Roy snijdt zich uit de overblijf selen een honkbalknuppel en graveert er 'Wonderboy' in. Het attribuut maakt hem onoverwinnelijk. In 1923 verslaat hij als negen tienjarige de grote kam pioen. Hij laat zich echter verleiden door een geheim zinnige vrouw, die hem met een pistool neerschiet, wat een voorlopig eind maakt aan zijn veelbelo vende carrière. Bij zijn come-back, zes tien jaar later, doet de wonderknuppel zijn werk. Maar hij raakt opnieuw onder invloed van een fa tale wraakengel en dan wordt hij het slachtoffer van criminele elementen. Totdat een Dame in het Wit op de tribune (Glenn Close), waarin hij het jeugdvriendinnetje her kent, dat hij ooit eeuwige trouw beloofde, hem voor eeuwig de overwinning doet behalen. Eerst heeft hij zijn bal echter nog in de lichtmasten gejaagd wat even voor een daverende kortsluiting zorgt. Cameraman Caleb Des- chanel heeft de fotografie voorzien van een bovenna tuurlijk, glanzend licht, terwijl Randy Newman dromerige muziek compo neerde. Van een onna drukkelijk realist als Bar ry Levinson had je eigen lijk toch iets anders ver wacht dan dit onwezenlij ke gedoe. 'The Natural' van Barry Le vinson. Cinésol 2 in Breda en Tijl in Antwerpen. GOES Grand Theater - 20 u. Police Academy, a.l. 23 u. Satisfactions, 18 j HULST De Koning van Engeland 19 u. Footloose, a.l. 19 en 21.30 u. Romancing the stone, a.l. 19 en 21.30 u. Yentl, a.l. 19 u. Bastille, a.l. 21.30 u. My tutor, 12 j. 21.30 u. Jonge meisjes die de liefde leren, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater Yentl, a.l. 20 u. TERNEUZEN Luxor - 19.30 en 21.45 u. Police academy, a.l. 19.30 u. Tank, a.l. 21.45u. Aphrodite, 18 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u Conan, de vernietiger, 16 j. 23 u. 't Snelle slippertje, 18 j. Alhambra2 - 20 u Maak je borst maar nat. 23 u. Author-Author, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u Joyeuses Paques. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Vivement di manche. MetroI - 12,14,16,18, 20en 22 u. Police academy. Metro II - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America deel 1 Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Femmes. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Vendome 14,16,18,20 en 22 u. Broadway Danny Rose. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Splash. Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Conan, the destroyer. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. I am for the hippopotamus. Astrid - 12,14,16,18en20 u. Popeye. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u Rush. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Frank and I. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Le ju- meau. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12,14, 16,18, 20 en 22 uThe toy. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Against all odds. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Roman cing the stone. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Harry Son. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The exorcist 2: The heretic. TIJI - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. The natural Wapper - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Purple rain. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlles 1 20 u. Police academy. 22.30 u. Mephisto. Gulden Vlies 2 20 en 22.30 u. Women in red. Gulden Vlles 3 20 en 22.30 u. Silkwood. Memling 20 u. Supergirl. 22.30 u. Schoolgirls. Rembrandt 20 u. Mr. T. de uitdaging van de tijgers. 22.30 u. Linda. HULST R. de Vilder - 20 u. bingo. DE KLINGE De Statie - 19.45 u. schieting. exposities AARDENBURG Sint Baafskerk - Expositie 'Verzet en vervolging 1933- 19Nu'. Geop. ma. t/m za. 10-13 en 14-17 u zo. 14-17 u. (t/m 31 okt.). Gemeentemuseum - Exposi tie 'Aardenburg in de oorlogsja ren '40-'45'. Geop. ma.t/m za. 10-13 en 14-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 31 okt.). HULST Galerie van Geyt, Steenstr. 20 - Jan van Winkel en Netty Michels met grafiek en naïeve schilderkunst. Geop. werkd. 9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14- 17 u. (tot 17 nov.). VLISSINGEN Galerie Bellamy 19 - Sculp turen van Fred Ben/amins. Geop. di. t/m vrij. 10-12.30 u. en 13.30- 17 u. za. 13-17 u. (t/m 27 okt.). GENT Bljloke Museum - Expositie getiteld 'Werken en Kerken, 750 jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge op. dag 10-12 u. en 13.30-16.30 u. (tot 25 nov.). HILVERSUM (ANP) - De te levisie-afdeling van Radio Ne derland Wereldomroep (RNTV) heeft op het 27ste in ternationale film- en televi siefestival van New York een prijs gewonnen met de inzen ding 'It's all in the game', een serie van zes afleveringen van acht minuten elk over tradi tionele Nederlandse sporten. Volgens de Wereldomroep in Hilversum mag de bekroon de serie, die beelden laat zien van fierljeppen, kaatsen, klootschieten, ringsteken, kol ven en beugelen, zich verheu gen in flinke buitenlandse be langstelling. Hij zal onder meer verkocht worden aan de Verenigde Staten, West- Duitsland, Australië, Italië en de Seychellen. Op het jaarlijkse New Yorkse festival valt de We- reldmomroep voor de derde keer in successie in de prijzen: in 1982 en 1983 werden films bekroond over de Nederlandse binnenvaart en over de ge schiedenis van de luchtvaart in ons land. In ieder vakje komt een letter te staan. Sommige woorden dienen achterstevoren te wor den ingevuld. Welke woorden dat zijn, is niet gegeven. Horizontaal: 1. ongebonden, 3. dwaas, 5. hooistapel, 7. bij woord, 9. dit is (Latijn), 10. rec to, 11. lidwoord, 12. American Army, 14. rijschool, 16. wortel, 18. voor (Latijn), 19. ongelet terd. Verticaal: 1. register, 2. heilige, 3. Lectori Salutem, 4. honing drank, 6. spil, 8. tijdperk, 9. Europeaan, 12. grappig dier, 13. neon, 15. sporeplantje, 16. voorzetsel, 17. en dergelijke: ps 'il 'oa '91 uios si 'au gi 'dee z\ '«1 '6 'eja '8 'se '9 'aaui 'f 'st 'g 'is z 'joi X jeeoixraA uiop (jx 'oad '81 'aad gi 'sj 'w 'ST 'ap 'TT 'oj 'oi 'at '6 'au 'i 'se; g 'uie| 'g 'sot x :ibb;uozuoh - Suissopio CuapTtqas do 0T 'JapuosJtutt 6 'SueSui uba qaoq 8 'pueqjeeq l 'ueetput upt 9 'pueq ut uaided g 'siqaaa isfit T, 'siqoaj uaoips g 'jaaA z 'Ctaapitqas japuo x

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19