Adembenemende spanning
inGebroken Spiegels'
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
eeuw in
Robert Redford ah
mythologische held
•V.
MARLEEN GORRIS BEVESTIGT TALENT
is koopavond
TENNIS
SKI-SPECIALIST
20,-. Rover 2300 S v.a.
44.500,-. Rover 3500
ver Vitesse v.a. 63.000,-.
erkte oplaag de Rover
39.990,-) leverbaar,
'il doen als geen ander,
een proefrit.
WROVEP
VR|JDAG 26 OKTOBER 1984
'THE NATURAL'
Amerikaanse
prijs voor
W ereldomroep
Suske en Wiske: De Lieve Lilleham.
Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler.
Even Piekeren
Boes.
OPLOSSING
A61
SELEN
I
kleuren met sky-blue van
totend „tactel" materiaal,
ton met grote borstzak
skijeans f 159-
ige blouson met laag
twen. Katoen/polyester
at vaste gamaschen in
kontrastkleurf185,-
Jis-Tel. 01178-1655
en specifikatiewijzigingen voorbehouden
T3Z
Door Marjan Mes
MET 'Gebroken Spie
gels' heeft Marleen
Gorris definitief be
wezen een van de zeer
weinige Nederlandse
cineasten te zijn, die
in staat is om in pure
filmtaal - met beelden
dus - spanning op te
jouwen.
Adembenemende spanning
lfs en aangrijpende clima
xen, gesteund door prachtig
spel, een natuurlijke dialoog,
indringende fotografie en
uitermate suggestieve muziek
vanLodewijkdeBoer.
Het bevrijdende slot, waar
de gekooide meisjes van een
sexhuis hun spiegelbeeld ka
pot schieten, wordt in
drukwekkend begeleid door
een aria uit het 'Stabat Mater'
ran Haydn. Je blijft aan het
eind nog even stil gekluisterd
aan je stoel zitten.
Opnieuw, net als haar de
buut, 'De Stilte rond Christine
is deze tweede speelfilm
van Gorris, een soort parabel.
Het sexhuis waar de beleve
nissen van een achttal meisjes
en hun 'madam' (Coby Stun-
nenberg) worden gevolgd, wil
niet zonder meer een realisti
sche blik werpen op de gang
van zaken in zo'n huis. Het
buis - Marleen Gorris koos
voor één plek vanwege de een
heid van tijd, plaats en hande
ling - is een metafoor voor de
machtsverhoudingen in de
maatschappij. Onderling ru-
zieën de meisjes om de 'ge
makkelijkste' of meest beta
lende klanten. Maar het zijn
de mannen, die uiteindelijk de
macht in handen hebben en
waarvan de vrouwen - al 'ko
zen' zij zelf voor dit beroep -
afhankelijk zijn.
Daarnaast is er een tweede
verhaallijn, getoond in ont
kleurde beelden, van een wil
lekeurige huisvrouw, die door
een psychopaat in een kelder
wordt vastgeketend totdat de
dood erop volgt. Daarmee
voorkomt Gorris, dat de film
blijft steken in een anekdo
tisch verhaal over een sexhuis
en prostitutie. Haar bedoeling
Lineke Rijxman schiet haar spiegelbeeld kapot in 'Gebro
ken Sviegels'. op de achtergrond: Henriëtte Tol.
FOTOARCHIEF DE STEM.
is te signaleren waartoe condi
tionering van mannen in hun
zogenaamde recht op macht in
extremo kan leiden. Haar visie
is ongenuanceerd en eenzijdig
(radicaal feministisch uiter
aard), maar onweerstaanbaar,
omdat zij haar stellingname zo
overtuigend vorm geeft.
Al vanaf het eerste beeld -
één voor één worden de vrou
wen geïntroduceerd en geka
rakteriseerd - wordt een span
ning opgebouwd, waarvan je
aanvoelt, dat die tot een gru
welijke climax moet leiden. De
psychopaat uit het parallel
verhaal krijg je nooit te zien,
hoogstens zijn benen of han
den en uit een scène bij zijn
vrouw thuis (je ziet hem dan
alleen van achteren) blijkt hij
een 'keurige' man. Een schok
kend moment is als Edda Ba-
rends, die de gegijzelde huis
vrouw schitterend speelt, ont
dekt, dat zij ligt vastgeketend.
De man wisselt geen woord
met haar uit, maakt alleen po-
laroid-foto's van haar aftake
ling en ruimt tenslotte haar
lijk op.
De scènes in het sexhuis zijn
realistisch, de mannen zijn
stuk voor stuk weerzin- of
meelijwekkend, maar de
vrouwen worden - behalve in
het symbolische slot - niet uit
sluitend afgeschilderd als soli
daire dames. Lineke Rijxman
speelt aandoenlijk, maar wel
wat te beschaafd misschien,
een nieuwkomer in het sex
huis. Een meisje met kind, dat
geld wil verdienen om haar
verloederde echtgenoot aan
drugs te helpen. Ze walgt van
de instructies van de doorge
winterde Dora; een mooie,
verleidelijke, maar ook kwets
baar gespeelde rol van Hen
riëtte Tol.
Deze Dora heeft als enig
echt sociaal contact een oude
zonderling in een zelfgebouwd
krot, waar ze alleen mee praat,
maar die ze nooit te zien
krijgt. Het is de enige sympa
thieke man in de film, maar
wordt als onaangepast wezen
door de buurt weggepest. Voor
Dora is hij het enige licht
puntje in haar bestaan. Totdat
tussen haar en het nieuwe
meisje een tedere verstand
houding ontstaat, die evenwel
niet wordt uitgesproken. Dora
en dit meisje zijn het ook, die
aan het slot - na de gruwelijke
mishandeling van een colle
gaatje - de spiegels van het
bordeel kapotschieten en zich
voornemen om nooit meer te
rug te komen. Met het vernie
len van hun eigen spiegelbeeld
herwinnen zij hun zelfrespect.
De andere vrouwen verraden
hoogstens hun instemming.
Marijke Veugelers vertolkt
treffend (ze heeft een soortge
lijke rol in 'De Schorpioen') de
rol van een keihard type, dat
voor geld alles over heeft en de
eendracht tussen de vrouwen
meermalen op het spel zet. De
beelden met bijbehorende dia
loog zijn niet zelden schok
kend, maar worden nooit vul
gair of 'pikant'. Gorris laat
geen opwindende sexscènes
zien, wel de minachting van de
meisjes jegens hun klanten.
Die klanten zijn - op een enke
le, zielige uitzondering na -
ploerten eerste klas.
Dramatische climax van de
film is het bezoek van een
groep onuitstaanbare 'corps
ballen', die de beest komen
uithangen. Een van hen be
werkt een meisje met een mes
en wordt niettemin door zijn
vrienden gedekt. Als een van
hen later zijn excuses komt
aanbieden, wordt hij afge
straft door de vrouwen; een
scène, die veel gelaakt is, maar
waaruit overduidelijk blijkt,
dat het die man alleen om een
gratis 'wip' te doen is. Gorris
werkt steeds zorgvuldig naar
de dramatische hoogtepunten
toe, terwijl zij alle rollen uit
stekend regisseerde, ook die
van de mannen, al is zij verder
niet in het minst in hun ach
tergrond geïnteresseerd.
'Gebroken Spiegels' van Mar
leen Gorris, Casino 2 in Breda.
De Koning van Engeland in
Hulst brengt 'Romancing
the Stone', amusant avon
tuur in de jungle met een
geestig spelende Kathleen
Turner als een truttige
schrijfster van romantische
flutromans.
Luxor in Terneuzen en
Grand in Goes gaan nog
steeds door met 'Police Aca
demy', waarin een zooitje
ongeregeld de boel op stelten
zet in een politieschool.
Rubens in Antwerpen
heeft nu 'Greystoke: The
Legend of Tarzan; Lord of
the Apes'. Over het leven
van Tarzan in de jungle en
op zijn geboortekasteel in
Engeland. In de film wordt
het boek van Edgar Rice
Burroughs vrij nauwkeurig
gevolgd.
Het filmregie-debuut van
Barbra Streisand, 'Yentl',
draait weer in De Koning in
Hulst, Luxor in Terneuzen
en Ledel in Oostburg. Strei
sand speelt een joods meisje
dat zich als jongen vermomt
om te kunnen studeren. Die
rol moet ze tot in het onmo
gelijke volhoden. Het ver
haal wordt versierd met eni
ge Streisand-songs.
In de Koning van Enge
land draait ook 'Bastille'
van Rudolf van den Berg,
naar het boek van Leon de
Winter. Derek de Lint speelt
een leraar, die plotseling in
teresse begint te vertonen in
zij n j oodse verlenden.
'The woman in red' van
Gene Wilder draait in Gul
den Vlies 2 in Brugge. Het is
de Amerikaanse versie van
het Franse lachsucces van
Pierre Richard en Yves Ro
bert. Een vrouw in het rood
verandert het leven van een
ordentelijke kantoorman,
Gene Wilder zelf. De muziek
bij de film is van Stevie
Wonder.
Richard Pryor, in veel
films het maatje van Gene
Wilder, is te zien in 'The
Toy', van Richard Donner
(in Ambassades-Club 2 in
Antwerpen). Pryor moet op
draven als speelmakker van
een vervelend en verwend
zoontje van een rijke indus-
triëel. Het knaapje vraagt
het uiterste van hem.
In Vendome in Antwer
pen draait de allernieuwste
film van Woody Allen,
'Broadway Danny Rose',
met Woody Allen en Mia
Farrow in de hoofdrollen. In
Quellin 2 in Antwerpen is
'Paris, Texas' te zien van
Wim Wenders. Harry Dean
Stanton en Nastassia Kinski
spelen de hoofdrolen in deze
film die in Cannes de Gou
den Palm won.
Het eerste deel van 'Once
upon a time in America' van
Sergio Leone is te zien in
Metro in Antwerpen. Robert
de Niro speelt een joodse
jongen die vestrikt raakt in
louche zaken. Omkoping en
geweld spelen de hoofdrol
len in de visie die Leone
heeft op Amerika. De mu
ziek is weer van Ennio Mo-
Rex-Club in Antwerpen
herdenkt de overleden film
regisseur Frangois Truffaut
met de vertoning 'Vivement
dimanche', een komedie met
Fanny Ardent en Jean-
Louis Trintignant.
FOTO WARNER
Robert Redford in 'The Natural'.
Van onze filmredactie
ROBERT Redford speelt
een honkbalheld met my
thologische proporties in
het twintig miljoen dollar-
prestigeprojekt, "The Na
tural'. Zelf ontving hij zes
miljoen dollar voor deze
rol. De film werd geprodu
ceerd door een nieuwe
maatschappij, Tristar,
waarin een filmmaat
schappij, een televisie
maatschappij en een abon
nee-tv-exploitant verenigd
zijn. Voor Redford is het
zijn come-back als acteur
na zijn schitterende regie
van 'Ordinary People'.
Voor Barry Levinson,
maker van het nostalgi
sche 'Diner', betekende het
regisseren van dit op een
roman van Bernard Mala-
mud gebaseerde filmver
haal de kans om door te
dringen tot de rijen van
Holly woods topregisseurs.
Malamuds debuutroman
uit 1952 is een komische
fantasie rond de Ameri
kaanse droom en de natio
nale sport, het honkballen.
Zijn schrijfstijl is tragi
komisch, maar in de verfil
ming van 'The Natural' is
weinig van die afstandelij
ke humor terug te vinden.
Het is geen satire op de
Amerikaanse Droom,
maar een pompeus helde
nepos, waarin de klassieke
Amerikaanse idealen, beli
chaamd in de honkbal-
sport, in een bovennatuur
lijke heroïek, gestalte krij
gen. Wel is de film stukken
beter dan de gebruikelijke
films over een gewone jon
gen, die het tot kampioen
brengt, zoals 'Rocky'.
Levinson heeft conse
quent gekozen voor dat
mythologische aspect en
het met veel vakmanschap
in beeld gebracht. Al op
jeugdige leeftijd geeft Roy
Hobbs (Redford) blijk van
ongewoon talent voor ba
seball. Een bliksemflits
klieft de boom voor het
ouderlijk huis en Roy
snijdt zich uit de overblijf
selen een honkbalknuppel
en graveert er 'Wonderboy'
in. Het attribuut maakt
hem onoverwinnelijk. In
1923 verslaat hij als negen
tienjarige de grote kam
pioen. Hij laat zich echter
verleiden door een geheim
zinnige vrouw, die hem
met een pistool neerschiet,
wat een voorlopig eind
maakt aan zijn veelbelo
vende carrière.
Bij zijn come-back, zes
tien jaar later, doet de
wonderknuppel zijn werk.
Maar hij raakt opnieuw
onder invloed van een fa
tale wraakengel en dan
wordt hij het slachtoffer
van criminele elementen.
Totdat een Dame in het
Wit op de tribune (Glenn
Close), waarin hij het
jeugdvriendinnetje her
kent, dat hij ooit eeuwige
trouw beloofde, hem voor
eeuwig de overwinning
doet behalen. Eerst heeft
hij zijn bal echter nog in de
lichtmasten gejaagd wat
even voor een daverende
kortsluiting zorgt.
Cameraman Caleb Des-
chanel heeft de fotografie
voorzien van een bovenna
tuurlijk, glanzend licht,
terwijl Randy Newman
dromerige muziek compo
neerde. Van een onna
drukkelijk realist als Bar
ry Levinson had je eigen
lijk toch iets anders ver
wacht dan dit onwezenlij
ke gedoe.
'The Natural' van Barry Le
vinson. Cinésol 2 in Breda en
Tijl in Antwerpen.
GOES
Grand Theater - 20 u.
Police Academy, a.l.
23 u. Satisfactions, 18 j
HULST
De Koning van Engeland
19 u. Footloose, a.l.
19 en 21.30 u. Romancing the
stone, a.l.
19 en 21.30 u. Yentl, a.l.
19 u. Bastille, a.l.
21.30 u. My tutor, 12 j.
21.30 u. Jonge meisjes die de
liefde leren, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater
Yentl, a.l.
20 u.
TERNEUZEN
Luxor - 19.30 en 21.45 u.
Police academy, a.l.
19.30 u. Tank, a.l.
21.45u. Aphrodite, 18 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u
Conan, de vernietiger, 16 j.
23 u. 't Snelle slippertje, 18 j.
Alhambra2 - 20 u
Maak je borst maar nat.
23 u. Author-Author, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u Joyeuses Paques.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Vivement di
manche.
MetroI - 12,14,16,18, 20en
22 u. Police academy.
Metro II - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Once upon a time in
America deel 1
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Femmes.
Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The woman in red.
Vendome 14,16,18,20 en
22 u. Broadway Danny Rose.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Splash.
Quellin II - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Conan, the destroyer.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. I am for the hippopotamus.
Astrid - 12,14,16,18en20
u. Popeye.
Capltole - 12,14,16,18,20
en 22 u Rush.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Frank and I.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30 u. Le ju-
meau.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Private popsi-
cle.
Ambassades-Club II - 12,14,
16,18, 20 en 22 uThe toy.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Against all odds.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Roman
cing the stone.
Festa - 13,15.30,18 en 20.30
u. Harry Son.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The exorcist 2:
The heretic.
TIJI - 12,14.20, 16.45, 19.10
en 21.30 u. The natural
Wapper - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Purple rain.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlles 1
20 u. Police academy.
22.30 u. Mephisto.
Gulden Vlies 2
20 en 22.30 u. Women in red.
Gulden Vlles 3
20 en 22.30 u. Silkwood.
Memling
20 u. Supergirl.
22.30 u. Schoolgirls.
Rembrandt
20 u. Mr. T. de uitdaging van de
tijgers.
22.30 u. Linda.
HULST
R. de Vilder - 20 u.
bingo.
DE KLINGE
De Statie - 19.45 u.
schieting.
exposities
AARDENBURG
Sint Baafskerk - Expositie
'Verzet en vervolging 1933-
19Nu'. Geop. ma. t/m za. 10-13
en 14-17 u zo. 14-17 u. (t/m 31
okt.).
Gemeentemuseum - Exposi
tie 'Aardenburg in de oorlogsja
ren '40-'45'. Geop. ma.t/m za.
10-13 en 14-17 u. zo. 14-17 u.
(t/m 31 okt.).
HULST
Galerie van Geyt, Steenstr.
20 - Jan van Winkel en Netty
Michels met grafiek en naïeve
schilderkunst. Geop. werkd.
9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14-
17 u. (tot 17 nov.).
VLISSINGEN
Galerie Bellamy 19 - Sculp
turen van Fred Ben/amins. Geop.
di. t/m vrij. 10-12.30 u. en 13.30-
17 u. za. 13-17 u. (t/m 27 okt.).
GENT
Bljloke Museum - Expositie
getiteld 'Werken en Kerken, 750
jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge
op. dag 10-12 u. en 13.30-16.30
u. (tot 25 nov.).
HILVERSUM (ANP) - De te
levisie-afdeling van Radio Ne
derland Wereldomroep
(RNTV) heeft op het 27ste in
ternationale film- en televi
siefestival van New York een
prijs gewonnen met de inzen
ding 'It's all in the game', een
serie van zes afleveringen van
acht minuten elk over tradi
tionele Nederlandse sporten.
Volgens de Wereldomroep
in Hilversum mag de bekroon
de serie, die beelden laat zien
van fierljeppen, kaatsen,
klootschieten, ringsteken, kol
ven en beugelen, zich verheu
gen in flinke buitenlandse be
langstelling. Hij zal onder
meer verkocht worden aan de
Verenigde Staten, West-
Duitsland, Australië, Italië en
de Seychellen.
Op het jaarlijkse New
Yorkse festival valt de We-
reldmomroep voor de derde
keer in successie in de prijzen:
in 1982 en 1983 werden films
bekroond over de Nederlandse
binnenvaart en over de ge
schiedenis van de luchtvaart
in ons land.
In ieder vakje komt een letter
te staan. Sommige woorden
dienen achterstevoren te wor
den ingevuld. Welke woorden
dat zijn, is niet gegeven.
Horizontaal: 1. ongebonden, 3.
dwaas, 5. hooistapel, 7. bij
woord, 9. dit is (Latijn), 10. rec
to, 11. lidwoord, 12. American
Army, 14. rijschool, 16. wortel,
18. voor (Latijn), 19. ongelet
terd.
Verticaal: 1. register, 2. heilige,
3. Lectori Salutem, 4. honing
drank, 6. spil, 8. tijdperk, 9.
Europeaan, 12. grappig dier,
13. neon, 15. sporeplantje, 16.
voorzetsel, 17. en dergelijke:
ps 'il 'oa
'91 uios si 'au gi 'dee z\ '«1 '6 'eja '8 'se '9 'aaui 'f 'st 'g 'is z
'joi X jeeoixraA uiop (jx 'oad '81 'aad gi 'sj 'w 'ST 'ap 'TT
'oj 'oi 'at '6 'au 'i 'se; g 'uie| 'g 'sot x :ibb;uozuoh - Suissopio
CuapTtqas do
0T 'JapuosJtutt 6 'SueSui uba qaoq 8 'pueqjeeq
l 'ueetput upt 9 'pueq ut uaided g 'siqaaa isfit
T, 'siqoaj uaoips g 'jaaA z 'Ctaapitqas japuo x