Japans-Nederlandse kinderen worden gediscrimineerd S P E Wie verdient er een schop onder z'n achterste? Een boek over de taboes van de Indische vrouwenkampen R UDING EN DE WERKLOZEN Kerkherem WOENSDAG 24 OKTOBER 1984 EXTRA OP WOENSDAG= Verdiept Vals beeld Andere inzichten Contactgroep Barsten Joden in Rusland PAPIER' VOOR UW PEN I rËNEVE - Niet-theologische I factoren spelen een steeds gro- I re rol bij de pogingen tot Volop wijting Wijting Licht HENGELEN Steenbolk Militairen Iran meer invloed T/M A.S. HERE STRETCH PAb SCHEERWOL MIDDENGRIJ nieuw.» DS^ÈSXJSalüi 99.E r is na 1945 tot heden veel verzwegen over de oorlogsperiode in Nederlands- Indië, omdat er taboe op rustte. Dit boek wil een journalistieke, historische aanvulling en bijdrage zijn aan het voorkomen van verdere geschiedvervalsing. Maar dat wordt ons door velen niet in dank afgenomen". Dat zegt Theo Wilton van Reede, die samen met Arjan Onderdenwijngaard het boek 'Een draad van angst' samenstelde. Daarin komen zaken aan de orde die eerder nauwelijks of niet genoemd werden, zoals: de discriminatie van ongeveer 4000 in Nederland levende kinderen uit een Japanse (bezetter) vader en een Nederlands (-Indische) moeder; de discriminatie van joden in de jappenkampen en niet alleen door de Japanners; de kampen als katalysator voor Nederlanders, die er gingen inzien, dat de Indonesische vrijheidsstrijd gerechtvaardigd was; en de discriminatie van indo's (kleurlingen uit Nederlands-Indische ouders) door de Nederlanders in de kampen. Theo Wilton van Reede (l.) en Arjan Onderden wijngaard: „Er is veel verzwegen over de jappen kampen".... k Pecsburo Van Eijndhoven Van onze kunstredactie „De aanleiding tot het maken van dit boek zijn opvoedings frustraties", zegt Theo, als we met beide auteurs in hun Til- burgse huis praten. Je hebt ouders die het alsmaar over de oorlog blijven hebben, terwijl je die zelf niet hebt meegemaakt. Een bekend beeld. „Ik wilde er iets mee doen. Maar sommige dingen kunnen niet verteld worden zonder de hulp van anderen". Aan dit boek werkten mee Margare- tha Ferguson, Hermana de Haas-Posthuma, Hetty en Wim Wertheim, Marijke Thé- Wertheim, Eliza Thomson en War van der Woude. „Bovendien richt dit boek zich tot een tweede generatie (veertigjarigen), die op een of andere manier toch bepaald zijn door de oorlog. In dit ge val: wat betekent het om In disch of Indo te zijn? Welke gevolgen heeft dat? Neder- lands-Indië bestaat niet meer. Als ik kies vóór óf Indonesië óf Nederland, wat doe ik dan?" Theo - met een Indische ach tergrond (tussen 1948-1958 reisde hij met zijn ouders van uit Amsterdam op en neer naar Jakarta voor zaken) en Arjan (met een Brabants ach terland) weten uit ervaring waarover ze het hebben. Ge sproken wordt van een '6/6- formule'. „We voelen ons in Nederland niet meer thuis, maar in Indonesië ook niet. De bekrompenheid, kleinzielig heid, muggenzifterij en cor- rupt-materialisme hier be nauwt ons na verloop van tijd evenzeer als het daar voortdu rend aangesproken worden als blanke weldoener, de corrup tie, gebrek aan privacy en al tijd moeten pingelen". Het tus sen wal en schip inzitten is een kenmerk van deze bedoelde tweede generatie. Je zou per half jaar willen wisselen (6/6) van land om het leefbaar te houden. Voor Theo en Arjan was het gevolg dat ze zich beiden ver diept hebben in Azië/Indone sië (Indië). In 1978 begonnen als een duo van geëngageerde chansonniers maakten ze voor de KRO een programa over Oscar Wilde. Theo die in Til burg afstudeerde op filosofie en sociologie, alsmede koordi rectie (conservatorium), ging daarna met Arjan voor het KRO-programma Spektakel een programma maken over actuele literatuur in Indone sië. „Wij waren de eersten die Pramoedya Ananta Toer, na zijn vrijlating, een interview maakten". Beiden sprongen in het gat van de hedendaagse Indone sische literatuur, dat om poli tieke redenen - ook bij de No- vib met zijn Derde Sprekerse rie - hier ontstaan was. „Nog sterker", zeggen zij, „dit boek - Een draad van angst - is ons tweede boek. Met de Novib hebben wij een contract sedert 1981 - hier in huis zelfs met Sjef Theunis, algemeen secre taris Novib, c.s. feestelijk be klonken - voor een boek over Indonesische literatuur. Maar de Novib zweeg nadien in alle talen". Inmiddels maakten zij wel 14 radio-specials over dit thema, in uitgebreide zin, voor KRO, NCRV en Vara, terwijl momenteel gewerkt wordt aan een serie voor de VPRO. Dit boek - Een draad van angst - is ontstaan uit pro gramma's over Japanse vrou wenkampen, uitgaande van auteurs die daarover geschre ven hadden, dat we in mei 1983 door de KRO-radio werd uit gezonden. Er kwamen zoveel emotionele reacties op, dat be sloten werd de volledige tekst van drie uur opname met de eerder genoemde vertellers (Ferguson e.a.) uit te geven. De uitzending bestond uit een se lectie van één uur. In het boek werden daaraan onder meer toegevoegd een interview met een zoon van een desbetref fende Japanner in Nederland nu, dagboekaantekeningen van Hetty Wertheim en een weerzien van de kampen Bangkong en Halmaheira door Eliza Thomson. Theo: „Zowel de koloniale als de jappentijd werd en wordt geïdealiseerd door de Indische mensen in Nederland - 'Het was zo goed en we zijn zo één geweest' -. Dat valse beeld willen wij doorbreken. Er is wel degelijk ook sprake ge weest van collaboratie met de jappen. Maar dat zal nooit toe gegeven worden. Dat joodse inwoners er door Nederlan ders verraden zijn mag je nooit zeggen. Dat Nederlan ders gekleurde indo-vrouwen in de kampen gediscrimineerd hebben moet verzwegen wor den. Indische Nederlanders hebben - onder meer door de persconferentie te verstoren - geprobeerd de KRO-uitzen- ding - ongedaan te maken. Het beeld over de jappen kampen is eenzijdig en onvol ledig. Denk aan Jeroen Brou wers in 'Bezonken rood': „Wat hebben we gelachen".... Maar het is dan, zoals een titel van een boek van Jo Manders zegt: 'De lach uit leed geboren'. Zonder te generaliseren: vrou wen hebben elkaar in de kam pen het leven ook zuur ge maakt. Eliza Thompson herin nert zich, dat ze in het kamp een wrok heeft opgelopen te gen nonnen, omdat zij 'onder hun rokken de grootste die veggen van het kampvoedsel waren'." Uit deze verhalen blijkt, dat niet alleen de jappen onder in vloed van een Duitse dr. Wohltat leerden antisemitisch te worden, maar dat in de kampen ook vrouwen van 'prominente Hollanders' e.d. joodse vrouwen discrimineer den. Dat was voor de oorlog niet herkenbaar het geval ge weest. Maar er ontstonden óók andere inzichten en ervarin gen, die het morele en politie ke geweten van een aantal vrouwen deden omkeren naar hun tegendeel. Daaraan deed de honger - slechts 1000 calo rieën voedsel per dag - het een en ander. Nogal wat vrouwen gingen daardoor dezelfde ver schijnselen vertonen, die ze in de 'goede' tijd de Indische mensen verweten hadden: traagheid, luiheid, verzwakt werken van de hersens etc. In het kamp kwamen ze tot besef, dat het gemiddelde voedsel pakket van de hen omringen de Javanen ook niet groter dan 1000 calorieën was ge weest èn dat deze verschijnse len derhalve niets met ras, maar alles met maatschappe lijke structuren en ondervoe ding te maken hadden. Maar zij die, mede door dat inzicht, begrip begonnen te krijgen voor het nationalisme werden als 'landverraders' uitge maakt. De zogeheten 'roosjes' - Ne derlands-Indische vrouwen die met Nippon-militairen sa menleefden, uit lijfsbehoud of uit liefde - vormden een groep met verstrekkende gevolgen tot op de dag van vandaag. In tegenstelling met Duitse en geallieerde soldaten die vrouw en kinderen uit Nederland mee naar huis namen, lieten de Japanse soldaten die roos jes met hun kinderen achter. Het gaat daarbij om zo'n 10.000 kinderen, waarvan er onge veer 4000 nu in Nederland wo nen! Theo Wilton van Reede: „Je krijgt er moeilijk contact mee. Ze worden gediscrimi neerd door de bijna een mil joen Indische-Nederlanders hier en houden daarom zich zelf op de achtergrond. Ze zeg gen vaak, dat ze Hollands- of Indisch-Chinees zijn. Verschillende van deze nu on geveer 40-jarigen gaan op zoek naar hun vader in Japan. Soms lukt dat, ondanks het feit dat de Japanse ambassade in Nederland tegenwerkt en er in Japan - op wat uitzonderin gen na - geen acceptatie is. De Jappen zijn nog 'arischer' dan de Duitsers! Vorig jaar is in Nederland, Lelystad postbus 2331, door twee Japanse vrou wen - Emiko en Yoko - de con tactgroep 'Japanese Roots' op gericht", vertellen de samen stellers van dit boek. De Indische-Nederlanders lijken de meest geïntegreerde groep van elders in onze sa menleving. Wilton van Reede: „Dat is schijn. Ze houden zich op de achtergrond. Als Aziaten hebben ze geleerd hun mond te houden. Als je er wat verder doordringt blijkt bijvoorbeeld, dat je als links, homo of jood nergens bent bij die groep. Dat wordt structureel gevoed, on der meer door het tijdschrift Moeson, dat de normen aan legt voor de Indische gemeen schap in Nederland!" Prof. dr. W. Wertheim zei bij de presentatie van het boek in Den Haag onder meer, dat dit geen epos geworden is van stille heldendaden, maar een getuigenis van belevenissen van vrouwen, onderling ver bonden door een draad van angst. Hij noemde het een le gende, dat vrouwen moediger geweest zouden zijn dan man nen; gevoed door koningin Wilhelmina, die aan de vrou wen uit de kampen schreef: „Zeer trots ben ik op het voor beeld dat de vrouwen in Indië hebben gegeven. Gij hebt de wereld getoond wat vrouwen- moed vermag om een land groot te maken".... Margaretha Ferguson: „Dat zei me niet veel. Ik dacht al leen maar: hoe komen we er levend uit en niet wij moeten ons land groot maken.... De ge- repatrieerden uit de kampen hebben zich nadien in Neder land, vanuit een no-nonsense ideologie, goed aangepast. Maar momenteel is die emo tionele tijdbom aan het bar sten bij velen, die zich tiental len jaren flink hebben gehou den in een samenleving, die geen samen-leving is omdat ze geen ruimte biedt voor het openlijk beleven van angst, verdriet en wanhoop. Want: no nonsense", aldus Ferguson, die benadrukte, dat dit boek onderwerpen aansnijdt die niet eerder aan de orde kwa men. De samenstellers van 'Een draad van angst' wilden met dit document ook een link leg gen naar nu. „De mensen van nu ook laten beseffen, dat ze nog voortdurend gemanipu leerd worden. Ook nu kijken we met verbazing hoe mensen zich nog steeds laten meesle pen door oorlogsophitsing" Theo Wilton van Reede en Arjan Onderdenwijngaard: Een draad van angst (uitg. Nijgh Van Ditmaar - 29,50). door Willem Reijn en Paul de Schipper BREDA/TERNEUZEN Wil je werk of leef je liever van een uitkering om dan maar met wat minder de stad in te gaan? Verzin je smoesjes om onder een aan geboden baan uit te komen of ben je een van de zeshon derd die op een advertentie reageerden? Wie moet er een schop onder z'n achter ste: de werklozen of 's lands rekenmeester Onno Ruding? Een paar meningen over diens opmerkingen over de veronderstelde lusteloosheid bij een niet-werkend volks deel. „Ik denk dat Ruding iets gezegd heeft wat veel men sen denken maar niet willen of durven zeggen. Ik denk ook dat het verschil tussen uitkering en salaris te klein is". Voorzitter W. Rugge- nberg van de Landelijke Or ganisatie van Uitzendbu reaus voegt daar onmidde- lijk aan toe dat hetgeen Ru- ding tot schrik van de natie onder woorden heeft ge bracht, naar zijn idee, geen algemeen probleem is: „Ze ker niet bij ouderen van zeg maar boven de veertig. Bij de jongeren zou het wel eens anders kunnen zijn, maar laat ik voorzichtig zijn. De jongeren die bij Uitzendbu reaus om werk komen vra gen zijn uiteraard gemoti veerd". Zijn indruk is deels gebaseerd op het feit dat er bij de landelijke uitzendbu- reas veel vraag is naar ad ministratieve krachten, vooral mensen die geschoold zijn wat betreft tekstver werking met beeldscher men. Maar er zijn nauwe lijks gegadigden. „Als je een getal van tweeduizend noemt is dat zeker niet te hoog. Een probleem daarbij is wel dt in veel gevallen de opleiding niet aansluit bij de vraag van de bedrijven. De uitzendbureaus doen daar zelf wat aan door bijscho lingscursussen te houden". Office-manager mevrouw Van Loenhout van het Bre dase Uitzendbureau Vedior is zeer direct: „Het geldt voor alle sectoren. Neem bij voorbeeld produktie-werk. Kan men voor twee of drie maanden werk krijgen, dan doet men dat niet. Dat is voor mij een raadsel. Bij nog kortere opdrachten hoor je vaak: Loopt mijn uitkering geen gevaar of 'ik werk voor niks, want m'n uitkering is bijna net zoveel'. Het genot van de uitkering si vaak een sterk argument, ik daar zo mijn gedachten over". Ook zij maakt het onderscheid tussen ouderen en jongeren: „Mensen van boven de veer tig zijn vaak onvrijwillig werkloos. Bovendien is die categorie niet zo bekend met de uitzendformule". Aan percentages - graag- werkenden tegenover uitke- ringsgenieters in letterlijke zin wil ze zich niet wagen. Mevrouw Van Loenhout: „Nee, maar ik ben wel pessi mistisch als ik de duizend uitvluchten hoor die we hier in de dagelijkse praktijk meemaken". Mevrouw Neger van het Uitzendburaeu Keser, even eens te Breda heeft de erva ring dat de meester werklo zen best wel aan de slag wil len, maar zegt ze: „Er is zon der meer een groep waarvan ik zeg, die zou ik een schop onder hun achterste wilen geven, maar ik toch het idee dat de meeste mensen wel willen. De groep die het ver ziekt is denk ik erg klein maar weegt wel sterk door. Of Ruding gelijk heeft? Ik vind z'n opmerking erg on genuanceerd. Het percenta ge dat wil werken is zeker groter dat dat van diegenen die er de kantjes aflopen". Ronald de Heer, landelijk directeur van dezelfde uit zendorganisatie, krijgt van collega's wel eens signalen 'in de trant van Ruding', maar zo zegt hijIn hoeverre die maatgevend zijn weet ik niet. In de administrieve sector is het een een pro bleem, ze moeten er zijn, maar waar zijn ze? Ik vind het jammer dat ze zich niet melden, gewoon om com merciële redenen, want het is voor ons handel. Het komt trouwens ook algemeen wel voor dat we aanvragen krij - gen van bedrijven waarvoor we geen mensen aan kunnen bieden". In het grote verschil tus sen vraag en aanbod wat be treft sommige beroepsgroe pen heeft, zo stelt hij, twee oorzaken: mentaliteit en op leiding. Wil je als ontslagen vrachwagenchauffeur ook een heftruck rijden of sla je een baan af omdat je 25 kii- lometer moet pendelen. „Mobiliteit is ook een groot probleem. Afwijzen kan overigens om zeer respecta bele redenen geschieden, maar het doet zich om die reden in heel Nederland in sterke mate voor. In het bui tenland is dat veel minder". Heeft Ruding gelijk is een vraag die niet te beantwoor den is, voer voor onderzoe kers ook. De vraag stellen en hem ook nog beantwoorden is vooralsnog genoeg om werkenden en werkzoeken den op hun ziel te trappen. Zij die direct met werklo zen te maken hebben wagen zich er niet aan om de stelli ge werken-mot-je-bood- schap van Ruding te onder schrijven. En daarmee heeft de man, die na een voorspoe dige Bredase jeugd zo'n aar dige carrière maakte, voor lopig alleen zichzelf onder het overigens zeer te respec teren achterste geschopt. De positie van de Joden in de Sowjet-Unie wordt geïl lustreerd door duizenden al ledaagse gebeurtenissen van angst en isolement. Elke er varing op zich kan geneu traliseerd worden: 'Maar je hebt nog te eten, je leeft niet in een kamp'. Maar alle voorvallen tesamen zijn als een muur van wanhoop die de Joodse gemeenschap om sluit. David Goldfarb kreeg een uitreisvisum, het resul taat van de druk van de pu blieke opinie buiten, maar ook binnen de Sovjet-Unie (de vice-president van de Sovjet Academie voor We tenschappen, waar Goldfarb medewerker was, Ovchinzi- kov, intervenieerde). Direct na de toestemming om het. land te verlaten deed de KGB een inval in Goldfarbs huis en de huizen van ande re wetenschappers en con- fisceerde materiaal van 'mi litaire betekenis'. Hij wordt nu vastgehouden op verden king van medeplichtigheid en poging tot 'smokkelen'. Hem wacht een proces. Zumar Zunshain uit Riga zal naar alle waarschijnlijk heid volgende maand te recht staan wegens het ver spreiden van 'voor de staat schadelijke informatie'. De lijst is eindeloos lang. En dat terwijl in zoveel steden, ver spreid over de Sovjet-Unie de intimidatie geruisloos wordt voortgezet, wordt de Joodse gemeenschap nog meer dan de buitenlanders geïsoleerd. De groepen, waar ondanks alle intimidatie, Iwriet, Joodse geschiedenis, etc. worden bestudeerd, lo pen gevaar. In de Leni- gradskaya Pravda werden deze groepen beschreven als 'steungroepen van het inter nationale zionisme, een vijf de colonne in ons eigen land, een geleidelijke infiltratie binnen de socialistische lan den, speciaal in de Sovjet- Unie'. En dit in een tijd waarin de emigratie vrijwel tot stilstand is gebracht: nog 80 mensen Perl maand. Steeds meer vrijL den worden ontnomen, isolatie wordt versterkt, angst wordt groter. Het onbegrijpelijk moedig datj laatste weken weer Joden uj het openbaar het zwijgJ hebben verbroken en brieven hebben gestuid naar onder andere de Time; Zij riskeren hiermee proces, sen en veroordelingen d vele jaren dwangarbeid e, zij weten het. Ik heb zelf moeite om jj het openbaar politieke da. den van socialistische laJ den te bekritiseren omdat ik weet dat deze kritiek doorjJ 'rechtse partijen' in politiek Nederland misbruikt kap,: worden in hun anti-Sovjet! propaganda. Toch vind ik| dat we massaal onze solida riteit moeten betuigen met dit volk in de knel. Solidari teit met onderdrukten immers boven de keuze voor of tegen bepaalde politieke! systemen. Bovendien blijft het noodzakelijk om mas saal onze solidariteit en pro.' testen tot uiting te brengen' De ambassadeur wond e: geen doekjes om toen hij vertelde: .jullie hebben del macht van 1 miljoen handte keningen". Hij wantrouwde onze uitingen van bezorgd- heid voor Anatoli Sjarenski en alle anderen. Zij weten dat het rumour rond Sacha- rov over enkele maanden! verstreken zal zijn. Zij gaar, er van uit dat economische, politieke belangen altijd sterker wegen dan het lot] van een individu. Wij moe ten duidelijk maken dat tal lot van de Joden in de Sov jet-Unie ons werkeelijk ter harte gaat, door met duizen den op 20 oktober in Amste- dam bijeen te komen, eerst bij de Dokwerker, later weg naar de Koopmans beurs. Bergen op Zoom Joselie Ruimers WOENSDAG 24 OKTOBI Van onze redactie buitenland I kerkhereniging. Niet het ge- lïrelc aan theologische over- I instemming, maar de vrees Ivoor verandering en verlies van een vertrouwde omgeving Voor de zeevissers onder ons is de beste vistijd al weer aangebroken On danks het slechte weer, waarbij vooral de harde wind een rol speelt, doen de sportvissers vanaf de huurschepen goede zaken. Vooral de wijting laat zich dit jaar, evenals vorig na jaar, al vlug in de vangsten noteren. Dat is een gunstig teken, want velen houden wel van een wijtinkje. Dat moeten de sportvissers aan boord van de Zwervers vo rige donderdag ook hebben gedacht toen er, ondanks windkracht 8, redelijk wij ting, veel steenbolk en schar werd gevangen. Voor dat weertype, bij storm achtige wind vangt men zelden veel vis, een uitste kende vangst. Trouwens daar bij Tholen zijn de mo gelijkheden om met veel wind toch te kunnen vissen uitgebreid door de aanleg van de oesterdam. Die zorgt voor veel luwte. Wijting is trouwens een heel leuk visje om te van gen. Op de eerste plaats beschikt de wijting over een pittige eetlust. De aan beet is daarom ook altijd uitstekend zichtbaar, wij ting laat niet snel iemand in het onzekere. Er komt bij dat wijtingen in enor me scholen zwemmen zo dat men er meer dan eens meerdere tegelijk, dan wel veel achter elkaar kan vangen. Dat is nog goed voor de pot ook want ge bakken wijting is erg lek ker. Bij de visboer vindt men ze terug in de vorm van een lekkerbekje. Die is pas echt lekker als er wij ting voor werd gebruikt in plaats van (kleine) droge gul. Voor het vangen van wij ting moet men licht vissen. Nee, niet het werpgewicht maar de haaklijn dient luchtig te zijn. Veel vissers gebruiken voor het vissen op wijting, als ook schar en schol, veel te dikke aaslij- nen. Voor grote wijting is 28/100-30/100 al heel pri ma, minder kan ook maar dan verspeelt men wel eens een echte grote. Wij tingen zijn ook aardig ge voelig waar het haken be treft. Grote gulhaken ver minderen de kansen op Tot deze conclusie komt dr Van onze redactie b JOHANNESBURG - kaanse militairen en po I nacht van maandag op j neerde operatie begon I woongebied Sebokeng jhannesburg te zuivere elementen'. In de loop van de dag t l naar de nabij gelegen zwar en Boipatong. Meer dan 350 De Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC) heeft de operatie veroordeeld. In krin gen van anti-apartheidsacti visten werd gesproken van een oorlogsverklaring. Het Zuidafrikaanse leger had sinds 1960 niet meer zo'n grote operatie ondernomen tegen I eigen burgers. In de zwarte woongebieden is het al maan den onrustig. Minister Le Grange van wet en orde zei volgens het pers bureau Sapa dat de operatie 'Palmiet' is gedoopt. Sebokeng ligt op een vijftigtal kilometer van Johannesburg is gelegen. Het leger had tot taak de met Rien van Nunen wijting, en welhaast elke andere vis, tot een mini mum. Wijting lust echter J wel een brok aas, dat zowel uit pieren (meerdere op 1 haak) als kleine stukjes za-1 ger mag bestaan. Inktvi- sarmpjes doen het op volle zee ook, datzelfde geldt voor stripjes makreel. Neem een haak met een korte steel, want een wij ting verstaat de kunst van het loswrikken uitstekend. Wie veel wijting wil van gen kan dat het beste II dichtbij de boot doen, wan neer deze tenminste op diep water ligt. Veel ha-1 ken, dus twee of meer, vangen te zamen minder wijting dan een enkele i haak of een dubbele gevist jj in hoog tempo. Is er wijting i bij de boot dan moet er ac tief vlak boven de bodem j worden gevist, liefst met staand tuig. Steenbolk is een aardig visje dat heel vaak achter- I in de Oosterschelde in gro- I te hoeveelheden kan wor- den gevangen. Ook op de Noordzee huizen ze in de buurt van steile randen en wrakken. De eigenaardig heid is dat men weet dat men goed zit op een stek met een wrak als men re gelmatig forse steenbolken vangt. Steenbolken hebben I wel één vervelende hebbe- lijkheid. Bij het binnen- draaien wentelen ze zich als gekken. Daardoor kinkt de aaslij n geweldig zodat er enorme druk op de lijn en de knopen komt te staan. Wil men dat voorko men en wordt er veel bolk gevangen dan monteert men eenvoudigweg een warteltje aan de metalen afhouder. De kink draait er nu ook wel in (echter minder) maar men strijkt deze er met de vingers veel gemakkelijker uit. Wil men geen bolk vangen dan monteert men eenvoudig- weg grote haken en een groot stuk zager. De kans j, op gul is immers altijd aanwezig. Die tijd komt er ook aan en de eerste be- richten lopen binnenkort weer binnen. j TEHERAN (DPA) - Generaal- majoor Ghassem Ali Zahirne- jad is als vertegenwoordiger van imam Khomeiny, de lei der van de Iraanse revolutie, benoemd in de Opperste De fensieraad. De benoeming betekent dat le invloed van het leger is versterkt in de militaire en politieke besluitvorming. (ADVER DE INDIVIDUELE STIJL Toonaangevende mode Mode van internatioi afwerking van hoog en advies. Een adre met gevoel voor stijl. vLondonaïr 1 15 (CREDITCARDS WELKOM) M<>.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 4