Het sluipend 'gif' in 't wantrouwen tegen de bijstandstrekker Interferon op weg naar erkenning West Europese Unie zoekt bestaansweg even..L UITBLAZEN WAARSCi Ingewikkeld oponthoud Kerk en staat WOENSDAG 24 OKTOBER 1984 Biest ■ACHTERGROND b; WIM KOCK Privacy Fraude Boodschapper Virussen Bijwerkingen DEFENSIEPERIKELEN EUROPA-VS LpN HAAG - Het voorstel Iv ppR Tweede Kamer fractie om het inkomen van Kroonprins Willem Alexander I /uastgesteld op ruim negen wn) te verlagen, heeft gisteren voor felle discussie gezorgd bij Koning noemt reacties op BTW-tarief overtrokken Bodemdaling in Groningen DE STEM COIN (IJ parkeerplaats P2 sop Schiphol staat een automaat die slur pend tientjes verorbert en daarna guldens in een me talen bakje spuugt. Met die guldens kun je dan de parkeerkaart bevrijden die je al in een andere gleuf gestoken hebt. Heb je betaald aan ontvangt de parkeerkaart van de robot een impuls die fang genoeg goed blijft om er later de slagboom van de uit gang mee te kunnen openen, uiteraard door de kaart weder om in een gleuf te steken. Er komt geen mens aan te pas. Tenminste geen mensen die de luchthaven geld kosten. Voor de parkeerder, de klant dus, is er echter weinig vreugde aan te beleven. Het systeem is om slachtig, vooral als je de par keerkaart in de auto hebt laten liggen, hetgeen veel mensen doen, ondanks de grote borden die aansporen tot het tegendeel. Computers, robots, chips. Ze vergemakkelijken misschien de arbeid, ontmenselijken die in elk geval, maar of ze ook klantvriendelijk zijn? De geüni formeerde juffrouw aan de ba lie van Noordzee Veerdiensten in Europoort beschikt over een prachtige, roomkleurige termi nal met toetsenbord en beeld scherm. Ik sluit me aan bij de in een rij opgestelde reizigers, een keurige que want er zijn veel Engelsen bij. Na tien mi nuten ben ik aan de beurt om in te checken. De juffrouw toetst de code van mijn boe kingsbevestiging en even later verschijnt op het scherm de be vrijdende mededeling dat mijn tickets inderdaad ldaarliggen. Ik moet echter nog betalen, weet het scherm. De juffrouw schrijft een bon uit en verwijst me naar een andere balie, waar al mijn voorgangers inmiddels een nieuwe rij hebben gevormd. Achter deze balie staan niet alleen terminals met lichtge vende beeldschermen, maar men beschikt er ook over re- kentoestellen waar muzikale geluidjes uitkomen die doen denken aan electronische flip perkasten. Razendsnel worden de kwitanties uitgeprint, maar het duurt toch weer tien minu ten voor ik aan de beurt ben want nu staan er ook veel men sen tussen die hun overgeble ven Belgische franks en Neder landse guldens willen inwisse len. Daar hebben ze straks aan boord uren vol verveling de tijd voor, maar ze doen het liever nu en hier. Met m'n kwitantie in de hand keer ik terug naar de balie waar m'n tickets liggen en u raadt het al: de rij staat er weer (of nog). Zo sta ik ondanks (of misschien: dankzij?) die mooie, werkversnellende apparaten drie keer in de rij, ruim dertig minuten, om de al dagen gele den bestelde tickets op te ha len. In de instrukties bij het pak ketje hotelcoupons staat dat je je hotelkamer voor de volgende dag al de avond tevoren moet boeken, maar die volgende dag is al aangebroken als we in Huil aankomen en omdat de douane weer ze omslachtig doet loopt het al tegen tienen eer we langs de Great North Road, de weg van Londen naar Edin- burg, een wegrestaurant zien opdoemen welks uiterlijk ons de overtuiging geeft dat er wel een publieke telefoonvoorzie ning zal zijn. Die is er: een pay-phoneeen llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllillHlllint 10 penny-automaat. Van hier is Edinburg nog long distance en dat betekent dat je gesprek elke 20 a 30 seconden wordt onder broken door een pieptoon die klagend om de nieuwe munt vraagt die je conform de in strukties al in de gleuf hebt klaargezet. Het is geen doen al wordt me wel duidelijk dat het gebelde hotel vol zit. Kilo's munten heb je op die manier nodig. Er moet een andere ma nier zijn. We verlaten de Great North Road en rijden naar het kathe draalstadje Ripon. Daar zal wel een behoorlijk postkantoor zijn. Dat is er, maar ze hebben er geen telefooncellen. De juf frouw aan het loket verwijst ons naar het marktplein. Daar staan, speciaal voor lange af- standsgesprekken, twee cellen die op 50 penny-munten wer ken. Of ze dan wat ponden kan wisselen, want we hebben geen 50 penny-munten. Hoewel er Girobank boven haar loket staat kan ze daar niet aan be ginnen. Wij naar Barclay's Bank. Daar krijg ik in ruil voor een biljet van vijf pond een plastic zakje met tien van de gewenste munten. Wij naar de markt. Er staan vier cellen. Je ziet zó wel ke de 50 penny-automaten zijn. Die hebben ultramoderne ap paraten met tiptoetsen en zijn uitgevoerd in eigentijdse kleu ren. De eerste die ik probeer doet het niet. De andere even min. Een behulpzame Engels man zegt: „je moet de oude pakken, dat nieuwe spul kan niet tegen het vocht of tegen stof." Ja maar. M'n oog valt op de oude, kleurrijke voorgevel van het Unicorn Hotel. „Kom" zeg ik tegen m'n vrouw, „laten we het particulier initiatief maar eens proberen." Dat werkt. Binnen tien minuten, terwijl wij in de lounge, waar een open vuur brandt, van een kop goede kof fie genieten, heeft de vriendelij ke receptioniste voor ons in Edinburg een hotel gevonden en een kamer geboekt. Later, in de Schotse Hoog landen, hebben we weinig last van de moderne techniek. In het Ledgowan Lodge Hotel, ge legen in de leegte van Wester Ross, is zelfs geen tv of radio. Niet op de kamers, maar ook niet in de lounge. Toch horen we juist daar aan het ontbijt over de bomaanslag in Brigh ton. Slecht nieuws reist snel, ook zonder tv. Weer later, in York - we zijn dan op de terugweg - ver bazen we ons over een lange rij mensen voor een bankgebouw. Wat voor financieel ramp- nieuws hebben we gemist? Er zal toch geen stormloop op de banktegoeden zijn ontstaan? Nee, de mensen staan gewoon te wachten tot ze aan de beurt zijn om hun geld 'uit de muur' te kunnen toetsen. Sinds ik dat gezien heb kijk ik met argwaan naar de nieuwe bankpas die de bank me on langs heeft opgedrongen, 'met het oog op toekomstige ontwik kelingen'. Wat hangt me daar weer boven het hoofd aan inge wikkeld oponthoud? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden'. Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rsnkrplstipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Mathieu Kothuis REGELS vragen om controle op de naleving van die regels. Veel re gels vragen om méér controle en, om hele maal zeker te zijn, om een controle óp die con trole. Zo is het in ons de mocratisch stelsel met koningshuis, parlement en regering. Maar zo is het ook bij de regels van ons sociaal stelsel. In de huidige economische malaise met een sterke toe name van de uitkeringsge rechtigden is die sociale con trole (noodgedwongen) ook sterker geworden. Vervelend wordt het pas als mensen het gevoel krijgen dat met die controle een steeds grotere aanslag wordt gepleegd op hun privé-leven. In die zin heeft de Stichting Ombuds vrouw in de politiecontrole in Oudenbosch op zwartwerken of samenwonen onder bij standsgerechtigden, een dankbare stok gevonden om de hond, burgemeester P. Mangelmans in dit geval, te slaan. Toch hebben de bijstands vrouwen strikt juridisch ge zien ongelijk. Grote vraag is alleen of het verstandig en psychologisch juist is om de controle in Oudenbosch door de politie te laten uitvoeren. En dat geldt temeer omdat Oudenbosch voor die contro le een beroep kan doen op de bijzondere onderzoekers (so ciale recherche). Mr. Jan Vis, hoogleraar staatsrecht in Groningen en senator voor D'66, ziet in het voorval Oudenbosch een nieuw voorbeeld van 'de ver giftigende uitwerking' die de gegroeide situatie rond ons sociaal stelsel heeft op de sa menleving. Vis is, mede door de 'oncontroleerbaarheid' op de uitvoering van de bij standswet en de wet op de tweeverdieners, voorstander van een verdere individuali sering van de samenleving. Een basisinkomen voor iedereen dus, al zal dat vol gens Vis wel betekenen dat dit inkomen een flink stuk lager zal zijn. „Maar we heb ben voor het huidige systeem gekozen en dat betekent dat je de uitvoerders van dit stel sel niet moet aanvallen". Volgens Vis is er juridisch niks tegen de gang van zaken in Oudenbosch in te brengen. „Ons stelsel dwingt er toe om óf alles door de vingers te zien, óf de controle uit te voe- - TEKENING AD COUWENBERGH Mr.Guus Heerma van Voss, wetenschappelijk me dewerker van de vakgroep sociaal recht van de Katho lieke Hogeschool in Tilburg, ziet in de controle op de so ciale uitkeringen een steeds groter probleem opdoemen ten aanzien van de privacy van mensen. Een controle die onder dwang van de bezuini gingen ook steeds verder om zich heen lijkt te grijpen, ook bij AOW- en AAW-uitkerin- gen. „Deze ontwikkeling mag zeker de nodige verontrus ting wekken. Je moet er ze ker als overheid voor oppas sen dat bijstandsgerechtig den bijvoorbeeld het gevoel krijgen dat er een gevaar schuilt in het uitnodigen van vrienden of kennissen". Dat de Stichting Ombuds vrouw ook weer niet hele maal ongelijk heeft bewijzen ervaringen van Amsterdam se vrouwen in de Bijlmer. Volgens die klachten heeft de Amsterdamse sociale dienst bijstandsuitkeringen gekort omdat ten onrechte werd aangenomen dat bepaalde vrouwen nog met hun ex- echtgenoten zouden samen wonen. Een indruk die ge wekt zou zijn door meer of minder regelmatige bezoe ken van die mannen. Het 'tandenborstelprobleem' dus, of hoe stelt de controlerende instantie vast of er wel of geen sprake is van een econo mische eenheid. Controles in die richting hebben er toe ge leid dat er een toenemende angst ontstaat in het aan gaan of het willen aangaan van nieuwe relaties of con tacten door uitkeringsge rechtigden. Divosa, de vereniging van directeuren van overheidsor ganen voor sociale arbeid (sociale diensten), is altijd voorstander geweest van po litiecontrole op mogelijke bijstandsfraude. Volgens Di- vosa-secretaris drs. A. C. van Vliet is de controle in Ouden bosch dan ook een bestuurlij ke beslissing die niet aan te vechten valt. Moreel kan hij die controle dan ook niet af wijzen. „Maar of het psycho logisch handig is, is nog maar de vraag". Ook Van Vliet ziet in het controlevraagstuk een groot probleem opdoemen. Divosa maakt zich daarover grote zorgen en is mede daarom al enige tijd doende een landelijke code te ont werpen voor een verbetering van die controle. Op de hui dige wijze, zo zegt Van Vliet, dreigt zeker het gevaar van een (nog) grotere onpersoon lijkheid in de relatie cliënt en sociale dienst. Sociale dienst-directeur Naus uit Breda meent dat een controlerende instantie nooit aan een bijzonder on derzoek (door de sociale re cherche) zou mogen begin nen, voordat het 'gewone' on derzoek, een nader gesprek tussen cliënt en sociale dienst, heeft plaatsgevonden. En zonder direct op het voor val in Oudenbosch in te gaan zegt Naus dat de 'bijzondere onderzoekers' veel beter zijn geëquipeerd en toegerust voor de benadering van de cliënt dan de politie. Maar een en ander laat onverlet dat de sociale dienst (of de gemeente) de mogelijkheid moet houden haar controle rende taak waar te maken. Naus heeft zeker niet de indruk dat die controles ge ïntensiveerd moeten worden. Het vermeende misbruik van sociale uitkeringen wordt nog te vaak overdreven. Het gevaar van mogelijke verscherpte controles op het gebruik van de sociale uitke ringen ziet Arie Oostlander, directeur van het weten schappelijk instituut van het CDA, in de sfeer van wan trouwen die daarmee in de hele samenleving wordt ge kweekt. De overheid moet er sterk voor waken dat ze niet de indruk wekt iets te maken te hebben met het liefdeleven van mensen. Controle op het wel of niet aan beide kanten beslapen bed van een bij standsmoeder (want ook dat komt volgens bijstandsvrou wen voor) noemt Oostlander volstrekt verwerpelijk. „Het gaat uitsluitend en alleen om de vraag of er bijvoorbeeld wel of geen sprake is van een economische eenheid bij een bijstandsuitkering waarop de overheid controle kan uit oefenen". Oostlander acht het misbruik op de sociale uitkeringen zwaar overschat en noemt het wel bestaande misbruik bovenmatig 'aan dachttrekkend'. Van een onzer verslaggevers HEIDELBERG - 1980. De wereldpers staat bol van artikelen over een eiwit, genaamd Interfe ron. Dit eiwit was dé op lossing ter bestrijding van kanker. Het ene artikel bevatte nog meer feestvreugde dan het andere. Interferon, al vlug bestempeld tot 'de penicilline tegen virusziekten' zou het helemaal gaan maken. Helaas, al gauw bleek dat er te vroeg gejuichd was. On derzoek toonde aan dat In terferon toch niet het won dermiddel tegen kanker was. Het geneesmiddel zou slechts een rol kunnen spelen ter be strijding van een verkoud heid, maar daar hield het wel mee op. Het werd stil rond Interferon. Een van de hindernissen om Interferon als geneesmid del toe te passen was de be perkte beschikbaarheid er van. Voor een kleine hoeveel heid Interferon waren mil joenen liters menselijk bloed nodig. En waar haal je dat vandaan? Maar de wetenschappers gaven de moed niet op. Via allerlei nieuwe technieken, waarvan het experimenteren met erfelijke eigenschappen van bacterieën wel de be langrijkste was, lukte het vo rig jaar om het menselijke Interferon op grote schaal te produceren. En daarmee werd de deur geopend naar grootscheepse onderzoeken met het eiwit. Interferon heeft in het li chaam de functie van bood schapper. Vlak voordat een cel aan een virusaanval ten gronde gaat, geeft die cel op de valreep een waarschu wingssignaal af, de stof In terferon. De andere cellen weten dan dat ze op hun hoe de moeten zijn, en kunnen vlug maatregelen nemen zo dat de oprukkende virusle- gers geen of minder kans maken. De infectie breidt zich dus niet ongebreideld uit. Het internationale Interfe- ron-congres dat deze week in de West-Duitse plaats Hei delberg gehouden wordt, le vert het ene positieve bericht na het andere. Zo werd Interferon het af gelopen jaar bij wijze van proef uitgeprobeerd ter be strijding van kanker in on der andere het academisch ziekenhuis in Nijmegen. Uit die proeven bleek dat bij veertig tot zeventig pro cent van de behandelde pa tiënten Interferon een posi tieve invloed heeft op de be strijding van kanker aan de lymfeklieren, een bepaalde vorm van bloedkanker en bij botkanker. Bij vele patiënten vermin dert de ziekte of werd de groei van kanker tot staan gebracht. Bij sommigen ver dween de kanker geheel door toediening van Interferon. In het buitenland hebben on derzoekers dezelfde ervarin gen. Maar behalve bij kanker is Interferon toch het bestrij- dingsmiddel bij uitstek tegen virusinfecties. Zo zijn er al goede resultaten behaald bij de behandeling van hoorn vliesontsteking, veroorzaakt door het Herpesvirus. In het Ooglij derszieken huis in Utrecht zijn door plaatselijke toediening van Interferon al veel andere vi- rusinfecties met succes be streden. Volgens dr. O. van Bijster- veld, verbonden aan het Utrechtse ooglijderszieken- huis zal Interferon spoedig als geneesmiddel worden toegestaan door de Neder landse overheid. Interferon blijkt in de praktijk de beste bescher ming te geven tegen ver koudheid. Als het eiwit met behulp van een spray in de neus gespoten wordt, is be smetting door verkouden personen niet meer mogelijk. Na verwachting zal de neus- spray in de loop van het vol gend jaar te koop zijn. Maar ondanks alle positie ve geluiden uit Heidelberg, schijnen er toch ook negatie ve kanten aan het genees middel te zitten. Omdat hij nog maar op beperkte schaal is toegepast, is nog weinig bekend over eventuele bij werkingen. Bij de proeven in academi sche ziekenhuizen kregen sommige patiënten koorts, ze waren erg vermoeid en voel den zich lamlendig. Bij dierproeven in Frank rijk constateerden de onder zoekers een afbraak van de lever en beschadiging van c nieren. En in het kankerinstituut Pasteur in Frankrijk moest een proef worden gestopt, omdat het aantal hartaan vallen onder de patiënten plotseling ontzettend toenam. Volgens dr. H. Schellekens, Interferon-deskundige van TNO, kunnen de bijwerkin gen voorkomen worden door het toepassen van kunstma tig geproduceerd interferon. Dit zou dezefde goede eigen schappen hebben als natuur lijk interferon, maar dan zonder de negatieve bijwer kingen. „Het veelbesproken Inter feron heeft thans de weg van het laboratorium naar de arts met succes afgelegd", al dus dr. Schellenkens. Volgens hem zullen artsen goed geïn strueerd moeten worden over het gebruik van het medicijn. Hij vreest dat artsen nu in terferon gaan voorschrijven in allerlei gevallen, waar geen goed medicijn voor han den is. Daardoor zouden al lerlei onverwachte en onge wenste ontwikkelingen zich voor kunnen doen, aldus de deskundige. DoorAad Jongbloed BRUSSEL - Waar schijnlijk is het senator Sam Nunn uit Georgia, een van de leidingge vende defensiespecialis ten in het Amerikaanse Congres, die ervoor heeft gezorgd dat het sluimerend vuurtje van de West Europese Unie weer opgepookt wordt. Zijn naam zal op menig- eens lip zijn als vrijdag en zaterdag in Rome alle minis ters van Buitenlandse Zaken en Defensie van de WEU bij een komen in een poging nu eens echt gestalte te geven aan een organisatie die wel iswaar al sinds 1954 bestaat, maar tot dusver van nul en generlei betekenis was. Sam Nunn kan niet nala ten erop te wijzen dat West- Europa meer aan de eigen defensie moet doen en hij wil, onder gestaag aanzwellend Amerikaans applaus, de West-Europeanen daartoe pressen door 90.000 van de ruim 300.000 Amerikaanse militairen uit Europa terug te trekken. En dat dreige ment drijft de West-Euro peanen ertoe te bestuderen of een wederopstanding van de West-Europese Unie hèt ant woord is of verdachtmakin gen vanuit de Verenigde Sta ten en het groeiend ongenoe gen over 'wapendictaten' van de overzijde zonder dat daar voldoende compensatie voor het Europese bedrijfsleven tegenover staat. De West Europese Unie, waarvan de Benelux, Groot- Brittannië, de Bondsrepu bliek, Italië en Frankrijk lid zijn, ontstond in 1954 als re sultaat van het mislukken van de Europese Defensie Gemeenschap. Nauwelijks tot leven gebracht donderde de Unie in. Het geraas van Navo en EG vermochten haar niet te wekken. Tot Frankrijk, enigzins in verle genheid gebracht door De Gaulle's militaire breuk met de Navo in 1966, besefte ver draaid weinig in de melk te brokkelen hebben als het ging om zijn rol in de Euro pese verdediging. En dat niettegenstaande het feit dat Frankrijk (met Groot-Brit- tannië) tot de twee kern machten van Wst-Europa behoort. Een ontmoeting van president Mitterrand met de West-Duitse bondskanselier Kohl leidde uiteindelijk tot de aanstaande bijeenkomst in Rome. Hoewel de ministers van Buitenlandse Zaken en hun collega's van Defensie de vergadering in Rome zonder agenda starten, wordt zij be slist geen praatje rond de haard. Met buitengewone ernst zullen zes onderwerpen zeker besproken worden: - een Europese veiligheids samen werking zonder de VS; - een grotere bijdrage aan het westers veiligheidsbeleid ter versterking van het At lantisch bondgenootschap; - het groeiend Amerikaans ongenoegen over de Europese inspanningen; - de militaire technologie, die belangrijke consequen ties kan hebben voor de vei ligheid van Europa; - de stem van Europa in internationale ontwikkelin gen; - een evenwichtige ver houding tussen Europa en Amerika bij de wederzijdse aanschaf van eikaars pro- dukten, de zogenaamde 'two- way-street-'. Stromingen in landen, aangesloten bij de WEU, en het regeringsstandpunt bij voorbeeld van Griekenland, geen WEU- maar wel Navo- lid, hopen het door een Euro pese veiligheidssamenwer- king zonder de VS te kunnen stellen, waardoor de Navo afgeschaft kan worden. „Een gevaarlijke illusie", noemt de Nederlandse minister Van den Broek dat. „Een onaf hankelijke Europese defensie zou ook een aanzienlijke kernmacht moeten omvatten Bovendien", zegt hij, „is het onwenselijk op politieke, mi litaire en economische gron den." Het Nederlandse stand punt pleit voor meer samen werking en overleg tussen de Europese bondgenoten om door middel van een grotere Europese bijdrage te komen tot een versterking van het Atlantisch bondgenootschap. Nederland vindt dat on danks de evenwichtige ver houding op economisch ge bied tussen West-Europa en de VS iets gedaan moet wor den aan de groei in de irrita tie over de Europese bijdrage aan de gemeenschappelijke defensie. „Senator Nunn heeft ongelijk", stelt minister Van de Broek, „in feite is die bijdrage allerminst gering. De West-Europese landen hebben drie miljoen militai ren in dienst, de Amerikanen maar twee miljoen. Van de parate troepen in Europa le veren de Europese bondgeno ten samen, Frankrijk niet meegerekend, 90 procent van de landstrijdkrachten, 80 procent van de tanks en 80 procent van de gevechts vliegtuigen." Senator Nunn vindt dat er veel meer moet gebeuren. Nunn vindt onder meer dat de Europeanen munitiede pots moeten aanleggen die een voorraad voor minstens dertig oorlogsdagen kunnen bevatten (nu voor tien dagen) en hij wil beschutte bunkers voor de 1500 gevechtsvlieg tuigen die de Amerikanen de eerste tien dagen van de oor log naar Europa kunnen overbrengen. Dat is het min ste dat de Europeanen kun nen doen, vindt hij, en dat doen ze al niet. Dan heeft het ook weinig zin 90 miljard dollar per jaar uit te geven om zes divisies in Europa op peil te houden, vindt Nunn. Volgens Van de Broek vindt deze kritiek haar spie gelbeeld in de eveneens on juiste opvatting dat het slechts de Amerikanen zijn, die het gemeenschappelijk veiligheidsbeleid bepalen. Hij vindt daarom dat een be tere Europese coördinatie kan leiden tot een meer sa- VAN DEN BROEK tico way street. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP menhangende Europese in breng in het gemeenschappe lijk veiligheidsbeleid. Een zeer belangrijk punt ter bespreking is dat van de Emerging Technology (ET), een breed scala van wapens, gebaseerd op sensors, micro electronics en computers. De Amerikanen geloven dat dit soort wapens, waarin het Warschaupact een grote ach terstand heeft, de Russen tot een bewapeningsrace zal dwingen die ze zich niet kun nen permitteren. Wil Europa een stem in het kapittel heb ben, dan zal het niet aan ET kunnen voorbij gaan, ook Europa kan zonder een soort ruilhandel met de VS zich dat niet permitteren. Overleg met de VS over ET is redelijk urgent te noemen. Door de bemoeienissen van de VS met de politieke ont wikkelingen elders in de we reld, zal volgens de Neder landse regering West-Europa wel eens voor een vervelende keus geplaatst kunnen wor den. Of het gaat akkoord met een Amerikaanse brand haardeneenheid, Rapid De ployment Force, die zijn re serves wegplukt uit Europa, dat op zijn beurt die gaten moet dichten. Of West-Euro pa zal zelf een grotere rol op veiligheidsgebied buuiten Europa moeten spelen. Een gemeenschappelijk Navo-be- leid daarover is er nog niet. Een van de grootste span ningspunten tussen het Ame rikaanse en Europese blok binnen de Navo blijft ge vormd door het feit dat de VS nauwelijks compensatieor ders plaatsen in ruil voor de levering van wapens. „Met name op het vlak van de ont wikkeling en produktie van militair materieel is een ster ke Europese samenwerking nodig", aldus Van de Broek. „Door standaardisering van wapensystemen en schaal vergroting kunnen de kosten verlaagd en de effectiviteit verhoogd worden. Zo wordt de basis geschapen voor een wederzijdse aanschaf van ei kaars produkten, de zoge naamde two-way-street", meent de Nederlandse minis ter van Buitenlarxise Zaken. De zes belangrijkste ge spreksonderwerpen kunnen er inderdaad toe leiden dat de WEU nieuw leven inge blazen wordt. Nederland schaart zich volledig achter die pogingen, omdat er dui delijk behoefte is aan een permanent overleg over de intensivering van de Europe se veiligheid. Vooralsnog is het de lidstaten van de WEU erom te doen een oplossing te vinden voor de minstens zes geschilpunten met de VS zonder dat afgekoerst wordt op de opbouw van een onaf hankelijke Europese verde diging en een verwijdering met de Verenigde Staten. En dat dilemma werkt besluit vorming niet in de hand. I de PvdA. pe mededeling 's morgens in I He fractie van de PvdA- .«nordvoerster over dit onder- Kp ien Dales, dat zij een motiè-Lankhorst (PPR) tot •heroverweging' van het ïnko- "n van de kroonprins met Stoj DEN HAAG - Staatssecretaris Koning (Financiën) rekent op meer genuanceerde en minder overtrokken reacties op de mogelijke invoering van één BTW-tarief, dat op zijn de- partement in studie is. Hij zei dit in Den Haag tijdens de Brood- en Wijnmanifestatie van het hoofdproduktschap voor akkerbouwprodukten. Tegen een uniform BTW- tarief zijn vooral bezwaren gekomen uit die sectoren waar het vijf-procentstarief wordt toegepast. Daar wordt ge vreesd voor de werkgelegen- heid. Ook zouden er negatieve gevolgen ontstaan voor de la gere inkomensgroepen. Koning zei teleurgesteld te zijn over de heftigheid en de eenzijdigheid van deze reac ties. Zo zijn er volgens hem onmiskenbare voordelen ver bonden aan de invoering van één tarief, op het gebied van vereenvoudiging van wetge ving, verlichting van admin- stratieve lasten voor de be- drijven, voor de belasting dienst en vermindering van de kans op misbruik. En daar is nauwelijks aandacht aan be steed, zo meent de bewinds man. GRONINGEN - De bodemda ling in Groningen als gevolg van de winning van aardgas zal in het jaar 2050 maximaal zestig tot zeventig centimeter bedragen. Dat betekent dat de daling van de Groninger bodem meer dan tweemaal zo sterk kan worden als de Nederlandse Aardolie maatschappij (NAM) eerder had berekend. De nieuwe gegegevens heeft de NAM bekend gemaakt in een brief aan het provinciaal bestuur van Groningen. GODSDIENSTVRIJHEID is in n| borgd. Aangezien de Grondwet zij de voorwaarden dient te sch culturele ontplooiing is het Inter ken (CIO) van oordeel, dat er e« voor de financiële overheidsstei helpt te realiseren. Het CIO be nootschappen de financiële bel heid. Het gaat de kerken niet om i pastorale zorg. De wettelijke re sluitend betrekking op de geest zoals bij de krijgsmacht, de be zen, de gezondheidszorg en h CIO is hiervoor in het geweer c kader van het algemene bezuini verzorging binnen overheidsir meer dan van die bezuinigingei be opvatting van een ambtelijk privé-zaak is en dat het daaron zou liggen de kerken financieel Het teruglopend ledental en be kerken steeds moeilijker on krijgen voor de geestelijke ver; 9enissen, kazernes, bejaarden sen trieste zaak, want juist in d stand van bijzonder groot bela zorging als een privé-zaak aar van de kerken in de Nederlanc be grote financiële offers, die brengen en meet met twee mat schappelijke en culturele instel ln aanmerking komen, gaat hel zondering te maken. Bij zijn pleidooi voor wetteli, Pan kerkelijke en levensbesch CIO eveneens het Humanistisc naar onze mening speciale aar 9'ng van buitenlandse gastarfc e|gen gebedshuizen, De hier zijn meestal niet in staat zelf h bouw en inrichting van moskee zal dus naar onze mening evr stand gebracht moeten worden Kan de overheid zich dus n mzake de implicaties van de v aan de andere kant legt het grc sn de gelovigen de plicht op o °t de kosten van de pastoral* 9sn. Wie de financiële gevolg* heel of voor het grootste deel 'oochent onvervreemdbare per overheid de gelegenheid om a 9odsdienst regels te stellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2