ifEB l in deze Gids- Nieuwe bedrijven: Weekend: kans op succes is erg klein Bevrijding '44: Walcheren onder water; Gilze in frontlinie Wat doen al die oude particuliere fondsen? Pil om dood van torero Paquirri HONDERDDUIZENDEN NEDERLANDERS LA TEN H VEREN Di INA ZEELAND 5, i.e. kerkdiensten r.k. kerkdiensten Alle radio en Spanje weent tv-programma's van het weekend ina 'E RUW geschatte 'jaaromzet' van het Nederlandse fietsendievengilde bedraagt 150 miljoen. Elk jaar wordt in ons land een half miljoen fietsen gestolen. De tweewieler is in Nederland uitzonderlijk populair. Hij hoort bij ons als de klomp en de molen. Maar ook de diefstal van de fiets is helaas onderdeel geworden van onze nationale folklore. Een kanker, waarvan geen genezing mogelijk lijkt. Of is de gravure van postcode en huisnummer in het frame dan eindelijk het probate middel, waarop de wanhopige gedupeerden al zo lang wachten? Massaal Graveren Slijptol Stankslot MDEDAGS ADVENTISTEN luzen (Goede herderkerk): 10 u Van Rijn. elburg (Doopsgezinde kerk): 10 b. van der Ploeg. □gen ('t Anker): 9.15 u. ds C. van Boeg. ZONDAG 21 OKTOBER 1 HERVORMDE KERKEN lenburg: 10.30 u. ds H. Valk. 110 u. ds H. van de Berg. vliet: 11 u. ds W.A.G. Meeuse. iens: 9.30 u. dhr. W. Polman mt ■rg. nd: dienst te Retranchement. Jde: 9.30 u. da Siregar-Emck. 1:10 u. ds W.J. van Meeuwen, idplaat: 11 u. ds M. van Manen, jenisse: 9 u. ds R.M. Hartog. t: 10.30 u. ds R.M. Hartog. Wvliet: 9.30 u. cand. D. van de vhede. burg: 10 u. ds P. Feenstra. kppine: 9.30 u. ds Th. Da Costa. anchement: 11 u. ds C. Balk. Tan Gent: 9.30 u. dhr. D. van Es. ondijke: 9.30 u. Kerkeraadsleden |i voor. na ter Muiden: Dienst te Sluis uis: 9 u. ds H. Valk. 9.30 u. ds C. Balk. bkil: 11 u. ds Th. Da Costa. keuzen: Grote kerk: 10 u. ds C. Tgendoorn. Goede herderkerk: ló JD.W. Koelman. 19 u.ds C. Hoo- Fioorn. Opstandingskerk: 9 u. ds I Rietveld. In alle diensten bedie- Heilig Avondmaal. Iterlandkerkje: 11 u. cand. D. van lïauwhede. Imdijke: 9.30 u. ds W.A.G. Meeuse. Jlig Avondmaal. islag: 10 u. ds J. Spiering, nde: 9.30 u. cand. v.d. Well. GEREFORMEERDE KERKEN ïl: 10 en 17 u. ds D. Warnink te lldoorn. fk: 10 en 15 u. ds J. Jurjens te Ter- Izen. peuaen: Noordstraatkerk: 9 u. D. de Best. Opstandingskerk: l u. dhr. D. de Best, 17 u. ds M. It. Imslag: 10 u. ds M. Voet, 15 u. dhr. pe Best. denburg: 9.30 u. ds J. de Vries te cht. Iskens: 17 u. dhr. Trimpe te Mid- purg. fctburg: 11 u. ds J. Paksy. oondijke: 9.30 en 14.30 u. ds R. lolten te Nieuwerkerk. REFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) lel: 10 en 15 u. ds J. Verkade. |ek: 10 en 15 u. leesdiensten. neuzen: 10 en 15 u. ds C. Mewe. rnslag: 9.30 u. prof. Kamphuis te npen, 16.45 u. ds A. Kruizinga. EtISTELIJKE GEREFORMEER DE KERK lamslag: 10 en 15 u. ds L. van der lij. LEGER DES HEILS neuzen (gebouw Donze Visser- laat): 10 u. Heiligingssamenkomst, i. verlossingssamenkomst. ORD - ZUID - BEVELAND es - Parochie Maria Magdalena: 1.19 u. zond. 8.30 en 10 u. erikzee - H. Willebrord, Molenstr. zat. 9 u. zond. 11 u. insweert - O. L. Vrouw Onbevlekte itvangenis, zat. 17 u. zond. 11 a aria-oord, zat. 10.30 u. wedorp - H. Eligius, zat. 19 u. zond. 30 u. illand-Bath.- H. Jozef, ofwel zat 119 u. ofwel zond. om 9.30 u. (om de dagen). :rseke - H. Anna: ofwel zat. 19 u. wel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen) ezande - O. L. Vrouw Hemelvaart, it. 19 u. zond. 9.30 u. 12ST - ZEEUWSCH - VLAANDE- EN urdenburg - Maria Hemelvaart, at. 19 u., zond. 8 en 10 u. iervliet - H. Maagd Maria Onbe- ekt Ontvangen, zat. 19 u. zond., 10 reskens - H. Barbara, zat. 17 u. and. 10 u. Tot 7 aug. elke woe. om 19 ede - H. Maria Hemelvaartzat. 19 zond. 10 u. roede - H. Bavo. zat 19 u. zond. 9 u. oofdplaat - H. Eligius. zat. 17 >nd. 9 u. ostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zona. 1.30 u. choondijke - H. Petrus •nd. 9.45 u. lijkplaat - Maria Sterre der Zee. it. 17 u. 'zendijke - H. Maria Hemelvaart at. 19 u. zond. 10.30. Huize Emmaus. ond. 11.15 u. c luis - H. Johannes de Doper. zat. zond. 8 en 10 u. VALCHEREN ,0 liddelburg - H. Petrus en Pa^ xambardstr. zat. 19 u. zond. 19 kerkcentrum De Hoeksteen, Roze»" urglaan, zond. 11.30 u. iTissingen: Paauwenburg. Kerkcen- rum Open Hof, A. Gogelweg: zona- 1 en 19 u. Lieve Vrouwekerk, Singe it. 19 en zond. 9.30 u. ■oouburg - Martinuskerk. zond. 19 lomburg- Willibrorduskerk- zon .45 u. OOST - ZEEUWSCH - VLAANDE- Clinge - H. Hendrikus. zat. 19 u. zond- .30 en 10 u. 4 Juist - H. Willibrordus. zat. lv :ond. 9.30 en 11.30 u. - jlraauw - Maria ten Hemelopeniw zat. 19 u. zond. 9 u. J 5t. Jansteen - H. Johannes de Dop* :at. 19 u. zond. 10 u. tl1llS Boschkapelle - H. Petrus en Pauw* .at. 17 u. en zond. 11.30 u. f Westdorpe - O. L. Vr., yièitfy* L9 u. zond. 8<en 10 u. ,0 a Hengstdijk - H. Catharina. zat. w ;n zond. 9.00 u. ,nn(l Heikant - H. Theresia. zat. 19 Uj.zo Ou Kloosterzande - H. Martinus. 18.30 u. zond. 9 en 10.30 u. T c0. Koewacht - H. H. Philippus en bus. zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. Lamswaarde - H. CJornelis. zat. zond. 10u. .«a Nieuw-Namen - H. Jozef. zat. zond. 10.30 u. in u Ossenisse - H. Willibrordus. zat. zond. 10.30 u. tg u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. zond. 8 en 10 u. 4 -nnd Sluiskil - St. Antonius. zat. 19 u. 9- iio Terhole - H. Gerardus Majelia- 19 u. zond. 8 en 10-u. 19 Axel - H. Gregoriüs de Grote, za U. ZOnd. 11Nrafljt Philippine -r Q:*L. Vr. Hemelt zat. 17 u. zond. 9.30 u. i„aart Sas van Gent - Maria Hemeiv* zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. „Ars Zandstraat - H. Pastoor van zond. 10 u. .^frini' Terneuzen - H. Willibrordus! .q# teitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 e u. Verrezen Christus: Maana- zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur- Hoek - H. Kruiskerk, zond. l0 dfuaart Zuiddorpe - H. Maria Heme zat. 17 u. zond. 9.45 u. TIM ass fnl stelen «en massaal volksvergrijp door Peter Schouten ALSOF eindelijk het redmid del is gevonden, zo trekken honderdduizenden getergde Nederlanders de laatste maanden in drommen naar buurt- en wijkhuizen om er de postcode en het huisnum mer in hun fiets te laten slaan. Ze gaan er voor in de rij staan. Want het kost niets of soms maar een paar kwartjes. En je kunt nooit weten, misschien helpt het. Zo langzamerhand heeft elk gezin de ellende wel een keer meegemaakt. „In sommige gezinnen meer dan eens", weet adjudant P. van der Sluis van de Oosterhoutse gemeentepolitie uit ervaring. „Nog niet zo lang gele den kwam hier een mevrouw uit Dongen aangifte doen van de diefstal van haar fiets. Ze was op ziekenbe zoek geweest. Spiksplinternieuw kar retje. Waarde achthonderd piek. Foetsie. Ze huilde, want de avond te voren was de net zo nieuwe fiets van haar man ook al weggehaald. Dat zijn klappen die aankomen in een gewoon gezinsbudget". „De dieven", denkt Van der Sluis hardop, „realiseren zich waarschijn lijk niet, welke ellende ze aanrichten. De praktijk heeft ons geleerd, dat verreweg het grootste deel van de buit bij de zogenaamde 'gelegen- heidsdief' terecht komt. Bij mensen zoals u en ik. Niet bij de harde crimi nelen. Natuurlijk, er zijn ook nog wel een paar van die brutale makkers die - soms zelfs op bestelling - hun vrachtwagen midden in de stad vol laden. Maar dat zijn uitzonderingen. Statistisch heb ik daar nog nergens cijfers over gelezen. Toch durf ik vanuit onze eigen praktijk beweren, dat het leeuwedeel van de fietsen ge stolen wordt door 'gewone' mensen". Het gedrag van de verzekerings maatschappijen lijkt hem gelijk te geven. In de vier grote steden be draagt het 'eigen risico' op een verze kering tegen diefstal maar liefst 36 procent, terwijl de gedupeerden in steden met bijvoorbeeld veel studen ten bij diefstal nog altijd 25 procent voor eigen rekening moeten nemen. Jongens, die een avondje gaan stappen en 's nachts de bus missen, pakken gewoon de eerste beste fiets, die ze voor de grijpgrage klauwen komt? Van der Sluis: „Precies, zo gaat het. Soms vind je die fiets aan het andere eind van de stad terug. Soms is hij helemaal verdwenen. Jammer". Hij herinnert zich een telefoontje, dat op een nacht in de meldkamer binnen kwam. „Iemand had vanuit zijn huis gezien, dat een man een fiets Een ketting alleen aan het voorwiel is niet voldoende. in het kanaal stond te gooien. Toen wij arriveerden, was de vogel helaas gevlogen. De volgende dag ben ik met Rijkswaterstaat op die plek gaan dreggen. We kregen hem eruit. Maar niet alleen die fiets. Er bleven fietsen boven komen. Bij de dertig zijn we gestopt. De kanaalbodem ligt gewoon bezaaid met fietsen, vooral in de buurt van de bruggen". Fietsen stelen is een massaal volks vergrijp, net zo populair als het ont duiken van de belasting? „Daar heeft het veel van weg", vindt Van der Sluis. „Vooral de gelegenheidsdief doet het. En die zijn er kennelijk veel. Maar vergeet vooral de laatste tijd ook de categorie van de heroïnever- slaafden niet. Een junk steelt een fiets en verkoopt hem in het eerste beste café voor een habbekrats. Een onbe hoorlijk vergrendelde fiets is immers een aantrekkelijker prooi dan een stereo-installatie in een auto. Voor dat laatste heeft hij meer tijd nodig en is dus de kans betrapt te worden veel groter". Als de gemiddelde schaamtedrem- pel van de Nederlander zo laag is, zal de gravure van postcode en huisnum mer dan wel helpen? Van der Sluijs, die in Oosterhout de graveeracties coördineert, is optimistisch: „Het af gelopen weekend zijn bij ons enkel meldingen van fietsdiefstallen bin nengekomen uit de wijken waar we met de graveerploeg nog niet op be zoek zijn geweest. Dat hoeft natuur lijk nog niet alles te zeggen, maar het is toch wel een opmerkelijk toeval!" Onmiddellijk na de start van het fietsgraveren boekte de Oosterhoutse politie trouwens haar eerste succesje. Een fiets, die 's middags van een in scriptie voorzien was en 's avonds ge stolen werd, kon de volgende dag al weer bij de geschrokken eigenaar worden terugbezorgd. „Toen de man aangifte deed, stond zijn fiets al bij ons in de kelder. Wij waren nog bezig met het opsporen van de eigenaar aan de hand van de in het frame ingesla gen code". „Maar er zijn", vertelt hij, „nog veel meer nuttige aspecten. Laatst bij een dodelijk ongeval konden we iden titeit en herkomst van het slachtoffer, dat verder niets bij zich had, dankzij De politie graveert fietsen op het station in Oudenbosch. de code-inscriptie toch pijlsnel ach terhalen. En denk eens aan een ver dacht iemand, die 's nachts op de fiets wordt aangehouden. De eerste vragen zijn natuurlijk 'Wie ben je?' en 'Waar woon je?'. Hij moet dan het antwoord verrekte snel kunnen ophoesten. En het moet ook kloppen met de code op het frame van zijn fiets. Nee, als je het mij vraagt, dan gaat van de fiets- gravure een behoorlijk stukje pre ventie uit. Het kan gewoon niet an ders". „Gewoon met de slijptol erover. Dan eventjes overlakken. En wég is de code", reageert rijwielhandelaar Piet Trommelen. Hij vindt de fiets- graveeracties weliswaar positief, voorziet de nieuwe fietsen die zijn zaak uitgaan op verzoek van de klant dan ook van een code, maar waar schuwt tegen al te groot optimisme. „Daar word ik nou zo moe van", reageert Van der Sluis. „Die opmer king hoor je het meest, even de slijp tol erover. Maar niemand haalt het toch in zijn hoofd om met een slijptol de straat op te gaan? De profs, ja die doen dat natuurlijk thuis in de werk plaats. Maar ik heb al verteld dat het Zo zet de verkenner zijn fiets op slot gros van de diefstallen niet wordt ge pleegd door zware criminelen". Trommelen heeft daar een andere mening over. „Alles wat je doet om diefstal te voorkomen, is voor niets gedaan. Neem nou die dure ANWB- sloten met extra verzekering. Die dingen zijn spierwit. De dief haalt ze er zo uit. Dan weet hij tenminste ze ker, dat hij een waardevolle fiets te pakken heeft!" Trommelen is ook al lerminst te spreken over de plaats, waarop de duizenden vrijwilligers in het hele land de code ingraveren. „Wij vakmensen slaan de code in on der op de trapas. Veel netter". „Onzin", vindt Van der Sluis. „We hebben niet voor niets landelijk, op voorstel van het Bureau Voorkoming Misdrijven, afgesproken om de code te graveren aan de rechterkant op het frame, direct onder de zadelpen. Ik zie dat trouwens al gebeuren, de con trole op straat. Dan zouden wij voort aan telkens al die fietsen op hun kop moeten zetten. Dat is toch belache lijk! Natuurlijk graveert de een de code wat netter dan de ander. Onge twijfeld. Maar zó ontsierend is die in scriptie nu ook weer niet. Het gaat om het nut. Laten we dat niet vergeten". Ook bij het ministerie van Justitie zijn geen cijfers van onderzoeken be kend, waaruit zou blijken in hoeverre Van der Sluis gelijk heeft. „We weten alleen uit CBS-statistieken, dat van de 'gepakte' fietsendieven 50 procent minderjarig is en 95 procent van het mannelijk geslacht", zegt een woord voerder van Justitie. De heer D. van Oosterzee van het Landelijk Bureau Voorkoming Mis drijven ontleent aan een dissertatie ('De vogelvrije fietser') van de crimi noloog C. Vermeer een paar indruk ken. „Indicaties hoor, meer niet. Daaruit blijkt dat het vaak gaat om ballorigheid, lamlendigheid, ver slaafden ook. En vaak zijn de dieven mensen, die eerder zelf waren besto len. Dat laatste is natuurlijk wel het allertreurigste". Van Oosterzee is tevreden over het verloop van de gravure-acties. „De opkomst is zeer behoorlijk. Voor alle duidelijkheid: met een inscriptie is de fiets natuurlijk niet voor honderd procent beveiligd. Maar onze actie is wél een prima aanzet tot aanmerke lijke verbetering van de preventie". - FOTO'S DE STEM ARCHIEF Het begint erop te lijken, dat vol gend jaar zestig procent van het va derlandse fietsenpark van een code voorzien is. Waarom zouden we die andere veertig procent niet bij wette lijke maatregel verplichten? Enkele jaren terug al werd vanuit politie-or- ganisaties aangedrongen op verplich te registratie en de opslag van gege vens bij de Rijksdienst voor het Weg verkeer en bij de CID (Centrale Re cherche Informatiedienst). Maar de minister voelt daar niets voor. De woordvoerder van Justitie: „Dat geeft een hoop administratieve rompslomp, waartoe voorlopig helaas de mankracht ontbreekt. Dwingende regelgeving wordt daarom hier op het departement niet overwogen. Vergeet niet, dat daarna ook op de naleving gecontroleerd zou moeten worden. Dat zou een immense verzwaring van de politietaak betekenen. Wat we wél doen, is door contacten met de fabrie ken, de groothandel en de rijwielhan del te streven naar een situatie van nagenoeg honderd procent vrijwillige dekking. Dat kunnen we op de lange duur misschien wel bereiken". En intussen blijft de Nederlander zoeken naar nieuwe wegen in de be strijding van het euvel. De fietser is het kennelijk moe om vogelvrij te zijn. Dat leidt tot aardige staaltjes van vindingrijkheid, waarvan er op de foto een paar te zien zijn. Wat te denken van het 'stankslot' van de Amsterdamse uitvinder Frits Rijksbaron? Hij ontwierp in mei '82 een slot, dat bij onoordeelkundige be handeling of verbreking een hoeveel heid buitengewoon penetrant stin kende verf op de kleding van de dief spuit en deponeerde zijn uitvinding vervolgens bij het octrooibureau. Erg veel succes heeft Rijksbaron -als we in deze contreien op onze neus mogen afgaan - met zijn uitvin ding niet gehad. En bovendien: het aantal diefstallen is de laatste jaren alleen nog maar toegenomen. In Bre da zo'n slordige 3500 en in Oosterhout ruim 500 fietsen per jaar, om een paar cijfers te noemen. Dan toch maar beter de fiets even laten graveren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21