Austin Metra in 3 jaap verteteni maar niet duurder Saab-90 de moderne versie van de 99 DE OUDE Jazeker, als ie maar Jid is v/an de juiste partij. Najaar slechte1 bietenfc Familie berichten! Aanstaande bruid Aanstaande bruidegom Kim ienmidmet epilepsie r- Commissaris \:d. Koningin wonden? Pt' nieuwe Saah 90. \bor wie 't ruimer ziet. Veel jeug t t t Een moderne auto AUTOBEDRIJF BREIMACHINEBEMONSTRATIE Epilepsie is niet zo gek als 't cr soms uitziet. DE STEM VAN DONDERDAG 18 OKTOBER 1984 CORNELIA LUCIA JOANNA AMANDA FERKET Georgius Petrus Maria Bral JAN JOHANNES CORIJN Martha Maria van Voren WILLY D'OLIESLAGER BERTRAND WILLY MAENHOUT Anna Maria Nijman w>'ctv. O THEO VERMEULEN THEO VERMEULEN Waarde ca. 80,00 3 SUISSES IN OOSTBURG BREILESSEN 3 SUISSES Jkdverteren opent deuren, makelaar. HOE KOMT m 'N DETAILLIST fe AAN EEN m SPONSOR m VOOR ZIJN 6 RECLAME- - CAMPAGNE? tl n0NPERDAG18QKT IVEL PROC KINDERBOEKE (h O Epilepsie is bepaald geen vorm van 'gekte'zoals veel mensen denken, maar niks anders dan een korte storing van de hersenaktiviteit. Teveel signalen ineens. De meesten hebben er weinig last van. Met epilepsie valt dus best te leven...als de om' geving maar niet paniekerig reageert. Onze brochure "Epilepsie is niet zo gek als 't er soms even uitziet" helpt daarbij. U krijgt 'm thuis ge' stuurd als u Sire belt, 020 - 4247 06 (9-12 uur). SIRE CAMPAGNE EINDK A) t voske JL Hulst VOOR TELEFONISCH OPGEGEVEN ADVERTENTIES AANVAARDEN WIJ GEEN ENKELE VERANTWOORDING Haar plek is leeg Haar stem is stil Wij zwijgen heer Het is Uw wil Op de leeftijd van 57 jaar is in het Akade- misch ziekenhuis te Gent overleden mijn lieve echtgenote, onze beminde, zorgzame moeder, schoonmoeder, oma, schoonzuster, tante en nicht echtgenote van Vogelwaarde: G.P.M. Bral Kloosterzande: Jeanne Dobbelaar-Bral George Dobbelaar Wilco Graauw: Annelies Heijens-Bral Jos Heijens Vogelwaarde: Etienne Bral en verloofde Bea Vancraeynest Vogelwaarde: Wilfried Bral Margret Bral-de Waal Familie Bral Familie Ferket 4581BC Vogelwaarde, 16 oktober 1984 Bossestraat 145 De uitvaartdienst zal plaatshebben op za terdag 20 oktober om 10.30 uur in de paro chiekerk van de H.H. Petrus en Paulus te Vogelwaarde (Boschkapelle), waarna de begrafenis zal plaatsvinden op de r.-k. be graafplaats aldaar. Samenkomst voor aanvang van de uit vaartdienst in bovengenoemde parochie kerk. Vrijdag 19 oktober om 19.00 uur zal een avondwake gehouden worden in de paro chiekerk te Vogelwaarde (Boschkapelle). Gelegenheid tot condoleren in het „Dorps centrum", Populierenstraat 41 te Vogel waarde na de begrafenis. Zij die door onvoorziene omstandigheden geen rouwbrief hebben ontvangen gelieven dit bericht als zodanig te beschouwen. Pa, je hebt je strijd gestreden, je hebt het als een moedig man gedaan. Niemand zal ooit weten, wat je hebt doorstaan. Met dankbaarheid voor wat hij met liefde voor ons gedaan heeft en geweest is, delen wij U met diepe droefheid mede, dat na een moedig en geduldig gedragen lijden, zacht en kalm van ons is heengegaan, na voor zien te zijn van de H. Sacramenten der Zie ken, mijn geliefde man, onze zorgzame va der, behuwdvader, opa, broer, schoonbroer en oom de Heer echtgenoot van Mevrouw Geboren op 5 juli 1915 te IJzendijke en overleden in het St.-Antoniusziekenhuis te Oostburg op 16 oktober 1984. Wij bevelen de ziel van de dierbare overle dene in uw gebeden aan. IJzendijke: M.M. Corijn-van Voren Zwijndrecht: W. Corijn G. Corijn-Duisman Ronald en Erik Breskens: R. Corijn E. Corijn-van de Velde Sandra Breskens: R. Corijn E. Corijn-Mookhoek Eliza Familie Corijn Familie van Voren 4515 CE IJzendijke, 16 oktober 1984 Nieuwstraat 8. De plechtige uitvaartdienst, waarbij U be leefd wordt uitgenodigd, wordt gehouden op vrijdagmorgen 19 oktober om 10.00 uur in de Parochiekerk van O.L. Vrouw Tenhe melopneming te IJzendijke, waarna de be grafenis op het r.-k. kerkhof aldaar. Voor zijn zielerust zal er donderdagavond om 19.00 uur een vigiliedienst worden opge dragen in bovengenoemde kerk, waarna een bezoek gebracht zal worden aan het mortuarium van het Sint Antoniuszieken- huis te Oostburg, alwaar onze dierbare overledene is opgebaard. Bezoek aldaar van 20.15 tot 20.30 uur. Samenkomst voor de familie vrijdagmor gen om 9.45 uur, Nieuwstraat 8, IJzendijke. Zij die door omstandigheden geen rouw brief hebben ontvangen gelieven deze ad vertentie als zodanig te beschouwen. Tot onze grote verslagenheid vernamen wij het overlijden van lid Wij wensen zijn familie veel sterkte in deze moeilijke dagen. Bestuur voetbalvereniging HW 24 Tot onze droefheid is plotseling van ons heengegaan, voorzien van het H. Sacra ment van de Zieken, onze dierbare broer, zwager, oom en neef weduwnaar van oud-dierenarts te Someren in de leeftijd van 68 jaar. Aardenburg: A.H. Maenhout Y.B. Maenhout- van Landschot Hulst: L.A. Buysrogge- Maenhout Maldeghem (B): M.G. van Poucke- Maenhout Middelburg (B): C.W. Quintens-Maenhout Sas van Gent: F. Nijman J.P.M. Nijman- van Goethem Helmond: H. Weijens-Nijman H.A. Weijens Heerlen: A.J. de Wild-Nijman Hoogvliet: J. Nijman-Petterson Rotterdam: J. Bokma-Nijman F. Bokma Neven en nichten 5711 AG Someren, 16 oktober 1984 Tuinstraat 10. Corr.-dres: R.A. Buysrogge, Blauwedijk 29, 4331JC Middelburg. De plechtige eucharistieviering, waarin wij afscheid van hem nemen, zal plaatsvinden op zaterdag 20 oktober a.s. om 10.30 uur in de parochiekerk van de H. Lambertus te Someren-Dorp. De begrafenis zal daarna geschieden op het parochiekerkhof. Samenkomst zaterdag om 10.00 uur in de zaal van gemeenschapshuis „de Ruchte", Laan ten Roode 71, Someren, waar gelegen heid is tot schriftelijk condoleren. Avondmis vrijdag om 19.00 uur in voor noemde kerk, waarna gelegenheid tot af scheid nemen in de rouwkapel van Huize Sonnehove, Laan ten Roode 38, Someren. Vrienden en kennissen, die geen uitnodi ging mochten ontvangen, gelieven dit be richt als zodanig te beschouwen. !0gü:^ •\^c Met leedwezen namen wij kennis van het overlijden van ons zeer gewaardeerd lid De opening van het nieuwe jachtseizoen heeft hij helaas niet meer mogen meema ken. Hij blijft in onze herinnering als een rustig en weidelijk jager. Zijn nabestaanden wensen wij veel sterkte toe om dit zware verlies te dragen. Jagersvereniging Koewacht e.o. Tot onze grote droefheid overleed op 15 ok tober jl. onze broer, zwager en oom Zwijndrecht: Maria Vermeulen Koewacht: Willy en Tilly Axel: Edith en Fons Neef en nichten \w v Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim schoots vóór uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren komt. of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wij u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa brikanten. U ziet, het is de moeite waard. Geef daarom tijdig uw onder trouwdatum door. Schriftelijk of persoonlijk aan één van de kantoren van De Stem f In blokletters invullen s.v.p. Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst. Naam bruid: adres: postcode:woonplaats: telefoon: Naam bruidegom: adres: postcode:woonplaats: datum ondertrouw: plaats van ondertrouw: datum wett. huw.:datum kerk. huw.: Dlrekt inzenden aan één van onze kantoren. In 1981 werd in Neder land de Austin Metro op de markt gebracht. In de drie jaren die er sindsdien ver streken, werd een zeer groot aantal wijzigingen en verbeteringen aan de stan daard-uitrusting van de Me tro aangebracht, terwijl de prijs - de inflatie in aanmer king genomen - in feite rela tief daalde. In het bijzonder de 1000 cm3 modellen (thans leverbaar als de Metro Surl, het goedkoopste ty pe, en de wat duurdere maar ook wat ruimer uitgeruste LS) profi teerden hiervan, ook al omdat een aantal belangrijke voorzie ningen die oorspronkelijk alleen op de duurdere modellen voor kwamen, ook bij de goedkopere typen werden aangebracht. Niet alleen de prijs van een nieu we auto speelt een rol, bij de aan koopbeslissing, ook de waarde van de auto bij inruil doet dat in belang rijke mate. Voor de Austin Metro is die waarde na twee jaar 55 a 60 procent, waarmee de Metro zich met zijn beste concurrenten kan meten. ONDERHOUD Voor de Austin Metro gelden on derhoudsbeurten die met een in terval van 20.000 km (of eenmaal per jaar, wat zich het eerst voor doet) moeten worden uitgevoerd. Voor deze beurten staat een vaste tijd, namelijk van 2 3/4 uur. KOSTEN PER KILOMETER Over een periode van 80.000 ki lometer (of twee jaar) worden de totale kosten van onderhoudsbeur ten en reparaties voor een Austin Metro op 4)4 cent per kilometer ge raamd. In dit bedrag zijn begrepen: arbeidsloon, onderdelen, olie, ban den en uitlijnen. Dit cijfer van kos ten per kilometer is aan de hand van praktijkgegevens uitgerekend door de technische afdeling van Austin Rover Nederland in Gouda. WIJZIGINGEN In de 3 jaar dat de Metro nu op de markt is zijn er een groot aantal wijzigingen doorgevoerd. De dea ler kan u er alles over vertellen. Wij noemen hier een aantal wijzigin gen op. De koppeling is verbeterd, een nieuwe koppelingsplaat met radiale dempingsveren is toege past, de koppeling grijpt nu zeer soepel aan. De motorophanging is verbeterd, waardoor trillingen en geluidsoverdracht niet meer voor komen. Alle Metro modellen uitgerust met een gelaagde ruit en veiligheidswielen en den, welke laatsten ervoor dat ook met een lekke bans redelijk doorgereden kan wow naar een veilige reparatie^ Ten opzichte van de eerste is er veel meer isolatie toegêp-' waardoor ander geluid het intej binnendringt. In het interieur nogal wat veranderd om hel i fort te verbeteren zoals nif stoelen met betere zitting rugleuning, betere steun en n» we hoofdsteunen. Verder nieu rolgordels met een unieke ophj ging. Betere plaatsing stuurwiel nieuwe beter geplaatste bec ningshefbomen, schakelaars j Een betere zijruitontwaseming, alle modellen standaard uitklapt re zijruiten, betere hoedeplam; betere zonnekleppen met mogelijkheden. En tot slot mg voorzieningen op de goedkops modellen zoals rembekrachtigs achterruitwisser en sproeier, at" terruitverwarming, mistachte lichten en achteruitrijlampen. u herbakken en rijkere en smaak» lere interieuraankleding. De Saab-90 is het basis model geworden in de reeks Saab-modellen. Met zijn volkomen nieuw achter stuk is de Saab-99 omge doopt in Saab-90. Naast een grotere bagageruimte en een grotere brandstof tank, heeft de achterophan ging van de auto dezelfde constructie als die van de Saab-900 Sedan. Andere nieuwe kenmerken zijn on der meer wielen, volgens een nieuw ontwerp, lage- druk gasschokdempers voor een betere wegligging en groter comfort en harde re klepzittingen in de motor, zodat deze nu op loodvrije benzine kan rijden. De grondige modernisering van de 99 tot de Saab-90 demonstreert het voornemen om de markt in de afzienbare toekomst te blijven voorzien van een auto van dit type. De Saab-90 zal een belangrijk deel van de activiteiten van Saab vor men en neemt ongeveer 15-20% van het produktle- en verkoopvolu- me van Saab voor zijn rekening, De nieuwe Saab Is een verdere ontwikkeling van de auto waarmee Saab tegen het einde van de zesti ger jaren een eerste stap zette op de markt voor grotere auto's. Toen de Saab-99 geïntroduceerd werd, werd hij beschouwd als een uiterst moderne auto met veel geavan ceerde en futuristische kenmer ken. Speciaal kregen het goede weggedrag en de grote inwendige ruimte van de auto lof toege zwaaid. Een groot aantal van de belangrijk ste Saab-vernieuwingen werden op de Saab-99 geïntroduceerd - zelfherstellende bumpers, de ver warmde stoel, koplampwissers, het praktische Combi Coupé idee en bovenal, Saab's speciale toepas sing van de techniek van drukvul- ling door middel van uitlaatgassen, waarbij grote prestaties gecombi neerd werden met een laag brand stofverbruik. (Turbo). In vergelijking met de concur rentie zal men bemerken dat de nieuwe Saab-90 weer een uiterst moderne auto is. De carosserrie is zeer sterk en voldoet aan uiterst stringente eisen wat de veiligheid bij botsingen betreft. Het chassis is voortdurend verder verfijnd en Is fundamenteel hetzelfde als dat van de Saab-900, dat altijd bij proeven vol lot werd beoordeeld. De schijf remmen rondom, nu met asbest- vrije blokken, zijn geconstrueerd om bestand te zijn tegen zware be lasting bij alle rij-omstandigheden. De wegligging en de actieve vei ligheid van de Saab-90 behoren tot de beste in zijn klasse. De voor wielaandrijving en de grote 15-inch wielen spelen een belangrijke rol. Toen de Saab-99 werd geïntrodu ceerd vormde voorwielaandrijving eerder een uitzondering dan de re gel. De meeste fabrikanten zijn zich nu bewust van de voordelen van voorwielaandrijving. Het levert de basis voor een chassiscon- structie die de bestuurder de beste mogelijkheden biedt om de auto in moeilijke verkeerssituaties te kun nen besturen - in het bijzonder on der winterse omstandigheden op de weg. De 99 had al bepaalde construc- tiekenmerken van de Saab-900 geérfd. Nu het gehele achterstuk van de carosserie gelijk is aan dat van de 900 Sedan, was het tevens mogelijk de achterwielophanging toe te passen waaraan de 900 zijn stabiele bedieningskenmerken te danken heeft. Een eerlijke respons en duidelijke reakties op het stuur wiel zijn van belang als de bestuur der in staat moet zijn om de auto onder alle omstandigheden te be sturen om eventuele fouten te her stellen. Het Is een bekend feit dat In dit opzicht voorwlelaandrljvlng meer „vergevend" van aard is dan ach- terwlelaandrljvlng. Een goede ge wichtsverdeling is ook belangrijk. Bij de Saab-90 wordt het meeste gewicht altijd door de voorwielen gedragen - zelfs als de auto vu dig beladen is. De bestuurt wordt derhalve nooit onaa-o naam verrast door verandering? in het gedrag van de auto bijt. vervoeren van verschillende lap gen. De inwendige veiligheid bah» tot de beste in zijn klasse. Dit wor aangetoond door onderzoeken® ongevallen. De carrosserie is volkomen gewijzigd vanaf de nu delste dakstijl tot de achterbump? Dit heeft het mogelijk gemaakt i bagageruimte tot 617 dm1 te ve groten. Met neergeklapte acte bank neemt de inhoud van ruimte toe tot 1.5 m3. Het nieuw achterstuk kan ook een brandstoftank bergen - 63 lil vergeleken met 58 liter bij De Saab-90 wordt uitsluiten gefabriceerd als een tweeden Sedan en wordt aangedreven oco de beproefde Saab twee liter mot met enkele carburator die 10001 pk(73 kW) ontwikkelt. De vijf w snellingsbak heeft iets lagere m brengingsverhoudingen dan voer heen het geval was, zodat deaii zowel zuinig als sportief kan wv den bereden. Een voorspoiler standaard aangebracht op Saab-90 hetgeen de auto sportiever aanzien geeft. De bi uitrusting van de Saab-90 t een hoge standaard. De veil( heidskenmerken zijn onder meer: veiligheidsriemen voor de pa giers achterin, buitenspiegels beide kanten die van binne» kunnen worden versteld, wissers op de koplampen, koplampen4 samen met de ontsteking autora tisch worden uitgeschakeld r elektrisch verwarmde bestuurders stoel. De Saab-90 is standaard uiigs rust met laagproflel banden«r een lage rolweerstand hetgeen a het lage brandstofverbruik 4 draagt, Deze uitvoering is ook» een voorspoiler voorzien die a luchtweerstand bij hoge snelden vermindert. Als extra kan op model een schuifdak worden jts verd. Kom even langs bij uw SAAB dealer voor geheel ZEEUWS-VLAANDEREN Mr. F.J. Haarmanweg 56 Terneuzen Tel. 01150-18888 houdt op woensdag 24 oktober vanaf 14.00 uur Tevens beginnen wij met zowel hand- als machinebreien Inlichtingen 01170-3858 of 2389 Ook hebben wij AB-stoffen voor rokken Ter kennismaking 10% KORTING BROUWERIJSTRAAT II OOSTBURG TELEFOON 076-236881 Gee slui Van een onz HULST - Er is vrij we gelijk tegen het door gestelde regio-advie ster ziekenhuis wordt Hoewel de advocaat, do genomen, er nog niet helei secretaris F. Franken zo g roep kan worden aangetel Dat kan in elk geval wel te gen een eventueel besluit van je staatssecretaris om een procedure in gang te zetten voor de sluiting van het Hul ster ziekenhuis. Als dat ge- oeurt, is het ziekenhuisbe- ituur, en ook het gemeentebe stuur, vast van plan dat be sluit via een beroepsprocedure aan te vechten. Tot het zover is, kan er dus weinig actie worden ondernomen. Inmiddels heeft de Onder nemingsraad van het Hulster ziekenhuis het bestuur ge vraagd te proberen de in het slop geraakte onderhandelin gen over een fusie tussen de Zeeuwsvlaamse ziekenhuizen weer op te starten. Zoals be kend is de bestuursraad die zich daarmee bezighield, 'ont ploft'. De OR komt nu met een voorstel een stuurgroep in het leven te roepen die nauwere samenwerking moet gaan be vorderen die uiteindelijk re sulteert in een fusie. In de stuurgroep zouden van ieder ziekenhuis een bestuurslid, Van onze correspondent GOES - De Kinderboeken week zit er bijna op. Hoewel de week officieel tot 20 oktober voortduurt, houden de Beve- landse en Zeeuwsvlaamse bi bliotheken vandaag hun laat ste activiteiten. Gisteren waren de feestelij- kiheden vooral gericht op de jongere kinderen tot ongeveer zeven jaar. Een van de hoogte punten in het programma-as- sortiment van de bibliotheken was de toneeluitvoering van - ós- V Publikatie aangeboden door dit blad in samenwerking met de Stichting Ideële Reclame De nieuwe kleren van de Kei zer in de openbare bibliotheek in Goes. Bijna honderd kinde ren vermaakten zich opper best bij het sprookje, opge voerd door Sjaak Vereist. Op diverse plaatsen werd er voor gelezen en werden er dia's vertoond van prentenboeken voor kleuters en eersteklas sers. In Kloosterzande was het erg gezellig. Na het voorlezen werden de kinderen aan het werk gezet. Zij moesten een zelfportret tekenen, hetgeen enkele originele ontwerpen opleverde. De openbare bibliotheek Axel meldde een gemiddelde Van een onz SAS VAN GENT/BREDA - B dan steen en been klagen len jaar geleden was het alle Wn bericht in het gisteren v< unie over voorgaande campag 1974 is een van de beruchtste O'npagnes geweest. In Zuid- West-Nederland viel in de erfst zoveel regen als sineii (ADVERTENTIE) -<& Café-Restaurant crpv Bierkaaistraal 8 TXD Tel. 01140-13444 "ct adres voor uw familiedi- ncrs, kolliclafels enz. Gere- "W'niecrde keuken, aparte A™ aanwezig, neserveren Pndlig voor u on voor ons. Keuken open van 12 lol 21 "ur' Dinsdags gesloten

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 14