Austin Metra in 3 jaap
verteteni maar niet duurder
Saab-90 de moderne versie van de 99
DE OUDE
Jazeker, als ie maar
Jid is v/an de juiste partij.
Najaar
slechte1
bietenfc
Familie berichten!
Aanstaande bruid
Aanstaande bruidegom
Kim ienmidmet epilepsie
r- Commissaris
\:d. Koningin wonden?
Pt' nieuwe Saah 90.
\bor wie 't ruimer ziet.
Veel jeug
t
t
t
Een moderne auto
AUTOBEDRIJF
BREIMACHINEBEMONSTRATIE
Epilepsie is niet zo gek als 't cr soms uitziet.
DE STEM VAN DONDERDAG 18 OKTOBER 1984
CORNELIA LUCIA JOANNA
AMANDA FERKET
Georgius Petrus Maria Bral
JAN JOHANNES CORIJN
Martha Maria van Voren
WILLY D'OLIESLAGER
BERTRAND WILLY MAENHOUT
Anna Maria Nijman
w>'ctv.
O
THEO VERMEULEN
THEO VERMEULEN
Waarde ca. 80,00
3 SUISSES IN OOSTBURG
BREILESSEN
3 SUISSES
Jkdverteren
opent deuren,
makelaar.
HOE KOMT m
'N DETAILLIST fe
AAN EEN m
SPONSOR m
VOOR ZIJN 6
RECLAME- -
CAMPAGNE? tl
n0NPERDAG18QKT
IVEL PROC
KINDERBOEKE
(h
O Epilepsie is bepaald geen vorm van 'gekte'zoals
veel mensen denken, maar niks anders dan een korte
storing van de hersenaktiviteit. Teveel signalen ineens.
De meesten hebben er weinig last van.
Met epilepsie valt dus best te leven...als de om'
geving maar niet paniekerig reageert.
Onze brochure "Epilepsie is niet zo gek als 't er
soms even uitziet" helpt daarbij. U krijgt 'm thuis ge'
stuurd als u Sire belt, 020 - 4247 06 (9-12 uur). SIRE
CAMPAGNE EINDK
A) t voske
JL Hulst
VOOR TELEFONISCH OPGEGEVEN ADVERTENTIES
AANVAARDEN WIJ GEEN ENKELE VERANTWOORDING
Haar plek is leeg
Haar stem is stil
Wij zwijgen heer
Het is Uw wil
Op de leeftijd van 57 jaar is in het Akade-
misch ziekenhuis te Gent overleden mijn
lieve echtgenote, onze beminde, zorgzame
moeder, schoonmoeder, oma, schoonzuster,
tante en nicht
echtgenote van
Vogelwaarde:
G.P.M. Bral
Kloosterzande:
Jeanne Dobbelaar-Bral
George Dobbelaar
Wilco
Graauw:
Annelies Heijens-Bral
Jos Heijens
Vogelwaarde:
Etienne Bral en verloofde
Bea Vancraeynest
Vogelwaarde:
Wilfried Bral
Margret Bral-de Waal
Familie Bral
Familie Ferket
4581BC Vogelwaarde, 16 oktober 1984
Bossestraat 145
De uitvaartdienst zal plaatshebben op za
terdag 20 oktober om 10.30 uur in de paro
chiekerk van de H.H. Petrus en Paulus te
Vogelwaarde (Boschkapelle), waarna de
begrafenis zal plaatsvinden op de r.-k. be
graafplaats aldaar.
Samenkomst voor aanvang van de uit
vaartdienst in bovengenoemde parochie
kerk.
Vrijdag 19 oktober om 19.00 uur zal een
avondwake gehouden worden in de paro
chiekerk te Vogelwaarde (Boschkapelle).
Gelegenheid tot condoleren in het „Dorps
centrum", Populierenstraat 41 te Vogel
waarde na de begrafenis.
Zij die door onvoorziene omstandigheden
geen rouwbrief hebben ontvangen gelieven
dit bericht als zodanig te beschouwen.
Pa, je hebt je strijd gestreden,
je hebt het als een moedig man gedaan.
Niemand zal ooit weten,
wat je hebt doorstaan.
Met dankbaarheid voor wat hij met liefde
voor ons gedaan heeft en geweest is, delen
wij U met diepe droefheid mede, dat na een
moedig en geduldig gedragen lijden, zacht
en kalm van ons is heengegaan, na voor
zien te zijn van de H. Sacramenten der Zie
ken, mijn geliefde man, onze zorgzame va
der, behuwdvader, opa, broer, schoonbroer
en oom
de Heer
echtgenoot van Mevrouw
Geboren op 5 juli 1915 te IJzendijke en
overleden in het St.-Antoniusziekenhuis te
Oostburg op 16 oktober 1984.
Wij bevelen de ziel van de dierbare overle
dene in uw gebeden aan.
IJzendijke:
M.M. Corijn-van Voren
Zwijndrecht:
W. Corijn
G. Corijn-Duisman
Ronald en Erik
Breskens:
R. Corijn
E. Corijn-van de Velde
Sandra
Breskens:
R. Corijn
E. Corijn-Mookhoek
Eliza
Familie Corijn
Familie van Voren
4515 CE IJzendijke, 16 oktober 1984
Nieuwstraat 8.
De plechtige uitvaartdienst, waarbij U be
leefd wordt uitgenodigd, wordt gehouden
op vrijdagmorgen 19 oktober om 10.00 uur
in de Parochiekerk van O.L. Vrouw Tenhe
melopneming te IJzendijke, waarna de be
grafenis op het r.-k. kerkhof aldaar.
Voor zijn zielerust zal er donderdagavond
om 19.00 uur een vigiliedienst worden opge
dragen in bovengenoemde kerk, waarna
een bezoek gebracht zal worden aan het
mortuarium van het Sint Antoniuszieken-
huis te Oostburg, alwaar onze dierbare
overledene is opgebaard. Bezoek aldaar
van 20.15 tot 20.30 uur.
Samenkomst voor de familie vrijdagmor
gen om 9.45 uur, Nieuwstraat 8, IJzendijke.
Zij die door omstandigheden geen rouw
brief hebben ontvangen gelieven deze ad
vertentie als zodanig te beschouwen.
Tot onze grote verslagenheid vernamen wij
het overlijden van lid
Wij wensen zijn familie veel sterkte in deze
moeilijke dagen.
Bestuur voetbalvereniging
HW 24
Tot onze droefheid is plotseling van ons
heengegaan, voorzien van het H. Sacra
ment van de Zieken, onze dierbare broer,
zwager, oom en neef
weduwnaar van
oud-dierenarts te Someren
in de leeftijd van 68 jaar.
Aardenburg:
A.H. Maenhout
Y.B. Maenhout-
van Landschot
Hulst:
L.A. Buysrogge-
Maenhout
Maldeghem (B):
M.G. van Poucke-
Maenhout
Middelburg (B):
C.W. Quintens-Maenhout
Sas van Gent:
F. Nijman
J.P.M. Nijman-
van Goethem
Helmond:
H. Weijens-Nijman
H.A. Weijens
Heerlen:
A.J. de Wild-Nijman
Hoogvliet:
J. Nijman-Petterson
Rotterdam:
J. Bokma-Nijman
F. Bokma
Neven en nichten
5711 AG Someren, 16 oktober 1984
Tuinstraat 10.
Corr.-dres: R.A. Buysrogge, Blauwedijk 29,
4331JC Middelburg.
De plechtige eucharistieviering, waarin wij
afscheid van hem nemen, zal plaatsvinden
op zaterdag 20 oktober a.s. om 10.30 uur in
de parochiekerk van de H. Lambertus te
Someren-Dorp.
De begrafenis zal daarna geschieden op het
parochiekerkhof.
Samenkomst zaterdag om 10.00 uur in de
zaal van gemeenschapshuis „de Ruchte",
Laan ten Roode 71, Someren, waar gelegen
heid is tot schriftelijk condoleren.
Avondmis vrijdag om 19.00 uur in voor
noemde kerk, waarna gelegenheid tot af
scheid nemen in de rouwkapel van Huize
Sonnehove, Laan ten Roode 38, Someren.
Vrienden en kennissen, die geen uitnodi
ging mochten ontvangen, gelieven dit be
richt als zodanig te beschouwen.
!0gü:^
•\^c
Met leedwezen namen wij kennis van het
overlijden van ons zeer gewaardeerd lid
De opening van het nieuwe jachtseizoen
heeft hij helaas niet meer mogen meema
ken. Hij blijft in onze herinnering als een
rustig en weidelijk jager.
Zijn nabestaanden wensen wij veel sterkte
toe om dit zware verlies te dragen.
Jagersvereniging
Koewacht e.o.
Tot onze grote droefheid overleed op 15 ok
tober jl. onze broer, zwager en oom
Zwijndrecht:
Maria Vermeulen
Koewacht:
Willy en Tilly
Axel:
Edith en Fons
Neef en nichten
\w v
Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw
tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem
Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim
schoots vóór uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren
komt. of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wij
u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst
Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met
talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie
bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa
brikanten.
U ziet, het is de moeite waard.
Geef daarom tijdig uw onder
trouwdatum door.
Schriftelijk of persoonlijk aan
één van de kantoren van
De Stem
f
In blokletters invullen s.v.p.
Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de
hostess van de Felicitatiedienst.
Naam bruid:
adres:
postcode:woonplaats:
telefoon:
Naam bruidegom:
adres:
postcode:woonplaats:
datum ondertrouw:
plaats van ondertrouw:
datum wett. huw.:datum kerk. huw.:
Dlrekt inzenden aan één van onze kantoren.
In 1981 werd in Neder
land de Austin Metro op de
markt gebracht. In de drie
jaren die er sindsdien ver
streken, werd een zeer
groot aantal wijzigingen en
verbeteringen aan de stan
daard-uitrusting van de Me
tro aangebracht, terwijl de
prijs - de inflatie in aanmer
king genomen - in feite rela
tief daalde.
In het bijzonder de 1000 cm3
modellen (thans leverbaar als de
Metro Surl, het goedkoopste ty
pe, en de wat duurdere maar ook
wat ruimer uitgeruste LS) profi
teerden hiervan, ook al omdat
een aantal belangrijke voorzie
ningen die oorspronkelijk alleen
op de duurdere modellen voor
kwamen, ook bij de goedkopere
typen werden aangebracht.
Niet alleen de prijs van een nieu
we auto speelt een rol, bij de aan
koopbeslissing, ook de waarde van
de auto bij inruil doet dat in belang
rijke mate. Voor de Austin Metro is
die waarde na twee jaar 55 a 60
procent, waarmee de Metro zich
met zijn beste concurrenten kan
meten.
ONDERHOUD
Voor de Austin Metro gelden on
derhoudsbeurten die met een in
terval van 20.000 km (of eenmaal
per jaar, wat zich het eerst voor
doet) moeten worden uitgevoerd.
Voor deze beurten staat een vaste
tijd, namelijk van 2 3/4 uur.
KOSTEN PER
KILOMETER
Over een periode van 80.000 ki
lometer (of twee jaar) worden de
totale kosten van onderhoudsbeur
ten en reparaties voor een Austin
Metro op 4)4 cent per kilometer ge
raamd. In dit bedrag zijn begrepen:
arbeidsloon, onderdelen, olie, ban
den en uitlijnen. Dit cijfer van kos
ten per kilometer is aan de hand
van praktijkgegevens uitgerekend
door de technische afdeling van
Austin Rover Nederland in Gouda.
WIJZIGINGEN
In de 3 jaar dat de Metro nu op
de markt is zijn er een groot aantal
wijzigingen doorgevoerd. De dea
ler kan u er alles over vertellen. Wij
noemen hier een aantal wijzigin
gen op. De koppeling is verbeterd,
een nieuwe koppelingsplaat met
radiale dempingsveren is toege
past, de koppeling grijpt nu zeer
soepel aan. De motorophanging is
verbeterd, waardoor trillingen en
geluidsoverdracht niet meer voor
komen. Alle Metro modellen
uitgerust met een gelaagde
ruit en veiligheidswielen en
den, welke laatsten ervoor
dat ook met een lekke bans
redelijk doorgereden kan wow
naar een veilige reparatie^
Ten opzichte van de eerste
is er veel meer isolatie toegêp-'
waardoor ander geluid het intej
binnendringt. In het interieur
nogal wat veranderd om hel i
fort te verbeteren zoals nif
stoelen met betere zitting
rugleuning, betere steun en n»
we hoofdsteunen. Verder nieu
rolgordels met een unieke ophj
ging. Betere plaatsing stuurwiel
nieuwe beter geplaatste bec
ningshefbomen, schakelaars j
Een betere zijruitontwaseming,
alle modellen standaard uitklapt
re zijruiten, betere hoedeplam;
betere zonnekleppen met
mogelijkheden.
En tot slot mg
voorzieningen op de goedkops
modellen zoals rembekrachtigs
achterruitwisser en sproeier, at"
terruitverwarming, mistachte
lichten en achteruitrijlampen. u
herbakken en rijkere en smaak»
lere interieuraankleding.
De Saab-90 is het basis
model geworden in de
reeks Saab-modellen. Met
zijn volkomen nieuw achter
stuk is de Saab-99 omge
doopt in Saab-90. Naast
een grotere bagageruimte
en een grotere brandstof
tank, heeft de achterophan
ging van de auto dezelfde
constructie als die van de
Saab-900 Sedan. Andere
nieuwe kenmerken zijn on
der meer wielen, volgens
een nieuw ontwerp, lage-
druk gasschokdempers
voor een betere wegligging
en groter comfort en harde
re klepzittingen in de motor,
zodat deze nu op loodvrije
benzine kan rijden.
De grondige modernisering van
de 99 tot de Saab-90 demonstreert
het voornemen om de markt in de
afzienbare toekomst te blijven
voorzien van een auto van dit type.
De Saab-90 zal een belangrijk deel
van de activiteiten van Saab vor
men en neemt ongeveer 15-20%
van het produktle- en verkoopvolu-
me van Saab voor zijn rekening,
De nieuwe Saab Is een verdere
ontwikkeling van de auto waarmee
Saab tegen het einde van de zesti
ger jaren een eerste stap zette op
de markt voor grotere auto's. Toen
de Saab-99 geïntroduceerd werd,
werd hij beschouwd als een uiterst
moderne auto met veel geavan
ceerde en futuristische kenmer
ken. Speciaal kregen het goede
weggedrag en de grote inwendige
ruimte van de auto lof toege
zwaaid.
Een groot aantal van de belangrijk
ste Saab-vernieuwingen werden
op de Saab-99 geïntroduceerd -
zelfherstellende bumpers, de ver
warmde stoel, koplampwissers, het
praktische Combi Coupé idee en
bovenal, Saab's speciale toepas
sing van de techniek van drukvul-
ling door middel van uitlaatgassen,
waarbij grote prestaties gecombi
neerd werden met een laag brand
stofverbruik. (Turbo).
In vergelijking met de concur
rentie zal men bemerken dat de
nieuwe Saab-90 weer een uiterst
moderne auto is. De carosserrie is
zeer sterk en voldoet aan uiterst
stringente eisen wat de veiligheid
bij botsingen betreft. Het chassis is
voortdurend verder verfijnd en Is
fundamenteel hetzelfde als dat van
de Saab-900, dat altijd bij proeven
vol lot werd beoordeeld. De schijf
remmen rondom, nu met asbest-
vrije blokken, zijn geconstrueerd
om bestand te zijn tegen zware be
lasting bij alle rij-omstandigheden.
De wegligging en de actieve vei
ligheid van de Saab-90 behoren tot
de beste in zijn klasse. De voor
wielaandrijving en de grote 15-inch
wielen spelen een belangrijke rol.
Toen de Saab-99 werd geïntrodu
ceerd vormde voorwielaandrijving
eerder een uitzondering dan de re
gel. De meeste fabrikanten zijn
zich nu bewust van de voordelen
van voorwielaandrijving. Het levert
de basis voor een chassiscon-
structie die de bestuurder de beste
mogelijkheden biedt om de auto in
moeilijke verkeerssituaties te kun
nen besturen - in het bijzonder on
der winterse omstandigheden op
de weg.
De 99 had al bepaalde construc-
tiekenmerken van de Saab-900
geérfd. Nu het gehele achterstuk
van de carosserie gelijk is aan dat
van de 900 Sedan, was het tevens
mogelijk de achterwielophanging
toe te passen waaraan de 900 zijn
stabiele bedieningskenmerken te
danken heeft. Een eerlijke respons
en duidelijke reakties op het stuur
wiel zijn van belang als de bestuur
der in staat moet zijn om de auto
onder alle omstandigheden te be
sturen om eventuele fouten te her
stellen.
Het Is een bekend feit dat In dit
opzicht voorwlelaandrljvlng meer
„vergevend" van aard is dan ach-
terwlelaandrljvlng. Een goede ge
wichtsverdeling is ook belangrijk.
Bij de Saab-90 wordt het meeste
gewicht altijd door de voorwielen
gedragen - zelfs als de auto vu
dig beladen is. De bestuurt
wordt derhalve nooit onaa-o
naam verrast door verandering?
in het gedrag van de auto bijt.
vervoeren van verschillende lap
gen.
De inwendige veiligheid bah»
tot de beste in zijn klasse. Dit wor
aangetoond door onderzoeken®
ongevallen. De carrosserie is
volkomen gewijzigd vanaf de nu
delste dakstijl tot de achterbump?
Dit heeft het mogelijk gemaakt i
bagageruimte tot 617 dm1 te ve
groten. Met neergeklapte acte
bank neemt de inhoud van
ruimte toe tot 1.5 m3. Het nieuw
achterstuk kan ook een
brandstoftank bergen - 63 lil
vergeleken met 58 liter bij
De Saab-90 wordt uitsluiten
gefabriceerd als een tweeden
Sedan en wordt aangedreven oco
de beproefde Saab twee liter mot
met enkele carburator die 10001
pk(73 kW) ontwikkelt. De vijf w
snellingsbak heeft iets lagere m
brengingsverhoudingen dan voer
heen het geval was, zodat deaii
zowel zuinig als sportief kan wv
den bereden. Een voorspoiler
standaard aangebracht op
Saab-90 hetgeen de auto
sportiever aanzien geeft. De bi
uitrusting van de Saab-90 t
een hoge standaard. De veil(
heidskenmerken zijn onder meer:
veiligheidsriemen voor de pa
giers achterin, buitenspiegels
beide kanten die van binne»
kunnen worden versteld, wissers
op de koplampen, koplampen4
samen met de ontsteking autora
tisch worden uitgeschakeld r
elektrisch verwarmde bestuurders
stoel.
De Saab-90 is standaard uiigs
rust met laagproflel banden«r
een lage rolweerstand hetgeen a
het lage brandstofverbruik 4
draagt, Deze uitvoering is ook»
een voorspoiler voorzien die a
luchtweerstand bij hoge snelden
vermindert. Als extra kan op
model een schuifdak worden jts
verd.
Kom even langs bij uw SAAB dealer voor geheel
ZEEUWS-VLAANDEREN
Mr. F.J. Haarmanweg 56 Terneuzen
Tel. 01150-18888
houdt op woensdag 24 oktober
vanaf 14.00 uur
Tevens beginnen wij met
zowel hand- als machinebreien
Inlichtingen 01170-3858 of 2389
Ook hebben wij AB-stoffen voor rokken
Ter kennismaking 10% KORTING
BROUWERIJSTRAAT II
OOSTBURG
TELEFOON 076-236881
Gee
slui
Van een onz
HULST - Er is vrij we
gelijk tegen het door
gestelde regio-advie
ster ziekenhuis wordt
Hoewel de advocaat, do
genomen, er nog niet helei
secretaris F. Franken zo g
roep kan worden aangetel
Dat kan in elk geval wel te
gen een eventueel besluit van
je staatssecretaris om een
procedure in gang te zetten
voor de sluiting van het Hul
ster ziekenhuis. Als dat ge-
oeurt, is het ziekenhuisbe-
ituur, en ook het gemeentebe
stuur, vast van plan dat be
sluit via een beroepsprocedure
aan te vechten. Tot het zover
is, kan er dus weinig actie
worden ondernomen.
Inmiddels heeft de Onder
nemingsraad van het Hulster
ziekenhuis het bestuur ge
vraagd te proberen de in het
slop geraakte onderhandelin
gen over een fusie tussen de
Zeeuwsvlaamse ziekenhuizen
weer op te starten. Zoals be
kend is de bestuursraad die
zich daarmee bezighield, 'ont
ploft'.
De OR komt nu met een
voorstel een stuurgroep in het
leven te roepen die nauwere
samenwerking moet gaan be
vorderen die uiteindelijk re
sulteert in een fusie. In de
stuurgroep zouden van ieder
ziekenhuis een bestuurslid,
Van onze correspondent
GOES - De Kinderboeken
week zit er bijna op. Hoewel
de week officieel tot 20 oktober
voortduurt, houden de Beve-
landse en Zeeuwsvlaamse bi
bliotheken vandaag hun laat
ste activiteiten.
Gisteren waren de feestelij-
kiheden vooral gericht op de
jongere kinderen tot ongeveer
zeven jaar. Een van de hoogte
punten in het programma-as-
sortiment van de bibliotheken
was de toneeluitvoering van
- ós- V
Publikatie aangeboden door dit blad in samenwerking met de Stichting Ideële Reclame
De nieuwe kleren van de Kei
zer in de openbare bibliotheek
in Goes. Bijna honderd kinde
ren vermaakten zich opper
best bij het sprookje, opge
voerd door Sjaak Vereist. Op
diverse plaatsen werd er voor
gelezen en werden er dia's
vertoond van prentenboeken
voor kleuters en eersteklas
sers.
In Kloosterzande was het
erg gezellig. Na het voorlezen
werden de kinderen aan het
werk gezet. Zij moesten een
zelfportret tekenen, hetgeen
enkele originele ontwerpen
opleverde.
De openbare bibliotheek
Axel meldde een gemiddelde
Van een onz
SAS VAN GENT/BREDA - B
dan steen en been klagen
len jaar geleden was het alle
Wn bericht in het gisteren v<
unie over voorgaande campag
1974 is een van de beruchtste
O'npagnes geweest. In Zuid-
West-Nederland viel in de
erfst zoveel regen als sineii
(ADVERTENTIE)
-<& Café-Restaurant
crpv Bierkaaistraal 8
TXD Tel. 01140-13444
"ct adres voor uw familiedi-
ncrs, kolliclafels enz. Gere-
"W'niecrde keuken, aparte
A™ aanwezig, neserveren
Pndlig voor u on voor ons.
Keuken open van 12 lol 21
"ur' Dinsdags gesloten