1984. ld snel! E KEIZER X OER B.V. OUDE an Troost ng TEKST JACK ARENTSEN.EINDREDAKTIE LËON KRIJNEN Suzuki Alto [ER ZN. B.V. UWE AUTO'S SERIE VOOR G RIJPLEZIER Aanvulling Peugeot 305-serie Kadett kan hoog scoren MITSUBISHI Fiat Uno Renault 11 Peugeot 205 BMW 3-serie Mitsubishi Colt Toyota Corolla 'JBISHI-DEALER ARABE A53 ËDDEALER tEUWS- VLAANDEREN 101150-94564 if 6, Terneuzen kclusieve razend jk familiewagens die |s-Vlaanderen rneuzen k 7 - KLOOSTERZANDE 48-2147. UTOBEDRIJF Industrieterrein Axel >1155-1485 378 Mitsubishi Sapporo 2 L GL1981 980 Mini 1000 Special1978 980 Mini Automatic1980 982 Matra Simca Rancho1979 982 tanciering mogelijk t nieuwe en gebruikte auto's AUïOniEUVft A99 I UTRECHT - Het Peugeot 305-programma I is uitgebreid met een 305 GTX. Door de Lagen te voorzien van de 1905cc motor, die goed is voor een top van 182 km/u, heeft Peugeot een nieuwe snelle midden- li klasser. Uiterlijk onderscheidt de wagen zich Peugeot 305 automatic van de 305 GT door een brede sierstrip op de flanken van de carrosserie, lichtmetalen velgen en brede, lage banden. De bum pers hebben dezelfde rode sierstrippen als op de 205 GTI. Voor het eerst maakt Peu geot gebruik van infrarode afstandsbedie ning voor de centrale deurvergrendeling. Over enige tijd komt ook een 305 Auto- matique beschikbaar. Deze automaat, met 4 versnellingen en een vergrendelingssys teem voor sneller en zuiniger rijden, heeft de PSA-groep (Citroën, Peugeot en Talbot) samen met ZF ontwikkeld. ROTTERDAM De nieuwe Opel Kadett wordt dit jaar één van de belangrijkste I kandidaten voor de verkiezing „Auto van het laar 1985". Dat kan reeds nu - zo kort I na de introduktie met erg veel zekerheid vastgesteld worden. De Renault 25, die enige maanden gele den werd gelanceerd, zal het in de Euro pese verkiezing erg moeilijk krijgen, nu de I Opel ingenieurs een wagen hebben ont wikkeld die de goede zaken van het voor- ïde model heeft overgenomen en de I zwakke punten duidelijk zijn weggewerkt. Maakte de voorgaande Kadett in het in- teneur nogal wat lawaai en beviel de stug- 8 vering niet altijd even goed, de vijfde J generatie in de modelreeks die in 1962 Ij startte, heeft juist op deze twee punten een I aanzienlijke verbetering ondergaan. Daar- 1| naast is de wagen wat breder geworden, aardoor er meer ruimte in het interieur I beschikbaar is. Motorisch mag er weinig nieuws onder K de zon zijn, maar doordat het totale ge il wicht van de wagen afnam met zo'n 10 kilo I en de luchtweerstand is teruggebracht tot Ij Cw 0,32 (voor de uiterst sportieve GSi zelfs I 'et 0,30), zijn niet alleen de prestaties van de motoren aanzienlijk beter geworden, j gelijktijdig werd ook het brandstofverbruik j met 5 tot 7 procent naar beneden gebracht. Bij de presentatie in 1979 was de voor- li wielaangedreven Kadett, met een Cw van 1 de eerste auto in zijn klasse, die de |l magische grens van Cw 0,40 doorbrak is is 0.39 de gemiddelde waarde in de- lasse). Voor de aerdodynamische ont wikkeling van de nieuwe Kadett stond de wagen liefst 1200 uur in diverse Europese hn Amerikaanse windtunnels. Deze testen werden niet alleen uitgevoerd om de lucht- I weerstand zo laag mogelijk te houden, I maar gelijktijdig dienden de onderzoekin- 13sn om de veiligheid te bevorderen. I Talloze analyses van testgegevens re- I ^teerden in een vermindering van zij- I "indgevoeligheid, opwaartse krachten en I bet vuil worden van ruiten, koplampen en Ook de nieuwe Kadett heeft een lengte die net onder de 4 meter ligt. achterlichten. Ook het verminderen van het windgeruis stond centraal. Dat alles valt nu duidelijk op als men met de nieuwe Ka dett op de weg komt. De nieuwe wagen biedt een keuze uit één 12 liter motort met hoogliggende nok- kenas en vijf motoren met bovenliggende nokkenas, waaronder een dieselmotor, met cilinder inhouden van 1.3 tot 18 liter. De vermogens lopen van 55 pk (40 Kw) tot 115 pk (85 Kw) uiteen. De motoren met boven liggende nokkenas hebben een lichtmeta len crossflow cilinderkop, onderhoudsvrije elektronische ontsteking en hydraulische zelfstellende kleppen, waardoor klepstel- len overbodig is geworden. De prestaties van deze motoren, die ge koppeld zijn aan prettig schakelende 4- of 5 bakken of een automaat, mogen ook ge zien worden. De Kadett 12 S heeft een top van 155 km/u (was 150 km/u); de 13 N 160 km/u (was 150 km/u); de 1.3 S 170 km/u (was 162 km/u); de 1.6 S 180 km/u (was 170 km/u); de 1.8i 203 km/u (was 187 km/u) en de 1.6 diesel 152 km/u (was 143 km/u). Tijdens de eerste korte ritten met de nieuwe Kadett vielen niet alleen de presta ties, het geringere verbruik en het mindere rumoer op, ook de wegligging, het comfort en de besturing zijn een stuk prettiger ge worden. De gewijzigde wielophanging heeft een duidelijke positief uitwerking op de wegligging en het comfort. Door de voortrein verder te perfection- neren is het stuurkarakter vrijwel neutraal geworden. In het interieur, dat nu geheel en erg fraai bekleed is, valt het nieuwe overzichtelijke dashbord op en de werke lijk voortreffelijk zittende stoelen. De nieuwe Opel Kadett, die in de ver snellingsbakverhoudingen wel een relatief groot gat heeft tussen de tweede en derde versnellingen, is in vergelijking met de voorgaande modellen iets in prijs ver hoogd, maar daarvoor is de standaarduit rusting wel completer geworden. In 3-deurs uitvoeringen staan de goed koopste versies voor de volgende bedra gen op de prijslijst: 1.2 S 18.530.-; 1.3 S 19.642.-; 1 6 S 20.668.-; l'.8i 31 474.-; 1.6 diesel 222 442.-. MOTORS CORPORATION Peurssenstraat 54 AARDENBURG Tel.: 01177-1280 I De markante lijn die Fiat I Uno heeft gegeven, is beslist niet alleen I Lantv/oordelijk voor Het snelle succes I ^deze wagen.Van doorslaggevende be- I Uïen^s is ongetwijfeld de beschikbare JJte in het interieur. Ide ^at tot bijna boven achterbumper hoog heeft laten doorlo- n, waardoor een vrijwel recht aflopende I'^terkant is bereikt, beschikken ook de Isj>agiers op de achterbank over erg veel I 'druimte. De beenruimte is op deze I «s in de auto iets bescheidener, maar I fdat men de voeten vrij gemakkelijk Ij. r de vrij hoge zittingen van de voor- I en kan plaatsen, valt dit ruimtegebrek 0v( ih 'er de motoren van de Uno, die tot l van het Jaar 1984' is uitgeroepen, I ord We k°ri zijn, want er is niets nieuws f de zon. De Uno heeft dezelfde Hm, rrIe H« Pitmrr De Fiat Uno heeft in korte tijd z'n weg naar het pubhek gevonden. goede prestaties levert bij een relatief laag brandstofverbruik. De motor maakt wel wat lawaai. De bediening van de versnel lingsbak is niet alleen wat hakerig, maar ook stroef. Op de weg gedraagt de Uno zich vrij ongecompliceerd. Rijgedrag en weglig ging zijn goed te noemen. De vering is re delijk comfortabel. Het algeheel comfort wordt een beetje nadelig beïnvloed door het geluid van motor, rijwind en banden dat tot het interieur doordringt. Pluspunten: Erg veel ruimte in het interieur gezien de gegeven buitenafmetingen; goe de motorprestaties bij relatief laag brand stofverbruik; rustige besturing; vrij comple te standaarduitrusting. Minpunten: Bediening versnellingsbak gaat wat stroef; in het interieur dringen bij snelheden boven 100 km/u snel motor-, rij wind- en bandengeluiden door; weinig - -ï.i,-v*cj- AMSTERDAM - De Renault 11 mag tech nisch gezien geheel gelijk zijn aan de R 9, terwijl ook hetzelfde moderne onderstel en de vertrouwde, zuinige viercilindermotor onder de motorkap ligt, daarmee houdt de vergelijking tussen de Renault 11 en de 9 op. De Fransen, die de uitvinders genoemd mogen worden van de z.g. derde en vijfde deur, waren één van de eersten die ook weer afscheid van deze bouwwijze namen. De R 11 kreeg daardoor een achterpartij die veel weg heeft van de Fuego, terwijl het front van de wagen duidelijke overeen komsten heeft met de Amerikaanse versie van de R 9. Ondanks het feit dat de '11' met een lengte van 3,97 meter 10 cm kleiner is dan de '9', blijft er in het interieur meer dan vol doende ruimte over om 4 volwassenen ge rieflijk te vervoeren. Niet alleen de goed zittende stoelen en bank zorgen daarvoor, maar ook de erg fijne vering. Op de weg gedraagt de R 11 zich als een prettig sturende voorwielaandrijver, met een uitstekende koersstabiliteit. Wie niet harder rijdt dan 120 km/u, merkt niets van het wat te harde motorgeluid en het windgeruis dat bij hogere snelheid tot het interieur doordringt. Pluspunten: goede rijeigenschappen; com fortabel interieur; prettige vering; gunstig brandstofverbruik; variabele gebruiksmo gelijkheden. Minpunten: Hoofdruimte achterin beperkt; motor rumoerig bij hoge toerentallen; veel windgeruis bij hoge snelheid. De Renault 11 is ruim van opzet. De carrosserie van de Peugeot 205 is getekend door meester-styhst Pininfarina. UTRECHT - De Peugeot 205 heeft in korte tijd de weg naar autorijdend Nederland gevonden. Begrijpelijk is dat wel, want de gunstige prijsstelling, in combinatie met rij- prestaties, wegcomfort en zuinigheid, vor men hiervoor belangrijke uitgangspunten. Het komt slechts sporadisch voor dat bij kleinere wagens juist de dieselversie de meest opvallende is. Peugeot heeft met de zeliontsteker in de '205' echter een schot in de roos geplaatst. Het is niet alleen een zuinige, soepel draaiende en weinig la waai producerende motor, maar de pres taties mogen ook gezien worden. In vrij korte tijd heeft Peugeot van de 205 een complete serie op de weg gezet: van een eenvoudig basistype met 954cc motor tot een GTI-versie die een ware ras-sprin ter is. Bij alle typen staat het rij- en zitcom fort op hoog peil. Voorin is voldoende ruim te beschikbaar en ook op de achterbank heeft men niet over hoofd- en beenruimte te klagen. De stoelen zitten - hoewel bij eer ste aanblik anders vermoed wordt niet slecht. De wagen stuurt licht en exact. De versnellingsbak laat vooral in de eerste 2 versnellingen wat bijgeluiden horen, ter wijl de schakelwegen vrij lang zijn. Pluspunten: Uitstekende geluiddemping van de motor; zuinig brandstofverbruik; ruim interieur; goede stoelen; weggedrag en rij- en zitcomfort staan op hoog peil. Minpunten: Transmissie is in eerste en tweede versnelling hoorbaar; schakelwe gen zijn erg lang, knop van handchoke is* wat onhandig geplaatst; door de brede achterste zijstijlen is het zicht naar achte ren beperkt. DEN HAAG - Nadat van de BMW 3-serie in zeven jaar 1,3 miljoen wagens werden afgeleverd, vond 'Das Haus' in München het bijna 2 jaar geleden tijd om de wagen toch enigszins te vernieuwen. Zowel aan de buiten- als aan de binnen kant heeft de 3-serie nu duidelijke overeen komsten gekregen met de 5-serie. Het mo- dellenprogramma is ondertussen ook uit gebreid met een 4-deurs uitvoering. Wat echter ook bij de vernieuwe 3-serie bleef, is ondanks het feit dat de wagen wat rui mer is geworden - de beperkte ruimte op de achterbank. De serie bestaat uit de 316 met 1,8 liter motor van 66 kW; de 318i eveneens met 1,8 liter motor maar met een vermogen van 77 kW; 320i met 2,0 liter 92 kW 6-cilinder in- De wat hoekiger BMW-ovalen op de gril le, doen de nieuwe 3 er wat jonger uitzien. jectie en de 323i met 2.3 liter 102 kW 6-ci- linderinjectie. In vergelijking met het voor gaande type is vooral de 320i een stuk zui niger geworden: het fraaie injecetiesys- teem zorgt daarvoor. Haarscherpe bestu ring en voortreffelijke wegligging zijn naast de motorische kwaliteiten, de be langrijkste goede eigenschappen van de wagen. Pluspunten: Ondanks hoge motorprestaties is brandstofverbruik niet aan de te hoge kant; voortreffelijke wegligging en mes scherpe besturing; goed zicht naar alle kanten. Minpunten: Voor een moderne nieuwe auto is de Cw-waarde van 0,38 aan de ho ge kant; achterin biedt de 3-serie tegenval lende ruimte. SASSENHEIM De Colt is al een groot aantal jaren het meest verkochte model bij Mitsubishi. Enkele maanden geleden is een nieuwe versie van de wagen verschenen. Niet al leen zijn er aan de buitenkant duidelijke verschillen, ook in technisch opzicht is er het nodige gewijzigd. Zo is b.v. het moto ren-programma aanzienlijk uitgebreid. Daarnaast verdween de opvallende po wer/economybak (2x4 versnellingen met twee aparte versnellingspookjes) uit de wagen. Ook de nieuwe motoren zorgen er voor dat de Colt zich zowel in stadsverkeer als nn Hp (-jrritp wph Violpmrrrrl tVinic xr<-\e»H flo Het afgelopen voorjaar is de nieuwe Mit subishi Colt verschenen. wagen is prettig handelbaar en bestuur baar. De carrosserie heeft een aantal van de vroegere karaktertrekjes verloren, waar door de Colt uiterlijk niet meer zo eigenzin nig is. De moderne lijnen die nu zijn toege past, gecombineerd met de lengte van 3,87 meter en de breedte van 1,64 meter (5 cm meer dan het voorgaande model), hebben er wel voorgzorgd dat bestuurder en voor- passgier meer bewegingsvrijheid hebben gekregen. Op de achterbank blijft het wat krap bemeten. Ook de kofferruimte is be scheiden. Pluspunten: goede rijeigenschappen en vlotte prestaties, complete uitrusting, pret tig zittende stoelen. Minpunten: ruimte achterin en kofferbak beperkt, vering is vrij stug, motor maakt bij HEINENOORD - Voor een opmerkelijke opmars heeft de laatste 2 jaar de Suzuki Alto gezorgd. Deze compact gebouwde wagen, die zo wel in 3-deurs als in 4-deurs uitvoering wordt geleverd, heeft vooral naam ge maakt door de goede prestaties, de be trouwbaarheid en het gunstige brandstof verbruik van de 796cc tellende driecilinder motor. Ondanks het feit dat de Alto slechts 3,30 meter lang, 1,42 meter breed en 1,34 meter hoog is, valt de beschikbare ruimte in het interieur best mee. Achterin is de been ruimte beperkt. De redelijk vlotte Alto heeft een vrij directe en lichte besturing, die ove rigens wel wat vaag is. De vrij soepele motor, die gekoppeld* is aan een 4-bak en die de voorwielen aan drijft, maakt bij hoge toerentallen lawaai. Boven de 100 km/u neemt ook het windge- De Suzuki Alto heeft in vrije korte tijd een opmerkehjke opmars in ons land gemaakt. ruis sterk toe. De voorstoelen zijn vrij com fortabel. Van de Alto kan beslist niet gezegd wor den dat de wagen, die een gemakkelijk toegankelijke en behoorlijke bagageruimte heeft, modern gelijnd is. Het concept be staat ook al een groot aantal jaren. In Ja pan is de Alto al lang op de weg te vinden. Dat is de betrouwbaarheid ten goede ge komen. Pluspunten: Lichte motor levert ook bij lage toerentallen behoorlijke prestaties; binnen ruimte is in verhouding met buitenafmetin gen verrassend groot; bescheiden brand stofverbruik; goede rijprestaties en weglig ging. Minpunten: Bij hoge toerentallen is motor goed hoorbaar; veel windgeruis boven 100 km/u, besturing is wat vaag, vrije lange slag versnellingspook. RAAMSDONKSVEER Dat de tijd voor goed voorbij is dat de Japanse auto-indus trie in Europa alleen maar wagens aflever de met veel 'toeters en bellen' in de stan daarduitrusting, is nog niet zo lang gele den bewezen door Toyota. In technisch opzicht mogen de nieuwe Corolla's een toonbeeld worden genoemd van Japans vakmanschap, in het interieur is het daarentegen soberheid wat de klok slaat. Technische hoogstandjes hebben er niet alleen toegeleid dat het onderhoud van de wagens een stuk eenvoudiger, minder tijd rovend en langer uitgesteld kan worden, de voorwielaandrijving bij de sedan en hatchback modellen, heeft ook voor aan zienlijke ruimtewinst in het interieur ge zorgd. Opvallend groot is hoofdruimte. Voeg daarbij de goede rijeigenschap pen, de vlotte prestaties alsmede de ver- De Toyota Corolla heeft een soepele mo tor met erg veel trekkracht. het is duidelijk dat Toyota in eerste instan tie heeft gekeken naar de eerste behoefte van de automobilist: ongecompliceerd pro bleemloos rijden. Bij de Corolla kan gekozen worden uit 3 motoren: 13 en 1.6 liter benzine en 18 li ter diesel die stuk voor stuk aangenaam met de brandstof omspringen. Zeker als de rekening wordt gehouden met de kracht die aan de wielen wordt doorgegeven. De motoren zijn overigens wel wat luidruchtig. In het interieur is het overigens toch al niet zo stil, want het windgeruis is vrij sterk. De wagen is soepel en comfortabel geveerd. Pluspunten: Hoge prestaties; perfect scha kelende versnellingsbak; goede bochtvast heid; veel hoofdruimte; prima stoelen; gun stig brandstofverbruik; ruime kofferbak. Minpunten: Motor is te duidelijk hoorbaar; veel windgeruis; karige uitrusting; geen aelarrrrHp» voorruit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21