1984.
ld snel!
E KEIZER
X
OER B.V.
OUDE
an Troost
ng
TEKST JACK ARENTSEN.EINDREDAKTIE LËON KRIJNEN
Suzuki Alto
[ER ZN. B.V.
UWE AUTO'S
SERIE VOOR
G RIJPLEZIER
Aanvulling
Peugeot
305-serie
Kadett kan
hoog scoren
MITSUBISHI
Fiat Uno
Renault 11
Peugeot 205
BMW 3-serie
Mitsubishi
Colt
Toyota Corolla
'JBISHI-DEALER
ARABE
A53
ËDDEALER
tEUWS- VLAANDEREN
101150-94564
if 6, Terneuzen
kclusieve razend
jk familiewagens die
|s-Vlaanderen
rneuzen
k 7 - KLOOSTERZANDE
48-2147.
UTOBEDRIJF
Industrieterrein Axel
>1155-1485
378 Mitsubishi Sapporo 2 L GL1981
980 Mini 1000 Special1978
980 Mini Automatic1980
982 Matra Simca Rancho1979
982
tanciering mogelijk
t nieuwe en gebruikte auto's
AUïOniEUVft
A99
I UTRECHT - Het Peugeot 305-programma
I is uitgebreid met een 305 GTX. Door de
Lagen te voorzien van de 1905cc motor,
die goed is voor een top van 182 km/u,
heeft Peugeot een nieuwe snelle midden-
li klasser.
Uiterlijk onderscheidt de wagen zich
Peugeot 305 automatic
van de 305 GT door een brede sierstrip op
de flanken van de carrosserie, lichtmetalen
velgen en brede, lage banden. De bum
pers hebben dezelfde rode sierstrippen als
op de 205 GTI. Voor het eerst maakt Peu
geot gebruik van infrarode afstandsbedie
ning voor de centrale deurvergrendeling.
Over enige tijd komt ook een 305 Auto-
matique beschikbaar. Deze automaat, met
4 versnellingen en een vergrendelingssys
teem voor sneller en zuiniger rijden, heeft
de PSA-groep (Citroën, Peugeot en Talbot)
samen met ZF ontwikkeld.
ROTTERDAM De nieuwe Opel Kadett
wordt dit jaar één van de belangrijkste
I kandidaten voor de verkiezing „Auto van
het laar 1985". Dat kan reeds nu - zo kort
I na de introduktie met erg veel zekerheid
vastgesteld worden.
De Renault 25, die enige maanden gele
den werd gelanceerd, zal het in de Euro
pese verkiezing erg moeilijk krijgen, nu de
I Opel ingenieurs een wagen hebben ont
wikkeld die de goede zaken van het voor-
ïde model heeft overgenomen en de
I zwakke punten duidelijk zijn weggewerkt.
Maakte de voorgaande Kadett in het in-
teneur nogal wat lawaai en beviel de stug-
8 vering niet altijd even goed, de vijfde
J generatie in de modelreeks die in 1962
Ij startte, heeft juist op deze twee punten een
I aanzienlijke verbetering ondergaan. Daar-
1| naast is de wagen wat breder geworden,
aardoor er meer ruimte in het interieur
I beschikbaar is.
Motorisch mag er weinig nieuws onder
K de zon zijn, maar doordat het totale ge
il wicht van de wagen afnam met zo'n 10 kilo
I en de luchtweerstand is teruggebracht tot
Ij Cw 0,32 (voor de uiterst sportieve GSi zelfs
I 'et 0,30), zijn niet alleen de prestaties van
de motoren aanzienlijk beter geworden,
j gelijktijdig werd ook het brandstofverbruik
j met 5 tot 7 procent naar beneden gebracht.
Bij de presentatie in 1979 was de voor-
li wielaangedreven Kadett, met een Cw van
1 de eerste auto in zijn klasse, die de
|l magische grens van Cw 0,40 doorbrak
is is 0.39 de gemiddelde waarde in de-
lasse). Voor de aerdodynamische ont
wikkeling van de nieuwe Kadett stond de
wagen liefst 1200 uur in diverse Europese
hn Amerikaanse windtunnels. Deze testen
werden niet alleen uitgevoerd om de lucht-
I weerstand zo laag mogelijk te houden,
I maar gelijktijdig dienden de onderzoekin-
13sn om de veiligheid te bevorderen.
I Talloze analyses van testgegevens re-
I ^teerden in een vermindering van zij-
I "indgevoeligheid, opwaartse krachten en
I bet vuil worden van ruiten, koplampen en
Ook de nieuwe Kadett heeft een lengte
die net onder de 4 meter ligt.
achterlichten. Ook het verminderen van het
windgeruis stond centraal. Dat alles valt
nu duidelijk op als men met de nieuwe Ka
dett op de weg komt.
De nieuwe wagen biedt een keuze uit
één 12 liter motort met hoogliggende nok-
kenas en vijf motoren met bovenliggende
nokkenas, waaronder een dieselmotor, met
cilinder inhouden van 1.3 tot 18 liter. De
vermogens lopen van 55 pk (40 Kw) tot 115
pk (85 Kw) uiteen. De motoren met boven
liggende nokkenas hebben een lichtmeta
len crossflow cilinderkop, onderhoudsvrije
elektronische ontsteking en hydraulische
zelfstellende kleppen, waardoor klepstel-
len overbodig is geworden.
De prestaties van deze motoren, die ge
koppeld zijn aan prettig schakelende 4- of
5 bakken of een automaat, mogen ook ge
zien worden. De Kadett 12 S heeft een top
van 155 km/u (was 150 km/u); de 13 N 160
km/u (was 150 km/u); de 1.3 S 170 km/u
(was 162 km/u); de 1.6 S 180 km/u (was
170 km/u); de 1.8i 203 km/u (was 187
km/u) en de 1.6 diesel 152 km/u (was 143
km/u).
Tijdens de eerste korte ritten met de
nieuwe Kadett vielen niet alleen de presta
ties, het geringere verbruik en het mindere
rumoer op, ook de wegligging, het comfort
en de besturing zijn een stuk prettiger ge
worden. De gewijzigde wielophanging
heeft een duidelijke positief uitwerking op
de wegligging en het comfort.
Door de voortrein verder te perfection-
neren is het stuurkarakter vrijwel neutraal
geworden. In het interieur, dat nu geheel
en erg fraai bekleed is, valt het nieuwe
overzichtelijke dashbord op en de werke
lijk voortreffelijk zittende stoelen.
De nieuwe Opel Kadett, die in de ver
snellingsbakverhoudingen wel een relatief
groot gat heeft tussen de tweede en derde
versnellingen, is in vergelijking met de
voorgaande modellen iets in prijs ver
hoogd, maar daarvoor is de standaarduit
rusting wel completer geworden.
In 3-deurs uitvoeringen staan de goed
koopste versies voor de volgende bedra
gen op de prijslijst: 1.2 S 18.530.-; 1.3 S
19.642.-; 1 6 S 20.668.-; l'.8i 31 474.-;
1.6 diesel 222 442.-.
MOTORS CORPORATION
Peurssenstraat 54
AARDENBURG
Tel.: 01177-1280
I De markante lijn die Fiat
I Uno heeft gegeven, is beslist niet alleen
I Lantv/oordelijk voor Het snelle succes
I ^deze wagen.Van doorslaggevende be-
I Uïen^s is ongetwijfeld de beschikbare
JJte in het interieur.
Ide ^at tot bijna boven
achterbumper hoog heeft laten doorlo-
n, waardoor een vrijwel recht aflopende
I'^terkant is bereikt, beschikken ook de
Isj>agiers op de achterbank over erg veel
I 'druimte. De beenruimte is op deze
I «s in de auto iets bescheidener, maar
I fdat men de voeten vrij gemakkelijk
Ij. r de vrij hoge zittingen van de voor-
I en kan plaatsen, valt dit ruimtegebrek
0v(
ih
'er de motoren van de Uno, die tot
l van het Jaar 1984' is uitgeroepen,
I ord We k°ri zijn, want er is niets nieuws
f de zon. De Uno heeft dezelfde
Hm,
rrIe H« Pitmrr
De Fiat Uno heeft in korte tijd z'n weg
naar het pubhek gevonden.
goede prestaties levert bij een relatief laag
brandstofverbruik. De motor maakt wel
wat lawaai. De bediening van de versnel
lingsbak is niet alleen wat hakerig, maar
ook stroef.
Op de weg gedraagt de Uno zich vrij
ongecompliceerd. Rijgedrag en weglig
ging zijn goed te noemen. De vering is re
delijk comfortabel. Het algeheel comfort
wordt een beetje nadelig beïnvloed door
het geluid van motor, rijwind en banden
dat tot het interieur doordringt.
Pluspunten: Erg veel ruimte in het interieur
gezien de gegeven buitenafmetingen; goe
de motorprestaties bij relatief laag brand
stofverbruik; rustige besturing; vrij comple
te standaarduitrusting.
Minpunten: Bediening versnellingsbak
gaat wat stroef; in het interieur dringen bij
snelheden boven 100 km/u snel motor-, rij
wind- en bandengeluiden door; weinig -
-ï.i,-v*cj-
AMSTERDAM - De Renault 11 mag tech
nisch gezien geheel gelijk zijn aan de R 9,
terwijl ook hetzelfde moderne onderstel en
de vertrouwde, zuinige viercilindermotor
onder de motorkap ligt, daarmee houdt de
vergelijking tussen de Renault 11 en de 9
op.
De Fransen, die de uitvinders genoemd
mogen worden van de z.g. derde en vijfde
deur, waren één van de eersten die ook
weer afscheid van deze bouwwijze namen.
De R 11 kreeg daardoor een achterpartij
die veel weg heeft van de Fuego, terwijl
het front van de wagen duidelijke overeen
komsten heeft met de Amerikaanse versie
van de R 9.
Ondanks het feit dat de '11' met een
lengte van 3,97 meter 10 cm kleiner is dan
de '9', blijft er in het interieur meer dan vol
doende ruimte over om 4 volwassenen ge
rieflijk te vervoeren. Niet alleen de goed
zittende stoelen en bank zorgen daarvoor,
maar ook de erg fijne vering.
Op de weg gedraagt de R 11 zich als
een prettig sturende voorwielaandrijver,
met een uitstekende koersstabiliteit. Wie
niet harder rijdt dan 120 km/u, merkt niets
van het wat te harde motorgeluid en het
windgeruis dat bij hogere snelheid tot het
interieur doordringt.
Pluspunten: goede rijeigenschappen; com
fortabel interieur; prettige vering; gunstig
brandstofverbruik; variabele gebruiksmo
gelijkheden.
Minpunten: Hoofdruimte achterin beperkt;
motor rumoerig bij hoge toerentallen; veel
windgeruis bij hoge snelheid.
De Renault 11 is ruim van opzet.
De carrosserie van de Peugeot 205 is getekend door meester-styhst Pininfarina.
UTRECHT - De Peugeot 205 heeft in korte
tijd de weg naar autorijdend Nederland
gevonden. Begrijpelijk is dat wel, want de
gunstige prijsstelling, in combinatie met rij-
prestaties, wegcomfort en zuinigheid, vor
men hiervoor belangrijke uitgangspunten.
Het komt slechts sporadisch voor dat bij
kleinere wagens juist de dieselversie de
meest opvallende is. Peugeot heeft met de
zeliontsteker in de '205' echter een schot in
de roos geplaatst. Het is niet alleen een
zuinige, soepel draaiende en weinig la
waai producerende motor, maar de pres
taties mogen ook gezien worden.
In vrij korte tijd heeft Peugeot van de 205
een complete serie op de weg gezet: van
een eenvoudig basistype met 954cc motor
tot een GTI-versie die een ware ras-sprin
ter is. Bij alle typen staat het rij- en zitcom
fort op hoog peil. Voorin is voldoende ruim
te beschikbaar en ook op de achterbank
heeft men niet over hoofd- en beenruimte te
klagen. De stoelen zitten - hoewel bij eer
ste aanblik anders vermoed wordt niet
slecht. De wagen stuurt licht en exact. De
versnellingsbak laat vooral in de eerste 2
versnellingen wat bijgeluiden horen, ter
wijl de schakelwegen vrij lang zijn.
Pluspunten: Uitstekende geluiddemping
van de motor; zuinig brandstofverbruik;
ruim interieur; goede stoelen; weggedrag
en rij- en zitcomfort staan op hoog peil.
Minpunten: Transmissie is in eerste en
tweede versnelling hoorbaar; schakelwe
gen zijn erg lang, knop van handchoke is*
wat onhandig geplaatst; door de brede
achterste zijstijlen is het zicht naar achte
ren beperkt.
DEN HAAG - Nadat van de BMW 3-serie
in zeven jaar 1,3 miljoen wagens werden
afgeleverd, vond 'Das Haus' in München
het bijna 2 jaar geleden tijd om de wagen
toch enigszins te vernieuwen.
Zowel aan de buiten- als aan de binnen
kant heeft de 3-serie nu duidelijke overeen
komsten gekregen met de 5-serie. Het mo-
dellenprogramma is ondertussen ook uit
gebreid met een 4-deurs uitvoering. Wat
echter ook bij de vernieuwe 3-serie bleef, is
ondanks het feit dat de wagen wat rui
mer is geworden - de beperkte ruimte op
de achterbank.
De serie bestaat uit de 316 met 1,8 liter
motor van 66 kW; de 318i eveneens met 1,8
liter motor maar met een vermogen van 77
kW; 320i met 2,0 liter 92 kW 6-cilinder in-
De wat hoekiger BMW-ovalen op de gril
le, doen de nieuwe 3 er wat jonger uitzien.
jectie en de 323i met 2.3 liter 102 kW 6-ci-
linderinjectie. In vergelijking met het voor
gaande type is vooral de 320i een stuk zui
niger geworden: het fraaie injecetiesys-
teem zorgt daarvoor. Haarscherpe bestu
ring en voortreffelijke wegligging zijn
naast de motorische kwaliteiten, de be
langrijkste goede eigenschappen van de
wagen.
Pluspunten: Ondanks hoge motorprestaties
is brandstofverbruik niet aan de te hoge
kant; voortreffelijke wegligging en mes
scherpe besturing; goed zicht naar alle
kanten.
Minpunten: Voor een moderne nieuwe
auto is de Cw-waarde van 0,38 aan de ho
ge kant; achterin biedt de 3-serie tegenval
lende ruimte.
SASSENHEIM De Colt is al een groot
aantal jaren het meest verkochte model bij
Mitsubishi.
Enkele maanden geleden is een nieuwe
versie van de wagen verschenen. Niet al
leen zijn er aan de buitenkant duidelijke
verschillen, ook in technisch opzicht is er
het nodige gewijzigd. Zo is b.v. het moto
ren-programma aanzienlijk uitgebreid.
Daarnaast verdween de opvallende po
wer/economybak (2x4 versnellingen met
twee aparte versnellingspookjes) uit de
wagen.
Ook de nieuwe motoren zorgen er voor
dat de Colt zich zowel in stadsverkeer als
nn Hp (-jrritp wph Violpmrrrrl tVinic xr<-\e»H flo
Het afgelopen voorjaar is de nieuwe Mit
subishi Colt verschenen.
wagen is prettig handelbaar en bestuur
baar.
De carrosserie heeft een aantal van de
vroegere karaktertrekjes verloren, waar
door de Colt uiterlijk niet meer zo eigenzin
nig is. De moderne lijnen die nu zijn toege
past, gecombineerd met de lengte van 3,87
meter en de breedte van 1,64 meter (5 cm
meer dan het voorgaande model), hebben
er wel voorgzorgd dat bestuurder en voor-
passgier meer bewegingsvrijheid hebben
gekregen. Op de achterbank blijft het wat
krap bemeten. Ook de kofferruimte is be
scheiden.
Pluspunten: goede rijeigenschappen en
vlotte prestaties, complete uitrusting, pret
tig zittende stoelen.
Minpunten: ruimte achterin en kofferbak
beperkt, vering is vrij stug, motor maakt bij
HEINENOORD - Voor een opmerkelijke
opmars heeft de laatste 2 jaar de Suzuki
Alto gezorgd.
Deze compact gebouwde wagen, die zo
wel in 3-deurs als in 4-deurs uitvoering
wordt geleverd, heeft vooral naam ge
maakt door de goede prestaties, de be
trouwbaarheid en het gunstige brandstof
verbruik van de 796cc tellende driecilinder
motor.
Ondanks het feit dat de Alto slechts 3,30
meter lang, 1,42 meter breed en 1,34 meter
hoog is, valt de beschikbare ruimte in het
interieur best mee. Achterin is de been
ruimte beperkt. De redelijk vlotte Alto heeft
een vrij directe en lichte besturing, die ove
rigens wel wat vaag is.
De vrij soepele motor, die gekoppeld* is
aan een 4-bak en die de voorwielen aan
drijft, maakt bij hoge toerentallen lawaai.
Boven de 100 km/u neemt ook het windge-
De Suzuki Alto heeft in vrije korte tijd een
opmerkehjke opmars in ons land gemaakt.
ruis sterk toe. De voorstoelen zijn vrij com
fortabel.
Van de Alto kan beslist niet gezegd wor
den dat de wagen, die een gemakkelijk
toegankelijke en behoorlijke bagageruimte
heeft, modern gelijnd is. Het concept be
staat ook al een groot aantal jaren. In Ja
pan is de Alto al lang op de weg te vinden.
Dat is de betrouwbaarheid ten goede ge
komen.
Pluspunten: Lichte motor levert ook bij lage
toerentallen behoorlijke prestaties; binnen
ruimte is in verhouding met buitenafmetin
gen verrassend groot; bescheiden brand
stofverbruik; goede rijprestaties en weglig
ging.
Minpunten: Bij hoge toerentallen is motor
goed hoorbaar; veel windgeruis boven 100
km/u, besturing is wat vaag, vrije lange
slag versnellingspook.
RAAMSDONKSVEER Dat de tijd voor
goed voorbij is dat de Japanse auto-indus
trie in Europa alleen maar wagens aflever
de met veel 'toeters en bellen' in de stan
daarduitrusting, is nog niet zo lang gele
den bewezen door Toyota.
In technisch opzicht mogen de nieuwe
Corolla's een toonbeeld worden genoemd
van Japans vakmanschap, in het interieur
is het daarentegen soberheid wat de klok
slaat.
Technische hoogstandjes hebben er niet
alleen toegeleid dat het onderhoud van de
wagens een stuk eenvoudiger, minder tijd
rovend en langer uitgesteld kan worden,
de voorwielaandrijving bij de sedan en
hatchback modellen, heeft ook voor aan
zienlijke ruimtewinst in het interieur ge
zorgd. Opvallend groot is hoofdruimte.
Voeg daarbij de goede rijeigenschap
pen, de vlotte prestaties alsmede de ver-
De Toyota Corolla heeft een soepele mo
tor met erg veel trekkracht.
het is duidelijk dat Toyota in eerste instan
tie heeft gekeken naar de eerste behoefte
van de automobilist: ongecompliceerd pro
bleemloos rijden.
Bij de Corolla kan gekozen worden uit 3
motoren: 13 en 1.6 liter benzine en 18 li
ter diesel die stuk voor stuk aangenaam
met de brandstof omspringen. Zeker als de
rekening wordt gehouden met de kracht
die aan de wielen wordt doorgegeven. De
motoren zijn overigens wel wat luidruchtig.
In het interieur is het overigens toch al niet
zo stil, want het windgeruis is vrij sterk. De
wagen is soepel en comfortabel geveerd.
Pluspunten: Hoge prestaties; perfect scha
kelende versnellingsbak; goede bochtvast
heid; veel hoofdruimte; prima stoelen; gun
stig brandstofverbruik; ruime kofferbak.
Minpunten: Motor is te duidelijk hoorbaar;
veel windgeruis; karige uitrusting; geen
aelarrrrHp» voorruit