T Vier Opeis onder „Top 30" TEKST JACK ARENTSEN.EINDREDAKTIE LÉON KRIJNEN Ford Escort Volvo 340 360 Citroën op de sportieve toer Opel Corsa Nissan Sunny Citroen Visa Mazda 626 Honda Civic is voor het restbedrag lerdaad dat u nu fijn in een nieuwe Rat Uno sterende bedrag betaalt idelijkse termijnen, rente. PRIJS EN PRESTATIE. TREGATfl KOOPT! Volkswagen Golf A5| zo snel mogelijk van lier u bent, hoe uilprijzen, zodat de -betaling. Rira (m.u.v. de Fïira Star) UW RIJPLEZIER. eg 25, 2102 LS HEEMSTEDE [leveringskosten Pnjswijzigingen voorbehouden 'IENTU EEN FINANCIERINGSOVEREEN' FIAT CREDIT NEDERLAND VOOR Dt IAT NEEMT BIJ DEZE OVEREENKOM^ Aktie loopt tot en met 30 november 19 '4 ANN - AUTO B.V., HALSTERSE' ,NG AAN DE KONIJNENBERG) ATIONSPLEIN 9,TEL.01140" IF GEBR. V.D. ELSHOUT, ADEL BROERMANN KEIJENBERG W-< TEL. 01650-3 73 55 .V„ ALVAREZLAAN145, EDRIJF OOSTVOGELS, MOLEN AUïOlllEUW* A98 AMSTERDAM - Onder de in ons land 30 meest verkochte auto's, zjjn liefst 15 verschillende merken te vinden. Opel (Kadett, Corsa, Ascona en Rekord) heeft bij de Jop 30" de meeste ijzers in het vuur. Daarna volgen Ford (met de Es cort, de Sierra en de Fiesta), Fiat (met Uno, Ritmo en Panda), Ci troen (met Visa, BX en 2CV) en Peugeot (met 205, 505 en 305) ieder met drie verschillende mo dellen. Aan de hand van de laatste kente kenregistraties van de RAI ziet de „Top 30" er alsvolgt uit: 1. Ford Escort; 2. Opel Kadett; 3. Volkswa-, gen Golf; 4. Opel Corsa; 5. Volvo 340/360; 6. Opel Ascona; 7. Ford Sierra; 8. Fiat Uno; 9. BMW 3-se- rie; 10. Peugeot 205; ll.Renault 11; 12. Mazda 626; 13. Ford Fiesta; 14. Citroën Visa; 15. Fiat Ritmo; 16. Opel Rekord; 17. Mazda 323; 18. Fiat Panda; 19. Toyota Corolla; 20. Nissan Sunny; 21. Citroën BX; 22. Suzuki Alto; 23. Honda Civic; 24. Peugeot 505; 25. Peugeot 305; 26. Renault 5; 27. Nissan Cherry; 28. Volkswagen Passat; 29. Citroën 2CV; 30. Mitsubishi Colt. Op bijgaande pagina's vindt U de meeste auto's uit het bovenstaan de rijtje beschreven, al dan niet van een bijpassende loto voorzien. De auto's die ditmaal niet aan bod komen, zijn onlangs al op de we kelijkse autopagina verschenen, of komen de komende weken nog een keertje in de schijnwerpers. AMSTERDAM - De erkenning voor de Ford Escort is laat gekomen. Ruim 4 jaar na de introduktie heelt deze wagen op de vader landse automarkt de eerste plaats bereikt. Toen Ford Nederland de Escort al in standaarduitvoering ging voorzien van een aantal extra's, was vrij snel de ban gebro ken. Het z.g. „Bravo"-programma dat de importeur overigens toch wel erg veel geld heeft gekost sloeg bij de kopers aan. Vanaf dat moment is de Escort een wa gen gebleven die een zeer complete stan daarduitrusting heeft. In het interieur biedt de wagen veel comfort; de beschikbare ruimte is zowel voor als achter toereikend om 4 volwassenen aangenaam te vervoe ren. In de 2-deurs uitvoering is de instap naar de achterbank meer dan voldoende. Ford Escort; al vier jaar een vertrouwd beeld op de Europese wegen. 'Buitengeluiden' van motor, rijwind en ban den blijven binnen de perken. De Escort heeft geen al te stugge veer/demper com binatie. Zijwind heeft enige invloed op de koersstabiliteit. De besturing is vrij licht en indirect. In de middenstand heeft het stuur een vrij ruime loze slag en dat merkt men vooral als de wind van opzij komt. Het stuurwiel is aan de dunne kant. Pluspunten: Ruime keus uit verschillende motoren die de wagen een pittig rijkarak ter geven; motorgeluid is goed geïsoleerd; ruim interieur en goede kofferbak; prettig zittende stoelen; zeer complete standaard uitrusting. Minpunten: Vering is vrij week; rond de middenstand ruime vrije slag in het stuur; dun stuurwiel; BEESD - Door het ook uitbrengen van een sedan-versie (dus met conventionele kof ferbak), biedt de Volvo 300-serie nu een volwaardig programma. Tussen de uiterst sportieve 360 GLT, met een inspuitmotor die 115 pk (85 kW) levert en een topsnelheid mogelijk maakt van 178 hn/u, en de 340 Winner, mag dan qua prestaties en uitvoering een wereld van verschil liggen, de Nederlandse Volvo Beeft door deze diversiteit wel een vrij groot koperspubliek kunnen bereiken. En dat resulteert reeds enige tijd in een plaats onder de 'Top 5' in ons land. Voor het gehele 340/360-programma geldt dat de rijeigenschappen op hoog ni veau staan en dat de wagens beslist gere kend mogen worden tot de categorie van comfortabele gezins- en reiswagens, die De Volvo 340/360-serie heeft een vaste plaats verovert in de Nederlandse 'Top 5'. over voldoende bagageruimte beschikken. Voor de passagiers op de achterbank geldt een beperking ten aanzien van de hoofdruimte. Het interieur en het dashbord zien er keurig verzorgd uit. De besturing van de op de achterwielen aangedreven Volvo 340/360, is nogal indi rect, maar wel nauwkeurig. Ook bij lage snelheden, zoals bij parkeren, is de bedie ning betrekkelijk licht. De vering is redelijk soepel. Pluspunten: Goede rijeigenschappen; goe de prestaties; vlot handelbaar, keurig af gewerkt interieur. Minpunten: Bij hoge toerentallen zijn de motoren rumoerig; de besturing is vrij indi rect; bescheiden hoofdruimte achterin; vrij grote 'blinde hoeken' aan de achterkant van de auto. "EUSDEN - Ondanks het feit dat bij de toeuwe Volkswagen Golf alleen de ver- SJiellingsbak en de deurkrukken gelijk zijn gebleven aan het voorgaande model, valt «et verschil tussen het oude en nieuwe mo- üel pas goed op wanneer beide wagens nQast elkaar geplaatst worden. neus van de nieuwe Golf ligt wat ho- jjeT- terwijl de spatborden, de portieren en ae achterklep een wat rondere vorm heb- en gekregen. De rondere vorm van de °aTrosserie heeft er ook toegeleid dat in het lnterieur meer ruimte beschikbaar is geko- ®6n. Ook de passagiers op de achterbank, le in het verleden nogal eens te klagèn Qaden over de beschikbare hoofdruimte, ehben nu niets meer te klagen. Daarnaast Js de bagageruimte aanzienlijk toegeno men. nieuwe Golf heeft alle goede eigen- Bij de nieuwe Golf is de wielbasis 7,5 cm langer geworden en is de spoorbreedte voor en achter met respectieveüjk 2,3 en 5 cm toegenomen. schappen van het voorgaande model over genomen. Doordat b.v. de breedte op elle booghoogte voor met ongeveer 9 cm is toe genomen en achter zelfs met 11 cm, is het rij- en zitcomfort aanzienlijk toegenomen. Het weggedrag wordt daarnaast door het nieuwe onderstel van de Golf positief beïn vloed. De wagen stuurt niet zwaar. Pluspunten: Motorprestaties staan op hoog peil; de uit het voorgaande model overge nomen versnellingsbak past goed bij deze nieuwe versie; ruim interieur; ruime baga- gebak; voorspelbaar en veilig weggedrag; in het interieur blijft het erg stil Minpunten: Brandstofverbruik is wel lager geworden, maar in vergelijking met de concurrenten - zeker als prestaties worden gevraagd - nog wat hoog. Aanschafprijs ook nog aan de stevige kant. AMSTERDAM - Citroën komt met een aan tal sportieve versies in de Visa-, de BX- en de CX 25-serie. Voor de Visa is begin volgend jaar ook een 1580cc injectiemotor beschikbaar die in combinatie met een 5-bak een vermogen levert van 105 pk. De pittige motor van de Visa GTI is goed voor een top van 190 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,1 sec. Uiterlijk onderscheidt de GTI zich van de andere Visa's door spoilers boven en onder de achterruit, dubbele ronde kop lampen, matzwarte grille en o.a. spat- bordverbreders voor en achter. De BX 19 GT, die spoedig van de band komt, wordt uitgerust met een 4-cilinder I905cc motor, die 105 pk bij 5600 toeren per minuut ontwikkelt; 12 procent meer kracht dan de 1580cc uit de BX 16. Het gemiddeld brandstofverbruik is bijna gelijk gebleven aan de BX 16: 1 op 13,3. De BX 19 GT (die een top heeft van 185 km/u en van 0 naar 100 km/u gaat in 10 seconden) valt naast een zeer complete en luxueuze uitrusting ook op door gewijzigde wieldoppen, extra in de grille opgenomen mistlampen en o.a. aërodynamische ach terspoiler. Ook het CX 25-programma krijgt een aanvulling met een GTI. Citroën heeft daarvoor de wagen voorzien van een 4-ci- lindermotor met elektronische inspuiting en turbocompressor. De 2500cc krachtbron, die een vermogen van 168 pk levert, is in de praktijk goed voor een top van 219,6 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 8 sec. Tijdens een proefrit over ruim 200 ki lometer (door dorpen, steden en over pro vinciale- en autosnelwegen), bedroeg het De CX 25 GTI Turbo. verbruik 1 op 6,5; de gemiddelde snelheid lag op ruim 91 km/u. De nieuwe motor, die met een 5 versnel-* lingsbak is verbonden, levert 22 procent meer vermogen dan de motor van de CX 25 GTI (168 pk tegen 138 pk). Verder ligt het maximum koppel 40 procent hoger bij een lager toerental. Deze Citroën heeft in vergelijking met concurrerende auto's als de 505 Turbo Injectie, de Volvo 760 turbo, de BMW 528i, de Audi 200 Turbo en b.v. de Renault 25 V6 Injection, het beste kop pel. Gaat bij het rijden met turbo-motoren, dikwijls het inkomen van de turbo gepaard met een stootje in de rug, bij deze Citroën is de overgang niet te voelen, maar wel op de snelheidsmeters te zien. Het „duwtje in de rug" is praktisch verdwenen omdat de vullingsdrukcurve volledig aan de motor is aangepast. Ondanks het voortreffelijke weggedrag dat de CX (de besturing wordt pas echt fijn als men langere tijd met de wagen gere den heeft) van huis-uit heeft gekregen, moesten natuurlijk toch enkele aanpassin gen worden aangebracht voor het rijden met hoge snelheid. Gewijzigde schokbre- kerkarakteristiek en vergroting van de sta bilisatorstangen voor en achter, zorgen er voor dat wegcontact en wegligging aange past zijn aan de snelheidsmogelijkheden van deze wagen. Wie gaat nu een dergelijke auto kopen? Citroën 'schilderde' het volgende profiel: het kopers-type is een man, gehuwd, 46 jaar gemiddeld, hij is direkteur van een onderneming, hoger kader of oefent een vrij beroep uiut. Hij is zeer mobiel, rijdt veel beroepsmatig, maar ook in z'n vrije tijd (gemiddeld 25.000 km per jaar. Zijn auto maakt deel uit van zijn imago. Hij is gek op autorijden en valt graag op. ROTTERDAM - Opel is altijd goed verte genwoordigd geweest in de top van het klassement van de meest verkochte auto's in ons land. De Opel Kadett mag dan voor het eerst sinds een groot aantal jaren van de eerste plaats zijn verdrongen, met een tweede plaats voor de Kadett, een vierde voor de kleine Opel Corsa, een zesde voor de Ascona en een zestiende plaats voor de Rekord doet General Motors het nog altijd erg goed. Omdat over niet al te lange tijd de Ka dett vervangen gaat worden door een nieuw en drastisch gewijzigd model, op deze plaats aandacht voor de 'runner-up': de Opel Corsa. Ook voor deze wagen is het vertrouwde GM-principe van kracht: een werkpaardje zonder al teveel gla mour; een betrouwbaar stuk 'gereed schap'. Ondanks het feit dat de Corsa hoort tot de categorie van kleine personenwagens, De Corsa-serie bestaat uit 2 uitvoeringen: met en zonder kofferbak. De Corsa TR heeft een conventionele koffer in plaats van een achterklep in combinatie met een neerklapbare achterbank. De TR-versie is ook 34 cm langer. is er toch verrassend veel binnenruimte voorhanden. Daarnaast kan ook nog ver rassend veel bagage worden meegeno men. Ten aanzien van de motoren heeft Opel geen vreemde zaken bedacht en is men vaak terug gevallen op krachtbron nen die in het verleden hun betrouwbaar heid hebben bewezen. Pluspunten: Betrouwbare motoren; goede rijeigenschappen; prettige schakeling en zitpositie, ruime kofferbak; lichte bedie ning. Minpunten: De lichtste motor (1.0 liter)valt qua prestaties tegen; vering is aan de kor te kant, sobere uitvoering van interieur; been- en hoofdruimte achterin niet voor iedereen toereikend. LISSE - Het omschakelen van achter- naar voorwielaandrijving, heeft de Nissan Sun ny niet alleen een totaal ander rijkarakter gegegeven, maar gelijktijdig hebben de constructeurs ook andere voordelen van voorwielaandrijving goed weten te benut ten. Voor bestuurder en passagiers is b.v. aanzienlijk meer ruimte beschikbaar. Doordat de wielbasis met 6 cm is vergroot en de totale lengte eveneens 6 cm toenam, is de Sunny een echte gezinsauto gewor den. Niet alleen voorin kan men op de comfortabel zittende stoelen 'goed uit de voeten', ook achterin is de been- en hoofd ruimte toereikend. Staat het zit- en rijcomfort op goed peil, jammer is het dat de isolatie van de moto- De Nissan Sunny biedt aanzienlijk meer ruimte als zijn voorganger. ren, verkrijgbaar als 1,3 en 1,5 liter, niet wat beter verzorgd is. Boven de 100 km/u meldt de motor zich nogal op luidruchtige wijze in het interieur; net als bij enkele an dere Japanse fabrikanten neemt ook bij die snelheid het windgeruis ineens sterk toe. De Sunny, die zowel in 2- als 4-deurs uit voeringen geleverd wordt, heeft een pretti ge en licht werkende versnellingsbak. De besturing is rustig en eveneens licht. De ve ring is wat aan de korte kant. Pluspunten: Comfortabele gezinswagen met een ruime kofferbak; goede rijeigen schappen; gunstig brandstofverbruik; com plete uitrusting. Minpunten: Motor is vrij rumoerig; boven 100 km/u sterk windgeruis. De Citroën BX in de 19 GT-uitvoering. AMSTERDAM - Een bijzonder comfortabe le vering, een motor die spaarzaam met brandstof omspringt en een interieur dat erg modern is, zijn de belangrijkste zaken die tijdens een korte proefrit met de Citroën Visa opvallen. De Visa, die overigens al geruime tijd in produktie is maar regelmatig wat kleine wijzigingen ondergaat, heeft een soepele 1124cc motor, die tot 110 km/u behoorlijk kan versnellen; daarna gaat het een stuk rustiger. Echt goede motorprestaties wor den bereikt, wanneer er lang in de versnel lingen wordt doorgetrokken. Ook onder die omstandigheden is het motorgeluid beslist niet hinderlijk. De transmissie laat zich overigens wel horen. Op de rijeigenschappen valt maar heel weinig aan te merken; de koersstabiliteit is De motor van de Visa moet flink toeren maken wil men volledig profiteren van het beschikbare vermogen. goed en zijwind heeft geen invloed op de koerstvastheid van de Visa. De stoelen, die een fijne zit bieden en een ruim verstelbare rugleuning hebben, zijn geplaatst in een vrij ruim interieur. De beenruimte achterin is wat krap. Als met 4 volwassenen in de wagen een scherpe bocht wordt genomen, helt de carrosserie wel erg ver over. Pluspunten: comfortabele vering; motor die weinig geluid maakt; goede rijeigenschap pen; handige gebruiksmogelijkheden; gunstig brandstofverbruik. Minpunten: Bescheiden beenruimte ach terin; te sterk overhellen in bochten; niet zo overzichtelijke carrosserie; hoorbare trans missie geluiden. DEN HAAG - Een groot aantal jaren was de Mazda 323 de meest verkochte 'Japan ner' in ons land. Die plaats is de laatste tijd naar een ander model overgegaan, maar bleef wel in handen van Mazda. De "626", die in Japan tot „Auto van het Jaar" is uitgeroepen, heeft deze positie overgenomen. De 626, die moderne Euro pese lijnen heeft en als sedan, hatchback en coupé wordt uitgebracht, biedt door de wat lage daklijn niet al teveel hoofdruimte achterin. De Japanners hebben in de mid denklasse nooit uitgeblonken door groot veercomfort. De 626 maakt daar een uit zondering op: de vering is comfortabel te noemen. De prestaties van de 1.6 en 2.0 liter moto ren, kunnen redelijk genoemd worden. Tot snelheden rond 130 km/u zijn de dwars RIDDERKERK - Honda heeft in een vrij korte periode een complete serie vernieuw de modellen op de markt gebracht: de sportief ogende Prelude, de Accord in de klasse van de gezinswagens en de Jazz. Het model waarvan in het verleden de grootste aantallen verkocht werden, de Ci vic, moest dus wel in dit rijtje volgen. Het heeft vrij lang geduurd voordat de nieuwe Civic op de weg verscheen, maar de Japaners hebben de lange aanlooppe riode wel goed benut. De Civic is namelijk een opvallende moderne auto geworden, die zowel met eeifl200 of een 1300 en een 1500cc motor kan worden uitgerust. Alle 3 de krachtbronnen beschikken over meer dan voldoende vermogen om de Civic pitti ge rijprestaties te geven. Het motorgeluid blijft onder alle omstandigheden binnen de perken. Met uitzondering van het basismodel, is de Mazda 626 uitgerust met een vijf ver snellingsbak. voorin geplaatste krachtbronnen, die na tuurlijk de voorwielen aandrijven, behoor lijk stil. Ondanks het feit dat vrij snel wind geruis optreedt, verdient het algemeen comfort toch een ruime voldoede. Het inte rieur ziet er keurig uit; van-huis-uit heeft de 626 een vrij complete standaarduitrusting. De besturing is vrij indirect en - zeker bij lage snelheden zwaar. Zijwind heeft eni ge invloed op het koersgedrag. Pluspunten: Goede rijeigenschappen; pret tige schakeling; prima verzorgd interieur; complete uitrusting; ruime verstelbaarheid van bestuurdersstoel. Minpunten: Zware besturing bij lage snel heden; hoofdruimte valt wat tegen; wind geruis. De nieuwe Honda Civic heeft een erg op vallende lijn gekregen. De nieuwe Civic is langer, breder, maar ook lager geworden. De ruimtewinst komt de inzittenden ten goede; de bagageruimte is zeker als de achterbank in de normale stand blijft staan - veel te bescheiden. De Civic biedt door de goede weglig ging en de besturing erg veel rijplezier. Maar hierbij moet wel de kanttekening ge plaatst worden dat niet iedereen gechar meerd zal zijn van de nogal stugge vering. Pluspunten: Motorprestaties mogen er zijn; wegligging en rijgedrag erg goed, prettige besturing, zeer complete standaarduitrus ting. Minpunten: Vering is erg stug, stoelen ge ven te weinig zijdelingse steun, door aflo pende daklijn is achterin de hoofdruimte bescheiden, de semi-automatische trans missie die Honda als extra kan leveren, valt tegen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19