T
Vier Opeis onder „Top 30"
TEKST JACK ARENTSEN.EINDREDAKTIE LÉON KRIJNEN
Ford Escort
Volvo 340 360
Citroën op de
sportieve toer
Opel Corsa
Nissan Sunny
Citroen Visa
Mazda 626
Honda Civic
is voor het restbedrag
lerdaad dat u nu fijn
in een nieuwe Rat Uno
sterende bedrag betaalt
idelijkse termijnen,
rente.
PRIJS EN PRESTATIE.
TREGATfl KOOPT!
Volkswagen Golf
A5|
zo snel mogelijk van
lier u bent, hoe
uilprijzen, zodat de
-betaling.
Rira (m.u.v. de Fïira Star)
UW RIJPLEZIER.
eg 25, 2102 LS HEEMSTEDE
[leveringskosten Pnjswijzigingen voorbehouden
'IENTU EEN FINANCIERINGSOVEREEN'
FIAT CREDIT NEDERLAND VOOR Dt
IAT NEEMT BIJ DEZE OVEREENKOM^
Aktie loopt tot en met 30 november 19 '4
ANN - AUTO B.V., HALSTERSE'
,NG AAN DE KONIJNENBERG)
ATIONSPLEIN 9,TEL.01140"
IF GEBR. V.D. ELSHOUT, ADEL
BROERMANN KEIJENBERG W-<
TEL. 01650-3 73 55
.V„ ALVAREZLAAN145,
EDRIJF OOSTVOGELS, MOLEN
AUïOlllEUW*
A98
AMSTERDAM - Onder de in ons
land 30 meest verkochte auto's,
zjjn liefst 15 verschillende merken
te vinden. Opel (Kadett, Corsa,
Ascona en Rekord) heeft bij de
Jop 30" de meeste ijzers in het
vuur.
Daarna volgen Ford (met de Es
cort, de Sierra en de Fiesta), Fiat
(met Uno, Ritmo en Panda), Ci
troen (met Visa, BX en 2CV) en
Peugeot (met 205, 505 en 305)
ieder met drie verschillende mo
dellen.
Aan de hand van de laatste kente
kenregistraties van de RAI ziet de
„Top 30" er alsvolgt uit: 1. Ford
Escort; 2. Opel Kadett; 3. Volkswa-,
gen Golf; 4. Opel Corsa; 5. Volvo
340/360; 6. Opel Ascona; 7. Ford
Sierra; 8. Fiat Uno; 9. BMW 3-se-
rie; 10. Peugeot 205; ll.Renault 11;
12. Mazda 626; 13. Ford Fiesta; 14.
Citroën Visa; 15. Fiat Ritmo; 16.
Opel Rekord; 17. Mazda 323; 18.
Fiat Panda; 19. Toyota Corolla; 20.
Nissan Sunny; 21. Citroën BX; 22.
Suzuki Alto; 23. Honda Civic; 24.
Peugeot 505; 25. Peugeot 305; 26.
Renault 5; 27. Nissan Cherry; 28.
Volkswagen Passat; 29. Citroën
2CV; 30. Mitsubishi Colt.
Op bijgaande pagina's vindt U de
meeste auto's uit het bovenstaan
de rijtje beschreven, al dan niet
van een bijpassende loto voorzien.
De auto's die ditmaal niet aan bod
komen, zijn onlangs al op de we
kelijkse autopagina verschenen,
of komen de komende weken nog
een keertje in de schijnwerpers.
AMSTERDAM - De erkenning voor de Ford
Escort is laat gekomen. Ruim 4 jaar na de
introduktie heelt deze wagen op de vader
landse automarkt de eerste plaats bereikt.
Toen Ford Nederland de Escort al in
standaarduitvoering ging voorzien van een
aantal extra's, was vrij snel de ban gebro
ken. Het z.g. „Bravo"-programma dat
de importeur overigens toch wel erg veel
geld heeft gekost sloeg bij de kopers aan.
Vanaf dat moment is de Escort een wa
gen gebleven die een zeer complete stan
daarduitrusting heeft. In het interieur biedt
de wagen veel comfort; de beschikbare
ruimte is zowel voor als achter toereikend
om 4 volwassenen aangenaam te vervoe
ren. In de 2-deurs uitvoering is de instap
naar de achterbank meer dan voldoende.
Ford Escort; al vier jaar een vertrouwd
beeld op de Europese wegen.
'Buitengeluiden' van motor, rijwind en ban
den blijven binnen de perken. De Escort
heeft geen al te stugge veer/demper com
binatie. Zijwind heeft enige invloed op de
koersstabiliteit. De besturing is vrij licht en
indirect. In de middenstand heeft het stuur
een vrij ruime loze slag en dat merkt men
vooral als de wind van opzij komt. Het
stuurwiel is aan de dunne kant.
Pluspunten: Ruime keus uit verschillende
motoren die de wagen een pittig rijkarak
ter geven; motorgeluid is goed geïsoleerd;
ruim interieur en goede kofferbak; prettig
zittende stoelen; zeer complete standaard
uitrusting.
Minpunten: Vering is vrij week; rond de
middenstand ruime vrije slag in het stuur;
dun stuurwiel;
BEESD - Door het ook uitbrengen van een
sedan-versie (dus met conventionele kof
ferbak), biedt de Volvo 300-serie nu een
volwaardig programma.
Tussen de uiterst sportieve 360 GLT, met
een inspuitmotor die 115 pk (85 kW) levert
en een topsnelheid mogelijk maakt van 178
hn/u, en de 340 Winner, mag dan qua
prestaties en uitvoering een wereld van
verschil liggen, de Nederlandse Volvo
Beeft door deze diversiteit wel een vrij
groot koperspubliek kunnen bereiken. En
dat resulteert reeds enige tijd in een plaats
onder de 'Top 5' in ons land.
Voor het gehele 340/360-programma
geldt dat de rijeigenschappen op hoog ni
veau staan en dat de wagens beslist gere
kend mogen worden tot de categorie van
comfortabele gezins- en reiswagens, die
De Volvo 340/360-serie heeft een vaste
plaats verovert in de Nederlandse 'Top 5'.
over voldoende bagageruimte beschikken.
Voor de passagiers op de achterbank
geldt een beperking ten aanzien van de
hoofdruimte. Het interieur en het dashbord
zien er keurig verzorgd uit.
De besturing van de op de achterwielen
aangedreven Volvo 340/360, is nogal indi
rect, maar wel nauwkeurig. Ook bij lage
snelheden, zoals bij parkeren, is de bedie
ning betrekkelijk licht. De vering is redelijk
soepel.
Pluspunten: Goede rijeigenschappen; goe
de prestaties; vlot handelbaar, keurig af
gewerkt interieur.
Minpunten: Bij hoge toerentallen zijn de
motoren rumoerig; de besturing is vrij indi
rect; bescheiden hoofdruimte achterin; vrij
grote 'blinde hoeken' aan de achterkant
van de auto.
"EUSDEN - Ondanks het feit dat bij de
toeuwe Volkswagen Golf alleen de ver-
SJiellingsbak en de deurkrukken gelijk zijn
gebleven aan het voorgaande model, valt
«et verschil tussen het oude en nieuwe mo-
üel pas goed op wanneer beide wagens
nQast elkaar geplaatst worden.
neus van de nieuwe Golf ligt wat ho-
jjeT- terwijl de spatborden, de portieren en
ae achterklep een wat rondere vorm heb-
en gekregen. De rondere vorm van de
°aTrosserie heeft er ook toegeleid dat in het
lnterieur meer ruimte beschikbaar is geko-
®6n. Ook de passagiers op de achterbank,
le in het verleden nogal eens te klagèn
Qaden over de beschikbare hoofdruimte,
ehben nu niets meer te klagen. Daarnaast
Js de bagageruimte aanzienlijk toegeno
men.
nieuwe Golf heeft alle goede eigen-
Bij de nieuwe Golf is de wielbasis 7,5 cm
langer geworden en is de spoorbreedte
voor en achter met respectieveüjk 2,3 en 5
cm toegenomen.
schappen van het voorgaande model over
genomen. Doordat b.v. de breedte op elle
booghoogte voor met ongeveer 9 cm is toe
genomen en achter zelfs met 11 cm, is het
rij- en zitcomfort aanzienlijk toegenomen.
Het weggedrag wordt daarnaast door het
nieuwe onderstel van de Golf positief beïn
vloed. De wagen stuurt niet zwaar.
Pluspunten: Motorprestaties staan op hoog
peil; de uit het voorgaande model overge
nomen versnellingsbak past goed bij deze
nieuwe versie; ruim interieur; ruime baga-
gebak; voorspelbaar en veilig weggedrag;
in het interieur blijft het erg stil
Minpunten: Brandstofverbruik is wel lager
geworden, maar in vergelijking met de
concurrenten - zeker als prestaties worden
gevraagd - nog wat hoog. Aanschafprijs
ook nog aan de stevige kant.
AMSTERDAM - Citroën komt met een aan
tal sportieve versies in de Visa-, de BX- en
de CX 25-serie.
Voor de Visa is begin volgend jaar ook
een 1580cc injectiemotor beschikbaar die
in combinatie met een 5-bak een vermogen
levert van 105 pk. De pittige motor van de
Visa GTI is goed voor een top van 190
km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in
9,1 sec.
Uiterlijk onderscheidt de GTI zich van
de andere Visa's door spoilers boven en
onder de achterruit, dubbele ronde kop
lampen, matzwarte grille en o.a. spat-
bordverbreders voor en achter.
De BX 19 GT, die spoedig van de band
komt, wordt uitgerust met een 4-cilinder
I905cc motor, die 105 pk bij 5600 toeren per
minuut ontwikkelt; 12 procent meer kracht
dan de 1580cc uit de BX 16. Het gemiddeld
brandstofverbruik is bijna gelijk gebleven
aan de BX 16: 1 op 13,3.
De BX 19 GT (die een top heeft van 185
km/u en van 0 naar 100 km/u gaat in 10
seconden) valt naast een zeer complete en
luxueuze uitrusting ook op door gewijzigde
wieldoppen, extra in de grille opgenomen
mistlampen en o.a. aërodynamische ach
terspoiler.
Ook het CX 25-programma krijgt een
aanvulling met een GTI. Citroën heeft
daarvoor de wagen voorzien van een 4-ci-
lindermotor met elektronische inspuiting en
turbocompressor. De 2500cc krachtbron,
die een vermogen van 168 pk levert, is in
de praktijk goed voor een top van 219,6
km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in
8 sec. Tijdens een proefrit over ruim 200 ki
lometer (door dorpen, steden en over pro
vinciale- en autosnelwegen), bedroeg het
De CX 25 GTI Turbo.
verbruik 1 op 6,5; de gemiddelde snelheid
lag op ruim 91 km/u.
De nieuwe motor, die met een 5 versnel-*
lingsbak is verbonden, levert 22 procent
meer vermogen dan de motor van de CX
25 GTI (168 pk tegen 138 pk). Verder ligt
het maximum koppel 40 procent hoger bij
een lager toerental. Deze Citroën heeft in
vergelijking met concurrerende auto's als
de 505 Turbo Injectie, de Volvo 760 turbo,
de BMW 528i, de Audi 200 Turbo en b.v.
de Renault 25 V6 Injection, het beste kop
pel.
Gaat bij het rijden met turbo-motoren,
dikwijls het inkomen van de turbo gepaard
met een stootje in de rug, bij deze Citroën
is de overgang niet te voelen, maar wel op
de snelheidsmeters te zien. Het „duwtje in
de rug" is praktisch verdwenen omdat de
vullingsdrukcurve volledig aan de motor is
aangepast.
Ondanks het voortreffelijke weggedrag
dat de CX (de besturing wordt pas echt fijn
als men langere tijd met de wagen gere
den heeft) van huis-uit heeft gekregen,
moesten natuurlijk toch enkele aanpassin
gen worden aangebracht voor het rijden
met hoge snelheid. Gewijzigde schokbre-
kerkarakteristiek en vergroting van de sta
bilisatorstangen voor en achter, zorgen er
voor dat wegcontact en wegligging aange
past zijn aan de snelheidsmogelijkheden
van deze wagen.
Wie gaat nu een dergelijke auto kopen?
Citroën 'schilderde' het volgende profiel:
het kopers-type is een man, gehuwd, 46
jaar gemiddeld, hij is direkteur van een
onderneming, hoger kader of oefent een
vrij beroep uiut. Hij is zeer mobiel, rijdt
veel beroepsmatig, maar ook in z'n vrije
tijd (gemiddeld 25.000 km per jaar. Zijn
auto maakt deel uit van zijn imago. Hij is
gek op autorijden en valt graag op.
ROTTERDAM - Opel is altijd goed verte
genwoordigd geweest in de top van het
klassement van de meest verkochte auto's
in ons land. De Opel Kadett mag dan voor
het eerst sinds een groot aantal jaren van
de eerste plaats zijn verdrongen, met een
tweede plaats voor de Kadett, een vierde
voor de kleine Opel Corsa, een zesde voor
de Ascona en een zestiende plaats voor de
Rekord doet General Motors het nog altijd
erg goed.
Omdat over niet al te lange tijd de Ka
dett vervangen gaat worden door een
nieuw en drastisch gewijzigd model, op
deze plaats aandacht voor de 'runner-up':
de Opel Corsa. Ook voor deze wagen is
het vertrouwde GM-principe van kracht:
een werkpaardje zonder al teveel gla
mour; een betrouwbaar stuk 'gereed
schap'.
Ondanks het feit dat de Corsa hoort tot
de categorie van kleine personenwagens,
De Corsa-serie bestaat uit 2 uitvoeringen:
met en zonder kofferbak. De Corsa TR
heeft een conventionele koffer in plaats
van een achterklep in combinatie met een
neerklapbare achterbank. De TR-versie is
ook 34 cm langer.
is er toch verrassend veel binnenruimte
voorhanden. Daarnaast kan ook nog ver
rassend veel bagage worden meegeno
men. Ten aanzien van de motoren heeft
Opel geen vreemde zaken bedacht en is
men vaak terug gevallen op krachtbron
nen die in het verleden hun betrouwbaar
heid hebben bewezen.
Pluspunten: Betrouwbare motoren; goede
rijeigenschappen; prettige schakeling en
zitpositie, ruime kofferbak; lichte bedie
ning.
Minpunten: De lichtste motor (1.0 liter)valt
qua prestaties tegen; vering is aan de kor
te kant, sobere uitvoering van interieur;
been- en hoofdruimte achterin niet voor
iedereen toereikend.
LISSE - Het omschakelen van achter- naar
voorwielaandrijving, heeft de Nissan Sun
ny niet alleen een totaal ander rijkarakter
gegegeven, maar gelijktijdig hebben de
constructeurs ook andere voordelen van
voorwielaandrijving goed weten te benut
ten.
Voor bestuurder en passagiers is b.v.
aanzienlijk meer ruimte beschikbaar.
Doordat de wielbasis met 6 cm is vergroot
en de totale lengte eveneens 6 cm toenam,
is de Sunny een echte gezinsauto gewor
den. Niet alleen voorin kan men op de
comfortabel zittende stoelen 'goed uit de
voeten', ook achterin is de been- en hoofd
ruimte toereikend.
Staat het zit- en rijcomfort op goed peil,
jammer is het dat de isolatie van de moto-
De Nissan Sunny biedt aanzienlijk meer
ruimte als zijn voorganger.
ren, verkrijgbaar als 1,3 en 1,5 liter, niet
wat beter verzorgd is. Boven de 100 km/u
meldt de motor zich nogal op luidruchtige
wijze in het interieur; net als bij enkele an
dere Japanse fabrikanten neemt ook bij die
snelheid het windgeruis ineens sterk toe.
De Sunny, die zowel in 2- als 4-deurs uit
voeringen geleverd wordt, heeft een pretti
ge en licht werkende versnellingsbak. De
besturing is rustig en eveneens licht. De ve
ring is wat aan de korte kant.
Pluspunten: Comfortabele gezinswagen
met een ruime kofferbak; goede rijeigen
schappen; gunstig brandstofverbruik; com
plete uitrusting.
Minpunten: Motor is vrij rumoerig; boven
100 km/u sterk windgeruis.
De Citroën BX in de 19 GT-uitvoering.
AMSTERDAM - Een bijzonder comfortabe
le vering, een motor die spaarzaam met
brandstof omspringt en een interieur dat
erg modern is, zijn de belangrijkste zaken
die tijdens een korte proefrit met de Citroën
Visa opvallen.
De Visa, die overigens al geruime tijd in
produktie is maar regelmatig wat kleine
wijzigingen ondergaat, heeft een soepele
1124cc motor, die tot 110 km/u behoorlijk
kan versnellen; daarna gaat het een stuk
rustiger. Echt goede motorprestaties wor
den bereikt, wanneer er lang in de versnel
lingen wordt doorgetrokken. Ook onder die
omstandigheden is het motorgeluid beslist
niet hinderlijk. De transmissie laat zich
overigens wel horen.
Op de rijeigenschappen valt maar heel
weinig aan te merken; de koersstabiliteit is
De motor van de Visa moet flink toeren
maken wil men volledig profiteren van het
beschikbare vermogen.
goed en zijwind heeft geen invloed op de
koerstvastheid van de Visa.
De stoelen, die een fijne zit bieden en
een ruim verstelbare rugleuning hebben,
zijn geplaatst in een vrij ruim interieur. De
beenruimte achterin is wat krap. Als met 4
volwassenen in de wagen een scherpe
bocht wordt genomen, helt de carrosserie
wel erg ver over.
Pluspunten: comfortabele vering; motor die
weinig geluid maakt; goede rijeigenschap
pen; handige gebruiksmogelijkheden;
gunstig brandstofverbruik.
Minpunten: Bescheiden beenruimte ach
terin; te sterk overhellen in bochten; niet zo
overzichtelijke carrosserie; hoorbare trans
missie geluiden.
DEN HAAG - Een groot aantal jaren was
de Mazda 323 de meest verkochte 'Japan
ner' in ons land. Die plaats is de laatste tijd
naar een ander model overgegaan, maar
bleef wel in handen van Mazda.
De "626", die in Japan tot „Auto van het
Jaar" is uitgeroepen, heeft deze positie
overgenomen. De 626, die moderne Euro
pese lijnen heeft en als sedan, hatchback
en coupé wordt uitgebracht, biedt door de
wat lage daklijn niet al teveel hoofdruimte
achterin. De Japanners hebben in de mid
denklasse nooit uitgeblonken door groot
veercomfort. De 626 maakt daar een uit
zondering op: de vering is comfortabel te
noemen.
De prestaties van de 1.6 en 2.0 liter moto
ren, kunnen redelijk genoemd worden. Tot
snelheden rond 130 km/u zijn de dwars
RIDDERKERK - Honda heeft in een vrij
korte periode een complete serie vernieuw
de modellen op de markt gebracht: de
sportief ogende Prelude, de Accord in de
klasse van de gezinswagens en de Jazz.
Het model waarvan in het verleden de
grootste aantallen verkocht werden, de Ci
vic, moest dus wel in dit rijtje volgen.
Het heeft vrij lang geduurd voordat de
nieuwe Civic op de weg verscheen, maar
de Japaners hebben de lange aanlooppe
riode wel goed benut. De Civic is namelijk
een opvallende moderne auto geworden,
die zowel met eeifl200 of een 1300 en een
1500cc motor kan worden uitgerust. Alle 3
de krachtbronnen beschikken over meer
dan voldoende vermogen om de Civic pitti
ge rijprestaties te geven. Het motorgeluid
blijft onder alle omstandigheden binnen de
perken.
Met uitzondering van het basismodel, is
de Mazda 626 uitgerust met een vijf ver
snellingsbak.
voorin geplaatste krachtbronnen, die na
tuurlijk de voorwielen aandrijven, behoor
lijk stil. Ondanks het feit dat vrij snel wind
geruis optreedt, verdient het algemeen
comfort toch een ruime voldoede. Het inte
rieur ziet er keurig uit; van-huis-uit heeft de
626 een vrij complete standaarduitrusting.
De besturing is vrij indirect en - zeker bij
lage snelheden zwaar. Zijwind heeft eni
ge invloed op het koersgedrag.
Pluspunten: Goede rijeigenschappen; pret
tige schakeling; prima verzorgd interieur;
complete uitrusting; ruime verstelbaarheid
van bestuurdersstoel.
Minpunten: Zware besturing bij lage snel
heden; hoofdruimte valt wat tegen; wind
geruis.
De nieuwe Honda Civic heeft een erg op
vallende lijn gekregen.
De nieuwe Civic is langer, breder, maar
ook lager geworden. De ruimtewinst komt
de inzittenden ten goede; de bagageruimte
is zeker als de achterbank in de normale
stand blijft staan - veel te bescheiden.
De Civic biedt door de goede weglig
ging en de besturing erg veel rijplezier.
Maar hierbij moet wel de kanttekening ge
plaatst worden dat niet iedereen gechar
meerd zal zijn van de nogal stugge vering.
Pluspunten: Motorprestaties mogen er zijn;
wegligging en rijgedrag erg goed, prettige
besturing, zeer complete standaarduitrus
ting.
Minpunten: Vering is erg stug, stoelen ge
ven te weinig zijdelingse steun, door aflo
pende daklijn is achterin de hoofdruimte
bescheiden, de semi-automatische trans
missie die Honda als extra kan leveren,
valt tegen.