4 Frits Be Big Bai Een goed boek, daar begin ik aan met de dood in mijn hart Gouden penselen en zilveren griffels Kinderboeken week- prijsvraag Een boek is 'n soort reis, net als 't leven Een tijdje later i> THETJONG KHING: Gouden Griffels Zilveren Griffels Gouden Penseel MAAK JE EIGEN BOEK, De Prijzen: Zilveren Penselen WIM HOFMAN: HET IS KINDERBOEKENWEEK Suske en Wiske: U Appie Happie en DONDERDAG 11 OKTOBER 1984 Bij de derde poging had'ikge>luk en kon ik een afspraak meken met The Tjong Khing. Wat wil je, de kinderboekenweek staat voor de deur en dat is een drukke ti d voor iedereen die iets mf k derboeken te maken heeft. Hn dat heeft Khing, hij is één van de bekendste illustratoren, hij te kende o.a. Eend voor eend waar Guus Kuijer ditja^rJf"^'n veren Griffel voor krijgt. mooiste tekeningen staan ■Kleine Sofie en lange Wapper dat hij met Els Pelgrom maakte. i The Tjong King uot inj luwt Wedden dat dat boek volgend jaar in de prijzen valt? Khing (zijn voornaam) is van Chinese afkomst en in Indonesië ge boren. Hij is nu 51 jaar en maakt de indruk minstens 10 jaar jonger te zijn. Dat komt ook door zijn stem die lichf en helder is. Net als de ouderwets hoge kamers van zijn huis in Haarlemdaar heb ik een ge sprek met hem. Uw tekeningen zijn veel soberder geworden dan ze vroeger waren; geen dikke lijnen meer en minder details. Toch zie je veel méér dan u echt heeft getekend. Dat is precies wat ik probeer, de kijker zelf laten fantaseren. Als dat lukt ben ik tevreden. Mijn eerste boek 'Total loss' van Miep Diekmann was heel anders. Ik tekende toen strips, voor Marten Toonder en een paar dagbladen. Miep wilde er graag een striptekenaar bij want ze vond dat die teveel genegeerd werden terwijl iedereen toch strips las. Ik dacht eerst, dat kan ik niet, tekenen voor kinderen. Daarna kwam 'Wiele wiele stap' voor peuters, dat was helemaal een uitdaging, maar ik vond het steeds leuker om voor kinderen te tekenen. Hoe kwam u op het idee voor Kleine Sofie? U heeft meer boeken van Els Pelgrom getekend, maar dat waren plaatjes die de tekst moesten ondersteunen. In Kleine Sofie zijn de tekeningen net zo be langrijk als de tekst. Els heeft in 'Lady Africa' een stuk waarin honden de macht overne men in Amsterdam. Dat vond ik prachtig, tot op het bot geschreven, geen woord teveel. Toen heb ik haar gevraagd: wil je een boek over macht voor me schrijven. Het werd het tegengestelde, een boek over vriendschap. U bent een filmfanaat. Een paar jaar geleden bleef U maar winnen in een filmquiz, maar niet alleen daarom zeg ik dat Kleine Sofie zich uitstekend leent voor een film. Dat zou ik best willen, maar dat is veel te duur. Er is wel een toneel stuk van gemaakt door een school hier in Haarlem. Els heeft dat ex pres zo geschreven, met veel afwisselende scenes, dan kon ik heel veel tekenen. Het moeilijkste vond ik speelgoed te laten leven en toch duidelijk speelgoed laten, ik hield vroeger niet van poppen die levend werden, 't Is me toch gelukt. Maar ik heb wel vier of vijf versies ge maakt vóór we het aan de uitgever lieten zien. Kunt u het zich veroorloven een opdracht te weigeren? Boeken waarin ze jagen of vissen, doe ik niet. Natuurlijk niet wanneer het om een taalboekje gaat waarin één zin staat als 'Bob gaat vissen'. Ik heb er dan wel veel plezier in om die Bob een heel dom gezicht te nMDERDAG 11 OKTOI geven. Van alleen boeken illustreren kun je niet leven. Je moet er tijd schriften bij hebben, daar zit veel meer geld. 'Eend voor eend' kwam in afleveringen in de Tapteoe. Daarom lijkt Guus ook niet op Kuijer, daar had ik geen tijd voor. Guus schreef me Ik ben blij dat je van mij een afstandelijke figuur hebt gemaakt die niets anders doet dan een beetje tuttelen met eenden". Ik vind het heel knap van hem dat hij heel anders is gaan schrijven op het moment dat hij bekend was door zijn Madelief-boeken. Heeft u van te voren kontakt met een schrijver? Nu wel, ze kiezen me nu om mijn werk. Vroeger had ik het liever niet. Een schrijver heeft vaak een heel ander beeld van zijn hoofdfiguur dan ik ervan maak, dat is belemmerend. Een goed geschreven boek heeft dat ook. Het inspireert me enorm, maar is ook dwingend. Je moet datzelfde niveau halen, anders bederf je het. Dan denk ik wel eens, ik wou dat het niet zo goed geschreven was. Ik begin eraan met de dood in mijn hart, echt waar. Met een minder goed geschreven boek kun je veel meer kanten uit. Heeft u veel kontakt met kinderen? Weinig, maar ik weet wel dat ze graag plaatjes willen, nog liever slechte, dan helemaal geen. Dat had ik vroeger ook. Ik las langzaam van plaatje tot plaatje. Het ergste was dat stuk nè het laatste plaatje, dan was er geen beloning meer. Zou u zelf willen schrijven? Dat is mijn grootste wens. ik heb het vaak geprobeerd, maar ik kan het niet. Echt niet, en dat vind ik echt jammer. Elk jaar worden ter gelegenheid van de kinderboekenweek boeken bekroond. De boeken met mooie illustraties krij gen een penseel, die met 'n goede of interessante inhoud 'n griffel. Dit zijn de Griffels en Penselen van dit jaar: Veronica Hazelhoff - Auwwi (vanaf 9 jaar) I Karet Eykman - Liefdesverdriet (vanaf 12 jaar) Jan Osch - Post voor de Tijger (vanaf 4 jaar) Wim Hofman - Aap en Beer, een ABC-boek (vanaf 5 jaar) Roald Dahl - De GVR (vanaf 8 jaar) Guus Kuyer - Eend voor eend (vanaf 11 jaar) Betsy Byars - De Zwerfkatten (vanaf 11 jaar) Barbara Willard - Laurier en Leeuwerik (vanaf 13 jaar) Ouida Sebestijen - Ver van huis (vanaf 13 jaar) Tonny de Vos - Dahmen von Bchholz - Van redierjager tot roofridder (vanaf 11 jaar) Wim Hofman - voor illustraties in Aap en Beer. MAAK JE EIGEN BOEK MET DE TITEL: ALS IK LA TER GROOT BEN Bijna alle kinderboeken worden gemaakt door volwassenen. Daar komt meestal geen kind aan te pas. Is dat niet een beetje vreemd? Daarom vragen we nu aan alle kinderen tot en met 14 jaar: met de titel: ALS IK LA TER GROOT BEN Dat is het thema van deze kinderboekenweek. Hoe je je boek maakt, mag je zelf weten. Het mag reuzegroot of piepklein zijn, met een kort of een lang verhaat, met veel of weinig te keningen, prachtig versierd of keurig geschreven, ingenaaid of ge niet. Het kan allemaal. Je mag 't in je eentje maken, of met de hele klas. Als 't maar vóór 30 oktober klaar is. Want tot die datum kun je het insturen naar de Kleine Stem, Spinveld 55, 4815 HV Breda. Is je boek te groot of te zwaar om op te sturen, of ben je bang dat het beschadigt, breng het dan naar een bijkantoor van De Stem. Daar zorgen ze dan wel dat het terechtkomt. Sylvia Weve - voor haar illustraties in Oma, waar blijft de taart. William Steig - voor zijn illustraties in Dokter De Soto. Méér over deze boeken kun je lezen in de Kleine Stem van aanstaan de zaterdag. -j Voor de beste, mooiste, leukste of ontroerendste inzendingen liggen er 5 BOEKENBONNEN VAN 25 GULDEN klaar. Bovendien ligt er een hele STAPEL KINDER- EN JEUGDBOEKEN klaar voor kinderen die wat moois hebben gemaakt, maar geen boekenbon hebben gewon nen DE UITSLAG wordt in de Kleine Stem van zaterdag 10 november be kendgemaakt. En misschien... als jullie veel mooie boeken schrijven, maken we er een tentoonstelling van. Maar dat hoor je nog wel. In ieder geval komen de beste boeken in de Kleine Stem. Succes ermee. (En vergeet niet je naam, leeftijd en adres erbij te schrijven!). WELWEL, de zeer grote tove naar; Koning Wikkepokluk de Merkwaardige; Ansje Vis en Matje Klop. Er is maar één kin derboekenschrijver in Nederland die dat soort namen verzint en dat is Wim Hofman. Hij is 43 jaar en woont in Vlissingen, vlakbij de Westerschelde. Hij schrijft al bij na 25 jaar kinderboeken, die hij zelf illustreert. Je herkent ze met een. Niet alleen aan de gekke na men en aan de dikwijls heel mooie tekeningen, maar ook aan de wonderlijke en spannende avonturen die koningen, tove naars, kinderen en dieren bele ven. Gisteren, 10 oktober is de Kinderboekenweek begonnen. Dat is de enige week in Nederland die anderhalve week duurt, namelijk tot en met 20 oktober. Dat heb je voor kinderboeken wel nodig ook. Daar heb je eigenlijk het hele jaar voor nodig, want kinderboeken zijn altijd leuk. Het hele jaar door. Deze en volgende week gebeuren er overal in het hele land allerlei dingen met kinderen, boeken en schrijvers. De Kleine Stem doet ook mee: vandaag een hele extra pagina over kinderboeken, voor kinde ren én volwassenen. Én een wedstrijd, speciaal voor jou. Lees maar. Zo heet het kinderboekenweekgeschenk 1984. De verhalen gaan over zes kinderen die aan een fietstocht zijn begonnen. Ze overnach ten in een jeugdherberg. De jeugdherbergvader verbiedt hun ten strengste om het schuurtje binnen te gaan. Natuurlijk is dat een uit nodiging om het juist wél te doen. 's Nachts sluipen de kinderen er om de beurt heen. Ze gluren door een kiertje naar binnen, naar hun toekomst, maar dat weten ze nog niet. Ze zien een rode bal liggen, die een tijdmachine blijkt te zijn. Als Jolande een ouderwets hoedje opzet, is ze ineens een beroemde filmster. Jan droomt ervan prof voetballer te worden. Met de rode bal lukt dat wonderwel. 'Later', je kunt erover dagdromen wat je wilt. het kan mee- en tegenvallen. An- net merkt dat serveersters nogal eens worden afgesnauwd en kei hard moeten werken. Jenny, de rechercheuse, zorgt dat alles weer op zijn pootjes terecht komt. Hoewel... de jeugdherbergvader is in eens een klein jongetje geworden dat met de rode bal speelt! De verhalen zijn vlot geschreven, dat mag je ook wel verwachten van Biegel en Wilmink. Je zou voor de grap eens moeten proberen uit te vissen wie wat geschreven heeft. De illustraties zijn van Ruud Bruijn en Fred de Heij. Hier en daar vind ik de kleuren wat te hard, verder zien ze er goed uit. P Biegel en W. Wilmink: Een tijdje later Uitg. CPNB, in de kinderboekenweek te ander kinderboek. koop voor 3,50 bij aankoop van een Wim Hofman Dit jaar werd zijn ABC-boek AAP EN BEER dubbel bekroond. Met een zilveren griffel voor de tekst en met een goudenpenseel voor de illustraties. Als we hem opbellen voor een afspraak zegt hij: „Ik kom je wel afhalen van het station. Het is een grijze vrijdagochtend en het regent. We lopen langs de Westerschelde onder een zwarte paraplu. „Hoe is 't voor een schrijver om zo in een uithoek van Nederland te wonen? Is dat niet lastig? Vóór ons is niets anders te zien dan de dijk, lucht en water. Ik voel me helemaal niet geïsoleerd in Vlissingen", zegt Wim Hofman, „al vind ik 't wel eens 'n keer leuk om in Amsterdam te zijn en schrijvers te ontmoeten, maar ik zit toch 't liefst thuis. Te schrijven, te tekenen en te schilderen. Thuis is voor hem de Westerschelde, het strand, het drijfhout dat aanspoelt, de vissen en het wier. De tovenaars, koningen en kinderen uit zijn boeken kom je daar ook dikwijls tegen. Ze hebben zeewier in hun haar en timmeren hutjes en karretjes van aangespoeld hout. Heb jij als kind ook aan zee gewoond? „Ik ben geboren in Oost-Kapelle", zegt Wim Hofman als we in zijn werkkamer zitten, aan een grote houten tafel, „maar eigenlijk had ik in Engeland geboren moeten worden. In het begin van de oorlog wil den veel mensen vanuit Zeeland naar Engeland vluchten, mijn ouders ook. Er waren bootjes waarmee je de Noordzee kon oversteken; maar dat was erg duur. Ze konden dat niet betalen. Als we naar Engeland waren ge gaan dan waren we bij eikaar ge bleven. Nu moest mijn vader naar Duitsland en m'n moeder, m'n broer en ik moesten evacue ren. We kwamen in Valkens- waard terecht. Daar zaten we met matrassen onder tafel als er gebombardeerd werd. Aan 't eind van de oorlog kwam mijn y/ \x j\ Z) vader terug, mager, op blote voe- Duitsland gevlucht, naar Nederland komen lopen. We gingen weer in Zeeland wonen. Maar heel het eiland was verwoest. De huizen waren kapot. Vlissingen was 'n spookstad. Voor kinderen was 't wel leuk. Je kon goed spelen. Dat heb ik in Koning Wikkepokluk verwerkt, daar komen puinhopen in voor, de stad Omvalom. Ze praten wel eens over agressie bij de jeugd, maar wij konden ons toen goed uitleven. Voor volwassenen was 't natuurlijk 'n hoop ellende. Net als '53, de watersnoodramp? Toen was ik 12. Dat was de mooiste tijd van m'n leven. M'n vader was die nacht aan 't werk op 'n schip. Toen viel 't licht uit. Om 'n uur of drie kwam hij me wekken, 't Water kwam eerst uit de riolen, zo liep 't langzaam vol. Er was geen radio meer, 't gerucht ging dat de dijk door was. Er kwamen Packets - grote vliegtuigen - overvliegen, man nen trapten daar zandzakken uit en rood-witte vlotjes. Leuk! Je kon door de winkelstraten varen. Voor ons was 't avontuur. Jongens, die gered werden uit de boerderijen, met bootjes, die vonden 't span nend. Die vroegen of ze ook mochten roeien. Maar de redders zei-' den: je moet je mond houden, dit is een RAMP! Volwassenen kijken vaak heel anders tegen rampen aan dan kinderen. In 'De Stoormorm' zit ook iets van de watersnood. Dat ze door de straten varen. uuiiaiiu ien ik dat boek gelezen had wilde ik ue rtoic, schelde opgaan, met 'n vlot. Op woensdagmiddagen verzamelde ik wrakhout, ik had mooie balken en planken, 't Was 'n heel gezwoeg. Je moest de hamer en de zaag van je vader tenen en je moeder werd boos. Je was vaak nat, 't zout sloeg door je schoenen, ik kwam vaak te laat thuis. Na weken had ik 't voor elkaar. Ik had geoefend om vis- vannen, krabben te eten, ik had lucifers in kaarsvet gedompeld "int niet 't water op. 11, I 4UUI re /aai ii/u.o. in had ik 't voor elkaar. Ik had geoefend om vis sen te vangen, krabben te eten, ik had lucifers in kaarsvet gedompeld JM"r 't probleem was: ik kreeg 't vlot niet 't water op. "'eer ter na. 't strand op. 't Vlot is uit sen te vangen, niavw,, voor onderweg. Maar 't probleem was: ik kreeg 't vlot mei i waie, 't Water schoof de balken steeds weer terug, 't strand op. 't Vlot is uit elkaar geslagen. Misschien dat je met 'n opblaasboot wel 'n eind komt. Wat vind je zelf je mooiste boek? Koning Wikkepokluk. Dat vind ik een belangrijk boek. 't Laat zien wat ik van een boek vind: dat je in een andere wereld terechtkomt, 'n Boek is 'n soort reis, net als 't leven, 't Begint ergens zomaar en 't ein digt ergens zomaar. En daar tussenin zijn er soms gekke avonturen. De tekeningen bij dit artikel zijn uit de boeken van Wim Hofman. BOEKEN VAN WIM HOFMAN: WELWEL, DE ZEER GROTE TOVE NAAR - voor kinderen van 6-36 jaar en ouder. KONING WIKKEPOKLUK, DE MERK WAARDIGE (bekroond met de gou den penseel 1974) vanaf 8 Jaar ANSJE VIS EN MATJE KLOP - vanaf 6 jaar. WIM (bekroond met de zilveren griffel en de Nienke van Hichtumprijs 1977) vanaf 10 jaar. AAP EN BEER, een ABC-boek (be kroond met een zilveren griffel en ,/artaffi iaar. ge Monty Python-acteurs in Ij Van onze filmredactie pe Bredase bioscoop Cinésol 1 houdt een filmfestivalletje ge wijd aan de films van het Monty Python-team. Begon nen als televisie-grappenma kers met een absurde visie op wat ais typisch Engelse humor kan worden omschreven, zijn deze filmmakers-komieken uitgegroeid tot vaste leveran ciers van komische biboscoop- lilms met eenzelfde losse ver telstructuur. Graham Chap man, John Cleese, Terry Wil liams, Eric Idle, Terry Jones jn Michael Palin zijn inmid dels ook als zelfstandige ac teurs steeds bekender gewor- -Jden. Op donderdag wordt begon nen met Monty Python live at the Holly wood Bowl; een regi stratie van een live optreden van de groep in Hollywood; een film voor de ware fan, om dat deze mengeling van sket ches, filmpjes en liedjes etc. veel herkenbaars uit de tv- 'S toont. Vrijdag volgt The Life of Brian; een satire op het leven van Christus, waarin re ligieuze taboes genadeloos op de hak worden genomen. Time Bandits (zaterdag) maakt een jvrije serieuze reis terug in de Waarom schrijf je voor kinderen? Dat is zo'n vraag, daar kan ik nooit goed op antwoorden - hij denkt na - ja, misschien toch omdat 't de mooiste tijd van je leven is. Je bent onvermoeibaar, je hebt ideeën en plannen, je kunt bijna alles, 't Hangt ook samen met mijn eigen jeugd, de boeken die je las. Ik las Huckleberry Finn. Dat gaat over 'n jongen die 'n dronkelap als vader heeft. Die vader neemt de jongen gevangen, maar hij ontsnapt. Hij zakt met 'n vlot de Mississippi af. Hij doet dingen die 'n jongen uit Ne derland nooit doet. Toen ik dat boek gelezen had wilde ik de Wester- cnhnirle oDaaan, met 'n vlot. Op woensdagmiddagen verzamelde ik was 'n heel gezwoeg De Bredase South Point Big Band heeft zijn naam ver-' anderd. Het orkest luistert nu naar de naam Frits Bayens Big Band. De band, een van de beste en populairste in dit deel van Nederland, bleek met zijn oude naam in het noor den des lands niet zo erg aan te slaan. Oosterhouter (en NOS-re- gisseur) Frits Bayens is daarentegen in muziek- kringen algemeen bekend als arrangeur/bandleider. De naamsverandering is geschied met instemming van alle bandleden. Wat de oude naam overigens precies betekende wist niemand. De band repeteert iedere maandagavond in de ach terzaal van café De Vracht wagen aan de Ginneken- markt in Breda, en die repe titie is openbaar. zudre Rentten dfojdten mjecA l fond.. Met het 'feueer, manheer jTia Qwffli# ai Jemtt vut- f01 VWBIOOiM Of VU66TUIG- rawmr fn rt/j Wkftf UHEM zij» ze Kim OM oe LUCHT 'K T[ CHUM \f Ik stik i I Een$rote\ smaken] .'OlLAJp IS 'M SCHCCW 1 «o,. al twr WATER r^JTiia slechts Dat oe rik ->. MEEST ofem -ziha pSJ vast Lbv, J t-t MATCH toekomem LAMDEKE BPtlGC laattuJ P®wlbnditieXBin«r 5'e'n Manneke Sfawzfc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 20