Vangstbeperking dwingt vissers oceaan op NAVO: Aanval vanuit de verdediging Gevaarlijke tweedeling dreigt in maatschappij Kabinet boer op raketbei NAAR AMERIKA EN FALKLAND-EILANDEN TWEEDE KA Man GELD NODIG OM NUCLEAIRE DREMPEL TE VERHOGEN WOENSDAG 10 OKTOBER 1984 ACHTERGROND Ongerustheid Spoorwegnet WOENSDAG 10 OKTOBER Van den Broek toch Solo -missie Niet genoeg Passiviteit 15 Ar T5 Door Mare de Koninck AANGEZIEN Amerika nog altijd het land is van waaruit trends, stro mingen, rages, grillen en cultussen zich over de hele wereld verspreiden, voel ik mij verplicht u van de volgende ontwik keling hier in de VS op de hoogte te stellen. Op voorwaarde dat u de boodschapper niet de schuld geeft van de boodschap, meld ik u dat het hierzo, en bin nenkort dus ook bij u in de buurt, rigoureus gedaan is met het feminisme. Feminis me is uit. Het antwoord op de vraag waarom Ronald Reagan de Amerikaanse presidentsver kiezingen met overweldigen de meerderheid gaat winnen luidt: de herontdekking (zo wel door de man als door de vrouw) van de man als zijnde een van de meest magnifieke dieren op aarde. Een sympa thiek dier is de man, een adembenemende blend van kracht en tederheid. Leve de man! Jarenlang is het feminisme in de Verenigde Staten uiterst militant geweest. En terecht. Maar nu het doel is bereikt en vrouwen histo risch gezien in record-snel heid volledige gelijkberechti ging hebben gekregen, stel len hun vroegere mannelijke onderdrukkers opgelucht vast dat hun terreur blijk baar meer een gevolg was van zelf niet zo goed in de ga ten hebben dan van boze op zet. En nu moeten de meisjes het dus zelf doen en niet meer zeuren. Van de meest recente generaties begrijpt trouwens al geen jongen of meisje meer hoe vroeger dis criminatie van vrouwen in zijn werk ging. Amerikaanse mannen die zich dat nog wél herinneren, gooien nu het schuldcomplex van zich af. Ze vieren de be vrijding van de man. Het is afgelopen met de ondragelij ke ernst van het feministisch tijdperk. Gebeurd is het met de lange jaren van vrouwen programma's op radio en tv, waarin op spottende toon werd getheoretiseerd over de lage instincten van het man nelijk wezen. Als dezelfde taal over joden of negers was uitgeslagen, zouden de pro grammamakers in de gevan genis zijn beland! De Amerikaanse man van vandaag wenst niet meer op de vingers te worden getikt omdat hij 'dames' zegt in plaats van 'vrouwen'. Hij laat zich niet meer vertellen dat als hij naar een vrouw kijkt, dat hij dan een mens moet zien. Hij maakt zelf wel uit wat hij ziet. En dat mens mag in d'r handjes knijpen als hij een vrouw ziet! Het is duidelijk waarom Ronald Reagan het idool is van de bevrijde Amerikaanse man. Ronald Reagan leeft zichtbaar in volkomen vrede met zijn man-zijn. Hij is een aardige vent, een nice guy, maar een die zijn eigen weg gaat. De huidige president van de VS is zijn eigen ge slacht altijd hoog blijven houden en het komt fantas tisch uit dat dat nu net ten tijde van de verkiezingen weer helemaal in is. Ook de vrouwen voor wie eigenzin nigheid al lang vanzelfspre kend is, waarderen Reagan daarom meer dan diens bra ve opponent Walter (Fritz) Mondale. De enquêtes regi streren onder met name jon gere vrouwen, een in drukwekkende meerderheid voor Reagan. Mondale is niet met zijn tijd meegegaan. Die dacht dat georganiseerde feminis ten nog altijd een groep wa ren om rekening mee te hou den. Gehoorzaam heeft hij daarom Geraldine Ferraro tot running-mate benoemd. En aangeslagen vraagt Fritz zich nu af waarom dat hem en haar niet meer populari teit oplevert. Welnu, die be noeming van Ferraro is door het Amerikaanse volk haar scherp doorzien als Monda le's hopeloos verouderde ver ontschuldiging voor zijn eigen kunne. Geraldine zou wellicht een betere president zijn dan Mondale en Reagan bij elkaar, maar in het jaar van het eerherstel voor de man is haar politieke huwe lijk met Mondale voor beiden een dodelijke omhelzing. Op alle fronten werkelijk viert de herboren mannelijk heid triomfen. In de homo wereld wordt al lang niet meer met bibsen gewiegd, maar zijn brede schouders, gespierde armen en zwart leer het macho-uniform. De damesmode is bovenmaatse jassen, colberts, pantalons en stropdassen in grauwe tin ten, allemaal 'geleend van de jongens'. In de populaire tv- series loopt geen vent meer achter een meid aan. Het zijn bevrijde dames die hun ware aard weer durven tonen en vechten om de gunsten van de meest verrukkelijke man. Ikzelf heb altijd al geweten dat tenslotte iedereen, de man niet op de laatste plaats, zou profiteren van het femi nisme. Maar dat Ronald Rea gan de kroon op het emanci patiewerk zou worden, dat had menigeen in de Ameri kaanse vrouwenbeweging vast niet durven dromen. De benoeming van Geraldine Ferraro is door het Amerikaanse volk haarscherp doorzien als Mondale's hopeloos verouderde verontschuldiging voor zijn eigen kunne. - foto archief de stem Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884 Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van f 1,- per maand, f 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend ©076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur ©076-236394/236911 R^nkrolsiipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Paul de Schipper DE Hollandse vissers zoeken driftig naar nieuwe visgronden. Vangstbeperking en strengere controle dwin gen de mannen uit Kat wijk, Scheveningen en Vlaardingen de oceaan op. Hun schepen zijn te groot geworden voor de Noordzee. Een geheim EG-rapport heeft dar deze week nog eens pijnlijk opgewezen. In de de aloude haringvijver valt er op legale wijze voor de reders nauwelijks meer te verdie nen. Daarom verschenen Hollandse trawlers dit jaar aan de kusten van New Foundland. En de vingers glijden al verder over de kaart, naar West-Afrika en de zuidelijke Atlantische Oceaan, naar de Falkland- eilanden. Het zoeken naar nieuwe gronden is tegelijkertijd een speurtocht naar andere vis soorten en nieuwe afnemers. Voor de meest moderne vis serij vloot ter wereld is de keus: saneren of de oceaan op. Op het ogenblik ligt bijna eenderde van de Nederlandse trawlervloot aan de wal om dat er geen werk is. De rest is in Engelse wateren op zoek naar een laatste restje haring wat nog opgevist mag wor den. De controle op de vangstbeperking is. vooral dit jaar streng geworden. Amb tenaren van het ministerie Vi&schepen te groot voor Noordzee geworden. van Landbouw en Visserij en van de EG staan op de kadS als er in Scheveningen diep gevroren vis wordt gelost, een aktiviteit die trouwens in toenemende mate in Vlissin gen plaatsvindt. Toen het toezicht nog niet zo streng was, kwam er soms drie keer de toegestane hoeveelheid aan wal. De vis ging uit het schip rechtssreeks de koel huizen van de reders in, zon der dat er een veiling aan te pas kwam. Dat is bij het mi nisterie ook bekend. Staatse cretaris Ploeg ziet zich uiter aard genoodzaakt dat tegen over de EG te ontkennen, maar het zou z'n maag slecht bekomen als hij alle illegaal gevangen vis op zijn bord zou krijgen. Nu de duimschroeven aan gedraaid zijn, komen de pro blemen voor de reders en daarmee de drang om alter natieven te zoeken. Het ministerie van Land bouw en Visserij speelt daar bij een belangrijke rol, ook financieel. „Wat nu gebeurt, is verdelen van de armoede, dus we moeten wel zoeken naar nieuwe mogelijkheden en dan moet je ver weg, want - fot0w denheyer in de Europese wateren zijn we uitgevist", aldus woord voerder H. Distel. Hij vertelt hoe de reders al eerder over schakelden op de makreel vangst. Dat ging goed totdat de belangrijkste afnemer Ni geria haar grenzen sloot om de eigen deviezen te bescher men. Andere mogelijkheden zijn het samenwerken met ande re visnaties via zogenaamde joint ventures. Zo heeft de Scheveingse reder Jaczon drie schepen in Nigeria aan het werk. Dan is er het vrachtvaren: het aankopen van vis van Schotse en En gelse vissers om die vervol gens op zee te verwerken en in te vriezen, een methode die bekend staat als 'klondijken'. Maar volgens het ministe rie is ook dat maar pappen en nathouden omdat de winst marges klein zijn. Dat komt omdat de Hollanders bij het klondijken zware concurren tie te duchten hebben van Oostbloklanden. Het gaat vooral om de Russische fa- brieksschepen die via lage lo nen de kostprijs van hun vis- productie weten te drukken. Daarom vertrokken in fe bruari van dit jaar twee trawlers richting Noord- Amerika om er in de wateren van New Foundland hun ge luk te beproeven. Ze visten er tot eind mei. Een deel van de vangsten is nog niet ver kocht, maar nu staat al vast dat de reis een nadelige saldo van een half miljoen zal op leveren. Niettemin wordt het experiment in 1985 wordt ge zet. Woordvoerder P. Roos, eveneens van de afdeling Zeevisserij van het ministe rie verwacht dat er dan quit te gespeeld kan worden. „Ze hebben er kleine en grote makreel gevangen bestemd voor Japan, maar volgens de Japanners was het visvlees niet vet genoeg en daarom wilden ze het niet hebben. Een deel is nu verkocht aan een zouterij in Jamaica. Vol gend jaar proberen we dat probleem te voorkomen door al in januari te vertrekken. Dan is de kwaliteit van de makreel beter". Naar de schatting van het ministerie is de overcapaci teit van de hektrawlervloot ongeveer 30 procent. Dat ter wijl er op korte termijn nog twee nieuwe schepen van stapel glijden, elk bijna 100 meter lang. Kosten ongeveer 25 miljoen. Schepen van deze omvang moeten ongeveer 20.000 gulden per dag omzet ten om renderend te zijn. Geconfronteerd met onrustzaaiende nota's over een drastische sanering van de vissersvloot heeft de re dersvereniging voor de Ne derlandse Zeevisserij zelf ook alternatieven aangedra gen. Secretaris Dubbelaer: „We doen er alles aan om de schepen in de vaart te hou den. We hebben een van de beste vloten ter wereld. De schepen zijn geschikt voor verre wateren, dus wat dat betreft zijn er geen proble men, maar de projecten zoals in Noord-Amerika kunnen niet doorgaan zonder over heidssteun. Dat geldt ook voor andere plaatsen zoals West-Afrika en Mauretanie". Van de redersvereniging komt ook de suggestie voor nog verder gelegen oorden: de visrijke wateren voor de kust van Peru en het gebied rond de omstreden Falkland- eilanden. In Den Haag vindt men dat op het ogenblik nog wel wat erg ondernemend. Secretaris Dubbelaar van de Reders vereniging: „Poolse vissers hebben daar aardige resultaten geboekt, dus voor ons kan het interessant zijn, maar het is inderdaad erg ver. Dat hebben de Engelsen wel ondervonden". Van onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL - De Neder landse defensienota 1984 stelt ongerust het vol gende vast: „De toege nomen flexibiliteit, die moderniseringen en re organisaties tot gevolg hebben, maakt het de militaire commandan ten van het Warschau- pakt steeds meer moge lijk op verschillende manieren het offensief te voeren. Hierdoor is voor de NAVO-com- mandanten erg moeilijk geworden vast te stellen hoe zij hun strijdkrach ten moeten opstellen". Desondanks is Nederland niet bereid gedurende deze regeerperiode de defensie- kosten met meer dan twee procent per jaar te doen groeien, hoewel onze minis ters van Defensie en Buiten landse Zaken met hun NA- VO-collega's ervan overtuigd zijn, dat de door de NAVO gestelde minimum-eis van drie procent groei hoogst noodzakelijk is. Generaal Bernard W. Rogers, opperbe velhebber van de NAVO- strijdkrachten in Europa, vindt al sinds hij in 1979 het commando kreeg, drie pro cent groei bij lange na niet voldoende. Er is, vindt hij, minstens zeven procent no dig, omdat onze conventione le verdediging nog steeds te kort blijkt te schieten en veel te snel naar nucleaire midde len gegrepen moet worden. Omdat de NAVO-landen vrijwel nooit hun drie pro cents-verplichtingen nako- men, stelt generaal Rogers: „Terwijl we ons vertrouwen stellen in een snel conventio neel antwoord op een aanval, trekken we in feite een hypo theek op een nucleair ant woord op zo'n aanval". De generaal heeft niet ge heel ongelijk, want de kloof tussen de NAVO en het War- schau-pakt wordt steeds gro ter. Binnen de NAVO bestaat dan ook grote ongerustheid over de voortdurende op bouw van de Sowjet-strijd krachten sinds het einde van de jaren zestig, vooral daar waar het voor ons van belang is, in Centraal-Europa. Het is daarom dat er in militaire kringen steeds luider ge klaagd wordt over wat men noemt „de passieve verdedi- gings-doctrine" omdat de NAVO nu eenmaal een de fensief bondgenootschap is. Vandaar ook dat er een me thode ontwikkeld is, waarbij vanuit de verdediging toch aangevallen kan worden, de zogenaamde Follow-On For ces Attack, de FOFA. De mi litaire strategie van het War- schau-pakt is gericht op een snelle doorbraak door de eer ste verdedigingsring van de NAVO, gevolgd door een snelle opmars in de strategi sche diepte van West-Euro pa. Die doorbraak en opmars, gesteund door de luchtmacht, kan, gezien het geringe aan tal kilometers tussen de DE nieuwe secretaris-generaal van de NAVO, lord Carrington, haalde deze week fel uit in de richting van de Britse Labourpartij. Tijdens het congres van de socialistische Britten werd een reso lutie aangenomen, waarbij Labour alle kernwapens uit wil ban nen op het moment dat zij weer aan de macht komt. „Dat bete kent de doodsteek voor de NAVO", aldus Carrington, „want zon der kernwapens is de verdedigingstaak van het bondgenoot schap zinloos". Carrington schaarde zich gelijktijdig achter de opvatting van generaal Bernard Rogers, opperbevelhebber van de NAVO-strijdkrachten in Europa. Ook Carrington vindt dat de defensie-inspanningen opgevoerd moeten worden om daarmee de nucleaire drempel te verhogen. De NAVO heeft een strate gisch plan ontwikkeld, dat uitgaat van een aanval vanuit de ver dediging. Er wordt rekening gehouden met een forsere bijdrage van de lidstaten, maar zolang voldoende geld ontbreekt, blijven nucleaire wapens deel uitmaken van het plan. Oostduitse grens en bijvoor beeld Rotterdam, verhinde ren dat in West-Europa vol ledige mobilisatie tot stand komt en versterkingen van uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië op tijd bin nen gevlogen worden. Mili tairen zien als bewijs voor deze strategie de grote zorg die de Sovjet-Unie besteedt aan de opvoering van deze 'short-warning attack capa bility', de mogelijkheid aan te vallen voordat het Westen alarm kan slaan. De War- schau-pakt-divisies aan de grens met het Westen moeten daarom minder afhankelijk worden van versterkingen vanuit de Sovjet-Unie en het is dan ook vanzelfsprekend dat bij die grens de divisies in omvang toenemen, zwaar der worden bewapend, dat er een hoge paraatheid heerst en dat er uiterste zorg wordt besteed aan de aanvoerlij nen. Bovendien richt de Sov jet-Unie wat betreft de con ventionele bewapening zich voornamelijk op snelle wa pens, zoals infanterie, ge vechtsvoertuigen, gemecha niseerde artillerie, taktische luchtstrijdkrachten en aan- valshelicopters. Er mag dan ook aan ge twijfeld worden of de lineai re verdedigmgstaktiek, zoals de NAVO die thans nog han teert, wel opgewassen zal zijn tegen een snelle door braak. Vandaar dat de mili taire NAVO-top voorlopig zijn hoop vestigt op nieuwe technologieën die elke bewe ging nauwlettend in de gaten kunnen houden en die de mo gelijkheid bieden om op de grootst mogelijke afstand doelen aan te pakken. Twee 'doctrines' moeten de verdediging vervolmaken, Airland Battle en Follow-on Forces (FOFA). Airland Battle is bedoeld om het tweede echelon van het War- schau-pakt op afdoende wij ze te treffen, terwijl de troe pen in eerste lijn nog volop in gevecht zijn. Met vuur moet verhinderd worden dat de vijand zijn voorste eenheden versterkt, en vervolgens moeten vijandelijke dreigin gen binnen het bereik van de eigen troepen vernietigd kunnen worden. Deze 'deep attack' gaat uit van de inzet van alle be schikbare middelen, incluis de nucleaire. Daar bestaat geen misverstand over. FOFA gaat ervan uit dat de versterkingen van de Warschau-pakt-divisies hun doel niet moeten kunnen be reiken. De tijd, die War- schau-pakt-versterkingen nodig hebben om hun doel te bereiken, wordt geschat op 36 uur. De meeste verplaatsin gen zijn afhankelijk van het Oosteuropese spoorwegnet, een kwetsbare aanvoerroute die getroffen kan worden op tal van kruispunten van spoorwegen, in- en uitlaad- plaatsen en bruggen. Om de strategie te kunnen uitvoe ren, waarlangs de FOFA zich beweegt, moet aan drie voor waarden worden voldoen: -De thans aanwezige con ventionele strijdkrachten moeten op een hoger peil ge bracht worden wat betreft mankracht, uitrusting en ge oefendheid; -Verbeteringen en moder niseringen van onze huidige strijdkrachten moeten on verminderd doorgaan; -De superieure westerse technologie moet volledig be nut kunnen worden. In het najaar van 1982 gin gen de landen van de NAVO akkoord met de zogenaamde Force Goals, de middelen die aangewend moeten worden om de nieuwe 'doctrines' mo gelijk te maken. Met dit ak koord gingen de lidstaten de verplichting aan om de con ventionele verdediging te verbeteren, inclusief de nieuwste technologieën. Het feit dat de lidstaten, ondanks hun afspraken nog steeds niet in staat zijn gezien de economische ontwikkelingen, de minimum-eis van drie procent groei te halen, laat staan de zeven procentsgroei, die generaal Rogers voor staat, wordt de kans er niet kleiner op, dat in een geval waarbij het Warschau-pakt een aanval lanceert, de nieu we strategie alleen succes kan hebben als er nucleaire wapens worden gebruikt. Door Max de Bok DE eerste dag van het jaarlijkse grote Kamer debat is zelden verras send. De fractie lepelen nog eens braaf op wat we al wisten, dienen mo ties in en wachten af hoe kabinet en andere par tijen erop reageren. In grote lijnen werd giste ren wel duidelijk waarover het gevecht tussen kabinet en Kamer gaat: herstel van koopkracht voor de echte meerjarige minima (een ge legenheidscoalitie van CDA en PvdA, de VVD wil de mi nima slechts gedeeltelijk sparen), geen bevriezing van de kinderbijslag, 3 procent huurverhoging in plaats van 4, het ontzien van de WAO- uitkeringen en geen school geld. Of al deze week duidelijk wordt wie dat gevecht wint is de vraag. De Kamer kan mo ties aannemen, maar de re gering beslist of ze worden uitgevoerd. Het hoeft geen verbazing te wekken wanneer Lubbers aan het slot van het debat, donderdagavond, de Kamer daarover in het ongewisse laat. Want alle bovenge noemde zaken komen later, bij de behandeling van de wetsontwerpen, weer aan de orde. De oppositie zal boter bij de vis eisen maar regerings partijen hebben de neiging de harmonie zo lang mogelijk te bewaren. Dat merken we dus donderdagavond wel. Interessanter dan het spel om de knikkers waren giste ren de kaders waarin de fractieleiders hun voorstellen plaatsten. Vrij algemeen is de kritiek dat het kabinets beleid bijdraagt aan ver scherping van de tweedeling in de maatschappij. Vanuit het kabinet is dat 'onzin' (Lubbers en Ruding) dan wel een 'bewuste hetze' (Smit- Kroes) genoemd. Oppositieleider Den Uyl hield gisteren niettemin de bewering staande en moti veerde die ook. Met een va riant op een vroegere uit spraak van Lubbers - 'Het bedrijfsleven staat op bre ken' - stelde Den Uyl vast: 'Onze samenleving staat op breken.' Volgens Den Uyl heeft de tweedeling alles te maken met 'een kabinetsbeleid dat geen oog heeft voor de wan hoop waar velen aan toe zijn omdat ze niet rond kunnen komen van een uitkering, ze eindeloos het hoofd stoten op zoek naar werk, ze het gevoel hebben dat de samenleving of de politiek zich niets aan trekt van hun lot.' Hij verweet het kabinet de voeling met de maatschappe lijke werkelijkheid kwijt te zijn. Als getuige haalde hij het Sociaal Cultureel Plan bureau aan dat met recent onderzoek heeft blootgelegd wat werkloosheid aanricht: financiële problemen, geen vrije bestedingskeuze meer, vaker spanningen thuis vooral met opgroeiende kin deren, fatalisme, afnemend vertrouwen in de politiek. 'De crisis zet menselijke verhoudingen onder druk', concludeerde Den Uyl. Hij waarschuwde: 'En vroeg of laat ontlaadt die spanning zich in verstoorde relaties thuis, in apathie of juist in agressie, in onverkwikkelij ke vormen van vreemdelin genhaat, in zinloze vernielin gen (Ferdinand Bolstraat) of andere criminele acties.' Vervolgens legde de PvdA- leider een duidelijk verband - zonder uiteraard werklozen te bestempelen tot criminelen en raddraaiers - tussen de crisis en de 'verloedering van de welvaartsstaat, waaraan kleine mensen en grote orga nisaties bijdragen' en de 'schrikbarende toename van de criminalitet.' Hoe dachten de woord voerders van de regerings partijen daarover? CDA-fractieleider De Vries klaagde dat 'het chris ten-democraten pijn doet er van te worden beschuldigd de zwakkeren in de kou te la ten staan, op weg te zijn naar een tweeklassen-maatschap pij'. Hij ontkende, voor zijn doen met felheid, dat die tweedeling het gevolg is van het beleid. Dat de echte meerjarige minima er niette min op achteruit dreigen te gaan noemde De Vries slechts 'een misrekening' van het kabinet, alsof het kabinet niet willens en wetens maar 200 miljoen gulden zou heb ben uitgetrokken om de koopkracht niet nog verder te laten zakken. De CDA-leider wist wel wie echt bezig zijn met het maken van een tweedeling in de samenleving. Dat is de vakbeweging in haar- strijd tegen de ziektewetplannen van het kabinet. Als die plannen door hard verzet niet door kunnen gaan wor den de inkomensverschillen tussen werkenden en niet- werkenden nog groter. Dat is wat ze in Amster dam een gotspe noemen. Is het de CDA-fractieleider ontgaan dat, om maar dicht bij zijn huis te blijven, het CNV geen heil meer ziet in overleg met de politiek (lees: het CDA) omdat elk voorstel van die vakcentrale om de tweedeling een halt toe te roepen, hooghartig van de hand wordt gewezen? Wat nog meer opviel in het verhaal van De Vries was dat hij geen enkel verband legde tussen de crisis, het toene mend vandalisme en de groeiende criminaliteit. Geen woord over de oorzaken, als of die verschijnselen zomaar uit de blauwe lucht komen vallen. Datzelfde gold voor de bij drage van WD-leider Nij- pels. Hij isoleerde enkele passages uit het rapport van het Sociaal Cultureel Plan bureau over het afnemend gevoel van veiligheid van de dieperliggende oorzaken, die in dat rapport duidelijk wor den beschreven. Hij deed dat in een betoog over de terug tredende overheid: minder regels, overheidstaken over dragen aan privé organen en vooral, de overheid moet minder kosten maken. Maar diezelfde overheid, zo betoogde Nijpels, 'schiet schromelijk tekort als het gaat om meer klassieke ta ken. Politie en justitie wor den onvoldoende in staat ge steld de veiligheid van ons land op peil te houden'. Het is maar wat je 'klas siek' noemt. Nijpels stelde vast dat 'het vertrouwen van de burger in de overheid in haar functie van bescher ming van zijn persoon en goed en van collectieve be langen dreigt te worden ver zwakt'. Die zin gebruikend voor zijn betoog sprak de WD-leider wèl over de noodzaak van maatregelen ter indamming van de critN- naliteit (de overheid als be schermer van persoon en goed), maar niet over de ove rige collectieve belangen (zo als het in stand houden van een behoorlijk niveau van gemeenschapsvoorziening gen), niet over de overheid als schild voor de zwakken. In de Kamer heerst een grote eenstemmigheid over de noodzaak vandalisme en criminaliteit te bestrijden. Wie zal daar tegen zijn. Vergelijkt men echter drie hier weergegeven be* schouwingen dan doemt n beeld op van een reëer'n% coalitie - CDA en VVD - kiest voor symptoombestnj ding en weigert na te denk over de vraag of in het ka netsbeleid misschien een d van de oorzaak ligt va". maatschappelijk verschij sel. Een gevaarlijke twee ling in het denken. Crinj fors Van onze Haagse redac DEN HAAG - Een overgroti de Tweede Kamer (CDA, I dat het kabinet de snel stijj fors moet aanpakken. Het C gering nog dit jaar met eei voor komt. Dat bleek gisteren tijdens het over de begrotingsvoorstellen 1985. Volgens de drie grootste partijen is het onvoldoende als er meer gevangeniscellen worden gebouwd en de politie en de rechterlijke macht beter toegerust worden. „Een gecon centreerde aanpak van de groe dien CDA Vrie: „exti V' zei c Van onze parlementaire n DEN HAAG - Het kabinet moe werk maken van het 1 juni door raketbesluit. Dat vindt de CDA-Kamer- fractie, die meer concreet vasthoudt aan haar verlangen dat minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) per soonlijk in Moskou de achter gronden van het Nederlandse besluit gaat toelichten. Lubbers deed hierover de Kamer deze zomer al concrete toezeggingen, maar Van den Broek heeft absoluut geen zin 'b een solo-missie naar Mos kou; hij heeft zich tot nu toe dan ook beperkt tot een kort gesprek met zijn Sovjetcollega Gromyko in de marge van een VN-vergadering in New York een uitnodiging aan de Sov- letminister Nederland te be zoeken. Dat bezoek is voor dit najaar geagendeerd. gen kett cuss mar met spri loof delij mon Lai D digc ui te jaar spar om kom M dat Kan Ned wap eval CDA-fractieleider De Vries 18 dat allemaal niet genoeg. ®j is ervan overtuigd dat cromyko in New York niet neeft begrepen dat op hem een beroep (s gedaan verder te Praten over vermindering van e middellange en lange-af- tonds-raketten. Daarom to°et het kabinet meer werk b!aken van de promotie van et eigen besluit, zowel in het "ostblok als bij de NAVO- bondgenoten. Ook PvdA-leider Den Uyl rweet het kabinet vergaan- Passiviteit op het gebied ',l Vrede en veiligheid. „Het j. Woord °P de vraag hoe roPa de twee supermachten aan de onderhandelings- bele!rikan Krijgen, blijft in het bPJ? van de regering on- daa t °°rd; voorstellen die lev r een bijdrage kunnen bg ®ren> zoals een gefaseerde n. Nazing van de kernwape- hanri a'en' w°rden van de Uvi gewezen," aldus Den 'Qie ontkpndp dat hpf. ah- Nutp ontkende dat het ab- npe' van ziin Dartii te- i Kan' Ef zal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2