Steeds meer aandacht voor Molukse muziek ObbbbbbbT) ajagi te kunst te keur Geometrisch ta&e en Wiske: De Lieve Lilleham Even Piekeren ne en de dichtgeklapte voordeurdeler T3Z PAGINA GIDS 2 fOENSDAG 10 OKTOBER 1984 it socialisten een naren, maar bij de .listen óók met hun werken. Krekel van Spronsen en Jenny Duller, houtsculptuur en schil derwerk. Galeridee, Elftweg 2, Bsamsdonksveer. Open: di.-zo. van 12-18 uur. Tot en met 18 no vember. Zoals de moeder-dochter- relatie (hier een genetisch gegeven) niet rationeel is, zo worden de verstandelijk geometrische verbindingen 0p deze mooie tentoonstel ling gedragen door emotio nele impulsen. Bij moeder Jenny is er ogenschijnlijk meer sprake van een ver standshuwelijk met de kunst dan bij dochter Kre kel. In acryl schildert zij scènes' met driehoeken, waarbij vlak en kleur in harmonische cadans zijn. Zij zegt geïnspireerd te worden door de bewegingen van het menselijke lichaam, dat met name in de dans - ontdaan van het stoffelijk hulsel - is te herleiden tot geometri sche vormen. Heel mooi ge daan, maar de meer grafisch dan schilderkunstig ogende bladen, spreken van een ab stracte realiteit, die onder koeld is. Krekel gaat op warme manier om met hout. In wat ouder werk ook zogeheten geometrisch bepaald; gesty- leerd. Maar de in het oog springende grote cirkel/ schrijven (die functioneren bij dans-voorstellingen) zijn van een 'handzame' gevoe ligheid en een zachte monu mentaliteit. Het lijken scha kels naar haar jongste werk: twee torenachtige bewegen de stapelingen ('Zo doe je dat'), waarbij het geometri sche veld ruimt voor het geofysische. Aangenaam mooi. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Hostsona- ten. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Jonathan Livingston Seagull. Festa - 13,15,17,19 en 21 u Emmanuelle4 Brabo 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The exorcist. TIJI - 12,14,16,18, 20en22 u. Romancing the stone. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Against all odds. GOES Grand Theater - 20 u. Police Academy, a.l. NEW YORK - De Amerikaanse Raad van Kerken is met een grootscheeps opgezet onderzoek begonnen naar de invloed van op de televisie vertoond geweld, seks en seksisme op het kijkerspubliek. Er worden hoorzittingen ge- Gerbner worden mensen houden waarop communica- slechts bij uitzondering door tiedeskundigen televisiema- een tv-programma ertoe ge- kers en kijkers aan het woord bracht gewelddaden te ver- komen te New York, Los An- richten, maar het effect-op- geles, Washington D.C. en een lange-termijn van het veel- nog nader te bepalen stad in vuldig kijken is het erin geha- het Midden-Westen. Naar ds. merd raken van de mening te William F. Fore, voorzitter leven in een 'gemene wereld', van de commissie voor massa- Verslaafde kijkers blijken communicatie van de Raad veel angstiger te zijn voor wat heeft meegedeeld, zal worden hen kan overkomen in hun gepoogd het probleem te be- omgeving dan anderen, handelen zonder inbreuk te Naar overtuiging van dr. maken op het in de grondwet Gerbner zijn televisieseries verankerde recht op vrije me- zoals die in de Verenigde Sta- ningsuiting. ten worden vertoond bij uit stek geschikt een 'intern kolo nisatieproces' op gang te hou den waarbij de minder be voorrechte groeperingen in de samenleving wordt ingeprent zich angstig en afhankelijk op te stellen. De aldus bang ge- maakten zouden dan wel eens repressie kunnen verwelko men als die zich aandient in de naam van veiligheid. Dr. Gerbner vindt dat de Ameri kaanse televisie sinds het mid den van de jaren zeventig hoe langer hoe meer op de sekstoer is gegaan 'wat niet wil zeggen dat zij minder seksistisch is geworden'. Naar hij heeft vastgesteld zijn sommige mensen zo seksistisch, dat het milder getinte televisie-sek sisme op hen een bevrijdende werking heeft. Zijn aanbeveling aan de commissie van de Raad van Kerken is te zoeken naar een financieringsvorm voor een vrijer commercieel systeem dat het zich kan veroorloven een eerlijker, vreedzamer en democratischer wereld op de tv te presenteren. MIDDELBURG Filmtheater Meccano - 20.30 ipper en de boetiek haar kleding koopt try binnen bereik in oy. eem dan een serie nee naar huis en pas mijn gemak," zegt chter haar in barok- ingerichte slaapka- doet denken aan de Sissi-films, heeft ze lerobe-kamertje la- en voor haar avond- Op rij hangen daar n exemplaren van te 27 jaar. „Vroeger k voeringszijde en ik voor nog geen zes ;elf een jurk. Opge let een corsage zag el vrouwelijk uit. ok nu geef ik nog ite bedragen uit aan n." is de zangeres zich keer te buiten ge- oor speciaal voor ibileum een goud creatie te laten ont- Vijftig jaar op de waarvan een groot 'zonder naam', zijn ird om trots op te Cineniem Festival: A new leaf. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Police academy, a.l. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30, 20 en 22.30 u. Police aca demy. Gulden Vlies 2 14.30, 20 en 22.30 u. Women in red Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Tender mercies. t Memling 14.30 en 20 u Indiana Jones. Rembrandt 20 u. Madame Claude VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Police Academy, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Die Freundin. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Femmes de personne. Metro I - 12,14,16,18,20en 22 u. A breed apart. Metro» - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. An eye for an eye. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Off limits. Rubens - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Purple rain. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u. L'as des as. Quellln I - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Conan, the destroyer. Quellin III - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The Blues bro thers. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Mad Max I. Astrid - 12,14,16,18 en 20 u. De Aristokatten. Capitofe - 12,14,16, 18, 20 en 22 u. De Daltons op de loop. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Black sands. Ambassades - 12,14,16, 118, 20 en 22 u. Le jeune marie Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The shining. Op de eerste hoorzitting te New York werd onder meer als getuige-deskundige ge hoord dr. George Gerbner, di recteur van een organisatie die reeds zeer lang en onafge broken wetenschappelijk on derzoek verricht naar de ge volgen van televisie kijken. Naar zijn mening werken de machtsverhoudingen in de commerciële televisiewereld zoals die in de programma's tot uiting komen in seks, sek sisme, racisme en leeftijd van slachtoffers ervan, sterk be vorderend op het vastpinnen van de mensen op hun rol in een wereld waar de macht on gelijk is verdeeld. Dr. Gerbner, deken van de Annenberg School of Commu nication van de universiteit van Pennsylvania te Philadel phia, legde getuigenis af voor een commissie van negen, ge leid door ds. James Wall te Chicago, hoofdredacteur van het tijdschrift Christian Cen tury. Naar overtuiging van dr. In New York werd onlangs een expositie, met alleen maar vrouwenportretten door de Antwerpse kunste nares Mietje Boonen, in een mum leeggekocht. Maar ze heeft alweer dertig nieuwe schilderijen gemaakt die tot 3 november te zien zijn in de LS Art Gallery, Stre- velsweg 26a in Rotterdam. Ze schept bewust een be paald soort schoonheid, zonder emotie en hartstocht. Ze beschouwt zichzelf als feministe voor zover ze er naar streeft die aspecten van schoonheid te accentue ren, die de vrouw op een gelijkwaardige positie naast de man brengt. Met potlood, aquarel, kleurkrijt en patterning-painting als technisch en met een oogje op Gustav Klimt en Alma Tadema schept zij haar vrou wenportretten. Te zien van dinsdag tot en met zaterdag van 13.30-17 uur. VLISSINGEN Vestzaktheater - 20.30 u. Peter Faber en Rob Boonzajer, HULST Galerie van Geyt - Jan van Winkel en Netty Michels met gra fiek en naïeve schilderkunst. Ge- op. werkd. 9-12 en 14-18 u. di. gesl. zo. 14-17 u. (tot 17 nov.). MIDDELBURG Kuiperspoort - Schilderijen en tekeningen van Sander Littel. Geop. di. t/m zat, 13.30-17 u en donderdagavond 19-21 u. (tot 13 okt.) laar gouden jubi- Dverigens geen einde gr artiestenbestaan 1. Hoewel ze het wat aan wil gaan doen, og van geen ophou- en. Bovendien komt niet in aanmerking AOW. Echtgenoot Jo 61 en Mary moet tot ook hij de pen- echtigde leeftijd haald. Een grove on- trdigheid, zo vindt uur. Tot en met 18 oktober. Hoe uiteenlopend de op vattingen binnen de realisti sche schilderkunst zijn blijkt uit een vergelijking van het werk van Urbanus met dat van Stallenberg (op een steenworp afstand van elkaar), waarbij de laatste het voordeel van een gede gen MO-opleiding tekenen heeft. De vaktechnische be heersing laat toe, dat hij zich over kon geven aan een soort postacademische stu die in modeltekenen in po lychroom pastel. Hierbij leg de hij accenten door één on derdeel zwaar aan te zetten en de rest min of meer te verwaarlozen. Daardoor zijn een aantal suggestieve teke ningen ontstaan, die een groot deel van hun zeg gingskracht aan het expres sieve kleurgebruik ontlenen. De aquarellen zou je als voorstudies op de olieverven kunnen rangschikken. Deze laatsten hebben een sterk li teraire inslag. Stallenberg vindt het noodzakelijk, dat de toeschouwer bij het bele ven van een schilderij er een eigen verhaal aan toevoegt. Dat is nogal verwonderlijk, omdat hij duidelijk van het klassieke arsenaal aan attri buten gebruik maakt. Dit laat hij in combinatie met een modern uitziende 'ver hullingssymboliek' als ver pakkingsmateriaal en der gelijke, het verhaal van de zichtbare en verborgen wer kelijkheid vertellen. De manier waarop hij dit doet is visueel gezien erg Moed tentoonstellingen F.I N DRF.DAKTI E HENK EGBERS ll aantrekkelijk. Hij maakt gebruik van fijnschilders technieken op de manier van de magisch realisten: veris- tisch geschilderde modellen in een met behulp van harde kleuren vreemde wereld, die precies zoals hij dat wil, mooi is om naar te kijken. Plezier Plezier in Beeld '84. Gemeente huis Oudenbosch. Open: ma-vr. 9-12/13-17 uur, zo. 14-17 uur. Tot en met 23 oktober. Een expositie van plezier en minder van kwaliteit. Beeldend kunstenaar is geen beschermd beroep. Het gaat hier om grensgevallen. Het meest boven de grens zit Jeanne Jansen-Snelder uit Etten-Leur. Ze 'tekent' met verf heel verdienstelijk een soort mythische taferelen in één toon. Hopelijk schiet haar kwast eens uit naar het 'schilderen'. M. van der Smissen uit Bergen op Zoom werkt vooral met aquarel en krijt: door een te grote overdadig heid in materiaalgebruik wordt de onzekerheid nogal geaccentueerd. F. de Veth- Oprins bereikt in enkele landschappen leuke resulta ten met Javaans batikken, maar demonstreert als het erop aankomt (b.v. zebra) nog een tekentechnisch te kort. Het werk van Bertus de Veth uit Venray is niet expositie-rijp. GENT Bijloke Museum - Expositie getiteld 'Werken en Kerken, 750 jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge- op. dag. 10-12 u. en 13.30-16.30 u. (tot 25 nov.). Olieverfschilderijen van Paul Urbanus. Galerie Kersten, Markt 10, Geertruidenberg. Open: di-wo-do. 10-17 uur, vrij. 10-19.30 uur, za. 10-16, zo. 11-16 uur. Tot en met 2 november. Bij de eerste expositie van deze jonge uit Tilburg af komstige schilder valt voor al de moed op, waarmee ge zocht wordt naar eigen stijl elementen. En dat valt niet mee in het wereldje van rea listisch werkende schilders. De moed van Paul Urbanus, die autodidact is, bestaat uit de keuze van onderwerpen: portretten op een enkele uit zondering na. In deze boe ken zijn twee duidelijke on derscheiden elementen aan wezig. Het streven naar een karaktervolle weergave van het model, waarbij de onge wone houdingen (die vol strekt niet tegennatuurlijk of geforceerd overkomen) een pluspunt zijn. En het zoeken naar een kader waarin het model geplaatst wordt. Het verrassende is nu, dat Urbanus hier het realistische pad verlaat en zich puur schilderkunstig, abstract uitdrukt. De span ning, die zo in de doeken ontstaat maakt dit werk veelbelovend. Het zelfpor tret is zelfs van bijzondere kwaliteit. Laetitia de Haas, kleuretsen. 1TB galerie, Nijverheidsweg 33, Etten-Leur. Open: ma-za. van 10-18 uur (vr. 21, za. 17) uur. Tot 1 december. Het bedrijf P. v. Tilburg - Bastianen heeft een spon sor-programma opgesteld van zes exposities per jaar voor een nieuwe en fraaie expositieruimte (210 m2) in zijn garage. Het is alleen jammer dat deze start niet gesierd wordt met kunste naars uit het gebied waar dit bedrijf zijn geld verdient. Maar er zijn nu plannen dat wèl te gaan doen. Deze opmerking wil niets afdoen aan het werk van Laetitia de H aas. Dat zijn goed gemaakte, vertellende etsen. Tafereeltjes met huis jes, boompjes, beestjes, die er gemakkelijk ingaan. Het méér zit vooral in een soort poëtisch-nostalgische sfeer, die kan vertederen. Jammer is dat de kleur niet wezen lijk als grafisch materiaal wordt gebruikt, maar meer de functie van inkleuring heeft. Het beste blijft daar om het monochrome decor, hoewel dat natuurlijk voor de sterke en zwakke kanten van de tekening het meest onthullend is. Als het werk van Laetitia de Haas even wel representatief is voor de VTB-galerie, dan kan de toekomst van deze nieuwe onderneming met vertrou wen tegemoet gezien wor- en al vanaf mijn de aan het werk. Ik je dan op je 65ste ot op AOW. Ze moe st maken met die wet. Niet voor mij ij kunnen het heel zingen, maar voor al are mensen, die het g hebben." AMSTERDAM (ANP) - Mo lukse muziek is steeds meer te horen. Traditionele Molukse muziek en dans zijn de laatste jaren voor een deel ook po diumkunst geworden en in de popmuziek wordt het streven naar een eigen molukse iden titeit zichtbaar. Dat staat in een boek over Molukse mu ziek, dans en spelletjes. Het boek kwam tot stand in sa menwerking met de project groep Ondersteuning Onder wijs Molukken en het Etno- musicologisch Centrum 'Jaap Kunst' van de Universiteit van Amsterdam. kendheid geniet volgens hen verder percussie-speler Nep- pie Noya. Popgroepen zetten steeds meer Molukse liedjes of liedjes in het Ambon-Maleis op hun repertoire. Zij componeren zelf of arrangeren bestaande melodieën. Het komt ook vaak voor, aldus de schrijvers, dat bestaande Amerikaanse of Engelse popsongs worden 'vermolukst'. In het boek wordt opge merkt dat het niet toevallig is dat Molukse popgroepen uit blinken in soul, funk, disco en jazz-rock, met andere woor den in melodieuze en swingen de muziek. Echte rock is de Molukkers te hard en te direct, kortom 'echt Hollands'. Het boek werd geschreven door Claartje Gieben, Renee Heij- nen en Anneke Sapuletej. De eerste twee samenstellers zijn musicologen die onder meer meewerken aan het program mablad van de Amsterdamse concertzender. Sapuletej is taakleerkracht voor Molukse leerlingen in Nijmegen. 7.00 Nws. 7.06 De wekker- 7.06 en 8.11 Dingen van de 10,8.00 en 8.30 Nws). 9.30 Nws oor haar! 10.30 Nws. 1033 ijd-genoeg. 11.33 Radio- lad (11.40 Bericht uit het Ko- k. 12.36 Dingen van de dag. Betrouwbare bronnen, voorl.: 12.16 Wetenschaps- NOS: 12.26 Meded. v. land- ibouw. 12.30, 13.00 en 13.30 14.00 De Schuurpapier van- rgaarde Blij dorp. 14.30 Nws. /el en wee. 15.00 Leef-tijd- 15.30 Nws. 15.33 Het zout in >-magazine. 16.00 Hartezeer irspel. NOS: 16.30 Nws. 16.33 imbudsman. 17.30 Nws. EO: Tijdsein. NOS: 18.00 Nws. leer over minder. EO: 19.30 rendsnest (Ronduit). 20.00 0.03 Licht en uitzicht. 20.40 iel open. 21.05 Wilt heden nu 21.30 Metterdaad hulpver- 21.32 De open cirkel. 2290 regio. 22.30 Nws. 22.35 De igenda. 22.50 Zicht op Israel. Theologische verkenningen. Kayen Rasja (Marokk- 23.45 Iyi Haberler (Turks Molukkers zijn dol op mu ziek en staan algemeen be kend om hum mooie stemmen en manier van zingen, aldus de samenstellers van het boek. Zij krijgen de muziek al vroeg mee: in de kerk, thuis of op feesten worden Molukse kin deren al geregeld geconfron teerd met levende muziek. Bleef de openbare Molukse muziek in Nederland in het veleden vooral beperkt tot fa milie, vrienden en kerk, de Stallenberg Ger Stallenberg, schilderijen. Galerie Micro, Heuvel 19, Oos terhout. Open di-vr. 10-12 en 14- 17 uur, vr. 19-21 uur, zo. 14-17 Daniel Sahuleka laatste jaren is er sprake van een bredere bekendheid. Voor al de Molukse popmuziek maakt een ontwikkeling in die richting door, aldus de schrij vers. Zij wijzen op de pop groep Massada en zanger Da niel Sahuleka. Een grote be- ili ódcht dat mijn tatste uds LMmsno Het is teveeLTfmi! Mijn - zenuwen1IH MHh tllET MEERIf heel uur nieuws. EO: 7.03 it op drie. 9.03 Gospelsound. luziek motief. 11.03 Country- VPRO: 12.03 De wilde we- 5.03 Ron flon flon met Jac- 'lafond. NOS: 16.04 De natio- hitparade. NOS: 18.04 De spits. VPRO: 19.02 Gonzo 20.03 The John Peel Show. Frontlijn. 22.30 Live Wire, leartlands. Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te wor den ingevuld. Bij juiste invul ling ontstaan in de cirkeltjes drie namen van beroepen. De omschrijvingen van deze re gels zijn niet gegeven. Hemel'. Hijk utt, die }ek jddt tuur neerschieten I 2. grootmoeder, 3. recht stuk van een rivier, 5. drinkgerei, 6. grote bijl, 8. tijdperk, 9. soort, 11. ogenblik, 12. indien, 14. be vel, 15. speelgoed, 17. aanw. voornaamwoord, 18. telwoord, 20. opstandje, 21 Engels bier, 23. vrouwelijk schaap, 24. deel van de mond, 26. deel van het hoofd, 27. meisjesnaam. Soojoj -bj8 ua apoqspe^s 'aaj[eujuiJOA :uliz uadaojaq sa s-iD 'LZ '-too "92 'dij fz '?oo £2 'a'ie qg og 'uaa "81 'aip "li Jeq gx 's;s n 'sje -gx 'Pt ii 'sea '6 'e.ia 8 'si|e "9 'jjoui g 'ijea "8 'buio g :SuTssojdo ~vpa&- w ze33 ^-altjd wdet, t m'm verplaats/ms» tf£u&- ,7 Seeldemd *77 weep metzw v /^vad siHT-JCB-w-'t-ecoe CëZ£K'[ W00PD6EBPU/K ORSCHBDFEaEKlE (JAAP skütsjesiler29l. wat kr ette op- Die dikke vam i verloopt traagzaam 16 om2e 4. noteeem 4 caelmtl deer diê'me opêx1 bruö TAAL-mt fffcw RilK HÈ. V-e L&r 'ua OMKAMS'/b ■sjqaaj puea -jajej 'S3jui[ juijd 8 'ufipjoS i 'jooqypnp snau i 'CuapijqDS jsCq 9 'tunuenbe ut g 'pejquiaojq t> ';ad uea dajj( g 'japnotps do g 'sjjuq ;ooq 7 CJu66W'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19