Overpeinzingen bij
een volle platenkast
Ministers:
vakantie
Leraren
de vijftig
stuk gedi
Forum: Acrobatiek
met theatrale kunst
ONTDEK DE
Christina Deutekom
bij Nederlandse Opera
GEEN SCH(
HARD
Rotzooi
Stoppen
HERFSTMANIFESTA TIE IN MIDDELBURG
Suske en Wiske: De Lieve Lilleham-
Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler
Boes
6MAPM+
S/ZIVM
LEUK
ENQUETE GENOO
Merijntje
DINSDAG 9 OKTOBER 1984
T3Z PAGINA GlpJ
NORMAAL gesproken be
nut ik de weekeinden altijd
om recensies te schrijven.
De betrekkelijke rust van de
zaterdagmiddag of de zon
dagochtend geven je de kans
een plaat eens op je gemak
te beluisteren en er aldus
een afgewogen oordeel over
te geven.
Het afgelopen weekeinde
is het er echter niet van ge
komen. Ik ben zaterdag na
melijk verhuisd en behalve
dat ik me zowat een breuk
heb getild aan al die stapels
elpee, die ik van drie hoog
naar vier hoog moest sjou
wen, heb ik zowat al mijn
tijd besteed aan het opnieuw
ordenen van mijn platencol
lectie en de andere pop-pa-
rafernalia, die ik aan een
jaar of zes popjournalistiek
heb overgehouden.
Bijkomende complicatie
was, dat ik mijn nieuwe be
huizing over minder ruimte
beschik en zodoende ge
noodzaakt was een paar
honderd elpees de deur uit te
doen.
Ik weet niet hoe het met u
is, maar ik bij vrijwel elke
plaat herinneringen aan een
bepaald jaar, bepaalde pe
rioden uit mij n leven. Als ik
bijvoorbeeld 'Allright now'
van The Free hoor, krijg ik
altijd weer beelden van ker
missen voor de geest, waar
ik als onschuldige tiener de
eerste schreden op het vrij-
erspad zette. Muziek van
groepen als Jethro Tuil,
King Crimson en Genesis
brengt herinneringen aan
mijn middelbare schooltijd
terug, bij de Eagles moet ik
altijd aan hete, highe zomers
in Renesse denken en mijn
militaire diensttijd komt
weer boven drijven als ik
'Oerend hard' van Normaal
PfP
SPI
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
hoor. Bij muziek van Bowie
spookt er altijd een bepaalde
dame door mijn geest en
'Aja' van Steely Dan draaide
ik grijs op het moment dat
ik mijn intrede deed in de
journalistiek.
Daarna is het hard ge
gaan met de aanwas platen,
muzieksoorten en groepen.
Ik was zo slim om me op de
redactie als muziekkenner
voor te doen en met in jeug
dige overmoed geschreven,
juichende recensies kreeg ik
een voet tussen de deur. Dat
leverde me mijn eerste gra
tis elpees op en al gauw de
eerste interviews met achter
bezien volstrekt belachelij ke
groepen als Triumvirat, No
Dice en Sue Saad and the
Next. De collectie van hon
derd platen, die ik bijeen
had gespaard sinds ik in '69
mijn eerste elpee kocht,
groeide met stapels per
week aan tot een in
drukwekkende rij, die ik
niet zonder trots aan bezoe
kers toonde.
Bij een verhuizing kom je
het allemaal weer tegen; de
inmiddels vergeelde knip
sels met de allereerste re
censies, die hopelijk nooit
tegen me gebruikt zullen
worden, de badges, stickers
en t-shirts, de tientallen pla
ten van 'veelbelovende'
groepen, die het nooit ge
maakt hebben en een zwik
cassettes vol interviews met
de meest uiteenlopende ar
tiesten. Sommige van die in
terviews hebben de krant
nooit gehaald, omdat ik zo
stom was de cassetterecor
der op 'play' en niet op 're
cord' te zetten of omdat ze te
nietszeggend waren (mis
schien had ik er meer dat lot
moeten laten ondergaan).
Andere cassettes bevatten
heel zwak de geïnterviewde
artiest en heel scherp com
promitterende gesprekken
tussen andere mensen, die
een tafeltje verderop in de
hotelbar een geheime ont
moeting hadden. Mijn col
lectie omvat ook diverse fo
to's waarop ik met 'be
roemdheden' sta, plus nog
een aantal gesigneerde pla
tenhoezen en andere collec
tor-items, waarvoor fanatici
absurde bedragen over heb
ben.
Elke cassette of foto
brengt zo'n interview weer
bij me terug. Ik herinner me
de sfeer, die er hing, de dom
me vragen die ik stelde en
die typische sfeer van eigen
waan, waarmee zoveel ar
tiesten zich omringen. Na
zes jaar allerlei mensen ge
sproken te hebben, ben ik er
wel achter dat Amerikanen
de leukste mensen zijn. Elk
willekeurig Brits bandje
denkt het zich te kunnen
permitteren uren te laat te
komen, terwijl iemand als
Donald Fagen van Steely
Dan zich bij me veront-
Een foto uit de oude doos. Ondergetekende met
Suggs, Chrissie en Chas Smash van Madness, toen die
groep al die grote hits nog moest krijgen.
- foto toon den ouden
schuldigde voor het feit, dat
hij me een paar minuten had
laten wachten. De meeste
Amerikanen hebben dan
ook moeten bewijzen, dat ze
muzikaal iets in hun mars
hebben, terwijl de Britse
'sterren' vanachter de lopen
de band via de kapper in
Amsterdams luxe hotels te
recht zijn gekomen om tekst
en uitleg bij hun leuke nieu
we plaatjes te geven.
Met het uitzoeken van de
elpees, die deur uit moesten,
heb ik nauwelijks proble
men gehad. De diverse pla
tenmaatschappijen hebben
er een tijdlang de gewoonte
op na gehouden van de
meest onbeduidende acts
platen uit te brengen. Veel
goedbedoelde rotzooi dus,
waarvan je zonder pijn in
het hart afstand kunt doen.
Bovendien laat de tijd je op
den duur anders tegen pla
ten aan kijken. Een plaat,
die je vroeger niet mocht
missen, blijkt anno 1984 niet
eens meer relevant te zijn of
gewoonweg stomvervelend.
Welbeschouwd komen er
per jaar hooguit twintig pla
ten uit, die de tand des tijds
kunnen weerstaan. De rest
is leuk zolang je er van
houdt. Er afstand van kun
nen doen hangt af van de
mate waarin je aan bezittin
gen hecht. Ik ben inmiddels
voorbij het punt, dat ik vijf
honderd platen als imposan
te wandvulling in huis hou.
Kij k in na zo'n verhuizing
wat al die jaren popmuziek
nou opgeleverd hebben dan
is er behalve de paar kubie
ke meter platen weinig tast
baars. Ik heb alleen maar
muziek voor elke stemming,
waarin ik verkeer en ik weet
welke plaat ik moet draaien
om mensen 'in the mood' te
brengen. Popmuziek gaat
het ene oor in en het andere
oor uit, daar tussenin vol
trekt zich iets magisch, dat
me na al die jaren naar mu
ziek nog steeds het rode
oortjes doet luisteren.
Er zijn momenten, dat ik
me voorneem om na mijn
dertigste te stoppen met het
bespreken van platen. Ik
overweeg dan alleen nog
maar niet-westerse platen
kopen en een autoriteit te
worden op het gebied van de
entnische muziek uit Cen-
traal-Tibet en de Malediven.
Maar zodra de post weer een
pakje met platen brengt,
maak ik het gretig open om
te zien waar ik nu weer mee
verrast wordt. En ik kan nog
steeds geen platenzaak pas
seren zonder even naar bin
nen te wippen en de bak met
nieuwe releases door te wor
stelen.
Popmuziek is een versla
ving. In mijn geval is het
goedkoop, omdat ik mijn da
gelijkse dosis veelal gratis
krijg, maar ik ben er niet
minder verslaafd om. 'A
heart and soul rock and roll
junkie', zoals Herman Brood
het doeltreffend zei. Ik ga er
dus gewoon mee door of u
wilt of niet.
Wiui van Leest
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Dio, 20 oktober in Amsterdam
(Edenhal)
Gun Club, 12 oktober in Eindho
ven (Effenaar)
U2, 30 en 31 oktober in Rotter
dam (Ahoy) en 27 oktober in
Brussel (Vorst)
Chris de Burgh, 1 november in
Utrecht (Vredenburg)
Mike Oldfield, 1 november in
Rotterdam (Ahoy)
Golden Earring, 27 oktober in
Achtmaal (Den Thuur)
Nits, 26 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Valerie Lagrange, 27 oktober in
Tilburg (Noorderligt)
Everything but the girl, 31 okto
ber in Rotterdam (Doelen)
Junior Walker and the All Stars,
11 november in Tilburg (Noor
derligt)
Loudon Wainwright III, 13 no
vember in Utrecht (Vredenburg)
Marillion, 22 november in
Utrecht (Vredenburg)
Elvis Costello en T-Bone Bur
nett, 25 november in Amsterdam
(Carré)
Grote Prijs van Nederland, 13
oktober in Tilburg (Noorderligt)
en 9 november in Vlissingen
(MTS)
Golden Earring, 27 oktober in
Achtmaal (Den Thuur)
Nits, 26 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Jan Akkerman, 9 november in
Tilburg (Noorderligt)
Luc van Acker, 16 november in
Tilburg (Noorderligt)
Door Henk Postma
MIDDELBURG - Jaarlijks,
als de bladeren beginnen te
vallen, vindt in de Zeeuwse
hoofdstad Middelburg de
(beeldende) kunstmanifestatie
Forum plaats. Waar de natuur
zich dan met vergankelijkheid
tooit, voegt Forum aan de cul
tuurbeleving een dimensie toe.
Niet zonder risico, want waar
-zoals bij dit evenement-
grenzen worden onderzocht of
verlegd zijn mislukkingen niet
bij voorbaat uitgesloten. Fo
rum, aldus de organiserende
stichting, begeeft zich op het
acrobatisch koord van de
kunst.
Desalniettemin stonden de
acht voorgaande editites van
de manifestatie garant voor
kwaliteit, en gezien het inter
nationale gezelschap kunste
naars dat aangetrokken is,
moet dat ook nu weer het ge
val zijn.
Theatraal
Hield Forum zich bij vorige
gelegenheden bezig met archi
tectuur, bewegingsvormen,
dans, scuptuur en versiering,
deze keer wordt het theatrale
aspect binnen diverse vormen
van kunst in het daglicht ge
plaatst. Ook bij eerdere edities
gebeurde dat al wel, maar toen
ging het er vooral om uitersten
tegenover elkaar te zetten. Nu
is een groep kunstenaars aan
getrokken, wier mentaliteit
nauwe verwantschap ver
toont. Enkele namen: Daniël
Buren, Jill Puree, Lawrence
Weiner, Remy Zaugg, Lothar
Baumgarten, Thomas McEvil-
ly, Saskia Bos, Marina Am-
brovic en Ulay.
Ze zullen zich manifesteren
onder het gezamenlijke motto
'en scène'. Maria-Rosa Boe
zem, programma-corordina-
tor, wijst in een rijk gedocu
menteerd en geïllustreerd pro
grammaboekje vooral op hun
belangstelling voor antropolo
gische, trancedentale en filo
sofische onderwerpen. Hun
theatrale presentaties zijn
volgens haar een aanvulling
op het statisch karakter van
wat over het algemeen in de
klassieke musea kan worden
gezien.
Het bijzondere van gebeur
tenissen als Forum is dat de
bezoekers niet alleen als toe
schouwers bij de activiteiten
betrokken zijn, ze kunnen zich
een completer beeld vormen
doordat ze veelal ook zelf aan
activiteiten mee kunnen doen,
dan wel in staat gesteld wor
den om kennis te nemen van
vaak andere visies dan in het
algemeen door kunsthistorici
over de kunstenaar worden
geventileerd. Zo kan men zich
inschrijven voor een viertal
workshops of deelnemen aan
discussies, die plaatsvinden na
de verschillende lezingen, die
geprogrammeerd zijn.
De talrijke activiteiten,
waaronder theater, film, in
stallaties, performances en
audio-visuele presentaties,
vinden plaats van 13 tot en
met 17 oktober, zowel overdag
als 's avonds. Wie er getuige
van wil zijn of mee wil doen
zal er dus een deel van de
herftsvakantie voor op moeten
offeren, dan wel een paar
snipperdagen moeten nemen.
Op de slotavond kunnen ook
de thuisblijvers van Forum
kennis nemen. Dan zal de
NOS-radio rechtstreeks het
programma-onderdeel 'Der
Schrei' uitzenden.
Plaats van handeling zijn
het eeuwenoude Abdij complex
(Zeelands bestuurlijk cen
trum), de Vleeshal (onderdeel
van het gothise stadhuis) en
De Kuiperspoort, centrum
voor kunstzinnige vorming
gehuisvest in gerestaureerde
pakhuizen van de Oost Indi
sche Compagnie.
Forum wordt weer gesubsi-
diëerd door het ministerie van
WVC, het Zeeuws provincie
bestuur, de gemeente Middel
burg en het Prins Bernhard
Fonds. Deelname aan één van
de workshops (vier tot 3 bij
eenkomsten) kost 30 gulden,
een passepartout voor de
avondevenementen 15 gulden
en een kaartje voor afzonder
lijke evenementen 5 gulden.
Wie er meer over wil weten
kan zich met Maria-Rosa Boe
zem in verbinding stellen.
Haar telefoonnummer: 01180-
28301, b.g.g. 36355.
Lothar Baumgarten, hier
tijdens zijn performance
Macunaima, komt naar Mid
delburg met een project voor
12 vlaggen, uitgevoerd op de
12 toerens van de Abdij van
Middelburg.
films
GOES
Grand Theater - 20 u.
Police Academy, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Hot bubblegum op herha
ling, a.l.
20 u. Police Academy, a.l.
20 u. Lasslter, a.l.
20 u. Suzie Superstar, 18 j.
MIDDELBURG
Filmtheater Meccano - 20.30
u.
Cineniem Festival: Unsichtbare
Gegner.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
T ropische nachten, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor - 20 u.
Police academy, a.l.
20 u. Halloween deel 3,16 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Police Academy, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Educating Rita, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Police academy.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Femmes de
personne.
Metro t - 12,14,16,18, 20 en
22 u. A breed apart.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. An eye for an
eye.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Off limits.
Rubens - 12,14,16.30,19 en
21.30 u. Purple rain.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The woman in red.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. L as des as.
Quellln I - 12,15,18 en 21 u.
Paris, Texas.
Quellln II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Conan, the destroyer.
Quellln III - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The Blues bro
thers.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. Mad Max I.
Astrid - 12,14,16,18 en 20
u. De Aristokatten.
Capltole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. De Daltons op de loop.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Black sands.
Ambassades - 12,14,15
118, 20 en 22 uLe jeune'man,
Ambassades-Club I - ij
16,18, 20 en 22 u. Private p»,
cle.
Ambassades-Club II -
14.20,16.45,19.10en 21.30;
The shining.
Ambassades-Club III
14,16,18, 20 en 22 u. Hostso».
ten.
Ambassades-Club IV - u
14,16,18, 20 en 22 u. Jonathan
Livingston Seagull.
Festa - 13,15,17,19 en2l
Emmanuelle 4.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The exorcist
TIJI - 12,14,16,18,20 ana
u. Romancing the stone.
Wapper - 12,14.20,16.45
19.10en 21.30 u. Against all
odds.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlles 1
20 en 22.30 u. Police academs
Gulden Vlles 2
20 en 22.30 u Women in red
Gulden Vlles 3
20 en 22.30 u. Tender mercies
Memllng
20 u. Indiana Jones.
Rembrandt
20 u. Madame Claude.
KLOOSTERZANDE
Reizende Man - 13.30u.
schieting voor bejaarden
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
IÜJJLL
MIDDELBURG
Stadsschouwburg - 20 u.
Fay Lovsky en Bram Vermeulen.
MIDDELBURG
Kuiperspoort - Schilderijen
en tekeningen van Sander Uttel.
Geop. di. t/m zat. 13.30-17 u.en
donderdagavond 19-21 u. (tot 13
okt.)
DEN HAAG (ANP) - Cristina Deutekom zingt de vrouwelijke
hoofdrol in 'I Versperi Siciiiani' van Giuseppe Verdi die de Nt
derlandse Operastichting dit seizoen uitbrengt. De première
12 oktober in het Circustheater in Scheveningen. De voorstellin
wordt elf keer herhaald, één keer in Scheveningen, acht keer ii
Amsterdam en één keer in Utrecht en Heerlen. Cristina Deute
kom zong de partij eerder onder andere bij de Metropolitan
Opera in New York en bij de Opéra de Paris.
Zij en Adriaan van Limpt voeren het vocale ensemble aan
deze 'Grand-Opera' over de opstand van de Sicilianen tegen hun
Franse onderdrukkers waarin een liefdesdrama wordt behan
deld. Het verhaal berust op historische feiten. De Nederlands
produktie was eerder te zien in onder meer New York, Hamburj
en Londen. Josef Svoboda ontwierp de decors. De regie van Jota
Dexter wordt hier ingestudeerd door Bruce Donnell. Jan Skalic-
ky tekent voor de kostuums.
Bij de Nederlandse Operastichting worden de overige hoofd
rollen vertolkt door de Roemeense bariton Edouard Tumagian
die daarmee zijn debuut in ons land maakt, en Pieter van
Berg. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest wordt ge
door Christian Badea die hier in 1982 met Pique Dame voor
eerst optrad. Onder leiding van Johannes Mikkelsen verleen
het Nederlands Operakoor medewerking. Leerlingen van de
dansacademie van Scapino verzorgen het ballet in een choreo
grafie van Francis Sinceretti.
In het figuur dienen woor
den van vier letters te wor
den ingevuld, die elkaar tel
kens met één letter overlap
pen. De laatste letter van
een woord is dus tevens de
beginletter van het volgende
woord.
Horizontaal: 1. gewicht -
berggeel, 3. tijding, 4. nobel,
6. venster - deel van een
schip, 8. geneesheer - insekt,
10. ongevuld - goed doorbak
ken, 11. delfstof - heilige, 13.
het beoogde - weg met bo
men, 15. steekwapen - bede
huis, 17. rivier in Spanje, 18.
wild zwijn, 19. modder - on
begroeid.
Verticaal: 1. maal - spoor
staaf, 2. tocht - hemelli
chaam, 3. plaatsje in Azië, 5.
bijbelse figuur, 6. zuiver -
voeg, 7. deel van een trap -
voedsel, 8. rijstbrandewijn -
jong mens, 9. harde vrucht -
inwoner van Turkije, 11. en
thousiasme - rampspoed, 12.
hard vet - deel van het strot-
tehoofd, 14. vette vloeistof,
16. vreemd.
xvvx 91 '31JO PI j33yj - mm Zl 'poou
- ucja 11 '3/znj; - %oou g 'puiyf - p/iud g 'uaja - aatj 7 'pvmi
- nisi g 'iaarj s 'ruij/jf Xais - siaj. z '\ivx - xaay 1 ^vrnpipis/i
- ofatp ei 'xaaa gi 'oxcfö LI bfzaif - mop si 'uvd\
- \30p SI 'JUTS - Spld II 'xvv6 - Ö33\ 01 'Utds - SJZD g '}SDIU -
mvvj. g japa p 'axvui Xayo - ojp; i .jbdjuozuo^ :6uissoido
Kleintjes" in De stem.
°aat er zoveel bi|zondere en
°%eressante aanbiedingen in
staan Elke dag weer l
«7 ca
^p- -i-
uba sneu oi '/nnour 6 simpered do 8 j
ueppiui l 'jepuosiqoej 9 'jepuosi[UT[ S
p 'uiejpueq 'ueppitu Sxaq Z 'sWo3J 3,1
Van onze Haagse redactie
PEN HAAG - Een meerder
heid van de Tweede Kamer
wil het vakantiegeld van de
ministers weer aan banden
leggen.
Het CDA wil de aftopping
van het vakantiegeld bij een
bedrag van 5.200 gulden maar
alleen als de ambtenarenbon
den daarmee akkoord gaan.
De PvdA eist dat minister
Rietkerk (Binnenlandse Za
ken!
metT
daal
werf
drijl
aanl
0|
krijf
verd
vanl
„V°<L
aftop
raalf
verll
erke
Koo
Van onze parlementaire ri
DEN HAAG - Geen bevriez
bijslag, handhaving van dej
meerjarige echte minima,
huurverhoging tot 3 procer
van het schoolgeld.
Dat zijn de belangrijkste gate
ren in het kabinetsbeleid heeft g|
Tijdens de algemene be
schouwingen over de begro- Meet
ting traden bovendien me- tieke
ningsverschillen aan het licht Twei
tussen de regeringsfracties PAGIS
CDA en VVD over het werk- Gef
gelegenheidsbeleid (arbeids- van
tijdverkorting) en de inko- PAGIS
mensontwikkeling. Lit]
Het CDA vindt dat na 1985 leid
geen forse bezuinigingen meer Del
op de sociale zekerheid mogen Pv|
worden doorgevoerd, de VVD Cent:
is daar wél voorstander van. Mi|
Financieel specialist De Korte den
opteert zelfs voor een bezuini- Ka
ging van 12 miljard gulden in metl
1986. Cr|
Speciaal om de koopkracht ken
van de echte minima (gezin
nen die van één minimumin
komen moeten leven) te be- veeri
schermen willen zowel PvdA- exacl
als CDA en WD af van de motii
voorgenomen bevriezing van kraclj
de kinderbijslag. CDA en WD nima|
willen daarnaast de door het On
kabinet geplande huurverho- kindd
ging van 4 procent met 1 pro- daanl
cent beperken. Pvd
Beide partijen vinden de 200 deel tl
miljoen gulden die het kabinet beidsl
heeft uitgetrokken voor de voor f
echte minima onvoldoende. De tweev
VVD houdt vast aan de 300 aan
miljoen gulden die in het re- den
geerakkoord zijn gereser- voor 1
Van onze onderwijsreda
BREDA - Oudere leraren in he
onderwijs, die ouder zijn dan
volledig stuk gedraaid te zijn.
Boven de 55 jaar is er nog
nauwelijks een leraar te vin-
u®h die nog volledig functio
neert. Van de degenen die
ouder zijn dan 50 jaar heeft
weederde vrijwillig of door
,'ekte gedwongen een deel van
ae taak moeten afstoten.
.^at zijn enkele conclusies
pt een landelijk onderzoek
van het Nederlands Genoot
schap voor Leraren (NGL). Er
worden 500 scholen aange-
Ministers toch
met de tent
op vakantie?
schre
geerd
gegev
22.745
manr
1.630
Va
leide
tweei
te
maak
vrijw
Alle i
stiger
een a
taak
trekk
Voora
stige
behoo
gevall
Ala
problf
de 50
ook st
de 40
taak i
leider
men
opvall
testan
langei
dan
colleg