Overpeinzingen bij een volle platenkast Ministers: vakantie Leraren de vijftig stuk gedi Forum: Acrobatiek met theatrale kunst ONTDEK DE Christina Deutekom bij Nederlandse Opera GEEN SCH( HARD Rotzooi Stoppen HERFSTMANIFESTA TIE IN MIDDELBURG Suske en Wiske: De Lieve Lilleham- Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler Boes 6MAPM+ S/ZIVM LEUK ENQUETE GENOO Merijntje DINSDAG 9 OKTOBER 1984 T3Z PAGINA GlpJ NORMAAL gesproken be nut ik de weekeinden altijd om recensies te schrijven. De betrekkelijke rust van de zaterdagmiddag of de zon dagochtend geven je de kans een plaat eens op je gemak te beluisteren en er aldus een afgewogen oordeel over te geven. Het afgelopen weekeinde is het er echter niet van ge komen. Ik ben zaterdag na melijk verhuisd en behalve dat ik me zowat een breuk heb getild aan al die stapels elpee, die ik van drie hoog naar vier hoog moest sjou wen, heb ik zowat al mijn tijd besteed aan het opnieuw ordenen van mijn platencol lectie en de andere pop-pa- rafernalia, die ik aan een jaar of zes popjournalistiek heb overgehouden. Bijkomende complicatie was, dat ik mijn nieuwe be huizing over minder ruimte beschik en zodoende ge noodzaakt was een paar honderd elpees de deur uit te doen. Ik weet niet hoe het met u is, maar ik bij vrijwel elke plaat herinneringen aan een bepaald jaar, bepaalde pe rioden uit mij n leven. Als ik bijvoorbeeld 'Allright now' van The Free hoor, krijg ik altijd weer beelden van ker missen voor de geest, waar ik als onschuldige tiener de eerste schreden op het vrij- erspad zette. Muziek van groepen als Jethro Tuil, King Crimson en Genesis brengt herinneringen aan mijn middelbare schooltijd terug, bij de Eagles moet ik altijd aan hete, highe zomers in Renesse denken en mijn militaire diensttijd komt weer boven drijven als ik 'Oerend hard' van Normaal PfP SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST hoor. Bij muziek van Bowie spookt er altijd een bepaalde dame door mijn geest en 'Aja' van Steely Dan draaide ik grijs op het moment dat ik mijn intrede deed in de journalistiek. Daarna is het hard ge gaan met de aanwas platen, muzieksoorten en groepen. Ik was zo slim om me op de redactie als muziekkenner voor te doen en met in jeug dige overmoed geschreven, juichende recensies kreeg ik een voet tussen de deur. Dat leverde me mijn eerste gra tis elpees op en al gauw de eerste interviews met achter bezien volstrekt belachelij ke groepen als Triumvirat, No Dice en Sue Saad and the Next. De collectie van hon derd platen, die ik bijeen had gespaard sinds ik in '69 mijn eerste elpee kocht, groeide met stapels per week aan tot een in drukwekkende rij, die ik niet zonder trots aan bezoe kers toonde. Bij een verhuizing kom je het allemaal weer tegen; de inmiddels vergeelde knip sels met de allereerste re censies, die hopelijk nooit tegen me gebruikt zullen worden, de badges, stickers en t-shirts, de tientallen pla ten van 'veelbelovende' groepen, die het nooit ge maakt hebben en een zwik cassettes vol interviews met de meest uiteenlopende ar tiesten. Sommige van die in terviews hebben de krant nooit gehaald, omdat ik zo stom was de cassetterecor der op 'play' en niet op 're cord' te zetten of omdat ze te nietszeggend waren (mis schien had ik er meer dat lot moeten laten ondergaan). Andere cassettes bevatten heel zwak de geïnterviewde artiest en heel scherp com promitterende gesprekken tussen andere mensen, die een tafeltje verderop in de hotelbar een geheime ont moeting hadden. Mijn col lectie omvat ook diverse fo to's waarop ik met 'be roemdheden' sta, plus nog een aantal gesigneerde pla tenhoezen en andere collec tor-items, waarvoor fanatici absurde bedragen over heb ben. Elke cassette of foto brengt zo'n interview weer bij me terug. Ik herinner me de sfeer, die er hing, de dom me vragen die ik stelde en die typische sfeer van eigen waan, waarmee zoveel ar tiesten zich omringen. Na zes jaar allerlei mensen ge sproken te hebben, ben ik er wel achter dat Amerikanen de leukste mensen zijn. Elk willekeurig Brits bandje denkt het zich te kunnen permitteren uren te laat te komen, terwijl iemand als Donald Fagen van Steely Dan zich bij me veront- Een foto uit de oude doos. Ondergetekende met Suggs, Chrissie en Chas Smash van Madness, toen die groep al die grote hits nog moest krijgen. - foto toon den ouden schuldigde voor het feit, dat hij me een paar minuten had laten wachten. De meeste Amerikanen hebben dan ook moeten bewijzen, dat ze muzikaal iets in hun mars hebben, terwijl de Britse 'sterren' vanachter de lopen de band via de kapper in Amsterdams luxe hotels te recht zijn gekomen om tekst en uitleg bij hun leuke nieu we plaatjes te geven. Met het uitzoeken van de elpees, die deur uit moesten, heb ik nauwelijks proble men gehad. De diverse pla tenmaatschappijen hebben er een tijdlang de gewoonte op na gehouden van de meest onbeduidende acts platen uit te brengen. Veel goedbedoelde rotzooi dus, waarvan je zonder pijn in het hart afstand kunt doen. Bovendien laat de tijd je op den duur anders tegen pla ten aan kijken. Een plaat, die je vroeger niet mocht missen, blijkt anno 1984 niet eens meer relevant te zijn of gewoonweg stomvervelend. Welbeschouwd komen er per jaar hooguit twintig pla ten uit, die de tand des tijds kunnen weerstaan. De rest is leuk zolang je er van houdt. Er afstand van kun nen doen hangt af van de mate waarin je aan bezittin gen hecht. Ik ben inmiddels voorbij het punt, dat ik vijf honderd platen als imposan te wandvulling in huis hou. Kij k in na zo'n verhuizing wat al die jaren popmuziek nou opgeleverd hebben dan is er behalve de paar kubie ke meter platen weinig tast baars. Ik heb alleen maar muziek voor elke stemming, waarin ik verkeer en ik weet welke plaat ik moet draaien om mensen 'in the mood' te brengen. Popmuziek gaat het ene oor in en het andere oor uit, daar tussenin vol trekt zich iets magisch, dat me na al die jaren naar mu ziek nog steeds het rode oortjes doet luisteren. Er zijn momenten, dat ik me voorneem om na mijn dertigste te stoppen met het bespreken van platen. Ik overweeg dan alleen nog maar niet-westerse platen kopen en een autoriteit te worden op het gebied van de entnische muziek uit Cen- traal-Tibet en de Malediven. Maar zodra de post weer een pakje met platen brengt, maak ik het gretig open om te zien waar ik nu weer mee verrast wordt. En ik kan nog steeds geen platenzaak pas seren zonder even naar bin nen te wippen en de bak met nieuwe releases door te wor stelen. Popmuziek is een versla ving. In mijn geval is het goedkoop, omdat ik mijn da gelijkse dosis veelal gratis krijg, maar ik ben er niet minder verslaafd om. 'A heart and soul rock and roll junkie', zoals Herman Brood het doeltreffend zei. Ik ga er dus gewoon mee door of u wilt of niet. Wiui van Leest DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Dio, 20 oktober in Amsterdam (Edenhal) Gun Club, 12 oktober in Eindho ven (Effenaar) U2, 30 en 31 oktober in Rotter dam (Ahoy) en 27 oktober in Brussel (Vorst) Chris de Burgh, 1 november in Utrecht (Vredenburg) Mike Oldfield, 1 november in Rotterdam (Ahoy) Golden Earring, 27 oktober in Achtmaal (Den Thuur) Nits, 26 oktober in Tilburg (Noorderligt) Valerie Lagrange, 27 oktober in Tilburg (Noorderligt) Everything but the girl, 31 okto ber in Rotterdam (Doelen) Junior Walker and the All Stars, 11 november in Tilburg (Noor derligt) Loudon Wainwright III, 13 no vember in Utrecht (Vredenburg) Marillion, 22 november in Utrecht (Vredenburg) Elvis Costello en T-Bone Bur nett, 25 november in Amsterdam (Carré) Grote Prijs van Nederland, 13 oktober in Tilburg (Noorderligt) en 9 november in Vlissingen (MTS) Golden Earring, 27 oktober in Achtmaal (Den Thuur) Nits, 26 oktober in Tilburg (Noorderligt) Jan Akkerman, 9 november in Tilburg (Noorderligt) Luc van Acker, 16 november in Tilburg (Noorderligt) Door Henk Postma MIDDELBURG - Jaarlijks, als de bladeren beginnen te vallen, vindt in de Zeeuwse hoofdstad Middelburg de (beeldende) kunstmanifestatie Forum plaats. Waar de natuur zich dan met vergankelijkheid tooit, voegt Forum aan de cul tuurbeleving een dimensie toe. Niet zonder risico, want waar -zoals bij dit evenement- grenzen worden onderzocht of verlegd zijn mislukkingen niet bij voorbaat uitgesloten. Fo rum, aldus de organiserende stichting, begeeft zich op het acrobatisch koord van de kunst. Desalniettemin stonden de acht voorgaande editites van de manifestatie garant voor kwaliteit, en gezien het inter nationale gezelschap kunste naars dat aangetrokken is, moet dat ook nu weer het ge val zijn. Theatraal Hield Forum zich bij vorige gelegenheden bezig met archi tectuur, bewegingsvormen, dans, scuptuur en versiering, deze keer wordt het theatrale aspect binnen diverse vormen van kunst in het daglicht ge plaatst. Ook bij eerdere edities gebeurde dat al wel, maar toen ging het er vooral om uitersten tegenover elkaar te zetten. Nu is een groep kunstenaars aan getrokken, wier mentaliteit nauwe verwantschap ver toont. Enkele namen: Daniël Buren, Jill Puree, Lawrence Weiner, Remy Zaugg, Lothar Baumgarten, Thomas McEvil- ly, Saskia Bos, Marina Am- brovic en Ulay. Ze zullen zich manifesteren onder het gezamenlijke motto 'en scène'. Maria-Rosa Boe zem, programma-corordina- tor, wijst in een rijk gedocu menteerd en geïllustreerd pro grammaboekje vooral op hun belangstelling voor antropolo gische, trancedentale en filo sofische onderwerpen. Hun theatrale presentaties zijn volgens haar een aanvulling op het statisch karakter van wat over het algemeen in de klassieke musea kan worden gezien. Het bijzondere van gebeur tenissen als Forum is dat de bezoekers niet alleen als toe schouwers bij de activiteiten betrokken zijn, ze kunnen zich een completer beeld vormen doordat ze veelal ook zelf aan activiteiten mee kunnen doen, dan wel in staat gesteld wor den om kennis te nemen van vaak andere visies dan in het algemeen door kunsthistorici over de kunstenaar worden geventileerd. Zo kan men zich inschrijven voor een viertal workshops of deelnemen aan discussies, die plaatsvinden na de verschillende lezingen, die geprogrammeerd zijn. De talrijke activiteiten, waaronder theater, film, in stallaties, performances en audio-visuele presentaties, vinden plaats van 13 tot en met 17 oktober, zowel overdag als 's avonds. Wie er getuige van wil zijn of mee wil doen zal er dus een deel van de herftsvakantie voor op moeten offeren, dan wel een paar snipperdagen moeten nemen. Op de slotavond kunnen ook de thuisblijvers van Forum kennis nemen. Dan zal de NOS-radio rechtstreeks het programma-onderdeel 'Der Schrei' uitzenden. Plaats van handeling zijn het eeuwenoude Abdij complex (Zeelands bestuurlijk cen trum), de Vleeshal (onderdeel van het gothise stadhuis) en De Kuiperspoort, centrum voor kunstzinnige vorming gehuisvest in gerestaureerde pakhuizen van de Oost Indi sche Compagnie. Forum wordt weer gesubsi- diëerd door het ministerie van WVC, het Zeeuws provincie bestuur, de gemeente Middel burg en het Prins Bernhard Fonds. Deelname aan één van de workshops (vier tot 3 bij eenkomsten) kost 30 gulden, een passepartout voor de avondevenementen 15 gulden en een kaartje voor afzonder lijke evenementen 5 gulden. Wie er meer over wil weten kan zich met Maria-Rosa Boe zem in verbinding stellen. Haar telefoonnummer: 01180- 28301, b.g.g. 36355. Lothar Baumgarten, hier tijdens zijn performance Macunaima, komt naar Mid delburg met een project voor 12 vlaggen, uitgevoerd op de 12 toerens van de Abdij van Middelburg. films GOES Grand Theater - 20 u. Police Academy, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Hot bubblegum op herha ling, a.l. 20 u. Police Academy, a.l. 20 u. Lasslter, a.l. 20 u. Suzie Superstar, 18 j. MIDDELBURG Filmtheater Meccano - 20.30 u. Cineniem Festival: Unsichtbare Gegner. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. T ropische nachten, 18 j. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Police academy, a.l. 20 u. Halloween deel 3,16 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Police Academy, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Educating Rita, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Femmes de personne. Metro t - 12,14,16,18, 20 en 22 u. A breed apart. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. An eye for an eye. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Off limits. Rubens - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Purple rain. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. L as des as. Quellln I - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Quellln II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Conan, the destroyer. Quellln III - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The Blues bro thers. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. Mad Max I. Astrid - 12,14,16,18 en 20 u. De Aristokatten. Capltole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. De Daltons op de loop. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Black sands. Ambassades - 12,14,15 118, 20 en 22 uLe jeune'man, Ambassades-Club I - ij 16,18, 20 en 22 u. Private p», cle. Ambassades-Club II - 14.20,16.45,19.10en 21.30; The shining. Ambassades-Club III 14,16,18, 20 en 22 u. Hostso». ten. Ambassades-Club IV - u 14,16,18, 20 en 22 u. Jonathan Livingston Seagull. Festa - 13,15,17,19 en2l Emmanuelle 4. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The exorcist TIJI - 12,14,16,18,20 ana u. Romancing the stone. Wapper - 12,14.20,16.45 19.10en 21.30 u. Against all odds. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlles 1 20 en 22.30 u. Police academs Gulden Vlles 2 20 en 22.30 u Women in red Gulden Vlles 3 20 en 22.30 u. Tender mercies Memllng 20 u. Indiana Jones. Rembrandt 20 u. Madame Claude. KLOOSTERZANDE Reizende Man - 13.30u. schieting voor bejaarden KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. IÜJJLL MIDDELBURG Stadsschouwburg - 20 u. Fay Lovsky en Bram Vermeulen. MIDDELBURG Kuiperspoort - Schilderijen en tekeningen van Sander Uttel. Geop. di. t/m zat. 13.30-17 u.en donderdagavond 19-21 u. (tot 13 okt.) DEN HAAG (ANP) - Cristina Deutekom zingt de vrouwelijke hoofdrol in 'I Versperi Siciiiani' van Giuseppe Verdi die de Nt derlandse Operastichting dit seizoen uitbrengt. De première 12 oktober in het Circustheater in Scheveningen. De voorstellin wordt elf keer herhaald, één keer in Scheveningen, acht keer ii Amsterdam en één keer in Utrecht en Heerlen. Cristina Deute kom zong de partij eerder onder andere bij de Metropolitan Opera in New York en bij de Opéra de Paris. Zij en Adriaan van Limpt voeren het vocale ensemble aan deze 'Grand-Opera' over de opstand van de Sicilianen tegen hun Franse onderdrukkers waarin een liefdesdrama wordt behan deld. Het verhaal berust op historische feiten. De Nederlands produktie was eerder te zien in onder meer New York, Hamburj en Londen. Josef Svoboda ontwierp de decors. De regie van Jota Dexter wordt hier ingestudeerd door Bruce Donnell. Jan Skalic- ky tekent voor de kostuums. Bij de Nederlandse Operastichting worden de overige hoofd rollen vertolkt door de Roemeense bariton Edouard Tumagian die daarmee zijn debuut in ons land maakt, en Pieter van Berg. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest wordt ge door Christian Badea die hier in 1982 met Pique Dame voor eerst optrad. Onder leiding van Johannes Mikkelsen verleen het Nederlands Operakoor medewerking. Leerlingen van de dansacademie van Scapino verzorgen het ballet in een choreo grafie van Francis Sinceretti. In het figuur dienen woor den van vier letters te wor den ingevuld, die elkaar tel kens met één letter overlap pen. De laatste letter van een woord is dus tevens de beginletter van het volgende woord. Horizontaal: 1. gewicht - berggeel, 3. tijding, 4. nobel, 6. venster - deel van een schip, 8. geneesheer - insekt, 10. ongevuld - goed doorbak ken, 11. delfstof - heilige, 13. het beoogde - weg met bo men, 15. steekwapen - bede huis, 17. rivier in Spanje, 18. wild zwijn, 19. modder - on begroeid. Verticaal: 1. maal - spoor staaf, 2. tocht - hemelli chaam, 3. plaatsje in Azië, 5. bijbelse figuur, 6. zuiver - voeg, 7. deel van een trap - voedsel, 8. rijstbrandewijn - jong mens, 9. harde vrucht - inwoner van Turkije, 11. en thousiasme - rampspoed, 12. hard vet - deel van het strot- tehoofd, 14. vette vloeistof, 16. vreemd. xvvx 91 '31JO PI j33yj - mm Zl 'poou - ucja 11 '3/znj; - %oou g 'puiyf - p/iud g 'uaja - aatj 7 'pvmi - nisi g 'iaarj s 'ruij/jf Xais - siaj. z '\ivx - xaay 1 ^vrnpipis/i - ofatp ei 'xaaa gi 'oxcfö LI bfzaif - mop si 'uvd\ - \30p SI 'JUTS - Spld II 'xvv6 - Ö33\ 01 'Utds - SJZD g '}SDIU - mvvj. g japa p 'axvui Xayo - ojp; i .jbdjuozuo^ :6uissoido Kleintjes" in De stem. °aat er zoveel bi|zondere en °%eressante aanbiedingen in staan Elke dag weer l «7 ca ^p- -i- uba sneu oi '/nnour 6 simpered do 8 j ueppiui l 'jepuosiqoej 9 'jepuosi[UT[ S p 'uiejpueq 'ueppitu Sxaq Z 'sWo3J 3,1 Van onze Haagse redactie PEN HAAG - Een meerder heid van de Tweede Kamer wil het vakantiegeld van de ministers weer aan banden leggen. Het CDA wil de aftopping van het vakantiegeld bij een bedrag van 5.200 gulden maar alleen als de ambtenarenbon den daarmee akkoord gaan. De PvdA eist dat minister Rietkerk (Binnenlandse Za ken! metT daal werf drijl aanl 0| krijf verd vanl „V°<L aftop raalf verll erke Koo Van onze parlementaire ri DEN HAAG - Geen bevriez bijslag, handhaving van dej meerjarige echte minima, huurverhoging tot 3 procer van het schoolgeld. Dat zijn de belangrijkste gate ren in het kabinetsbeleid heeft g| Tijdens de algemene be schouwingen over de begro- Meet ting traden bovendien me- tieke ningsverschillen aan het licht Twei tussen de regeringsfracties PAGIS CDA en VVD over het werk- Gef gelegenheidsbeleid (arbeids- van tijdverkorting) en de inko- PAGIS mensontwikkeling. Lit] Het CDA vindt dat na 1985 leid geen forse bezuinigingen meer Del op de sociale zekerheid mogen Pv| worden doorgevoerd, de VVD Cent: is daar wél voorstander van. Mi| Financieel specialist De Korte den opteert zelfs voor een bezuini- Ka ging van 12 miljard gulden in metl 1986. Cr| Speciaal om de koopkracht ken van de echte minima (gezin nen die van één minimumin komen moeten leven) te be- veeri schermen willen zowel PvdA- exacl als CDA en WD af van de motii voorgenomen bevriezing van kraclj de kinderbijslag. CDA en WD nima| willen daarnaast de door het On kabinet geplande huurverho- kindd ging van 4 procent met 1 pro- daanl cent beperken. Pvd Beide partijen vinden de 200 deel tl miljoen gulden die het kabinet beidsl heeft uitgetrokken voor de voor f echte minima onvoldoende. De tweev VVD houdt vast aan de 300 aan miljoen gulden die in het re- den geerakkoord zijn gereser- voor 1 Van onze onderwijsreda BREDA - Oudere leraren in he onderwijs, die ouder zijn dan volledig stuk gedraaid te zijn. Boven de 55 jaar is er nog nauwelijks een leraar te vin- u®h die nog volledig functio neert. Van de degenen die ouder zijn dan 50 jaar heeft weederde vrijwillig of door ,'ekte gedwongen een deel van ae taak moeten afstoten. .^at zijn enkele conclusies pt een landelijk onderzoek van het Nederlands Genoot schap voor Leraren (NGL). Er worden 500 scholen aange- Ministers toch met de tent op vakantie? schre geerd gegev 22.745 manr 1.630 Va leide tweei te maak vrijw Alle i stiger een a taak trekk Voora stige behoo gevall Ala problf de 50 ook st de 40 taak i leider men opvall testan langei dan colleg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 14