NA RECORDVLUCHT VAN DRIE KOSMONAUTEN: B Weekend: Bevrijding '44: Ook Antwerpen werd onderschat Oude fabrieksglorie breeduit in beeld Slapeloosheid te lijf via een cursus A ZEELAND 5 Organisator van Rock Torhout ziet muziek in wielerploeg tv-programma's op de achterpagina t IPiPf Ww ijna onvoorstelbaar dat een mens het uithoudt: 237 dagen 'huisarrest' in een soort stacaravan op een kleine 300 kilometer boven de aarde. Toch hebben de Russische kosmonauten Leonid Kizim, Wladimir Solovjov en Oleg Atkov dat klaargespeeld. Uit hun recordvlucht blijkt dat het inderdaad mogelijk is permanent bemande ruimtestations in een baan om de aarde te hebben en langdurige ruimtereizen te maken, bijvoorbeeld naar de geheimzinnige planeet Mars. Koppelmogelijkheden Een doorsnede van het Russische ruimtestation: Gespecialiseerd Lanceerbasis nktnhpr DAGS ADVENTISTEN (Goede Herderkerk)10 "n. g (Doopsgezinde kerk); ('t Anker); 9.15 u. ktober DE KERKDIENSTEN g: 10.30 u. ds. H. Valk. ds. H.v.d. Berg. .30 u. ds. W. Meeuse. 9.30 u. mevr. M. Taalman. Biervliet. 'enst te Retranchement .30 u. ds. Buissing-van ds. W. van Meeuwen. 9 u. ds. R. Hartog. u. ds. R. Hartog. t: 11 u. ds. M. van Manen 10 u. ds. P. Feenstra. 10.30 u. dhr. H. Schoen utelande. ment: 11 u. ds. C. Balk. ~nt: 9.30 u. dhr. van Vliet e: 9.30 u. ds. M.v. Manen, r Muiden: dienst te Sluis 9 u. ds. H. Valk. u. ds. C. Balk. 1 u. dhr. H. Schoenmaker e. (Grote Kerk): 10 u. ds. c rn. (Goede Herderkerk) Koelman. 19 u. mevr. M de Ruiter, Biervliet, (bp- erk)9 u. ds. E. Rietveld, kerkje: Zie Nieuwvliet. 11 u. ds. W. Meeuse. 11 u. ds. H.v.d. Berg, Axel 11 u. ds. M.v. Manen Gezam. dienst in Nieuw- MEERDE KERKDIEN- en 17 u. dhr. B.v.d. Wal, en 15 u. ds. D.v.d. Meulen, (Noordstraatkerk): 9 u. Best. (Opstandingskerk): u. dhr. D. de Best. 10 en 15 u. ds. M. Voet. rg: 9.30 u. ds. J. Paksy., 9.30 u. kand. W. Jansen, 17 u. kand. M. Lourier, 11 u. dhr. W. Jansen, ke: 9.30 en 14.30 u. ds. A. leewijk. R MEERDE KERKEN MAAKT) n 15 u. ds. J. Verkade. .30 u. ds. C. Mewe, 15 u. ul. n: 10 en 15 u. ds. C. Mewe. 10 en 15 u. leesdienst. LIJKE GEREFORMEER- 10 en 15 u. ds. L.v.d. Meij. EZINDE GEMEENTE g: 10.30 u. ds. L. Klander- ES HEILS n (gebouw Donzevisserstr.) iligingssamenkomst. 19 u. ssamenkomst. kerkdiensten - ZUID - BEVELAND 3arochie Maria Magdalena zond. 8.30 en 10 u. H. Willebrord, Molenstr. \i. zond. llu. :rt - O. L. Vrouw Onbevlekte enis, zat. 17 u. zond. 11 u. >rd, zat. 10.30 u. - H. Eligius, zat. 19 u. zond. Bath.- H. Jozef, ofwel zat. ofwel zond. om 9.30 u. (om de - H. Anna: ofwel zat. 19 u. id. 9.30 u. (Om de 14 dagen). e - O. L. Vrouw Hemelvaart, zond. 9.30 u. ZEEUWSCH - VLAANDE- •urg - Maria Hemelvaart, zond. 8 en 10 u. t - H. Maagd Maria Onbe- itvangen, zat. 19 u. zond., 10 - H. Barbara, zat. 17 u. u. Tot 7 aug. elke woe. om 19 Maria Hemelvaartzat. 19 10 u. H. Bavo. zat 19 u. zond. 9 u. aat - H. Eligius. zat. 17 u. ijke u. - H. Eligius. zat. 19 u. zond. H. Petrus Apostel. it - Maria Sterre der Zee. te - H. Maria Hemelvaart, zond. 10.30. Huize Emmaus. 15 U- IQ Johannes de Doper. zat. 1» en 10 u. EREN ,e urg - H. Petrus en Paulus. dstr. zat. 19 u. zond. 10 u. trum De Hoeksteen, Rozen- n, zond. 11.30 u. en: Paauwenburg. Kerkcen- n Hof, A. Gogelweg: zona Lieve Vrouwekerk, Singei- zond. 9.30 u. Martinuskerk. zond. 10 u. g- Willibrorduskerk- zona. ZEEUWSCH - VLAANDE- H. Hendrikus. zat. 19 u. zond. H. Willibrordus. zat. 19 u. en 11.30 u. ,n0 - Maria ten Hemelopenmg- zond. 9 u. n^npr teen - H. Johannes de Doper- zond. 10 u. Doiiiiis ipelle - H. Petrus en Pauius- en zond. 11.30 u. t »pe - O. L. Vr. Visitatie, zal d. 8 en 10 u. 1Q a ijk - H. Catharina. zat. - H. Theresia. zat. 19 zond' ■zande H. Martinus. za ond. 9 en 10.30 u. it - H. H. Philippus en Jaco 19 u. zond. 8.30 en 10 u. larde - H. Cornells, zat. if u Namen - H. Jozef. zat. 17 u. je°-UH. Willibrordus. zat. 19 ÉUjk - H. Gerulphes. zat. 19 u -St. Antonius. zat. 19u. zond- - H. Gerardus Majella. zat d. 8 en 10 u. t 19 1. Gregorius de Grote, za neU: O. L. Vr. Hemelvaart zond. 9.30 u. uivaart- Gent - Maria Hemelvaa aatn-H "Pastoor van H. WillibrordusfTnm- t). zat. 19 u. zond 9.18 en ezen Christus: Maand. zond. 9.30 en 11 uur Kruiskerk, zond W pe - H. Maria Hemeiv zond 9.45 u. ebistenkekken ren »nnd. 8.45 ■g (Badhuisweg) - zonu ode (Bosweg) - zo"4 10 u' 2ATERDAG 6 OKTOBER 1984 Russen willen vaste voet in de ruimte De nieuwe recordhouders ruimtevaren. Van links naar rechts: Leonid Kizim, Wladimir Solovjov en Oleg Atkov. Door Piet Smolders Hl „De aarde is de wieg van de H mensheid, maar je kunt niet altijd in de wieg blijven." Dat M. is de lijfspreuk van de Rus g Konstantin Tsiolkovsky M (1879-1935), die op zijn graf in H Kaloega ten zuiden van Mos- H kou staat te lezen. Al rond het H begin van deze eeuw be- schreef Tsiolkovsky de com- M plete ontwikkeling van de ruimtevaart, tot en met ruim- H! tewandelingen, maanreizen en grote ruimtestations in ba ll nen om de aarde. Zijn boek- werken vormen de bijbel van de Russische ruimtevaartdes- kundigen. In hoofdlijnen s| volgt de Sovjet-ruimtevaart- ontwikkeling de beschrijvin- gen van deze dove wiskunde- M onderwijzer, die in zijn tijd natuurlijk hartelijk uitgela- chenwerd. „Het creëren van ruimtestations met elkaar afwisselende bemannin- gen is de hoofdweg van de Sovjet- ruimtevaart", zei Brezjnjev, die zich erg veel gelegen liet liggen aan de =j „bestorming van de kosmos" en naar wie kortgeleden het trainingscen- trum voor ruimtevaarders werd ge- noemd. De Russen zijn druk bezig met het waar maken van de dromen van Tsiolkovsky. Eerder dan de Amerika- nen zullen zij een grote permanente basis in de ruimte hebben: binnen twee jaar wordt met de bouw ervan een begin gemaakt. Het Russische ruimtestation, dat een massa van minstens 120 ton zal hebben, zal worden geassembleerd uit afzonderlijk te lanceren modules, volgens een ontwerp dat voortdurend kan worden aangepast aan nieuwe behoeften en ontwikkelingen. De Russen beschouwen ruimtesta- =j tions als de Saljoets 1 tot en met 5, voorzien van EEN koppelinrichting, als stations van de eerste generatie. Die werden gebruikt tussen 1971 en 1977. De Saljoets 6 en 7, met twee jS koppelopeningen, worden tot de tweede generatie gerekend. De Sal- joet-7 vliegt al sinds april 1982 in een baan om de aarde (op een hoogte van rond de 300 kilometer) en wordt vrij- wel continu bemand door twee of drie kosmonauten. Aan dit type station zit in de standaardsituatie aan de voor- kant een bemanbaar Sojoez-T ruim- teschip vast (dat de kosmonauten aan- en afvoert) en aan de achterkant een onbemand Progress vrachtschip, dat voor bevoorrading en voor afvoer van afval zorgt. Tot de derde generatie behoort het uit afzonderlijke modules in een baan om de aarde samengestelde 'kosmits- jeskaja stantsia', het volwaardige ruimtestation dat een groot aantal koppelmogelijkheden biedt. De mo- dules die hiervan straks deel gaan uitmaken werden in de afgelopen ja- ren getest: een keer werd zo'n module gekoppeld aan de Saljoet-6 en een keer aan de huidige Saljoet-7, waar- mee het leefvolume van dat ruimte- Een artistieke impressie van het ruimtehuis Saljoet-7, met daaraan gekoppeld (op de voorgrond) een speciale module, zoals die welke straks deel uit zullen maken van een permanent ruimtestation. - FOTO'S DE STEM 1. Remraket vrachtcapsule 2. Parachuteruimte vrachtcapsule 3. Vrachtruim vrachtcapsule 4. Motorcompartiment, met naar voren en naar achteren werkende raketmotoren 5. Zonnepaneel, 20 m2 6. Laboratorium- en leefruimte Astronomische module (netto leefruimte 50 m3) 7. Rendez-vous radar 8. Zonnepaneel hoofdmodule, 20 m2 9. Sluis voor uitzetten apparatuur en afval 10. Bed 11. Hulp-zonnepaneel (4,6 m2), aangebracht door kosmonaut 12. Zonnepaneel hoofdmodule, 20 m2 13. Rendez-vous radar 14. Kosmonaut 15. Koppeling Sojoez/hoofdmodule 16. Rendez-vous radar Sojoez 17. Telemetrieantenne 18. Communicatieantenne 19. Zonnepaneel Sojoez, 8 m2 20. Rem- en stuurraketten Sojoez 21Zoekantenne rendez-vous operaties 22. Zonnepaneel Sojoez, 8 m2 23. Periscoop voor handbestuurde koppeling 24. Motorcompartiment Sojoez 25. Driepersoons Sojoez-cabine (2 ramen) 26. Overstapruimte Sojoez 27. Zoekantenne rendez-vous operaties 28. Overstapruimte hoofdmodule 29. Luik voor ruimtewandelingen 30. Handgrepen voor ruimtewandeiende kosmo naut 31Zonnepaneel hoofdmodule, 20 m2 32. Zonnepaneel hoofdmoduie, 20 m2 33. Leefruimte met externe radiator (uitstraling overtollige warmte), totaal 100 m3. 34. Zonnepaneel module, 20 m2 35. Leef- en werkruimte biologische module 36. Doorgang naar toilet- en aggregatenruim 37. Afsluitbaar luik 38. Aggregaten- en motorruimte 39. Stuurraketjes (6 stuks) 40. Koppelopening 41Antenne voor communicatie met aarde 42. Vrachtruimte Progress bevoorradingsschip (totale vrachtcapaciteit 300 kg 43. Brandstofreservoir voor bijtanken ruimtesta tion 44. Telemetrieantenne 45. Zoekantenne rendez-vous operaties 46. Motorcompartiment Progress 47. Flitslicht 48. Zonnepaneel module, 20 m2 49. Afgescheiden module 50. Afgescheiden vrachtcapsule, vuurt remraket af voor terugkeer naar aarde. station (100 kubieke meter) tijdelijk met de helft werd vergroot. Kosmonaut Valeri Koebasov, ruimtevaarder en constructeur, ver telde me in Moskou: „Met een module bedoelen wij een ruimtevaartuig dat naar het kern-station gaat en gespe cialiseerd is. Het bevat bijvoorbeeld astronomische apparatuur (dan noe men we het een astromodule) of ap paratuur voor het uitvoeren van technologische experimenten. Dat laatste is dan een technologische mo dule. Na uitvoering van de opdracht kunnen we die module afkoppelen en er verder niet meer mee werken. De apparatuur hoeft dan niet in het sta tion te blijven, zoals tot nu toe het ge val is." De Russen bouwen vier verschil lende typen modules: een voor astro nomisch-, een voor technologisch-, een voor biologisch onderzoek en een voor aardobservatie. Dergelijke ge specialiseerde eenbeden kunnen ook voor een deel van de tijd los van het station opereren. Het is denkbaar dat ze om te beginnen even aan het sta tion gekoppeid worden, door de kos monauten bijvoorbeeld van filmma teriaal of grondstoffen voorzien, om vervolgens ergens in de nabijheid te gaan 'hangen'. Na een aantal weken of maanden automatisch te hebben gewerkt zou den ze, geleid vanaf de aarde, het sta tion weer kunnen opzoeken om door de kosmonauten opnieuw op een vrij- vliegend bestaan te worden voorbe reid. Aan het eind van hun actieve periode zou hun vrachtcapsule door de kosmonauten kunnen worden vol geladen met belicht filmmateriaal en automatisch vervaardigde produkten (zoals nieuwe metalen, kristallen en medicijnen) waarna de hele module wordt afgekoppeld. Op een veilige af stand van het station maakt de vrachtcapsule zich los, vuurt een remraket af en keert met zijn kostba re lading terug naar de aarde om een parachutelanding te maken. In direct verband met de gespecia liseerde aard van de modules zal de behoefte aan gespecialiseerde kosmo nauten groter worden. Pure weten schappers zullen volop de kans krij gen op hoog niveau onderzoek te doen. Zij zullen het gedrag van aller lei levensvormen (inclusief dat van hun soortgenoten) bij nul-zwaarte kracht bestudecen, olie- en gasvoor raden opsporen, het weer continu vol gen). Er zal in de wat verder verwijderde toekomst sprake zijn van niet EEN, maar van verscheidene Russische ruimtestations, die in verschillende banen lopen, afhankelijk van hun primaire doelstelling. De Saljoets draaien in een baan waarvan het •vlak een hoek van 57 graden maakt met de evenaar. Zodoende wordt de Sovjet-Unie goed bestreken voor het maken van fotografische inventari saties. Maar het kan ook interessant zijn een ruimtestation in een baan precies boven de evenaar te hebben (bijvoorbeeld voor het bestuderen van ontwikkelingslanden) of in een baan om de polen. Deze laatste baan is met name ge schikt voor het maken van complete en frekwente foto-inventarisaties van de aarde (ook militair interes sant) omdat de aarde dan precies on der de baan door draait en elke plaats per dag twee keer in het zicht van de camera's komt. Kortgeleden hebben Sovjet-kosmonauten in het zuidpool gebied getraind in het overleven na een noodlanding. Dat wijst al op een verhoogde interesse voor dit soort missies. Bij de huidige 57-graden baan is het uitgesloten dat Russen in de buurt van de polen neerkomen. Toekomstige grote ruimtestations van de Sovjets zullen niet alleen fun geren als onderzoek- en waarne mingsinstituut op hoog niveau, maar ook als lanceerbasis en ruimtehaven. Daar zullen raketten worden klaar gemaakt voor vluchten verder de ruimte in, naar zeer hoge banen om de aarde (ideaal voor communicatie satellieten), naar de maan en de pla neten. Terugkerende raketten en son des zullen bij het station kunnen af meren. Dat zal bijvoorbeeld gebeuren met een automaat die terugkomt met een bodemmonster van de planeet Mars. Veiligheidshalve zal men dat eerst op het station onderzoeken: je weet immers nooit of er misschien op Mars toch bacteriën voorkomen die een ernstige bedreiging zouden kun nen vormen voor de bewoners van de planeet aarde. Hoewel de Russen werken aan de ontwikkeling van een eigen space shuttle, zullen zij voorlopig hun ouderwetse maar overigens wonder wel funktionerende ruimtetransport systeem blijven hanteren. Stap voor stap gaan ze verder met het uitbou wen van hun ervaringen. De langste bemande ruimtevlucht heeft nu dus 237 dagen geduurd. Maar het is be kend dat de Sovjets geïnteresseerd zijn in nog langere bemande vluchten - tot drie jaar! Want zo lang duurt het om naar Mars te vliegen, daar een tijdje te kamperen en terug te reizen naar de aarde. Maar voor het zover is moet er nog heel wat onderzoek en ontwikkeling gedaan worden. Voor wat bemande ruimtestations betreft zal men uiteindelijk wel over gaan op het bouwen van grote wiel- vormige bouwsels, die langzaam om hun as draaien. Daardoor ontstaat kunstmatige zwaartekracht. Op die manier zouden de bezwaren, die nu nog kleven aan het langdurig ge wichtloos zijn, tot het verleden beho ren. Maar ook dat had Konstantin Tsiolkovsky aan het begin van deze eeuw al voorzien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23