ortechnie' i MSROUIE i wgeotklaar voor rallyaanval op Audi Miger merfiets Nieuwe versies Renault 11 Lustrum Custom Car Show Rover Turbo diesel onder f 40.000.- Automaat Lada KORT NIEUWS yfllJDAG 5 OKTOBER 1984 OP WEG ïlf eens duchti< In proefrit, belt ld res iealer. )azen. W BMW gaat lichtmetalen velgen vervangen EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Denieuwe rallyhoop van Peugeot. Rechts bestuurder Ari Vatanen. door Ad Pertijs .strijd om het WK-rallyrij- tras na de Duizend Me i-rally in Finland, eind ^istus, al gestreden. Audi gpte met haar Quattro's de jrkentitel binnen en Stig tmqvist consolideerde zijn iiwelijks te overbruggen «irsprong in het rijdersklas- nent. De 26e Rally van San j, die momenteel verre- wordt in het noorden van iê, is daardoor vervallen een prestigestrijd tussen li en Lancia. De Duitsers Ibende Italianen in het WK verpletterende nederlaag jgebracht en om het seizoen ij enigzins goed te maken tie Lancia niets anders dan ii thuisoverwinning in San nno. Audi wilde haar hege- inie echter juist in Italië be- izen. Toprijder Walter hrl mocht dan ook maan- un alle rust naar San Re- ttoewerken. Sa vier dagen enerverend [ilyrijden, de San Remo-ral- is de langste rally in tijd, jken de Italianen echter een igende teleurstelling te beien incasseren. Twee Lan- i liggen er al uit en een van twee is de wagen van de nMarkku Alen, de toprijder ja Lancia, die de San Remo- ly met startnummer één is jonnen. Niet alleen Lancia jit naast de zege te moeten njpen. Ook Audi ondervindt i tegenstand dan enkele inden geleden voor moge- jk werd gehouden. Verant- rardelijk hiervoor is de Fin Ari Vatanen, die in de nieuwe Peugeot 205 Turbo 16 met een voorsprong van bijna vier mi nuten riant aan de leiding gaat. Peugeot toont andermaal aan dat de 205 Turbo een re gelrechte titelkandidaat is voor 1985. Immers ook in de Duizend Meren-rally was Va- tanen de overtuigende triom fator. Hij klopte daar de Lan cia van Alen met 2 minuten precies. Ondanks het binnen halen van de WK-titel was Audi daar de verliezer. De nieuwe Quattro Sport haalde weer niet de finish, en het lag aan de oude Quattro van good-old Stig Blomqvist dat Audi via diens derde plaats kon gaan feesten. Peugeot is met haar 205 Turbo overigens bezig aan een proefjaar. Na de introductie van de 205 in oktober van het vorige jaar, maakte de wagen haar entree in het wereld kampioenschap in mei tijdens de rally van Corsica. Na de eerste twee etappes gewonnen te hebben, viel de wagen in de derde rit uit. Volgens Peugeot is de experimenteerfase on danks de zege in Finland nog niet achter de rug. Ook de ral ly's van Ivoorkust en RAC (Engeland) vallen nog binnen de testperiode. Het volgend jaar moet dan de grote slag geslagen worden in het we reldkampioenschap. Peugeot stelt in december in Parijs het team voor dat in 1985 de aan val op Lancia en Quattro defi nitief moet gaan openen. Wie voor Peugeot gaan rij den is nog maar de vraag. Ze ker lijkt wel de positie van de Fin Ari Vatanen, de huidige piloot van de 205. Jean-Pierre Nicolas, momenteel de tweede man, wil zich toeleggen op het testwerk. De geruchten gaan dat Walter Röhrl wel zin heeft in een avontuur bij Peugeot. Van Röhrl is echter bekend dat hij zijn vrouw beloofd heeft het wat kalmer aan te gaan doen, en dat past niet in de strategie van Peugeot voor het volgend jaar. Röhrl is momenteel druk doende om de nieuwe Quattro Sport competitierijp te maken. De Quatttro Sport maakte ge lijktijdig met de 205 Turbo 16 haar debuut in de Corsica- rally. Tot dusverre blijven de prestaties van Audi ver achter op die van Peugeot. Audi heeft nog steeds geen kans gezien om de Quattro Sport in de top van het klassement te bren gen, de wagen viel steeds uit. Momenteel jakkert Röhrl in de nieuwe Audi achter Vata nen aan. Peugeot toont daar mee aan de Duitsers een slag voor te zijn, en dat zou de pe perdure équipe uit Ingolstadt in 1985 weieens de titel kun nen kosten. Het Nederlandse Peugeot Talbot-team gaat volgend jaar ook rijden met een 205. Geen Turbo, maar een Groep A GTI. Wim Luijbregts gaat de wagen besturen en heeft de huidige Groep B Samba als reserve achter de hand. TERDAM - Zweeds-Ne- Jiandse samenwerking ft gezorgd voor ewen veili- N stuur op de kinderfiets. |fe "Bodybumper", die door pere Synthetic Products, Itaiabrikant Union en het P'fedse bedrijf Unisafe is pwikkeld, biedt tweevoudi- I Bescherming. De stuur- [■Edisteleskopisch en vangt ftten op. Bovendien ont- T™en bij een schok de f%epen van het stuur zich i een opengaande para ver ontstaat dan een onge- T;tien centimeter dikke fle- l*l-zachte gordel die de uit- W™t van het stuur af wint. rjffl de "Bodybumper", die |»f het eerst te zien is tijdens f «ste familiebeurs „Femi- f :e van 5 tot en met 14 ok- 'n Ahoy te Rotterdam r"ft gehouden, is drie jaar *«kt. AMSTERDAM - In het Re nault 11-programma zijn een aantal nieuwe versie's geko men: de R 11 TL 3-deurs, de R 11 automatic 5-deurs en de R 11 TXE. De Renault 11 TC met de 1108cc motor is vervangen door de 11 TL 3-deurs met de zwaardere 1397cc krachtbron. Qua uitrusting komt de 3- deurs 11 TL overeen met de 5- deurs versie, behalve de be- schermtrips opzij. Vijf-bak en achterspoiler zijn ook voor de ze uitvoering beschikbaar. De prijs van de 11 TL 3-deurs is 18.495.-. De R 11 automatic 5-deurs heeft een gelijke uitrusting als de 3-deurs (o.a. elektrisch be diende zijruiten vóór en in twee delen opklapbare achter bank) en gaat 23850.- kos ten. De 1721cc motor uit de R 11 GTX is nu ook te vinden in de nieuwe R 11 TXE; een wagen die standaard niet alleen elek trische bediende zijruiten vóór, centrale portiervergren deling, lichtmetalen velgen en in twee delen neerklapbare achterbank heeft, maar is ook voorzien van een boordcom puter met 8 functies. De prijs is vastgesteld op 24995.-. DEN HAAG (ANP) - De moto- renfabriek BMW gaat wereld wijd bij 50.000 motoren het lichtmetalen voorwiel ver vangen. Het gaat om vier ver schillende series, waarvan en kele onderzochte motoren haarscheurtjes in de gietme- talen velg vertonen. Volgens een woordvoerder van BMW-Nederland zullen in ons land ruim 2000 bezitters van een BMW een oproep krijgen zich bij hun dealer te melden. Deze zal het voorwiel, ongeacht het aantal gereden kilometers, kosteloos vervan gen. Eerder onderzocht de fa briek al wielen van rijks-poli tiemotoren, omdat deze scheurtjes zouden vertonen. „Naar aanleiding van dat on derzoek hebben we nu beslo ten alle types van 1978 tot en met 1982 terug te roepen", al dus BMW. BREDA - Komend weekein de wordt in de Groenoordhal in Leiden weer de Custom Car Show gehouden. Met een feestelijk tintje, want De Stichting Custom Car viert het eerste lustrum van de show, die ooit in het Turf schip in Breda van start ging en die daarna, vanwege de massale belangstelling, naar een grotere behuizing uit moest zien. Het begrip 'customizen' blijkt in ieder geval aan te slaan in Nederland. Begint het al met een setje plastic wieldoppen of met een spoi ler, waar heen en ander kan eindigen kunt U in Leiden zien. In de Groenoordhal is een groot aantal 'Paleizen op wielen' te zien, waarop de eigenaars zich flink hebben uitgeleefd. De buitenkant is meestal radicaal veranderd met uitgebouwde schermen, spoilers, windtunnels en 'scoops', al dan niet gespoten in verschillende kleuren en glitters of voorzien van futu ristische decoraties. Speciale dikke banden en verchroom de wielophangingen lijken al standaard te zijn geworden. De interieurs zijn veelal uitgevoerd in leer pluche en bont. Tot de uitrusting beho ren, uiteraard, HiFi-instal- laties, kleurentelevisie en huisbar. Dit jaar zijn er ook enkele zogenaamde Radical Cars gecontracteerd door de Stichting Custom Car. Dat zijn standaard carrosserieën met zwaar opgevoerde en omgebouwde motoren, ge monteerd op verchromde wielophangingen en assen. Volgens de organisatie is het hoogtepunt van de lustrum show het 'Amerikaanse Su permonster', een uit zijn kle ren gegroeide Ford F-250 Ranger met banden van 2(4 meter hoog. Het geval is bin nenkort ondermeer te be wonderen in de film Can- nonball Run II, die nog niet in Nederland is uitgebracht. De wagen weegt ruim 6 ton Het 'Amerikaanse Supermonster', morgen en overmorgen in en wordt aangedreven door een 7(4 liter motor van 450 PK. Tijdens de Custom Car Show zal hij een paar wrak ken platwalsen. Naast de tentoongestelde voertuigen is er dit jaar een aantal extra attracties te zien in Leiden. "Er zijn diver se kermistenten in en rond de hal, waaronder ook weer het giganbtische filmdoek van Cinema 2000. U kunt paardrijden op een Rodeo robot, en er is zowaar een actie in Leiden. -fotoccs Miss Custom Car verkeizing. Diverse bedrijven geven in formatie en demonstraties op het gebied van 'customi zen', terwijl er zowel zater dag als zondag verschillende popgroepen en rockbands zullen optreden. Autosalon Parijs aan 1 vooravond zware strijd door Jack Arentsen PARIJS - De 71ste Autosalonvan Parijs mag dan geopend zijn met veel glamour en "klaroengeschal", de Franse auto-industrie maakt gelijktijdig erg moeilijke tijden door en e er heerst angst voor de §j toekomst. Dat is dan wel niet te zien aan hetgeen Renault, Citroen en Peugeot in de hallen van Porte de Versailles laten zien, maar achter de scher- men wordt veel gesproken over het geharrewar dat over niet al te lange tijd in EE deze bedrijfstak zal uitbre- ken. De rellen rond de Talbot- Ei fabrieken in Poissy zijn nog altijd niet vergeten. De S werkonderbrekingen, de kei- harde slag met de politie, de EE onderlinge strijd tussen werkwillende werkers en EE stakers, vormen opnieuw on- derwerp van gesprek. De komende maanden dreigen immers weer tien- duizenden mensen (Renault- directeur Hanon spreekt zelfs over 100.000 man in de auto-industrie en aanver- wante bedrijfstakken) op EE straat te komen staan. Na Talbot hebben Citroen E en Renault aangekondigd E dat er binnenkort in de pro- E duktiehallen veel gaat wijzi- E gen. Renault heeft de afgelo- pen 10 jaar al een stuk reor- 5 gansatie achter de rug, maar nog altijd heeft men zo'n 30.000 mensen teveel in dienst. De lijn die enkele ja- ren geleden bij de produktie van b.v. de R5 werd ingezet, E zal verder worden gevolgd: E robot en computer namen de E plaatsen in van vele duizen- E den arbeiders. De arbeids- duur die voor de produktie van 'e'en auto nodig was ver- minderde daardoor aanzien- lijk: in 12 jaar voor de R5 van 27 naar 20 uur. De produktie- vermeerding ging hand-in- hand met verbeterde en con- stante kwaliteit. Met de verkoop van de Franse auto gaat het overi gens ook niet zo best. Re nault hoopt met de nieuwe R5, die op de Salon een pro minente plaats heeft gekre gen, binnenkort een flink stuk van het verloren terrein terug te winnen. Een nieuwe R4 lijkt nog niet in het ver schiet, "want" zegt men bij Renault, "de ontwikkelings- en produktiekosten van een nieuwe wagen zijn zo hoog geworden, dat een nieuwe R4 veel te duur gaat worden". Daarom wordt gewerkt aan een totaal andere kleine wa gen die onder de nieuwe Re nault 5 komt. Citroen zoekt het op de Sa lon in sportieve versies in de Visa-, de BX- en de CX 25- serie. De Fransen vinden dat hun wagens niet langer al leen gezien moeten worden als comfortabele, maar ook als uiterst sportieve auto's. Door de verandering van het imago denkt Citroen vooral met de BX-versies (voor'het Een overzicht van de Parijse autosalon, kort voor de ope ning. eerst is in Parijs een station wagen uitvoering van dit model te zien) ook een ander publiek aan te spreken. Van de BX staat in Parijs zelfs een rally-uitvoering, die vol gend jaar al in het interna tionale rally gebeuren zal debuteren. De nieuwe R5 is ongetwij feld dé grootste trekpleister op de Salon. Maar de kolos sale Renault-stand biedt meer nieuwtjes. Zo is de Re nault 25-serie uitgebreid met een V6 turbo die een vermo gen heeft van 182 pk. Daar naast zijn er 3 versies van de nieuwe Renault 25 limousi ne; Turbo DX, V6 Injectie en de V6 Turbo. De wagen on derscheidt zich van de gewo ne R25 door een verlengde carrosserie (22,7 cm langer) waardoor een opvallend gro te binnenruimte voor de ach terpassagiers is ontstaan en een uiterst luxueuze uitrus ting. De Espace-serie, die volgend jaar in ons land komt, is in Frankrijk al uit gebreid met een turbodiesel. Bij Peugeot/Talbot is het de laatste maanden opval lend rustig. De 3deurs versie van de 205 is verschenen en bij de 305's zijn wat kleine zaken gewijzigd. Het wach ten is nu op het grote nieuws dat Talbot begin volgend jaar zal brengen. Een nieuwe wagen is aangekondigd. En de kans wordt niet uitgeslo ten dat deze wagen ook als eerste voorzien zal worden van de nieuwe 1.0 liter motor die de PSA-groep samen met Fiat heeft ontwikkeld. De Italianen hebben al aange kondigd dat de "Fire 1000" als eerste in de kleine Lancia A 112 verschijnt. Maar niet alleen de Franse auto-industrie heeft het no dige op de Autosalon te bie den. West Duitsland heeft b.v. met de nieuwe Opel Ka- dett, de Audi 90 en de diverse nieuwe Quattro's ook stevige wapens in handen. Opel lan ceert in Parijs ook de Ascone met een duidelijk gewijzigd front (grille en koplampen) en een nieuwe 2.2 liter in- spuitmotor (i.p.v. de vroegere 2,0 liter) voor de Rekord, Se nator en Monza. Ford heeft voor Parijs een supersnelle Escort achter de hand gehouden: de Escort Turbo RS die is uitgerust met de bekende XR 3i-motor. Deze Escort moet het in de praktijk op gaan nemen te gen de Golf GTI, de Peugeot 205 GTI en b.v. de Kadett GSi. Volgend jaar zal de wa gen echter ook in het rally wereldkampioenschap zijn opwachting maken. Door de vertraging bij Van Doorne Transmissie in Til burg, hebben Fiat en Ford de introdüktie van de nieuwe automatische transmissie voor kleine wagens moeten uitstellen. Fiat en Ford ver wachten in 1986 de wagens, pas te kunnen introduceren. Ford maakte in Parijs wel bekend dat in Bordeaux ge start is met de fabricage van een nieuwe automatische bak voor auto's met achter wielaandrijving. In de Sierra zal deze A4LD-transmissie, die voor een lager brandstof verbruik zorgt als bij wagens met conventionele handge- schakelde versnellingsbakk, als eerste worden geplaatst. Alfa Romeo laat de opvol ger van de Alfetta zien: de Alfa 90. Saab heeft voor de "9000" turbo een heel bijzon der plaats ingeruimd, terwijl de Spaanse fabrikant Seat in Porte de Versailles de nodige tam-tam maakt met de "Ibi- za"; de eerste Spaanse auto die geen "afdankertje" van Fiat is. Porsche zorgde bij deze Seat voor de motor; Giurgiaro nam het koets werk voor zijn rekening en Karmann zorgde voor de produktie mogelijkheden. En gezamenlijk hebben ze er een goed ogend wagentje van ge maakt. De Parijse Salon is tot en met zondag 14 oktober geopend. -llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllliillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllIrE GOUDA - Door aan het uit rustingsniveau e.e.a te wijzi gen, is een goedkopere turbo dieselversie van de Rover op de markt gekomen. De prijs van de nieuwe Rover kon zo doende worden teruggebracht naar 39.990.-. De huidige 2400 SD turbo diesel (prijs 52.300.-) blijft in het programma. De bestaande diesel beschikt over de uitrus ting van de 2600S-benzinever- sie, terwijl de nieuw geïntro duceerde Rover Turbo diesel de uitvoering van het 2000-ty pe heeft. Technisch is de nieuwe Rover Turbo diesel identiek aan de duurdere wagen en be schikt dus over de 4-cilinder 2400cc VM-diesel met turbola der. Het vermogen van 91 pk (67 kW) wordt geleverd bij 4100 omw /min. Het koppel is indrukwekkend te noemen: 205 Nm bij 2350 omw/min. Volgens de fabriek ligt het brandstof verbruik bij con stant 90 km/u op 1 op 15, bij 120 km/u constant 1 op 11,6 en in stadsverkeer 1 op 11,2. De toDsnelheid is 165 km/u. De wagens hebben zowel rem- als stuurbekrachtiging stan daard. Het uitrustingsniveau van deze nieuwe tirbodiesel omvat o.a. een gelaagde voorruit, ruitewisser achter, halogeen koplampen, achteruitrij- en mistlampen, armleuning in achterbank, velours stoelbe- kleding, beklede hoofsteunen, toerenteller, oliedrukmeter, watertemperatuurmeter, met leer bekleed en verstelbaar stuurwiel. De wagen heeft ook de bekende grote vijfde deur en een wegklapbare achter bank, waardoor een 'berg ruimte' van 1240 liter kan worden verkregen. GRONINGEN - In samenwer king met General Motors in Strassbourg heeft Lada de 2105 met automatische trans missie gelanceerd. Het is de eerste Oosteurope- se auto die met een 'automaat' in ons land leverbaar is. De door GM geproduceerde 'bak' is door ATT uitgerust met een speciaal voor Lada ontwikkel de bak. De Lada 2105, die voorzien is van een 1294cc motor die 65 pk aan vermogen levert, gaat 16 550.- kosten. Interstate heeft voor de BMW 3-serie een nieuwe spoiler ontwikkeld. Door ge bruikmaking van het lucht- somstromingsprincipe is men in staat het aërodyna misch effect te verhogen, ter wijl de luchtweerstand van de spoiler (van Pu-schuim gemaakt) afneemt. De prijs bedraagt f 255.-. Omdat de nieuwe Opel Kadett geen regengoten heeft, is een speciaal impe riaalsysteem door Opel op de markt gebracht. In het dak van de Kadett zitten 4 beves tigingspunten (die met schuiven zijn afgedekt) voor de allesdragers. De steun voor de dioarsdragers wordt afgedekt door een (met sleu tel) afsluitbare dop, waar door de imperial tegen dief stal beveiligd is. In Bremen-Sebaldsbruck heeft Daimler-Benz AG een nieuwe personenauto-, car rosserie- en montage fabriek geopend. Het is de modernste autofabriek van Europa, waar de modellen 190, 190 E en 190 D worden gebouwd. Met de bouw van het nieuwe complex is een bedrag van meer dan 1,1 miljard DM ge moed. De bestelwagenpro- duktie, die eerst ook in Bre men plaats vond, is ver plaatst naar Düsseldorf. Bescherming van de on derkant van de auto tegen roest, steenslag en pekel wordt geleverd door het Holts Undershield program ma. Deze antiroestverven' kan men zelf vrij gemakke lijk aanbrengen. Mazda heeft met de Mazda 929 Injection Coupé een nieuw topmodel. De wagen is voorzien van een kracht bron die een vermogen levert van 120 pk (88,3 kW). De top snelheid ligt boven de 190 km/u. Deze Coupé kan voor zien worden van het auto matisch afstelbare schok dempersysteem, dat eerder al was te zien op de toekomst auto MX-02. De prijs be draagt f40.895.-; inclusief stuurbekrachtiging en het nieuwe schokdempersysteem kost de wagen f42.495.-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11