ortechnie'
i
MSROUIE
i wgeotklaar voor rallyaanval op Audi
Miger
merfiets
Nieuwe
versies
Renault 11
Lustrum Custom Car Show
Rover Turbo
diesel onder
f 40.000.-
Automaat Lada
KORT
NIEUWS
yfllJDAG 5 OKTOBER 1984
OP WEG
ïlf eens duchti<
In proefrit, belt
ld res
iealer.
)azen.
W
BMW gaat
lichtmetalen
velgen vervangen
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Denieuwe rallyhoop van Peugeot. Rechts bestuurder Ari Vatanen.
door Ad Pertijs
.strijd om het WK-rallyrij-
tras na de Duizend Me
i-rally in Finland, eind
^istus, al gestreden. Audi
gpte met haar Quattro's de
jrkentitel binnen en Stig
tmqvist consolideerde zijn
iiwelijks te overbruggen
«irsprong in het rijdersklas-
nent. De 26e Rally van San
j, die momenteel verre-
wordt in het noorden van
iê, is daardoor vervallen
een prestigestrijd tussen
li en Lancia. De Duitsers
Ibende Italianen in het WK
verpletterende nederlaag
jgebracht en om het seizoen
ij enigzins goed te maken
tie Lancia niets anders dan
ii thuisoverwinning in San
nno. Audi wilde haar hege-
inie echter juist in Italië be-
izen. Toprijder Walter
hrl mocht dan ook maan-
un alle rust naar San Re-
ttoewerken.
Sa vier dagen enerverend
[ilyrijden, de San Remo-ral-
is de langste rally in tijd,
jken de Italianen echter een
igende teleurstelling te
beien incasseren. Twee Lan-
i liggen er al uit en een van
twee is de wagen van de
nMarkku Alen, de toprijder
ja Lancia, die de San Remo-
ly met startnummer één is
jonnen. Niet alleen Lancia
jit naast de zege te moeten
njpen. Ook Audi ondervindt
i tegenstand dan enkele
inden geleden voor moge-
jk werd gehouden. Verant-
rardelijk hiervoor is de Fin
Ari Vatanen, die in de nieuwe
Peugeot 205 Turbo 16 met een
voorsprong van bijna vier mi
nuten riant aan de leiding
gaat.
Peugeot toont andermaal
aan dat de 205 Turbo een re
gelrechte titelkandidaat is
voor 1985. Immers ook in de
Duizend Meren-rally was Va-
tanen de overtuigende triom
fator. Hij klopte daar de Lan
cia van Alen met 2 minuten
precies. Ondanks het binnen
halen van de WK-titel was
Audi daar de verliezer. De
nieuwe Quattro Sport haalde
weer niet de finish, en het lag
aan de oude Quattro van
good-old Stig Blomqvist dat
Audi via diens derde plaats
kon gaan feesten.
Peugeot is met haar 205
Turbo overigens bezig aan een
proefjaar. Na de introductie
van de 205 in oktober van het
vorige jaar, maakte de wagen
haar entree in het wereld
kampioenschap in mei tijdens
de rally van Corsica. Na de
eerste twee etappes gewonnen
te hebben, viel de wagen in de
derde rit uit. Volgens Peugeot
is de experimenteerfase on
danks de zege in Finland nog
niet achter de rug. Ook de ral
ly's van Ivoorkust en RAC
(Engeland) vallen nog binnen
de testperiode. Het volgend
jaar moet dan de grote slag
geslagen worden in het we
reldkampioenschap. Peugeot
stelt in december in Parijs het
team voor dat in 1985 de aan
val op Lancia en Quattro defi
nitief moet gaan openen.
Wie voor Peugeot gaan rij
den is nog maar de vraag. Ze
ker lijkt wel de positie van de
Fin Ari Vatanen, de huidige
piloot van de 205. Jean-Pierre
Nicolas, momenteel de tweede
man, wil zich toeleggen op het
testwerk. De geruchten gaan
dat Walter Röhrl wel zin heeft
in een avontuur bij Peugeot.
Van Röhrl is echter bekend
dat hij zijn vrouw beloofd
heeft het wat kalmer aan te
gaan doen, en dat past niet in
de strategie van Peugeot voor
het volgend jaar.
Röhrl is momenteel druk
doende om de nieuwe Quattro
Sport competitierijp te maken.
De Quatttro Sport maakte ge
lijktijdig met de 205 Turbo 16
haar debuut in de Corsica-
rally. Tot dusverre blijven de
prestaties van Audi ver achter
op die van Peugeot. Audi heeft
nog steeds geen kans gezien
om de Quattro Sport in de top
van het klassement te bren
gen, de wagen viel steeds uit.
Momenteel jakkert Röhrl in
de nieuwe Audi achter Vata
nen aan. Peugeot toont daar
mee aan de Duitsers een slag
voor te zijn, en dat zou de pe
perdure équipe uit Ingolstadt
in 1985 weieens de titel kun
nen kosten.
Het Nederlandse Peugeot
Talbot-team gaat volgend
jaar ook rijden met een 205.
Geen Turbo, maar een Groep
A GTI. Wim Luijbregts gaat
de wagen besturen en heeft de
huidige Groep B Samba als
reserve achter de hand.
TERDAM - Zweeds-Ne-
Jiandse samenwerking
ft gezorgd voor ewen veili-
N stuur op de kinderfiets.
|fe "Bodybumper", die door
pere Synthetic Products,
Itaiabrikant Union en het
P'fedse bedrijf Unisafe is
pwikkeld, biedt tweevoudi-
I Bescherming. De stuur-
[■Edisteleskopisch en vangt
ftten op. Bovendien ont-
T™en bij een schok de
f%epen van het stuur zich
i een opengaande para
ver ontstaat dan een onge-
T;tien centimeter dikke fle-
l*l-zachte gordel die de uit-
W™t van het stuur af
wint.
rjffl de "Bodybumper", die
|»f het eerst te zien is tijdens
f «ste familiebeurs „Femi-
f :e van 5 tot en met 14 ok-
'n Ahoy te Rotterdam
r"ft gehouden, is drie jaar
*«kt.
AMSTERDAM - In het Re
nault 11-programma zijn een
aantal nieuwe versie's geko
men: de R 11 TL 3-deurs, de R
11 automatic 5-deurs en de R
11 TXE.
De Renault 11 TC met de
1108cc motor is vervangen
door de 11 TL 3-deurs met de
zwaardere 1397cc krachtbron.
Qua uitrusting komt de 3-
deurs 11 TL overeen met de 5-
deurs versie, behalve de be-
schermtrips opzij. Vijf-bak en
achterspoiler zijn ook voor de
ze uitvoering beschikbaar. De
prijs van de 11 TL 3-deurs is
18.495.-.
De R 11 automatic 5-deurs
heeft een gelijke uitrusting als
de 3-deurs (o.a. elektrisch be
diende zijruiten vóór en in
twee delen opklapbare achter
bank) en gaat 23850.- kos
ten.
De 1721cc motor uit de R 11
GTX is nu ook te vinden in de
nieuwe R 11 TXE; een wagen
die standaard niet alleen elek
trische bediende zijruiten
vóór, centrale portiervergren
deling, lichtmetalen velgen en
in twee delen neerklapbare
achterbank heeft, maar is ook
voorzien van een boordcom
puter met 8 functies. De prijs
is vastgesteld op 24995.-.
DEN HAAG (ANP) - De moto-
renfabriek BMW gaat wereld
wijd bij 50.000 motoren het
lichtmetalen voorwiel ver
vangen. Het gaat om vier ver
schillende series, waarvan en
kele onderzochte motoren
haarscheurtjes in de gietme-
talen velg vertonen.
Volgens een woordvoerder
van BMW-Nederland zullen
in ons land ruim 2000 bezitters
van een BMW een oproep
krijgen zich bij hun dealer te
melden. Deze zal het voorwiel,
ongeacht het aantal gereden
kilometers, kosteloos vervan
gen.
Eerder onderzocht de fa
briek al wielen van rijks-poli
tiemotoren, omdat deze
scheurtjes zouden vertonen.
„Naar aanleiding van dat on
derzoek hebben we nu beslo
ten alle types van 1978 tot en
met 1982 terug te roepen", al
dus BMW.
BREDA - Komend weekein
de wordt in de Groenoordhal
in Leiden weer de Custom
Car Show gehouden. Met een
feestelijk tintje, want De
Stichting Custom Car viert
het eerste lustrum van de
show, die ooit in het Turf
schip in Breda van start ging
en die daarna, vanwege de
massale belangstelling, naar
een grotere behuizing uit
moest zien.
Het begrip 'customizen'
blijkt in ieder geval aan te
slaan in Nederland. Begint
het al met een setje plastic
wieldoppen of met een spoi
ler, waar heen en ander kan
eindigen kunt U in Leiden
zien. In de Groenoordhal is
een groot aantal 'Paleizen op
wielen' te zien, waarop de
eigenaars zich flink hebben
uitgeleefd. De buitenkant is
meestal radicaal veranderd
met uitgebouwde schermen,
spoilers, windtunnels en
'scoops', al dan niet gespoten
in verschillende kleuren en
glitters of voorzien van futu
ristische decoraties. Speciale
dikke banden en verchroom
de wielophangingen lijken al
standaard te zijn geworden.
De interieurs zijn veelal
uitgevoerd in leer pluche en
bont. Tot de uitrusting beho
ren, uiteraard, HiFi-instal-
laties, kleurentelevisie en
huisbar.
Dit jaar zijn er ook enkele
zogenaamde Radical Cars
gecontracteerd door de
Stichting Custom Car. Dat
zijn standaard carrosserieën
met zwaar opgevoerde en
omgebouwde motoren, ge
monteerd op verchromde
wielophangingen en assen.
Volgens de organisatie is het
hoogtepunt van de lustrum
show het 'Amerikaanse Su
permonster', een uit zijn kle
ren gegroeide Ford F-250
Ranger met banden van 2(4
meter hoog. Het geval is bin
nenkort ondermeer te be
wonderen in de film Can-
nonball Run II, die nog niet
in Nederland is uitgebracht.
De wagen weegt ruim 6 ton
Het 'Amerikaanse Supermonster', morgen en overmorgen in
en wordt aangedreven door
een 7(4 liter motor van 450
PK. Tijdens de Custom Car
Show zal hij een paar wrak
ken platwalsen.
Naast de tentoongestelde
voertuigen is er dit jaar een
aantal extra attracties te
zien in Leiden. "Er zijn diver
se kermistenten in en rond
de hal, waaronder ook weer
het giganbtische filmdoek
van Cinema 2000.
U kunt
paardrijden op een Rodeo
robot, en er is zowaar een
actie in Leiden. -fotoccs
Miss Custom Car verkeizing.
Diverse bedrijven geven in
formatie en demonstraties
op het gebied van 'customi
zen', terwijl er zowel zater
dag als zondag verschillende
popgroepen en rockbands
zullen optreden.
Autosalon Parijs aan 1
vooravond zware strijd
door Jack Arentsen
PARIJS - De 71ste
Autosalonvan Parijs
mag dan geopend zijn
met veel glamour en
"klaroengeschal", de
Franse auto-industrie
maakt gelijktijdig erg
moeilijke tijden door en
e er heerst angst voor de
§j toekomst.
Dat is dan wel niet te zien
aan hetgeen Renault, Citroen
en Peugeot in de hallen van
Porte de Versailles laten
zien, maar achter de scher-
men wordt veel gesproken
over het geharrewar dat
over niet al te lange tijd in
EE deze bedrijfstak zal uitbre-
ken.
De rellen rond de Talbot-
Ei fabrieken in Poissy zijn nog
altijd niet vergeten. De
S werkonderbrekingen, de kei-
harde slag met de politie, de
EE onderlinge strijd tussen
werkwillende werkers en
EE stakers, vormen opnieuw on-
derwerp van gesprek.
De komende maanden
dreigen immers weer tien-
duizenden mensen (Renault-
directeur Hanon spreekt
zelfs over 100.000 man in de
auto-industrie en aanver-
wante bedrijfstakken) op
EE straat te komen staan.
Na Talbot hebben Citroen
E en Renault aangekondigd
E dat er binnenkort in de pro-
E duktiehallen veel gaat wijzi-
E gen. Renault heeft de afgelo-
pen 10 jaar al een stuk reor-
5 gansatie achter de rug, maar
nog altijd heeft men zo'n
30.000 mensen teveel in
dienst. De lijn die enkele ja-
ren geleden bij de produktie
van b.v. de R5 werd ingezet,
E zal verder worden gevolgd:
E robot en computer namen de
E plaatsen in van vele duizen-
E den arbeiders. De arbeids-
duur die voor de produktie
van 'e'en auto nodig was ver-
minderde daardoor aanzien-
lijk: in 12 jaar voor de R5 van
27 naar 20 uur. De produktie-
vermeerding ging hand-in-
hand met verbeterde en con-
stante kwaliteit.
Met de verkoop van de
Franse auto gaat het overi
gens ook niet zo best. Re
nault hoopt met de nieuwe
R5, die op de Salon een pro
minente plaats heeft gekre
gen, binnenkort een flink
stuk van het verloren terrein
terug te winnen. Een nieuwe
R4 lijkt nog niet in het ver
schiet, "want" zegt men bij
Renault, "de ontwikkelings-
en produktiekosten van een
nieuwe wagen zijn zo hoog
geworden, dat een nieuwe R4
veel te duur gaat worden".
Daarom wordt gewerkt aan
een totaal andere kleine wa
gen die onder de nieuwe Re
nault 5 komt.
Citroen zoekt het op de Sa
lon in sportieve versies in de
Visa-, de BX- en de CX 25-
serie. De Fransen vinden dat
hun wagens niet langer al
leen gezien moeten worden
als comfortabele, maar ook
als uiterst sportieve auto's.
Door de verandering van het
imago denkt Citroen vooral
met de BX-versies (voor'het
Een overzicht van de Parijse
autosalon, kort voor de ope
ning.
eerst is in Parijs een station
wagen uitvoering van dit
model te zien) ook een ander
publiek aan te spreken. Van
de BX staat in Parijs zelfs
een rally-uitvoering, die vol
gend jaar al in het interna
tionale rally gebeuren zal
debuteren.
De nieuwe R5 is ongetwij
feld dé grootste trekpleister
op de Salon. Maar de kolos
sale Renault-stand biedt
meer nieuwtjes. Zo is de Re
nault 25-serie uitgebreid met
een V6 turbo die een vermo
gen heeft van 182 pk. Daar
naast zijn er 3 versies van de
nieuwe Renault 25 limousi
ne; Turbo DX, V6 Injectie en
de V6 Turbo.
De wagen on
derscheidt zich van de gewo
ne R25 door een verlengde
carrosserie (22,7 cm langer)
waardoor een opvallend gro
te binnenruimte voor de ach
terpassagiers is ontstaan en
een uiterst luxueuze uitrus
ting. De Espace-serie, die
volgend jaar in ons land
komt, is in Frankrijk al uit
gebreid met een turbodiesel.
Bij Peugeot/Talbot is het
de laatste maanden opval
lend rustig. De 3deurs versie
van de 205 is verschenen en
bij de 305's zijn wat kleine
zaken gewijzigd. Het wach
ten is nu op het grote nieuws
dat Talbot begin volgend
jaar zal brengen. Een nieuwe
wagen is aangekondigd. En
de kans wordt niet uitgeslo
ten dat deze wagen ook als
eerste voorzien zal worden
van de nieuwe 1.0 liter motor
die de PSA-groep samen met
Fiat heeft ontwikkeld. De
Italianen hebben al aange
kondigd dat de "Fire 1000"
als eerste in de kleine Lancia
A 112 verschijnt.
Maar niet alleen de Franse
auto-industrie heeft het no
dige op de Autosalon te bie
den. West Duitsland heeft
b.v. met de nieuwe Opel Ka-
dett, de Audi 90 en de diverse
nieuwe Quattro's ook stevige
wapens in handen. Opel lan
ceert in Parijs ook de Ascone
met een duidelijk gewijzigd
front (grille en koplampen)
en een nieuwe 2.2 liter in-
spuitmotor (i.p.v. de vroegere
2,0 liter) voor de Rekord, Se
nator en Monza.
Ford heeft voor Parijs een
supersnelle Escort achter de
hand gehouden: de Escort
Turbo RS die is uitgerust
met de bekende XR 3i-motor.
Deze Escort moet het in de
praktijk op gaan nemen te
gen de Golf GTI, de Peugeot
205 GTI en b.v. de Kadett
GSi. Volgend jaar zal de wa
gen echter ook in het rally
wereldkampioenschap zijn
opwachting maken.
Door de vertraging bij Van
Doorne Transmissie in Til
burg, hebben Fiat en Ford de
introdüktie van de nieuwe
automatische transmissie
voor kleine wagens moeten
uitstellen. Fiat en Ford ver
wachten in 1986 de wagens,
pas te kunnen introduceren.
Ford maakte in Parijs wel
bekend dat in Bordeaux ge
start is met de fabricage van
een nieuwe automatische
bak voor auto's met achter
wielaandrijving. In de Sierra
zal deze A4LD-transmissie,
die voor een lager brandstof
verbruik zorgt als bij wagens
met conventionele handge-
schakelde versnellingsbakk,
als eerste worden geplaatst.
Alfa Romeo laat de opvol
ger van de Alfetta zien: de
Alfa 90. Saab heeft voor de
"9000" turbo een heel bijzon
der plaats ingeruimd, terwijl
de Spaanse fabrikant Seat in
Porte de Versailles de nodige
tam-tam maakt met de "Ibi-
za"; de eerste Spaanse auto
die geen "afdankertje" van
Fiat is. Porsche zorgde bij
deze Seat voor de motor;
Giurgiaro nam het koets
werk voor zijn rekening en
Karmann zorgde voor de
produktie mogelijkheden. En
gezamenlijk hebben ze er een
goed ogend wagentje van ge
maakt. De Parijse Salon is
tot en met zondag 14 oktober
geopend.
-llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllliillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllIrE
GOUDA - Door aan het uit
rustingsniveau e.e.a te wijzi
gen, is een goedkopere turbo
dieselversie van de Rover op
de markt gekomen. De prijs
van de nieuwe Rover kon zo
doende worden teruggebracht
naar 39.990.-.
De huidige 2400 SD turbo
diesel (prijs 52.300.-) blijft in
het programma. De bestaande
diesel beschikt over de uitrus
ting van de 2600S-benzinever-
sie, terwijl de nieuw geïntro
duceerde Rover Turbo diesel
de uitvoering van het 2000-ty
pe heeft.
Technisch is de nieuwe
Rover Turbo diesel identiek
aan de duurdere wagen en be
schikt dus over de 4-cilinder
2400cc VM-diesel met turbola
der. Het vermogen van 91 pk
(67 kW) wordt geleverd bij
4100 omw /min. Het koppel is
indrukwekkend te noemen:
205 Nm bij 2350 omw/min.
Volgens de fabriek ligt het
brandstof verbruik bij con
stant 90 km/u op 1 op 15, bij
120 km/u constant 1 op 11,6 en
in stadsverkeer 1 op 11,2. De
toDsnelheid is 165 km/u. De
wagens hebben zowel rem- als
stuurbekrachtiging stan
daard.
Het uitrustingsniveau van
deze nieuwe tirbodiesel omvat
o.a. een gelaagde voorruit,
ruitewisser achter, halogeen
koplampen, achteruitrij- en
mistlampen, armleuning in
achterbank, velours stoelbe-
kleding, beklede hoofsteunen,
toerenteller, oliedrukmeter,
watertemperatuurmeter, met
leer bekleed en verstelbaar
stuurwiel. De wagen heeft ook
de bekende grote vijfde deur
en een wegklapbare achter
bank, waardoor een 'berg
ruimte' van 1240 liter kan
worden verkregen.
GRONINGEN - In samenwer
king met General Motors in
Strassbourg heeft Lada de
2105 met automatische trans
missie gelanceerd.
Het is de eerste Oosteurope-
se auto die met een 'automaat'
in ons land leverbaar is. De
door GM geproduceerde 'bak'
is door ATT uitgerust met een
speciaal voor Lada ontwikkel
de bak.
De Lada 2105, die voorzien
is van een 1294cc motor die 65
pk aan vermogen levert, gaat
16 550.- kosten.
Interstate heeft voor de
BMW 3-serie een nieuwe
spoiler ontwikkeld. Door ge
bruikmaking van het lucht-
somstromingsprincipe is
men in staat het aërodyna
misch effect te verhogen, ter
wijl de luchtweerstand van
de spoiler (van Pu-schuim
gemaakt) afneemt. De prijs
bedraagt f 255.-.
Omdat de nieuwe Opel
Kadett geen regengoten
heeft, is een speciaal impe
riaalsysteem door Opel op de
markt gebracht. In het dak
van de Kadett zitten 4 beves
tigingspunten (die met
schuiven zijn afgedekt) voor
de allesdragers. De steun
voor de dioarsdragers wordt
afgedekt door een (met sleu
tel) afsluitbare dop, waar
door de imperial tegen dief
stal beveiligd is.
In Bremen-Sebaldsbruck
heeft Daimler-Benz AG een
nieuwe personenauto-, car
rosserie- en montage fabriek
geopend. Het is de modernste
autofabriek van Europa,
waar de modellen 190, 190 E
en 190 D worden gebouwd.
Met de bouw van het nieuwe
complex is een bedrag van
meer dan 1,1 miljard DM ge
moed. De bestelwagenpro-
duktie, die eerst ook in Bre
men plaats vond, is ver
plaatst naar Düsseldorf.
Bescherming van de on
derkant van de auto tegen
roest, steenslag en pekel
wordt geleverd door het
Holts Undershield program
ma. Deze antiroestverven'
kan men zelf vrij gemakke
lijk aanbrengen.
Mazda heeft met de Mazda
929 Injection Coupé een
nieuw topmodel. De wagen
is voorzien van een kracht
bron die een vermogen levert
van 120 pk (88,3 kW). De top
snelheid ligt boven de 190
km/u.
Deze Coupé kan voor
zien worden van het auto
matisch afstelbare schok
dempersysteem, dat eerder al
was te zien op de toekomst
auto MX-02. De prijs be
draagt f40.895.-; inclusief
stuurbekrachtiging en het
nieuwe schokdempersysteem
kost de wagen f42.495.-.