Piet Smolders, kenner van de sterren, ilUa «BBfflffiSBS OFILIE: Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht', is een favoriete slogan in de reclamewereld. Trend, nog zo'n woord, waarmee vaak brutale naaperij bedoeld wordt. Voor reclamemakers zijn het SYMPOSIUM STELT PLAGIAAT IN RECLAME AAN DE KAAK SS I ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1984 W5 IET EN CHRIET: samen hebben ze het heelal verdeeld. Maar waar Chriet Titulaers baard en zuidelijke klanken bekend zijn van de Poolster tot de zestien manen van Jupiter, kan Piet Smolders als onbekend gezicht in de menigte over de Kalverstraat kuieren. Hoe komt het dat zo weinigen deze ruimtevaart-journalist kennen die al 25 jaar nuchter en goed zijn werk doet en die onder meer voor deze krant regelmatig schrijft? Piet Smolders, het onbekende gezicht van de ruimtevaart H Leerboek Karrewiel Mogelijkheden Neuskegels pijnlijke onderwerpen. Vandaar dat de Kamer van Koophandel in Rotterdam op 4 oktober een symposium heeft belegd over dat naapen, het plagiaat in de reclame. Aap dat maar 'ns na, heet het symposium over dat hete hangijzer in de reclamewereld. Armoede Dagtaak je tegen mensen: stel je larmee maak je mensen het alcoholisme. Als ature alcoholist is, maar vrij goed in de hand, ij geregeld binnenska- I :h bedrinkt, het mag, als n functie invloed heeft, j mwing blijven. Ik denk ene kant iedereen het I vaar het de ander niet e geven aan zijn natuur dit ogenblik is overi- Is niet beslist of homofi- ze tot de menselijke na dat men die eigenschap vrijelijk moet uitleven, of meer de beslissende; 1 l staat al zolang de men$ mens bestaat, heeft men judingen buiten het hul nd. In het algemeen lijkt - het is de vraag hoe net de emancipatie wil ime aard van de man, al-; -h aangetrokken voelen lene vrouwen, een hard vil nog niet zeggen dat aard de vrije loop moe| et bij de vrouwen even-. - wat ik beslist geloof - ot verscheidene mannen i voelen, moeten ze: I haar beurt toegeven is het een kwestie van l d ik als norm; dat norm-; iteen." 2 I rees voor groeiend racis- imenleving dat zuiver racismes chten om het ras, bij Ne- iet in sterke mate wordt Ie 1 speelt een rol dat bit toevloeiing van vreemf genen die in wat bekrom-, (idigheden leven of zelf j van de woningnood zijnJ sn dat buitenlanders ook le verzorging krijgen en lUisvest. Iemand van 29. acht voor een woning in staat, kan het op een ge-; niet verkroppen dat een,; n 'vreemdeling', na drie zelfs op staande voet een Een en ander gaat ge- ;eleurgestelde verlangen' jg je bitterheid en dez bij uiterlijke kenmerken; aan toevoegen: als u die kenmerken strikt neemt louter van animale aard >dang eigenlijk toch al be; niveau van de mens te boren n, an iili en :ts i een 1 aten nate onder net imgaan; ?rs il ik in, schap n en. iS, ken /al, ad elens wordt ingespeeld. waar, maar helaas wordt is bevorderd door onver». :id. Onverstandig beleid is toewijzing van woningen, an gekleurde wijken. Een 'aat, met 300,400,500 man- ;n, kinderen kan heel goed vijf 'vreemde' gezinnen ar de 300,400, 500 personen aepen die plotseling voo gaan bestaan uit degene ren en getogen Neder* zo'n straat, zo'n laan, het niet aan. Dat is vra- iilijkheden. trouwens - dat is hele- om ons op te beroemen, l kwestie van de wer spreken-van nature van selectie als N «r elkaar. U moet eens;| wie u niet wilt dat gaan; of, louter bi] blijvend, naast wie j itten; of naast wie vilt schuiven. Ik zie u I wat deftig uitgedrus ap der heiligen, in e* krioelende kerkba die dingen moet me En overigens, m daar ligt de ren***,, ontluizen. lor irtij? lang het verbieden van de een partij nietdmdd tegen wet en rec^ ken.l t verboden gaan wette goed zijn, dat ik o verband met meu j verbod van de Certruffl op dit ogenbUk z in strijd zijn met w democratie wil. iet iel in en maar in Door Jan Koesen Geen elektronisch mirakel of Chriet Titulaer drijft ons naar de winkel. En 1= passant verkoopt hij in ademloos tempo zijn imago, flanst hij het ene M boekje na het andere in elkaar en is het duidelijk dat het universum en alle krachten daarin (van die van het sü atoom tot het geweld van quasars), in |H dienst staan van het mannetje met die prothese waarvan wij moeten ge in loven dat het een baard is. Toch is de informatie van Smolders veel de- gelijker, zijn kennis van ruimtevaart is breder en bovendien heeft hij toegang tot de gegevens uit de Sowjet Unie. Hij woont in een van de Acht Zaligheden van Brabant: Netersel in de Kempen. Het ligt er weinig kosmisch bijeen schoon dorp waarvan Wim Sonneveld gezon- gen kan hebben. „Ik was zeg maar tien jaar, en we woonden buiten, op een boerderij. Het was ontzettend donker in die tijd, er was geen straatverlich- ting. Ik keek omhoog en verwonderde me ademloos over de sterren, waarbij ik met fiets s en al in de sloot donderde. Dat was mijn eerste confrontatie met de Wetten van de Zwaarte- kracht." Piet blijft omhoog kijken. Zijn moeder geeft hem een plastic kijkertje van de V&D, „waar- van ik het vermoeden had dat ik het nu iets ssj beter kon zien." Hij schrijft zijn eerste boek =5 met de kroontjespen, „ongehinderd door enige 55 kennis van zaken. Ik dacht dat onze maan ook van Jupiter was. Natuurlijk is het boek nooit uitgegeven." Maar Piet Smolders heeft nu zijn Poolster gevonden. Alles wil hij weten van het heelal en hij begint krachtig, maar ongedocumenteerd j in de Kempen. „We hadden thuis maar één blad: De Boerderij en daar stond elk jaar een j verhaaltje over sterrenkunde in." =H Op de HBS schrijft hij een leerboek over kosmografie over en maakt er zelf tekeningen bij. Hij noemt het met flair voor het grote 'Hoofdzaken der astronomie'. Veertien is hij, maar ook dit werk zal niet uitgegeven worden. „Maar ik heb er wel ontzettend veel van ge- leerd." Op zijn zeventiende begint Smolders aan zijn carrière als ruimtevaart-journalist. Om de veertien dagen vult hij een rubriek. „Intus- sen was ik ook voor de deftige De Tijd-Maas- bode gaan schrijven. Maar ik was nog zo jong, ik durfde mijn gezicht niet op de redactie te la- ten zien, omdat ik bang was dat ze niets van =5 zo'n broekie zouden aannemen. En daarom on- dertekende ik met PLLSmolders." In militaire dienst krijgt Piet de kans om Russisch te leren, als luitenant bij de Inlichtin gen. Hij schiet zijn eerste raketjes af: zware mortieren. Het Russisch zal hem later in staat stellen uit de eerste hand kennis te nemen van de ruimtevaart-ontwikkelingen in dat onme telijke land. Bovendien kennen de Russen geen andere taal (of weigeren ze die te spreken). Liefst zestien keer reist Smolders naar de ma kers van het eerste echte ruimtevaartuig: de Spoetnik. De sterren blijven hem fascineren. „Maar de ruimtevaart is nog zo uiterst miniem. Verklein de Aarde tot een karrewiel van I meter 50. Dan komt Space Shuttle op nog geen 3 centimeter, amper boven de velg dus." Spoetniks stijgen op, de Amerikanen volgen. Plotseling is ruimtevaart een rage. De wereld gaat rechtop zitten bij de waggelende gedaante van Neil Armstrong, de eerste mens die zijn voetstappen drukt in het stof van de Maan. En naar Piets specialiteit is nu vraag. Zijn eerste boek 'Amerikanen op de maan' slaat aan. Nog veertien titels zullen volgen. Als hij 'Russen in de Ruimte' geschreven heeft wordt hij door de KRO-televisie benaderd. De Apollo- en Sal- joetvluchten worden door hem toegelicht. Piet doet het rustig en bekwaam. De informatie blijft hangen, zijn gezicht niet. Hij is de naam loze deskundige voor het publiek, ook al is hij tientallen malen verschenen op de buis. Zo is hij regelmatig te zien in KRO's 'Daar vraag je me wat!' Maar de tijden veranderen, het geloof in techniek verzwakt, de maat schappij wendt zich af van die prijzige machi nes die het militarisme lijken te veridealise- ren. De KRO trekt zich terug. Smolders wordt later door de TROS aangetrokken. Ondertus sen bouwt Chriet Titulaer hevig aan zijn ima go bij de NOS. Hij heeft alles mee voor een bloeiende carrière op de buis, zal een Hilver summer het later samenvatten: raar gezicht, rare stem, rare naam. En er ontploft geen voetzoeker of Chriet mag de natie uitleggen wat men denken moet. Titulaer wordt een superstar, terwijl Smolders wat bleekjes in zijn schaduw staat. Presentatie is meer waard dan inhoud, blijkt voor de zo veelste keer. Als Titualer uiteindelijk ook de TROS wordt binnen gelasso'ed, moet de buit verdeeld worden. Chriet schept zijn 'Wondere Wereld' terwijl Piet ons uitlegt wat er in de daarboven gebeurt. De strijd is ongelijk. Het Pratende Horloge tegen het trillingsgetal van pulsars, de Sherry Serverende Robot tegen het koolzuur-gehalte van de atmosfeer van Venus. „Ik heb nu een afspraak met de TROS. Elk jaar mag ik een dokumentaire maken van een half uur, naast de onderwerpen die ik bij Ak- tua TV behandel. Mijn eerstvolgende uitzen ding is op 29 september waarin ik de mogelijk heden van leven op andere planeten bespreek onder de titel 'Hallo, is daar iemand?"' Daar zij n twee tegenstrij dige theorieën over. De eerste zegt, dat met zo'n ontzaglijke over daad aan geschikte planeten het onvermijde lijk is dat de situatie zoals op de Aarde zich herhaalt. De andere filosofie beweert stellig dat de Aarde enig is. Beide partijen hebben krachtige argumenten. „De Amerikanen hebben een zeer grote computer aan een antenne gekoppeld. Die computer kan straks 8 miljard kanalen tege lijk afluisteren. Als hij regelmatige signalen ontdekt, die op intelligentie duiden, slaat hij alarm. Het vermoeden bestaat da.t de computer straks vele malen per dag alarm zal slaan om dat er nogal wat regelmatige radio-bronnen zijn. Alle bevindingen worden met de hand na getrokken. Maar als men iets vindt, dan is dat de meest spectaculaire ontdekking van de mensheid. Het is eigenlijk te dol dat het heelal eigenlijk alleen voor ons zou zijn. We weten nu dat overal in het heelal dezelfde elementen en dezelfde bouwstenen worden aangetroffen. Je zou kunnen zeggen dat de situatie gunstig is voor leven op koolstof-basis, maar dan wel in alle mogelijke verpakkingen. Ik vind persoon lijk dat alles er steeds meer op gaat wijzen dat de Aarde geen bijzondere plaats in het heelal inneemt. Zelfs onze zon is maar middelmaat." Wat is het verschil tussen de wijze waarop de Russen en Amerikanen hun geheimen blootgeven? „De Amerikanen geven je prima alle informatie, maar wat harteloos en onper soonlijk. Bij de Russen moet je maar afwach ten wat je krijgt, soms krijg je niets, soms meer dan je vraagt. En ze zijn veel persoonlij ker, veel hartelijker. Ik heb daar nog nooit iets van censuur meegemaakt. Het materiaal is soms niet hoogstaand, maar als je er komt, ben je hun Gast. Bij de Amerikanen kan er niet eens een kopje koffie af als je net over de Oce aan hebt gevlogen. Bij de Russen krijg je kof fie en wodka en cognac en cadeautjes, noem maar op." In zijn carrière heeft Smolders praktisch al les meegemaakt wat de astronauten beleven, zij het in gesimileerde omstandigheden. Hij heeft in diverse raketten, neuskegels en ruim tevaartpakken gezeten, hij is gewichtloos ge weest en heeft over deze ervaringen bericht. „Ik heb een filosofie, ik wil de mensen meer bieden dan informatie. De Club van Rome zei destijds dat het nu wel bekeken is op Aarde, tenzij we allemaal een mesthoop voor de deur hebben. Maar dat waren oude mannen van Piet Smolders, nog jeugdig, over handigt in 1965 aan Amerika's eerste echte astronaut John Glenn een door hemzelf geschilderd portret. In het midden Jan van Beek van de Ameri kaanse ambassade. 1972, ze hebben niet verder gekeken dan hun Aardse neus lang is. Kijk om je heen, alles is er in overvloed. De zon heeft meer energie dan we ooit voor een fractie kunnen opmaken. Voor grondstoffen beschikken we over de pla neten, de manen, de meer dan een miljoen as teroïden. Daarbuiten zijn alle mogelijkheden, er is geen reden om binnen de bebouwde kom, binnen de Aarde, te blijven. Als politici iets van ruimtevaart wisten, zouden ze zich wat bescheidener opstellen. Alles heeft te maken met de vraag hoe de toekomst zich ontwikkelt. We zullen de ruimte moeten koloniseren. De zon zal eens ontploffen, akkoord, dat is nog heel ver weg, maar de bevolking neemt expo- nentioneel toe. Theoretisch is het zo, dat de Massa van de mensen groter zal worden dan die van de Aarde. Dat is natuurlijk onzinnig, maar de bevolkingsaanwas duidt er toch op dat er nu iets moet gebeuren. We moeten op langere termijn denken. En wat hebben we al met ruimtevaart be reikt? De mensen vragen het me steeds. Dan antwoord ik: de teflonpan, chips, computers, onbrandbare pakken voor brandweerlieden, met de ogen bestuurbare karretjes voor tataal verlamden, medicijnen vooral voor immuni- teitsziekten. Op zich is dit nauwelijks een rechtvaardiging van de enorme kosten van ruimtevaart. Maar ieder vindt het wel nor maal dat hij de Spelen van LA direct op de buis ziet, zonder dat hij denkt aan die satelliet die daarvoor nodig is. En wij vinden het de ge woonste zaak om met een nichtje in Australië te bellen. Satellieten maken weerkaarten, kij ken door de grond heen naar grondstoffen, zoeken verziekte plekken in bossen en akkers op." Geen behoefte aan een reisje naar de Maan? Graag, zegt Piet met vochtige ogen, „dol graag." En met de armen om zich zwaaiend. „Maar in Netersel vind ik het ook prima. Ne tersel is de beste plek in het heelal." Door Rinze Brandsma „En öf het een probleem is", zegt de Rotterdamse reclameman Jan Brun- sting, een van de organi satoren. „Op jaarbasis wordt voor miljoenen ge pikt, platweg gezegd. De uurtarieven van ontwer pers, fotografen en illu stratoren belopen gauw 100. Maken zij iets nieuws, dan kost dat ze ker een dag of twee, je zit dus zo al op een paar dui zend, de rest van de kos ten niet meegerekend. Ideeën worden om de ha verklap gejat. Tel dus maar op. Allemaal ge derfde inkomsten." Op het symposium laat een keur van deskundigen hun licht schijnen over het plagiaat. Ge leerde voordrachten over imita tie, een forum, voorbeelden uit de praktijk. Aan het eind reiken de organisatoren de 'Naaap' uit aan de organisatie die het beste andermans ideeën naaapt. Dat wordt een pijnlijk moment. En des te spannender, omdat de uitreiking geschiedt door een nageaapte André van der Louw, een dubbelganger dus van de Rijnmond-voorzitter (zelf ook in het echt aanwezig) en omdat het trofee-aapje in kwestie (merk Monchichi) zelf massaal nageaapt is in Taiwan. Er was een rechtzaak voor nodig, om de naaap het oerwoud weer in te sturen. De Rotterdamse organisato ren hebben het plan, de naaap jaarlijks door het reclameblad Adformatie te laten uitreiken, om zo regelmatig grove geval len van plagiaat aan de kaak te stellen. Jan Brunsting: „Ieder recla- metiep dat er niet uitkomt, ver- Vignet van het naap erij -symposium. - FOTO'S DE STEM grijpt zich aan een al eerder be dacht voorbeeld. Het gebeurt zoveel, meestal uit creatieve ar moede. Nou kan je dat blijven constateren, maar daarmee ban je het naapen niet uit. Met rechtzaken ook niet, want de rechterlijke macht bezit vrij weinig deskundigheid op dit punt. Bovendien zijn de juridi sche procedures tijdrovend en kostbaar." Een voorbeeld. Een recent kort geding wegens naapen van een shagverpakking kostte de fabrikant aan voorbereidings- kosten alleen al 25.000 gulden. „Daarom kunnen alleen de echt grote jongens er werk van ma ken." Brunsting noemt een pla giaat-topper: „Al die stickers met die hartjes. Ooit heeft iemand, om New York te pro moten, de kreet I love NY be dacht, met voor love een rood hartje. Nu zie je dat hartje op duiken bij de meest uiteenlo pende kreten: over sporten, over steden, over meisjes, over sex. Super-pikwerk allemaal." Nog een voorbeeld. „Een paar jaar geleden kwam Shell met de kreet 'Shell helpt', voor het eerst sinds lange tijd (want dat was taboe in de reclamewereld) met cursieve letters en onderstreept. En ineens barst het van de re clameboodschappen in cursief en onderstreept. Vaak ontstaat het kwaad van het plagiaat ook al, als tegen de reclamebureaus gezegd wordt: het moet onge veer zoiets als dit of dat worden. Sommige bureaus vinden het nog complimenteus ook, als een ander hun idee jat", zegt recla meman Brunsting. Wat is de wens van hem en zijn mede-organisatoren van het plagiaat-symposium? „Dat er een betere bescherming komt en eenvoudiger juridische pro cedures om plagiaat aan te pak ken." Een van de inleiders op het symposium zal over dat laatste een heel andere mening hebben. Volgens mr.Cees Crul van het chique Amsterdamse advoca tenkantoor Nauta Van Haersol- te bieden de huidige Nederland se wetten al voldoende moge lijkheden tot aanpak van pla giaat: auteursrecht, modellen- wet, merkenrecht. Crul: „In ons land krijg je in een aangespan nen kort geding binnen een maand wel een uitspraak." Advocaat Crul is, met drie collega's van zijn kantoor, ge specialiseerd in zaken van pla giaat (merken, auteursrecht, oc trooien, oneerlijke mededin ging, etc.). Landelijk hebben aan naaperij in reclame, handel en drukvorm 10 tot 15 advocaten een dagtaak. Als hij een kastdeur op zijn kamer opent, rollen de tastbare voorbeelden van plagiaat hem tegemoet. De Cabbage Patch- knuffelpoppen, de clickets, de puzzelkubus van Rubik, regen jassen met reflecterende stre pen, kabouterpoppetjes naar Rien Poortvliet, spelen, boeken. Zij vertegenwoordigen allemaal plagiaat-rechtzaken, waarbij de namaak meestal in het stof beet en terug naar (doorgaans) het Verre Oosten kon ophoepelen. In de ontvangstzalen van het De trofee van het symposium over pla giaat, de "Naaap'. Amsterdamse advocatenkan toor staan vitrines vol andere voorbeelden van plagiaat in de reclame. Op het symposium zul len zij getoond worden: nage aapte mini-shirtjes van Ajax, wc-pot-moffen, zepen plus ver pakking, wokkels, vazen, een al te smeuiige porno-parodie op Suske en Wiske (mocht niet, was hitsig plagiaat van de figu ren zowel als van de lay-out van het spetterend orffelag), hapklare brokjes voor de poes, een kruimeldief-stofzuigerde. Mr. Cees Crul: „Een aantal reclamebureaus zijn creatief, veroorzaken trends. Het is niet helemaal te veroordelen, dat een opgedroogde reclamemaker ergens op inhaakt. Trends mag je navolgen, maar waar over schrijd je de grens en wordt het echt plagiaat? Je mag ideeën van anderen gebruiken. Maar ga je die puur copiëren of stop je er wat van je eigen creativiteit bij? Je mag, zo bleek ook weer uit die processen rondom die shagverpakkingen, niet door nodeloos navolgen schade aan richten." Slagzinnen als 'Schat, staat de Bokma koud' zijn beschermd door opname in het slagzinnen- register. In de reclamewereld bestaat de afspraak, dat je af blijft van andermans slagzin. Het register helpt daarbij. Bo vendien beschermt de auteurs wet de maker van de tekst. Soms, en dat komt wel voor bij kleinere, minder gereputeerde reclamebureaus, zijn de rechten van de reclame overgedragen aan de opdrachtgever. Verbazend genoeg is er zelden ruzie over plagiaat in wasmid delenreclames. Maar die apen elkaar toch vreselijk na met hun 'wast witter dan wit'-ge- neuzel? Plagiaat-jurist Crul: „Die fabrikanten weten zelf ook wel, dat zij heel beperkte moge lijkheden binnen hun reclame hebben. Je vestigt de aandacht op schoon en op wit." En de eeuwige moeder, die haar dochter naast een bloesje met een hardnekkige vlek be trapt? „Dat zie je veel, ja, op zich een heel gewoon idee dat ze allemaal wel eens gebruiken. Vaak krijgen wij verontwaar digde klanten hier: is hun leuke idee gepikt. Tsja, moeten wij dan zeggen, jammer, maar dat mag, al moet die andere reclame dan wel afwijken in de verdere uitwerking van dat idee." En de klacht van de reclame wereld dat procederen te duur is voor een klein bureau dat een lumineus idee gekaapt ziet? Mr.Crul: „Klopt, een kort ge ding kost in totaal tussen de 5- en 20.000 gulden. En win je, dan is in Nederland de schadever goeding maar heel bescheiden, bij lange na niet eens voldoende om je kosten te dekken. Ieder een kan natuurlijk ook met een klacht naar de reclamecode commissie. Maar dat werkt veel langzamer, die procedure kan wel een half jaar duren. En al die tijd loopt die plagiaat-recla me dan maar door."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25