r.k. kerkdiensten p.c. kerkdiensten Bevrijding '44: Raadsels rond de executie van een 'moffenhoer' Nederland drinkt steeds meer Belgisch bier 'DeeTeetje' hulp bij spelling Prof. Diepenhorst: afscheid van de kampioen van de welsprekendheid LiIJN hele leven lang heeft hij gevochten tegen, al dan niet vermeend, onrecht. Daarbij heeft hij heel veel vrienden gemaakt, maar nog meer vijanden. Die hebben de reus echter niet klein gekregen. Het gevecht dat hij nu moet leveren, zal deRooie Reus waarschijnlijk toch vellen. De nu 59-jarige Dirk de Vroome heeft blaaskanker. Een interview in zijn woning in Schijf. Toestanden Veroordeeld Fantasie Onderbroek Ernst [agina ZEELAND 5 KOORD - ZUID - BEVELAND - Parochie Maria Magdalena: zat 19 u. zond. 8.30 en 10 u. Uerikzee - H, Willebrord, Molenstr. 62 at. 9 u. zond. 11 u. isweert - O. L. Vrouw Onbevlekte bntvangenis, zat. 17 u. zond. 11 u. Maria- 'oord, zat. 10.30 u. «wedorp - H. Eligius, zat 19 u. zond |0.30 u. lland-Bath.- H. Jozef, ofwel zat. om 19 l ofwel zond. om 9.30 u. (om de 14 dagen) pereeke - H. Annaofwel zat. 19 u. ofwel :ond. 9.30 u. (Om de 14 dagen), bvezande - O. L. Vrouw Hemelvaart fat. 19 u. zond. 9.30 u. ST-ZEEUWSCH-VLAANDEREN •denburg - Maria Hemelvaart, zat. 19 l, zond. 8 en 10 u. Biervliet - H. Maagd Maria Onbevlekt Dntvangen, zat. 19 u. zond., 10 u. Breskens - H. Barbara, zat. 17 u. zond. lo j. Tot 7 aug. elke woe. om 19 u. PEede - H. Maria Hemelvaart zat. 19 u. I zond. 10 u. ■Groede - H. Bavo. zat 19 u. zond. 9 u. IHoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u. zond 9 lu. ■Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zond 110.30 u. ■Schoondijke - H. Petrus Apostel, zond 19.45 u. Slijkplaat - Maria Sterre der Zee. zat. 17 lu. I IJzendijke - H. Maria Hemelvaart, zat 19 u. zond. 10.30. Huize Emmaus. zond ■ll.l5 u. I Sluis - H. Johannes de Doper. zat. 19 u. I zond. 8 en 10 a WALCHEREN I Middelburg - H. Petrus en Paulus, Lom- Ibardstr. zat 19 u. zond. 10 u. Kerkcen- I trum De Hoeksteen, Rozenburglaan, Izond. 11.30 u. I Vlissingen: Paauwenburg. Kerkcentrum I Open Hof, A Gogelweg: zond. 11 en 19 u. I Lieve Vrouwekerk, Singel: zat. 19 en I zond 9.30 u. I Souburg - Martinuskerk. zond. 10 u. Domburg- Willibrorduskerk- zond. 8.45 I u OOST - ZEEUWSCH - VLAANDEREN Clinge - H. Hendrikus. zat. 19 u. zond. I 8.30 en 10 u. 1 Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u. zond 9.30 en 11.30 u. 1 Graauw - Maria ten Hemelopening. zat. 19 u. zond. 9 u. St Jansteen - H. Johannes de Doper. zat. 9 u. zond. 10 u. I Boschkapelle - H. Petrus en Paulus. zat. 17 u. en zond. 11.30 u. Westdorpe - O. L. Vr Visitatie, zat. 19 u. zond. 8 en 10 u. Hengstdijk - H. Catharina. zat. 19 u. en zond. 9.00 u. Heikant - H. Theresia. zat. 19 u. zond. 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. zat. 18.30 u. zond. 9 en 10.30 u. Koewacht - H. H. Philippus en Jacobus, zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. Lamswaarde - H. Cornelis. zat. 19 u. zond. 10 u. Nieuw-Namen - H. Jozef. zat. 17 u. zond. 10.30 u. Ossenisse - H. Willibrordus. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. 19 u. zond. 8 en 10 u. Sluiskil - St Antonius. zat. 19 u. zond. 11 u. Terhole - H. Gerardus Majella. zat. 19 u. zond. 8 en 10 u. Axel - H. Gregorius de Grote. zat. 19 u. zond. 11 u. Philippine - O. L. Vr. Hemelvaart, zat. 17 u. zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemelvaart, zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van Ars. zond. 10 u. Terneuzen - H. Willibrordus(Triniteits- kerk). zat. 19 u. zond. 9.15 en 10.30 u. Ver rezen Christus: Maand. t.m. zat 19 u. zond. 9.30 en 11 uur. Hoek - H. Kruiskerk, zond. 10.30 u Zuiddorpe - H. Maria Hemelvaart, zat. 17 u. zond. 9.45 u. R.K. TOERISTENKERKEN Walcheren Domburg (Badhuisweg) - zond. 8.45 u. Zoutelande (Bosweg) - zond. 10 u. ZATERDAG 29 SEPTEMBER ZEVENDEDAGS ADVENTISTEN Terneuzen (Goede Herderkerk): 10 u. ds. H.v. Rijn. Middelburg (Doopsgezinde kerk): 10 u. ds. J. Termate. Vlissingen ('t Anker): 9.15 u. ds. J. Termate. ZONDAG 30 SEPTEMBER HERVORMDE KERKDIENSTEN Aardenburg: 10.00 uur, ds. M. Axel: 10.00 uur, ds. H. van de Berg. Biervliet: dienst te IJzendijke. Cadzand: 10.00 uur, ds. C. Balk. Breskens: 9.30 uur, ds. M. van Ma- nen. Groede: 9.00 uur, ds. Van de Hei- den. Hoek: 10.00 uur, ds. W. van Meeu wen. Hontenisse: 9.00 uur, ds. R. Hartog. Hulst: 10.30 uur, de heer B. van der Wel. Nieuwvliet: 9.00 uur, de heer Mesu. Oostburg: 9.50 uur, ds. P. Feenstra. Retranchement: dienst te Cadzand. Sas van gent: Ds. J. Spiering. Schoondijke: 9.30 uur, ds. J. van de Hoek. Sint-Anna Ter Muiden: dienst te Cadzand. Sint-Kruis: 9.0 uur, ds. H. Valk. Sluis: dienst te Cadzand. Sluiskil: 11.00 uur, ds. J. Spiering. Terneuzen: Grote Kerk: 10.00 uur, ds. C. Hoogendoorn; Goede Her derkerk: 10.00 uur, de heer D. van Es en 19.00 uur, ds. C. Hoogen doorn; Opstandingskerk: 9.00 uur, de heer J. Hanekamp. Waterlandkerkje: 11.00 uur, ds. J. Klanderman. IJzendijke: 9.30 uur, ds. W. Meeuse. Zaamslag: 10.00 uur, ds. L. Voge- laar. Zuidzande: 9.30 uur, ds. J. Klan derman. GEREFORMEERDE KERKDIEN STEN Axel: 10 en 17 u. ds. Oegema, Val- kenburg. Hoek: 10 en 15 u. dhr. D. de Best. Terneuzen (Noordstraatkerk): 9 1 Uj ds. J. Juijens. (Opstandingskerk)- 10.30 en 16 u. ds. J. Jurjens. Zaamslag: 10 en 15 u. ds. M. Voet. Aardenburg: 10.30 u. ds. M. Gras hof Barendrecht. n/f Breskens: 9.30 en 17 u. kand. wl Taalman, Biervliet. Oostburg: 9 u. ds. M. Grashof. Schoondijke: 9.30 en 14.30 u. ds. J- Paksy (HA). GEREFORMEERDE KEBk (VRIJGEMAAKT) Axel: 10 en 15 u. ds. J. Borgdorff- Hoek: 10 en 15 u. kand. M. de Yne?' Terneuzen: 10 en 15 u. ds. C. Mewe Zaamslag: 9.30 en 16.30 u. ds. Lok, Heemse. CHRISTELIJKE GEREFOR MEERDE KERK Zaamslag: 10 en 15 u. ds. L.v.6 Meij. DOOPSGEZINDE GEMEENTE Aardenburg: 10.30 u. dr. C. te compte, Antwerpen. LEGER DES HEILS Terneuzen (Gebouw Donzevis serstr.): 9.30 u. bidstond. 10 u. hen gingssamenkomst. 19 u. verio» singssamenkomst. ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1984 Dirk de Vroome: „Je houdt het niet voor mogelijk wat er dan allemaal uit wordt gelazerd," - foioofstemVdickdfs >e' Door Rosé Lokhoff Dirk de Vroome spreekt steeds de hoop uit nog wat meer tijd te krijgen. Uit de resultaten van het Moerman - dieet put hij nog wat moed. Tijd heeft hij bijvoorbeeld nodig voor het schrijven van een boek. En het vol- praten van een langspeelplaat. Wie Dirk de Vroome een klein beetje kent, zal zich over die plaat niet verbazen. Zijn ver halen zijn namelijk vaak letterlijk met geen pen te beschrijven. In zijn woning in het kleine dorpje Schijf, waar hij nu alweer enkele jaren woont, levert hij daar nog eens het bewijs van; stemverdraaiingen, veel gevloek, hard gelach, imitaties van hoogwaardigheidsbekleders en op fluistertoon uitgesproken 'geheimen' vor men een hoorspel door één acteur; vol humor, maar steeds met een ernstige aanleiding. Daarbij springt hij van de hak op de tak, maar steeds weet hij moeiteloos de (rooie) draad weer op te pakken. Dat alles in een taaltje dat het best kan worden vergeleken met dat van de oude Stiefbeen. Wijzend op een enorme boekenkast vol ord ners en kartonnen dozen steekt Dirk de Vroome van wal: „Ach, er zijn zoveel dingen gebeurd. Als ik je daar maar een klein deel van vertel, ben je morgen nog niet weg". En inderdaad: bergen kranteknipsels geven hem gelijk. De Vroome als NAVO-generaal, aalmoezenier, secretaris-generaal van Volks huisvesting, kandidaat commissaris der ko ningin en advocaat met rode toga. Vechtend voor mensen die geen uitkering krijgen, zigeu ners, Surinamers, ouden van dagen. En dat steeds gepaard met min of meer ludieke acties, of het nu om spoorvorming op de wegen, fou ten bij sterilisatie of kruisraketten gaat. Bo vendien is hij ook niet te beroerd om iemand aan te klagen. Al is het de minister presi dent. Keurig in het pak, driedelig, blauw en met vlinderdas, pakt hij zo nu en dan wat uit de stapel. „Kijk, dit is een plakkaat uit 1726. Hoe de woonwagenbewoners vogelvrij werden ver klaard. Daar mocht je op schieten. Als je er eentje zag, mocht je hem kapot maken. Daar ken ik nou kwaad om worden, weet je wel". Het volgend jaartal dat naar boven komt, is 1969, Een foto uit die tijd toont Dirk de Vroome liggend op de grond. Zijn eerste actie en wel voor een gezin dat geen uitkering kreeg. „De wethouder daar weigerde bijstand, maar alleen uit een soort van rancune. Ik er dus persoonlijk heen. Naar sociale zaken. Werd in opdracht van die wethouder het loket voor mijn neus dicht gedaan. Ja, toen ben ik maar op de grond gaan leggen. Plat op de grond, voor de rest niks. Daar zijn een hoop toestanden over gekomen en op het laatst heb de politie mijn van de trap gesodemieterd. Afijn; de eerste keer dat er kamervragen wer den gesteld en uiteraard kreeg het gezin de uitkering toch," Dit alles vond plaats in Geleen, waar de ras echte Amsterdammer terecht was gekomen vanwege zijn werk als koelmonteur. Toen hij werd ontslagen, begon hij een adviesbureau voor de PSP, maar omdat hij zich gebonden voelde door de politiek stopte hij daarmee. „Ik moest verantwoording afleggen en daar had ik geen zin in. Ik ben erg impulsief van aard; daardoor maak je wel wat fouten, maar aan de andere kant heb ik daardoor een hele hoop dingen weten door te drukken. Al die vergaderingen en dergelijke zag ik gewoon niet zitten. In de vredesbeweging bijvoorbeeld wordt nu zoveel geouwehoerd dat ze niet eens meer weten wat vrede is", zegt hij met een wegwerpgebaar. Omdat hij in Amsterdam met dé Kabouters in aanraking was gekomen en hun 'ludieke' manier van actievoeren kon waarderen, begon De Vroome met de Rooie Reuzen. „Ik zeg tegen een paar jongens; we hebben de kabouters en nu nemen we de reuzen. Ook een sprookjesfiguur. En dan hebben we dus het wasmiddel de Witte Reus met veel witmakers tegen al het vuil. Wij schreven meteen in alle briefhoofden: met veel roodmakers tegen alle Dirk de Vroome in veel zeggende houding. Samen met een van zijn onderdruk te 'medemensen', zit hij - in rode toga - vastgeketend aan de trapleuning. Zelf de ver dediging voeren, dat deed hij liever. „De advocatuur hier moet je eerst wat bus kruit in zijn reet douwen", is immers een van zijn uitspra ken. - foto anton werker vuil. Dat heb natuurlijk een veel diepere bete kenis, begrijp je wel." Al snel blijkt echter dat Dirk een echte ein- zelganger is en hij gaat dan ook alleen verder. „Ik ben ook niet geschikt voor organisaties. Ik wil best wel eens iets van een bekwaam iemand aannemen, maar niet het domweg wegleggen van je kop en dan af laten hakken. En dat was nu juist de kracht: er kon niet wor den geïnfiltreerd. Want wat ik weet, weet ik en verder niemand. Begrijp-ie? Ze hebben dan ook geen vat op je." Een van de acties die de internationale pers haalde, had te maken met zigeunerkinderen. De Rooie Reus verkleedde zich als aalmoeze nier en kreeg een pastoor van een Limburgs plaatsje zover dat hij de preek mocht doen. „Kom je daar de pastorie binnen, staat ie nog niet eens op, krijg je niet eens een hand. 'Ja ik ben wat onwel, u weet wel met die paas dagen; je eet wat teveel', zegt ie. Ik denk: kijk daar zit ie dan, misselijk gevreten en nog te lui om de mis te doen", doet De Vroome nog steeds onpasselijk de pastoor na. En dan laat hij zijn preek horen. Die is na melijk destijds opgenomen door de ROZ; De Vroome weet hoe hij de aandacht van de pers moet trekken. „Laten we de betekenis van het woord opstanding eens bekijken", begint de nep-aalmoezenier om via vroeg wakker wor den en nooit meer opstaan op te roepen: „Deze dag is bij uitstek geschikt om te verrijzen uit de angst. Angst voor de vreemdelingen, angst voor de kinderen van de vreemdelingen. Het wordt tijd dat we nu opstaan, in opstand ko men tegen hen die zeggen dat die vreemdelin gen niet te vertrouwen zouden zijn. Laat de kinderen tot mij komen. Ook de zigeunerkin deren." Luisterend naar de opname, is het duidelijk dat de preek de reus nog steeds wat doet. „Lo gisch ook", verklaart hij, „door dat woonwa- genwerk heb ik ook een heleboel toestanden gehad: ik ben veroordeeld wegens huisvrede breuk, lokaalvredebreuk, belediging, weigeren dienstbevel; ze hebben me weggesleurd van kampen en ik heb een keer in de bak gezeten." Nog een voorbeeld: een woonwagen-gezin wordt water en stroom geweigerd, ondanks een ontheffing. „Als ik een dier geen water geef, ben ik strafbaar, maar je ken hier wel in Nederland zo'n gezin zonder water zetten", zegt hij opgewonden en druk gebarend. „Kijk en daar heb ik nou zo de tering in. Dat er zo weinig aan wordt gedaan. Ben ik dus met een paar maten de kerk ingegaan en heb ik wijwater omgetoverd tot drinkwater. Ram men kennen ze niet in de kerk, dacht ik. Dat kennen ze niet maken. Maar er zaten erbij met gezichten, dat als ze een mes hadden gehad, ze het in m'n sodemieter hadden gedouwd." Via dat voorbeeld is het voor De Vroome niet moeilijk om de schijnheiligheid van som mige mensen erbij te halen. Dat hij daar een gruwelijke hekel aan heeft, bewijzen enkele krachttermen waarin de naam van God nogal eens voorkomt. Maar hij heeft de kerk ook vaak gebruikt voor zijn acties. „Want als het christendom zou worden beleden zoals het in de bijbel staat, was er niks an de hand", verklaart hij. „Een van de mooiste acties vond ik die in Schinnen waar een gezin met een stuk of tien kinderen in een huis zat zonder elektriciteit. Afgesloten omdat het zo gevaarlijk was. Ik denk: verdomme, daar mot iets aan gebeuren. Zo zijn mijn acties heel vaak gestart. Je mot je fantasie gebruiken en dan kom je er wel", ver telt De Vroome. En dan komt zijn inval: „We gaan gewoon met dat hele zootje naar de kerk. Inclusief de was van enkele weken. Ik neem een wasma chine mee en plug het snoer in het stopcontact. Was eigenlijk wel bedoeld voor het orgel, maar dat werd toch niet gebruikt. Wij dus de was doen op het koor. Komt de deken. 'Mijnheer de Vroome, wat maakt u me nou zegt ie zacht. Nou, zeg ik hem, ik had zo gedacht jij hebt hier toch genoeg kamers, er staan er een stuk of zes leeg. Ik zeg: neem jij die mensen dan maar uit christelijke naastenliefde in je huis op. Ik heb ze alvast de was laten doen. Komt de politie. Vier man, de petten in de hand. Dan krijg je dus een vertoning. Want el ke klap hoor je natuurlijk in zo'n lege kerk. Zij dus fluisterend: mijnheer De Vroome, ik moet u verzoeken er met die mensen uit te gaan. Mag niet. De pastoor wil het niet hebben. En dan kom ik, zo hard schreeuwend als ik maar kan: wat gvd (galm, galm, galm). Er staat hier buiten toch zo'n beeld met 'Laat de kinderen tot me komen'. Die heb de poten hele maal wijd open en dan wil jij die kinderen er uit sleuren. Ga je gang dan." En alweer geniet de Rooie Reus van zijn eigen verhaal, dat echter nog goed moet begin nen. „Uiteindelijk heb ik ze wel meegenomen, maar toen moest de was nog drogen. Wij dus met z'n allen naar de tuin van de burgemees ter. Daar hangen ook waslijnen, net als bij ge wone mensen. Er hing al wel wasgoed aan, maar dat hebben we eraf gesodemieterd. De onderbroek van de burgemeester lag bij wijze van spreken tussen de rozenstruiken." (scha terlach). Omdat er toch echt wel onderdak voor het gezin moest worden geregeld, pakt De Vroome de telefoon en als secretaris generaal van volkshuisvesting krijgt hij de burgemeester zover dat het gezin in een hotel terecht kan. Dat telefonisch imiteren van hoogwaardig heidsbekleders viel ook bij de pastoor van een andere Limburgse plaats niet zo goed. Dirk de Vroome was erachter gekomen dat de pastoor toestemming had gekregen om in zijn 'bejaar den-bungalow' een wijnkelder aan te leggen. En dat terwijl alle andere bewoners hun spul len moesten verkopen bij gebrek aan ruimte. Dat zinde de Rooie Reus niet, zeker toen hij op de bouwtekeningen zag dat er ook nog een tus sendeur moest komen naar de bungalow van de huishoudster van mijnheer pastoor. De pastoor krijgt een telefoontje van ene Van Wijngaarde van de Provincie die hem ge ruststelt en zegt dat hij opdracht heeft gekre gen de pastoor niets in de weg te leggen. Zo krijgt Dirk echter wel te horen dat er inder daad een tussendeur komt 'voor de goede com municatie op de oude dag' en even later belt hij de huishoudster. Ditmaal als journalist van de Telegraaf. „Ik krijg hier een telex binnen waarin staat dat u het op prijs stelt dat mijnheer pastoor midden in de nacht bij u binnenkomt". Her haalt Dirk proestend het gesprek van destijds. En dan met half huilende vrouwenstem: „Maar dat is helemaal niet waar. Mijnheer pastoor wil dat wel, maar ik niet.„Van dat soort dingen joh, je houdt 't niet voor mogelijk wat er dan door die telefoon uit wordt gela zerd. Na de luim komt plotseling weer de ernst. Komt ook weer zijn ziekte ter sprake als hij wordt gebeld door een internist. „Ja, je hoort het wel; met hem lui ik hetzelfde als met een bootwerker, Is ook een Amsterdammer. We spreken eikaars accent zal ik maar zeggen. Hij zegt ook precies wat er aan de hand is. Eigen lijk zou de blaas eruit moeten en de urinelei- ders in de darmen worden geplaatst. Een heel linke operatie", zegt hij terwijl hij in het niets staart. „Ik heb eens tegen een uroloog gezegd dat het me zwaar tegenviel, maar weet je wat die kl.. toen zei Ja, ik heb die rotzooi toch ook niet in je buik geplant. Dat is een opmerking van een arts als je kanker heb. Ken je je voor stellen dat ik daar dan de pokken in heb?", gaat hij weer wat feller verder. „Maar natuurlijk gaat het niet in je kouwe kleren zitten, want je ziet wel: voor de rest ben ik een en al leven. Ik vind 't gewoon verschrik kelijk dat 't zo is, dat Is toch logisch. Laatst liejjj het bloed mijn reet uit en kwam er maar geen dokter. En dan ben ik geen reus meer, want dan ben ik zo'n klein mannetje".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21