Theater en leven vloeien dooreen Heroïsch overleven in Warschau en Treblinka ONTDEK DE VERSCHILLEN Speurtocht naar paneel Van Eyk TEEDS BIOSCOPEN 'vrijdag 28 september 1984 t3z pagina gldt 'NA DE REPETITIE' 'UITNAAM VAN AL DE MIJNEN' Monument wordt opengebroken ■n I in DES li?4ste jaargang Suske en Wiske: De Lieve Lilleham- Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler Even Piekeren Boes- OPLOSSING den haag- [Nevenwerk kos [ambtenaar gele bontmantels braspennincx Merijntje Door Marjan Mes De wereld van het theater en toneelspelers speelden een be langrijke rol in 'Fanny en Alexander', het laatste mees terwerk, gemaakt voor de bio scoop, van Ingmar Bergman. Fheater en leven zijn geheel met elkaar vervloeid in 'Na de repetitie', een korte film, die Bergman na 'Fanny en Alex ander' voor televisie maakte. Evenwel een totaal andere film, al komen tal van thema's weer terug. Het is een kaal, maar intiem 'kamerspel', een dialoogfilm in de stijl van 'Scènes uit een huwelijk', zij het dat werkelijkheid, ver beelding, herinnering en fan tasie veel ingewikkelder met elkaar zijn vervlochten. Dat het een tv-film is, valt goed af te zien aan de beeld kwaliteit in de bioscoop; het 16 mm-beeld werd tot 35 meter opgeblazen, waardoor er spra ke is van enige onscherpte, grofkorreligheid en gebrek aan diepte-scherpte. 'Na de repetitie' speelt zich (gedurende zeventig minuten) geheel af op een kaal toneel tussen wat zet- en decorstuk ken. De oudere regisseur Hen drik Vogler (Bergmans alter ego) zit na de repetitie van Strindberg's 'Droomspel' wat na te peinzen over leven en to neel. „Alles is voorstelling, niets bestaat", meent hij en wat zich vervolgens afspeelt, illustreert deze uitspraak op geniale wijze. Ongevraagd verschijnen de twee actrices, die respectieve lijk in eerdere en de laatste enscènering van 'Droomspel' een hoofdrol vertolkten. De jonge Anna (Lena Olin) voert eerst een gesprek met Vogler (een prachtrol van Erland Jo- sephson). Hun verhouding is Erland Josephson en Lena Olin in 'Na de repetitie'. dubbelzinnig; zij zou zijn dochter, maar ook zijn minna res kunnen zijn. Ze hebben het over het toneel en over de lief de. Anna wordt gekweld door de herinnering aan haar over leden moeder, Rakel. Eens was deze Voglers steractrice en minnares, voor haar dochter was zij vaak een onuitstaan baar theatrale vrouw, die alles 'speelde' wat ze in haar leven meemaakte. De vraag over echt en onecht, spel en bedrog, in het werkelijke leven en in het theater staat centraal in de dialoog. Later verschijnt Rakel, een oudere, alcoholische vrouw, die bij haar vroegere geliefde om een rol komt bedelen. An na zien we heel even als een meisje, de dochter van deze vrouw (die eigenlijk dus al lang dood is) beschroomd tus sen de twee ouderen in zitten. Ook zien we Vogler een mo ment als de kleine jongen die hij was (overigens dezelfde jongen, die Alexander speel de). Iets van de oude hartstocht tussen Hendrik en Rakel vlamt weer op. Hij bekriti- - foto. cupido films seert haar verlopenheid en emotionaliteit. Het lichamelijk verval en de dood zijn haar een obsessie geworden, maar toch biedt hij geen weerstand aan haar tragische verlei dingskunsten. Anna zou je kunnen begrijpen uit de dia loog, is eigenlijk hun kind, maar zelf weet de jonge actri ce dit niet. In haar gesprek met Vogler bespelen zij de verbeelding, alsof zij samen een liefdesverhouding hebben. Theater of leven? Het is voor de oudere Bergman een en hetzelfde. Men kan geen moment zijn gedachten laten wegvluchten, omdat de onder titeling een constante aan dacht opeist. De ware liefheb ber van Bergman kan deze film niet missen, de anderen zullen waarschijnlijk teleur gesteld zijn. 'Na de repetitie' van Ingmar Bergman. Cinésol 3 in Breda. Door Marjan Mes 'For those I loved' (Uit naam van al de mijnen), de ongeloof lijke autobiografie van Martin Gray, is sinds zij in 1971 ver scheen een bestseller gewor den, die door 35 miljoen men sen werd gelezen. De film, die Robert Enrico er nu van heeft gemaakt, is een Hollywood- achtige succes-story gewor den. Aan de ene kant onecht en zoetelijk waar het de joodse familieverhoudingen betreft, aan de andere kant met weer zinwekkend gruwelijke beel den van het concentratiekamp Treblinka. De in Polen geboren Martin Gray (geboren Grayewski) zat met zijn familie in het ghetto van Warschau, maakte de op stand mee tijdens welke fami lieleden omkwamen en werd naar Treblinka getranspor teerd, waar hij zijn verdere familie verloor. Bij de bevrij ding werd hij officier van het Rode Leger, later antiquair in Amerika en hereboer in Zuid- Frankrijk. Bij een bosbrand aldaar in 1970 kwamen zijn vrouw en vier kinderen om. Niettemin wist Gray zich weer te herstellen; een moedig man, die opnieuw trouwde en drie kinderen kreeg en zijn onvoorstelbare mémoires te boek stelde. Gray beschouwt het overleven als een kwestie van waardigheid en toevals treffers als geluk, noodlot, een Michael York (links) als Martin Gray is 'In naam van de mijnen'. - foto concords film. krachtige persoonlijkheid en een sterk lichaam staan bij hem gelijk voor heroïek. Die heroïek, die andere mil joenen niet ten deel viel, is ook het belangrijkste thema van 'In naam van al de mijnen'. Deze Frans-Canadese co-pro- duktie werd opgenomen in Hongarije. Het krakkemikkig nagebouwde ghetto van War schau toont geen enkele jood en de joodse cultuur wordt uitgebeeld via dikke cliché's met een vleugje weemoedige vioolmuziek. Daarentegen werd geprobeerd om Treblin ka zo echt mogelijk te tonen, waarbij honderden figuranten als lijk fungeren. Het leeghalen van een gas kamer door medegevangenen had beter achterwege kunnen blijven, omdat deze smakeloze voorstelling tekort schiet in het verbeelden van de onvoor stelbare werkelijkheid. De kij ker wordt niet in staat gesteld om wanhoop en verdriet te voelen, omdat de Grayweski's ondanks alle onmenselijkheid zelf steeds aardig, beleefd, be hulpzaam en edel blijven. Martin en de zijnen zijn be slist verkeerd gecast, want ze zien er geheel niet joods uit. En je kunt natuurlijk wel wil len beweren, dat dat ook niet hoeft en dat het minder discri minerend is. Maar de werke lijkheid was anders. Michael York spant zich niettemin bij zonder in om van Martin Gray een imponerende persoonlijk heid te maken. Net als de TV- serie 'Holocaust' is deze 2,5 uur durende film bedoeld als waarschuwing voor de jongere generatie. Een meer aristieke, gestileerd aanpak, die meer aan de verbeelding had over gelaten, zou beter doel hebben getroffen. 'For those I loved' (Uit naam van de mijnen). Ci nésol 1 in Breda. Het oorlogsmonument van Melle, waarin het schilderij verborgen zou zitten. - foto de stem cor j de boer Door Rein van der Helm GENT - Binnen nu en 14 da gen wordt het herdenkings monument van de Franse Vlootfuseliers in Melle (een klein plaatsje tussen Gent en Wetteren) ontmanteld. Niet omdat men deze Franse oud- strijders uit Wereldoorlog I niet meer wil herdenken, ook niet omdat het monument aan restauratie toe is. Het in 1934/ 1935 gebouwde gedenkteken wordt gedeeltelijk gesloopt omdat het in zijn binnenste mogelijk het in 1934 gestolen onschatbare schilderij 'be Rechtvaardige Rechters' her bergt. Dit paneel maakte deel uit van het wereldberoemde veel luik 'Aanbidding van het Lam Gods' van Jan van Eyk en werd in de nacht van 11 april 1934 gelijktijdig met het pa neel 'Johannes de Doper' ge stolen uit de Gentse Sint- Baafskerk. Dit laatste paneel werd in de loop van 1934 te rugbezorgd toen er een losgeld voor was betaald. Over de 'Rechtvaardige Rechters' wa ren schriftelijke onderhande lingen bezig. Een halve eeuw lang al houdt de verdwijning van 'De Rechtvaardige Rechters' Bel gische justitie en kunstmin naars bezig. Bekend is dat het 'paneel indertijd vermoedelijk werd gestolen door een voor malige koster, wisselagent en directeur van de Tekenacade mie van Wetteren, Arseen Goedertier. Op zijn sterfbed bekende hij tegenover een vriend dat hij alleen wist waar het paneel was. Verdere aan wijzingen kon hij niet meer geven. In zijn allerlaatste po ging bracht hij het niet verder dan: „In mijn bureel.... kast lade." In het bureau van Goeder- tier vond men dertien af schriften van getypte losgeld- brieven, gestuurd naar de bis schop van Gent. Hierin overi gens geen enkele aanwijzing waar zich het gestolen paneel zou kunnen vinden. Een veer tiende brief, met de hand ge schreven en nog niet uitgetypt en verzonden, bevatte een aanwijzing. Letterlijk stond er: „De Rechtvaardige Rech ters liggen op een plaats waar ik noch een ander ze kan weg nemen zonder de publieke be langstelling te wekken". En deze laatste cryptische aan wijzing is menigmaal onder werp van studie en naspeu ring geweest. Zo ook bij Gentenaar Lu- cien Huyghe, een computer deskundige die zich al meer dan 20 jaar met de mysterieu ze verdwijning van het paneel bezighoudt. Stelselmatig heeft hij de gebouwen die in de pe riode van de diefstal in aan bouw waren onder de loep ge nomen. Door eliminatie heeft de Gentenaar drie, vier gebou wen of bouwsels overgehou den, waarin mogelijk het ver dwenen schilderij is opgebor gen. Eén daarvan is het oor logsmonument in Melle. Het monument was in 1934 in aanbouw en werd na de diefstal voltooid. Het staat bo vendien op de weg die Goeder- tier dagelijks tussen Wetteren en Gent met zijn auto aflegde. De afmetingen van het ver dwenen paneel, 149 x 55 centi meter, maken het mogelijk het op een vrij kleine plaats te verbergen. Hoewel de oor spronkelijk tekening van het monument niet meer bestaat wordt aangenomen dat in het binnenste, onder een bekle ding van arduinen stenen, een holle ruimte bestaat waar plaats genoeg is voor het pa neel. Het voldoet aan de om schrijving dat je daar niet aan kunt werken zonder dat het omstanders opvalt. Huyghe kwam overigens in 1981 al tot zijn bovenvermelde conclusie en vond aanvanke lijk het gemeentebestuur van Melle bereid de kosten voor afbraak en opbouw van het monument voor zijn rekening te nemen. Door bezuiningen bleek men die belofte niet te kunnen inlossen. Nu heeft Huyghe een aannemer bereid gevonden de kosten op zich te nemen. Heel België wacht in spanning. GOES Grand Theater - 20 u. Yentl, a.l. 23 u. Hot lips, 18 j. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Hot bubblegum op herhaling, a.l. 19 en 21.30 u. Police Academy, a.l. 19 u. De schorpioen, 12 j. 19 en 21.30 u. Indiana Jones, a.l. 21.30 u. Meisjes lusten, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. Police acade my, a.l. 19.30 u. Footloose, a.l 21.45 u. Angel, 16 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Police Academy, a.l. 23 u. Het Weense hoertje op haar hoogtepunt, 18 j. Alhambra 2 - 20 u. Footloose, a.l. 23 u. Dans la ville blance. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Romancing the stone. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Against all odds. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Erotica. Rubens - 12,14,16.30,19 en 21.30u. Purple rain. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Le profession nel. Quellln I - 12,14.20,16.45 19.10 en 21.30 u. Conan, the destroyer. Quellln II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Lassiter. Quellln III - 11 45,14,1630 19 en 21.30 u. The Blues bro thers. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. Mad Max I. Astrld - 12,14,16,18 en 20 u. De Aristokatten. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Penitentiary 2. Savoy - 12,14,16,18,20en I 22 u. Peep Show. Ambassades - 12,14.20 16.45,19.10 en 21.30 u. The'far pavilions. Ambassades-Club I - 12,14 16,18, 20 en 22 u. Private pops! I cle. Ambassades-Club II - 12 14.20, 16.45,19.10en 21.30u. The shining. Ambassades-Club III - 11.45,14, 16.30,19 en 21.30 u. Yentl. Festa - 13,15,17,19en2lu I The Outsiders. 1|F J HENGSTDIJK Eug.de Kort - 20 u. bingo. DEKLINGE De Statie - 19.45 u. schieting. MIDDELBURG Kuiperspoort - Schilderijen en tekeningen van Sander Uttel. Geop. di. t/m zat. 13.30-17 u. en I donderdagavond 19-21 u. (tot 13 okt.) BRUGGE Memllngmuseum, Sint Jans hospitaal - Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder (tot 30 sept.). flkt u een dikke kans op succi M - omdat negen van de tien I in week uit In onze ..Kleintj 1 hun gading bi] staat. Dat zijn I nu u kleintje- Reagan en Gromyko: gee Luxor in Terneuzen en De Koning van Engeland in Hulst gaan onverdroten door met 'Police Academy'. De Koning van Engeland in Hulst brengt 'De Scor- pioen' van Ben Verbong, een schitterend uitziende thriller met een te vaag scenario. In de hoofdrollen Peter Tuinman en Moni que van de Ven. Ledel Theater in Oostburg en de Koning in Hulst vertonen 'Indiana Jones and the Temple of Doom' van Ste ven Spielberg. Met Harri son Ford als anti-held in een overvol jongensboeke- navontuur met fascineren de beelden. In Rubens in Antwerpen draait 'Purple Rain', de muziekfilm van opheld Prince. 'The woman in red', een komische film van en met Gene Wilder, is te zien in Gulden Vlies 2 in Brugge en Sinjoor in Ant werpen. Quellin 1 in Antwerpen vertoont 'Conan the des troyer', het vervolg op 'Co nan, the barbarian'. Wie het eerste deel zag, weet wat hem te wachten staat. Arnold Schwarzenegger (Mr. Universe en Mr. World) gaat weer in de prehistorie duistere krach ten te lijf. Een verzameling spierbundels dus, die niet kan acteren, maar heel goed een jonge maagd kan beschermen tegen een boze koningin. De woeste Grace Jones valt te herkennen als zijn helpende hand. Het leukst nog is een dronken Conan en Tracey Walter, die zoveel op Stan Laurel lijkt. je iêpit ie loemelen, komt er heibel tanWe zijn iehomen om Wake l te zoeken, hé1 f K3S OnifulT an Boon kIJht EEtt ELFJE UEFTHLÜ6 WWW il/Jfff. Oef!Wit ~YÏHer uordjedzit m 'tdamen [fcn óins en th heb noj niets gedronken!' In plaats van horizontaal en verticaal dienen de woorden van linksboven naar rechts onder en van linksonder naar rechtsboven te worden ingevuld. Van linksboven naar rechts onder: 1. ijzeren stang, 2. in woner van Drenthe, 3. tus senpersoon, 4. kloosterzus ter, 5. langhalzig dier, 8. ont wikkeld insekt, 9. noodzake lijk, 10. deel van een plant, 11. bloem, 12. lawaai, 13. zacht, 14. plaaggeest. Van linksonder naar rechts boven: 5. vluchtige stof, 6. tweewielig voertuig, 7. hoog gebouw, 8. Europees land, 9. plaats in België, 10 lijfeige ne, 11. van kruit en kogels voorzien, 14. snelschrift, 15. schrijflijn, 16. korte bad kuip, 17. schadelijk, 18. strafwerktuig. Magisch vierkant midden: 1. beest, 2. denkbeeld, 3. op een keer, 4. overschot. 1 JJ qsaj f 'suaa g 'aapi gjaip 'X :uappiui xuBjjjaiA qosiSejM aoj '8T 'Sqapsu il 'X3AEX '9x 'jaSaj gx 'oua;s >1 'uapBx XX 'Jbbxs 01 'uauiBN '6 'puBjaai 8 'uaaox 'i 'sqaij 9 'sb8 g :uaAoqsxqoaa jbbu jap -uosTjuq uba 'JRS x-I 'uapa; •gX 'uaAaj z\ 'aqai XX TaSua^s 0X 'Sipou '6 'oSbuii '8 'jbj18 g 'uou x 'ubujoj}s g 'xuaaa Z 'jbbxs x uapuosxqoaa jbbu uaAoqsi|u!i uba :Suissojdo a# \W0§ •ubiu uba snau 'auiep aiuM -oqsxqoaj xaajj 'uCqjaxBM 'uajoxjnnA dol °!P -bj 'sxqoaj ;aoA 'ua^ap do SezSiz 'sbi ja3a)lA Van onze redai k£ aa Besl< -Het! jeen eind maken particulieren in - Minister Ruding (Fi reede Kamer een we Ivoorkomen dat nog mt gebruik maken van de E Op het departement van I r.ancien wordt de laatste ha [gelegd aan het wetsontwe i dat de voorgenomen verlagi i van de vennootschapsbel: Iting per 1 januari 1986 reg< i In dat wetsontwerp wil Ialsnog de noodzakelijke wij I gingen aanbrengen. Vooral de laatste tijd 'k Ipen' steeds meer particulier [een BV om op die manier [kunnen profiteren van de vc [mogensaftrek in de venncx |schapsbelasting. Volgens een woordvoerd Ivan het ministerie zijn [laatste tijd ook nogal wat b [leggingsfondsen in de voi van een BV opgericht, die zi net name toeleggen op 1 (profiteren van die vermoge Isaftrek. Vermogende particulier brengen hun geld onder (dergelijke fondsen omdat 1 [leen ondernemingen van c 'vermogensaftrek kunnen pr fiteren. Ze doen dat omd [DEN HAAG - Rijksambten [ren zullen in het vervolg ge [salaris meer voor twee ban [mogen krijgen. Het kabii [wil niet bezoldiging of loon b [talen over de periode waai |de ambtenaar elders aan 1 |werk is. Tot nog toe is het zo c [ambtenaren die in de politi ■gingen een korting op hun s llaris kregen over de perio [dat zij aan de politiek war [uitgeleend'. Die korting w [nooit hoger dan de vergoed! |voor deze nevenfunctie. Da komt nu een eind aan. De regeling is afhankeli |i'/Jn (fc tijd die de ambtena ""ijt is aan het nevenwerk. een volledige baan, d: |wordt niets uitbetaald. Zoni uan wordt de vergoeding c j® ambtenaar voor dit we J13gt gekort op het salaris. AMeen als het nevenwe overwegend wordt verricht r algemeen belang z Rechts de vergoeding van h plaris worden afgetrokke advertentie Rechtstreeks van farm naar klant, altijd voordeliger Wij geven nu nog op Iedere bontmantel 500.-ZOMERKORTING "il inlevering van deze advertentie nog extra 10% KORTING "ertstarm - bonizaak - cosmetica 'IPelaarstr. 38 - Breda - 076-652285 (vlakbij motel Brabant do. koopavond) Niet meer over de kieuwen roken dus

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 20