KH
'Koning Leopold
slachtoffer
van leugens'
ONTDEK DE
wmca
m
'andaag
Ontspannen Bowie
maakt een
pas op de plaats
Ross en Summer
klinken met
de dag dommer
EMUll
Vakschool voor
schrijvers
in Amsterdam
i:ima:kiiii'iF
OPLOSSIN
IRT 2 ook op
Xaterdagavond
nlNSDAG 25 SEPTEMBER 1984
I KRO: 7.00 Nws. 7.11 Echo-kort. 7.13
I Het levende woord. 7.21 Echo ("M
I8.00 en 8.30 Nws. 8.20 Studiodiscus-
Isie). 8.55 Postbus 900. NOS: 9.05
I NOS-sportief9.24 Waterstanden
1 9.30 Nws. KRO: 9.33 Als je haar
1 maar goed zit. 10.00 Zomersproeter
I (10.30 Nws). 11.00 Ouder worden we
allemaal (11.30 Nws). 11.33 Met An-
I ne. 12.00 Kruispunt. Overh.voor
HILVERSUM 3
DONNA SUMMER
Britse schrijver Roger Keyes:
Verraad
theater
exposities
^uske en Wiske: Het Delta-duel-
fypie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler
Even Piekeren
Boes-
bpticien zegt
hs in de poppetjes
agelijk heeft-ie
Jportemonnee
iters, brillenverkoper
It, als er gestemd wordt
Ier eventuele bijsturing
|n het voorgenomen ka-
aets-beleid, geen uitge
leide informatie laat op
avond kan worden ge-
Iven.
|De NOS is slecht te spre-
In over de weigering van
i/ro en Veronica. Een
bordvoerder zei: „De
erkelijke reden is dat
vro's Televizier onze taak
lil overnemen. Wij heb-
^n niets tegen actualitei-
i-prgramma's van de
I nroepverenigingen, maar
I a de eerste plaats is Tele-
Lzier verplaatst naar de
Ier vroege avond en op de
yeede plaats wordt de
3S beperkt in haar wet-
Flijke opdracht, het geven
|an ongekleurde informa-
friest meegedeeld door
Bert Hermans, directeur
BRT-televisie.
Hermans deelde ook nog
nee, dat de BRT besloten
Reeft alsnog mee te doen
lan het gezamenlijke
Europese satelliet-pro
gramma. Er ontbreekt nu
pog maar een belangrijk
and in dit gezamenlijke
broject van de Europese
omroepen en dat is Frank-
lijk. Verwacht wordt dat
lok Frankrijk spoedig mee
lal doen al is het maar
Vanwege het culturele
prestige.
Il7.55 Meded.(NOS). AVRO: 18.0S
|AVRO's radiojourn. 18.25 Topper:
|van toen. 19.02 Pim Jacobs' pla-
|tenscala. 19.45 Hollywood Boute
Ivard. 20.03 Operette/musical. 21.02
|De tijdige dood (4), hoorspelserie
121.33 Even tussendoor. 22.01
|A VRO's sportpanorama. NOS
|23.07 Met het oog op morgen. VA-
IrA: 00.02 Elpee-tuin. 02.02 Groot
|licht. 05.02 Truck.
T3Z PAGINA GIDS 2
DE TIJDEN, dat elke nieu
we David Bowie-elpee voor
een kleine sensatie zorgde
bij het platenkopend pu
bliek, liggen al weer een
tijdje achter ons. Toen was
bet elke keer weer een ver
rassing welk nieuw pak hij
zou dragen en welke nieuwe
wegen hij zou bewandelen.
Uiterlijk timmert Bowie
nog wel aan de weg, zoals in
de video van 'Blue Jean',
muzikaal gesproken lijkt
Bowie sinds 'Let's dance' het
extravagante imago afge
legd te hebben. Zijn nieuwe
elpee 'Tonight' is zelfs niets
meer dan een ontspannen
zangplaat, die niets noe
menswaardigs toevoegt aan
bet bestaande muzikale
aanbod. En toch is 'Tonight'
een van de beste Bowie-pla-
ten geworden. David is een
voortreffelijk zanger, die
zich uitstekend in de sfeer
van een nummer in kan le
ven en er, als het om een
cover gaat, een geheel eigen
sfeer aan kan geven.
Zo was 'Pin ups' indertijd
een prachtig eerbetoon aan
de vroegere beat-invloeden
en zo kreeg 'Young Ameri
cans', ook al door de bijdra
gen van John Lennon, een
een geheel eigen visie op de
Beatles mee. Opvallendste
cover op 'Tonight' is het Be
ach Boys-nummer 'God only
knows', dat een gedragen
uitvoering krijgt en dat
meteen een van de fraaiste
nummers op de plaat is. Ook
oud op 'Tonight' is de voor
mijn onbekende Leiber-
Stoller-compositie 'I keep
forgetting'.
Bowie ontkomt er niet aan
mee te doen aan de huidige
duetten-rage, waaraan min
of meer gevestigde groothe
den zich te buiten gaan. In
het titelnummer gaat hij in
de slag met Tina Turner en
al is het resultaat niet we
reldschokkend, het mistaat
niet op deze plaat. 'Tonight'
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
en ook 'Don't look down'
staan in het teken van de
reggae. Laatstgenoemd
nummer is meer een Steely
Dan-achtige interpretatie
van het genre, terwijl 'To
night' een vrij rechtstreekse
benadering van de Jamai-
caanse muziek is.
Bowie heeft zich niet bo
venmatig ingespannen om
materiaal voor zijn nieuwe
elpee te schrijven. Naast de
al genoemde covers staan er
ook nog eens twee samen
met Iggy Pop geschreven
nummers op van 'Lust for
life' ('Tonight' en 'Neigh
bourhood threat'), terwijl
'Don't look down' afkomstig
is van Pop's elpee 'New va
lues'. Nieuw zijn 'Love of the
alien' (waarin Bowie zijn
'space-image' nog eens op
poetst), de single 'Blue jean',
'Tumble and twirl' (alweer
samen met Pop geschreven)
en 'Dancing with the big
boys', dat met Pop en gita
rist Carlos Alomar werd ge
componeerd.
'Tonight' mag dan nieuwe
impulsen ontberen, toch is
de plaat als geheel zeer ge
slaagd te noemen. Bowie
zingt zeer energiek en de be
geleiding is perfect zonder
glad te zijn. Op het eerste
David Bowie in een redelijk normaal kostuum.
gehoor zou je kunnen zeg
gen, dat 'Tonight' een te
leurstelling is voor al die
mensen, die Bowie zo graag
als trendsetter bezig horen,
maar de tijd zal leren, dat
'Tonight' een van zijn sterk
ste platen is. Zelf draai ik
bijvoorbeeld nog heel vaak
'Young Americans' terwijl
die elpee indertijd werd af
gedaan als een flirt met de
blue eyed-Miami soul, die
toen veel opgang maakte.
Net als die plaat klinkt 'To
night' en ook 'Let's dance'
krachtiger dan bijvoorbeeld
'Lodger' of 'Heroes' waarop
de aandacht te veel versnip
perd wordt in het bijbenen
van de muzikale ontwikke
lingen.
Want echt vernieuwend is
Bowie nooit geweest. Wel
was hij er steeds als de kip
pen bij om de nieuwste ont
wikkelingen op muziekge
bied in zijn platen te ver
werken en omdat die ont
wikkelingen vaak door on
bekende groepen op gang
gebracht waren, leek het
alsof Bowie ze zelf had be
dacht.
Op 'Tonight' is die preten
tie weggevallen. Bowie po
seert tegenwoordig in rede
lijk normale kostuums en
hij heeft inmiddels een
prachtige carrière als acteur
opgebouwd. Afgedaan heeft
hij in geen geval. Daarvoor
is hij nog steeds te in
drukwekkend en bij vlagen
te geniaal.
Wim van Leest
DE AGENDA voor de komende weken
ziet er als volgt uit:
John Cale, 27 september in Utrecht
(Vredenburg)
Dio, 20 oktober in Amsterdam (Eden-
hal)
Gun Club, 12 oktober in Eindhoven
(Effenaar)
Walling Souls, 29 september in Eind
hoven (Effenaar)
U2,30 oktober in Rotterdam (Ahoy)
Chris de Burgh, 1 november in
Utrecht (Vredenburg)
Mike Oldfield, 1 november in Rotter
dam (Ahoy)
Golden Earring, 27 oktober in Acht
maal <Den Thuur)
Nits, 26 oktober in Tilburg (Noorder-
ligt)
Valerie Lagrange, 27 oktober in Til-
burg(Noorderligt)
Palais Schaumburg, 6 oktober in Rot
terdam (Hal 4)
Mink DeVille en Kajagoogoo, 5 okto
ber in Den Bosch (Maaspoort)
Sheila E. en Bronski Beat, 6 oktober in
Den Bosch (Maaspoort)
Everything but the girl, 31 oktober in
Rotterdam (Doelen)
12.16 Uitz. V.D. LANDBOUW
J NOS: 12.26 Meded. V. LAND-WN
I TUINBOUW. 12.30 Nws. KRO
1 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10 Echo-
politiek. 13.30 Nws. 13.33 Schoolra-
I dio. 14.30 Nws. NOS: 14.33 Het ver
I schijnsel collaboratie (1). TKUS
1 15.03 Nieuwsshow (15.33, 16.""
16.33, 17.00 en 17.36 Aktua. 154"
16.30, 17.30, 18.00 Nws). PP:
Uitz. van de CP. Hum. Verb/ 1M»
Het voordeel van de twijfel, l ny
19.00 TROS-klantenservice. Mm
Nws. 20.03 Finale. 21.00 Om he'
boek. TELEAC: 21.30 Let's swing
herh. les 8. 22.00 Onderwijskun®
(8). TROS: 22.30 Nws. 22.40 De wei
ligt open (16), hoorsp.serie. 2Ji*
Proeflokaal: De dood wacht op M
onder mijn hoofdkussen.
Nws.
Ieder heel uur nws. VARA I
RA's Lijn Drie. Drenthe en u
ningen. Thema: Geld. NOS: V P
De avondspits. VARA: Popc°n
vanuit Groningen. 21.02 Moonaog -1
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een g
morgen met Lex van Delde»
(8.00 Nws). 9.00 Continu kla®1,
10.00 Dresdner MusikfestsP^V
muzikale documentaire. 11W j.
certzaal. Opnamen van
ner Musikfestspiele. jj^rV
ER IS een tijd geweest, dat
Diana Ross betekenis had
voor de popmuziek. Met The
Supremes was ze een van de
paradepaardjes van de nog
steeds onovertroffen Mo-
town-sound en haar samen
werking met Bernard Ed
wards en Nile Rodgers van
Chic op 'Diana' Iaat horen,
dat ze een van de beste zan
geressen in de moderne
zwarte muziek kan zijn.
Haar laatste elpees, en dus
ook de nieuwe 'Swept away',
laten echter een Diana Ross
horen, die muziek maakt
voor haar leeftijdgenoten en
dat zijn veertigers. Boven
dien zijn het veertigers die
weg zijn van 'romantische
sfeermuziek' en die zich
weinig gelegen laten liggen
aan moderne soulmuziek.
Voor de soul heeft 'Swept
away' dan ook geen enkele
betekenis. Weliswaar leve
ren Daryl Hall, Bernard Ed
wards en Lionel Richie com
positorische bijdragen en
treffen we bij de begeleiders
namen aan van mensen als
Jeff Beck, Nile Rodgers,
Bernard Edwards, Randy en
Michael Brecker en Daryl
Hall, maar echt jong klinkt
het allemaal niet meer. Ken
merkend daarvoor is het
duet met Julio Iglesias in
'All of you', dat voor de lief
hebbers misschien heel mooi
is, maar dat eigenlijk niets
meer met popmuziek van
doen heeft.
'Swept away' is wat de
hoes betreft een remake van
'Diana' uit 1980, terwijl de
muziek eerder geschikt is
voor een sjieke nachtclub
dan voor een discotheek. Te
kenend is ook dat het aan
wijlen Marvin Gaye opge
dragen 'Missing you' (ge
schreven door Lionel Richie)
vele malen zwakker is dan
het zwakste nummer dat
Gaye zelf ooit schreef.
Diana Ross maakt voor de
pop- en soulliefhebber over
bodige platen. Het is niet an
ders.
DONNA SUMMER gold
ooit als de onbetwiste disco-
queen, die met veel sensueel
gekreun en betrekkelijk
weinig zang enorme hits
scoorde. Na de elpee 'Bad
girls' veranderde dat imago
en ging Donna zich meer en
meer op echt zingen toeleg
gen.
Aanvankelijk leverde dat
nog redelijke platen op zoals
de elpee 'Donna Summer' uit
1982, maar anno 1984 is Don
na, getuige de elpee 'Cats
without claws', afgezakt tot
het peil van een iets meer
dan middelmatige zangeres,
die zich met heel matig ma
teriaal amper staande kan
houden.
De titel van de nieuwe,
door Michael Omartian ge
produceerde elpee is wat dat
betreft veel zeggend. Ner
gens is Donna echt ondeu
gend zoals vroeger en de
scherpe kantjes zijn er van
af. Een single als 'There goes
my baby' is eigenlijk te
oubollig om over te praten.
Natuurlijk verkoopt Don
na nog wel op grond van
haar muzikale verleden,
maar nog zo'n plaat en het is
ver met haar gedaan. Nodig
is dat niet, want met goed
songmateriaal kan er best
een goede plaat gemaakt
worden, daarvoor heeft ze
genoeg in huis.
Wim van Leest
Door Aad Jongbloed
BRUSSEL - Heeft de Belgische koning Leopold, over
leden op 25 september 1983, na de oorlog moeten aftre
den vanwege leugens, die de Franse premier Paul
Reynaud en de Britse oorlogsleider Churchill in 1940
rondstrooiden?
Roger Keyes, zoon van een
van de beste vrienden van
Leopold, heeft daar 30 jaar
lang een studie over gemaakt.
En zijn conclusie in zijn juist
verschenen 521 pagina's dik
boek 'Outrageous Fortune' is:
ja, de leugens kwamen de twee
premiers toen goed van pas en
de eminente Paul Henry
Spaak maakte daar na de oor
log dankbaar gebruik van om
de Belgische vorst pootje te
lichten.
Volgens Keyes had Paul
Reynaud een excuus nodig
voor het feit dat het Franse le
ger verrassend snel door de
Duitsers verslagen werd. Op
28 mei 1940 gaf hij via de radio
de Belgische koning daar me
de de schuld van. Hij stelde
dat Leopold zonder de Fransen
te waarschuwen plotseling en
geheel onnodig zijn troepen de
opdracht had gegeven om zich
over te geven om daarmee de
weg vrij te maken voor de
Duitsers naar Duinkerken.
Dat was, volgens Keyes, de
eerste leugen. Want Leopold
had niet alleen de Fransen en
de Britten gewaarschuwd dat
hij met zijn troepen tegen de
overmacht niet op zou kunnen,
maar hij had ook alles in het
werk gesteld om die weg naar
Duinkerken zo te versperren
dat de Britten zich uit de voe
ten konden maken.
Chruchill wist dat zijn
Franse collega op 28 mei loog.
Door admiraal Lord Keyes,
vader van de schrijver en
vriend van Leopold - was
Churchill van uur tot uur op
de hoogte gebracht van de ont
wikkelingen in België en hij
wist dus ook dat de Britse
troepen via Duinkerken het
vege lijf konden redden dank
zij de inspanningen van de
Belgen. Churchill prees Leo
pold zelfs vanwege zijn inzet
en hij verklaarde in het open
baar onder de indruk te zijn
van de inspanningen van de
Belgische soldaten.
Maar een week later, aldus
Keyes, vond ook Churchill het
politiek gezien beter een ander
de schuld te geven van het
Franse verlies en de eerloze
aftocht van de Britten. Hij be
sloot in navolging van Rey
naud zich eveneens te bedie
nen van een zondebok en de
zondebok werd Leopold. In het
Lagerhuis verklaarde Chur
chill woordelijk: „Opeens,
zonder welk overleg ook en
zonder de minste waarschu
wing, zonder advies in te win
nen van zijn ministers, dus op
eigen initiatief, zond koning
Leopold een boodschap naar
de Duitsers, waarin hij zijn le
ger overgaf. Daarmee bracht
hij onze troepen op het vaste
land van Europa in een hope
loze positie."
De leugen ging een eigen le
ven leiden. De Britse minister
van Defensie, Lord Derby,
puntte de verdraaiing van fei
ten nog aan door de koning
een 'meester in trouweloos
heid en verraad' ter noemen.
De toen 41-jarige Paul-Henry
Spaak, premier van de uitge
weken Belgische regering en
toch al geen loyaal onderdaan
van zijn koning, knoopte een
en ander goed in de oren.
Hoewel Spaak zonder twij
fel geweten moet hebben dat
Churchill de waarheid geweld
aandeed, vooral ook omdat hij
meerdere malen zelf admiraal
Keyes ontmoet had, en daarbij
niet alleen over koetjes en
kalfjes gesproken zal hebben,
heeft hij nooit enige moeite
gedaan de leugen te weerleg
gen. Ook Churchill, na de oor
log er op aangesproken door
Keyes in een poging recht te
doen geschieden aan koning
Leopold, vond het kennelijk
niet nodig zijn leugen te her
roepen om daarmee misschien
de Belgische koning te redden
en de politieke situatie in Bel
gië te normaliseren.
Paul-Henry Spaak, die na
de oorlog de Belgische politiek
voor een belangrijk deel zou
bepalen en van 1957 tot 1961
secretaris-generaal van de
NAVO zou worden, zag ken
nelijk in de leugens een steun
voor zijn pogingen zich te ont
doen van Leopold als koning.
Hij was een van de mensen,
die het voortouw namen om de
koning op 16 juli 1951 afstand
te laten doen van de troon
vanwege collaboratie met de
Duitsers. Spaak sprak met re
gelmaat over „hardnekkigheid
van de koning aan te blijven,
waardoor België vernietigd
dreigde te worden", en hij liet
de leugens van Reynaud en
Churchill hun eigen rol ver
vullen.
Afgezien wat van Leopold
in zijn relatie met de Duitsers
gedurende de oorlog eventueel
wel verweten kon worden zou
de zaak er voor de vorst, aldus
Keyes, wellicht heel anders
uitgezien hebben als de leu
gens ingeruild waren voor de
waarheid. Maar zelfs de ko
ning heeft nooit de moeite ge
nomen de onwaarheden van
mei 1940 aan te vechten, zoals
hij over de hele koningskwes
tie, die België jaren verdeeld
heeft, tot op zijn sterfbed vorig
jaar gezwegen heeft.
'Outrageous Fortune' door Ro
ger Keyes, Uitg.Seeker. Prijs
15,-
GOES
Grand Theater - 20 u.
Carmen, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Erotiek in het fitness cen
trum, 18 j.
20 u. Indiana Jones, a.l.
20 u. Police academy, a.l.
20 u. De schorpioen, 12 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u
Jacht op Tiroler slippertjes, 16 j.
TERNEUZEN
Luxor - 20 u.
Police academy, a.l.
20 u. Escape trom the Bronx, 16
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Police Academy, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Yentl, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Police academy.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Harry Son.
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Romancing the
stone.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u Against all
odds.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Erotica.
Rubens - 12, 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Conan, the
destroyer.
Slnjoor - 12,14, 16,18, 20en
22 u. Lassiter.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Alphabet City.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Siege.
Quellin II - 12, 14,16,18, 20
en 22 u. Monthy Python and the
holy grail.
Quellin III - 12,14, 16, 18, 20
en 22 u. An American werewolt
in London.
Astra - 12,14, 16,18, 20 en
22 u. Hardly working.
Astrid - 12,14,16,18 en 20
u. De Aristokatten.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u, Hollywood high.
Savoy 12,14,16,18, 20 en
22 u. Naakt Duitsland
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30u. Blood
Feud.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Private popsi-
cle.
Ambassades-Club II - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
The shining.
Ambassades-Club
III - 11.45,14, 16.30,19 en
21.30 u. Yentl.
Ambassades-Club
IV - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. The bounty.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u
Bad boys.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The exorcist.
Tljl - 12,14,16,18, 20 en 22
u Johnathan Livingston seagull.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Bachelor party.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 en 22.30 u. Police academy
Gulden Vlies 2
20 u. Scandalous.
22,30 u. It you could see what I
hear.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Harry and son.
Memling
20, 20 en 22.30 u. Indiana Jones
Rembrandt
20 u. Jungle worriors.
HULST
De Blaauwe Hoeve - 13.30 u
schieting voor bejaarden.
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u
'Echtpaar ot onpaar', toneel
MIDDELBURG
Kuiperspoort - Schilderijen
en tekeningen van Sander Littel.
Geop. di. t/m zat. 13.30-17 u en
donderdagavond 19-21 u. (tot 13
okt.)
BRUGGE
Memlingmuseum, Sint Jans
hospitaal - Pieter Pourbus
(1524-1584) meesterschilder (tot
30 sept.).
AMSTERDAM (ANP) - In
Amsterdam gaat medio
oktober een vakschool voor
schrijvers van start. Voor
lopig maximaal 35 leerlin
gen krijgen er cursussen in
de vakken dramaschrijven
en nieuwsschrijven, aldus
Edith Cohen, met schrijver
Fons Eickholt een van de
mensen achter deze oplei
ding met de naam 't Colo
fon.
Het is de bedoeling dat
de school in de toekomst
uitgroeit tot een volwaar
dige vakopleiding zoals die
al bestaat voor bij voor
beeld toneelspelers, film
makers, musici en derge
lijke. 't Colofon heeft geen
commerciële opzet. Cohen
meent dat op het gebied
van schrijven best iets te
onderrichten en te leren
valt. Er zijn al meer aan
meldingen dan er leerlin
gen geplaatst kunnen wor
den op de school, die voor
lopig wordt ondergebracht
in een gebouw in Amster
dam-Oost.
De leerlingen - een mid
delbare schoolopleiding
verdient de voorkeur -
moeten de cursuskosten
(maximaal 900 gulden per
jaar) zelf betalen. De mi
nisteries van WVC en On
derwijs en Wetenschappen
hebben gezegd geen subsi
die te geven. De vakschool
moet eerst resultaten to
nen, met andere woorden
schrijvers afleveren, was
volgens Cohen de bood
schap van beide departe
menten.
Vanuit de schrijvende
wereld is er steeds een roep
geweest om een school
voor schrijvers, zegt Co-
hen. Al in de tijd van God
fried Bomans is met onder
andere diens adviezen ge
tracht zo'n opleiding van
de grond te krijgen. Ro-
manschrij vers als Tessa de
Loo betreuren het dat er
geen vakschool is. Daar
naast hebben wetenschap
pers en scenarioschrijvers
gepleit voor een vakschool.
13.05 De klassieke top tien-
14.00 Vocaal recital. 14.35 In k* ifi
bezetting: Hagen Kwartet,
Beroemde soloconcerten.
van Schumann. 16.00 In de s
duw van de meesters. De W-ar 0
concerten van Crusell (2)- „fl-J
Woord in de middag.
Leonard Bernstein dirigeert r*
rikaanse muziek (2). 21.20 L-1
ma: Het goede leven, hot» fj;
22.25 Orgelconcert door Adria
Schuurman.
*515
Werken
Horizontaal en verticaal
dienen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
2 (4) eerste vrouw, 4 (2) lar
ve van de langpootmug, 6
(1) ekwator, 7 (3) opschud
ding, 8 (5) mak, 10 (12) toi
letgerei, 12 (1) Mohamme
daanse bijbel, 14 (9) onzin,
15 (11) maand, 16 (13) voch
tig, 18 (20) stroke (afk.), 20'
(18) dop op zuigfles, 22 (17)
aanlegplaats, 23 (19)
schrijflijn, 24 (21) troef
kaart, 26 (28) schel, 28 (26)
vloer, 30 (25) deemoedig, 31
(27) studeren, 32 (29) ge
meen.
'UtUl 'gg 'U3J
-a( 'lg 'Sirapau og 'uiapoq
'82 'iaq '92 'tan 'fZ 'taSsJ 'g2
'raSiajs 'zz 'uaads 0Z ''J)s
'81 ')eu '91 '1-ieeui gj '[Bril
-re/w 'uejon 'Zl 'uien '01
'uiej '8 'uue(e y, 'rseuaAa g
'ijauia f 'BAg z :2utssoido
f N031AAL&
ffifciOöRflFlE,
B®g<ZIEN
(Via AM-zender Hilversunj
NOS: 19.02 Nws voor buite";
ders. 19.02 Bulletin in het Ma» m
kaans-Arabisch. 19.10 Bune. ued
het Berbers. 19.20 Bulletin
Turks. 19.30 Bulletin in het bp«*
Sin;
-§ai(A afdulBBj 'ueui uea reeq 'japuo jaA
-ar 'sjqaaj niowv 'laiM '.ia[(adojd 'uaroi uba
uieer ';ad dam 'Sm^SaiiA [aSnajA 'uibbh