KH 'Koning Leopold slachtoffer van leugens' ONTDEK DE wmca m 'andaag Ontspannen Bowie maakt een pas op de plaats Ross en Summer klinken met de dag dommer EMUll Vakschool voor schrijvers in Amsterdam i:ima:kiiii'iF OPLOSSIN IRT 2 ook op Xaterdagavond nlNSDAG 25 SEPTEMBER 1984 I KRO: 7.00 Nws. 7.11 Echo-kort. 7.13 I Het levende woord. 7.21 Echo ("M I8.00 en 8.30 Nws. 8.20 Studiodiscus- Isie). 8.55 Postbus 900. NOS: 9.05 I NOS-sportief9.24 Waterstanden 1 9.30 Nws. KRO: 9.33 Als je haar 1 maar goed zit. 10.00 Zomersproeter I (10.30 Nws). 11.00 Ouder worden we allemaal (11.30 Nws). 11.33 Met An- I ne. 12.00 Kruispunt. Overh.voor HILVERSUM 3 DONNA SUMMER Britse schrijver Roger Keyes: Verraad theater exposities ^uske en Wiske: Het Delta-duel- fypie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler Even Piekeren Boes- bpticien zegt hs in de poppetjes agelijk heeft-ie Jportemonnee iters, brillenverkoper It, als er gestemd wordt Ier eventuele bijsturing |n het voorgenomen ka- aets-beleid, geen uitge leide informatie laat op avond kan worden ge- Iven. |De NOS is slecht te spre- In over de weigering van i/ro en Veronica. Een bordvoerder zei: „De erkelijke reden is dat vro's Televizier onze taak lil overnemen. Wij heb- ^n niets tegen actualitei- i-prgramma's van de I nroepverenigingen, maar I a de eerste plaats is Tele- Lzier verplaatst naar de Ier vroege avond en op de yeede plaats wordt de 3S beperkt in haar wet- Flijke opdracht, het geven |an ongekleurde informa- friest meegedeeld door Bert Hermans, directeur BRT-televisie. Hermans deelde ook nog nee, dat de BRT besloten Reeft alsnog mee te doen lan het gezamenlijke Europese satelliet-pro gramma. Er ontbreekt nu pog maar een belangrijk and in dit gezamenlijke broject van de Europese omroepen en dat is Frank- lijk. Verwacht wordt dat lok Frankrijk spoedig mee lal doen al is het maar Vanwege het culturele prestige. Il7.55 Meded.(NOS). AVRO: 18.0S |AVRO's radiojourn. 18.25 Topper: |van toen. 19.02 Pim Jacobs' pla- |tenscala. 19.45 Hollywood Boute Ivard. 20.03 Operette/musical. 21.02 |De tijdige dood (4), hoorspelserie 121.33 Even tussendoor. 22.01 |A VRO's sportpanorama. NOS |23.07 Met het oog op morgen. VA- IrA: 00.02 Elpee-tuin. 02.02 Groot |licht. 05.02 Truck. T3Z PAGINA GIDS 2 DE TIJDEN, dat elke nieu we David Bowie-elpee voor een kleine sensatie zorgde bij het platenkopend pu bliek, liggen al weer een tijdje achter ons. Toen was bet elke keer weer een ver rassing welk nieuw pak hij zou dragen en welke nieuwe wegen hij zou bewandelen. Uiterlijk timmert Bowie nog wel aan de weg, zoals in de video van 'Blue Jean', muzikaal gesproken lijkt Bowie sinds 'Let's dance' het extravagante imago afge legd te hebben. Zijn nieuwe elpee 'Tonight' is zelfs niets meer dan een ontspannen zangplaat, die niets noe menswaardigs toevoegt aan bet bestaande muzikale aanbod. En toch is 'Tonight' een van de beste Bowie-pla- ten geworden. David is een voortreffelijk zanger, die zich uitstekend in de sfeer van een nummer in kan le ven en er, als het om een cover gaat, een geheel eigen sfeer aan kan geven. Zo was 'Pin ups' indertijd een prachtig eerbetoon aan de vroegere beat-invloeden en zo kreeg 'Young Ameri cans', ook al door de bijdra gen van John Lennon, een een geheel eigen visie op de Beatles mee. Opvallendste cover op 'Tonight' is het Be ach Boys-nummer 'God only knows', dat een gedragen uitvoering krijgt en dat meteen een van de fraaiste nummers op de plaat is. Ook oud op 'Tonight' is de voor mijn onbekende Leiber- Stoller-compositie 'I keep forgetting'. Bowie ontkomt er niet aan mee te doen aan de huidige duetten-rage, waaraan min of meer gevestigde groothe den zich te buiten gaan. In het titelnummer gaat hij in de slag met Tina Turner en al is het resultaat niet we reldschokkend, het mistaat niet op deze plaat. 'Tonight' EINDREDACTIE WIM VAN LEEST en ook 'Don't look down' staan in het teken van de reggae. Laatstgenoemd nummer is meer een Steely Dan-achtige interpretatie van het genre, terwijl 'To night' een vrij rechtstreekse benadering van de Jamai- caanse muziek is. Bowie heeft zich niet bo venmatig ingespannen om materiaal voor zijn nieuwe elpee te schrijven. Naast de al genoemde covers staan er ook nog eens twee samen met Iggy Pop geschreven nummers op van 'Lust for life' ('Tonight' en 'Neigh bourhood threat'), terwijl 'Don't look down' afkomstig is van Pop's elpee 'New va lues'. Nieuw zijn 'Love of the alien' (waarin Bowie zijn 'space-image' nog eens op poetst), de single 'Blue jean', 'Tumble and twirl' (alweer samen met Pop geschreven) en 'Dancing with the big boys', dat met Pop en gita rist Carlos Alomar werd ge componeerd. 'Tonight' mag dan nieuwe impulsen ontberen, toch is de plaat als geheel zeer ge slaagd te noemen. Bowie zingt zeer energiek en de be geleiding is perfect zonder glad te zijn. Op het eerste David Bowie in een redelijk normaal kostuum. gehoor zou je kunnen zeg gen, dat 'Tonight' een te leurstelling is voor al die mensen, die Bowie zo graag als trendsetter bezig horen, maar de tijd zal leren, dat 'Tonight' een van zijn sterk ste platen is. Zelf draai ik bijvoorbeeld nog heel vaak 'Young Americans' terwijl die elpee indertijd werd af gedaan als een flirt met de blue eyed-Miami soul, die toen veel opgang maakte. Net als die plaat klinkt 'To night' en ook 'Let's dance' krachtiger dan bijvoorbeeld 'Lodger' of 'Heroes' waarop de aandacht te veel versnip perd wordt in het bijbenen van de muzikale ontwikke lingen. Want echt vernieuwend is Bowie nooit geweest. Wel was hij er steeds als de kip pen bij om de nieuwste ont wikkelingen op muziekge bied in zijn platen te ver werken en omdat die ont wikkelingen vaak door on bekende groepen op gang gebracht waren, leek het alsof Bowie ze zelf had be dacht. Op 'Tonight' is die preten tie weggevallen. Bowie po seert tegenwoordig in rede lijk normale kostuums en hij heeft inmiddels een prachtige carrière als acteur opgebouwd. Afgedaan heeft hij in geen geval. Daarvoor is hij nog steeds te in drukwekkend en bij vlagen te geniaal. Wim van Leest DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: John Cale, 27 september in Utrecht (Vredenburg) Dio, 20 oktober in Amsterdam (Eden- hal) Gun Club, 12 oktober in Eindhoven (Effenaar) Walling Souls, 29 september in Eind hoven (Effenaar) U2,30 oktober in Rotterdam (Ahoy) Chris de Burgh, 1 november in Utrecht (Vredenburg) Mike Oldfield, 1 november in Rotter dam (Ahoy) Golden Earring, 27 oktober in Acht maal <Den Thuur) Nits, 26 oktober in Tilburg (Noorder- ligt) Valerie Lagrange, 27 oktober in Til- burg(Noorderligt) Palais Schaumburg, 6 oktober in Rot terdam (Hal 4) Mink DeVille en Kajagoogoo, 5 okto ber in Den Bosch (Maaspoort) Sheila E. en Bronski Beat, 6 oktober in Den Bosch (Maaspoort) Everything but the girl, 31 oktober in Rotterdam (Doelen) 12.16 Uitz. V.D. LANDBOUW J NOS: 12.26 Meded. V. LAND-WN I TUINBOUW. 12.30 Nws. KRO 1 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10 Echo- politiek. 13.30 Nws. 13.33 Schoolra- I dio. 14.30 Nws. NOS: 14.33 Het ver I schijnsel collaboratie (1). TKUS 1 15.03 Nieuwsshow (15.33, 16."" 16.33, 17.00 en 17.36 Aktua. 154" 16.30, 17.30, 18.00 Nws). PP: Uitz. van de CP. Hum. Verb/ 1M» Het voordeel van de twijfel, l ny 19.00 TROS-klantenservice. Mm Nws. 20.03 Finale. 21.00 Om he' boek. TELEAC: 21.30 Let's swing herh. les 8. 22.00 Onderwijskun® (8). TROS: 22.30 Nws. 22.40 De wei ligt open (16), hoorsp.serie. 2Ji* Proeflokaal: De dood wacht op M onder mijn hoofdkussen. Nws. Ieder heel uur nws. VARA I RA's Lijn Drie. Drenthe en u ningen. Thema: Geld. NOS: V P De avondspits. VARA: Popc°n vanuit Groningen. 21.02 Moonaog -1 TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een g morgen met Lex van Delde» (8.00 Nws). 9.00 Continu kla®1, 10.00 Dresdner MusikfestsP^V muzikale documentaire. 11W j. certzaal. Opnamen van ner Musikfestspiele. jj^rV ER IS een tijd geweest, dat Diana Ross betekenis had voor de popmuziek. Met The Supremes was ze een van de paradepaardjes van de nog steeds onovertroffen Mo- town-sound en haar samen werking met Bernard Ed wards en Nile Rodgers van Chic op 'Diana' Iaat horen, dat ze een van de beste zan geressen in de moderne zwarte muziek kan zijn. Haar laatste elpees, en dus ook de nieuwe 'Swept away', laten echter een Diana Ross horen, die muziek maakt voor haar leeftijdgenoten en dat zijn veertigers. Boven dien zijn het veertigers die weg zijn van 'romantische sfeermuziek' en die zich weinig gelegen laten liggen aan moderne soulmuziek. Voor de soul heeft 'Swept away' dan ook geen enkele betekenis. Weliswaar leve ren Daryl Hall, Bernard Ed wards en Lionel Richie com positorische bijdragen en treffen we bij de begeleiders namen aan van mensen als Jeff Beck, Nile Rodgers, Bernard Edwards, Randy en Michael Brecker en Daryl Hall, maar echt jong klinkt het allemaal niet meer. Ken merkend daarvoor is het duet met Julio Iglesias in 'All of you', dat voor de lief hebbers misschien heel mooi is, maar dat eigenlijk niets meer met popmuziek van doen heeft. 'Swept away' is wat de hoes betreft een remake van 'Diana' uit 1980, terwijl de muziek eerder geschikt is voor een sjieke nachtclub dan voor een discotheek. Te kenend is ook dat het aan wijlen Marvin Gaye opge dragen 'Missing you' (ge schreven door Lionel Richie) vele malen zwakker is dan het zwakste nummer dat Gaye zelf ooit schreef. Diana Ross maakt voor de pop- en soulliefhebber over bodige platen. Het is niet an ders. DONNA SUMMER gold ooit als de onbetwiste disco- queen, die met veel sensueel gekreun en betrekkelijk weinig zang enorme hits scoorde. Na de elpee 'Bad girls' veranderde dat imago en ging Donna zich meer en meer op echt zingen toeleg gen. Aanvankelijk leverde dat nog redelijke platen op zoals de elpee 'Donna Summer' uit 1982, maar anno 1984 is Don na, getuige de elpee 'Cats without claws', afgezakt tot het peil van een iets meer dan middelmatige zangeres, die zich met heel matig ma teriaal amper staande kan houden. De titel van de nieuwe, door Michael Omartian ge produceerde elpee is wat dat betreft veel zeggend. Ner gens is Donna echt ondeu gend zoals vroeger en de scherpe kantjes zijn er van af. Een single als 'There goes my baby' is eigenlijk te oubollig om over te praten. Natuurlijk verkoopt Don na nog wel op grond van haar muzikale verleden, maar nog zo'n plaat en het is ver met haar gedaan. Nodig is dat niet, want met goed songmateriaal kan er best een goede plaat gemaakt worden, daarvoor heeft ze genoeg in huis. Wim van Leest Door Aad Jongbloed BRUSSEL - Heeft de Belgische koning Leopold, over leden op 25 september 1983, na de oorlog moeten aftre den vanwege leugens, die de Franse premier Paul Reynaud en de Britse oorlogsleider Churchill in 1940 rondstrooiden? Roger Keyes, zoon van een van de beste vrienden van Leopold, heeft daar 30 jaar lang een studie over gemaakt. En zijn conclusie in zijn juist verschenen 521 pagina's dik boek 'Outrageous Fortune' is: ja, de leugens kwamen de twee premiers toen goed van pas en de eminente Paul Henry Spaak maakte daar na de oor log dankbaar gebruik van om de Belgische vorst pootje te lichten. Volgens Keyes had Paul Reynaud een excuus nodig voor het feit dat het Franse le ger verrassend snel door de Duitsers verslagen werd. Op 28 mei 1940 gaf hij via de radio de Belgische koning daar me de de schuld van. Hij stelde dat Leopold zonder de Fransen te waarschuwen plotseling en geheel onnodig zijn troepen de opdracht had gegeven om zich over te geven om daarmee de weg vrij te maken voor de Duitsers naar Duinkerken. Dat was, volgens Keyes, de eerste leugen. Want Leopold had niet alleen de Fransen en de Britten gewaarschuwd dat hij met zijn troepen tegen de overmacht niet op zou kunnen, maar hij had ook alles in het werk gesteld om die weg naar Duinkerken zo te versperren dat de Britten zich uit de voe ten konden maken. Chruchill wist dat zijn Franse collega op 28 mei loog. Door admiraal Lord Keyes, vader van de schrijver en vriend van Leopold - was Churchill van uur tot uur op de hoogte gebracht van de ont wikkelingen in België en hij wist dus ook dat de Britse troepen via Duinkerken het vege lijf konden redden dank zij de inspanningen van de Belgen. Churchill prees Leo pold zelfs vanwege zijn inzet en hij verklaarde in het open baar onder de indruk te zijn van de inspanningen van de Belgische soldaten. Maar een week later, aldus Keyes, vond ook Churchill het politiek gezien beter een ander de schuld te geven van het Franse verlies en de eerloze aftocht van de Britten. Hij be sloot in navolging van Rey naud zich eveneens te bedie nen van een zondebok en de zondebok werd Leopold. In het Lagerhuis verklaarde Chur chill woordelijk: „Opeens, zonder welk overleg ook en zonder de minste waarschu wing, zonder advies in te win nen van zijn ministers, dus op eigen initiatief, zond koning Leopold een boodschap naar de Duitsers, waarin hij zijn le ger overgaf. Daarmee bracht hij onze troepen op het vaste land van Europa in een hope loze positie." De leugen ging een eigen le ven leiden. De Britse minister van Defensie, Lord Derby, puntte de verdraaiing van fei ten nog aan door de koning een 'meester in trouweloos heid en verraad' ter noemen. De toen 41-jarige Paul-Henry Spaak, premier van de uitge weken Belgische regering en toch al geen loyaal onderdaan van zijn koning, knoopte een en ander goed in de oren. Hoewel Spaak zonder twij fel geweten moet hebben dat Churchill de waarheid geweld aandeed, vooral ook omdat hij meerdere malen zelf admiraal Keyes ontmoet had, en daarbij niet alleen over koetjes en kalfjes gesproken zal hebben, heeft hij nooit enige moeite gedaan de leugen te weerleg gen. Ook Churchill, na de oor log er op aangesproken door Keyes in een poging recht te doen geschieden aan koning Leopold, vond het kennelijk niet nodig zijn leugen te her roepen om daarmee misschien de Belgische koning te redden en de politieke situatie in Bel gië te normaliseren. Paul-Henry Spaak, die na de oorlog de Belgische politiek voor een belangrijk deel zou bepalen en van 1957 tot 1961 secretaris-generaal van de NAVO zou worden, zag ken nelijk in de leugens een steun voor zijn pogingen zich te ont doen van Leopold als koning. Hij was een van de mensen, die het voortouw namen om de koning op 16 juli 1951 afstand te laten doen van de troon vanwege collaboratie met de Duitsers. Spaak sprak met re gelmaat over „hardnekkigheid van de koning aan te blijven, waardoor België vernietigd dreigde te worden", en hij liet de leugens van Reynaud en Churchill hun eigen rol ver vullen. Afgezien wat van Leopold in zijn relatie met de Duitsers gedurende de oorlog eventueel wel verweten kon worden zou de zaak er voor de vorst, aldus Keyes, wellicht heel anders uitgezien hebben als de leu gens ingeruild waren voor de waarheid. Maar zelfs de ko ning heeft nooit de moeite ge nomen de onwaarheden van mei 1940 aan te vechten, zoals hij over de hele koningskwes tie, die België jaren verdeeld heeft, tot op zijn sterfbed vorig jaar gezwegen heeft. 'Outrageous Fortune' door Ro ger Keyes, Uitg.Seeker. Prijs 15,- GOES Grand Theater - 20 u. Carmen, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Erotiek in het fitness cen trum, 18 j. 20 u. Indiana Jones, a.l. 20 u. Police academy, a.l. 20 u. De schorpioen, 12 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u Jacht op Tiroler slippertjes, 16 j. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Police academy, a.l. 20 u. Escape trom the Bronx, 16 VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Police Academy, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Yentl, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Romancing the stone. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u Against all odds. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Erotica. Rubens - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Conan, the destroyer. Slnjoor - 12,14, 16,18, 20en 22 u. Lassiter. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Alphabet City. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Siege. Quellin II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Monthy Python and the holy grail. Quellin III - 12,14, 16, 18, 20 en 22 u. An American werewolt in London. Astra - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Hardly working. Astrid - 12,14,16,18 en 20 u. De Aristokatten. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u, Hollywood high. Savoy 12,14,16,18, 20 en 22 u. Naakt Duitsland Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30u. Blood Feud. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The shining. Ambassades-Club III - 11.45,14, 16.30,19 en 21.30 u. Yentl. Ambassades-Club IV - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The bounty. Festa - 13,15,17,19 en 21 u Bad boys. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The exorcist. Tljl - 12,14,16,18, 20 en 22 u Johnathan Livingston seagull. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Bachelor party. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 en 22.30 u. Police academy Gulden Vlies 2 20 u. Scandalous. 22,30 u. It you could see what I hear. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Harry and son. Memling 20, 20 en 22.30 u. Indiana Jones Rembrandt 20 u. Jungle worriors. HULST De Blaauwe Hoeve - 13.30 u schieting voor bejaarden. ST. NIKLAAS Stadsschouwburg - 20 u 'Echtpaar ot onpaar', toneel MIDDELBURG Kuiperspoort - Schilderijen en tekeningen van Sander Littel. Geop. di. t/m zat. 13.30-17 u en donderdagavond 19-21 u. (tot 13 okt.) BRUGGE Memlingmuseum, Sint Jans hospitaal - Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder (tot 30 sept.). AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam gaat medio oktober een vakschool voor schrijvers van start. Voor lopig maximaal 35 leerlin gen krijgen er cursussen in de vakken dramaschrijven en nieuwsschrijven, aldus Edith Cohen, met schrijver Fons Eickholt een van de mensen achter deze oplei ding met de naam 't Colo fon. Het is de bedoeling dat de school in de toekomst uitgroeit tot een volwaar dige vakopleiding zoals die al bestaat voor bij voor beeld toneelspelers, film makers, musici en derge lijke. 't Colofon heeft geen commerciële opzet. Cohen meent dat op het gebied van schrijven best iets te onderrichten en te leren valt. Er zijn al meer aan meldingen dan er leerlin gen geplaatst kunnen wor den op de school, die voor lopig wordt ondergebracht in een gebouw in Amster dam-Oost. De leerlingen - een mid delbare schoolopleiding verdient de voorkeur - moeten de cursuskosten (maximaal 900 gulden per jaar) zelf betalen. De mi nisteries van WVC en On derwijs en Wetenschappen hebben gezegd geen subsi die te geven. De vakschool moet eerst resultaten to nen, met andere woorden schrijvers afleveren, was volgens Cohen de bood schap van beide departe menten. Vanuit de schrijvende wereld is er steeds een roep geweest om een school voor schrijvers, zegt Co- hen. Al in de tijd van God fried Bomans is met onder andere diens adviezen ge tracht zo'n opleiding van de grond te krijgen. Ro- manschrij vers als Tessa de Loo betreuren het dat er geen vakschool is. Daar naast hebben wetenschap pers en scenarioschrijvers gepleit voor een vakschool. 13.05 De klassieke top tien- 14.00 Vocaal recital. 14.35 In k* ifi bezetting: Hagen Kwartet, Beroemde soloconcerten. van Schumann. 16.00 In de s duw van de meesters. De W-ar 0 concerten van Crusell (2)- „fl-J Woord in de middag. Leonard Bernstein dirigeert r* rikaanse muziek (2). 21.20 L-1 ma: Het goede leven, hot» fj; 22.25 Orgelconcert door Adria Schuurman. *515 Werken Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 2 (4) eerste vrouw, 4 (2) lar ve van de langpootmug, 6 (1) ekwator, 7 (3) opschud ding, 8 (5) mak, 10 (12) toi letgerei, 12 (1) Mohamme daanse bijbel, 14 (9) onzin, 15 (11) maand, 16 (13) voch tig, 18 (20) stroke (afk.), 20' (18) dop op zuigfles, 22 (17) aanlegplaats, 23 (19) schrijflijn, 24 (21) troef kaart, 26 (28) schel, 28 (26) vloer, 30 (25) deemoedig, 31 (27) studeren, 32 (29) ge meen. 'UtUl 'gg 'U3J -a( 'lg 'Sirapau og 'uiapoq '82 'iaq '92 'tan 'fZ 'taSsJ 'g2 'raSiajs 'zz 'uaads 0Z ''J)s '81 ')eu '91 '1-ieeui gj '[Bril -re/w 'uejon 'Zl 'uien '01 'uiej '8 'uue(e y, 'rseuaAa g 'ijauia f 'BAg z :2utssoido f N031AAL& ffifciOöRflFlE, B®g<ZIEN (Via AM-zender Hilversunj NOS: 19.02 Nws voor buite"; ders. 19.02 Bulletin in het Ma» m kaans-Arabisch. 19.10 Bune. ued het Berbers. 19.20 Bulletin Turks. 19.30 Bulletin in het bp«* Sin; -§ai(A afdulBBj 'ueui uea reeq 'japuo jaA -ar 'sjqaaj niowv 'laiM '.ia[(adojd 'uaroi uba uieer ';ad dam 'Sm^SaiiA [aSnajA 'uibbh

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19