Canter met ingespoten dieselmotor
Yugo 45 als mini-bestel voor f7.773
CORKS ROUTE
N I E
Audi 90 ook als Quattro
kleii
076-231
WILTU
VERDER
KOMEN
IN BEDRIJF!
OF
BEROEP?
0BHEEBE
IfjEHHSSB
E
PRIJZEN VAN OPEL KADETT
Maestro zonder achterbank
Grotere vraag
naar sportwagens
KORT
NIEUWS
Met Vespa-
scooter verbruikt
van 1 op 46
Lagedruk
gasdempers
vanKoni
Fiesta S
gewijzigd
Space Wagon
met vierwiel-
aandrijving
VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1984
OP WEG
nP!STEM VAN VRIJP
Natuur- Een
geneeskunde i tre
Tuinaanleg
Boekhouder
Administratief medt
Produktiekral
machinebed
18 jaar of 01
Stratenmd
Kwantum-Hallen-
Hago NederU
Hago Nederi<
teSs'30-'200
Part-time hulp
1e kapster
240,- p. dag
Opheffii
•.i&y 4250'-Tei-
Motor start vlot na
aansluiting op stroom
EINOREDAKTIE LEON KRlJNfm
NIJMEGEN - De periode
breekt binnenkort weer aan
dat vooral wat oudere diesel
motoren 's morgens startpro
blemen hebben.
Wanneer de 'zelfontsteker'
eenmaal loopt, heeft men in
de loop van de dag in de regel
geen problemen meer met
starten. Het motorblok blijft
dan voldoende 'warm' om de
diesel vlot te laten starten.
In Scandinavië, Oostenrijk
en b.v. Zwitserland heeft
men al geruime tijd een op
lossing gevonden voor het
traag starten en onregelma
tig lopen van de motor tij
dens de eerste gebruiksfase.
In die koude landen wordt
het motorblok dan aangeslo
ten op elektrische stroom.
Door een speciale constructie
met aan het eind van de
elektrische draad een z.g.
verwarmingselement, ver
warmt dan een aantal uren
het blok.
Als de wagen in een gara
ge kan worden geplaatst of
vlak naast het huis staat in
een beschermde ruimte, kan
met behulp van een tijdklok
deze motorverwarming op
ieder moment worden inge
schakeld. Aan 2 uur stroom
Deze stroomkabel met verwarmingselement voorkomt,
zeker bij diesel-, maar ook bij benzine motoren, tijdens
de koude wintermaanden startproblemen.
heeft de motor voldoende om
lekker opgewarmd te zijn
waardoor starten geen pro
blemen meer oplevert.
Doordat onder de motor
kap de temperatuur aange
naam is, loopt de motor ook
direct veel mooier rond, ver
bruikt tijdens de eerste kilo
meters beduidend minder
brandstof, terwijl ook de ka
chel vrijwel direct een aan
gename warmte gaat afleve
ren.
De in het buitenland ge
bruikte apparatuur is vrij
kostbaar en daardoor in Ne
derland niet zo gevraagd.
Toch komt er voor ons land
een apparaat beschikbaar
dat aan alle wensen van de
gebruiker voldoet en bedui
dend minder geld kost. Het
Nijmeegse Automobielbe
drijf Van Laar (al 50 jaar
vertrouwd met Mercedes
Benz-produkten) heeft een
'Motor Econoom' getest in de
vriesruimte van Blokland
Vriesveen. Ruim 13 uur
stond een wagen met een
van-huis-uit al slecht lopen
de dieselmotor, bij 5 graden
boven nul was de motor al
moeilijk te starten, in een
vriesruimte bij een tempera
tuur van min 22 graden.
De 'Motor Econoom' was
deze tijd ingeschakeld en een
korte draai van de contact
sleutel was voldoende om de
diesel aan de gang te krijgen.
„Voor ons aanleiding", zegt
de heer Appels, „om dit sim
pel te monteren apparaat op
de markt te brengen. Voor
een bedrag van ƒ375.- (excl.
BTW) is de stroomkabel met
verwarmingselement en
aansluitpunt op de wagen,
beschikbaar"
De Canter FE 60 van Mitsubishi heeft een direct ingespoten dieselmotor gekregen.
SASSENHEIM - Dit najaar
komt een nieuwe versie van de
Canter FE 60; een van de be
drijfswagens uit het Mitsubis-
hi-programma.
Deze vrachtwagen, met een
totaal gewicht van 6000 kg en
een eigen gewicht (chassis/ca
bine) van 1845 kg, is uitgerust
met een direct ingespoten die
selmotor. Deze 4-cilinder
krachtbron, met een inhoud
van 3,3 liter, levert een vermo
gen van 90 pk (66 kW) bij 3500
Eind september levert importeur Gremi Auto-Import de Yugo 45 ook als kleine bestelwa
gen: dus zonder achterbank, gladde laadvloer en ongeblindeerde zijruiten.
GRONINGEN - Ook van de Joegoslavische
Yugo 45 is een bestelwagen versie verschenen.
Deze wagen, zonder achterbank en met gladde
laadvloer, behoort met een prijs van ƒ7.773.-
tot een van de laagst geprijsde wagens in deze
catagorie.
De Yugo 45 bestel is afgeleid van de persone-
newagen Yugo 45 E. De wagen is zodoende uit
gerust met de 4-cilinder 903cc motor die de
voorwielen aandrijft. De topsnelheid ligt op
135 km/u. Het brandstofverbruik zal in de
praktijk uitkomen op rond 1 op 12.
In standaard uitvoering is de wagen voor
zien van een gelaagde voorruit, wis/was in
stallatie op de achterruit, 3-punt rolgordels,
benzinetankslot, mistachterlicht en o.a. ra-
diaalbanden 145 SR-13.
Het toegestane aanhangwagengewicht is 750
kg; max. massa beladen voertuig 1150 kg;
laadvermogen 456 kg. De laadruimte is 113 cm
lang, 125 cm breed en 95 cm hoog.
ROTTERDAM - De nieuwe
Opel Kadett, waarvan de in
troductie geruime tijd uitge
steld moest worden door de
langdurige metaalstaking in
West-Duitsland, komt binnen
enkele dagen in flinke aantal
len naar ons land.
De nieuwe Kadett wordt le
verbaar in vijf basiscarrosse
rie-vormen: De 3- en 5-deurs
modellen met een achterdeur
die tot aan de achterbumper
reikt, en de 3- en 5-deurs com
binatiewagens, bekend als de
'caravan'.
De serie wordt afgerond met
een bestelwagen.
De motorkeuze bestaat uit
een 1,2 liter, een 1,3 liter en 1,6
liter benzine, een 1,6 liter die
sel en een krachtige 1,8 liter
voor de sportieve GSi.
Kort voor de introductie zijn
de prijzen vastgesteld. De
goedkoopste Kadett (de 3-
deurs 1.2 S) gaat 18.530,- kos
ten, de 3-deurs LS met 1300
motor 19.642,- en de 3-deurs
1.6 liter ƒ20.668,-. De goed
koopste GSi heeft een prijs
van ƒ31.474,-. De 5-deurs uit
voeringen gaan gemiddeld
rond 700,- meer kosten.
De Kadett diesel start met
een prijs van 22.442,- voor de
LS 3-deurs en de 3-deurs Ka
dett Caravan gaat 20.820,-
kosten.
De prijslijst van de Kadett
is duidelijk afgestemd op de
Ford Escort; de wagen die en
kele maanden geleden voor
het eerst sinds vele jaren de
Kadett als de meest verkochte
personenwagen in ons land
wist te verdringen.
GOUDA - Van de Austin Maestro is een goedkopere Van-versie
verschenen.
Van de uitvoering met een 1.3 liter motor is nu ook een Com
mercial beschikbaar, die f- 15.290.- inclusief BTW gaat kosten.
In vergelijking met de gewone Maestro mist deze Austin de
achterbank en de hoedenplank. Daarvoor in de plaats is een
gladde laadvloer gekomen met een laadvermogen van 450 kg.
Deze z.g. bedrijfswagen is de goedkoopste uitvoering in het
Maestro programma. De minst duur geprijsde Maestro in per
sonenwagenuitvoering kost f-17.500.-.
omw/min. De toepassing van
de nieuw direct ingespoten
dieselmotor, gecombineerd
met een synchromesh 5-bak en
een bandenmaat van 7.00 R 16,
levert een brandstofbesparing
van 8 procent op.
Het chassis van de Canter
FE 60 meet 577 x 200 cm, ter
wijl de maximale opbouw-
lengte 4,88 meter bedraagt bij
een wielbasis van 3,28 meter.
De nieuwe wagen heeft een 2
meter brede cabine die plaats
biedt aan 3 personen.
De drie nieuwe versies van
de Canters van 3500 tot 6000 kg
GVW, staan alsvolgt op de
prijslijst: chassis/cabine FE 46
ƒ35.100.-; chassis/cabine FE
55 35.800.- en chassis/cabine
FE 60 37.000.-. De FE" 60 met
gesloten opbouw en laadklep
gaat 55.890.- kosten.
Het komend najaar zal het
Mitsubishi-bedrijfswagenpro-
gramma nog verder uitgebreid
worden, terwijl in de loop van
volgend jaar de zwaardere
Canters (9 tot 14 ton) met
frontstuur zijn te verwachten.
LEUSDEN - Porsche gaat,
omdat de vraag naar nieuwe
wagens niet direct beant
woord kan worden, de dag-
produktie aanzienlijk verho
gen.
Van de typen 911 en 928
worden tegenwoordig 85 wa
gens per dag gemaakt. Dit
aantal is te laag om de vraag
te beantwoorden. Begin vol
gendjaar moet de dagproduk-
tie tot 120 verhoogd zijn. Dit
kan o.a. bereikt worden door
een twee ploegendienst in te
voeren en de capaciteit van de
lakstraat te vergroten.
Met Audi in Neckarsulm
worden besprekingen gevoerd
om tot produktieverhoging
van de modellen 924 en 944 te
komen.
Ook met de Britse sportau
toproducent Lotus gaat het
voor de wind. Nanadt in 1982
nog verlies was gelefen, werd
1983 afgesloten met een winst
van 275.000. De produktie
van Lotus sportwagens steeg
ten opzichte van 1982 met 110
stuks tot 660 eenheden. Voor
dit jaar is een produktie ge
pland van 800 auto's. Van de
totale produktie gaat 37 pro
cent naar de Amerikaanse
markt.
Om aan de record-vraag
over de gehele wereld te vol
doen, zal Jaguar Cars, de Brit
se fabrikant van sedans en
sportwagens, de produktie
sterk uitbreiden: van 32.000
naar 36.000 wagens per jaar.
Vooral in Amerika en Duits
land is de vraag groot. Gedu
rende de eerste zeven maan
den van 1984 steeg de verkoop
met 65 procent en werd in deze
periode evenveel verkocht als
gedurende de laatste 3 jaar in
12 maanden.
Naar de mening van de Ne
derlandse Vereniging van
Wegenbouwers en de ANWB
moet de weggebruiker meer
betrokken worden bij het sig
naleren van onvoldoende
wegonderhoud. In een bro
chure „De weg is ook van U"
krijgt de weggebruiker te zien
wat een goede of slechte weg
is en waar hij/zij eventueel
een klacht moet deponeren.
De brochure is gratis bij
ANWB kantoren af te halen.
Bij de Nederlandse vesti
ging van Scania te Zwolle is
de 25.000ste truck van de band
gekomen. Sinds 1964 worden
de auto's bestemd voor Neder
land, België, Luxemburg,
Frankrijk, Duitsland en Italië
in Zwolle geassembleerd.
General Motors begint tij
dens de herfst met de bouw
van een nieuwe fabriek in de
omgeving van Fort Waine in
Amerika. In 1968 hoopt men
dat de eerste bestelwagens uit
dit nieuwe complex zullen ko
men.
Het tweede kwartaal van
1984 heeft bij VW een aan
zienlijk verlies gebracht. De
staking in de Duitse metaalin
dustrie is daaraan schuldig.
Tegenover de winst van DM
51 miljoen in het eerste kwar
taal, staat nu een negatiefcij-
fer van DM 213 miljoen voor
de tweede periode van 3
maanden. Tijdens de 50 dagen
durende staking bedroeg het
produktieverlies bij VW
160.000 wagens oftewel een'
omzetdaling van DM 2,8 mil
jard.
Batavus Intercycle B.V.
heeft dfe produktie van brom
fietsen gestaakt.
In de Suzuki-fabriek in
Iwata is de 500.000 Suzuki
vierwielaangedreven terrein
wagen van de banmd geko
men. Het respectabele aantal
van een half miljoen geprodu
ceerde auto's met vierwiel-
aandrijving werdf in 14 jaar
en 5 maanden gerealiseerd.
Een wetswijziging in West
Duitsland moet er voor gaan
zorgen dat jaarlijks aan het
verkeer deelnemende auto's
gecontroleerd kunnen worden
op de uitlaatgassen. De nieu
we wet moet per 1 januari 1985
in werking treden.
De nieuwe Audi 90 heeft alleen 5-cilinder motoren onder de kap.
LEUSDEN - Audi heeft dit
najaar in het gehele program
ma wijzigingen en aanvullin
gen aangebracht. Nadat eer
der uit de fabrieken in Ingel-
stadt het nieuws kwam rond
de wat veranderde Audi 80,
ditmaal wordt de sluier opge
licht rond de nieuwe „90"-se-
rie. Gelijktijdig ook belangrij
ke uitbreidingen in het Quat
tro gebeuren, terwijl tevens de
Coupé GT een 'opfrisbeurt'
kreeg.
Om het totale Audi aanbod
overzichtelijker te maken is er
tussen de Audi 80 en de Audi
100 nu de „90" gekomen. Wordt
de „80" alleen met 4-cilinder
motoren geleverd, voor de „90"
is uitsluitend de 5-cilinder be
schikbaar.
De Audi 90 wordt in 3 ver
sies uitgebracht: twee met
voorwielaandrijving en een
met aandrijving op alle vier de
wielen. De eerste twee versies
beschikken over motoren van
respectievelijk 115 pk/85 kW
en 136 pk/100 kW. De vierwiel
aangedreven Quattro kan al
leen worden uitgerust met de
laatste motor. Alle wagens
hebben standaard een 5 ver
snellingsbak.
De kleine 5-cilindermotor
heeft in vergelijking met het
naaste verleden geen wijzigin
gen ondergaan; de 2,2 liter is
wel grondig onder handen ge
nomen. Een vergrote boring
bij een gelijke slag, een spe
ciaal gevormd uitlaatspruit
stuk, een verhoogde compres
sie en o.a. luchtommantelde
verstuivers van het K-Jetro-
nic inspuitsysteem,hebben het
nominale toerental verlaagd
van 5900 tot 5700 t/m en het
maximum koppel verhoogd tot
186 Nm bij 3500 t/m.
Terwijl de Audi 90 met de
kleine 5-cilinder 187 km/u snel
is, bereikt de grotere 5-cilin
der een top van 200 km/u.
Daarmee is de wagen even
snel als de Audi Quattro.
Behalve in de 80- en in de
90-serie, heeft Audi nu ook in
de 200 een Quattro. Voor deze
uitvoering kon de bestaande
motor zonder noemenswaar
dige veranderingen worden
overgenomen. De achteras
werd voor deze Quattro op
nieuw geconstrueerd.
Bij deze Quattro gebruikt
Audi op de achteras voor het
eerst een op zij krachten rea
gerende remkrachtregelaar.
Deze reduceert de remdruk op
de achteras bij het remmen in
bochten zo sterk, dat een over
matig remmen van het ontlas
te achterwiel aan de binnen-
kaht van de bocht wordt voor
in
komen. Standaard is de wa
gen, die een top heeft van 230
km/u en van 0 naar 100 km/u
in amper 8 seconden accele
reert, voorzien van het anti-
blokkeersysteem.
De veranderingen aan de
Audi Coupé GT zijn niet onbe
langrijk. De luchtweerstand is
b.v. teruggebracht tot een
waarde van Cw 0,36. Dat werd
bereikt door de radiatorgrill
licht achteroverhellend te
plaatsen en de voorbumper en
de knipperlichten in een flinke
voorspoiler te integreren. Het
geheel loopt tot opzij aan de
wielkasten door. Aan de ach
terzijde loopt de achterplaat
met geïntegreerde bumper
eveneens door tot aan de wiel
kasten. Verbrede dorpelpro
fielen en aërodynamische
wielkappen hebben eveneens
tot een verbeterde aërodyna
mica bijgedragen.
Door de geringere lucht
weerstand en de vergroting
van het motorvermogen tot
136 pk/100 kW, is de maxi
mumsnelheid van de Coupé,
die ook een nieuw dashbord
kreeg, gestegen van 196 naar
202 km/u. Tegelijkertijd kon
het brandstofverbruik in de
stad met één liter tot 12 liter
per 100 km worden verlaagd.
TILBURG - De scooter begint
langzamerhand weer wat ter.
rein te winnen. Steeds mee
merken keren zodoende weer
op de Nederlandse markt -<|-t
in de 50-tiger jaren een gro|f
variatie aan scooters liet zie„
- terug.
Ondanks de geringe belang,
stelling die vooral in de 70-t
ger jaren voor dit vervoer,
middel bestond, is de Vespa
altijd present gebleven. Be.
grijpelijk dat in de periode da!
de scooter weer in opkomst is
juist de Italianen hun nieuw!
ste versies weer naar ons land
sturen.
Importeur Nedespa in Til-
burg heeft daardoor ook „hef
nieuwe brein op twee wielen
de Vespa PK 125 S Automat!
ca, naar Nederland kunnen
halen.
Deze 'zelfdenkende' scooter,
is erg eenvoudig te bedienen
De eencilinder tweetakt motor
met elektronische ontsteking
is goed voor een maximum
snelheid van 83 km/u en ver
bruikt gemiddeld 1 op 46. De
prijs van de Vespa-automaat
bedraagt 3.899.-.
OUD-BEIJERLAND - Lage
druk gasdempers, die bij nor?
maal rijden het nodige comi
fort bieden, maar als de motor
krachtig wordt aangepakt eiij
er sportief met de wagen
wordt gestuurd, ook perfect
hun werk doen, zijn de nieuw,!
ste vinding van Koni.
Deze lagedruk gasdemper:
die door middel van een knop
verstelbare dempingskrach
ten hebben, blijken in de
praktijk geschikt voor toepas
sing in combinatie met dc
door de auto-industrie vee!'
gebruikte McPherson wielop
hanging.
De demper wordt in de 0-
afstelling (normaal rijden) ge
leverd en heeft een continu!
variabele verstelmogelijkheid
van ongeveer 100 procent. Op
eenvoudige wij ze is de knop te
verdraaien.
Ford monteert de dempers I
prijs rond 360.- per stuk) ah
bij eerste montage op de snelle'
Mustang. Voor de nieuwe
Mercedes 190 en de Ford Sier
ra XR 4i zijn ondertussen op|,
vervangingssets beschikbaar,".
Voor de Mercedes 190 is te
vens een wegliggingsset of kip
(prijs 2.125.-) ontwikkeld.
Deze set bestaat uit 2 Koni
tweepij ps lagedruk inbouwi
patronen (natuurlijk met ver-1
stelknop) voor de vóórzijde en
twee hogedruk verstelbare
gasdempers voor de achterzij
de met 4 speciaal door Koni
ontwikkelde veren, waarmee
de rij hoogte met ongeveerd
mm wordt verlaagd.
AMSTERDAM - Voor de Ford
Fiesta, waarvan al meer dan
3,3 miljoen stuks zijn ge||
bouwd, is een verbeterde S-„
versie geïntroduceerd.
De wagen wordt nu uitge-3
rust met een in Ghia-stijl uit-n
gevoerd dashboard dat 4 ver
stelbare luchtroosters heeften
een toerenteller. Nieuw stuur
wiel, bredere banden, andere
bekleding en een multifunc
tioneel digitaalklokje zija
eveneens in de S-versie te vin-'
den.
Aangepaste wielophanging-
een 5-versnellingsbak, motor
keuze uit 50 pk (37 kW) en 68
pk (51 kW), behoren eveneenss
tot het pakket van de Fiesta S.
Afhankelijke van de keus uit
een llOOcc of een 1300cc mo
tor,liggen de topsnelheden
respectievelijk op 145 en 1®
km/u. De prijzen zijn respec-
tievelij k 19452.- en 21.076."
In de Fiesta-modellenseriei
voor 1985 zijn verder de voH
gende veranderingen
bracht: de 1.3 liter CVH-m"',
tor is nu ook voor de Fiesta
Ghia leverbaar. Daarnaast
hebben alle 1.0 liter modellen'
eenvacuümbekrachtiger op
remsystemen gekregen.
SASSENHEIM - Van de Mi<-
sibishi Space Wagon zal begin
volgend jaar ook een 4x4 uit
voering worden uitgebracht
In Japan is deze 'terrein®3'
gen' - waarvan de bodemvfl)'
heid tot 17 cm is vergroot -
enige tijd op de weg. Doorda
het totaalgewicht van de ®a'
gen is toegenomen (ook
lengte is 12 cm vergrt
wordt de Space Wagon alk
met een 2 liter motor gelever
Deze krachtbron levert 20 P
meer dan de normale motor e
komt nu uit op 110 pk.
De Space Wagon met vier
wielaandrijving heeft
zondere versnellingsbak. D°°
naast de normale transm)sS'
ook nog een "tussenbak
plaatsen met 2 reduktiesw
pen, kan de bestuurder
liefst 12 versnellingen lijezen-
Wilt u doorgroe|
gewoon eens weten 1
Leergang Bedrijfsvod
nodig is. Inzicht in l
O
heei
In! cursus tel. 076-652668. nee'
Heeft U een karwei of klus
bel de karwei-bus
K. van Langeveld, onder
houd en reparatie van tim
mer, metsel en voegwerk.
Vrijblijvend prijsopgave.
Tel. 01666-3586.
en tuinonderhoud. Te!
076-877286.
voor verzorging van admi
nistratie en aangiftebiljet
ten. Slagboom, Marijke
Meustraat 100, Breda, te!
134282, b.g.g. 411013.
HAF
zoe
sen
Te!
Sch
voo
016
DIS
erv.
wer
cott
NET
aan
gev
Parttime. Schriftelijke sollicitatiJ
8avelselaan 1414834 TA Breda
Vrijwel dagelijks adverteren wij
aantal vacatures. Toch hebben
kort aan uitzendkrachten, o.a.:
ook zonder ervaring.
Het betreft hier werk voor enkele
Wil je werken in 2- of 3-ploege
Nu volop werk bij Stuwa Uitze:
Bergenstraat, Breda. Tel 076-13"!
Breng wel een legetimatiebewijs
Gevr.
met papieren. Br.ond.nr.932373.
zoekt oproephulpkrachten voorj
Verkoopervaring vereist.
één van Nederlands grootste
zoekt met spoed mannelijk persr
öe zaterdag. Nachtwerk tusse
"achten en zaterdag tussen 0$
Geld 4 uur per zaterdag. Bijv
"ie- Te! in! bij de heer van -
416337 alleen tussen 14.00-17.0<|
WIJ zoeken iemand die 's
^ergens om ±10 uur
werkzaamheden voor ons
«an verrichten. Moet in be-
zijn van brommer.
?evr, meisje, ±16-17
Laar. spar A. Voermans,
'eteringenstraat 6, Breda.
Gevraagd
evt.
part-time. Br.o.nr.
4^-7, HHI l—HUW.
'44713 v.d. blad.
^«ik-.Fu»- of parttime.
Hectors, in Novotel
Niët beiiJn30 °f 14 00 UUr'
itJ Bred,
317
DIE
kne
^eei onze voorraad grootmoei
Gev
sL°?TERSE vuursteen-
stoio„ren 2 vuursteenpi-
jn°'en. allen anno 1800. 5
Par
en
kas!
Der