Canter met ingespoten dieselmotor Yugo 45 als mini-bestel voor f7.773 CORKS ROUTE N I E Audi 90 ook als Quattro kleii 076-231 WILTU VERDER KOMEN IN BEDRIJF! OF BEROEP? 0BHEEBE IfjEHHSSB E PRIJZEN VAN OPEL KADETT Maestro zonder achterbank Grotere vraag naar sportwagens KORT NIEUWS Met Vespa- scooter verbruikt van 1 op 46 Lagedruk gasdempers vanKoni Fiesta S gewijzigd Space Wagon met vierwiel- aandrijving VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1984 OP WEG nP!STEM VAN VRIJP Natuur- Een geneeskunde i tre Tuinaanleg Boekhouder Administratief medt Produktiekral machinebed 18 jaar of 01 Stratenmd Kwantum-Hallen- Hago NederU Hago Nederi< teSs'30-'200 Part-time hulp 1e kapster 240,- p. dag Opheffii •.i&y 4250'-Tei- Motor start vlot na aansluiting op stroom EINOREDAKTIE LEON KRlJNfm NIJMEGEN - De periode breekt binnenkort weer aan dat vooral wat oudere diesel motoren 's morgens startpro blemen hebben. Wanneer de 'zelfontsteker' eenmaal loopt, heeft men in de loop van de dag in de regel geen problemen meer met starten. Het motorblok blijft dan voldoende 'warm' om de diesel vlot te laten starten. In Scandinavië, Oostenrijk en b.v. Zwitserland heeft men al geruime tijd een op lossing gevonden voor het traag starten en onregelma tig lopen van de motor tij dens de eerste gebruiksfase. In die koude landen wordt het motorblok dan aangeslo ten op elektrische stroom. Door een speciale constructie met aan het eind van de elektrische draad een z.g. verwarmingselement, ver warmt dan een aantal uren het blok. Als de wagen in een gara ge kan worden geplaatst of vlak naast het huis staat in een beschermde ruimte, kan met behulp van een tijdklok deze motorverwarming op ieder moment worden inge schakeld. Aan 2 uur stroom Deze stroomkabel met verwarmingselement voorkomt, zeker bij diesel-, maar ook bij benzine motoren, tijdens de koude wintermaanden startproblemen. heeft de motor voldoende om lekker opgewarmd te zijn waardoor starten geen pro blemen meer oplevert. Doordat onder de motor kap de temperatuur aange naam is, loopt de motor ook direct veel mooier rond, ver bruikt tijdens de eerste kilo meters beduidend minder brandstof, terwijl ook de ka chel vrijwel direct een aan gename warmte gaat afleve ren. De in het buitenland ge bruikte apparatuur is vrij kostbaar en daardoor in Ne derland niet zo gevraagd. Toch komt er voor ons land een apparaat beschikbaar dat aan alle wensen van de gebruiker voldoet en bedui dend minder geld kost. Het Nijmeegse Automobielbe drijf Van Laar (al 50 jaar vertrouwd met Mercedes Benz-produkten) heeft een 'Motor Econoom' getest in de vriesruimte van Blokland Vriesveen. Ruim 13 uur stond een wagen met een van-huis-uit al slecht lopen de dieselmotor, bij 5 graden boven nul was de motor al moeilijk te starten, in een vriesruimte bij een tempera tuur van min 22 graden. De 'Motor Econoom' was deze tijd ingeschakeld en een korte draai van de contact sleutel was voldoende om de diesel aan de gang te krijgen. „Voor ons aanleiding", zegt de heer Appels, „om dit sim pel te monteren apparaat op de markt te brengen. Voor een bedrag van ƒ375.- (excl. BTW) is de stroomkabel met verwarmingselement en aansluitpunt op de wagen, beschikbaar" De Canter FE 60 van Mitsubishi heeft een direct ingespoten dieselmotor gekregen. SASSENHEIM - Dit najaar komt een nieuwe versie van de Canter FE 60; een van de be drijfswagens uit het Mitsubis- hi-programma. Deze vrachtwagen, met een totaal gewicht van 6000 kg en een eigen gewicht (chassis/ca bine) van 1845 kg, is uitgerust met een direct ingespoten die selmotor. Deze 4-cilinder krachtbron, met een inhoud van 3,3 liter, levert een vermo gen van 90 pk (66 kW) bij 3500 Eind september levert importeur Gremi Auto-Import de Yugo 45 ook als kleine bestelwa gen: dus zonder achterbank, gladde laadvloer en ongeblindeerde zijruiten. GRONINGEN - Ook van de Joegoslavische Yugo 45 is een bestelwagen versie verschenen. Deze wagen, zonder achterbank en met gladde laadvloer, behoort met een prijs van ƒ7.773.- tot een van de laagst geprijsde wagens in deze catagorie. De Yugo 45 bestel is afgeleid van de persone- newagen Yugo 45 E. De wagen is zodoende uit gerust met de 4-cilinder 903cc motor die de voorwielen aandrijft. De topsnelheid ligt op 135 km/u. Het brandstofverbruik zal in de praktijk uitkomen op rond 1 op 12. In standaard uitvoering is de wagen voor zien van een gelaagde voorruit, wis/was in stallatie op de achterruit, 3-punt rolgordels, benzinetankslot, mistachterlicht en o.a. ra- diaalbanden 145 SR-13. Het toegestane aanhangwagengewicht is 750 kg; max. massa beladen voertuig 1150 kg; laadvermogen 456 kg. De laadruimte is 113 cm lang, 125 cm breed en 95 cm hoog. ROTTERDAM - De nieuwe Opel Kadett, waarvan de in troductie geruime tijd uitge steld moest worden door de langdurige metaalstaking in West-Duitsland, komt binnen enkele dagen in flinke aantal len naar ons land. De nieuwe Kadett wordt le verbaar in vijf basiscarrosse rie-vormen: De 3- en 5-deurs modellen met een achterdeur die tot aan de achterbumper reikt, en de 3- en 5-deurs com binatiewagens, bekend als de 'caravan'. De serie wordt afgerond met een bestelwagen. De motorkeuze bestaat uit een 1,2 liter, een 1,3 liter en 1,6 liter benzine, een 1,6 liter die sel en een krachtige 1,8 liter voor de sportieve GSi. Kort voor de introductie zijn de prijzen vastgesteld. De goedkoopste Kadett (de 3- deurs 1.2 S) gaat 18.530,- kos ten, de 3-deurs LS met 1300 motor 19.642,- en de 3-deurs 1.6 liter ƒ20.668,-. De goed koopste GSi heeft een prijs van ƒ31.474,-. De 5-deurs uit voeringen gaan gemiddeld rond 700,- meer kosten. De Kadett diesel start met een prijs van 22.442,- voor de LS 3-deurs en de 3-deurs Ka dett Caravan gaat 20.820,- kosten. De prijslijst van de Kadett is duidelijk afgestemd op de Ford Escort; de wagen die en kele maanden geleden voor het eerst sinds vele jaren de Kadett als de meest verkochte personenwagen in ons land wist te verdringen. GOUDA - Van de Austin Maestro is een goedkopere Van-versie verschenen. Van de uitvoering met een 1.3 liter motor is nu ook een Com mercial beschikbaar, die f- 15.290.- inclusief BTW gaat kosten. In vergelijking met de gewone Maestro mist deze Austin de achterbank en de hoedenplank. Daarvoor in de plaats is een gladde laadvloer gekomen met een laadvermogen van 450 kg. Deze z.g. bedrijfswagen is de goedkoopste uitvoering in het Maestro programma. De minst duur geprijsde Maestro in per sonenwagenuitvoering kost f-17.500.-. omw/min. De toepassing van de nieuw direct ingespoten dieselmotor, gecombineerd met een synchromesh 5-bak en een bandenmaat van 7.00 R 16, levert een brandstofbesparing van 8 procent op. Het chassis van de Canter FE 60 meet 577 x 200 cm, ter wijl de maximale opbouw- lengte 4,88 meter bedraagt bij een wielbasis van 3,28 meter. De nieuwe wagen heeft een 2 meter brede cabine die plaats biedt aan 3 personen. De drie nieuwe versies van de Canters van 3500 tot 6000 kg GVW, staan alsvolgt op de prijslijst: chassis/cabine FE 46 ƒ35.100.-; chassis/cabine FE 55 35.800.- en chassis/cabine FE 60 37.000.-. De FE" 60 met gesloten opbouw en laadklep gaat 55.890.- kosten. Het komend najaar zal het Mitsubishi-bedrijfswagenpro- gramma nog verder uitgebreid worden, terwijl in de loop van volgend jaar de zwaardere Canters (9 tot 14 ton) met frontstuur zijn te verwachten. LEUSDEN - Porsche gaat, omdat de vraag naar nieuwe wagens niet direct beant woord kan worden, de dag- produktie aanzienlijk verho gen. Van de typen 911 en 928 worden tegenwoordig 85 wa gens per dag gemaakt. Dit aantal is te laag om de vraag te beantwoorden. Begin vol gendjaar moet de dagproduk- tie tot 120 verhoogd zijn. Dit kan o.a. bereikt worden door een twee ploegendienst in te voeren en de capaciteit van de lakstraat te vergroten. Met Audi in Neckarsulm worden besprekingen gevoerd om tot produktieverhoging van de modellen 924 en 944 te komen. Ook met de Britse sportau toproducent Lotus gaat het voor de wind. Nanadt in 1982 nog verlies was gelefen, werd 1983 afgesloten met een winst van 275.000. De produktie van Lotus sportwagens steeg ten opzichte van 1982 met 110 stuks tot 660 eenheden. Voor dit jaar is een produktie ge pland van 800 auto's. Van de totale produktie gaat 37 pro cent naar de Amerikaanse markt. Om aan de record-vraag over de gehele wereld te vol doen, zal Jaguar Cars, de Brit se fabrikant van sedans en sportwagens, de produktie sterk uitbreiden: van 32.000 naar 36.000 wagens per jaar. Vooral in Amerika en Duits land is de vraag groot. Gedu rende de eerste zeven maan den van 1984 steeg de verkoop met 65 procent en werd in deze periode evenveel verkocht als gedurende de laatste 3 jaar in 12 maanden. Naar de mening van de Ne derlandse Vereniging van Wegenbouwers en de ANWB moet de weggebruiker meer betrokken worden bij het sig naleren van onvoldoende wegonderhoud. In een bro chure „De weg is ook van U" krijgt de weggebruiker te zien wat een goede of slechte weg is en waar hij/zij eventueel een klacht moet deponeren. De brochure is gratis bij ANWB kantoren af te halen. Bij de Nederlandse vesti ging van Scania te Zwolle is de 25.000ste truck van de band gekomen. Sinds 1964 worden de auto's bestemd voor Neder land, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Italië in Zwolle geassembleerd. General Motors begint tij dens de herfst met de bouw van een nieuwe fabriek in de omgeving van Fort Waine in Amerika. In 1968 hoopt men dat de eerste bestelwagens uit dit nieuwe complex zullen ko men. Het tweede kwartaal van 1984 heeft bij VW een aan zienlijk verlies gebracht. De staking in de Duitse metaalin dustrie is daaraan schuldig. Tegenover de winst van DM 51 miljoen in het eerste kwar taal, staat nu een negatiefcij- fer van DM 213 miljoen voor de tweede periode van 3 maanden. Tijdens de 50 dagen durende staking bedroeg het produktieverlies bij VW 160.000 wagens oftewel een' omzetdaling van DM 2,8 mil jard. Batavus Intercycle B.V. heeft dfe produktie van brom fietsen gestaakt. In de Suzuki-fabriek in Iwata is de 500.000 Suzuki vierwielaangedreven terrein wagen van de banmd geko men. Het respectabele aantal van een half miljoen geprodu ceerde auto's met vierwiel- aandrijving werdf in 14 jaar en 5 maanden gerealiseerd. Een wetswijziging in West Duitsland moet er voor gaan zorgen dat jaarlijks aan het verkeer deelnemende auto's gecontroleerd kunnen worden op de uitlaatgassen. De nieu we wet moet per 1 januari 1985 in werking treden. De nieuwe Audi 90 heeft alleen 5-cilinder motoren onder de kap. LEUSDEN - Audi heeft dit najaar in het gehele program ma wijzigingen en aanvullin gen aangebracht. Nadat eer der uit de fabrieken in Ingel- stadt het nieuws kwam rond de wat veranderde Audi 80, ditmaal wordt de sluier opge licht rond de nieuwe „90"-se- rie. Gelijktijdig ook belangrij ke uitbreidingen in het Quat tro gebeuren, terwijl tevens de Coupé GT een 'opfrisbeurt' kreeg. Om het totale Audi aanbod overzichtelijker te maken is er tussen de Audi 80 en de Audi 100 nu de „90" gekomen. Wordt de „80" alleen met 4-cilinder motoren geleverd, voor de „90" is uitsluitend de 5-cilinder be schikbaar. De Audi 90 wordt in 3 ver sies uitgebracht: twee met voorwielaandrijving en een met aandrijving op alle vier de wielen. De eerste twee versies beschikken over motoren van respectievelijk 115 pk/85 kW en 136 pk/100 kW. De vierwiel aangedreven Quattro kan al leen worden uitgerust met de laatste motor. Alle wagens hebben standaard een 5 ver snellingsbak. De kleine 5-cilindermotor heeft in vergelijking met het naaste verleden geen wijzigin gen ondergaan; de 2,2 liter is wel grondig onder handen ge nomen. Een vergrote boring bij een gelijke slag, een spe ciaal gevormd uitlaatspruit stuk, een verhoogde compres sie en o.a. luchtommantelde verstuivers van het K-Jetro- nic inspuitsysteem,hebben het nominale toerental verlaagd van 5900 tot 5700 t/m en het maximum koppel verhoogd tot 186 Nm bij 3500 t/m. Terwijl de Audi 90 met de kleine 5-cilinder 187 km/u snel is, bereikt de grotere 5-cilin der een top van 200 km/u. Daarmee is de wagen even snel als de Audi Quattro. Behalve in de 80- en in de 90-serie, heeft Audi nu ook in de 200 een Quattro. Voor deze uitvoering kon de bestaande motor zonder noemenswaar dige veranderingen worden overgenomen. De achteras werd voor deze Quattro op nieuw geconstrueerd. Bij deze Quattro gebruikt Audi op de achteras voor het eerst een op zij krachten rea gerende remkrachtregelaar. Deze reduceert de remdruk op de achteras bij het remmen in bochten zo sterk, dat een over matig remmen van het ontlas te achterwiel aan de binnen- kaht van de bocht wordt voor in komen. Standaard is de wa gen, die een top heeft van 230 km/u en van 0 naar 100 km/u in amper 8 seconden accele reert, voorzien van het anti- blokkeersysteem. De veranderingen aan de Audi Coupé GT zijn niet onbe langrijk. De luchtweerstand is b.v. teruggebracht tot een waarde van Cw 0,36. Dat werd bereikt door de radiatorgrill licht achteroverhellend te plaatsen en de voorbumper en de knipperlichten in een flinke voorspoiler te integreren. Het geheel loopt tot opzij aan de wielkasten door. Aan de ach terzijde loopt de achterplaat met geïntegreerde bumper eveneens door tot aan de wiel kasten. Verbrede dorpelpro fielen en aërodynamische wielkappen hebben eveneens tot een verbeterde aërodyna mica bijgedragen. Door de geringere lucht weerstand en de vergroting van het motorvermogen tot 136 pk/100 kW, is de maxi mumsnelheid van de Coupé, die ook een nieuw dashbord kreeg, gestegen van 196 naar 202 km/u. Tegelijkertijd kon het brandstofverbruik in de stad met één liter tot 12 liter per 100 km worden verlaagd. TILBURG - De scooter begint langzamerhand weer wat ter. rein te winnen. Steeds mee merken keren zodoende weer op de Nederlandse markt -<|-t in de 50-tiger jaren een gro|f variatie aan scooters liet zie„ - terug. Ondanks de geringe belang, stelling die vooral in de 70-t ger jaren voor dit vervoer, middel bestond, is de Vespa altijd present gebleven. Be. grijpelijk dat in de periode da! de scooter weer in opkomst is juist de Italianen hun nieuw! ste versies weer naar ons land sturen. Importeur Nedespa in Til- burg heeft daardoor ook „hef nieuwe brein op twee wielen de Vespa PK 125 S Automat! ca, naar Nederland kunnen halen. Deze 'zelfdenkende' scooter, is erg eenvoudig te bedienen De eencilinder tweetakt motor met elektronische ontsteking is goed voor een maximum snelheid van 83 km/u en ver bruikt gemiddeld 1 op 46. De prijs van de Vespa-automaat bedraagt 3.899.-. OUD-BEIJERLAND - Lage druk gasdempers, die bij nor? maal rijden het nodige comi fort bieden, maar als de motor krachtig wordt aangepakt eiij er sportief met de wagen wordt gestuurd, ook perfect hun werk doen, zijn de nieuw,! ste vinding van Koni. Deze lagedruk gasdemper: die door middel van een knop verstelbare dempingskrach ten hebben, blijken in de praktijk geschikt voor toepas sing in combinatie met dc door de auto-industrie vee!' gebruikte McPherson wielop hanging. De demper wordt in de 0- afstelling (normaal rijden) ge leverd en heeft een continu! variabele verstelmogelijkheid van ongeveer 100 procent. Op eenvoudige wij ze is de knop te verdraaien. Ford monteert de dempers I prijs rond 360.- per stuk) ah bij eerste montage op de snelle' Mustang. Voor de nieuwe Mercedes 190 en de Ford Sier ra XR 4i zijn ondertussen op|, vervangingssets beschikbaar,". Voor de Mercedes 190 is te vens een wegliggingsset of kip (prijs 2.125.-) ontwikkeld. Deze set bestaat uit 2 Koni tweepij ps lagedruk inbouwi patronen (natuurlijk met ver-1 stelknop) voor de vóórzijde en twee hogedruk verstelbare gasdempers voor de achterzij de met 4 speciaal door Koni ontwikkelde veren, waarmee de rij hoogte met ongeveerd mm wordt verlaagd. AMSTERDAM - Voor de Ford Fiesta, waarvan al meer dan 3,3 miljoen stuks zijn ge|| bouwd, is een verbeterde S-„ versie geïntroduceerd. De wagen wordt nu uitge-3 rust met een in Ghia-stijl uit-n gevoerd dashboard dat 4 ver stelbare luchtroosters heeften een toerenteller. Nieuw stuur wiel, bredere banden, andere bekleding en een multifunc tioneel digitaalklokje zija eveneens in de S-versie te vin-' den. Aangepaste wielophanging- een 5-versnellingsbak, motor keuze uit 50 pk (37 kW) en 68 pk (51 kW), behoren eveneenss tot het pakket van de Fiesta S. Afhankelijke van de keus uit een llOOcc of een 1300cc mo tor,liggen de topsnelheden respectievelijk op 145 en 1® km/u. De prijzen zijn respec- tievelij k 19452.- en 21.076." In de Fiesta-modellenseriei voor 1985 zijn verder de voH gende veranderingen bracht: de 1.3 liter CVH-m"', tor is nu ook voor de Fiesta Ghia leverbaar. Daarnaast hebben alle 1.0 liter modellen' eenvacuümbekrachtiger op remsystemen gekregen. SASSENHEIM - Van de Mi<- sibishi Space Wagon zal begin volgend jaar ook een 4x4 uit voering worden uitgebracht In Japan is deze 'terrein®3' gen' - waarvan de bodemvfl)' heid tot 17 cm is vergroot - enige tijd op de weg. Doorda het totaalgewicht van de ®a' gen is toegenomen (ook lengte is 12 cm vergrt wordt de Space Wagon alk met een 2 liter motor gelever Deze krachtbron levert 20 P meer dan de normale motor e komt nu uit op 110 pk. De Space Wagon met vier wielaandrijving heeft zondere versnellingsbak. D°° naast de normale transm)sS' ook nog een "tussenbak plaatsen met 2 reduktiesw pen, kan de bestuurder liefst 12 versnellingen lijezen- Wilt u doorgroe| gewoon eens weten 1 Leergang Bedrijfsvod nodig is. Inzicht in l O heei In! cursus tel. 076-652668. nee' Heeft U een karwei of klus bel de karwei-bus K. van Langeveld, onder houd en reparatie van tim mer, metsel en voegwerk. Vrijblijvend prijsopgave. Tel. 01666-3586. en tuinonderhoud. Te! 076-877286. voor verzorging van admi nistratie en aangiftebiljet ten. Slagboom, Marijke Meustraat 100, Breda, te! 134282, b.g.g. 411013. HAF zoe sen Te! Sch voo 016 DIS erv. wer cott NET aan gev Parttime. Schriftelijke sollicitatiJ 8avelselaan 1414834 TA Breda Vrijwel dagelijks adverteren wij aantal vacatures. Toch hebben kort aan uitzendkrachten, o.a.: ook zonder ervaring. Het betreft hier werk voor enkele Wil je werken in 2- of 3-ploege Nu volop werk bij Stuwa Uitze: Bergenstraat, Breda. Tel 076-13"! Breng wel een legetimatiebewijs Gevr. met papieren. Br.ond.nr.932373. zoekt oproephulpkrachten voorj Verkoopervaring vereist. één van Nederlands grootste zoekt met spoed mannelijk persr öe zaterdag. Nachtwerk tusse "achten en zaterdag tussen 0$ Geld 4 uur per zaterdag. Bijv "ie- Te! in! bij de heer van - 416337 alleen tussen 14.00-17.0<| WIJ zoeken iemand die 's ^ergens om ±10 uur werkzaamheden voor ons «an verrichten. Moet in be- zijn van brommer. ?evr, meisje, ±16-17 Laar. spar A. Voermans, 'eteringenstraat 6, Breda. Gevraagd evt. part-time. Br.o.nr. 4^-7, HHI l—HUW. '44713 v.d. blad. ^«ik-.Fu»- of parttime. Hectors, in Novotel Niët beiiJn30 °f 14 00 UUr' itJ Bred, 317 DIE kne ^eei onze voorraad grootmoei Gev sL°?TERSE vuursteen- stoio„ren 2 vuursteenpi- jn°'en. allen anno 1800. 5 Par en kas! Der

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 8