BOEKEN
Mistroostige Hamelink
vecht met illusies
Ji
»4.,»
HET NAJAARS-AANBOD VAN DE NEDERLANDSE UITGEVERS
u
se»
penelope
N$ög||
I
Modernismen
Revolutie
fi0nderd man- En de on"
Muziekagenda
?985
Vrouwen
agenda
Oude
Ambachten
Antiek
Broeders
Enno van
der Eerden
A60
"et faillissement van
de heer W.P.C. van Lin
schoten, geboren te Rot~
erdam 18 mei 1945, Wo
nende te Breda aan de
Havermarkt 16, is op 14
september 1984 opgehe
ven wegens gebrek aan
baten.
De curator,
Mr. H.D. Cotterell
Sophiastraat 28
Breda
««a*
\tvv
Oriana Fallaci: Penelope trekt
m strijde. Vertaald door
Benny R'P- Uitg. Bert Bakker.
inisterdam, 1984.246 p.
neItaliaanse schrijfster Oria
na Fallaci is vooral bekend ge
worden als journaliste. Zij
>ldt eigenlijk wel als 's we
ids vermaardste interviewer
tan politieke kopstukken, en
gde erin weerbarstige he-
ien als Kissinger, Gaddafi en
jjltjeri tot onbekookte uit
spraken te verlokken.
Daarnaast heeft zij naam
«maakt door het 'document
tumain' Een Man, over leven
Jo dood van de Griekse vrij-
j^idsstrijder Alexander Pana-
goulis.
Ineen eerdere fase van haar
carrière schreef Fallaci ro
mans; een van de eerste (uit
IJ®) is nu vertaald onder de
itel Penelope trekt ten strijde.
Het boek heeft sterk journa-
aspecten: het 'ver
stelt niet zo veel voor.
«6?
^cve^'
QNDERDAG 20 SEPTEMBER 1984
ns de bouw of verbouw,
en de folder "NVOB
uaks veel sterker,
ner verwachten? Welke
ichtgever bij het NVOB.
Samen Bouwen" en de
gewestelijk NVOB-
imer 013-350510,
voordcoupon.
d. STM/2I0
Stuurt u ons vrijblijvend het
MVOB-informatiemateriaal. j
I
I
I
tar: NVOB gewest
138,5000 VB Tilburg.) v
Pe heldin van het boek, een
Italiaanse scenario
schrijfster, gaat voor haar
werk naar New York en ana-
rt, tussen perikelen met
jannen door, de Amerikaanse
samenleving, die zij eerst erg
iewondert, maar uiteindelijk
toch graag weer inruilt voor
jet oude Europa:
De 'Penelope' uit de titel is
'natuurlijk een verwijzing
Homerus' Odyssee, het
waarin Odysseus' vrouw
(Penelope twintig jaar op haar
man wacht terwijl hij avontu
ren beleeft. Déze Penelope
trekt er zelf op uit (en Iaat
jaar man achter). Voor die
lijd zeker een opmerkelijke
handelwijze voor een vrouw,
en nog wel een Italiaanse
vrouw. Waarschijnlijk heeft
uitgever Bert Bakker gedacht
Jat dit aspect veel mensen van
nu, en dan vooral vrouwen, zal
aanspreken. Heel erg opzien
barend is het boek verder niet,
al is het wel goed leesbaar,
met name de ontroerende lief
desgeschiedenis tussen 'Pene
lope' en de Amerikaan Ri
chard.
H.R.
van Kooten: Modernis
men, verhalen. Uitg. De Bezige
Bij. Amsterdam, 1984. 144 p.
Prijs 10,-.
•je kent het zo langzamerhand
wel van (Kees van) Koot(en):
ttitboezemingen over klein
huiselijk leed, vooral veroor
zaakt door modernismen en
moderniteiten in de vorm van
overbodige luxe-artikelen als
haar zijn: de Wekkerradio, de
Autoradio-met-anti-diefstal-s
fe, het Poezendeurtje, de
Traumküche, de Open Haard,
ie Riante Wijnkelder, de Ski
vakantie, het zoontje op Voet-
lallen, het Digitaalhorloge,
let Schoonmaakbedrijf, de
,-ïeijaardagsdiscothuis, het
Eigen Zwembad, het Rijden
laet Hoofdsteun, en vooral
veel Geld, Offertes, Rekenin-
en Telefoontjes met leve
ranciers.
Het heeft allemaak al in de
'Bescheurkalender gestaan, en
het Vlaamse blad Humo,
maar de Bezige Bij heeft ze in
haar tientjesreeks 'Bibliotheek
Thuis' nog maar eens gebun-
deld.
«Najaar 1984 verschijnt,
eveneens bij de Bezige Bij, de
roman Hedonia", staat er ach-
jf°P dit boekje. Wellicht dat
jan Kooten in dat boek weer
niveau haalt van eerdere
werken als Koot graaft zich
'Ulobio en Veertig.
H.R.
Je revolutie op de fiets' door
Mempo Giardinelli. Uitgave:
Wereldvenster, Weesp.
«l)s: 129,50.
91 erë aardige roman is 'De
!?olutfe °P de fiets' van de
Jr?entijnse schrijver Mempo
Giardinelli.
Het boek gaat over de re-
1 Seschiedenis van Para-
Het is gebaseerd op het
wensverhaal van Juan Bar-
*iè Gaite (Bartolo), een ex-
Wjcier van het Paraguayaan-
leger en een van de leiders
n ae grote opstand van 1947
een verbond van jonge
flftaw en burgers er bijna
slaagde een revolutie te ont
kenen.
jij^arenheid, een ver-
'ae leiding, besluiteloos-
degenslagen en pech
.akten de revolutiepoging
een dramatische nederlaag
vl„ «mdigde in een wilde
1 baar Argentinië. Veel-
voor de klungelige or-
--»ae van de opstand is dat
u on,niunicatie per fiets een
Ij r°l speelt. „De een
gander sloot zich bij ons
W waren al een stuk of
'«are en die ontslagen
arriveerden de een na
"der, allemaal op de fiets".
)Jfn 'bgewikkeld, wat triest
ir.oomet Prachtige overpein-
Vfn i„n,over het nut van een le-
s -j n ballingschap.
Door Henk Egbers
„Het blijft wennen. Ge
woon zijn/ als de popu
lier met al zijn wortels/
gewoon aan de grond,
aan hard werken/ en de
inspanning verbergen/
in de wufte wereldse
zwier van een blader
kroon.// Wat ik ook ver
berg, ik ben eenenveer
tig; tijd dat ik mijn
kunstfluitersgedoe/ cou
peer, mijn kunstmatig
heid afleg".
Zo begint het gedicht
'Wennen' van Jacques Ha-
melink in de titelafdeling
van zijn dichtbundel 'Ge
mengde tijd'. Het lijkt ons
representatief voor een soort
keerpunt-poëzie van deze in
1939 te Terneuzen geboren
Zeeuw, die zijn illusies met
enige bitterheid onder ogen
ziet...
Hamelink is altijd een
'binnenvetter' geweest in de
poëzie. Afdalen in de inge
wanden. Poëzie is een alter
natief in deze inleefbare we
reld. In Gemengde Tijd lijkt
het er op, dat de onleefbaar
heid óók binnen het eigen ik
gezocht wordt ('Ik ben in
wezen erratisch' - errare is
dwalen); maar er is in deze
verzen ook veel verbittering
over kerk en maatschappij,
over persoonlijke misluk
kingen en niet ingevulde
dromen.
De natuur - voor hem
steeds een soort kosmische
belevenis - lijkt nu vaak niet
meer dan een romantische
pleister. Een gevoel van de
terminisme maakt zich van
hem meester. „Ja, ik ben uit
de klei getrokken/ en
schreef boeken en ben hier
vandaan/ tot hiertoe voor
niets gegroeid; hier is,/ hoe
ik ook wegging, de wereld
nog precies zo redeloos/ le
vend, zich redden, ademend/
en weer verdrinkend als
toen ik al wist"... (uit 'Film
opname in het verdronken
land van Saeftinge')....
De eerste sectie van zijn
bundel is genoemd naar het
gedicht 'Openluchttheater'.
De slang en de 'wormstekige
engel', die daarin optreden,
lijken te verwijzen naar de
paradijselijke teloorgang als
uitgangspunt voor een cal
vinistische somberheid en
een beeld als 'de groene
christenvogel die snakt naar
transseksuele contaminatie'.
Hamelink maakt het je niet
altijd gemakkelijk bij het
ontrafelen van zijn meta-
phoren. Maar soms is de ba
naliteit met de klompen aan
te voelen: „De doornenkroon
houdt nog hersenlijn bij
een./ De spons, microfoon
Jacques Hamelink: Alleen de muur is echt!"
gedoopt in azijn,/ hengelt
naar mondrest, die zich af
keert, verkwijlend./ In de
met lipstick gemerkte zij
dringt met engelengeduld/
de speer door, zoete lekker
nij aanborend"... Heel effec
tief, want Hamelink is een
taalvirtuoos, al haalt bij
voorbeeld 'gezilver van het
watervlak' - in een ander
gedicht - geen schoonheids
prijs. En wat hij - dichtend
over een mol - bedoelt met
'door zijn droge witte graaf-
handjes glijdt katholiek de
humus' is nogal duister. Je
kunt vermoeden dat het te
maken heeft met geen voor
uitzicht hebben in de stroeve
duisternis, waarvan verder
sprake is.
De dichter is de veertig
gepasseerd en denkend aan
zijn vader, besluit hij in Pro
Memorie: nu leer, dat
ik tot aan de periferie licht
van zijn schaduw ben, en
zelf schaduw, tot in het
diepst van mijn ik.... Scha
duw"! En het gedicht dat
Gemengde Tijd opent be
sluit met: „ik ga steeds
njeer/ over de onzichtbare
brug die zich/ achter mij af
breekt".,;
Bitter hafd' het eerder al
geklonken: „Zie je dat,/ is
wat me interesseert, niet
eens/ of je nooit meer van
me houdt als ik alleen/ maar
alleen kan zijn, maar wat er
van me wordt/ als het daar
niets doet dan regenen, de
kat/ haar blinde kinderen
bij ons in bed legt,/ we ruzie
hebben of tv kijken...,?"
Dat gedicht gaat dan ver
der met 't (bijbelse) hijgende
hert! Het bijbels-mythische
heeft Hamelink geboeid,
maar in het gedicht Metafy
sische Poëzie spreekt hij zijn
afkeer - op een dubbelzinni
ge manier - uit van meta
physical poetry. Hij lost
zelfs zijn zijnsgrond op ifi
een apocalyps als 'de groot
ste en laatste ontgoocheling'
(Apocalyps Now). „Het on
denkbare is dóódsimpel, een
formule./ En voor ons, die
het niet zullen navertellen';/
zelfs van geen enkele bete
kenis"... En aan journalist
Gerard van den Boomen
draagt hij hét gedicht 'Nega
tieve theologie' op. Over het
ondenkbare gesproken. We
weten niets over God; zelfs
Thomas met zijn Summa
kwam er niet uit, consta
teert hij daarin. Om tevens
te veronderstellen: „wie
weet werden zij die knielen
misleid...' God is en blijft
dood en zijn remplacant
werd, als hij al is geboren,
niet aangegeven. „Moet een
mens niet slecht geloven/
wat hij met ogen ziet? Ik
blijf het antwoord schuldig./
Ik twijfel aan de zaal, aan
mezelf./ Misschien is zelfs
de deur/ met het rood-
opgloeiend woord EXIT een
illusie/ en alleen de muur
echt", aldus zjn weinig op
wekkend geluid.
Is er dan geen enkele per
spectief? Is het de zwarte
vrouw, wier glimlach voor
goed verlegen maakt? (uit:
Het Sublieme), of de alliefde
voor het troubadourskind
Blanceflour? (uit: Palme) of
een engel van bloesempuin?
(uit: Contraclau). Jacques
Hamelink hoort alleen de
misthoorn, die droeve melo
dieën laat klinken. Maar ook
triestheid kan mooi zijn. Het
risico blijft echter, want:
....„ook de instinctieve forel,
opzij/ van zijn steen bij de
stroomdraad gereedstaand,/
weet op het beslissende mo
ment niet/ of hij naar het le
vend insekt hapt/ of naar de
naaldachtige imitatie..."
Jacques Hamelink: Ge
mengde Tijd (uitg. De Bezige
Bij - 32,50).
Het literaire klimaat
in Nederland en
nog veel meer leesvoer
Door Dirk Vellenga
Uit de overzichten van de
Nederlandse uitgevers
valt op te maken dat er
dit najaar genoeg valt te
lezen. Het aanbod is niet
overweldigend en zeker
niet verrassend, maar
voor de liefhebbers valt
in de categorie oorspron
kelijk Nederlands en de
buitenlandse (vertaalde)
sector heus nog wel wat
te beleven.
Tom van Deel, Nicolaas
Matsier en Cyrille Offer
mans hebben zich gewaagd
aan 'Het literaire klimaat in
Nederland, 1970-1985' (bij De
Bezige Bij), een bundel es
says over de hedendaagse li
teratuur, die hier en daar
wel wat blauwe plekken zal
veroorzaken.
Bij De Bezige Bij veschij-
nen ook 'De zegelring', een
novelle van Willem Frederik
Hermans en 'Leven is wat ze
vroeger deden', een verha
lenbundel van Ischa Meyer.
Van Cees Nootenoom ver
schijnt 'een vertelling' met
de titel 'In Nederland' (bij
De Arbeiderspers) en van
Harry Mulisch de Huizinga-
lezing 1984 (Atheneum).
Heere Heeresma viert dit
najaar dat hij dertig jaar
schrijver is en brengt 'Wor
tel en tak' (bij Villa) uit,
'gruwelijke verhalen uit een
wereld vol verschrikking'.
De verfilming van zijn 'Een
dagje naar het strand' zal
binnenkort in de bioscopen
te zien zijn.
Martin Hartkamp, die in
dinand Dinkgraaf, 'een klei
ne journalist van midden
vijftig'.
Haasjt
- 'Pierre Janssen
Cees Nooteboom.
1982 indruk maakte met
'Twee overkanten', komt nu
met 'Een laatste oordeel'
Bert Bakker). Van Kees
Fens komt de verzameling
essays 'De tweede stem'
(Querido), van Anja Meu-
lenbelt 'Alba' (Van Gennep)
- FOTO'S AHCHIEF DE STEM
en van Boudwwijn Büch
'Weerzien' (Arbeiderspers).
Meulenhoff biedt 'Verza
meld werk' van Cola Debrot.
'In alle onschuld' is de titel
van de nieuwe roman van
Alfred Kossmann (bij Que
rido), een verhaal over Fer-
De persoonlijke waarne
mingen en mijmeringen,
vooral op kunst-gebied, van
Pierre Janssen staan in
'Haasje met bewegende
oren' (bij Villa). Pieter La-
keman, zondag nog op de tv
te zien in 'RUR', schreef 'Het
gaat uitstekend', over 'zwen
del en wanbeleid in het Ne
derlandse bedrijfsleven'. Hij
probeert uit te leggen dat
ambitieuze eigenschapen
van topondernemers grote
concerns ten onder doen
gaan.
Den Uyl werd onlangs 65
en aan hem wijdden Vincent
Mentzel (foto's) en Joop van
Tijn (tekst) het boek 'Joop
den Uyl' (De Haan). J.
Zwaan en anderen verzorg
den 'De zwarte kameraden -
Een geïllustreerde geschie
denis van de N.S.B.' (Van
Holkema en Warendorf).
Opvallend is de aandacht
voor gedetailleerde be
schrijvingen van stukken
historie in de stijl van 'Mon-
taillou' en 'De naam van de
roos'. Van Emmanuel Le
Koy Ladurie (van 'Montail-
lou') verschijnt bij Bert
Bakker 'Het carnaval van
Romans' (Van Maria Licht
mis tot Aswoesndag 1579-
1580). Hij neemt ons mee
naar de stad Romans, waar
traditionelefeesten en wed
strijden leiden tot een bloed
bad, omdat revojutionaire
krachten botsen met oerou-
Doris Lessing
de waarden. Verschillende
carnavalssymbolen krijgen
in het boek van Le Roy La
durie èen nieuwe inhoud.
Dieper en aahgrijpender
dan 'De naarp van de roos' is
volgens de aankondigingen
'De hemel tegemoet! (Bert
Bakker) van John Fuller,
een 46-jarige Engelse dich
ter en Oxford 'don'. Het boek
gaat over een eiland voor de
kust van Wales waar zoveel
pelgrims hun heil zoeken,
dat een afgezant van de bis
schop ter plaatse poolshoog
te moet. komen nemen.
Twéé boeken zijn aange
kondigd van Doris Lessing.
'De verzoeking' (The Temp
tation of Jack Orkney) ver
schijnt bij Goossens en
'Honger' (met verhalen uit
Afrika) wordt in het voor
jaar uitgebracht door Bert
Bakker. Ook John Updike is
twee keer vertegenwoor
digd, met 'Rabbit is rijk',
deel drie in de Rabbit-reeks,
en 'De witte wijven van
eastwick', een lichtvoetig
verhaal over moderne hek
sen (bij Villa).
Van wijlen Julio Cortazar
verschijnt 'We houden zo
van Glenda' (Meulenhoff),
van Michiel Tournier 'Gilles
en Jeanne', van Breyten
Breytenbach 'Mouroir'
(Meulenhoff), van Isaac
Bashevis Singer 'De boete
ling' (Arbeiderspers) en van
William Golding, Nobel
prijswinnaar in 1983, 'De pa
pieren man' (Villa).
Truman Capote die on
langs overleed, wordt door
de Arbeiderspers geëerd met
'Een kerstherinnering'.
'Eenvoudige genoegens' heet
de verhalenbundel van Jane
Bowles (bekend van Het
Tuinhuis), die door De Bezi
ge Bij wordt uitgebracht.
Tenslotte: Susan Sontag met
'In het teken van Saturnus'
(Villa), met essays over onze
samenleving; James Miche-
ner (van Centennial) met
'Polen', roman over de strijd
van het Poolse volk door de
eeuwen heen (Van Holkema
en Warendorf); Harvey Cox
met 'Religie in de stad van
de mens' (Ambo), het ver
volg op het succesvolle 'De
stad van de mens' uit 1965.
Muziekagenda 1985 (uitg. De
Mandarijn, Gorinchem - 15.-1
'Het Jaar van de Muziek', je
moet er maar op durven ko
men, schrijft Frans Brüggen,
als inleiding op deze eerste
uitgave. Niet alleen is het zo
veelste herdenkingsjaar be
dacht, ook aan de specifiek ge
heten agenda's is er weer een
toegevoegd. Michiel Vergeest
uit Nijmegen stelde hem sa
men, zodat je voor het Europe
se jaar van de muziek 1985 da
gelijks op vijf spaarzame re
gels je notities kunt maken,
doorspekt met 25 componis
tenportretten uit het ijzeren
repertoire. Verder bevat deze
agenda, ais zoveel soortgelijke
uitgaven, erg veel informatie
waarvan je je afvraagt of het
niet overbodig is: astronomi
sche verschijnselen, blaasin
strumenten, muziekbegrippen,
opera-overzicht, toonsoorten
etc. Informatie die muzieklief
hebbers doorgaans opzoeken
in naslagwerken.
Maar ook inlichtingen over
muziektijdschriften in Neder
land en België (dit land is er
niet consequent bij betrok
ken), muziekbibliotheken, mu-
ziekmusea, conservatoria,
concertzalen, beroepsorkesten
en -ensembles (we missen die
uit HBO), componistenalfabet
(enkel met geboorte- en even
tuele sterfdatum; zoals 'Daan
Manneke 1939 Kruiningen'.
Maar waar is hij te bereiken?).
De lay-out van het boekje,
met zijn afgeknepen bladspie
gels, is niet zo denderend. Het
formaat houdt het midden
tussen een bureau-agenda en
een notitieboekje.
Tenslotte
geeft deze muziekagenda ook
nog een overzicht van 'belang
rijke muziekevenementen de
cember '84-'oktober '85; met
b.v. de Missa in die Festo van
Diepenbrock door HBO, BBC-
mannenkoor en Groot Om
roepkoor op 6 september in
Den Bosch, de Nationale
Draaiorgeldag op 19 mei in
Arnhem en het voorlopig pro
gramma van het Holland Fes
tival '85, waarin Mauricio Ka-
gel centraal zal staan.
Vrouwenagenda 1985. Sa
menstelling Marjo van Soest
en Marian Husken. Uitgeverij
SARa-f 12,95).
De vrouwenagenda van 1985
presenteert zich in het teken
van de humor. De feministi
sche beweging kreeg vaak het
verwijt te horen, dat enig ge
voel voor humor ontbrak. De
ze agenda voldoet nu ruim
schoots aan deze behoefte,
maar niet zonder glasheldere
analyses over de vaak verpak
te agressie in humor. Wat te
denken b.v. van de man, die
aan zijn vriendin vertelt (ove
rigens tegen haar zin), op wel
ke vrouwen hij valt: „Ik val op
een vrouw, die geestig en in
telligent is, opgaat in haqr
wérk, iets van haar leven
maakt,.... en dat allemaal op
wil geven voor mij!" De agen
da bevat een aantal teksten,
cartoons en strips, alsmede en
kele gedenkwaardige data,
adressen en zelfs een men-
struatiekalender.
Wist u b.v. dat Nijenrode
pas sinds een vrouwenbewe
ging in 1970 meisjes als stu
denten toelaat? Verder blijkt
dat landelijke groepen rond
allerlei problemen als b.v.
WAO-vrouwen, pillenversla-
ving, seksuele ervaringen, zich
steeds meer organiseren en
uitbreiden en dat de vrouwen
beweging in Friesland zeer ac
tief is?
Deze vrouwenagenda ge
tuigt van een groeiend en ge
zond zelfbewustzijn. Ze is zelfs
ook steviger uitgegeven; het
papier drukt niet meer door,
zoals bij de vorige! Hedy d'An-
cona attendeert terecht dat
door dit zelfbewustzijn de hu
mor weer kan, zonder dat de
vrouwenbeweging zich ermee
laat afschepen! Ook aan Den
Uyl en Mient Jan Faber wor
den niet doortdurend dij
enkletsers gevraagd, merkt ze
op.
Bij veel vrouwen en meis
jes is de vrouwenagenda nog
onbekend, maar ze is echt de
moeite waard en bijna overal
verkrijgbaar.
M.E.
AD KOOLWIJK e.a.: OUDI
AMBACHTEN (uitg. Het
Spectrum - 39,90).
Een mooi gemaakt boel
over '21 handwerkslieden ir
het automatiserenstijdperk'
Het thema is in dubbel opzicht
wat traditioneel uitgewerkt
Ambachten die onder meei
aan de orde gesteld worder
zijn: de zadelmaker, schoen
maker, tingieter, molenbou
wer, boekdrukker, smid, zeil
maker, kleermaker, kantklos-
ster en sigarenmaker. In deze
tid van werkloosheid zouden
er heel wat andere vakken, die
onder meer die werkloosheid
veroorzaken, onder de loep ge
nomen kunnen worden. Bo
vendien worden verschillende
van de behandelde vakken
niet meer zo uitzonderlijk nu
kleinschaligheid en ambachte
lijkheid met de hand weer in
trek komen. Er is zelfs van een
grootschalige opleving sprake.
Jan de Roode, die met Kees
Tukker en Ad Koolwijk de
teksten schreef, merkt dit
trouwens ook op in de inlei
ding. Het zijn vooral de mooie
en rake kleurenfoto's van
George Burggraaf, die het
boek tot een plaatjes/kijkboek
maken, barstensvol met de
door De Roode vermaledijde
nostalgie. De tekst van de drie
journalisten van het tv-pro-
gramma 'Van gewest tot ge
west' is - wat verwacht mag
worden - tamelijk zakelijk. De
reeksen kleine zwart-wit fo
to's, die de ambachtsprocessen
laten volgen, zijn instructief.
Het is een fijn boek. Jam me:
dat het toch nog veertig gul
den moet kosten.
TOM ROWLAND: BEHOUI
EN HERSTEL VAN ANTIES
(uitg. H. Recht-ƒ29,50).
Een Nederlandse vertaling
en bewerking van A-Z guide
to cleaning and renovating
antiques. Antieke stukken on
derhouden of herstellêr
vraagt geduld, goed mate
riaalgebruik en niet mindei
fijngevoeligheid. Dit boek gaal
vooral in op technisch onder
houd. Op beknopte wijze
wordt in deel één informatie
gegeven over onderhoud en
herstel, materialen en technie
ken; zoals van aluminium
bamboe, barnsteen, been, boe
ken, borduurwerk, camel
email, glas, ivoor, juwelen
klokken, lijsten, meubels en
vele anderen. De informatie
heeft betrekking op het onder
houd met- materialen die geëi
gend zijn en op herstel (welke
lijmsoorten e.d.) van betrekke
lijk kleine mechanische man
kementen. Het met leder be
kleden van een bureau, het po
litoeren en reinigen van hout.
pen en gatverbindingen ma
ken, repareren van porselei
nen poppen e.d. Wel wordt
verteld hoe je schilderijen
kunt herstellen, maar geadvi
seerd wordt om dit aan een
vakman over te laten. Er zijn
grenzen. In deel twee worden
middelen en materialen om
schreven (bleekmiddelen, fun-
giciden, houtconserverings
middelen, lijmen, smeermid
delen e.d.). In deel drié volgen
wat adressen van firma's, die
materialen leveren. Een han
dig boekje.
GERARD WALSCHAP
VERTELSEL VAN DE ACHT
BROEDERS (uitg. Standaard
-ƒ11,50).
De vierde druk van twet
verhalen, die maatschappij
kritisch willen zijn. Het titel
verhaal, een parabel rond ach'
broers, die staan voor de bood
schap dat mensen elkaar als
broeders moeten helpen
wordt gekenmerkt door eer
simpele verteltrant; heel ef
fectief. Inhoudelijk raak!
Walschap af en toe verstrik!
in zijn verstelsel, hetgeen nog
méér het geval is bij het twee
de hakketakkerige verhaal
'Van een olifant die struikro
ver werd', een parabel ovet
wat te doen met verschiller
tussen arm en rijk, blank en
zwart, mens en dier. Toch wel
een aardig boek.
Op de BoekenGids-pagi-
na van 6 september
plaatsten wij een bespre
king van de dichtbundel
'Ik een vogeltje in de wei'
van Enno van der Eer
den. Wij moeten beken
nen dat deze bespreking
per ongeluk en geheel ten
onrechte in onze kolom
men terecht is gekomen.
Er bestaat geen dicht
bundel die deze titel
draagt. Wij bieden ge
noemde Enno van der
Eerden hierbij onze excu
ses aan.