ENNOTA financiën economie belastingen Voorzichtig optimisme over economie Ruding: veel financiële tegenvallers DE BEGROTING IN CIJFERS GELD VOOR JEUGDBANEN HARDE AANPAK VAN FRAUDE Bezuinij voor een uit social GROEI EXPORT GAAT VOLGEND JAAR WEER DALEN Nieuw stelsel ziektekosten Rentelast loodzwaar I i I iwwwimwwrow 500 banen SOCIALE PREMIES GAAN OMLAAG Aftrek verkoop woning Deetman: Toch schoolgeld M 2 WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1984 m DE WERKLOOSHEID (augustus 1984) »Ap flWITOfWWWl weg bij ptt Extraatje voor ondernemers: 1,5 miljard Lokaal bellen duurder DE BELASTING-en PR =1 BELASTINGEN an ONZE SCHULD ONTWKJCBJNO NATIONAL! SCHULD JMnmnlBi**nbuM6rtM) pa 200 SS 100 100 170 100 140 120 100 00 80 40 ao 177 =2 =2 146 n us 1 SS SS 100 n £2 u n 1 n n n g n 1000 1001 1002 180® 1064 p6ruMmo „HET is verheugend te constateren dat er sprake is van een keer ten goede. De iets rooskleuriger economische vooruitzichten op de korte termijn betekenen echter niet dat het door dit kabinet ingezette beleid niet verder zou moeten worden doorgevoerd. Het herstel versluiert de structurele onevenwichtigheden, maar ze blijven ondanks de geconstateerde verbeteringen bestaan". „HET meest dreigende aspect van deze jaren van exorbitan te tekorten betreft de snel stij gende last van rente-en aflos singsbetalingen". Minister Ruding (Financiën) in het voorwoord op de Miljoe nennota, wordt in deze opvat ting bijgevallen door het Cen traal Planbureau: „Zeer hard nekkig blijft het probleem van de sterk stijgende rentelasten voor de overheid, waardoor andere uitgaven bij voortdu ring worden verdrongen". De schuld van het Rijk steeg van 33 miljard gulden in 1973 tot ongeveer 200 miljard gul den in 1984. De rente over die schuld van 1,4 procent van het nationaal inkomen in 1973 tot 4,9 procent in 1984 (24,4 miljard gulden), volgend jaar loopt zij op tot 5,6 procent (26,8 miljard gulden). Ruding waarschuwt dat als er niets verandert de rentelast zal stijgen tot „een ondragelij ke omvang" van 7,7 procent in 1990 en zelfs 8,8 procent in 1993. Voor hem reden te meer om het saneringsbeleid voort te zetten. „Daarnaast doet zich de ex plosieve ontwikkeling van de financieringsbehoefte (de som van financieringstekort en af lossingen) voor. Actie nü voor komt bijna onoplosbare pro blemen later, problemen die dan zullen leiden tot verdere verdringen van de overige overheidsuitgaven en tot ho gere belastingen om de stij gende rentelast te kunnen be talen". Voorzichtig optimisme in de stijgen wel, Maar de overige Miljoenennota, maar het heeft bestedingscategorieën niet. het kabinet niet verleid tot Daardoor komt er nog geen minder strakke bezuinigingen. ejncj aan de onevenwichtige In de verkenningen van het ontwikkeling van onze econo- Centraal Plan Bureau over de mje die sterk export-gericht toestand van de economie en js de te verwachten ontwikke- Minister Ruding tilt niet zo lingen als gevolg van buiten- zwaar aan die onevenwichtig- landse gegevens en hier te he id. Hij erkent dat de binnen voeren beleid, heeft het kabi- landse consumptie vooralsnog net evenmin aanleiding gezien geen bijdrage levert aan de voor beleidswijzigingen. groei van de economie en dat Het CPB begint direct met die groei vooral moet komen waarschuwingen: het is wei- van de buitenlandse afzet en nig aannemelijk dat de pro- de investeringen. Maar hij duktie in de VS in hetzelfde ontkent dat daardoor een on- tempo als dit jaar (6,5 procent) gewenste tweedeling in de blijft stijgen. Verwacht wordt economie zou ontstaan tussen een groei van 3 procent. Het is een omvangrijk stagnerende een dubieuze veronderstelling sector gericht op de binnen- dat de koers van de dollar zal landse markt en een groeiende dalen. Daartegen pleit de hoge exportsector. „Dat is in strijd rentestand, die waarschijnlijk rnet de economische werke- nog zal stijgen. Dat remt de lijkheid". groei af. De voornaamste CPB-ra- De verwachting is dan ook mingen voor 1985 in vergelij- dat de lichte groei van dit jaar king met 1984 zijn: zich in 1985 niet voortzet. (veranderingen in procenten) Specifiek voor Nederland 1984 '85 verwacht het CPB, op grond volume wereldhandel8 5 van het uitgezette beleid en overheijjSjnvesterjngenj buitenlandse invloeden, ook investeringen woningen0 -1.5 een groeivertraging, die zich arbeidsduur bedrijven-1,7 -2,7 zal vertalen in een daling van de export. Maar die neemt Deze en andere veronder- sterker toe dan het volume stellingen leveren de resulta- van de nationale bestedingen. ten op zoals ze in de tabel De bedrijfsinvesteringen rechtsboven staan vermeld: STAATSSECRETARIS Van der Reijden (Volksgezondheid) hoopt op 1 januari het nieuwe stelsel van ziektekostenverzeke ringen te kunnen laten ingaan. Samen met het voortzetten van maatregelen als beddenreduc tie, bouwstops, verschuiving van gelden naar eerstelijnszorg en minder voorzieningen, moet deze ingreep 1,2 miljard gulden op leveren. In 1986 mogen de kosten van de volksgezondheid niet meer stijgen. Op hoofdlijnen is het kabinet akkoord met dat nieuwe sys teem, dat naast een ziekenfondsverzekering een beperkt eigen risico en verplichte bijverzekering kent. DEZE cijferopstelling laat in een oogwenk zien hoe het dit jaar gesteld is met inkomsten en uitgaven van de overheid (rijk, provincies en gemeenten) en hoe de verwachtingen zijn voor volgend jaar. MINISTER Ruding (Finan ciën) maakt zich grote zorgen dat hij een aantal uitgaven nog niet in de hand kan hou den. Daardoor wordt een groot deel van de bezuinigingen te niet gedaan. Elk jaar weer wordt de schatkistbewaarder, ondanks zijn strenge beleid, geconfronteerd met automati sche forse overschrijdingen van door het parlement goed gekeurde uitgaven. Sinds de indiening van de Miljoenennota 1983 konden door beleid (bezuinigen en ex tra geld uitgeven) de voorziene uitgaven op de begroting voor 1985 met 11,5 miljard gulden verlaagd worden. Maar de uit gaven die (nog) niet door be wust beleid beïnvloed konden worden stegen met 6,5 miljard gulden. Als van de doorgevoerde be zuinigingen van 17 miljard gulden de uitgaven voor nieuw beleid, voor grotere werkloosheid dan geraamd en voor niet beïnvloedbare tegen vallers worden afgetrokken, dan blijft er maar 5 miljard gulden van de bezuinigingen over. Dat is minder dan één derde van het totale ombui gingsbedrag. Vooral regelingen die ge koppeld zijn aan de hoogte van het inkomen (huursubsidies, studiefinanciering) veroorza ken een 'weglek-effect'. Wor den door bezuinigingen of loonmatiging de inkomens la ger, dan stijgen de bedragen die op grond daarvan worden uitgekeerd. Vier inkomens-gebonden regelingen (huursubsidies, woningbouwsubsidies, bij stand thuiswonenden en stu diefinanciering) waren teza men met de exportkredietver zekering, de steeds duurder wordende Oosterscheldedam en de alsmaar oplopende 'con tributie' aan de Europese Ge meenschap de schuld van 3,8 miljard gulden aan tegenval lers op een totaal van 6 mil jard gulden aan begrotings- Ook laten ze zien hoeveel we procentueel met ons allen moeten betalen aan belastin gen, premies en tarieven. Dat vormt tezamen de collectieve lastendruk. Van elke gulden die in Nederland verdiend wordt gaat meer dan de helft naar gemeenschapsvoorzie ningen. De ontvangsten en uitgaven van het rijk worden weerge geven in miljoenen guldens. De overige cijfers staan voor procenten van het netto natio naal inkomen (NI). Dat is de waarde van wat we tezamen in Nederland produceren (overheid, industrie, diensten) plus de waarde van Neder landse produktie in het bui tenland en buitenlandse pro duktie in Nederland. Het netto nationaal inko men bedraagt in 1985 ruim 350 miljard. Ontwerp Vermoedelijke Ontwerp begroting '84 uitkomst '84 begroting '85 uitgaven rijk 162.656 162.834 164.245 ontvangsten rijk 126.782 131.665 134.803 tekort rijk 35.874 31.169 29.442 tekort in NI 10,5 8,9 8,2 tekort incl.leningen 10,9 9,3 8,5 tekort gehele overheid 12,1 10,5 9,7 belastingdruk 28,7 28,4 27,9 premiedruk 23,9 23,4 22,3 tarievendruk 2,4 2,6 2,4 totale lastendruk 55,0 54,4 52,6 overschrij dingen. Ruding laat het er echter niet bij zitten. Hij kondigt aan dat: de verzekering van export kredieten duurder wordt; in 1982 werd nog 200 miljoen gul den schade vergoed, in 1984 wordt dat ruim 1 miljard gul den; de gemeenten bijstandsuit keringen aan thuiswonenden moeten verhalen op de ex- echtgenoot. Het nihil-beding (afzien van alimentatie en be roep doen op de bijstand) wordt afgeschaft; de regeling voor de indivi duele huursubsidie verder zal worden aangepast; x 1000 oooooooóooooooot ooooooooo oooeoooooooooooooooo 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 I Openstaand* «raag naar parson**! 550 600 650 700 750 800 850 900 BINS HET aantal banen bij de PTT |f V HET aantal banen bij de PTT neemt volgend jaar met onge veer 500 af. Weliswaar is er volgens de begroting meer vraag naar de diensten van dit staatsbedrijf, maar is het ba nenverlies het gevolg van de invoering van nieuwe technie ken. De teruggang vindt met name plaats bij de telefoon districten en de Postcheque- en Girodienst. Bij de PTT zijn er in 1985 to taal 88.206 banen beschikbaar, waaronder ook de deeltijdba nen gerekend worden. De PTT verwacht een beter bedrijfsrendement bij de Tele communicatie, maar een slechter resultaat bij de Post. GEEN gezond herstellend be drijfsleven zonder herstellen de overheidsfinanciën. Dat zegt minister Ruding (Finan ciën) ter verdediging van de rijksbegroting, waarop aan de ene kant voor 9,3 miljard gul den wordt bezuinigd en aan de andere zijde anderhalf mil jard gulden wordt uitgetrok ken voor lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Want ondanks de opgetreden verbe teringen is de financiële situa tie van het bedrijfsleven nog steeds zwak. Reeds nu kondigt Ruding aan, dat de vennootschapsbe lasting in 1986 met één punt verlaagd wordt tot 42 procent. Dat wordt al in 1985 bij wet vastgelegd. De lastenverlichtende maatregelen voor 1985 vallen uiteen in drie groepen: fiscaal, verschuiving van sociale pre mies van werkgevers naar werknemers en lastenverlich ting via de rijksbegroting. De fiscale maatregelen zijn: belastingvrije aftrek van 10 procent van de verkoopwaar de van de eigen woning bij verhuizing voor een andere werkkring; uitbreiding ondernemings vrijstelling in de vermogens belasting; verdubbeling van de zelf standigenaftrek voor starten de ondernemers tot 2.000 gul den; verdubbeling van de divi dendvrijstelling tot 1000 gul den om particulieren te stimu leren in Nederlandse onderne mingen te gaan beleggen. Het zwaartepunt in de las tenverlichting ligt echter niet op belastingmaatregelen, maar op de de sociale premies. De werkgevers hoeven 1,3 mil jard gulden minder sociale premies te betalen. Hiervan wordt een belangrijk deel af gewenteld via de ziektewet. Over de uitkeringen bij ziek tewet moeten de werknemers de premie zelf gaan betalen. Op de rijksbegroting wordt een bedrag van een kwart mil jard gulden bezuinigd om die vervolgens door te sluizen naar het bedrijsleven. Een deel hiervan wordt gebruikt om de lastenverzwaring als gevolg van de afschaffing van de Bijzondere Regionale Toe slag in de WIR (Wet Investe- rings Rekening) te compense ren. Het regionaal beleid wordt hierdoor versterkt met 100 miljoen gulden voor 1985 en 1986. Bovendien krijgen de boeren extra steun wegens va luta-verlies op landbouwpro- dukten, een opkoopregeling voor melk en tegemoetkoming in de keuringskosten tot een bedrag van 80 miljoen gulden. Daarnaast wordt er compen satie gegeven voor cursussen in het midden- en kleinbedrijf. loonsom per werknemer in bedrijven volume particuliere consumptie volume investeringen bedrijven (excl.woningbouw) volume goederenuitvoer produktievolume bedrijven reeel beschikbaar nationaal inkomen prijzen particuliere consumptie kosten levensonderhoud gezinnen reëel vrij beschikbaar inkomen (modale werknemer) geregistreerde werkloosheid 0,5- -0,5- 4 - 6,5- 2 - 2 - 3.5- 383,5- -0,5 8 0- 830.000 - 0 40,5 0.5 41 5 5 2 1 1,5 2,5 830.000 Het CPB wijst met nadruk op het onzekerheidselement dat eigen is aan ramingen. Een extra waarschuwing plaatst het bij de veronderstelde hoogte van de geregistreerde werkloosheid „Zij berust voor een deel meer op een veronderstelling dan op een voorspelling." DE overheid wil volgend jaar bijna 45.000 jongeren aan een (tijdelijke) baan helpen. Dat kost 1,3 miljard gulden. Bijna de helft daarvan is bestemd om in 'eigen huis' werk te scheppen; de rest maakt deel uit van het zogehe ten Industrieplan van de com- missie-Wagner en komt in de particuliere sector terecht. Bij de overheid en in de col lectieve sector (gezondheids zorg, welzijn, openbaar ver voer) wordt de arbeidstijd verkort met 1 procent. Dat moet 20.000 jongeren aan de slag helpen. Een groot deel daarvan (13.000) krijgt een vaste baan in de vorm van een groei-of deeltijdbaan, begin nend bij 20 uur en oplopend tot 32 uur per week. De rest wordt opgevuld door leerovereen komsten. Voor de realisering van leerlingenplaatsen en -banen heeft het kabinet 122 miljoen gulden uitgetrokken. Bijna 108 miljoen gulden komt ten laste van de begroting van Sociale Zaken, 55 miljoen gulden haalt Sociale Zaken uit de arbeids- TIEN procent van de verkoop waarde van een woning mag worden afgetrokken van het belastbaar inkomen. Over dat bedrag wordt geen belasting geheven. De regering stelt de ze maatregel voor om de ar beidsmobiliteit van werkne mers te bevorderen. Om in aanmerking te ko men voor deze regeling moe ten aan een aantal voorwaar den worden voldaan. Zij geldt voor hen die moeten verhuizen voor de vervulling of aan vaarding van een andere functie. Hoewel de regeling nog on derwerp van beraad is binnen het kabinet moet de afstand minstens 50 kilometer bedra gen. Ook wordt er een maxi mumgrens aan het belasting vrije bedrag gesteld. Het af trekbare bedrag is ongeveer gelijk aan het totaal van nota- riskosten en overdrachtsbe lasting. voorwaarden voor de collec tieve sector. Met dit plan lost de overheid haar toezegging in om tot 85 procent herbezetting van opengevallen plaatsen in 'eigen huis' te komen. In vol gende jaren moeten alle open gevallen plaatsen worden be zet. Onderwijs helpt 8.400 jonge ren (tot 32 jaar) volgend jaar aan een 32-uursbaan op tijde lijke basis, te betalen uit een gedeelte van het 'herbezet- tingsgeld'. Over de rest van de invulling praat minister Deet- man nog met de bonden. On derwijs en Landbouw probe ren verder nog een uitbreiding van het aantal stageplaatsen in het beroepsonderwijs tot stand te brengen. Een belangrijk ijzer in het vuur van de overheid is het banenplan via het rijksuit zendbureau START, dat 16.000 jongeren tijdelijk (voor maxi maal twee jaar) onder dak brengt. Dat kost 100 miljoen gulden. Een doorlopend werkgele genheidsprogramma in de bouw levert tot slot nog eens naar schatting 5.000 banen op. De werkgelegenheid zal vol gend jaar overigens niet meer stijgen, maar een echte daling is ook nog niet te verwachten. Dat heeft onder meer te ma ken met het feit dat het aantal jongeren en vrouwen dat nieuw is op de arbeidsmarkt hoog blijft. Door de groei van de economie stabiliseert de werkloosheid zich evenwel op 830.000 VANAF medio 1986 kan een telefoonabonnee niet meer on beperkt bellen binnen de ge meentegrenzen van ziJ" woonplaats. In Amsterdam. Rotterdam en Den Haag is dal begin januari 1986 al niet meer mogelijk. Het nieuwe tarief bedraagt 1 'tik' per tien minuten na zes uur s'avonds en voor die tijd 1 'tik' per vijf minuten. Deze wijziging levert de PTT jaar lijks ongeveer 30 miljoen gul den op. DE regering zet de actie tegen belastingontduiking onderminderd voort. Zo krijgen verenigingen, stich tingen en andere niet-belastingplichtige instelling® bij wet de verplichting gegevens te verstrekken en n boekhouding over te leggen van belastingheffing va derden. slagen achteraf op a''II\entft. tie-uitkering en bijstands"' kering is een wet in voorbe ding om loonbelasting d in te houden op het gezam lijke bedrag van bijstands- i belaste- alimentatie-u rl"n het kader van de bestrij ding past ook een versclier ping van de facilite:Heren overgang van landgoed door schenking, vererv:mg volgens de Natuurschoon* Daartoe zullen deze wet wet vermogensbelasting den gewijzigd. .jnct Tenslotte komt het ka» binnenkort met een wets stel voor internationale standsverlening bij deci van belastingen als uit van een EG-richtlijn. D regelt ook de dubbele j tingheffing. Daaronder vallen ook die genen bij wie de ondernemer- sadminstratie van een ander is ondergebracht. Zij worden verplicht die administratie over te leggen. Ook wordt schriftelijke opgave verplicht van bepaalde betalingen, an ders dan die voor de inkom stenbelasting geldt. Tevens is een wetsvoorstel in voorbereiding dat de admi nistratieve verplichting voor ondernemers nader regelt. Ook is de regering van plan de administratieve en strafrech telijke sancties op belasting ontduiking te verscherpen. Dat geldt in het bijzonder voor werknemers, die onbekend wensen te blijven voor de be lastingdienst en om die reden de werknemersverklaring niet of onjuist invullen. Ter voorkoming van aan- In n*tto nationaal inkomen 1062 1963 DE sociale zekerheid moi kwart van de totale bezu: worden de WW-, WWV- laagd tot 70 procent van he gaat het wettelijk ziekeng naar 75 procent en worden Op die manier moet de so ciale zekerheid 2,5 miljard gulden goedkoper worden. Dat bedrag zal nog hoger worden als in de loop van het jaar het gehele zekerheidsstelsel wordt herzien. Uitkeringstrekkers zullen - met uitzondering van langdu rig werklozen die ouder zijn dan 50 jaar - er opnieuw op achter uitgaan. De werklozen boven 50 jaar worden enigs zins ontzien om te voorkomen dat zij op het niveau van de .bijstand terecht komen. Het gaat hierbij om mensen die in de loop van komend jaar 2,5 jaar of langer werkloos zijn. De WWV-uitkering die zij nu nog ontvangen zal dan ook blijven bestaan. Het 'bezuinigingsplaatje' voor de sociale zekerheid ziet er als volgt uit: de uitkeringspercentages WW, WWV en WAO gaan naar 70 procent, opbrengst 2,15 miljard gulden; tegelijk worden de eerder doorgevoerde dagloonkortin gen verrekend, waardoor de opbrengst weer met 1,05 mil jard gulden daalt. Netto 'winst' 1,1 miljard gulden; het uitkeringspercentage van de Ziektewet gaat naar 75 procent, opbrengst 0,4 miljard gulden; OOK voor 12- tot 16-jarigen zai. met ingang van het schooljaar 1985-1986, school geld betaald moeten worden, «et kabinet wil deze maatre gel, die 140 miljoen gulden per jaar zal opleveren, alleen in- ?eren uit financiële overwe gingen. De heffing zou slechts een of twee jaar van kracht hoeven te zijn. Het kabinet heeft lang ge- 0Pnieuw met het noolgeld-plan te komen. De iweede Kamer en de Raad Ho tate hebben zich al eer- r tegen het plan verzet. Het woÜL voor leerplichtigen vivf -de helft van het tarief "'et-leerplichtigen, mof de Kamer niet instemt mf„- f schoolgeldvoorstel, wil ver.'n^ Deetman (Onderwijs) svw beginnen met het wttem van eigen bijdragen, een ^"y°°r hij eerder dit jaar biia? indiende. Dan zal een Ee Per leerling van on- Dinit r.15 Procent van de ex- WwdenelaSt0n betaald moeten akl'w'endien dreigt Deetman «alternatief voor het school- colwmet verhoging van het a,£en schoolgeld vanaf van ^ber 1985. De verhoging tevoiiif ooHegegeld kan dan Jaar ('n het studie- Voerin ingaan met de in- teem, van het nieuwe sys- w Y'an studiefinanciering, do „„i O® minister betreft mag Perkt eldheffing ook be- H Worden tot 1 of 2 jaar. bèrtra ons alleen om het I de«- Na ma» ,140 mili°en Sn!" het re f alleen al met cem Pi htntiesysteem (15 pro- WoMpgen bijdrage) het tekort uen aangevuld".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 8