PROF. SCHOUTEN HANDHAAFT KRITIEK, MAAR: VAN 'Kamer hou grote lijn' betaalbaar HOOGLERAREN M. COLOFON jêêÉMI ■kW &*- VOORZITTER DOLMAN: 1 geven om optimaal eren in 't buiten met één van onze roor de Zakelijke u graag nadere imt bij u langs om preken. de Zakelijke Giro- neer dan u denkt. paarbank w m$h IP& WOENSOAG19 SEPTEMBER 1984 H HM3 Dolman - FOTO ANP kamervoorzitter Dolman heeft een dringend beroep gedaan op zijn me deleden om bij de komende begrotingsbehandeling de grote lijn in de gaten te houden. „Het zou wenselijk zijn, dat vergaderingen over de begrotingen zich beperken tot het behandelen van wijzigingsvoorstellen en de beoordeling van ministers en staatssecretarissen op hoofdpunten. Dat zou de snelheid van werken, maar vooral de politieke aan trekkelijkheid ten goede komen". Dolman adviseert de grote fracties hun spreek- tijd niet bij elk begrotings debat te versnipperen over drie of vier Kamerleden. „Lief bedoeld, maar een verwerpelijk systeem dat niet tot politieke botsingen leidt maar tot het afstre- pen van waslijsten. Voor regeringsfracties is dat wellicht comfortabel, maar van de oppositie komt de regering zo te gemakkelijk af". De Kamervoorzitter meldt dat hij met zijn col lega Steenkamp van de Eerste Kamer en minister president Lubbers hebben afgesproken, dat de rege ring niet zal mogen reke nen op het in werking tre den van wetten vóór of op 1 januari als de wetsontwer pen niet vóór 1 oktober bij de Kweede amer zijn inge diend. DE miljoenennota 1985 en de begrotingen van de de partementen werden gelezen en samengevat door on ze parlementaire en Haagse redactie: René de Vries, Frans Boogaard, Lidy Nicolasen, Jan Greyn, Marcel van Lingen, Pieter Eggen en Max de Bok. Eindredac- lie Pieter Jan Dekkers, vormgeving Erik d'Ailly. Kabinet zwijnt ongelooflijk Door Louis van de Geyn NIET het beleid van deze re gering is er de oorzaak van dat het weer wat beter gaat, maar de sterke opleving van de wereldeconomie. „Dit kabinet zwijnt ongeloof lijk", vindt de Tilburgse econoom prof. dr. D. B. J. Schouten. "Dank zij Amerika gaat het goed, maar door ons beleid gaat het weer minder goed dan wel zou kun nen". Het beleid van de regering-Lubbers heeft nog het meest weg van de onderbe stedingspoli tiek van Colijn, aldus Schouten. Te weinig bestedingen, waar door mensen werkloos en fabrieken leeg blijven. Dat het beter uitpakt, komt doordat het met name in de Verenigde Staten veel beter gaat. Schouten, die enkele jaren geleden vergeefs een plan lanceerde voor belas tingverlaging en stimulering van de be stedingen, is wat milder geworden in zijn kritiek op de uitkomsten van het ka binetsbeleid. Maar het beleid zelf blijft hij afwijzen. Schouten vindt dat de Europese indus trielanden een domme economische poli tiek voeren door de nadruk te leggen op het terugdringen van overheidstekorten. In de Verenigde Staten wordt met meer succes een in wezen stimulerend tekort beleid gevoerd in combinatie met een strakke geldpolitiek. Die tekorten wor den grotendeels vanuit Europa aange vuld. Volgens Schouten zal dat Amerikaan se beleid echter niet lang meer stand kunnen houden. Er is nog geen teken dat daarop duidt, maar de economische groei zal daar binnenkort, waarschijn lijk in de tweede helft van 1985, inzak ken. "Dan zwijnt de Nederlandse regering niet langer", waarschuwt Schouten. Als de wereldeconomie in 1984 en 1985 al het Nederlandse bezuinigingsbeleid toelaat, zal dat in 1986 niet meer gaan". Dan moet het kabinet er echt mee uitschei den". Schouten gaf gisteren op de Katholie ke Hogeschool tesamen met zijn collega's Bosman en Stevers zij n eerste reactie op troonrede en miljoenennota. Monetair econoom prof. dr. H. W. J. Bosman con stateert dat het kabinet vol zelfvertrou wen het gekozen beleid voortzet. Aan de betrouwbaarheid en de stabiliteit van dat beleid hecht prof. Bosman grote waarde. Hij hoopt dat het ook in 1986 zo wordt voortgezet. Prof. dr. Th. A. Stevers, die in Tilburg de leer der openbare financiën doceert, meent dat het huidige beleid vastloopt wanneer niet meer aandacht wordt be steed aan een grotere wendbaarheid in de economie, met name op de arbeids markt. Hij voorziet daar grote moeilijk heden, bijvoorbeeld bij het versoepelen van het ontslagrecht, het vergroten van financi"ele prikkels. mm t i J Bosman - FOTO RIEN SIERS >is Hengelo: 074-435435 Leeuwarden: 058 -13 48 48^ Maastricht: 043 - 62 28 55 Middelburg: 01180-35058 Rotterdam: 010-130600^ Utrecht: 030-94 80 41 Zwolle: 038-533070 Leden der haten-Generaal, IN de regeringsverklaring heeft .et kabinet twee jaar geleden een beleid uiteengezet om te komen tot tehoud van welvaart en tot herstel sn werkgelegenheid. Dat beleid s aangeduid als het drie-sporen- I beleid: een overheid die minder :nulden maakt; een krachtig be- irjjfsleven dat voor meer werk tan gaan zorgen; een samenleving waarin werk zo georganiseerd I wordt, dat ieder weer de kans I nijgt zich daarin te ontplooien. Uit de begroting die u vandaag I wordt voorgelegd, blij kt dat de of fers die worden gebracht, niet roor niets zijn. De werkgelegen heid neemt eindelijk weer toe; het tekort van de overheid daalt. De collectieve uitgaven waren in het trieden veel te sterk gestegen. I tat heeft geleid tot te hoge tekor- I fenen tot te hoge belastingen en 1 sociale premies. Nu loopt, ondanks as nog steeds stijgende rentelas- 91, het aandeel van de collectieve - 'Saven in het nationaal inkomen atigzaam maar zeker terug. Het wordt daardoor mogelijk m- voor het eerst sinds vele ja- -af te zien van belastingver- ng. Tevens wordt gewerkt aan pil rechtvaardiger verdeling van l-o belastingdruk. Dat gebeurt Doormiddel van de zogenaamde l'veeverdienersmaatregel, die re- I 'telling houdt met de feitelij ke paagkracht. Deze maatregel wordt gecombi neerd met een verlaging in de loon-en inkomstenbelasting. De I -Male premies zullen volgend l 'sr dalen voor burgers en bedrij- 11®. Op die wijze wordt ook een ^lastenverlichting voor het Iteirijfsieven bereikt, hetgeen kan I ''den tot lagere arbeidskosten en pt meer werk. I De ontwikkeling van de ar- p'dskosten in het bedrijfsleven Iuiteraard in de eerste plaats 1 verantwoordelijkheid van ptfenemers en werkgevers. Die r uilen immers met elkaar collec- pt'e arbeidsovereenkomsten. Wel I ;'Jakt de begroting het mogelij k >Wde cao's aan te gaan. lïn zeer 8erinëe prijsstij- |j 8kan worden bereikt dat niet hjseompensatie, maar lagere ■m st'ngen en premies, bij gelijk- "J ver Phoud ,ende bruto-salarissen, voor Zo van koopkracht zorgen. Worden voorwaarden ge- L aPen om verder te gaan met sterking van de positie van het hjfsleven en inschakeling van ir mensen in het arbeidsproces. j({ e voorwaarden waaronder and1gen zich een inkomen erven worden stap voor stap "ferarische sector maakt, na vanexpansie, een moeilijke *r'°dedoor. 1» om Pijnlijke aanpassin- overproduktie te vermij- Jziin tiodig.De aparte plaats die ndbouw in het pakket van de nveflichtingen heeft gekre- te ook bedoeld om de gevolgen 'cliten. aanpassingsproces te ver- De elkaar snel opvolgende tech nologische vernieuwingen en de veranderingen in de internationa le produktiestructuur vragen om grote inspanning op het gebied van de ontwikkeling van weten schap en technologie. Zij stellen ook hoge eisen aan het aanpas singsvermogen van de bedrijven en aan hen die daarin werken. Zo komt nieuw en ander werk in de plaats van hetgeen verdwijnt. Meer en meer dienen het onder wijs en het wetenschappelijk on derzoek dit te ondersteunen; van daar ook de versterkte inspanning op het gebied van de informatie technologie. Alleen een op ver nieuwing gericht bedrijfsleven met concurrerende arbeidskosten kan het ons mogelijk maken onze welvaart in stand te houden. Daarenboven zijn herverdeling van werk en arbeidsduurverkor ting onmisbaar. Dit is een moeilijk proces van passen en meten, dat in de organisatie per bedrijfstak, of zelfs per onderneming, moet ge beuren. Het is moeilijk omdat arbeids duurverkorting en herverdeling van werk niet tot minder maar tot meer produktie moeten leiden. Dat kan alleen als het hand in hand gaat met andere werkroosters, fle xibele werktijden, langere be drijfstijden. Hier ligt een zware opdracht voor werkgevers en werknemers, en dus evenzeer voor de overheid als grootste werkge ver. Deze inspanning moet samen gaan met een forse aanpak van de jeugdwerkloosheid. Het is daarom verheugend dat de centrale orga nisaties van werknemers en werk gevers, verenigd in de Stichting van de Arbeid, overeenstemming hebben bereikt over aanbevelin gen om de jeugdwerkloosheid nu massaal aan te pakken. Evenzo heeft het akkoord tussen kabinet, sociale partners en onderwijsor ganisaties over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het be roepsgerichte onderwijs, tot een doorbraak geleid. Het leerlingstelsel ten behoeve van het bedrijfsleven zal met 40.000 plaatsen worden uitgebreid. Zo zullen jongeren, goed opgeleid en vakbekwaam, het bedrijfsleven komen versterken. Ook bij de overheid zullen zij voortaan in zo genaamde groeibanen aangeno men worden. Dat betekent dat vol gend jaar 15.000 jongeren meer bij de overheid aan het werk kunnen gaan. Bedrijfsleven en overheid zullen op deze wijze samen zorg dragen voor een aanzienlijke ver betering van de positie van de schoolverlaters. Daarnaast heeft de overheid een bijzondere verantwoordelijkheid voor langdurig werklozen. Met na me jongeren die reeds meer dan twee jaar werkloos zijn zullen door middel van het zogenaamde 'START'-plan een nieuwe kans krijgen. 1985 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het jaar voor de jeugd. Waar het vooral om gaat is wat er door de jeugd kan gebeu ren. De schoolverlaters van de ja ren tachtig, tweeëneenhalf miljoen jongens en meisjes, zullen straks het hart moeten uitmaken van de werkende generatie. Voor die im mense opgave staan wij samen. Ondanks de noodzaak het uitga venniveau in de sociale zekerheid te beheersen kan de koopkracht van de sociale minima gelukkig gehandhaafd blijven door de ge ringe prijsstijging en de verlaging van belastingen en sociale pre mies. Wel zullen de boven-mini- male uitkeringen teruggebracht worden tot 70 procent van het bru- to-loon. Waar van hen die voor lange tijd op een uitkering aange wezen zijn dit offer gevraagd wordt, is het redelijk ook te komen tot bezuinigingen bij de kortlopen de uitkeringen. Daarom worden aanpassingen voorgesteld in de ziektewet. Deze verlagingen zullen niet gelden voor mensen die slechts het mini mumloon verdienen en daarvan ook anderen moeten onderhouden. Door deze maatregelen te nemen voor de boven-minimale uitkerin gen worden algemene kortingen, die onvermijdelijk ook weer de minimuminkomens zouden tref fen, voorkomen. De verantwoordelijkheid voor het eventueel aanvullen van het ziekengeld boven het verlaagd wettelijk niveau, ligt bij de sociale partners, werknemers en werkge vers, zelf.Toch zal een tijdelijke voorziening voorgesteld worden, die moet voorkomen dat hogere bovenwettelijke lasten automa tisch op de werkgevers afgewen teld worden. Deze zal echter slechts gelden wanneer en zolang er na de lopende collectieve ar beidsovereenkomsten nog geen nieuwe overeenkomst is. De gelijke behandeling van mannen en vrouwen noodzaakt evenzeer tot een ingrijpende aan passing van onze sociale zeker heid. Dat betekent onder meer dat straks mannen en vrouwen elk een AOW-uitkering ontvangen.Een gezinstoeslagenwet zal worden in gediend om te voorkomen dat ge huwden, of samenwonenden, die van één uitkering moeten leven, onder het voor hen geldende, so ciale minimum komen. Op deze wijze wordt zowel tegemoet geko men aan de noodzaak van gelijke behandeling van mannen en vrou wen, als aan eisen van rechtvaar digheid en draagkracht. Dit jaar zullen ook voorstellen ingediend worden om ons stelsel van ziektekostenverzekering te vereenvoudigen en daarbinnen de solidariteit tussen groepen met een verschillend ziekterisico beter te regelen.Zo worden de contouren zichtbaar van een sociaal verzeke ringsstelsel dat weer houdbaar zal zijn. Terwille van de beteugeling van de overheidsuitgaven en het op peil houden van de werkgelegen heid zal ook volgend jaar van hen die werkzaam zijn in de collectieve sector een bijdrage moeten wor den gevraagd. Daarbij wordt er naar gestreefd nieuwe bruto-kor- tingen op de salarissen te voorko men. Met de centrales van over heidspersoneel kon overeenstem ming worden bereikt over een ge- schillenregeling.Ook worden voor stellen tot herziening van het overlegstelsel voorbereid. De rege ring hoopt U binnenkort een wets voorstel tot regeling van het sta kingsrecht van ambtenaren voor te leggen. De overheid heeft de plicht zorgvuldig om te gaan met de haar toevertrouwde middelen. Ook is kritische toetsing van omvang en werking van het overheidsappa raat nodig. Het komt er daarbij op aan dat regering en volksverte genwoordiging taken en verant woordelijkheden aan lagere over heden overdragen, dan wel deze aan de samenleving overlaten en eigen nieuwe taken slechts in zelf beperking aanvaarden. Omvangrijke programma's van nieuwbouw, woningverbetering en stadsvernieuwing worden, on danks de zware budgettaire lasten, tot stand gebracht. Deze program ma's profiteren weliswaar van een gunstiger ontwikkeling van de bouwkosten, maar helaas maakt de hoge rentestand het nog niet mogelijk over te schakelen naar minder huurverhoging. Zelfs bij stijgende huren nemen de over heidsuitgaven voor de volkshuis vesting nog steeds aanzienlijk toe. Ook bij de bescherming en de verbetering van ons milieu gaat de overheid tot de grens van haar fi nanciële kunnen.Dat is noodzake lijk opdat meer mensen ook in de toekomst in een schoner milieu kunnen leven. De verantwoordelijkheid van de overheid voor welzijn en volksge zondheid wordt deze jaren herijkt. Het kabinet is bezig met een her waarderen van onze verzorgings staat. Bij de gezondheidszorg en de maatschappelijke dienstverlening gaat het er allereerst om deze zo in te richten dat er minder druk ont staat op ziekenhuizen, verpleeg huizen en bejaardenoorden.De zorg op maat, dicht bij huis, moet daarom voorrang krijgen; dan zal er ook minder behoefte zijn aan steeds meer en kostbaarder medi sche voorzieningen. Burger en sa menleving zullen meer ruimte krijgen om - ook via hun gemeente en provincie - invloed uit te oefe nen op de aangeboden welzijns voorzieningen en weer zelf een grotere eigen verantwoordelijk heid te dragen. Daarop zijn de te behandelen wetsontwerpen ge richt. De laatste jaren zijn met be trekking tot andere overheidsta ken grote zorgen naar voren geko- men.Het gaat daarbij met name om de veiligheid van de burger en het functioneren van de rechts staat. De criminaliteit moet wor den teruggedrongen. Daarvoor zijn nodig een goed toegeruste po litie en rechterlijke macht en vol doende mogelij kheden om straffen ten uitvoer te leggen. De capaciteit van het gevangeniswezen zal wor den uitgebreid. Bij alles wat de overheid doet om de veiligheid van de burger te vergroten en diens vertrouwen in de rechtsorde te behouden, ont komt zij niet aan het stellen van prioriteiten.Het behoud en de ver betering van de rechtsstaat ver gen, naast duidelijker en scherper optreden tegen criminaliteit en vandalisme, goede wetgeving. De ware vrijheid luistert naar wetten. Maar dan moeten die wetten wel van wezenlijk belang zijn, niet on nodig ingewikkeld en in de prak tijk te handhaven. In feite komt het er dus op neer, dat wij tegelijk ons stelsel van wetten moeten toetsen op wat overbodig is - de zogenaamde deregulering - en, daar waar nodig, nieuwe wetten maken.Tevens dienen wij de nale ving van de wet weer een groter gewicht toe te kennen. Tot de zorgen om de rechtsstaat hoort vandaag helaas ook de zorg om uitingen van discriminatie naar herkomst, huidskleur of ras. Daar moeten wij ons duidelijk te genover opstellen. Politie en Openbaar Ministerie zullen actief blijven optreden. Het terugdrin gen van achterstanden van min derheden krijgt het komend jaar een bijzonder accent door de indie ning van het wetsontwerp tot het verlenen van kiesrecht aan niet- Nederlandse ingezetenen. Bij de inspanningen om in ons land inhoud te geven aan een rechtvaardiger en veiliger wereld wisselen licht en schaduw elkaar af; maar er is veel om dankbaar voor te zijn. Dat is een stimulans te meer onze internationale ver plichtingen - ons samenleven en samenwerken met andere volke ren - goed in het oog te houden. Allereerst geldt dit binnen het Ko- ninkrijk zelf, waar de regering haar volle medewerking zal blij ven verlenen aan de uitwerking van de resultaten van de Rondeta felconferentie met de Nederlandse Antillen. Tezamen met de andere lid-sta- ten van de Europese Gemeenschap werken wij aan een Europa dat geloofwaardig is voor zijn burgers. Aan dit streven zal ook de 40-jari- ge Benelux-samenwerking bijdra gen. Het gaat om een Europa zon der grensbelemmeringen, met een echt vrij verkeer van personen, goederen en diensten; een Europa waarin ook de wil heerst nieuwe technologieën gezamenlijk te ont wikkelen en toe te passen.Slechts zo zal het kunnen komen tot een krachtige Gemeenschap, straks uitgebreid met Spanje en Portu gal. Onder dreiging van toenemend protectionisme blijft de ontwikke ling van de wereldeconomie grote inspanning vragen. Met name de internationale schuldenproblema tiek, verscherpt door de voortdu rend hoge rente, is ontwrichtend voor een aantal landen. Hoewel er lichtpunten in de derde wereld te zien zijn, blijven armoede, honger en een groot gebrek aan werkgele genheid toch kenmerkend voor de situatie in tal van ontwikkelings landen, vooral in die met de laag ste inkomens.Wij zullen onze beste krachten en mogelijkheden blij ven inzetten voor een duurzame oplossing. Daarom blijft de hulp inspanning anderhalf procent van het netto nationaal inkomen. Dit komt in de allereerste plaats ten goede aan de ontwikkelingslan den, maar levert op langere ter mijn ook een bijdrage aan onze eigen welvaart. Om de vrijheid te behouden en de vrede te bewaren blijft een ge loofwaardige en samenhangende westerlij ke defensie onmisbaar.In de Defensienota is uiteengezet hoe onze krijgsmacht hieraan de ko mende tien jaar zal bijdragen. Te gelijk dienen de pogingen van ons bondgenootschap om te komen tot wezenlijke ontspanning en beteu geling van de wapenwedloop, te worden voortgezet, zeker nu de verhoudingen tussen Oost en West zo kil zijn en vervuld van wan- trouwen.Naast de wapenbeheer sing zullen menselijke, culturele en economische contacten de ont spanning moeten bevorderen. Met het besluit inzake eventuele plaatsing van kruisvluchtwapens op Nederlands grondgebied heeft het kabinet een uiterste poging willen doen om wapenbeheersing een kans te geven, zonder de soli dariteit met het bondgenootschap te beschadigen. Helaas zijn er tot nu toe geen aanwijzigingen dat de Sovjet-Unie de verdere uitbrei ding van haar SS 20-arsenalen zal staken, dan wel bereid is naar de onderhandelingstafel terug te ke ren. Leden der Staten-Generaal, Langzaam maar zeker geraken wij met economie en werkgelegen heid uit het slop. Dat rechtvaar digt een voortgaan op de ingesla gen weg. De regering is daartoe vastbesloten. Van de kwaliteit van ons leven en werken kunnen wij iets goeds maken. Dat vraagt wel bijzondere inspanningen. Volgend jaar herdenken wij dat ons land veertig jaar geleden werd bevrijd. Dit is reden tot dankbaar heid, maar dat is niet genoeg.La- ten wij ons vrede en vrijheid waardig tonen. Wij moeten oorlog voorkomen, maar vooral ook vre de inhoud geven, in ons land en over de grenzen heen. Bij alle ver schillen van inzicht is dit onze ge- zamenlij ke opdracht. Daarbij zijn aan u, volksverte genwoordigers, veel taken en zor gen toevertrouwd. Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op Uw werk rust.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 7