\Yerk< Sparen bij Van Lanschot levert méér op. pessm SPEC Steeds een stap voor N WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1984 EXTRA Tij De voorzitter van het stadsgewest Breda, A. Mater, burgemeester van Oosterhout, maakte vorige week met zijn vrouw een tweedaagse rondreis per BBA-bus langs de 21 stadsgewest gemeenten. Doel van deze reis was aan den lijve te ondervinden, hoe het met het open baar vervoer in het stadsgewest ge steld is en van de verschillende ge meentebesturen te horen, welke pro blemen er zijn. Een officieel verslag van de reis - die met de normale lijndiensten volgens de dienstregeling gemaakt werd - wordt binnenkort aan de BBA aange boden. Die houdt eind november een bijeenkomst met de 21 gemeentebe sturen om de bevindingen van de reis te bespreken. Burgemeester Mater bood 'De Stem' aan zelf een meer per soonlij k getint reisverslag te maken; de redactie publiceert hierbij zijn pennevrucht. Donderdag 13 september I Dienstauto Hoogwerker Free lance Meer strippen Narigheid Tarieven Sneldienst WOENSDAG 19 SEPTEMBEF ff aarde pond beïnvloe SPAARBRIEVEN SPAARDEPOSITO 4 JAAR BELEGGINGS REKENING Mijnwerkers Zuid-Afrika werken weer RAGLAN RE< 100% KATOENEN GAI EXCLUSIEVE RUITVC EN BLINDE SLUIT I E U W s E N G Ah je het volgens het (bus) boekje doet Engeli De dag begint vroeger dan normaal en door mij gewenst. Ik noteer dat maar als eerste ontbering van deze dagen. Met enige zorg zie ik overi gens de komende dagen wel tegemoet: een strak reispro gramma, 21 gemeenten die bezocht moeten worden, in ventarisatie van de wensen voor het openbaar vervoer en als slot: het schrijven van een reisverslag. Eigen schuld, dat wel; in een ogenblik van on bedachtzaamheid heb ik het zelf aangeboden. Maar dat be tekent wel, dat ik direct na de reis aan het schrijven moet èn me moet houden aan de mij toegemeten plaatsruimte. Mijn neiging tot breedschrij- vigheid kennend, vrees ik het ergste. De eerste bus, 7.25 uur uit Oosterhout naar Breda, halen we - Nel, mijn vrouw, verge zelt me op deze trip - met eni ge moeite. De reis naar Breda in een goed bezette bus - veel scholieren - verloopt vlot. De vrouwelijke buschauffeur (vermeldenswaard, want ze is de enige die we in twee dagen dagen zullen ontmoeten) weet haar bus bekwaam door het stadsverkeer te sturen. Om 8 uur begint het 'officiële' reis programma, maar we zijn al om 7.45 uur op het Stations plein. Even later arriveert wethouder Welschen, die na mens de stad Breda ons uitge leide doet en ons zal begelei den tot Made. Hij moet zich nog van een strippenkaart voorzien. Dat geeft proble men, omdat het kantoortje van de BBA nog niet open is. Ook de voorlichtingsman van de BBA, de heer Leideritz, komt ons het eerste deel van de reis vergezellen; zijn foto grafische activiteiten wekken grote hilariteit bij de scholie ren, die de bus bevolken. Met Welschen en Leideritz neem ik de laatste veranderingen in het reisschema door, ieder het. zijne betekent een later eind van de trip. Voor het eerst in deze dagen gebruiken we onze strippen kaart. Geen idee hoeveel we er nodig hebben; gisteren voor alle zekerheid er maar vast acht gekocht. Van Breda naar Made blijkt vijf strippen te kosten. Met een vrij wel lege bus komen we in Made bij het gemeentehuis aan en treffen voor de ingang collega Van der Linde met wethouder Rombouts en secretaris See- gers. Gelijk met ons arriveren Oos Jaas uit Made en Kiske van Drimmelen uit de Bies- bosch. Zij geven op rijm com mentaar op o.m. de prijs van de bus („Die strippendame, Néleke uit Den Haag, ge wit wel wie'k bedoel, maakt van het reizen mee de bus een du re boel"). Ik heb er meteen weer een titel bij'meneer stadsgewest'. Bij de koffie in het gemeentehuis worden de wensen op schrift overhan digd, in tegenwoordigheid van verslaggever en fotograaf van De Stem, die zich nu ook bij ons gevoegd hebben. In de bus naar Geertrui- denberg een prettig gesprek met twee Madese dames. On gewild een stukje informatie: bij bezoek aan De Volckaert, het verpleeghuis in Dongen, moet op de terugweg naar Made bij het overstappen in Raamsdonksveer dikwijls een uur gewacht worden. Aan de Stationsweg in Geertruidenberg worden we opgewacht door wethouder Van de Maagdenberg, die ons naar het stadhuis brengt. Daar wachten wethouder Van Onzenoort en secretaris Krebbers ook al. De koffie staat klaar en is goed, de in formatie ligt gereed. Over het algemeen in het Bergse tevre denheid over de busverbin dingen. Eén dringende vraag ligt er wel: een verbetering van de aansluiting op de trei nen in Lage Zwaluwe. Van Geertruidenberg naar Raamsdonksveer hebben we 'privé-vervoer'geen andere passagiers dan wij. In een landelijk ochtendblad lezen we over de problemen, die een collega heeft met zijn dienst auto: te klein en te onveilig. Gratis advies: neem de bus, alle ruimte en zeer massief Op het busstation in Raams donksveer staan collega Schouten, zijn vrouw en se cretaris Osterloh te wachten. Op de schouder een stok met daaraan een samengeknoopte zakdoek-met-inhoud, die ons wordt aangeboden voor de verdere reis: leeftocht. Leuke gedachte en smakelijke in houd. We worden ontvangen in het bejaardencentrum naast het busstation. Op kof fietijd is het er gezellig in de conversatiezaal. Collega Schouten vertelt het doel van onze komst en vertelt óók, dat er in Raamsdonk weinig pro blemen zijn, in ieder geval op het gebied van de busverbin dingen. Een van de bewoners van het huis komt wel met een probleem: de te hoge in stap van de bussen. Voorstel baar, dat die voor veel men sen een echt probleem is. Volgende halte: Dussen. Lichte paniek bij aankomst. Op de afgesproken plaats is niemand. We besluiten te wandelen naar het kasteel-raadhuis. Later blijkt, dat de bushalte gewijzigd was in verband met de kermis en dat wethouder Staal en secretaris Geraeds vergeefs op een andere plaats hebben gewacht. Probleem snel opgelost en samen gezel lig om gelachen; we kennen elkaar tenslotte langer dan vandaag. In de kamer van burgemeester Westra (die zelf elders in het fraaie kasteel vergadert) de busproblemen doorgesproken: ook hier, zoals op veel plaatsen, de aanslui ting van de bussen op de schooltijden. Zeer opmerke lijk: bij de BBA huldigen ze voor Dussen het motto 'Nooit op zondag'. Zelfs in het be treffende deel van het bus boekje ontbreekt tabel 128. Op tijd - nu keurig begeleid - bij de bus. Via Almkerk naar Rijswijk, een kern van Wou- drichem, waar collega Voster ons opwacht. Grootste knel punt is hier de onderlinge verbinding van de 7 kernen. We zullen het doorgeven, zo als we alle wensen, maar ook alle lof, die we in deze dagen horen, zullen doorgeven. Over de dijk naar Aalburg. Twee dingen, zoals een be kend staatsman pleegt te zeg gen. Ten eerste: wat een prachtig landschap, het Land van Heusden en Altena; de polder, toch heel anders dan de polders in het noorden van het land, de dijk, de boerderij en daarlangs en de rivier. En dan: de bekwaamheid en de rust, waarmee de chauffeurs ons over de smalle wegen lei den. Het lijkt wel of het tempo hier niet zo gejaagd is. De chauffeurs nemen, als ze met de bus een collega passeren, even de tijd voor een praatje, midden op de dijk. De man van de hoogwerker gaat rus tig door met het repareren van een straatlantaarn en de bus wacht zonder toeteren. En toch zijn we weer op tijd op de plaats van bestemming. In Aalburg op het gemeen tehuis wachten ons collega Boender, secretaris Advocaat en hun vrouwen met een voortreffelijke lunch. We hebben hier maar kort tijd, maar slagen er toch in vis en vlees eer aan te doen. We stoppen de notitie, die al klaar ligt, in de dikker wordende tas. Het grootste probleem hier: het ontbreken van een aansluiting tussen het zuide lijk en het noordelijk deel van dit gebied. De vriendschappelijkheid en de gezelligheid van het te korte samenzijn hier brengt ons aan het filosoferen: op merkelijk, dit totaal andere deel van Brabant - historisch, godsdienstig - maar het hoort er toch echt bij. De vraag is wel eens gesteld: wonen hier Hollandse Brabanders of Bra bantse Hollanders Hoe het ook zij, wij voelen ons hier even thuis als op andere plaatsen in Brabant. We rijden nu van Aalburg naar Werkendam, beiden in het Land van Heusden en Al tena, beiden aan de zuidzijde van de rivier, 30 kilometer van elkaar. Toch: een rit van bijna twee uur, omdat er geen rechtstreekse verbinding is. In Werkendam drukken we iets te laat op het knopje en de bus schiet onze halte voorbij. Dat betekent 600 meter lopen. Er ontbreken naar onze me ning in de bussen aanduidin gen van haltes, die de bus aandoet. In het stadsverkeer zien we deze kaarten vaak hangen. Is dat in het streek vervoer niet mogelijk Collega Dorland en zijn vrouw ontvangen ons harte lijk. Na veel koffie smaakt een pilsje toch wel goed. We overhandigen, zoals we dat overal doen, onze 'geloofsbrie ven'. Dat betekent mijn visi tekaartje, voor deze gelegen- Kort maar krachtig vergaderen TUBT Het klopt toch wel? De banken zijn wat krap heid aangévuld met vermel ding van de functies 'verte genwoordiger BBA' en 'free lance-medewerker De Stem'. Meestal reden tot hilariteit, een enkele keer aanleiding tot de bezorgde vraag: „Heb je daar wel toestemming voor Gekke gewaarwording in Werkendam trouwens. Als je van daar naar een plaats in je eigen Brabant wilt reizen, gaat die reis wel via het Hol landse Gorinchem. Nu begint de langste rit van onze tweedaagse reis: een dwarsdoorsteek van noord west (Werkendam) naar zuid oost (Baarle-Nassau). Vijf bussen, vier keer overstappen, 2 uur en 3 kwartier onderweg. Maar het weer is mooi en het landschap fraai. Nel consta teert terecht, dat de breedte van de zitplaatsen niet is toe gesneden op mensen van 100 kilo zoals ik; op het tweede deel van de rit zitten we dan ook meestal niet meer naast elkaar. Een deel van deze tocht gaat per buurtbus, een opmerkelijk verschijnsel. Een busje met 8 zitplaatsen, be mand door vrijwilligers, rij dend op trajecten waarop een gewone bus totaal niet lonend zou zijn. Omdat de buurtbus bij Drongelen lang op de pont over de Maas moet wachten, dreigen we de aansluitende bus in Waalwijk te missen. Stoppend bij een kruising, zien we aan de overzijde onze bus staan. Een korte sprint, dwars over de kruising, brengt ons hijgend in de ge plande 137 naar Tilburg. Te gen half zeven zijn we aan de andere zijde van het stadsge west, tegen de Belgische grens. Collega Kortmann wacht ons met drie van zijn kinderen op. In zijn ambtswo ning een borrel, daarna met hem en zijn vrouw een bijzon der smakelijke en gezellige maaltijd in 'Het Wapen van Nassau'. De 'bus-notitie' bij de andere papieren in de tas. Voornaamste vraag blijkt een goede busverbinding voor leerlingen uit Alphen, die in Baarle-Nassau op de openba re school gaan. Ook hier weer: de koffie moet haastig ge dronken worden, want de bus wacht niet. Zoals elders biedt de collega aan ons wel even met de auto naar de volgende stop te brengen, maar - even als de anderen - weet hij, dat we het spel helemaal willen spelen. De eerste dag eindigt in Chaam. Collega Van Zeeland en zijn vrouw staan, verge zeld van wethouder Van der Steen en zijn vrouw, aan de bushalte en brengen ons naar hotel Bellevue, waar we zul len logeren. In de achterzaal wordt eerst het officiële deel afgewerkt. Daarbij komt met name het verschil in aanbod op en buiten de spitsuren aan de orde. Vriendelijke woorden en 'Chaamse kip' voor Nel en daarna gaan de deuren open als een soort start van een ge zellige avond. Om half een worden we door hotelhouder Hendriks naar onze kamer gebracht en begint de Nacht van Chaam. De volgende morgen: geen ontbijt in Bellevue, Ter voor koming van misverstand: geen onvriendelijkheid van Hendriks, maar de afspraak is, dat we in Ulvenhout ont bijten. Uitgezwaaid door col lega Van Zeeland en zijn vrouw op de bus naar Nieuw- Ginneken. In café De Jong een voortreffelijk ontbijt - meer dan ik thuis doorgaans nuttig voor ik aan het werk ga. Burgemeester Van der Ven en zijn vrouw, wethouder Verkooyen en de loco-secreta ris, informeren ons al etend over het bus-wel en wee van hun gemeente, gelukkig meer wel dan wee. Alleen de ver binding met het Laurentius- ziekenhuis mag de aandacht hebben. Nog napratend gaan we - inmiddels in de stromen de regen - naar de halte en stappen prompt in de ver keerde bus. Wel naar Breda, ook om 8.37, maar niet lijn 132. Halverwege merken we, dat deze bus niet rechtstreeks naar Breda gaat maar via Ba- vel. Gelukkig heeft de aan sluitende bus naar Zundert enige vertraging. Goede les: uitkijken voortaan Op het busstation Karne- melkstraat over op de bus naar Zundert. Deze dag wordt gekenmerkt door regen. Col lega Ballings, wethouder Hoekman en secretaris Stof- felen wachten ons met para plu's op. In het gemeentehuis mel den ze ons dat er alleen zorg is over een goede verbinding in het nieuwe uitbreidingsplan Klein Zundert. Terug naar Breda, onder weg een stop in Rijsbergen. In het dienstencentrum, vlakbij de bushalte, vertelt collega Hartman ons een en ander over zijn gemeente. De enige, dringende wens is een recht streekse verbinding naar Et- ten-Leur. Honderden Rijs- bergse kinderen gaan daar naar school. Opnieuw - het verhaal wordt eentonig - regen. Op het busstation Karnemelk- straat moeten we een kwar tiertje wachten. Goede gele genheid om wat strippen kaarten te kopen. Onze bere kening van gisteren blijkt te optimistisch: 'bussen' vraagt meer strippen dan u denkt Maar we zoeken vergeefs naar een mogelij kheid om die te kopen, evenals naar de mo gelijkheid om een sanitaire stop te maken. Een centraal busstation, maar wat mager met zijn voorzieningen. Enfin, het een lossen we in de bus op en het ander in Etten-Leur. In de bus kunnen we inderdaad een strippenkaart kopen, maar wel tegen een aanmer kelijk hogere prijs; in plaats van ƒ7,55 voor 15 strips (dus ongeveer 0,50 per strip) voor 10 strips 7,85 0,78 per strip). Begrijpelijke reactie van een passagier, toen hij van de chauffeur de prijs hoorde: „Ho, ho, ik vraag een strippenkaart, niet een hele bus In Etten-Leur lopen we door het goed ogende winkel centrum, vergezeld van wet houder Luykx en de heer Schoenmakers - collega Hou- ben is met vakantie - naar het gemeentehuis. Geen proble men met de bus, wel een gast vrij aangeboden en goed ver zorgde broodmaaltijd en een plezierig gesprek. De afstand van Etten-Leur naar Prinsenbeek is maar kort, na twintig minuten wor den we ontvangen door colle ga Verwiel en wethouder Houtepen. In 'Het Hert' pra ten we over het vervoer en andere zaken. De busverbin dingen zijn in het algemeen goed, ook hier de vraag naar busverbinding met het nieu we plan 'Moleneind'. In het nog burgemeesterlo- ze Klundert worden we vrien delijk ontvangen door wet houders en gemeentesecreta ris. Een goed gesprek. Van en kele inwoners zijn brieven met wensen binnengekomen, die we meekrijgen. Door Zevenbergen rijdend constateren we een bijzonder vriendelijke stadsuitleg in de nieuwe wijk, later horen we dat een langdurige wens voor een busverbinding door deze wijk recent vervuld is. Vanaf het station met collega Seelen naar het stadhuis. Zevenber gen heeft van oudsher ook een treinverbinding en is daar mee, naast de bussen, geluk kig. Het is inmiddels wat droog geworden en in het licht van een bleek zonnetje brengt college Seelen ons naar het NS-station. Een heel klein deel van onze tocht zullen we met de trein maken, van Zevenbergen naar Lage Zwaluwe, exact 6 minuten. Maar jammer, bij die korte treinreis meer na righeid dan alle uren in de bus. Eerst komt de trein 10 minuten te laat, dan - tijdens het wachten op het station - barst een noodweer los. We moeten erkennen, de trein rijdt wel geriefelijk - minder hotsend dan de bus, je kunt gemakkelijker de benen strekken. Dan komt station Lage Zwaluwe. Om een of an dere reden moet ik bij dit sta tion altijd denken aan de titel van het boek van Fran?oise Sagan: 'Bonjour Tristesse'. En vandaag blijkt dat volledig terecht - de triestheid wordt volmaakt door een hozende regenbui. Collega Gruyters toont ondanks de regen een bewonderenswaardig enthou siasme, als hij vertelt over de plannen van de spoorwegen en over - in tegenstelling tot het station - zeer vriendelijke dorp Hooge en Lage Zwaluwe. In het gemeentehuis brengt hij ons, samen met wethouder Den Dunnen, op lyrische wij ze op de hoogte van de Zwa- luwse vervoersproblematiek. Hij declameert een gedicht, waarin o.m.: „Zo is ons dier bare dorp Moerdijk - maar 2 busverbindingen per dag rijk". Ongedachte talenten bij deze collega Via Wagenberg naar Ter- heijden, waar collega Van Maasakkers en zijn vrouw ons opwachten. In het ge meentehuis - vorig jaar knap verbouwd - staat wat harti- gers dan koffie (het is tenslot te al laat in de middag) met smakelijke hapjes. De wen senlijst is hier tot stand geko men door inventarisatie, con tacten met de politieke partij en en gesprekken met de in woners. Eén opmerking lijkt ook hier vermeldenswaard: het gedrag van sommige jon geren in de bus laat wel eens te wensen over. Collega Van Maasakker verrast ons met een tweetal foto's van de oude paardentram en van de eerste gemotoriseerde busverbin ding tussen Wagenberg, Ter- heijden en Breda. Tevens een fotocopie van de advertentie in 1923, waarin de tarieven. We vergelijken: Made-Breda ƒ0,75, nu vijf strippen, dus 2,50. Op het eerste gezicht: 60 jaar geleden veel goedkoper dan nu. Maar we moeten ook de prijsverhoudingen bekij ken. Dan is de conclusie: toen in verhouding veel duurder. Klopt ook wel, want in 1923 was de busonderneming een particulier bedrijf, die zijn aankondiging in de krant be sloot met de woorden: 'Min zaam aanbevelend, de onder nemer'. We vergeten haast de tijd en moeten hollen om nog op tijd de bus te halen. Ook hier constateren we weer het ge mis aan dwarsverbindingen; we gaan naar Oosterhout via Wagenberg en Raamsdonks veer, twee keer overstappen en in de laatste plaats een kwartiertje wachten. De afspraak in Oosterhout is: halte Ridderstraat. Het vrijwel voltallige college van B en W wacht ons op met aan het hoofd loco-burgemeester F. Willemsen, vergezeld van echtgenote. Ook de gemeente- voorlichter en de kabinetschef zijn present. De bushalte is voor het kas teeltje Braeckensteyn en als de bus vertrokken is, staan we oog in oog met een andere le vensgrote BBA-bus, die in de oprijlaan van het kasteeltje (tegenwoordig restaurant) staat en als opschrift draagt 'snelbus Oosterhout-Utrecht W'. Een hartewens van Oos terhout, enkele jaren geleden toegezegd door de minister. In de bus brengt de loco - in de wandeling P.W. genoemd - op plezierige wijze de Ooster- houtse wensen naar voren, vergezeld van een bon voor de theatertaxi (mooi te gebrui ken bij ons eerste bezoek aan de Bussel, het nieuwe Ooster- houtse theater). Voornaamste wens: de snelbus. De slotheer, Gert-Jan Schriek, biedt een broodje en koffie aan; en dan is het alweer tijd voor de vol gende rit. Secretaris Van der Beek overhandigt ons een af schrift van een interview met minister Smit-Kroes, waarin zij zegt altijd toegankelijk te zijn voor goede ideeën van ge- 'meentebesturen Dat belooft goede resultaten van onze trip. De voorlaatste halte: Tete- ringen. De benen, maar vooral de rug, worden langzamer hand duidelijk gevoelige li chaamsdelen. Maar in 't Withof worden we door collega Van de Berg, zijn vrouw, wethouder me vrouw Vossenaar en secreta ris Mertens zeer gastvrij ont vangen. Geen problemen in het Teteringse, in ieder geval niet op het gebied van het openbaar vervoer. Het eind van de tocht na dert. De bus komt aan op het station Breda, waar wethou der Welschen met een grote bos bloemen voor Nel op ons staat te wachten. We rijden volgens afspraak samen met hem naar het station voor de stadsbussen op de Oude Vest, waar we een afvaardiging van de BBA zouden ontmoe ten. Er schijnt echter een communicatie-stoornis te zijn, waardoor we gedrieën op een eenzaam, avondlijk bus- Een nieuwe kaart alstublieft station staan. De wethouder overhandigt ons de Bredase wensen. Belangrijkste; de in woners van de Haagse Beem den moeten meer 'strippen' gebruiken voor hun rit naar de stad dan inwoners van an dere wijken. Lijkt inderdaad niet erg rechtvaardig. We ne men afscheid van Breda. Even bekruipt ons de verleiding nu maar een taxi naar Ooster hout te nemen; we houden onszelf voor dat een taxi ten slotte ook openbaar vervoer is. Maar in onze relatie wor den de beslissingen per kilo genomen, dus we besluiten de tocht te beëindigen zoals we begonnen zijn: per bus. Omstreeks kwart voor tien terug in Oosterhout, vijf mi. nuten lopen naar huis, neer. vallen op de bank. De tocht it tot een goed einde gekomen. Met voldoening constateren we, dat we geen bus gemisl hebben. En tenslotte: wat is West-Brabant toch mooi en in het algemeen ook goed be reikbaar per bus. Misschien wat voor de VW: een meer daags arrangement per bus door ons gewest Wij kunnen het aanbevelen A. MATER DE REKENING 11 strippenkaarten a 7,5583,05 4 strippen van 12e kaart2,01 2 strippenkaarten a 7,8515,70 4 kaartjes buurtbus a 1,706,80 2 treinkaartjes a 2,004,00 111,56 (het had goedkoper gekund: met dagkaarten van de BBA en een vierrittenkaart van de buurtbus zou het eindbe drag 71,60 zijn geweest). Als je trouwens - zoals de steller van bijgaand reisver slag - een paar dagen zo intensief bezig bent met het openbaar vervoer, raak je snel enthousiast door de kreet 'Neem een openbaar vervoers-jaarkaart' op een affiche in een station. Bij het loket zal blijken, datje meestal niet genoeg geld bij je hebt: 4.000,-. MllllllllllllllllllllilllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllilllllllllllliillllllllilllllllllllilllllllllillllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillillllllllllllllllU (ADVERTENTIE) De cumulatief hoge rente is pas belastbaar bij het vrijkomen van het saldo. Looptijden naar keuze 1 t/m 6 jaar; coupures vanaf f 1.000,-; rente tot Een gegarandeerd hoge rente gedurende de looptijd van 4 jaar. Jaarlijkse rentebetaling. Minimum-inleg: f 1.000,-. Een hoge rente en toch f 2.500,- per maand vrij beschikbaar. Een spaarvorm met mogelijkheden. Opzegtermijn naar keuze 6,12, 24 of 36 maanden; rente tot Bel: ons kantoor te Breda 076-22 58 44; Roosendaal 01650-4 09 70 of een van onze spaaragentschappen- Etten-Leur (01608-1 22 30); St.-Willebrord (01653-25 W Zevenbergen (01680-2 3417). Bankgiro: 22.51.75.002 of postgiro: 111757U. Van onze correspond LONDEN - Britse industriële zijn bang voor een lange, don pond is nu de spiegel van hun ring Thatcher probeert het vo tuigen, dat er geen vuiltje aar maar alle buitenlandse waari er geen ogenblik aan, dat de pond rechtstreeks beïnvloed stige arbeidsonrust. Het Britse pond sterling dat sinds afgelopen maandag weer forse waardedalingen ondergaat, heeft gisteren een opkikkertje gekregen in de vorm van het nieuws dat de tweede staking in de havens van Groot-Brittannië afgelo pen is. Diverse berichten over werkhervattingen hadden tot ilg dat het pond weer iets omhoog ging. Hoewel de regering in Lon den de recente inzinkingen toeschrijft aan de schijnbaar niet te stuiten opmars van de JOHANNESBURG(REU- TER/AFP) - De zwarte arbei ders in de Zuidafrikaanse goudmijnen zijn gisteren na een korte maar hevige staking weer aan het werk gegaan. Zij aanvaardden gisterochtend het aanbod van de Anglo American Corporation (AAC) voor een loonsverhoging van 16 procent. De eerste legale staking die door een zwarte vakbond was uitgeroepen duurde slechts één dag. Maar in die korte tijd raakten 250 arbeiders gewond bij acties van de politie tegen postende stakers. De staking was uitgeroepen door de Nationale Unie van mijnwerkers NUM, een zwar te bond die nog maar twee jaar bestaat, maar naar eigen zeggen 90.000 leden telt onder de 500.000 zwarte mijnwer kers. De NUM noemde het resul taat van de staking een succes. Amerik financic de grote ten ook De heeft d: mijnwe 28 we wordt e ber de ning in nen kor De h 16.000 g kers weinig de helf nam tro actie, di protest reker.in bedrij v< steenko niet ger Door Arbitra inmidde daan oi hun baz te bren waarscl spannin bekroon Nieuv De Cc gering met het we wet staatsbe blijkt o brief, di De b schijnlij leiden b positie, duidt c meer w: tionalise aantal E algeprh nominat kocht. (ADVERTENTIE) Of INDIVIDUELE STIJL VAN NIEL Toonaangevende mode voor vrout Mode van internationale allure, afwerking van hoog niveau. Evt en advies. Een adres voor indi hi et gevoel voor stijl. Dat is Niet T/M AS. ZATERD 350. '«few CAflOS WELKOM- •<->•

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 4