Geallieerden trekken moeizaam Nederland binnen jA.rnhem' was de laatste nederlaag van de geallieerden in een gewonnen oorlog en voor de Duitsers de laatste overwinning in een verloren oorlog. Met wat er bij Arnhem Waarom mislukte de gedurfde luchtlandingsoperatie? BEVRIJDING '44 ZATERDAG 15 SEPTEMBER 1984 uiua gsfflsfl® W3 gebeurde zijn al hele boekenkasten gevuld. Voor vele Britten is 't een helden-epos; voor anderen echter 'n levenslang trauma. Het verhaal van de strijd is vaak genoeg verteld. Daarom hier nu een analyse van de redenen voor het mislukken van de sprong der geallieerden over de rivieren. Al die oorzaken zijn terug te brengen tot overschatting van de eigen kracht en vooral ónderschatting van de vijand. 'Verraad' Hoe? Wankelen Argumenten De corridor of HelVs Highway Voorrang tr Bert van Velzen n telg uit een geslacht uxrders. Uit Urk. We •ger altijd gebakken arbij gekookte rijst en suiker. Dat von- kker. Ik heb als kind petje gedragen uit het en ongeboren lam. En ,r zingen. t zo graag hebben m, maar helaas, het is r. Ik ben slechts een :n een stoet kleurloze Geen echte dwergen jk en niet echt kleur- t dat zou buitenge- \vallend zijn. Maar u Iers goed u>at ik be- hebben zelfs geen uit gevallen pastoor Geen enkele dich- n paardedief, geen jtier, geen valsemun- Wij moeten ons in Jan Salietijd van de euw zeer lekker heb- oeld. atuurlijk wel een zoon zeevarende natie. Ook je niet van zilten stam, toch nog toegerust met itaire geestelij ke zee- Vat wil je: toen ik een ien was werd mijn liederen repertoire uit zeeschuim en de van Orm de Noorman, eerste septemberstor- ;r ons land striemden huis natuurlijk, inde id van mijn anonimi- oude zeeliederen staan het denkbeeldige roer d onder het oksel, licht nd onder het natte i. Persoonlijk vind ik jongens, stoere knapen' overtuigende, wer- racht: iongens, stoere knapen, uffend staat gij daar, dan niet welgescha- niet van zessen klaar? )it lied wordt bepaald verlossende kreet van ere knaap: ootsman, ik ga mee zee (bis). cht een lied om voor it geschonden Van monument in Amster- zingen. Het heeft een r makende, enigszins nde toon en mist de ar- urolij kheid van „Een je dat in d'haven lag, l met specerijen". Dat en opmerkelijk hojo- i, een soort van zee- ubel. man in mij werd wak- or een hernieuwde ken- king met de bruine jan tjotters en tjalken, s en balken en nobele >n als de Lemsteraak die >.nd worden tot varende menten. Tijdens de ste storm van dit jaar i we uitvaren. Maar om- zelfs op het IJ al wat ter naar binnen sloeg len wij de steven voor zoek aan de kermis te lam. Op de weg terug we beperkt zeil. De har ster was zestig paarde- ten waard. tter, zo stond op de mast, jaar. Ik heb er een dag :eten. Duidelijk is gebie dt ik geen telg ben uit •slacht van zeevaarders. ujel genoten van die ieme taal, die raadsel- en ruig is: Zet de klui- ist! Laat de baard zak- Kap de sneef! Reep de obek! Vier de bramtol- iren vrouwen aan boord isten wat dat betekende hebben het schip voor dergang behoed. Zelf heb en toe aan een stuk touw kken en op een kompas een. Wij konden de wal warme beschutting van le Zeilvaart pas bereiken we als vliegen over de ige huid van een groot end schip waren gekro- n van twee loopplanken rug hadden gebouwd die vertrouwen niet had. u wat er gebeurd is met ka- Kat uit Onder 't Mei lid. Hij stapte mis in Nan- >t En hij woont in een rgrafin de trage, zwarte, •dobberende zee. Zoals we hebben gezien verandert eind augustus 1944 de Duitse terugtocht door Frankrijk en België in een chaotische vlucht. Begin september staan de geallieer den aan de Belgisch-Nederlandse grens - de mannen die veel vlugger dan verwacht na de uitbraak uit het Normandische brug ge hoofd, zijn doorgestoten. Ze staan te trappe len om het karwei af te maken nu de vijand verslagen lijkt. Voor Kerstmis willen ze thuis zijn. Het plan voor de gedurfde operatie Mar ket Garden wordt geboren. Met één sprong over de Nederlandse waterwegen - en dan naar het hart van Duitsland. Maar de schijn is mooier dan de werke lijkheid. Want na een korte paniek hervinden de Duitsers zich. En terwijl de geallieerden halt moeten houden omdat hun aanvoerlijnen te lang worden, komen de Duitsers steeds dich ter bij huis. Én-zeker niet onbelangrijk-de bevrijders krijgen steeds minder inzicht in wat er in het vijandelijke kamp gebeurt, omdat de Duitsers vaker de telefoon grijpen en minder gebruik maken van radiobood schappen, die, door het werk van de Engelse code-brekers, nauwelijks geheimen bevat ten. Terwijl het Market Garden-plan wordt uitgewerkt, veranderen de omstandigheden in zuid- en oost-Nederland dramatisch. In veertien dagen tijd werd 'Arnhem' onmoge lijk, maar de geallieerden wisten dat niet. Zouden het niet geloofd hebben. Onthullend zijn de volgende orders en de data waarop ze werden gegeven: 4 september: de haven van Antwerpen valt onbeschadigd in geallieerde handen, maar op diezelfde dag zet Hitier Walcheren, dat de toegang tot Antwerpen beheerst, op de lijst van forten die tot het uiterste verdedigd moeten worden. 6 september: het Duitse XVde Leger, dat aan de Belgische kust staat krijgt opdracht de Schelde over te steken en posities op Wal cheren en Zuid-Bevelartden in te nemen om de Schelde af te sluiten, tegelijk een uitweg naar Noord-Brabant openhoudend. 14 september: Generaal Crerar van het lste Canadese Leger ontvangt van Montgomery opdracht „voor alles" Antwerpen te openen, maar de Canadezen kunnen hun volle kracht niet ontplooien omdat verschillende divisies nog zijn gebonden door Duitse gar nizoenen die de Kanaalhavens hardnekkig verdedigen. De Poolse lste Pantserdivisie is dan al bezig met de op 12 september ontvan gen opdracht het gebied ten westen van Antwerpen en oostelijk Zeeuwsch Vlaande ren „tot aan Terneuzen" te zuiveren. 17 september: Operatie Market Garden. Luchtlandingstroepen moeten, in samen werking met het bij Valkenswaard over de Nederlandse grens komende XXXste Leger korps van het 2de Britse Leger een reeks bruggen, tot en met de Arnhemse Rijnbrug, veroveren. De Polen zijn op die dag in hevi ge gevechten gewikkeld bi? Hulst. 18 september: Ten zuiden van Valkenswaard begint het XXXste Legerkorps aan zijn op mars naar Arnhem, waar het volgens plan binnen 48 uur zou moeten zijn. Bij de mee optrekkende 43ste Divisie bevindt zich de Prinses Irenebrigade. 20 september: Na een week van zware ge vechten bereiken Poolse infanteristen Ter- neuzen. Twee dagen later is de zuidelijke Schelde-oever van Terneuzen tot Antwerpen gezuiverd. 23 september: Het Duitse XVde Leger vol tooit zijn ontsnapping over de Schelde. Van de ca. 100.000 man bereiken 86.000 man Wal cheren en Zuid-Beveland. Ze hebben 616 stukken geschut, 6200 vrachtwagens en 6000 paarden gered. Bij Arnhem is alles misgelo pen. 3000 overlevenden houden een 'perime ter' bezet en bereiden hun evacuatie voor. 26 september: een Britse divisie forceert bij Oostmalle een bruggehoofd over de Tum- houtse Vaart. De Poolse lste Pantserdivisie krijgt opdracht in noordoostelijke richting uit te breken naar de volgende waterlinie: het Wilhelminakanaal. De Polen bereiken op de 30ste Merksplas en blijven daar steken. Ook hier, zoals overal aan de fronten in Ne derland blijkt dat de Duitse tegenstand snel sterker is geworden. 27 september. Arnhem is mislukt. Het XVde Leger heeft zich op een onder water gezet Walcheren ingegraven. De Breskens pocket wordt taai verdedigd en ook in westelijk Noord-Brabant is de kracht van de Duitsers toegenomen. Montgomery blijft echter reke nen op zijn snelle stoot voorwaarts. Zijn twee legers krijgen nieuwe opdrachten. De opening van Antwerpen wordt in de orders voor het Canadese lste Leger het eerst ge noemd, maar het moet tevens zorgen voor flankdekking van het Britse 2de Leger „dat naar het Roergebied oprukt". Het wordt oktober eer de Slag om de Schelde echt zal beginnen. Een maand nadat de zo pijnlijk noodzakelijk gebleken haven van Antwerpen in geallieerde handen was gevallen. Door Boet Kokke Is de operatie Market Garden mislukt? „Nee", houden som mige verdedigers van Mont gomery vol, „de operatie is voor negentig procent ge slaagd." Dat is juist voor zover het het aan tal veroverde vierkante kilometers betreft - maar het is tegelijkertijd een dwaze bewering. Montgomery zelf is er trouwens later min of meer op te ruggekomen. De enige opzet van de operatie was een sprong te maken i over de Nederlandse rivieren, waarna j een snelle stoot naar het hart van na- j zi-Duitsland zou kunnen volgen. Door het mislukken van de laatste j sprong, die over de Nederrijn, werd j het doel van Market Garden niet be- reikt, en daarmee was de hele onder- neming een fiasco geworden. Blijft de vraag over hóé de grootste gecombineerde lucht-land-operatie j uit de militaire geschiedenis zo deer- lijk kon mislukken. j In de eerste jaren na de oorlog werd j het antwoord snel gegeven: 'Arnhem' mislukte door verraad. Waarna opge- klopte verhalen volgden over de Ne- I derlandse dubbelagent Chris ('King Kong') Lindemans, die de Duitsers tijdig kon inlichten over de gewaagde j geallieerde onderneming. Waarna in j ijltempo verdedigingsmaatregelen I zouden zijn getroffen die geleid zou- ONDERSCHATTING IS HET SLEUTELWOORD Dit is het derde deel van de reeks ver halen over de bevrijding van 1944. De vorige afleveringen stonden in De Stem van 1 en 7 september en de vol gende verschijnt in de krant van za terdag 22 september. De Waalbrug te Nijmegen. De brug die gehaald werd, maar tegen een hoge prijs. den hebben tot het failliet van de ope ratie. Het was een typerend antwoord. Vrijwel altijd in de geschiedenis duikt het woord 'verraad' op als de verslagene zijn nederlaag moet ver klaren. Het is een woord dat hem im mers vrijpleit van 'schuld'. Er zijn aanwijzingen dat Linde mans inderdaad inlichtingen heeft doorgegeven - maar er is geen enkel gegeven dat erop duidt dat de Duit sers er op gereageerd hebben. Wie het mislukken van 'Arnhem' wil verklaren kan een groot aantal feiten verzamelen die tezamen moesten lei den tot het stuklopen van het plan. Hij kan wijzen op de slordige voorbe reidingen, op het slechte weer in En geland dat de tijdige aanvoer van versterkingen dwarsboomde, op de slechte communicatie-apparatuur, op de weigering om naar de waarschu wingen van het Nederlandse verzet te luisteren. Maar vrijwel al die feiten waren het gevolg van één factor, die bij het mislukken van Market Garden van volstrekt doorslaggevende betekenis is geweest: de onderschatting van de vijand op het beslissende moment. Het is verleidelijk, op een veilige afstand van veertig jaar, van die on derschatting een verwijt te maken. Niets is gemakkelijker dan achteraf te wijzen op de beoordelingsfouten van toen, en vervolgens helder uiteen te zetten wat er dan wél had moeten gebeuren. Dat is een zinloze benadering, om het simpele feit dat de historie nu eenmaal een onomkeerbaar proces is. Het blijft wel boeiend te onderzoeken hoe het tot die fatale onderschatting kon komen. De belangrijkste factor is onge twijfeld de geringe tegenstand ge weest die de Duitsers boden nadat de strijd in Normandië was gestreden. Wekenlang trokken de geallieerden vrijwel ongehinderd op, de vijand min of meer in paniek voor zich uit drijvend. In de dagen waarin de operatie Market Garden werd voorbereid had die paniek een hoogtepunt bereikt. Op de dag die als 'Dolle Dinsdag', 5 september, de vaderlandse geschiede nis is ingegaan, was er in Nederland sprake van een bijna massale vlucht van Duitsers en collaborateurs in de richting van het 'Vaterland'. Foutieve berichten uit Londen duidden erop dat de bevrijding van Nederland al was begonnen en dat de eerste grote stad - Breda - al in geallieerde han den was. Als Market Garden op dié dag of een van de dagen die er direct op volgden had kunnen worden gelan ceerd, dan zou de uitslag waarschijn lijk anders zijn geweest. Het is al thans niet aannemelijk dat de Duit sers in die eerste septemberweek in staat zouden zijn geweest effectief te rug te slaan. Maar juist in de bijna twee weken die verliepen tussen Dolle Dinsdag en de luchtlandingen, kregen de Duitsers de gelegenheid om orde op zaken te stellen. De opmars van de geallieer den was, aan de Nederlandse grens, tijdelijk tot stilstand gebracht. Niet vanwege militaire zwakte, maar sim pelweg omdat de snelle verovering van Frankrijk en Belgïe grote proble men had opgeleverd met de aanvoer. Omdat de toegang tot Antwerpen nog altijd door de Duitsers werd beheerst moesten vrijwel alle voorraden nog via Normandië - inmiddels een kleine duizend kilometer van de voorhoede verwijderd - worden aangevoerd. Terwijl de geallieerden wachtten op aanvoer, konden de Duitsers zich, met name in Nederland, hergroepe ren. De paniek van de eerste septem berdagen werd met harde hand de kop ingedrukt, de legendarische dis cipline van het Duitse leger won het van het opkomende défaitisme. Maar in het geallieerde kamp geloof de men geen seconde in de mogelijk heid dat de Duitsers 'uit geslagen po sitie' terug zouden komen - al was het dan maar tijdelijk. Men had de reus zien wankelen - en men meende dat één goed gerichte stoot hem definitief zou vloeren. Vanuit die forse onderschatting van de overgebleven militaire kracht van de Duitse vijand, zijn alle fouten die leidden tot de fatale afloop van Market Garden te verklaren. De belangrijkste fout was, zonder de minste twijfel, de keuze van de lan dingsterreinen bij Arnhem en Nijme gen. Die lagen tien tot meer dan vijf tien kilometer van de te veroveren bruggen. Luchtlandingstroepen zijn in vrij wel alle opzichten in het nadeel ten opzichte van een 'normaal' leger. Ze zijn veel lichter bewapend, ze hebben weinig vervoersmogelijkheden, ze zijn voor hun bevoorrading afhanke lijk van vliegtuigen. Luchtlandings troepen zijn maar in één, maar wel wezenlijk, opzicht in het voordeel: hun optreden is verrassend. Juist in dat licht gezien is het onbe grijpelijk dat bij de planning van de landingen dat éne grote voordeel werd prijsgegeven. Door landingster reinen te kiezen op aanzienlijke af stand van de bruggen, gaf men de vij and de gelegenheid om tegenmaatre gelen te treffen. Maandagmorgen 18 september bereikt de spits van het XXXste korps Valkenswaard. Van enige haast om bij de para's in Arnhem te komen getuigt déze foto niet. 1 Vertrekpunt van het XXXste korps. 20.000 voertuigen over één smalle weg binnen 48 uur naar Arnhem. Dat bleek onmogelijk. 2. Tot tweemaal toe slagen de Duitsers er in de buurt van Veghel in de corridor door te snijden, een keer zelfs een etmaal lang. 3. De even heldhaftige als bloedige oversteek van Amerikaanse para's over de Waal waarna de brug definitiefin geallieerde handen is. 4. Zondagavond 17 september bezetten de Britse para's van John Frost de noordelijke oprit van de brug in Arnhem. Zij houden daar stand tot donderdagmorgen. 5. Bij Oosterbeek ontstaat de hardnekkig verdedigde 'perimeter' van waaruit in de nacht van 25 op 26 september de overlevenden evacue ren. a. landingsgebied lste Britse Airborne Divisie. b. landingszone Poolse luchtlandingsbrigade (21 sept.). c. landinsgebied 82ste Amerikaanse Airborne Divisie. d. landingsgebied 101ste Amerikaanse Airborne Divisie. Waarom deze keuze? Degenen die er verantwoordelijk voor waren hebben ze aangedragen: in de omgeving van de bruggen zelf waren er geen ge schikte landingsterreinen, en vlak bij die bruggen mocht een betrekkelijk zware vijandelijke verdediging wor den verwacht. Beide argumenten zijn redelijk - maar de grote vraag is of ze zwaarder moesten wegen dan het nadeel dat aan ver verwijderde landingsterrei nen verbonden was. Niet alleen om dat de verrassing weg was - maar ook omdat men, tot de grondtroepen zou den zijn gearriveerd, zich zowel in Arnhem als in Nijmegen op twéé za ken moest concentreren: enerzijds de verovering van de bruggen, ander zijds het in handen houden van de landingsterreinen. Het 'bewijs' van de fatale keuze van de terreinen is min of meer te vinden bij Grave. Daar landden de Amerikanen in Overasselt, vlak bij de Maasbrug. De strijd was daar bin nen een uur gestreden en de tegen stand van de totaal verraste Duitsers gering. Natuurlijk zijn geen twee si tuaties vergelijkbaar, maar de veron derstelling dat een dropping van (de len van) de luchtlandingstroepen vlak bij de bruggen van Arnhem en Nijmegen wél meer verliezen in de beginfase zou hebben opgeleverd, maar geleid zouden hebben tot de snelle verovering van die bruggen, is gerechtvaardigd. Het lijkt onbetwistbaar dat bij de af weging van de voor- en nadelen ten slotte opnieuw de onderschatting van de overgebleven Duitse slagkracht een hoofdrol heeft gespeeld. Men meende dat de kilometers tussen lan dingsterreinen en doelen vrij gemak kelijk zouden kunnen worden over brugd, en men voelde er niets voor om in wat de allerlaatste oorlogsfase leek, nog te veel risico's te lopen door bijvoorbeeld luchtlandingstroepen bloot te stellen aan het bij de bruggen opgestelde afweergeschut. Onderschatting: niet alleen bij de hoogst verantwoordelijken, maar ook bij de 'uitvoerders': typerend is het verhaal van de Britse para-officier die op de hei landde met in zijn baga ge een pas geperste smoking, zodat hij de verwachte bevrijdingsfeesten als een héér zou kunnen meevieren. Wie meent de overwinning vrijwel op zak te hebben, wil zich in het zicht van de overwinningsparade niet la ten doodschieten. Dat geldt voor de parachutisten, het geldt ook voor het landleger dat tergend langzaam op trok. In het zicht van de zege laat men zich niet hinderen door 'kleine' obsta kels. Degenen die het luchtlandings- leger op weg stuurden moeten bij voorbeeld geweten hebben dat de communicatie grote problemen zou opleveren. Qe troepen waren uitge rust met walkie-talkies die nauwe lijks deugdelijk te noemen waren en die slechts een uiterst beperkt bereik hadden. Niet alleen kon men vanuit Arnhem Groesbeek - waar de leider van de operatie generaal Browning zijn hoofdkwartier had - niet berei ken, maar de apparaten faalden zelfs als men berichten over een paar kilo meter afstand wilde doorgeven. Market Garden móést - en alle be zwaren werden min of meer achte loos terzijde geschoven met het argu ment dat de Duitsers vrijwel versla gen waren. De tanks, die door een Brits verkenningsvliegtuig kort voor de landingen bij Arnhem werden ont dekt, werden genegeerd - of er werd 'vastgesteld' dat het kartonnen na- maak-voertuigen waren waar men zich niets van aan hoefde te trekken. Wat overblijft is een handvol 'alsen'. Als, ondanks alle fouten, het XXXste Britse legerkorps de opmars vanaf de grens tot Arnhem binnen de geplande 48 uur zou hebben kunnen voltooien, dan zou de operatie naar alle waar schijnlijk nóg zijn gelukt. Als het weer in Engeland even stralend was gebleven als op 17 sep tember zouden versterkingen en voorraden de troepen eerder hebben bereikt en dan zouden alle misreke ningen wellicht geen rol van beteke nis hebben gespeeld. Als Eisenhower behalve zijn fiat ook absolute voorrang aan Market Gar den zou hebben gegeven - tijdelijk ten koste van zijn eigen generaals - dan zou de sprong hebben kunnen lukken. Maar zelfs als de operatie tot en met Arnhem een succes was gewor den - dan nog blijft de historicus zit ten met de vraag of het geplande ver volg uitvoerbaar zou zijn geweest: een snelle opmars naar het hart van Duitsland. Het blijft koffiedik-kijken. Zou een succes bij Arnhem tot de snelle be vrijding van Nederland hebben ge leid, en het grootste deel van de be volking de afschuwelijke hongerwin ter hebben bespaard? Of heeft Lou de Jong gelijk als hij veronderstelt dat de opmars naar West-Nederland na een geslaagde Market Garden-opera tie veel méér slachtoffers onder de burgerbevolking zou hebben geëist dan er uiteindelijk te betreuren wa ren? Vragen, waarop het antwoord nooit meer kan worden gegeven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23