'EEN VERSLAVING IS HET: ALS HET MAAR PLAKT' Gijzeling in Franse ambassade: visitekaartje van Carlos Ups weer 8 kracht vooruit In deze v.. Bevrijding waarom mislukte Market Garden? met VOlle va» het weekend A ZEELAND 5 rzelt trympjes: lerbussen' f ysiotherapeuten doen 'het' met hun I handen, vertegenwoordigers doen 'het' op de weg, juweliers doen 'het' briljant. Alle mogelijke beroepsgroepen doen hun best, hun medeburgers zonder enige schaamte te laten zien hoe zij 'het' doen, in navolging van sporters die juichen dat ze het rechtop doen (windsurfers), tegen de muur (squashers), in de wind (zeilers), in de branding (zwemmers), over een net (badmintonners) en ga zo maar door. Voorbij Steeds gekker Specialist npeest in d'onde- kuylen". En de Hij huylt, hij ij maekt getier en in geen manier de p veriaeten. Mae niet baeten". ;er riep met groo- Ga, knerzelt op u er, helschen duy- ij macht, zoo bijt landen. Den duy- ip zijn gebod voor r en zijnen God. r die dat zagen heel verslagen". ;er riep op 't zelve u doen verdwey- loor een ruyt van daer gij kwam cheynen. En hij vlam en vier, met huylen en getier. :t u, calvenisten, imsch geloof be- ke is verlost van de Pater Minne tregen hun huis g en de dichters ed van de dominé' uiteraard met de Christeme men- lijk, plant dat in u Het Roomsch ge- ieugden rijk be- 1 victorie. Gij Lu- Calvenist, die zoo nen tijd verkwist, t verlegen op uwe ïgen". beurde vrijdag- t en de gevolgen eer aan den lijve den. Alleen zon- g vanaf drie uur veer tot 's avonds, galden onweers leven. lebben zich afge- ek afgevraagd of dat zo vroeg al vooral koud was, bode is van de ieslist niet. Men jewel velen daar ig in blijven pe rt de natuur geen inwijzing vinden n koude en barre ijgen. verzicht van de jaar leert ons dat mre kwakkelwin- len: 1965, 1976 en kon geschaatst n 1964, 1966, 1969, 1 en 1982. Zeer inters waren 1967, 1973, 1974, 1975, 1979, 1980 en 1981. dat we in 1976 een irme en lange zo en. Er kwam zelfs aaide streken in een verbod om besproeien en wassen met lei- r. Toch was de n 1976 een slappe idste dag die we len was op 27 ja- 2 toen in Winters- temperatuur van >n onder nul werd '.rspreuk van van- ikt wel erg ver Komende maan- september, is de van Sint-Lam- Het volksgezegde het op Sint-Lam- leschijn, droog zal aar zijn. WEEK is St-Kruis beurt als onderwerp 'spotrympje'. De ri tussen het dorp en uur Aardenburg is Ier stoelen of banken >usse, schone tooT'n, l op tyd geschoor'n?" het Eèrenburgs ge- aoië zonder waoter! TIM III I Hl llll of V.- :,-'Hio;R7yfSfSiXfèr> n' VAN GENT: 9.00 uur, ds. I- ing. lONDIJKE: 9.30 uur, dienst cerkeraadsleden. -ANNA TER MUIDEN: t te Sluis. 1RUIS: 9.00 uur, mevrouw nan-de Ruijter. S: 9.30 uur, de heer Peters SKIL: 11.00 uur, ds. I- GEUZEN: Grote Kerk: ds. C. Hoogendoorn, erkerk: 10.00 uur, ds. D-K de en 19.00 uur, ds. H- va Opstandingskerk: 9.00 tó&KERKJE: 11.00 uur, NDI^K&°1100 uur, de heer NJJIJivüa: n.w MSLAG: 9.00 uur, ds. C. Hoo iZANDE: 10.00 uur, de heer ekoek. Stickerrage woedt steeds heviger Door Rinze Brandsma Favoriete plek om den volke kond te doen van aangename vrijetijdsbesteding of andere bezigheden is de achterkant van je auto. Dankzij de nieuwste stickerrages kunnen de fabrikanten van die zelf klevende druksels met dub belzinnige kreten in steenko- lenengels al dat guitigs niet snel genoeg van de persen la ten rollen. En de ene rage van schuinsmarche rende 'do it'-slogans is nog niet uitge storven of de volgende rukt al op: de hartjes, die met een minimum aan tekst getuigen van een warme liefde voor: myself, disco, boys, nothing, sex, children, Dutch sauna (is die anders dan de Finse? zeker met je onder broek aan), my Rottweiler, my Rolls Royce (bij voorkeur op afgejakkerde dafles), my Chow-chow enzovoorts. Pepsi drinkers doen het met smaak en Eendrijders zijn betere 'lovers'. Vervoer over water is de beste weg (wat doe je dan in die auto?) en (naast I love money:) Liberals do it freely. Doctors do it with patience en Ban kers do it with interest. En om je genegenheid voor wereld steden als New York of Los Angeles uit te dragen hoef je heus niet die be reisde Roel te zijn die die stickers doen vermoeden: je koopt zo'n kreet in de eerste-de-beste kiosk voor 'n paar kwartjes. Een béétje socioloog moet toch een aardig afstudeerproject kunnen vin den in al die stickerrages die de ach terwerken van ons wagenpark in de afgelopen decennia geteisterd heb ben. Geen land is zo gretig als Neder land om het rollend blik met stickers en winkels vol andere accessoires op te vrolijken. Verdwenen van onze ruiten zijn de prehistorische stickers van Zwitserse bergpassen: het berijden van een pas in een ver hooggebergte is allang geen daad van euvele moed meer. Voorbij zijn de rages van de lache bekjes, het Blij dat ik rij, het bitse Rijjijofrijik, Je rijdt op mijn bumper stumper, Als je dit leest ben je te dichtbij: allemaal uitgewoede stic kerrages. Afgedankt zijn de zwaaiende handjes, die het zo leuk in het verkeer maakten, vooral als achter zo'n gul wuivend ledemaat een woedende rooie kop een mede-weggebruiker zat te haten. Met stickers ook laten wij graag zien dat we onze zaakjes piekfijn voor elkaar hebben. Dat onze auto (met een goed-zo-krul van de juf) in puike staat is, onze verlichting in orde, de uitlaatgassen zo schoon als een Noordzeebries. Dat wij als keurig burger bij een nette partij zitten, een rechtsbijstandverzekering hebben en dat de autohulpdienst die puike ^uto van ons dólgraag uit de berm komt plukken. En er lijkt een nieuwe stickerrage aan te komen: die van de geurstic- kers. Uit de VS zijn ze ook al naar ons land overgewaaid. Ze heten Scratch 'n' Sniff: Krabbel en Snuif. Een extra laagje op die plakkers bevat minus cule capsules met een geurtje. Krab bel je die open, dan verspreidt de snuffelsticker een luchtje. Want op de stickermarkt is niets te dol. Niet alleen Nederlandse kinderen zijn tuk op die zelfklevers. In Ameri ka zijn de plakplaatjes naar schatting voor wel 500 miljoen dollar aan han del. „In het begin van de jaren '70 dach ten wij dat de stickerrage hooguit een jaar of vijf zou duren. Maar het was geen voorbijgaande rage. De lieve jeugd wordt steeds gekker op stic kers. Het doet er niet veel toe wat er op staat, als het maar plakt. Een soort verslaving, ja. Zelfs de afvalbakken met afgekeurde vellen en rollen hier op het terrein worden soms nog leeg geroofd. Als het maar plakt." Het visitekaartje van J.Plugge, as sistent-verkoopleider van de Neder- landsche Speciaal Drukkerijen in Delft is 'uiteraard' zelfklevend. De NSD is onbetwist de grootste sticker fabrikant van ons land en wellicht van heel West-Europa. Tot formaten van 70x100 rollen in Delft stickers en etiketten van alle mogelijke materia len en met wel 20 soorten lijm achter op (afhankelijk van wat de onder grond wordt) van de drukpersen. „Wij verwerken jaarlijks 7 miljoen m2 zelfklevend papier en 2 miljoen m2 vinyl. Dat zal dus wel in de hon derden miljoenen stickers lopen." Vandaar dat de baas van Plugge wel eens 'Johnny de Selfsticker' genoemd is. De verleiding van de sticker zit 'm in de achterkant. Heb je een sticker eenmaal beet, dan jeuken je vingers. Dat schutvel (met siliconenlaag, an ders laat 't niet los) moet eraf, het plaatje moet dwangmatig ergens op. In ons land is de sticker pas laat populair geworden. Veel Amerikaans legermaterieel in de Tweede Wereld oorlog was al bestickerd; in ons land begon het pas eind jaren '50. De NSD, begonnen als specialist in drukwerk op de rol (toegangs kaartjes, fietsenstallingen etc.) en eti ketten met een gomlaag (eerst lik ken), dook in 1956 in de zelfklevende markt. Nu levert de fabriek zelfs hele computergestuurde systemen, om bij klanten op de werkplek (zoals in ma gazijnen) zelfklevende etiketten te drukken. De sticker heeft nu massaal toege slagen. Volgens Plugge is nagenoeg het hele wagenpark van Nederlandse bedrijven bestickerd met 'logotekst'. Het vak van letterschilder sterft uit. De hele rollende vloot van een bedrijf kan in één nacht met plakkaten weerbestendige mammoetstickers een nieuw uiterlijk krijgen. Nu mag een sticker een verslaven de verleider zijn, als 'ie er na een tijd je weer af moet wordt soms stevig ge vloekt. Sommige laten zich nauwe lijks verwijderen, andere blijken de lak al te onstuimig gekust te hebben. Plugge: „Het is ook niet raadzaam, stickers op je auto te plakken. Hoog uit op het glas. Ook niet op bijvoor beeld kastdeuren. Onder de sticker verkleurt de lak niet. Of de zon brandt de contouren in de lak. Als een sticker te lang zit, wordt de lijm soms keihard, verglaast. Je moet dan schu ren, net als bij schilderwerk. Het wil nog wel eens helpen, als je met slaolie de lijmresten weer soepel maakt." Accepteert 's lands grootste 'stic- kerboer' alle opdrachten? Hoe schuin of schunnig mag de tekst zijn? „Ach, een zekere dubbelzinnigheid zoals bij die 'do it'-kreten is wel grappig. Maar het moet smaakvol en eerbaar blij ven. Racistische of fascistische slo gans, daar beginnen we niet aan. Ben je zelf ook strafbaar. Maar waar jle mensen ze willen plakken, daar zijn we niet verantwoordelijk voor. Dat willen wij hooguit weten om de goede lijm te kunnen kiezen. Bij ons komen alle politjeke partijen. Wij hebben stickers gemaakt van 'Kernenergie nee, bedankt' naast 'Kernenergie: ja gréég!' „Alleen als de Centrumpartij bij ons zou komen om stickers, dan zou den wij in het bedrijf wél eerst over leggen met de mensen die ze moeten maken. Of er gewetensbezwaarden zijn." En stickers voor sexshops, met zwoele afbeeldingen van een juf frouw, dat gaat de NSD ook te ver. Dat is de zelfkleefdrukker te klef.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21