OP 13,14,15 EN 17 SEPTEMBER GROTE DEALERSHOW
'AUTOTIPS
AUTOBEDRIJF
RISSEEUW
WACHT NIET TOT DE VANGRAIL
UW SCHOK BREEKT
fosl/oet
fosl/oet
Culturele
protesteer
tegen korl
DE SUZUKI SA 310. RUST EN RUIMTE VANAF f 13.795.-
de BEULE b.v. GARAGE RIDA
ROELSE AXEL
Vaak zit er
slechts'n
verdieping
tussen
eenzaam
zijn of
samen naar
'n cursus
Engels.
Stille, zuinige, pittige 3 cilinder
JA! ITriTIDC
Rij-impressie
GARANTIE- INRUIL
FINANCIERING
SUZUKI
Sluiskil, Pierssenspolderstraat 25,
(01157)-1627
Bij ons in de showroom staan
een fiks aantal aanbiedingen waar
u beter nu van kunt profiteren. Ze
komen namelijk nooit meer terug.
Nu wordt het fenomeen Austin
Mini voor 11.250- gulden de uwe.
Voor wie super-de-luxe kan waar
deren, hebben we de Austin Metro
Ascot (15.450,-) en de Austin
Maestro Ascot (18.500,-). Beide met
een gratis accessoirepakket ter
waarde van 1.500,-.
Geen pakket? Toch voordeel!
Een inruilvoordeelcheque van
maar liefst 2.000,- krijgt u op de
Austin Maestro 1,3. En eentje van
1.000,- op alle andere Maestro-
(v.a. 17.500,-) en Metro-modellen
(v.a. 13.925,-), met uitzondering van
de Austin Metro Van.
Ook de Triumph Acclaim (v.a.
19.100,-) tijdelijk 1.000,- voordeliger.
Wie Rover (v.a. 36.820,-) wil gaan
rijden, heeft drie extra argumenten
om juist nu te beslissen. Een gratis
LPG-installatie. Of drie jaar gratis
Supercover Plus verzekering.
Of gratis een automatische versnel
lingsbak. Bovendien is er in be
perkte oplaag de exclusieve Rover
Diesel Turbo (v.a. 39.990,-)
leverbaar.
Als u nu naar de showroom
komt, helpen we u graag met
kiezen.
NIEUW IN SLUISKIL
GARAGE
DE JONGHE
AUTO'S - BROMFIETSEN -
FIETSEN - CROSSMOTOREN
EN ONDERDELEN
HOE VERHOOGT
'N DETAILLIST
ZIJN
RECLAMEBUDGET
ZONDER
EXTRA GELD
UIT TE GEVEN?
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
Nieuwstraat 3, 4503 BD Groede, 01171-1462
cilinderkop vlakken zittingen
vernieuwen, remschijven afslijpen
VOORDELIGEN VERTROUWD VAKMANSCHAP E3©(®
GoNPERDAG 13 SEPTEMBE
Concert op
theater
orgel
afgelast
ZVU reist
naar Parijs
Schieting
Rampzalig voor kunst
AUTOSUPERMARKT
AUTOVERHUUR
Terneuzen, Schuttershofweg 15,
(filiaal) (01150)-12612
AUSTIN METRO MET 1.000,- VOORDEEL OF ALS "ASCOT"
TRIUMPH ACCLAIM MET 1.000.-VOORDEEL
AUSTIN ROVER
r
TRIUMPH
ROVER NU MET DRIE ZAKELIJKE AANBIEDINGEN
Aktie geldig t/m 30 september 1984. Prijzen zijn inkl
BTW af fabriek, exkl. rijklaarmaakkosten. Wijzigingen
voorbehouden.
Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. p. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Terneuzen
Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel *is ook Rover dealer
Nieuwe Kerkstraat 26
Sluiskil-Tel. 01157-2727
Verkoop en reparatie van:
^rofiteeiwar^^aai^ivarin^
BflO
CO Al
TELEFOON 076-236881
Eenzaam zijn is niet uniek. Het overkomt u,
uw buurvrouw en nog anderen in uw buurt of dorp
Wie de bonte drukte van de binnenstad heeft
verwisseld voor de grijze eentonigheid van de slaap-
stedea wordt er mee geconfronteerd.
Wie verhuist van stad naar uithoek, kan erover
meepraten Wie een drukke baan plotseling vervangen
ziet door een rustig bestaan in een stille driekamerflat,
eveneens
Iedereen is weieens eenzaam Dat 't niet altijd
leuk is, is een tweede Maar wat doe je er aam1 Als u
om te beginnen beseft, dat "die-mevrouw- van-hiemaast"
in dezelfde situatie verkeert, geeft dat al een minder
eenzaam gevoel
.Ms u haar eens opzoekt, komt u wellicht
samen tot iets Wat dacht u van zwemmen, 'n vreemde
taal bijspijkeren, een muziekcursus doen of gewoon
samen gezellig naar de markt'
En wat vindt u van met z'n tweetjes helpen in
een crèche of boodschappen doen voor bejaarden?
Het zijn maar suggesties
ledereen doorbreekt de eenzaamheid ten
slotte op zijn eigen manier De een pakt een boek De
ander belt een verre vriendin
U zoekt het in de buurt en als u ideeen op wilt
doen. belt u het nummer van de Telefonische Hulp
dienst op de achterzijde van het telefoonboek
Of u draait het centrale nummer 030-942424.
waar men u de weg wijst naar de dichisibiizijnde hulp
dienst Zo komt u aan alle informatie over de moge
lijkheden in uw woonplaats
Samen kan je de hele wereld aan.
Pubtócane aangeboden door dit blad i sm dc Sochnng Idede Krtiame SIRE
Suzuki heeft na het succes
met de Alto een nieuw model op
de markt gebracht, dat luistert
naar de minder simpele tetter-cij-
fercombinatie SA 310. Wij had
den voor de test de luxe uitvoe
ring, waardoor er achter dat SA
310 ook nog GL komt, was een
naam niet eenvoudiger ge
weest?
We zullen het wel nooit weten
en moeten het voorlopig doen
met dat SA 310 GL, dat In elk ge
val wel In naamgeving behoor-
Hik afwijkend la van Alto, zodat
daar geen verwarring mee kan
zijn. De SA 310 lijkt In het geheel
niet op de Alto. Het model Ie niet
alléén een elag groter, maar ook
andere van vorm, de wagen ie
minder vierkant dan de Alto, er
zttten duidelijk wat rondere lij
nen In. Echt revolutionair Ie het
model niet, want wie er een
Toyota Starlet 1984 naast zet,
ziet veel overeenkomsten.
In technisch opzicht lonkt de SA
310 naar de Daihatsu Charade,
mmers de SA 310 is uitgevoerd
met een 3 cilinder 993 cc motor,
weliswaar een nieuw ontwerp,
maar qua inhoud gelijk aan de 3
Dilinder in de Charade. De bouw,
soring x slag, vermogen, koppel
e.d. verschillen en ook in het ge-
sruik komen de verschillen aan het
icht. De Suzuki-motor is namelijk
veel stiller en ondanks het mindere
vermogen toch pittiger en in het
verbruik zuiniger. Waarschijnlijk
de voordelen van een moderner
ontwerp. Na zo links en rechts wat
vergelijkingen gemaakt te hebben,
ontbreekt nog de echte plaatsering
van de Suzuki SA 310 in de markt.
Het is een kleine middenklasser
die, en hoe kan het anders, in het
segment van de Toyota Starlet en
de Daihatsu Charade valt. Maar
ook van de Nissan Micra en de
Honda Jazz om nog een paar Ja-
oanse broeders te noemen. Als
Europese concurrenten komen
naar voren de Opel Corsa, Ford
Fiesta, VW Polo, Fiat Uno, Peugeot
104/205, Talbot Samba, Renault
5, Citroën Visa, kortom concurren
ten genoeg. Natuurlijk is het moei
lijk vergelijken, een 3 cilinder te
genover veel 4 cilinders, maar be
halve naar motor, autogrootte e.d.
kijken we ook naar de prijs en de
Suzuki SA 310 behoort zeker niet
tot de bijzonder voordeligen in de
ze klasse. De prijswijzigingen in
april ten tijde van deze test sprin
gen de pan uit, maar om toch een
indicatie te geven, de SA 320 be
gint zo rond de 14.300,-, de GL,
kost J 15.300,-, de Europese 4 ci
linders zoals de Corsa, de Fiesta,
de Polo, de Uno e.d. liggen in de
zelfde, soms nog lagere prijsklas
sen, als we bijvoorbeeld ook de
Fiat 127 of Seat Fura, Metro 1000
e.d. erbij nemen. Zoals uit de r.j-
impressie zal blijken, is de Suzuki
SA 310 een heel fijne auto, per-
weg gaat het ook oest, er
lichte invloed van zijwind en wegj.
neflendheden. Zoals boven al
meld zijn de remmen goed.
Comfort
De Suzuki SA 310 is redelijk
comfortabel voor een auto 1
soonlijk denk ik echter dat de con
currentie in deze klasse te groot is
om een dergelijke prijs te handha
ven. In vergelijking met de Alto
had de SA 310 zo rond de 13Vi
duizend gulden moeten beginnen.
Prestatie* en verbruik
Een nieuw ontworpen, dwars
voorin geplaatste, vloeistof gekoel
de 3 cilinder motor van 993 cc
zorgt voor de prestaties van deze
nieuwe Suzuki. Het vermogen be
draagt 50 PK, het koppel 75 Nm
bij 3600 toeren. De afmetingen
van de auto zijn Ixbrxh
359x155x135 cm, het gewicht is
675 kg Aldus komt de auto aan
een top van 140 km/u in 15 sec
en versnellen van 60 naar 120
km/u in 27 sec. Voor een dergelij
ke auto pittige prestaties. De aan
drijving is op de voorwielen, er is
een prettige schakelende 5 ver
snellingsbak met'de 5 als overdri
ve. Vóór is er een onafhankelijke
wielophanging, achter is er een
starre as, vóór zijn er schijfrem
men, achter trommels, de remweg
bij 100 km/u bedraagt 48 m. Het
verbruik tenslotte, bij 90 km/u
meetten wij 1:19.6 en bij 120
km/u 1:12.6, de ECE cijfers zijn bij
90,1:23.8, bij 120.1:14.9 en in
stadsverkeer 1:15,6, ons gemid
delde tijdens detest 1:15.
Wagllgglng
De wegligging van de SA 310 is
redelijk. De besturing is direct,
maar niet zo nauwkeurig, er is een
licht onderstuurkarakter waar
neembaar. De bediening is licht,
ook in de bochten. De bochtvast
heid is goed, uitbreken komt nor
maliter niet voor. Op de rechte
klasse. Daartoe draagt vooral ai
geluidsproduktie bij, verwacht ma;
namelijk worden dat er toch noga
wat lawaai zou zijn. Motorisch val
dat reuze mee, eigenlijk is er meJ
windgeruis en bandenrumoer
Toch blijft de decibelmeter in ha
veilige gebied, bij 100 km/u
dBA, bij 120 km/u 73 dBA en bi
topsnelheid slechts 77 dBA, in d<
5e versnelling gemeten. Verder
de vering weliswaar kort maar toet
redelijk comfortabel, de schok
demperwerking is goed. De stoe
len en bank zitten goed, het zijn
royale stoelen die goede steun ge
ven, de bank is licht geprofileerd
en in tweeën neerklapbaar. Da
ruimte voorin is toereikend, achter
in geeft het meer problemen, ook
de instap naar achter is niet zo ge
makkelijk. De bagageruimte is, ge
bruikelijk bij een dergelijke auto
klein, maar kan door neerklappen
van de achterbank vergroot wor
den. Het interieur is netjes
werkt, al het nodige is aanwezig.
Aan veiligheid noteerden wij rede
lijke rij-eigenschappen met
rustige besturing. Goede remmen,
diagonaal gescheiden, een ge
deelde veiligheidsstuurkolom, een
gelaagde voorruit, 3-pnts veilig
heidsgordels en hoofdsteunen,
achterin heupgordels, achterruit-
verwarming, achteruitrijlampen,
mistachterlicht, wisser op achter
ruit, halogeen koplamjcen en knip
perlichtinstallatie. De Suzuki
brengt het er dus best vanaf,
de prestaties met een zuinig ver
bruik, een redelijke wegligging en
een ruime voldoende voor hel
comfort.
Goede
schokbrekers
hebben alles te
maken met de wegligging
en de stuurcapaciteit en dus
met de veiligheid van uw auto.
Laat ze op tijd controleren en zonodig
vervangen door uw V. A.G dealer voor Volks
wagen en Audi. Wist u overigens dat ook uw
banden minder snel slijten met "fitte" dempers?
"Voor de prijs hoeft u geen enkel risico te nemen. Een set
achterschokbrekers voor Golf, Jetta of Scirocco, incl. montage
v.a. f205,-. Voorschokbrekers v.a. f409,- incl. montage en sporing- en
wielvluchtafstelling.
Originele Golf
uitlaateinddemper. Met
speciale nikkelcoating bescherm
laag. Nu een heel jaar garantie.
Inclusief montage v.a. f 145.-.
Originele
ruitewisserbladen.
Voor Polo,
Derby, Audi 50, Golf
en Jetta met gratis montage
f29.90.
Autobedrijven
4
Fred, van Eedenstraat 1, Terneuzen. Tel.: 01150-13456
NET EVEN ANDERS!
DEMONSTRATIEAUTO'S 1984
VW JETTA 1.6 CL bruin net.
PASSAT CL incl. beldek
AUDI 80 C. diesel
VW Derby LS, groen19^
VW Polo Classic, rood1999
VW Golf L, bruin1979
VW Golf MX, geel1979
VW Golf LD, bruin1979
VW Golf 0, rood1997
VW Golf LD, beige1999
VW Jetta, blauw met1997
VW Jetta C 1.5, roodj999
VW Jetta D, groen1982 en 1983
VW Scirocco GL en GTI979
VW Passat LS, zilver!979
VW Passat L, zilver1979
..1983
VW Passet Riniii. groen
VW Passet C Dissel, blauwtvez
VWSaatses CL beige1982
Audi 80 LS, 4-d., rood979
Audi 100 L, blauw979
Audi 100, rood, 13.000 km1999
Peugeot 305, wit99
Peugeot 305 GLD, beigeI?9]
Peugeot 305 SR, bruin, gas]9'9
Renault 5 TL, rood, 29.000 km]979
Renault 9 GTS, rood]ria
Renault 18 GTS, zilver]9'9
Citroën 2 CV 6, blauwj99
Volvo 343 DL, aut. roodJ9?,
Honda Civic, 5-drs., zilver met
Ford Granada 2.0 L, groen met199
52 Jaguar XJ 6 4.2, rood..
..1973
VW Golf GTI. zwart Incl. hsfdeknel
'd "Ui i 011,1
Showroom In Terneuzen
Alle dagen geopend, vrijdag tot 21.00 uur
Zaterdag van 10.00-17.00 uur
Verkopers: P. Frankevijletel. 01156-Jt»
R. Kouijzer tel. 01142-397
B. de Bouvré, tel. 01158-2694
yan een onzer verslaggevers
0OSTBURG - Het Oostburgse
yrouwencontact Lotje is het
winterseizoen weer begonnen
niet veel nieuwe plannen en
onderwerpen.
pe eerstkomende thema -
avond staat gepland voor don
derdag 27 september. Gespro-
Ijen wordt dan over het onder
werp 'Help, m'n moeder zit in
de vredesbeweging'. Het the-
„ta zal, in het kader van de
Wegens geldgebrek
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De
Zeeuwse Theaterorgel
stichting heeft, wegens
geldgebrek, een voor
aanstaande zaterdag ge
programmeerd concert
moeten afgelasten.
In de Concert- en Ge
hoorzaal te Middelburg
zou de Engelse organist
Berthe Johnson optreden.
De stichting streeft er nu
naar het eerstvolgende
concert op 23 november te
laten doorgaan. Dan
staat een optreden van
Len Rawle op het pro
gramma.
De Theaterorgelstich
ting zoekt nog steeds
naar geld om de activitei
ten te kunnen continue
ren. Men heeft al een
aantal acties achter de
rug, maar die hebben nog
niet het gewenste resul
taat opgeleverd. Zij heeft
nu de hoop gevestigd op
subsidies van het Zeeuws
provinciebestuur en de
gemeente Middelburg.
Van een onzer verslaggevers
OOSTBURG - De afdeling
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
van de Zeeuwse Volksuniver
siteit (ZVU) heeft voor 19, 20
en 21 oktober een reis naar Pa
rijs voorbereid.
Onder deskundige leiding
wordt tijdens die dagen een
aantal beroemde Parijse at
tracties bezocht, zoals het
Louvre en Saint Germain des
Prés. Voor deze reis zijn, aldus
'reisleider' F. de Paauw uit
Oostburg, nog enkele plaatsen
beschikbaar. Belangstellenden
kunnen zich opgeven bij het
ZVU-kantoor in Middelburg
of de heer De Paauw.
0VEZANDE - Willem Teil vierde
zijn 110-jarig bestaan. De leden F.
van Steenbergen en J. Rentmeester
zijn respectievelijk 30 en 25 jaar
schutter. Aanwezig waren 71
schutters van 11 verenigingen. Wip
1: eerste hoge en vierde zij vogel: C.
Corsmit, Oud Gastel; tweede hoge
vogel: G. Voet, Soranus; derde vo
gel: H. Koens, Spes Nostra; eerste
zijvogel: L. Rentmeester; tweede
zij vogel: P. de Jonge, beiden Wil
lem Teil; derde zij vogel: F. Koens,
Spes Nostra; grootste aantal (8): A.
Voet, Soranus. Wip 2: eerste hoge
vogel: P. de Jonge, Willem Teil;
tweede hoge vogel: C. Jeremiasse,
Zorgvlied; eerste zij vogel: C. van
de Guchte, Spes Nostra; tweede
zijvogel: Joh. Vermeulen; derde
zijvogel: Ch. van der Horst, beiden
Oud-Gastel; vierde zij vogel: Joh.
Rentmeester, Willem Teil.
Van een onzer verslaggt
MIDDELBURG - De Zeeuwse Cu
en ï?ste kamercommissies voor B
l financiën dringend verzocht Zi
loeden voor de herstructurering
Resten- en toneelbestel.
tele
Rampzalig' noemt de cultu-
q. raad het voornemen van
n aatssecretaris van Bin-
'«ilandse Zaken om 1,8 mil-
7. Sulden (op jaarbasis) uit
nar, WeS te halen voor fi-
c'ering van grote orkesten
oneelgezelschappen die el-
gevestigd zijn.
fanv raad vreest een 'dreigend
in 7 van ^et kunstenbeleid
rJ'eeland'. „Men zou kunnen
jaeren", aldus de raad,
vin niet zo gek is dat pro-
bf-7t'?S C"e no°it wat voor het
onk u hebben oyergehad, nu
rJj un aandeel betalen. Die
^nering is
betr'7""8 ls wat Zeeland
heeft te eenvoudig. Zeeland
ui als kleine provincie met
«ne steden en dus kleine ac-
"■nmodaties nooit behoefte