OP 13,14,15 EN 17 SEPTEMBER GROTE DEALERSHOW 'AUTOTIPS AUTOBEDRIJF RISSEEUW WACHT NIET TOT DE VANGRAIL UW SCHOK BREEKT fosl/oet fosl/oet Culturele protesteer tegen korl DE SUZUKI SA 310. RUST EN RUIMTE VANAF f 13.795.- de BEULE b.v. GARAGE RIDA ROELSE AXEL Vaak zit er slechts'n verdieping tussen eenzaam zijn of samen naar 'n cursus Engels. Stille, zuinige, pittige 3 cilinder JA! ITriTIDC Rij-impressie GARANTIE- INRUIL FINANCIERING SUZUKI Sluiskil, Pierssenspolderstraat 25, (01157)-1627 Bij ons in de showroom staan een fiks aantal aanbiedingen waar u beter nu van kunt profiteren. Ze komen namelijk nooit meer terug. Nu wordt het fenomeen Austin Mini voor 11.250- gulden de uwe. Voor wie super-de-luxe kan waar deren, hebben we de Austin Metro Ascot (15.450,-) en de Austin Maestro Ascot (18.500,-). Beide met een gratis accessoirepakket ter waarde van 1.500,-. Geen pakket? Toch voordeel! Een inruilvoordeelcheque van maar liefst 2.000,- krijgt u op de Austin Maestro 1,3. En eentje van 1.000,- op alle andere Maestro- (v.a. 17.500,-) en Metro-modellen (v.a. 13.925,-), met uitzondering van de Austin Metro Van. Ook de Triumph Acclaim (v.a. 19.100,-) tijdelijk 1.000,- voordeliger. Wie Rover (v.a. 36.820,-) wil gaan rijden, heeft drie extra argumenten om juist nu te beslissen. Een gratis LPG-installatie. Of drie jaar gratis Supercover Plus verzekering. Of gratis een automatische versnel lingsbak. Bovendien is er in be perkte oplaag de exclusieve Rover Diesel Turbo (v.a. 39.990,-) leverbaar. Als u nu naar de showroom komt, helpen we u graag met kiezen. NIEUW IN SLUISKIL GARAGE DE JONGHE AUTO'S - BROMFIETSEN - FIETSEN - CROSSMOTOREN EN ONDERDELEN HOE VERHOOGT 'N DETAILLIST ZIJN RECLAMEBUDGET ZONDER EXTRA GELD UIT TE GEVEN? INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER Nieuwstraat 3, 4503 BD Groede, 01171-1462 cilinderkop vlakken zittingen vernieuwen, remschijven afslijpen VOORDELIGEN VERTROUWD VAKMANSCHAP E3©(® GoNPERDAG 13 SEPTEMBE Concert op theater orgel afgelast ZVU reist naar Parijs Schieting Rampzalig voor kunst AUTOSUPERMARKT AUTOVERHUUR Terneuzen, Schuttershofweg 15, (filiaal) (01150)-12612 AUSTIN METRO MET 1.000,- VOORDEEL OF ALS "ASCOT" TRIUMPH ACCLAIM MET 1.000.-VOORDEEL AUSTIN ROVER r TRIUMPH ROVER NU MET DRIE ZAKELIJKE AANBIEDINGEN Aktie geldig t/m 30 september 1984. Prijzen zijn inkl BTW af fabriek, exkl. rijklaarmaakkosten. Wijzigingen voorbehouden. Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. p. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Terneuzen Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel *is ook Rover dealer Nieuwe Kerkstraat 26 Sluiskil-Tel. 01157-2727 Verkoop en reparatie van: ^rofiteeiwar^^aai^ivarin^ BflO CO Al TELEFOON 076-236881 Eenzaam zijn is niet uniek. Het overkomt u, uw buurvrouw en nog anderen in uw buurt of dorp Wie de bonte drukte van de binnenstad heeft verwisseld voor de grijze eentonigheid van de slaap- stedea wordt er mee geconfronteerd. Wie verhuist van stad naar uithoek, kan erover meepraten Wie een drukke baan plotseling vervangen ziet door een rustig bestaan in een stille driekamerflat, eveneens Iedereen is weieens eenzaam Dat 't niet altijd leuk is, is een tweede Maar wat doe je er aam1 Als u om te beginnen beseft, dat "die-mevrouw- van-hiemaast" in dezelfde situatie verkeert, geeft dat al een minder eenzaam gevoel .Ms u haar eens opzoekt, komt u wellicht samen tot iets Wat dacht u van zwemmen, 'n vreemde taal bijspijkeren, een muziekcursus doen of gewoon samen gezellig naar de markt' En wat vindt u van met z'n tweetjes helpen in een crèche of boodschappen doen voor bejaarden? Het zijn maar suggesties ledereen doorbreekt de eenzaamheid ten slotte op zijn eigen manier De een pakt een boek De ander belt een verre vriendin U zoekt het in de buurt en als u ideeen op wilt doen. belt u het nummer van de Telefonische Hulp dienst op de achterzijde van het telefoonboek Of u draait het centrale nummer 030-942424. waar men u de weg wijst naar de dichisibiizijnde hulp dienst Zo komt u aan alle informatie over de moge lijkheden in uw woonplaats Samen kan je de hele wereld aan. Pubtócane aangeboden door dit blad i sm dc Sochnng Idede Krtiame SIRE Suzuki heeft na het succes met de Alto een nieuw model op de markt gebracht, dat luistert naar de minder simpele tetter-cij- fercombinatie SA 310. Wij had den voor de test de luxe uitvoe ring, waardoor er achter dat SA 310 ook nog GL komt, was een naam niet eenvoudiger ge weest? We zullen het wel nooit weten en moeten het voorlopig doen met dat SA 310 GL, dat In elk ge val wel In naamgeving behoor- Hik afwijkend la van Alto, zodat daar geen verwarring mee kan zijn. De SA 310 lijkt In het geheel niet op de Alto. Het model Ie niet alléén een elag groter, maar ook andere van vorm, de wagen ie minder vierkant dan de Alto, er zttten duidelijk wat rondere lij nen In. Echt revolutionair Ie het model niet, want wie er een Toyota Starlet 1984 naast zet, ziet veel overeenkomsten. In technisch opzicht lonkt de SA 310 naar de Daihatsu Charade, mmers de SA 310 is uitgevoerd met een 3 cilinder 993 cc motor, weliswaar een nieuw ontwerp, maar qua inhoud gelijk aan de 3 Dilinder in de Charade. De bouw, soring x slag, vermogen, koppel e.d. verschillen en ook in het ge- sruik komen de verschillen aan het icht. De Suzuki-motor is namelijk veel stiller en ondanks het mindere vermogen toch pittiger en in het verbruik zuiniger. Waarschijnlijk de voordelen van een moderner ontwerp. Na zo links en rechts wat vergelijkingen gemaakt te hebben, ontbreekt nog de echte plaatsering van de Suzuki SA 310 in de markt. Het is een kleine middenklasser die, en hoe kan het anders, in het segment van de Toyota Starlet en de Daihatsu Charade valt. Maar ook van de Nissan Micra en de Honda Jazz om nog een paar Ja- oanse broeders te noemen. Als Europese concurrenten komen naar voren de Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Fiat Uno, Peugeot 104/205, Talbot Samba, Renault 5, Citroën Visa, kortom concurren ten genoeg. Natuurlijk is het moei lijk vergelijken, een 3 cilinder te genover veel 4 cilinders, maar be halve naar motor, autogrootte e.d. kijken we ook naar de prijs en de Suzuki SA 310 behoort zeker niet tot de bijzonder voordeligen in de ze klasse. De prijswijzigingen in april ten tijde van deze test sprin gen de pan uit, maar om toch een indicatie te geven, de SA 320 be gint zo rond de 14.300,-, de GL, kost J 15.300,-, de Europese 4 ci linders zoals de Corsa, de Fiesta, de Polo, de Uno e.d. liggen in de zelfde, soms nog lagere prijsklas sen, als we bijvoorbeeld ook de Fiat 127 of Seat Fura, Metro 1000 e.d. erbij nemen. Zoals uit de r.j- impressie zal blijken, is de Suzuki SA 310 een heel fijne auto, per- weg gaat het ook oest, er lichte invloed van zijwind en wegj. neflendheden. Zoals boven al meld zijn de remmen goed. Comfort De Suzuki SA 310 is redelijk comfortabel voor een auto 1 soonlijk denk ik echter dat de con currentie in deze klasse te groot is om een dergelijke prijs te handha ven. In vergelijking met de Alto had de SA 310 zo rond de 13Vi duizend gulden moeten beginnen. Prestatie* en verbruik Een nieuw ontworpen, dwars voorin geplaatste, vloeistof gekoel de 3 cilinder motor van 993 cc zorgt voor de prestaties van deze nieuwe Suzuki. Het vermogen be draagt 50 PK, het koppel 75 Nm bij 3600 toeren. De afmetingen van de auto zijn Ixbrxh 359x155x135 cm, het gewicht is 675 kg Aldus komt de auto aan een top van 140 km/u in 15 sec en versnellen van 60 naar 120 km/u in 27 sec. Voor een dergelij ke auto pittige prestaties. De aan drijving is op de voorwielen, er is een prettige schakelende 5 ver snellingsbak met'de 5 als overdri ve. Vóór is er een onafhankelijke wielophanging, achter is er een starre as, vóór zijn er schijfrem men, achter trommels, de remweg bij 100 km/u bedraagt 48 m. Het verbruik tenslotte, bij 90 km/u meetten wij 1:19.6 en bij 120 km/u 1:12.6, de ECE cijfers zijn bij 90,1:23.8, bij 120.1:14.9 en in stadsverkeer 1:15,6, ons gemid delde tijdens detest 1:15. Wagllgglng De wegligging van de SA 310 is redelijk. De besturing is direct, maar niet zo nauwkeurig, er is een licht onderstuurkarakter waar neembaar. De bediening is licht, ook in de bochten. De bochtvast heid is goed, uitbreken komt nor maliter niet voor. Op de rechte klasse. Daartoe draagt vooral ai geluidsproduktie bij, verwacht ma; namelijk worden dat er toch noga wat lawaai zou zijn. Motorisch val dat reuze mee, eigenlijk is er meJ windgeruis en bandenrumoer Toch blijft de decibelmeter in ha veilige gebied, bij 100 km/u dBA, bij 120 km/u 73 dBA en bi topsnelheid slechts 77 dBA, in d< 5e versnelling gemeten. Verder de vering weliswaar kort maar toet redelijk comfortabel, de schok demperwerking is goed. De stoe len en bank zitten goed, het zijn royale stoelen die goede steun ge ven, de bank is licht geprofileerd en in tweeën neerklapbaar. Da ruimte voorin is toereikend, achter in geeft het meer problemen, ook de instap naar achter is niet zo ge makkelijk. De bagageruimte is, ge bruikelijk bij een dergelijke auto klein, maar kan door neerklappen van de achterbank vergroot wor den. Het interieur is netjes werkt, al het nodige is aanwezig. Aan veiligheid noteerden wij rede lijke rij-eigenschappen met rustige besturing. Goede remmen, diagonaal gescheiden, een ge deelde veiligheidsstuurkolom, een gelaagde voorruit, 3-pnts veilig heidsgordels en hoofdsteunen, achterin heupgordels, achterruit- verwarming, achteruitrijlampen, mistachterlicht, wisser op achter ruit, halogeen koplamjcen en knip perlichtinstallatie. De Suzuki brengt het er dus best vanaf, de prestaties met een zuinig ver bruik, een redelijke wegligging en een ruime voldoende voor hel comfort. Goede schokbrekers hebben alles te maken met de wegligging en de stuurcapaciteit en dus met de veiligheid van uw auto. Laat ze op tijd controleren en zonodig vervangen door uw V. A.G dealer voor Volks wagen en Audi. Wist u overigens dat ook uw banden minder snel slijten met "fitte" dempers? "Voor de prijs hoeft u geen enkel risico te nemen. Een set achterschokbrekers voor Golf, Jetta of Scirocco, incl. montage v.a. f205,-. Voorschokbrekers v.a. f409,- incl. montage en sporing- en wielvluchtafstelling. Originele Golf uitlaateinddemper. Met speciale nikkelcoating bescherm laag. Nu een heel jaar garantie. Inclusief montage v.a. f 145.-. Originele ruitewisserbladen. Voor Polo, Derby, Audi 50, Golf en Jetta met gratis montage f29.90. Autobedrijven 4 Fred, van Eedenstraat 1, Terneuzen. Tel.: 01150-13456 NET EVEN ANDERS! DEMONSTRATIEAUTO'S 1984 VW JETTA 1.6 CL bruin net. PASSAT CL incl. beldek AUDI 80 C. diesel VW Derby LS, groen19^ VW Polo Classic, rood1999 VW Golf L, bruin1979 VW Golf MX, geel1979 VW Golf LD, bruin1979 VW Golf 0, rood1997 VW Golf LD, beige1999 VW Jetta, blauw met1997 VW Jetta C 1.5, roodj999 VW Jetta D, groen1982 en 1983 VW Scirocco GL en GTI979 VW Passat LS, zilver!979 VW Passat L, zilver1979 ..1983 VW Passet Riniii. groen VW Passet C Dissel, blauwtvez VWSaatses CL beige1982 Audi 80 LS, 4-d., rood979 Audi 100 L, blauw979 Audi 100, rood, 13.000 km1999 Peugeot 305, wit99 Peugeot 305 GLD, beigeI?9] Peugeot 305 SR, bruin, gas]9'9 Renault 5 TL, rood, 29.000 km]979 Renault 9 GTS, rood]ria Renault 18 GTS, zilver]9'9 Citroën 2 CV 6, blauwj99 Volvo 343 DL, aut. roodJ9?, Honda Civic, 5-drs., zilver met Ford Granada 2.0 L, groen met199 52 Jaguar XJ 6 4.2, rood.. ..1973 VW Golf GTI. zwart Incl. hsfdeknel 'd "Ui i 011,1 Showroom In Terneuzen Alle dagen geopend, vrijdag tot 21.00 uur Zaterdag van 10.00-17.00 uur Verkopers: P. Frankevijletel. 01156-Jt» R. Kouijzer tel. 01142-397 B. de Bouvré, tel. 01158-2694 yan een onzer verslaggevers 0OSTBURG - Het Oostburgse yrouwencontact Lotje is het winterseizoen weer begonnen niet veel nieuwe plannen en onderwerpen. pe eerstkomende thema - avond staat gepland voor don derdag 27 september. Gespro- Ijen wordt dan over het onder werp 'Help, m'n moeder zit in de vredesbeweging'. Het the- „ta zal, in het kader van de Wegens geldgebrek Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De Zeeuwse Theaterorgel stichting heeft, wegens geldgebrek, een voor aanstaande zaterdag ge programmeerd concert moeten afgelasten. In de Concert- en Ge hoorzaal te Middelburg zou de Engelse organist Berthe Johnson optreden. De stichting streeft er nu naar het eerstvolgende concert op 23 november te laten doorgaan. Dan staat een optreden van Len Rawle op het pro gramma. De Theaterorgelstich ting zoekt nog steeds naar geld om de activitei ten te kunnen continue ren. Men heeft al een aantal acties achter de rug, maar die hebben nog niet het gewenste resul taat opgeleverd. Zij heeft nu de hoop gevestigd op subsidies van het Zeeuws provinciebestuur en de gemeente Middelburg. Van een onzer verslaggevers OOSTBURG - De afdeling West-Zeeuwsch-Vlaanderen van de Zeeuwse Volksuniver siteit (ZVU) heeft voor 19, 20 en 21 oktober een reis naar Pa rijs voorbereid. Onder deskundige leiding wordt tijdens die dagen een aantal beroemde Parijse at tracties bezocht, zoals het Louvre en Saint Germain des Prés. Voor deze reis zijn, aldus 'reisleider' F. de Paauw uit Oostburg, nog enkele plaatsen beschikbaar. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij het ZVU-kantoor in Middelburg of de heer De Paauw. 0VEZANDE - Willem Teil vierde zijn 110-jarig bestaan. De leden F. van Steenbergen en J. Rentmeester zijn respectievelijk 30 en 25 jaar schutter. Aanwezig waren 71 schutters van 11 verenigingen. Wip 1: eerste hoge en vierde zij vogel: C. Corsmit, Oud Gastel; tweede hoge vogel: G. Voet, Soranus; derde vo gel: H. Koens, Spes Nostra; eerste zijvogel: L. Rentmeester; tweede zij vogel: P. de Jonge, beiden Wil lem Teil; derde zij vogel: F. Koens, Spes Nostra; grootste aantal (8): A. Voet, Soranus. Wip 2: eerste hoge vogel: P. de Jonge, Willem Teil; tweede hoge vogel: C. Jeremiasse, Zorgvlied; eerste zij vogel: C. van de Guchte, Spes Nostra; tweede zijvogel: Joh. Vermeulen; derde zijvogel: Ch. van der Horst, beiden Oud-Gastel; vierde zij vogel: Joh. Rentmeester, Willem Teil. Van een onzer verslaggt MIDDELBURG - De Zeeuwse Cu en ï?ste kamercommissies voor B l financiën dringend verzocht Zi loeden voor de herstructurering Resten- en toneelbestel. tele Rampzalig' noemt de cultu- q. raad het voornemen van n aatssecretaris van Bin- '«ilandse Zaken om 1,8 mil- 7. Sulden (op jaarbasis) uit nar, WeS te halen voor fi- c'ering van grote orkesten oneelgezelschappen die el- gevestigd zijn. fanv raad vreest een 'dreigend in 7 van ^et kunstenbeleid rJ'eeland'. „Men zou kunnen jaeren", aldus de raad, vin niet zo gek is dat pro- bf-7t'?S C"e no°it wat voor het onk u hebben oyergehad, nu rJj un aandeel betalen. Die ^nering is betr'7""8 ls wat Zeeland heeft te eenvoudig. Zeeland ui als kleine provincie met «ne steden en dus kleine ac- "■nmodaties nooit behoefte

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 18