Internationale top naarBredase Stripdriedaagse ONTDEK DE VERSCHILLEN EO weigert lid van FN1 MÈKÊm Kooien Nelissen te kunsti te keur 0 0 'O 0 'O 2 3 8 3 r- 9 E O 5 g D 5 5 5 q mamm mmmm m m m H m M LI OPLOSSING IKON definitief naar Hilversum LnENSDAG 12 SEPTEMBER 1984 Architectuur Ad Vissers video—project Luchtvaart- avonturen van Zeeuwse pionier tefre en Wiske: De Lieve Lilleham HILVERSUM 3 Even Piekeren Boes Ltiek kan j e geen bal ten. Alles moet over de je wel rechtuit, dan ea ken den, staatssecretaris T2 PAGINA GIDS 1 DEN HAAG (ANP) - De zen,, tijd van de kerken, waarondS de IKON-programma's, kon per oktober definitief op I versum 5, de zender die 8temd is voor speciale do groepen. De Raad van Staï heeft een verzoek van de kerk genootschappen en de IKOll het desbetreffend besluit vu minister Brinkman van WVfl te schorsen en een tijdelijk regeling in te stellen niet on| vankelijk verklaard. Dit he een woordvoerder van Raad van State gisteren degedeeld. De kerken hadden 'fundail mentele bezwaren', daar naar hun aard en opdrach zich tot het gehele volk richt en niet op doelgroepen. De IKON heeft teleurgesteld) gereageerd op de uitspraak. T3Z PAGINA GIDS 2 TILBURG - De Evangel Omroep heeft een sollicit geweigerd, toen ontdekt wc dat ze lid was van de Nedei landse Vereniging van Joi nalisten, die aangesloten is bi de FNV. Marjan Moolens afgestudeerd aan de Acadi voor de Journalistiek in Til-- burg, kreeg van het EO-I stuur een afwijzings-briel hoewel de sollicitatiegesprek] ken gunstig waren verlopen. De oma van Marjan Mooie naar, woonachtig in Nunspeet hoorde van haar dominee, J Velema, die tevens voorzittei is van de EO, dat de redei voor de afwijzing Maijans NVJ-lidmaatschap is. Marjan Moolenaar, die dl uitgangspunten van de EC overigens volledig onder! schrijft, had gesolliciteeri naar een plaats in het actual! teiten-programma van de EQ tv. 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Spy 1 de sky (16). VARA: 10.03 Een dur grap, of van een os die burgemeei ter werd, hoorsp. Aansl.: Grammo foonmuziek. 10.30 Nws. 10.33 Hoa haar! 11.30 Nws. 11.33 Leef-tijd-gf noeg. Overh.voorl.: 12.16 Een zending van het Min. van Verkee Architectuurmanifestatie/Ja- „ln Air. Oude gemeentebiblbio- theek, Nieuwe Markt, Rotter- dam- °Pen t/m 11 (zo' 12>" 11 uur. van 17 t/m 21 sept ook I J an 19.30-23.30 uur. Tot en met 29 september. Daar waar Piet Blom e.a. Rotterdam een architecto nisch frivool hart geven staat de oude bibliotheek vlakbij haar opvallende na komeling. Met dit statige ge- touw stelt Rotterdam zich isamen met Amsterdam, Delft en Hilversum) kandi- voor het architectuur- I museum, waarover binnen kort een beslissing genomen heeft. De stad van het Bouwcentrum heeft de laat ste jaren enkele opvallende architectuurmanifestaties gehouden. In dit gebouw wordt nu een aanzet gege ven tot een architectuurmu seum! Directeur Klotz van set Duitse en directeur Ko- monen van het Finse archi tectuurmuseum komen er op september om 20 uur een iezing geven, als onderdeel van een programma van 20 lezingen, terwijl er op de Er- asmusuniversiteit ook nog eens vier, gratis toegankelij ke, lezingen worden gegeven linf. 010-525511 tst. 3370). Centraal bij dit alles staat I Japan. Met foto's en teke ningen wordt een dozijn he dendaagse architecten ge presenteerd. Wat saai en on volledig. Bovendien gaat het bovenal om een soort repre sentatieve en vaak patserige architectuur. Een beter in zicht geeft het naar aanlei ding van deze manifestatie uitgegeven aflevering van [het tijdschrift 'Wonen/ |.TABK' 9,75). Maar er is méér. Een vi deo-studio met o.a. films over Japans bouwen. Een hele interessante afdeling met maquettes van belang rijke bouwwerken in Rot terdam, met vergelijkend materiaal over de realisatie. Afstudeerprojecten van stu denten van de Rotterdamse academie op dit gebouw van Logemann uit 1923 als Des ign Centrum. Een boeiend plan om café De Unie van J. Oud (Stijl), dat in de oorlog verloren ging, te herbouwen (er is zelfs een aardige bouwplaat van de Unie met een tekst van Barbieri ver krijgbaar). Aandacht voor werk van architecten als L. van der Vugt, J. van den Broek en M. Brinkman, terwijl Jan van Munster en Ernst Hazen- broek - niet zo gelukkig - gepresenteerd worden als voorbeelden van samengaan architectuur-beeldende kunst. Een gebouw om door te schrijden en veel te zien. Er is ook een café.... Henk Potters bij een van zijn doeken (gloeiend rode lucht!) op de tentoonstelling Henk Potters 60 jaar, in De Zonnewijzer POC, Mathildelaan SI Eindhoven. Daar is een grote collectie van zijn olieverfdoeken te zien uit de laatste zeven jaar. Aan vankelijk nog duidelijk in het spoor van de Vlaamse expres sionisten, maar de laatste tijd steeds meer zoekend naar een soberheid in vorm en kleur. Van mensen eh landschappen in hoekige gebaren en helle kleuren - een soort felle tederheid - naar bijna monochrome grote doeken met geduide luchten en horizonten. Je ziet die ontwikkeling bijvoorbeeld via een blik op Haastrecht (in opdracht van Herman van Veen), dat nog wel de contouren van de plaats laat zien, maar verder heel groot en summier de spanning van het vlak in één geel-oranjeach- tige tint weet op te vangen. Maar er is bijvoorbeeld ook nog een 'portret' van een bruidspaar, geschilderd met een bijna schuwe tederheid die aan Chagall doet denken, schrijft Ro gier van Aerde in het fraaie gedenkboek, dat bij deze exposi tie werd gemaakt. Behalve nog meer teksten van Joke van den Eerenbeemt, Jan Naaykens, Ben Sies en Albert Swaak en een overzicht van zijn werk in olie wordt ook zijn plastische monumentale vormgeving in klei en gelegenheidsgrafiek daarin kleurrijk getoond. De tentoonstelling geeft een mooi overzicht van een volgroeide schilder, die spannend in ontwikkeling blijft. Het boek is te koop voor f 45 en de expositie te zien t/m 6 oktober van ma.-za. van 12-22 (za. 17) uur. Henk Potters is een van de laatste kunstenaars in De Zonnewijzer. Philips gaat er de kunst voor de techniek inruilen!!! FOTO JEROEN EGBERS en Waterstaat NOS:' 12.26 Mede( ter. 'Henk Kooien, schilderijen en tekeningen. Open: di.-za. 10-18 (do. 21 en za. 17 uur). Tot 7 okto- v. land- en tuinbouw. 12.30 Nw] VARA: 12.36 Dingen v.d. dag. 13. Nws. 13.10 Leef-tijd-genoeg (13.. Nws). 14.00 De Schuurpapier van uit Diergaarde Blij dorp. 14.30 Nw 14.33 Portret van een schrijver Slauerhoff. 15.30 Nws. 15.33 Flon Tristan (1), documentair spel 16J Nws. NCRV: 16.33 Studio 55. 1731 Nws. 17.36 Hier en Nu. (18.00 Nws PP: 18.20 Uitz. van de CPN. Hum Verb.: 18.30 Het voordeel van <J twijfel. NCRV: 19.00 Steen in dl vijver. Met om 19.00 NCRV-Leer huis. 19.15 Lied van de week. Ma Rondom het woord. 20.00 Nws. 203 Leger des Heilskwartier. 20.18 u* wereld zingt Gods lof. 21.00 Bij d tijd. 21.25 Onder de kop. RVU:,21.4 Over mensenrechten gesprokeni NOS: 22.00 Tambu - Muzlex NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Nederlan en z'n buren. 23.00 Haikoe. ZJ. Lex van Delden 65 jaar, kamerm ziek. 23.55 Nws. Henk Kooien is 'van natu re' schilder. Maar zijn vlot lopende bewegingen hebben niets van handigheid of ge mak. Ondanks zijn neiging naar het esthetische (en baar is niets tegen) knokt hij voortdurend met zijn talent, met zichzelf. Deze goede tentoonstelling laat zien, dat lój de laatste tijd een opval lende ontwikkeling laat zien, dat hij de laatste tijd een opvallende ontwikke ling heeft doorgemaakt. Wie zijn schilderijen uit de vorige 'periode' kent, met hun blauwwazige mooie im pressies, zal bij een eerste oogopslag mogelijk verwon derd kijken naar een veel agressievere aanpak. Van impressie naar expressie - of een combinatie van bei den - van verzonken inner lijkheid naar getuigende vrijheid (of het verlangen daarnaar durven openba ren). Een grotere directheid, die zich uit in zwarte con touren en meer tekenachtige krabbels in olie; een gevecht tussen tekenaar (waarvan de heel geconcentreerde se rie 'De pijl heeft een boog schutter nodig' getuigt) en de schilder, die zijn zekerhe den inlevert, die meer van uit het nü, dan verleden of toekomst durft te werken. Er zijn reminiscenties naar het wilde neo-expres- sionisme, maar het kleurige esthetische 'decor' van Henk Kooien bleef toch wél be staan. Zijn felle 'krabbels' daarover heen lijken echter op het doorstrepen daarvan. De ogenschijnlijke verbrok keling wordt meestal heel mooi opgevangen in een sluitende compositie, die spannend is. De symboliek is daarom geen gezochte beeldtaal, maar een teken taal, die geen pasklaar ant woord heeft op conflicten. Er wordt iets mee gedaan. En die spanning is voelbaar. En op zo'n moment ontstaat er kunst. Daarom is een bezoek aan deze tentoonstelling in de enige galerie van Breda, die het lijkt vol te houden, zeker de moeite waard. Ruud Nelissen: schilderijen, Zwaluwhof, John Leissenstraat 56 Meer, België. Iedere dag open van 10-18 uur t/m 6 okt. Te be reiken vanuit het dorp, richting Zundert, over het viaduct eerste afslag rechts. In een statig 19e eeuws landhuis gelegen in een prachtig aangelegde land schapstuin met waterpartij en en bossages op de juiste plaats, hangen tussen wat antieke meubelen de realis tisch geschilderde werken van Bredanaar Ruud Nelis- tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS V sen. Maar hoe werkelijk zijn deze feitelijke gegevens en wat precies houdt het realis me van deze schilder in? Hij schildert bij voorkeur in zachte kleuren. De grijs waas, die daardoor over het werk ligt is een aanduiding voor het soort werkelijk heid, die niets met feiten te maken heeft. De beeldtaal die hij gebruikt maakt de zaak nog complexer. De klassisistische architectuur, die op veel schilderijen te rugkomt, heeft een esteti- sche functie. Echter niet al leen geschilderd: Ruud Ne lissen wil de ogen van de toeschouwer openen met de nog bestaande historische gebouwen wat zuiniger om te springen. De mensen die hij schildert verkeren in een gevarenzone. Vooral de ver regaande technologie be hoort tot de dreigingen, waaraan volgens deze schil der de mensheid blootstaat. Als symbool voor technolo gie komt bijvoorbeeld in een van zijn werken een locomo tief van uit het ongrijpbare niets een gang indenderen, terwijl een vrouw in deze zelfde gang de trap afkomt. Geschilderde symbolen van goed en kwaad, met daartussen de mens als schepper ervan in een tech niek waarbij de schilder zich niet heeft laten verleiden zeer uitvoerig op details in te gaan, zorgen voor meer dan alleen kijkgenot. L.R. Tijdens de Stripdriedaagse komen dit weekend ongeveer honderd striptekenaars uit binnen- en buitenland naar Breda. In de stand van hun uitgeverij signeren de meesten dan hun albums. Onder de tekenaars bevindt zich volgens de organisatoren de wereldtop op het gebied van science fiction-strips. Het Franse fenomeen Enki Bilal, auteur van 'De Jacht', zal in ieder aanwezig zijn en verder worden ok Giraud en Mézieres verwacht. De Amerikaan Stan Lee (45), de oprichter van Marvel Co mics, een beroemd Ameri kaans stripsyndicaat, komt ook naar de Stripdriedaagse in Breda. Een bijzondere gast, want Lee is de bedenker, schrijver en uitgever van be kende strips als Spiderman, Hulk en Fantastic Four. Lee is de geestelijk vader van bijna bovenmenselijke helden, die ook via tv-series bekend zijn geworden. Andere bekende gasten zijn: Yves Chaland, Morris, Don Lawrence, Tome en Janry, Pellerin en Gaty, Hulet, Schuiten en Renard, Urbanus, Pat Mallet, Tibet, Mare Sleen, Karei Biddelo, William Vance, Bert Bus, Uco Egmond en Martin Lodewijk. Voor de vijfde achtereen volgende keer houdt het Strip schap de jaarlijkse Stripdrie daagse in Het Turfschip in Breda. Het festijn voor de striplief hebbers staat dit maal in het teken van de toekomst. Het gaat weer wat beter met de strip, constateert Hennie Wes- seling, voorzitter van het Stripschap. De malaise van vorig jaar, toen veel uitgevers drastisch in hun fondsen moesten snijden, lijkt voorbij. Met het Stripschap blikt de stripwereld in de toekomst en zet een jonge generatie strip makers in Breda in het zonne tje. Een nieuw elan waarmee gastheer IJff Blokker terdege rekening zal houden. Een op leving ook die, naar het Strip schap vurig hoopt, valt af te lezen aan het bezoekersaantal in Het Turfschip. Vorig jaar passeerden 17.000 mensen de poorten en het Stripschap zou niet verrast zijn als er dit jaar 20.000 stripliefhebbers naar Breda komen. Naast de gebruikelijke boe kenbeurs (80 stands met uitge vers en speciaalzaken), ruil beurs, video's, tekenfilms, car toon- en striptheater en vei lingen is er veel ruimte gevon den voor de strip in, van en over de toekomst. Twee exposities bijvoor beeld geven een beeld van de •toekomststrip in Nederland' en de futuristische architec- teur die de Belgische stripte kenaars Schuiten en Renard in hun werk gebruiken. De NCSF en Terra, de op science fiction gerichte clubs in Nederland, hebben speciale expositie-ruimten gekregen waarin zij een tentoonstelling hebben ingerichtdia's verto nen en een stripforum houden. De cartoonistenvereniging De Tulp heeft, als bevriende organisatie, een stekje in Het Turfschip gekregen. Vrijdagmiddag wordt in het Turfschip een discussie ge houden over 'merchandising van stripfiguren'. Het ver schijnsel dus dat stripmakers hun geesteskinderen gebrui ken voor de reclamedoelein den van anderen. Suske en Wiske die een produkt aan prijzen. Zaterdag op 13.00 uur zal de Stripschapsprijs 1984 worden uitgereikt aan Piet Wijn. Zon dag, eveneens om 13.00 uur, worden dan de stripschap- spenningen uitgereikt aan Winding en De Jong, aan Han Peekei en aan Enki Bilal en Pierre Christin. De openingstijden zijn: vrijdag 14 sept. 13.00 - 22.00 uur zaterdag 15 sept. 09.00 -17.00 uur zondag 16 sept. 10.00-18.00 uur Toegangsprijzen: 6,-, bejaarden en kinderen 4,- en een driedagen- kaart ƒ10,-. Poppresentator Ad Visser komt op de Stripdriedaagse met een primeur. Hij vertoont dan zijn video-project 'Sobrië- tas'. Visser schreef een science fiction-roman en produceerde er een lp bij met eigen synthe sizer-composities. Visser spreekt van 'de soundtrack van het boek'. Deze sound track in videovorm is enige malen te zien op de Stripdrie daagse. GOES Grand Theater - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Cannonball run deel 2, a.l. 20 u. Indiana Jones, a.l. 20 u. Police academy, a.l. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 20 u. Tiroler sex express. 16 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Police Academy, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Prenom Carmen. ANTWERPEN Rex - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Romancing the stone. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Against all odds. Odeon - 14,16.30,19 en 21.30 u. Spetters. Rubens - 12,14.20,16.45, 19.1 Oen 21.30 u. Conan, the destroyer. Slnjoor - 12,14,16,18,20 en 22 u. Lassiter. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. A.P.E. Quellln I - 11.45.14.16.30, 19 en 21.30 u. The bountyshi- ning. Quellln II - 12,14,16,18.20 en 22 u. Monthy Python and the holy grail. Quellln III - 12,14,16,18.20 en 22 u. An American werewolf in London. Astra - 12,14,16.18 en 20 u. Donald Duck's summer magic. Astrld - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Superbug. the craziest car in the world. Capltole - 12,14,16,18. 20 en 22 u. The new barbarians. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Sunshine reggae aul Ibiza. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Up the creek. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The shining. Ambassades-Club III - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Yentl. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Mr. Mom. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Silkwood. Brabo - 12,14.20,16.45. 19.10 en 21.30 u. Cat people. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Cannonball deel 2. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Bachelor party. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vllee 1 14.30 en 20 u. Xtro. 22.30 u. Erotica. Gulden Vllee 2 14.30 en 20 u. Hammett. 22.30 u. First blood/Rambo. Guldenvlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Harry and son. Memling 14.30 en 20 u. Police academy. Rembrandt 20 u. Het schoolmeisje ontmoet de liefde. MIDDELBURG Vleeshal - Collectie Museum van Hedendaagse Kunst Gent. Geop. di. t/m za. 11 -17 u. zo. 14- 17 u. (t/m 16 sept.) BRUGGE Memllngmuseum, Sint Jans hospitaal - Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder (tot 30 sept.). Door Tonnie de Jonge „Wij vlogen als vogels" is het levensverhaal van Dries van der Poest Clement, de Zeeuwse luchtvaartpionier, aan wiens veelbelovende vliegersloop baan abrupt een einde kwam, toen hij op 6 december 1945 te gen een berghelling in het Teutoburgerwoud in Duits land vloog. Meer dood dan le vend werd hij uit het wrak ge haald; het was zijn laatste vlucht geweest De vliegerij bleef echter wel zijn leven beheersen. Hij bouwde een unieke verzame ling vliegtuigmodellen, van de brik van Van Meel die in 1911 in de lucht was, tot de Fokker G I die in 1939 actief was. Daarnaast bezit de oud-vlie ger een uitgebreid archief met duizenden krantenknipsels, foto's en diaé over de lucht vaarthistorie, waarop menig een jaloers zal zijn. Bij de huidige luchtvaart blijft hij betrokken, doordat zijn zoon Dries in zijn vaders voetsporen trad als militair vlieger en het wel en wee van de Koninklijke Luchtmacht nog regelmatig de revue laat passeren in de ouderlijke wo ning in Nisse. Geboren in 1908 als de zoon van de burgemees ter van Nisse, was het van jongsaf aan de grootste wens van Dries om vlieger te wor den. Een leren pak aan, een vliegbril op, en dan de lucht in. In zijn boek, dat ruim is voorzien van foto's, beschrijft hij in boeiende trant de prille periode van de luchtvaart, waarin de romantiek hoogtij vierde. De jeugd uit de jaren dertig keek de ogen uit, als de jonge piloot uit eigen streek met zijn fokker C V de vreemdste capriolen uithaalde en al duikelend en draaiend in de verte verdween. Menig Zeeuwse boer onderging in die dagen zijn luchtdoop met Van der Poest Clement, als deze op zijn weiland landde en altijd in was voor een rondvlucht e boven de bezittingen van de landbouwer. In mei 1940 was Van der Poest Clement gestationeerd op een 'geheim' vliegveld bij Noordwij kerhout Vanaf dit veld maakte hij verscheidene ooriogsvluchten tot de strijd was gestreden en de bezetting zich aankondigde. In oktober 1944 meldde hij zich als een der oudste Soesterbergers aan bij de Royal Air Force. Hij werd toen ingedeeld bij het Dutch Auster Squadron. •Wij vlogen ais vogels' door A. van der Poest dement (Ultg.: Braban- tia Nostra, prijs: 35,- Ieder heel uur nieuws. KRO- Rfj progr. kan tussen 8.00-17.UU, nieuws en reklame, onder Dros worden voor aktua. van Echo. Het leven begint na zeven, met ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. Radio 'De Zwarte Roos- uj» Vraag en antwoord. 14.04 Any beat goes on15.04 Komt er wat van? 17.04 Weeshuis van «1 hits. NOS: 18.04 De avondsp"* 1 KRO: 19.02 Krachtvoer. 21.02 ne mo. 22.02 Rocktempel. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het ie woord. 7.10 Preludium. 8.0U i 8.05 Platennws. 8.45 Musica sa Werken van Buxtehude en 9.15 Onder de hoogtezon. mermuz. uit de Barok. 10-3" tenpalet 11.55 De concertaria Mozart (6). 12.10 PromeM.de- kestfragmenten 0^rirorgd1 Haydn. 13.00 Nws. 13.05 KeiWM1 concert door T>lorr^' „,i ope- I AVRO: 13.30 Met open mona^^e i rafragmenten. l t-iiharrn0' Ij nisch Orkest m.m.v. R"ud $3 r^e Happie en de dichtgeklapte voor deur deler - Meer, bariton en Miriam "f J 1 cart, hobo. AVBO:Kh1" d'Assise, opera van PJfrlem en derkoor van St. Bavo, H Radio Füharmordscn ü0 m.m.v. solisten. 21.50 Fra naai Orkest muziek van MU"» 22.10 Desert Music. Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden in gevuld. Bij juiste invulling ont staan in de cirkeltjes drie namen van vogels. De omschrijvingen van deze regels zijn niet gegeven. 2. duw, 3. zwaardwalvis, 5. afge mat, 6. telwoord, 8. eerste vrouw, 9. vernis, 11. meisjesnaam, 12. keukengerei, 14. wagenspoor, 15. bloeiwijze, 17. strafwerktuig, 18. ogenblik, 20. gesloten, 21. een en ander, 23. ontkenning, 24. veer kracht, 26. papegaai, 27. dandy. ■jeBJuaajs ua 7JEE)sdiM 'lajauqods :uftz sjaSoA ap uba uauieu aa 'iej 'LZ 'ere -gg 'ijaj *g 'oo« '87 'eea 12 'ooi OS 'tol '81 'ooj il 'Jee gi 'ej? tl 'ued 2i 'bui 'II 'Hei '6 'bas '8 'uaa g 'aoui g 'hjo g 'jod -g :8mssoido 11 14 17 12 15- ïi ammJ w aJ A 21 24 27 (Via de AM-zender NOS: 19.02 Nieuws v,00!^"Marok' I ders. 19.02 Bulletin in het I kaans-Arabisch. 19.10 h«t Berbers. 19.20 ks. 1930 Bulletin in h^t het Turks, pjeed UBA HOI '01 'I3IAV -JOOA '6 'uaAoqsHuq '8 'SHUTI sn;aea 7, -auiêp Jjoqas -9 'sjqaaj 8jaq -g 'spjoaj paoq 'ua3 -BAt uappiui g 'pjeed uaaqjooA 'g 'ia)spjooq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19