IET 'SAVANNAH BAY' NAAR BREDA EN TERNEUZEN TASS vindt 'Indiana Jones' grove belediging voor India IMSDAG 11 SEPTEMBER 1984 JAGINA GIDS 11 Adembenemend Sterstatus Zonde Laseur USK6 en Wiske: De Lieve Lilleham x-Even Piekeren rnmilum r SHM.' ik m^MVoé r£//HO£tMt OP' PACHT. denken in wordt statie. T3Z PAGINA GIDS 2 Afscheid van Elisabeth Andersen: nooit geprofiteerd van sterstatus nieuwe popprogram? - FOTO ARCHIEF DES Piet Bambergen ard André van Duin, v izoen met drie shows a< sence zal geven, speelfilm 'Van de ka l des doods' met Rer ndijk zal in vier del ireider dan de bioscoo worden uitgezond? fr is er eind april de dr miniserie 'Inside i Reich' met Rutj als Albert Speer, hof; t van de nazi's. Spet in het nieuwe seizo erder onder meer 'Spi 'Een pak slaag', nen', 'De boezemvrier >rt', 'The Fog' en 'Co alve eeuw geschiedenis. 1( atie op Stillness. 17.52 17.55 MededJNOS). AV AVRO's radiojourn. II ;rs van toen. 19.02 Pim platenscala. 19.45 Hollywc vard. 20.03 Operette/ musi< De tijdige dood (2), hoorsp 21.36 Even tussendoor. 21 U's sportpanorama. N( Met het oog op morgen. V 50.02 Elpee-tuin. 02.02 Gr 05.02 Truck. 7.00 Nws. 7.11 Echo-kort evende woord. 7.21 Echo (7 ;n 8.30 Nws). 8.55 Postbus 9.05 NOS-sportief. 9.24 inden. 9.30 Nws. KRO: 9-33. ar maar goed zit. 10.00 Zotn ten (10.30 Nws). 11.00 Ou< en we allemaal (11.30_ Nv Met Anne. 12.00 Kruispu h.voorl.: 12.16 Uitz. v.d lar r NOS: 12.26 Meded. v. lal inbouw. 12.30 Nws. KRO: 13.00 Nws. 13.10 Echo-P» 13.30 Nws. 13.33 Schoolrac-, Nws. NOS: 14.33 Gelijke redj maar niet voor iedereen l S: 15.03 Nieuws™ 1,16.00, 16.33,17.00 en 17.36 K 15.30,16.30,17.30 en 18.00 NtJ 18.20 Uitz. van de CP. "P 18.30 Het voordeel van el. TROS: 19.00 TROS-O frvice. 20.00 Nws. 20.03 Fin Om het boek. Teleac: 21 swing,.herh. les_6. ijskunde (6). TR ®1„ r 22.40 De weg ligt open 5p.serie. 23.00 Proeflo Nws. Door Marjan Mes toneelgroep Globe geeft op en 29 september in De Bergruimte in Eindhoven de première van 'Savannah jay' van Marguerite Duras net Elisabeth Andersen en yettie Blanken in twee rol len- Een liefdesverhaal, dat gereconstrueerd wordt door een oude actrice, daartoe aangezet door een jonge vrouw. Een spel van herin neringen, maar ook een pa rabel over het toneelspel zelf. Geregisseerd door Lid- wien Roothaan. Elisabeth Andersen, die de rol van de oudere actrice vertolkt, speelt hiermee haar laatste personage na een prachtige carrière van ruim veertig jaar, waarin zij zich onder scheidde als een van de grootste actrices die ons land ooit bezat. Een actrice met een prachtige stem en ingehou den emoties, die nooit ge bruik maakte van uiterlijk vertoon of gemakkelijke, academische maniertjes. Een reden waarom haar spel anno 1984 nog steeds als mo dern kan worden be schouwd, in tegenstelling tot dat van veel oudere collega's wier spelstijl op den duur door de tijd werd ingehaald. Zij is ook de enige van haar generatie - zij is thans aan haar pensioen toe - die de Actie Tomaat in 1968 als een uitdaging beschouwde en een carrière als society-ac- trice (bij Haagse en Neder landse Comedie) opgaf om zich met hart en ziel aan vernieuwend toneel te wij den. Driemaal won ze de 'Theo d'Or', het laatst in 1984 voor haar adembenemend mooie rol in 'In het tuinhuis' van Jane Bowles bij toneelgroep Globe. Aan dit spraakma kende gezelschap was zij de afgelopen jaren vast ver bonden. Zij schitterde er lussen de grauwe middel maat van het spel van jonge collega's door haar geladen acteren en heldere dictie. Kort na de tomatengooie- 'ij kwam in 1970 voor haar de grote ommekeer bij de Nederlandse Comedie met Trijdag' van Hugo Claus, waarin zij een Vlaamse volksvrouw moest spelen. Een keerpunt in mijn leven, omdat die rol absoluut niet beantwoorde aan mijn ima- van koele, intüligente vrouw. Zo koel ben ik trou wens nooit geweest en met bet ouder worden ben ik een stuk minder gereserveerd geworden". Elisabeth Andersen, die tweemaal officiel getrouwd was - met Jan Retèl en een huisarts voor wier zij tijde lijk haar werk liet schieten om hem bij het zijne te as sisteren - heeft indertijd be wust voor Globe gekozen. Zij wilde rollen spelen in veeleisende stukken, alleen dingen doen waarvoor zij zich werkelijk moest in spannen. Het bracht ook met zich mee, dat ze met kleinere rollen of stukken genoegen moest nemen, die haar niet zinden. Ze liet er geen traan om. „Dat lukt omdat ik m'n hersenen probeerde te ge bruiken. De nadruk op het denken heb ik van mijn moeder geërfd, een felle SDAP-meid in haar jonge jaren en later in het verzet". Het was ook de reden, dat zij niet wilde blijven voort borduren op haar sterstatus bij de Haagse Comedie. Daar had ze overigens wel een groot voorbeeld gehad: Ida Wasserman, die bij dit gezelschap de prachtigste, diepst doorleefde rollen speelde zonder zich ooit sterallures aan te meten. Zelf heeft ze bij haar over gang naar het analyserende toneel het 'mooie spreken' moeten afleren. „Je moest je emoties niet langer vergro ten, maar verkleinen. Hoe wel... ik heb nooit ouder wets uitbundig gespeeld, maar probeerde me ook vroeger al in te denken om wat voor soort vrouw het ging. Ik ben altijd een geë mancipeerde vrouw geweest en wilde me nooit aanpassen aan het verwachtingspa troon van een gemakzuchtig publiek. Daarom is de rol van Jeanne in 'Vrijdag' zo belangrijk voor mij geweest. Ik heb gehuild toen we na 189 keer waren uitgespeeld met dat stuk. Er werd een appèl gedaan op mijn moge lijkheden die niet voor de hand liggen". „Ik heb", heeft Elizabeth Andersen nog niet zo lang geleden gezegd, „natuurlijk ontzaglijk veel hartstocht in me, maar ik heb altijd het gevoel gehad, dat veel man nen me zagen als een Haagse dame, een koele blonde trut". Dat stijve imago was ook al verdwenen bij Cen trum in haar rol van een mooie vrouw, die in een dronken rol verandert in 'Tschin, tschin" van Billet- doux, waarvoor zij haar Samen met ex-echtgenoot Jan Retèl (onlangs overleden) in het televisiestuk 'Ik dacht dat ik op tijd zou zijn' in 1975. tweede Theo d'Or ontving. Haar rol van 'Suus' (van Achternbusch bij Globe) vond ze zelf na 'Vrijdag' haar beste. Dat stuk liet vier levensstadia van een vrouw zien. Andersen gaf de oude Suus ontluisterend gestalte, gezeten op een pleepot met een grote directoire rond haar voeten gezakt. „Toen ik Suus speelde, heb ik vaak aan Ida Wasserman ge dacht, hoe die een door het leven vernielde vrouw ge speeld zou hebben". Toch heeft de actrice niet alleen waardering voor Glo be. Onlangs getuigde zij daar zeer geëmotioneerd van tijdens een vergadering van de Vereniging van Ne derlandse Concertgebouw en Schouwburgdirecties. Onverwachts vroeg zij het woord en had geen goed woord over voor de huidige manier van acteren, die zel den verstaanbaar en nog minder emotionerend is. Een van de redenen, dat zij er nu ook wel mee op wil houden. „Ik vind het zonde, dat jonge mensen alleen maar geloven in kritisch vermo- Elisabeth Andersen anno 1984. gen en intelligentie. Om een emotie over te kunnen bren gen, moet je met hart en ziel acteren. Waarom kunnen veel jongeren dat niet meer? Talent is er nog genoeg. Het belang van vakmanschap is veel te lang onderkend, ho- penlijk komt er nu weer een kentering". Elisabeth Andersen (wat overigens een schuilnaam is) kwam op 23-jarige leeftijd bij Cor v.d. Lugt-Melzer en Als volksvrouw Jeanne in 'Vrijdag' van Hugo Claus in 1970, een van haar ontroe rendste rollen. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM speelde van 1947 tot 1960 bij de Haagse Comedie, als een van de 'Grote Drie', samen met Ank van der Moer en Ellen Vogel. Voor het toela tingsexamen van de toneel school was ze indertijd ge zakt, maar de dichter Nij- hoff vond, nadat hij haar had horen declameren, dat ze beslist naar het theater moest. Toch was ze eerst nog kantoorhulp en tandartsas sistente geweest voordat zij de grote sprong waagde. Bij de Haagse Comedie heeft zij ongeveer vijftig rollen gespeeld, waaronder 'Venus bespied' van Christ opher Fry, 'De Leeuwerik' van Anouilh en 'Maria Stuart' van Schiller. Haar grote leermeester was Cees Laseur, de legendarische re gisseur van de Haagse Co medie. „Cees heeft me de kans gegeven om een soort bliksemcarrière te maken. In mijn eerste stuk kreeg ik gelijk een grote rol". Ze zou er in totaal zo'n 130 spelen. Zelf vindt ze acheraf, dat haar 'Antigone', door velen bejubeld en haar rol in Jeanne d'Arc in 'De Leeu werik' niet goed waren, te oppervlakkig. Wel tevreden is ze nog steeds met haar 'Yerma' van Garcia Lorca, over een gepijnigde vrouw, die er alles voor over heeft om een kind te krijgen bij haar liefdeloze man. Maar 'Suus', waarin Josèe Ruiter een van de jongere versies van deze vrouw speelde, heeft ze het meest intensief beleefd, omdat ze bij die rol putte uit een reservoir, dat gevuld was met haar eigen levenservaring. „Als je ouder wordt, speel je niet meer, maar ben je de gene, die je speelt". Helaas kwam er maar weinig pu bliek op af 'Suus'. Hetzelfde gold voor de voorstellingen van Globe in 1982 van 'Kwartet' van de Oostduit ser Heiner-Müller. In haar woonplaats Haarlem werd dit cynische, theoretische, ontluisterende vierluik weg gehoond, totdat Elisabeth Andersen in het derde deel, gebasseerd op het 18e eeuw- se 'Les liaisons dangereuses', haar verpletterende op wachting maakte als een der cadente, wellustige markie zin met een ongehoord bril jante, maar ook onthutsende tekst. In het zwart gekleed, ge decolleteerd en prachtig op gemaakt, was zij uiterlijk de actrice, zoals het publiek die van haar verwachtte, maar met een immense boosaar digheid, die alleen de oudere actrice gestalte had kunnen geven. Haar gevoelige, maar ook krachtige rol dit seizoen van Gertrud Eastman-Gue- vas in 'In het tuinhuis' van Jan Bowles werd door de kritiek op waarde geschat, het publiek reageerde echter voor een deel afwijzend op deze hoogst amusante en wondermooi uitziende pro- duktie van Gerardjan Ren ders. Maar Andersen kreeg er opnieuw de Thea d'Or voor, huizenhoog uitstekend boven de spelprestaties van haar medespelers. In 'Savannah Bay1 van schrijfster-cineaste Duras, evenmin een 'gemakkelijk' stuk, zal de scheidende ac trice, die in 1968 tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau werd verheven, voor de laatste maal laten zien waartoe een groot kunste nares in staat is. Op 12 okto ber komt zij ermee naar Theater Achterom in Breda en op 13 oktober naar Ter- neuzen. GOES Grand Theater - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Cannonball run deel 2, a.l. 20 u. Indiana Jones, a.l. 20 u. Police academy, a.l. 20 u. Wulpse Wanda, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Josefine Mutzenbacher, zoals ze werkelijk was, 18) TERNEUZEN Luxor - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 20 u. Cannonball run deel 2, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Police Academy, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Yentl, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. Romancing the stone. Metro II - 12.14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Against all odds. Odeon - 14,16.30,19 en 21.30 u. Spetters. Rubens - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Conan, the destroyer. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Lassiter. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. A.P.E. Quellin I - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The bountyshi- ning. Quellin II -12,14,16,18,20 en 22 u. Monlhy Python and the holy grail. Quellin III - 12,14,16.18.20 en 22 u. An American werewolf in London. Astra - 12,14,16,18 en 20 u. Donald Duck's summer magic. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Superbug, the craziest car in the world. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. The new barbarians. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Sunshine reggae auf Ibiza. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Up the creek. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u. The shining. Ambassades-Club III - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Yentl. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Mr. Mom. Festa - 13,15.30,18 en 20.30 u. Silkwood. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Cat people. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Cannonball deel 2. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Bachelor party. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Xtro. 22.30 u. Erotica. Gulden Vlles 2 20 u. Hammett. 22.30 u. First blood/Rambo. Gulden Vlles 3 20 en 22.30 u. Harry and son. Memllng 20 u. Police academy. Rembrandt 20 u. Het schoolmeisje ontmoet de liefde. kloosterzande De Reizende Man - 13.30 u. schieting voor bejaarden. 'koewacht Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. nieuw-namen CaféPIcavet - 14.30 u. kermisschieting. Café Thleleman - 20 u. vleesprijskaarting. middelburg Vleeshal - Collectie Museum van Hedendaagse Kunst Gent. Geop. di. t/m za. 11 -17 u. zo. 14- 17 u. (t/m 16sept.) brugge Memlingmuseum, Sint Jans- hospltaal - Pleter Pourbus (1524-1584) meesterschilder (tot 30 sept.). MOSKOU (AFP) - De nieuwe film van de Amerikaanse regis seur Steven Spielberg, 'Indiana Jones and the Temple of Doom' die een even groot succes binnen en buiten Amerika heeft ais Spielbergs vorige film met hoofdrolspeler Harrison Ford, is door het Russische persbureau TASS gekraakt als een belediging voor het volk van India. De 'vuige lasteraar' achter de film heeft zich volgens het persbureau in een bericht uit New Delhi niet de moeite ge geven zich te verdiepen in de culturele waarden, de geschie denis en het dagelijks leven van India en heeft de burgers van dit land in zuivere Holly- woodstijl afgeschilderd als wilden en weerzinwekkende onmensen. Het is volgens TASS niet de eerste keer dat 'zogenaamde Amerikaanse scheppers' het bewijs leveren van minach ting voor vreemde volkeren, en het persbureau besluit met het aanhalen van een Indische krant, die zou hebben geschre ven dat de massacultuur in de Verenigde Staten het kenmerk draagt van grotesk chauvinis me en racisme. 5? mitttinó lift lut kómbtYindl üihhit <r !gjixlekdsMtjc Uitland. iiid njf r heel uur nws. VARA. -18.00 uur Actualiteiten ;en van de Dag. rders. 9.03 In afw 11.03 Doorloper. 12.W 3.14.03 Peter Holland-ut ukkelijke vijftien NU^ avondspits. VARA- 19. heden. 20.02 Popkrant, ndogs. Ep mbt Tijo nmn krimh Wiske Eli LiUEHAII HEI EILAHD Hl lilHI >S: gen >S 7.00 Nws. 7.02 Een\V n met Eric Schier 9.00 Continu klassie^ Concertzaal. A- Philharmomsch Katja en Marielle Lal B.Opnamenv.jonge f ensemblesmet Sfkias. - Nws. 1345 De CRV: 14.00 Hamter zingen, dat Thomas. 16.45 ww Jae NCRV: 20.00 CoM 'f^rkorgelconcert^door W< Baumgratz. SA 13.00 L lO.W rtwa. tien. NCRV: niet van r niddag. van g sifi^1 - Ppie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler TREKT6M3EPIE fl Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te wor den ingevuld. 1. plooi, 2. rivier in Spanje, 3. meisjesnaam, 4. stel, 5. oever gewas, 6. halfbloed, 7. rivier in Duitsland, 8. losgeraakte naad, 9. niet kwaad, 10. bezit telijk voornaamwoord, 11. bij belse figuur, 12. indeuking, 13. schoorsteenzwart, 14. kelner, 15. echtgenoot, 16. schop, 17. voeg, 18. bloedvat, 19. tijdperk, 20. gang van een paard, 21. vruchtbaarmakende stof, 22. struisachtige vogel, 23. schoonmaakartikel, 24. sa menwerkende groep, 25. ge wicht, 26. familielid, 27. on gaarne, 28. part, 29. hoog ge bouw, 30. schaapkameel, 31. het zij zo, 32. reservoir. •Ttuej gg 'uauie tg 'eutei '0£ 'PU -qz 'pap '82 'apou iz 'aodo -gg 'puod gg 'uieaj 'f>g 'epos gg 'aouia 'gg 'jsaui tg 'jejp og 'Baae '61 'jape '81 'peeu 'it 'deaj '9t 'eSaa gt 'aaqo •f>t 'por 'gt 'Mnap 'gl 'neza 'n 'azuo 'ot 'pao3 '6 'ujoj '8 '-tapa i 'oput -g 'pu -g 'aeed f7 'Btta: "g 'B[sg z 'daau 't :3ufssojdo AM-zender Hjlversu^ 19.02 Nws vo°r bu 9.02 Bulletin «he^^ -Arabisch- 19£0 rbers. 19.20 BuUehn 19.30 Bulletin m het SP 19.02 IlS-rtiO"' Berbers. Pt led do jjaA 'ot 'pd psSuaq '6 'uaoqos '8 'pza juBqaapuo 'snuif mnui ui uauajs '9 'pd ut pe/vuf g 'sppaj raojA -taSaj f7 'jajqaB deq -g 'Avnout z 'uibbj ui 't

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 13