wool B toet ter ere van Maria trekt al veertig jaar door Bergen Op Zoom Ot 6n Si Sesams Ter herin aan Kerv\ Duinmeij a D, ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1984 Wfi I ZATERDAG 1 SEPTEMBE Suske en Wiske: De j Appie Happie en de SP "IT JAAR wordt de Maria Ommegang op 9 september gehouden. Dan zingen, declameren, dansen en stappen de ongeveer duizend deelnemers aan de stoet (onder wie apostelen, profeten, engelen en tal van andere bijbelse figuren) weer en verkondigen het publiek de boodschap, die ze de laatste maanden ijverig hebben ingestudeerd. Ondanks het feit dat de belangstelling is verminderd voor alles wat met de kerk te maken heeft, staat het voor de organisatoren als een paal boven water dat de Maria Ommegang nooit zal verdwijnen. Maria Ommegang wordt ge houden heeft alles te maken met de belofte die op 15 augus tus 1942 in de kerk van de H. Maagd op de Markt werd ge daan. Het was een beroerde tijd, midden in de oorlog. In die sombere tijden was er de angstige vraag: Wat staat ons allemaal nog te wachten? Tijdens de Mariaviering in de kerk spoorde kapelaan W. door Bas Augustijn Al veertig jaar trekt de Maria Ommegang door de straten van Bergen op Zoom. Vroeger gebeurde dat altijd op 15 augustus, de dag van Maria ten Hemelopneming. Later hield men niet meer zo aan die dag vast en trok de stoet ter ere van Maria meestal wat later door het centrum van Bergen op Zoom. „De Maria Ommegang gaat een geweldigde toekomst tege moet. In Nederland bestaat er bp dit gebied verder niets meer. En naast de beslomme ringen van alledag hebben de rViensen er behoefte aan eens tets anders te zien. De Maria Ommegang zal blijven be staan, als tenminste de leiding daaraan vol bezieling blijft werken", zegt de 84-jarige C. Quik, de man die veertig jaar geleden het startsein gaf voor de eerste Maria Ommegang en dertig jaar lang als de grote animator en de grote leider er van fungeerde. De Maria Ommegang is voor Quik een belangrijk stuk levenswerk geworden dat op 1 november 1954 werd bekroond met een ontmoeting met paus Pius XII in Rome en een pau selij ke onderscheiding. Tien jaar geleden gaf hij het joer uit handen. „Ik heb toen geredeneerd: Als er met mij wat gebeurt dan ligt de Maria Ommegang |pla£i JK5kdat vond ik niet f^tirant^avd. Ik heb liet eeuwige leven niet. Van daar dat ik de leiding heb Overgedragen aan een drie manschap, bestaande uit G. Timmermans, C. van Terheij- iS§? den en J. Dagelinckx". Dat overdragen van de lei ding blijft binnen de top van de Maria Ommegang overi gens doorgaan. Van Terheij- den is inmiddels 67 en ook voor het driemanschap is het tijd om jongere krachten in te Schakelen. Zodoende is er thans een soort vijfmanschap, waarvan nu ook Paul An- driessen en Lex Doggen deel uitmaken. Zichzelf geven C. van Terheijden is het grondig met Quik eens dat de Maria Ommegang niet kapot te krijgen is. „In het verleden hebben veel mensen het hou vast met de kerk verloren. Veel van de vroegere waarden zijn overboord gezet. In deze tijd voelen jongeren zich niet altijd aangesproken door de kerk. Maar wel werken veel jongeren mee aan de Maria Ommegang. Waarom? Hierin kunnen ze op hun manier uiting geven aan hun geloof. Hier kunnen ze iets van zich zelf geven. Ze voelen zich erin thuis". J. Bakker, secretaris van het Lievevrouwegilde dat als het bestuur van de Maria Omme gang fungeert, beaamt dat. „Jongeren willen er beslist aan meewerken. Ze verlangen ook een stuk verantwoorde lijkheid. Dat is bijvoorbeeld te merken aan het feit dat er veel belangstelling is voor een in dividuele rol in de Maria Om megang. We hebben op die manier teveel declamatoren. Anders zit het met groepen waarin heel gedisciplineerd moet worden gewerkt en de mensen daarin geen eigen rol hebben. Neem bijvoorbeeld de Johannes de Dopergroep. Daar krijgen we wat minder gemakkelijk mensen voor. Misschien moeten we met deze tendens in de komende jaren rekening houden en wat ver anderingen doorvoeren", meent Bakker. Veranderingen die het ka rakter hebben van een stukje evolutie. Zo is de Maria Om megang voortdurend wat aan gepast. De eerste Maria Om megang, die op 15 augustus 1945 van start ging, zag er wat anders uit dan die van vorig jaar, ofschoon de uitgangs punten bij het samenstellen van de stoet nog volledig in tact zijn. Belofte Dat in Bergen op Zoom de Ooijens, later pastoor, het kerkvolk aan te bidden tot Onze Lieve Vrouw dat het land snel bevrijd zou zijn en dat de stad voor vernieling ge spaard zou blijven. Als dat zou gebeuren dan zou ter ere van Maria elk j aar^g^Q0Stg^t de stad trekken, zo luiaae ae belofte. Zeven Vreugden Na de oorlog, in oktober 1944, kwamen kapelaan Ooij ens en Quik voor de vraag op welke manier de belofte moest worden nagekomen. „We moesten bijvoorbeeld kiezen voor een thema. Er waren twee mogelijkheden: Maria, Moeder van de Zeven Smar ten, of Maria, Moeder van de Zeven Vreugden. We dachten toen: we hebben al zoveel smarten gehad in de oorlog, nu nemen we de zeven vreugden", vertelt Quik, die ondanks zijn leeftijd een prima geheugen heeft en uren kan vertellen over 'zijn' Ommegang.. De zeven vreugden, die ge kozen werden, betroffen de boodschap van de engel Ga briel aan Maria, de opdracht van Jezus in de Tempel, de ge boorte van Jezus in de stal van Betlehem, de aanbidding van de wijzen, de wedervinding van Jezus in de tempel, de ver rijzenis van Christus en de ten hemelopneming van Maria. Die zeven vreugden zijn altijd in de stoet gehandhaafd geble ven. „Het zijn de fundamenten van de stoet", meent Quik. Aanpak Met het kiezen van het the ma was men er nog niet. Quik wist echter al aardig hoe hij de zaak aan moest pakken. Al van zijn jeugd was hij een ver eerder van Maria en had erg veel over haar gelezen. Orga niseren had hij geleerd in het jeugdwerk, toneelervaring deed hij op bij het Gezellento- neel, waarvan hij regisseur is geweest. En verder was hij lid van de EK, de Eucharistische 'Kruistocht, die zich bezighield met de geestelijke belangen van de arbeidersjeugd en de mensen in de bedrijven. Ofschoon hij voor het opzet ten van de Maria Ommegang al een redelijk goede onder grond had, ging hij begin 1945 overal in bevrijd gebied kijken hoe daar de processies en de stoeten op touw werden gezet. Hij trok naar Halle, Tongeren, Boom, Luik, Antwerpen en be zocht in juli 1945 ook de eerste stoet van de Zoete Moeder van Den Bosch na de oorlog. Andere vorm „Het bezoek aan al die plaatsen was voornamelijk om te zien hoe we het niet moesten doen. In april al waren we in Bergen op Zoom voorzichtig begonnen met .de voorberei ding van onze eigen stoet. We voelden ons zeker. De groepen werden samengesteld, voorna- Ter gelegenheid van de veertigste Maria Ommegang, die dit jaar door Bergen op Zoom trekt, bracht de Bergse kunstenaar Fons Gieles de 'Zeven Vreugden' in beeld. De prent werd •onlangs aangeboden aan bisschop Ernst. De groep 'Onze Lieve Vrouwe van Brabant' in '48, met bloemenboogjes melijk uit mensen van de H. Maagdparochie. We hadden bij elkaar 450 mensen. Het was niet zo moeilijk om aan zoveel mensen te komen. Bergen op Zoom stond al van vroeger be kend om zijn Mariadevotie. Vandaar ook dat Bergen op Zoom veel processieverenigin gen had. Die vroegen ons of ze mee mochten doen. We hebben van die verenigingen de pro- cessievaders met hun vaandels en dergelijke laten meedoen in de eerste tocht", vertelt Quik. „Wat onze stoet betrof von den we dat die niet alleen rpoest bestaan uit biddend door de straten gaan. We ko zen voor een andere vorm, voor het uitbeelden, het spelen op straat, voor expressie. Voor het ritmische aspect van de Maria Ommegang hadden we Fientje Verdonkschot aange trokken, een bekwaam lerares ballet en dans". Primitief „De aankleding van de mensen in '45 was primitief. In die tijd was textiel overigens nog op de bon. De 56 dames van de Angelusgroep kregen tweepersoonslakens om. Ver der huurden we kostuums uit Antwerpen voor vijftig jon gens van twaalf en dertien jaar. Toen de kostuums kwa men bleken die bestemd te zijn voor volwassenen. Daarom zochten we grotere jongens uit voor die kleren en voor de an deren gingen we de pastorieën af om te kijken wat die voor ons hadden. Verder leenden we pluche overgordijnen en dergelijke", herinnert Quik zich nog levendig. De start van de eerste Maria Ommegang op 15 augustus 1945 staat Quik ook nog hele maal voor de geest. „Op die dag hoorden we namelijk om kwart voor een 's middags dat Japan had gecapituleerd en dat de tweede wereldoorlog helemaal voorbij was. Onze Maria Ommegang was de eer ste stoet na de oorlog in de hele wereld. Er ging op dat moment in mij en de andere mensen heel wat om. Er waren mensen in de stoet die zich niet konden ihhouden. Door het einde van de oorlog viel bij de mensen een enorm stuk spanning weg en dat was te merken in hun gebarenspel, in hun houding, in hun dansen. Het enthou siasme sloeg over op het pu bliek. Mensen zakten op hun knieën en begonnen te huilen. Na afloop waren de deelne mers aan die eerste Maria Ommegang niet alleen erg moe, maar ook blij dat ze dit hadden mogen doen". Groei Na die geweldigde start van de Maria Ommegang was er interesse van alle andere Bergse parochies om aan de stoet mee te doen. In 1946 wa ren dan ook alle parochies vertegenwoordigd. Van jaar tot jaar groeide de stoet. Op een gegeven moment waren er 1250 deelnemers. Uiteraard was de organisatie toen ook in omvang toegenomen en had Quik een grote schaar van me dewerkers om zich heen ver zameld. En ook veranderde er gelei delijk aan wat in de Maria Ommegang. Zo kwamen er op een bepaald moment meisjes die declameerden. „Op een goede dag was er het idee om declameren in de stoet in te voeren. Ik had dat zelf vroeger ook gedaan en durfde dat wel aan. Met twee meisjes gingen we tevoren oefenen in de tuin van de Gezellenvereniging, la ter de Hollandse Tuin. Toen we het in de Maria Ommegang uitprobeerden sloeg dat enorm aan. Later kwamen er meer en meer declamatiegroepen en nu hebben die een belangrijk aandeel in de stoet", zo schetst Quik een stukje van de Om megang-historie. In die historie zitten overi gens niet alleen hoogtepunten. Ook het weer heeft de organi satoren weieens behoorlijk dwars gezeten. Eén keer, in 1952 of 1953, moesten de deel nemers, nadat de Ommegang pas van start was gegaan, voor een flinke storm vluchten in de kerk op de Markt. In 1968 was het weer 's morgens zo slecht dat rond het middaguur besloten werd de Ommegang niet te laten doorgaan. Achter af geen juiste beslissing, want van 15.00 tot 17.00 uur -de tijd waarop de stoet door de Berg se straten had moeten trek ken- viel er geen druppel re gen. En vanuit de bevolking van Bergen op Zoom kwam later het verwijt dat de orga nisatoren beter op Maria had den moeten vertrouwen. Zij had er immers voor gezorgd dat het goed weer was. Moeilijker De laatste jaren is het deel nemersaantal wat minder ge worden. Het is wat moeilijker dan vroeger om de mensen voor de Maria Ommegang bij elkaar te krijgen. De organisa toren van nu geven dat ook grif toe. „Vroeger kwamen de mensen vanzelf. Verenigingen, scholen, het jeugdwerk en der gelijke kwamen met groepen opdraven. Van die kant is er nu minder medewerking. De mensen moeten nu gevraagd worden in de trant van: doe je mee. Zo'n elfhonderd brieven met dit soort verzoeken gaan nu bij ons de deur uit en een duizend mensen reageren daar positief op. Dat we meer moei te hebben om de zaak bijeen te krijgen betekent niet dat de Maria Ommegang aan het verwateren is. Allerminst. Als de mensen eenmaal ja hebben gezegd, dan zijn ze enthousiast genoeg", merken Van Terheij den en Bakker op. Dat enthousiasme blijkt in hun ogen niet veel te lijden te hebben gehad van de ontker kelijking in de samenleving En als de mensen meedoen dan spelen ze niet zomaar een rolletje alsof ze lid zijn van een toneelvereniging. „Als Je aan de Maria Ommegang meedoet, dan moet je je bezin nen op de inhoud van de tekst Die tekst kun je niet met nodige overtuiging uitspreken als je er niet achter staat. Da ze belangstelling hebben voo hun rol in de Ommegang blijkt ook uit het feit dat hee wat mensen de boekwinkels en bibliotheken afgaan °P zoek naar meer informs® over de figuur die ze moeten uitbeelden", zegt Quik. Bakke voegt eraan toe: „Meedoen aa^ de Maria Ommegang is puur een rolletje spelen. A^ het dat zou zijn, dan bestaat fl Maria Ommegang niet meer In Sesamstraat wordt tegen woordig iedere dag een ver haal over Ot en Sien voorge lezen. Ot en Sien zijn buur kinderen. Ze beleven van al les en zijn een soort Jip en Janneke, maar dan wel 80 jaar geleden. De leesboekjes van Ot en Sien werden ge schreven door Jan Ligthart, een onderwijzer met voor die tijd hele nieuwe ideeën. Hij nam zijn leerlingen wel eens mee naar buiten en liet ze daar van alles zien! Ot en Sien wonen op het platte land in een soort Brinta-ge- Zll vo lei ke Geknield op de voorgrond zie J son Carhilho. Achter hem staat I Eric, de broers van kerwin Duim Dit beeld is gemaakt door de Surinaamse beeldhouwer Nelson Carhilo, als herinne ring aan de Antilliaanse jongen Kerwin Duinmeijer. Kerwin werd een jaar gele den in Amsterdam ver moord door een 16-jarige jongen omdat volgens hem Kerwin „vies naar me keek en vieze nikkers moeten niet vies naar me kijken". Je kunt het je niet voorstellen, toch is het gebeurd. Omdat zoiets niet nog eens mag ge beuren was vorige week de Actieweek tegen het racis me. Aan het eind van die week werd het beeld voor kerwin door zijn broers ont huld. je zou een beeld van een zwarte jongen verwachten, maar op de foto zie j e dat het een negervrouw is. De beeldhouwer heeft daarvoor gekozen omdat in Suri naamse en Antilliaanse ge zinnen de moeder heel be langrijk is; lang niet altijd is er een vader. De moeder leert haar kinderen wat goed en niet goed is. Deze oermoeder, aan het woord moet je denken als je het beeld ziet, is een beeld tegen het racisme en vóór ver draagzaamheid. Het heet Mana Baranka en is ge maakt voor de zwarte men- He he« vri dei mc na vei mo pel He dez I en eer op der Zij als ha: boe ine mc spi tek 193 Uil Gr ovc wa pr< en na dal 'i Ueel htuiltml niet meer, Mer ih voel me lééiijy en we moeten OMKL£DöJ IM'M RUDEKJQÈ kt£/NE éfÖRT- Cfeé O Ü5ÈPÊ Ml£7 K/tSC KALT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 30