OPMERKELIJK INITIATIEF VAN ROOSENDALER THEO CLAESSEN: Onderwijs volwassenen steeds meer in trek Avondonderwijs: Val maar op je smoel..Niemand die het je kwalijk neemt TERDAG 1 SEPTEMBER 1984 W3 .k denk dat we via de cartoons van Louis Paul Soon mensen binnen krijgen, die zeggen:Verrek mst kan toch mooi zijn, leuk zijn en hoeft niet zó zwaar te zijn; anders krijg je direct zo'n heel literair stempel". Dat zegt Theo Claessen, de man ichter de 'Louis Paul Boon-Maand' in Roosendaal; een initiatief dat in brede kringen belangstelling krijgt. Een programma met expositie, film en lezingen. Morgen, zondag 2 september om 16 uur ipent de auteur Willem Roggeman, voorzitter van het L.P. Boongenootschap, deze manifestatie er in het Tongerlohuys in Roosendaal. Zoon Dagelijks ïolgende week gaat het avondonderwijs weer van start. Is het een gedwongen mgkeer naar die sombere schoolokalen? Of is het de enige manier om in de maatschappij alsnog aan de bak te men? Op deze pagina een impressie van een volwassene in de schoolbanken. De cijfers die duiden op een groeiende ielangstellingstaan in het begeleidende kader. Streng n VeUen ew York' kom je heel zelden tegen en een exemplaar rt 1984 struikelde liefderijk geadop- 2t een mooie groene ogen op de Uit een adresplak- kt dat de heer Ga- op het blad is ge en wel voor de tijd r. Hij iverkt voor hbedrijfvan Exxon Park in de staat t blad netjes gele geen ezelsoren geen spoor van ■t te ontdekken, met de groene ogen, r en een halfpruil is van de lentemode. lijkt het iemand die stabiele mannen ddering en ruïne Bovendien staat er een verhaal van ook een vrouw ogen, die ik bar tl, in het verkie- n John Kennedy, k tegenkwam. Ze n voor de New York •ommelige krant k erg goede verha- n. ne vms toen al een blij dat ze nog met Regent Air, n vliegende luxe, naar Los Angeles Gepocheerde kreeft Champagne. Gael r al een heel bijzon- k. Nu, tui bijna vijf jaar, lees ik waarom barrières om haar n slechten. Want haar verhaal: leven heeft het ge- htervolgd dat ik in r bestaan koningin nd ben geweest, t ik me, als kind e ouders uit door- igan, zo volledig in schandalige luxe ntie.Jawel, dat is de -zeis geen haar Daar vloog ze dan, ger in gracieuze aviaar. Tedere kap- ■lijk smoking. Er uwelen boudoir aan een tweepersoons En de vergulde eigenlijk niet eens r. r New York-Los An- 10.600 gulden en als ende fluwelen er wilt betrekken 4.250 gulden voor een voor twee perso- zou Gael niet zijn in een speciale aan- n retourtje voor de 's had weten te be- n. De conventionele vergt een fortuin r Regent haalt je Hum lopende uitge ef auto van huis en ook weer thuis. Er meisje mee dat je orgt en er vliegt er ie brieven voor je een bespiegelde kun je op een toilet chtlederen zetel n. Dat hebben ze af- n koningin Eliza- olgens bekenden in ■fkringen op een zit die bekleed is er. gevlogen als een ij vond, aan het be- n maaltijd voor tsa- ntaten en oliemagna- eparfumeerde roos in et. Wat zou het leuk ie roos van mij zou ■est. Hoewel, met een e in een vroeger be- lingin van Engeland t moet je erg oppas- het eind van haar lucht-verhaal zegt ze, misschien, de vol- t het ontbijt in bed serveren in het vlie- udoir van fluweel. smand anders maar lael is nog steeds de r een ontbijt van 1 den, nee, daar trap ik jig»» Louis Paul Boon Van onze kunstredactie Waarom nu juist in Roosen daal die uitgebreide aandacht voor deze schilder, journalist, auteur van historisch/sociale romans èn Vlaamse kribbe- bijter? Nee, het heeft niets te maken met de herdenkingen, die men onlangs - vijf jaar na zijn dood - al meende te moe ten opzetten. Kun je nagaan! Theo Claessens is al heel lang zeer geïnteresseerd in literatuur. En toen hij een jaar of zes geleden voorzitter werd van Int Heyderadey - een stich ting, die in de regio de interesse voor actuele beeldende kunst wil wekken - interpreteerde hij die doelstelling wat 'WeSeï.'fi^ët name de relatie .beelden-.,, "dlmiffif erï literatuur ifieeft/teiyopihet "oogrtiat hij nu met plannen rond- onderneming een begroot bedrag had moeten vragen, dan zou dit uitgeko men zijn op zo'n ƒ20.000, maar had dan tevens moeten voldoen aan aller lei voorwaarden. Nu met dat vrije- tijdswerk zijn we naar eigen vermo gen fase voor fase te werk gegaan er zien we wel hoever we komen", aldu; de voorzitter. Theo Claessen was in 1983 in Belgii op vakantie en liep toen spontaan bi. Jo Boon, de zoon van de auteur, ii Erembodegem-Aalst binnen. „En he lukte. Er ontstond een goed contact En nu kan ik bij hem de cartoons kant en klaar, ophalen. De douane papieren zijn ook geregeld. Het kos je zeeën van tijd! Nee, van zijn Femi natheek (zijn collectie prenten vai erotische vrouwen) heb ik niets ge vraagd. Dt is mogelijk iets voor di volgende keer. Je kunt met eer schrijver als Boon ervan alles bij ha len. Vanuit die collectie cartoons zijr we verder gegaan, zodat we voor eer maand lang iedere week naast die ex positie een ander project hebben. D< scholen, het filmhuis en de biblio theek doen mee met lezingen doo Ger van Bork, Paul de Wispelaere expositie en de film 'Menuet' van Lil. Rademakers. Ja, het is allemaal gra tis. Entree is drempelverhogend". Ze hebben ook nog geprobeerd die groep uit het Vlaamse Zavelare (Creatieve Cel) met een toneelbewer king van Boons boek Kapellekens- baan naar Roosendaal te halen, maar dat is niet gelukt. Op 7 september is de première in het theater Herman Teirlinck in Antwerpen. Waarschijn lijk zal dit stuk (solo-theater) wel ge speeld worden in Schijndel, waar de ze expositie in oktober te zien zal zijn Daar zullen dan mogelijk ook nog en kele schilderijen van de hand var Boon te zien zijn. In Roosendaal lukte het niet om die erbij te krijgen. Maar er blijft nog genoeg over! Aan de officiële opening morgen in Roosendaal (Claessen: „Ik heb me ook verzekerd van luidsprekers buiten, want het lijkt zeer druk te worden") gaat een vergadering van het LP Boon Genootschap vooraf in deze stad, die evenveel met Boon van doen heeft als West-Brabant met kunst. Zijn voorzitter Willem Roggeman, die adjunct-directeur is van De Brakke Grond in Amsterdam, zal uitvoerig ingaan op de prsoon van LP Boon. Mogelijk blijkt daarbij, dat Aalst en Roosendaal (West-Brabant), als het gaat om de sociale strijd die Boon be schreven heeft in zijn boeken, toch niet zover uit elkaar liggen. Boons zoon Jo, zijn vrouw en klein zoon, die LP ook inspireerde tot het schrijven van boeken, zullen bij die opening aanwezig zijn. En Theo Claessens heeft bij de Roosendaalse boekhandels al stapels boeken van Boon zien liggen, zodat de intentie dat jfnefer mensen LP B8on Èg&ëïi lezen doóV deze Boon-maah$ werkaij kheid lijkt té worden. btiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiwwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmitiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiNiimiiiiiiiiii^ loopt om ook Lucebert eens op deze manier te brengen, ligt dan ook min of meer voor de hand. „In 1980 heb ik van het Letterkun dig Museum in Den Haag de Hans Andreus-tentoonstelling naar hier gehaald. Toen dat een succes bleek dacht ik al direct aan een Boon-pro ject", aldus Theo Claessen. „In 1946- 1947 heb ik een tijdje in de boekhan del gewerkt. Daarna ben ik naar In donesië gegaan en heb daar in het mi litaire welzijnswerk weer met boeken te maken gekregen. Terug kwam ik in de textielgroothandel terecht en daarna ben ik - tot vandaag - bij V D gaan werken op de afdeling ver koop. Daaraan kwam geen boek meer te pas. Dat was voor thuis. Ik heb veel interesse voor poëzie. Achterberg, Lucebert, Marsman, Andreus. Dat zijn wat favorieten". Theo Claessen is dan ook lid van de .fedëë.tijkeislsamer 'De jKlaproos' en uS>}At>li§eeEkzelf gedichtien. Bij deze Boon-maand komt een extra uitgave Theo Claessen: „Verrek, kunst kan mooi zijn!". van het tijdschrift De Klaproos met 24 pagina's over Boon (o.a. met de Ode aan Boon van Cees Buddingh). „Het idee om via Int Heyderadey deze Boon-expositie te houden komt daarom voort uit een persoonlijke in teresse", aldus Claessen. Toen de stichting in 1976 een oude winkel aan de Roosendaalse Markt kon inruilen voor de, van de gemeente te huren, expositieruimte in het Tongerlohuys (een prachtig gerestaureerde voor malige pastorie), is het voortdurend opwaarts gegaan met de belangstel ling voor beeldende kunst (en ook li teratuur) via dit medium. Voorzitter Claessen heeft pas tabellen gemaakt, waaruit onder meer te lezen is, dat in 1978 Int Heyderadey 1964 bezoekers mocht verwelkomen en dat dit getal in 1983 opgelopen was tot 4235 gasten. In de afgelopen vijf jaar gaat het dan om ongeveer 30.000 bezoekers. En Theo Claessen vertelt dat ook steeds meer jnensen buiten Roosendal de weg nffir het Tongerlohuys weten te viftüenïïbaihgzamerhand bedgint zelfs de landelijke pers aandacht te schen ken aan wat er gebeurt. Het is ook nog eens zo, dat dit in Nederland eigenlijk de eerste grote expositie is van de zogeheten Car- boontjes. In het Vlaams cultureel centrum De Brakke Grond in Am sterdam zijn er weliswaar al een twintigtal tentoongesteld, maar in Roosendaal hangen er nu zestig. Het zijn tekeningen die Boon maakte bij zijn dagelijkse column in het dagblad Vooruit in Gent. Grapjes, die zowel flauw als geestig zijn. Simpel gete kend, zoals het een cartoonist be taamt. Theo Claessens: „Voor veel mensen vind ik ze een goede en gemakkelijke kennismaking met Boon. Een manier, die soms misschien een beetje flauw is, maar in ieder geval niet moeilijk. Mogelijk, dat daardoor mensen ko- iBeiSiot het leze^S^zijn boeken. Ik vond die Carboontj es een goede in- FOTO DE STEM BEN STEFFEN valshoek". Jos de Murez, die jaren lang collega was van Boon op de Vooruit en die jammer genoeg in Roosendaal met wordt opgevoerd, kan vertellen onder welke - vaak on aangename spaning - dit werk ont staan is. Een mededeling die een mo gelijke 'heiligverklaring' van de auteur van De bende van Jan de Lichte, Blauwbaardje, Pieter Daens en De zwarte hand relativeert. Theo Claessens vindt de Car- boontjes een goed uitgangspunt én hij mag dat nog vinden. Gevraagd name lijk naar de gemeentelijke subsidië ring van Int Heyderadey, zegt hij: „Schrik niet. Dat is ƒ3.500 per jaar. Daarvan maakten we tien tentoon stellingen. Dat getal brengen we nu terug naar acht. Ja, daarvan geven we de suppoost een vergoeding, beta len we verzekeringen en vervoer voor de exposities e.d. In feite is het uit sluitend vrijwilligerswerk. De goede kant daarvan is bijvoofbeeld dat jen bij zo'n Boon-project je eigen" gang. kunt gaan. Als ik vooraf'voor deze Door Mirjam van Zuilen Dit jaar zullen er meer inschrijvingen zijn bij het onderwijs voor volwassenen dan vorig jaar. Vorig jaar gingen 109.400 volwassenen naar de MAVO,HAVO en het VWO. Voor dit jaar zijn er al 115.368 aanmeldingen, terwijl de inschrijvingen nog steeds door gaan. Dit blijkt uit voorlopige landelijke cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Ook bij de vakopleidingen voor deze cate gorie is een stijging te zien. Vorig jaar bezoch ten 204 leerlingen de vakopleiding voor vol wassenen in Breda, terwijl nu al 384 aanmel dingen binnen zijn. „Veel mensen krijgen in de gaten, dat ze zonder vakdiploma niet ho gerop komen. Ze volgen 's avonds bij ons cur sussen om verder te komen in hun vak. Ook de omscholing zorgt bij ons voor veel aan- loop", vertelt een woordvoerder van de vak opleiding. De heer dr. C.J.M. Brok, rector van het Bre dase Baronie College constateert dezelfde ten dens: „Het aantal inschrijvingen is nog niet precies bekend, maar wel kunnen we zeggen, dat het zal toenemen. Vorig jaar bezochten 2700 leerlingen de volwassenen afdeling van de MAVO, HAVO, VWO en MEAO (Middel baar economisch administratief onderwijs). Het valt op, dat er een verschuiving plaats vindt van het aantal inschrijvingen van MA VO naar MEAO. Steeds meer mensen zien, dat ze met alleen een basisopleiding niet verder komen. Het bedrijfsleven vraagt meer dan vroeger om specialisten". Ook het West-Brabants College, met vesti gingen in Roosendaal, Bergen op Zoom en een nieuwe vestiging in Zevenbergen, verwacht dit jaar in ieder geval hetzelfde aantal leer lingen of misschien een lichte stijging. Directeur A. Verdonk van de avondscho- lengemeenschap Zeeuws Vlaanderen in Ter- neuzen verwacht dit jaar hetzelfde aantal in- schrijvingen als vorig jaar. Hij heeft toch niet i zoveel vertrouwen in de cijfers van CBS. „Het aantal leerlingen blijft gelijk, maar er is een verschuiving zichtbaar van leerlingen, die een vol vakkenpakket kiezen naar leerlingen, i die slechts enkele vakken kiezen. Vooral de i vakken informatica (computerkunde), econo- mie en wiskunde zijn populair, omdat de i maatschappij steeds meer om mensen vraagt, die goed thuis zijn op dit gebied." Volgens de heer Brok van het Bredase Col- lege ondervindt het volwassenen onderwijs nog weinig concurrentie van de Open Uni- versiteit (OU). Hij verwacht in de toekomst juist meer toeloop. TiHlllllllimilllllllimillllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ Door Anton Theunissen Zo'n lokaal als van vroeger: vale kleuren op de muren, klaslokaal na klaslokaal het zelfde. Veel posters van Duit se herkomst, met toeristische thema's weliswaar, maar toch. De schoolbanken zijn nog steeds te laag of de stoelen nog steeds te hoog. Een martelende zit, waarin je nooit kunt slapen. Het schrijfoppervlak is te eng be meten. Degenen, die de' eerste lessen te boek stellen in die mooie, grote ringbanden, zie je na enkele school avonden al driftig pennen in schrif ten van ouderwets formaat. Zelfs als je een kleine vijfentwintig jaar niet in de schoolbanken hebt ge zeten, denk je het nog precies te we ten: de traditionele orde als hoogste ideaal. Een eerste lichte teleurstelling wordt geformuleerd in de zin: „Zo was het in mijn tijd ook". Zo was het in mijn tijd dus niet, realiseer je je al na een dikke maand avonderwijs voor volwassenen. Ik doe per week drie uur Spaans op de Havo/Atheneumafdeling van het Bredase Baronie van Breda College. In het volwassenenonderwijs tref je alleen hypergemotiveerde mensen, die hoge punten (willen) halen, men sen die duidelijk vooruit willen ko men, veel mensen die op hun huidige werkstek tot de conclusie zijn geko men dat ze meer kunnen dan ze doen, al hebben de meesten maar een vage voorstelling over wat ze met hun nieuwe studie gaan doen. Je komt geen duffe naturen, geen ellendelingen, gemenerikken, keet schoppers of spijbelaars tegen. De avondschool is geen gevangenis, on derwijs geen dwang en er is dus geen verzet als reactie daartegen. Wie het niet meer ziet zitten, blijft maar weg. De docente maakt er geen geheim van, dat dat ook maar het beste voor je is. Val maar op je smoel, niemand die het je kwalijk neemt. Je hebt er 's Avonds naar school: een klas vol gemotiveerde mensen. FOTO DE STEM COR J. DE BOER zelf voor gekozen. Maar dat kiezen blijkt dan weer betrekkelijk, want na een half jaar zijn veel leerlingen ge ruisloos verdwenen. Avondonderwijs is zeker geen gelegaliseerde vorm van vrijheidsberoving of identiteitsbe schadiging. De avondschool is geen ontmoedigingsfabriek met gedwon gen ja-knikkers, zoals je de moderne middelbare dagschool wel getypeerd ziet. Nog een vergissing: wie verwacht dat de golven van vernieuwing sinds de jaren zestig het totale onderwijs overhoop hebben gehaald, komt be drogen uit. Onderwijs zou, zo ver wachtte ik, niet meer zozeer beheerst worden door kennisoverdracht, maar zou - het jargon uit de jaren zestig is me bijgebleven- meer 'probleemop lossende vaardigheden aanleren'. Vergeet het maar. Spaans leren is eenvoudig: veel uit je hoofd leren, jaartallen, copla's, stukken proza, on regelmatige werkwoorden, de sub- jonctief, het gerundium, gezinsontle ding, schwere Wörter. Geen gymnas tiek, kleien of borduren in het avond onderwijs. Wie daar zin in heeft, blijft maar thuis. De klasdocente blijf ik beoordelen met mijn oude 'normenschaal', mij ooit bijgebracht door een erg goede leraar. „Een leraar", luidde zijn stel ling, „moet streng, maar rechtvaardig zijn, hij moet goed kunnen vertellen en lichte obsessies en onvergetelijke stokpaarden hebben". Dat strenge is er op de avondschool niet, je wordt ook niet bestraffend toegesproken, maar een lieve school is de BBC niet: de docente kan nog best nijdig wor den, al geeft zij altijd aan waarom zij kwaad is. De stokpaarden ment zij met vaardige hand door een soms wat rommelige les; sommigen haten die creatieve chaos, ik houd er toevallig van. De eerste bladzijden van de moder ne leerboeken sla je wat schuchter om. Veel pagina's met ezelsoren - zou je zo'n nul zijn? - veel mogelijkhe den van zelfchecking, zelfcontrole, zelfdoen dus, minder aan het handje van de docente. „De nieuwe leerboe ken lijken wel kookboeken", zegt een klasgenoot afkeurend, maar de stof blijkt overzichtelijk en helder gebak ken. De kwaliteit van de leerboeken moet ervoor zorgen, dat een indivi duele leraar jou niet kan maken of breken in het onderwijs, lees je, als een zoveelste druk met dezelfde stof wat anders wordt opgedist. Mooi ge zegd en het kan waar zijn. Dat was in mijn-tijd duidelijk an ders. Ik zat zo'n dertig jaar geleden op .een gymnasiumafdeling, waar een sfeer heerste die met 'elitair' nog ta melijk zwak is aangeduid. Wie het waagde zijn aandacht te laten ver slappen, wie eens even wilde relaxen, werd luid en duidelijk tot de orde ge roepen: Kijk eens, manneke, als jij zo doorgaat dan zie ik je nog eens op de hbs komen. En bij dat woord hbs dienden we duidelijk te denken aan iets minderwaardigs. Er zijn nog altijd hele stoeten oud gymnasiasten, die als ze in Londen zijn niet om een stuk brood kunnen vragen, en die - opgeklommen in hoge functies - de grootste moeite hebben om buitenlandse gasten in draaglijk Engels of Duits welkom te heten. En zó hoorde het ook, vond men destijds op het gymnasium. Het spre ken van moderne talen was iets voor het lagere volk, als gymnasiast hoor de je je te beperken tot het kunnen le zen van ingewikkelde handboeken in die talen. En als je tijdens de schaarse na tuurkundelessen bij het hoofdstuk 'De automotor' belandde, dan zei de leraar: „Dit, mijne heren, is meer be doeld voor automonteurs. Wij gaan dus over naar pagina vijfennegentig". Wilde je je in taallessen wat culinaire termen eigen maken, dan hoorde je: 'Ja, heren, die materiële zaken, daar doen wij niet in, dan moet je maar kok worden'. Zó is het dus niet meer. Na één jaar Spaans ken ik tientallen woorden over de auto en het autorijden en de culinaire lijst met Spaanse woorden is al langer dan dit artikel, 'maar Spaans sprekende volkeren lijken vaak niet meer te doen dan eten en drinken", zegt mijn docente wel eens troostend bij al die moeilijke woor den. Toch een vertedering voor mijn gymnasium-ziel. Weemoed, sentimentaliteit, spijt, schrik? Nee hoor. Het was allerge noeglijkst zoveel van het oude in het onderwijs terug te zien en zoveel van het oude te zien verdwijnen. De school is blijkbaar toch een granieten burcht, bestand tegen de tanden des tijds, de tanden van de vernieuwers en radicale hemelbestormers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 27