Terreinwagens worden
wat minder Spartaans
FELIX
Voetgangers beter af
met zacht auto-front
CONCLUSIE ONGEVALLEN-ONDERZOEK:
EG denkt aan
(verplichte)
Europese
autokeuring
Wassen met
extra kopje
petroleum
COMPUTER SCHAKELT
Imperial
ook zonder
regengoot
K0RT
NIEUWS
Elektrische
'stekkerauto'
van Peugeot
Ford verkoopt
beter dan ooit
Handig foefje
Krasjes kan
men zelf
wegwerken
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1984
OP WEG
Motoren
Uitvoeringen
PR0EVEN IN TNO B0TS-LAB0RAT0RIUM
lis we wat kunnen
load mogelijk dat
in een kabinet
Ir»
I Jos van Kemenade
ch
oketteerd. Ik heb altijd neer-
ezet wat ikzelf heb gevoeld,
lijn opwinding en rechtvaar-
pigheid, mijn optiek, de luiste-
aar contrastrijk aangeboden.
Mijn grootvader, een Fries
arfschipper, geen cent te
kakken had hij, hij had een
|itkering van ik geloof 1,80
er maand. Mijn vader, rode
Immerman, ging naar Eind
hoven, bij Philips, hij had ast-
fia, was vaak werkloos, werd
ndat hij niet rooms maar
was neergezet. En elke
rie maanden kwam er een
heneer bij ons in de loon-
(trookjes snuffelen, want wij
poesten meebetalen aan va-
ers uitkering.
Dat vond ik niet erg, maar
hijn vader heeft het ver-
bhrikkelijk gevonden dat zijn
|ind voor zijn uitkering moest
etalen. Daarom heb ik nu
o'n afschuw van Smit-Kroes,
lie denktrant, dat vreselijke
Inens dat elke maand meer
|an haar coiffure uitgeeft dan
en ander als uitkering krijgt,
lie minachting voor mensen
fie ze uitstraalt. Geen bushal-
es voor oude mensen, die
noeten maar lopen, zegt ze.
Het sociale geweten is nu
lelukkig ontwaakt. Zelf heb ik
fien zwakzinnig kind. Als het
Tiu zo was als toen, dan had ik
en heel ander leven geleid
Altijd heb ik gezocht naar
hieuwe vormen, over drempels
en ik gekropen. Maar ieder-
en, op die wonderdokters na,
hebben van mij het vetorecht
gekregen. Ik ging het zieken
huis in voor een hartoperatie,
pat was in die tijd belachelijk.
Zoiets speelde je na, met een
jlokter met een witte jas en
planke, fijne vingers en een
verpleegster die verliefd op
hem was. Maar ik richtte daar
iie microffon en 16 mensen
hoorde je in teamwork bijeen,
[ik heb veel brieven gekregen
van mensen die bang waren
poor een operatie, maar die
door mijn uitzending over hun
angst waren geholpen. Dat doe
Ie toch iets goeds!"
kwestie van aksent. 14.03
rank Kramer presenteert.16.03
I Het betere werk. 17.53 Marktbe
richten i.s.m. KNBTB. 17.55 Mede-
Édel.(NOS) 18.06 Echo-magazine.
119.02 Pierement. 19.30 Lachen mag
Ivan God. 20.03 Country time. 21.02
iNine o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS:
123.07 Met het oog op morgen. VOO:
10.02 Stemband. 2.02 In the mix. 3.02
I Peter Teekamp. 5.02 Ook goede
[morgen.
VPRO: 7.00 Nws. 7.10 De zomer van
1984 (7.30, 8.00 en 8.30 Nws). NOS:
9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterst.
9.30 Nws. VPRO: 9.33 Het herinter-
fview(10.30 Nws). Overheidsvoorl.:
10.45 Voorbije tijd. VARA: 11.00 De
vliegende VARA: Prettige vakan
tie? NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homo-
nos. 12.00 NOS-werkbank. 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.36 Tussen het nieuws.
13.00 Nws. 13.10 Meer over minder
(13.30 Nws). 14.20 Voor blinden en
slechtzienden. 14.30 Nws. Teleac:
14.33 Let's swing (5). VARA: 15.03
Tussen potten en pannen over
heimwee en verlangen. 15.30 Nws.
15.33 Bureau Jeugdzaken of De lot
gevallen van Martine Land, hoor
spelserie. 16.30 Nws. 16.33 Tussen
potten en pannen over heimwee en
verlangen, vervolg (17.30 Nws. 17.36
Dingen van de dag. 18.00 Nws. VA
RA: 18.10 Wie doet de afwas?).
Overh.voorl.: 18.30 De Nederlandse
Antillen. VARA: 18.40 Het circuit.
19.00 De vliegende VARA: En veel
succes met uw progr. 20.00 Nws.
20.03 78-toeren op vrijdag! RVU:
21.40 Voorbije tijd? NOS: 22.00 Zorg
en hoop. 22.30 Nws. 22.40 Oost-
West VARA: 23.00 Het zout in de
pap: Terug naar Rottumerplaat
23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02
Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De
muzikale fruitmand. 10.03 Muziek
motief. NCRV10.30 Popstation (ca.
11.30 Weerman Hans de Jong).
VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparade.
15.03 Top 40 (16.30 Popjournaal.
17.30 Concertagenda). NOS: 18.04
De avondspits. VOO: 19.02 Bart en
van Inkel met: Live in the Mix.
22.02 Countdown Café.
NOS: 7.00 Nws. VOO: 7.02 Och
tendstemming (8.00 Nws). 9.00 Ver
onica's meesterwerken (op com
pact-disc). 10.30 Muz. voor miljoe
nen. 12.00 Strauss en Co. 13.00 Nws.
13.05 Veronica Klass. Werken v.
Mozart en Beethoven. VPRO: 14.30
Muziek op vier: Van misthoorns en
zo meer.16.00 Willem de Rid-
der's Radiola Improvisatie Salon.
NOS: 20.00 Holland Festival Oude
Muziek 1984. Orfeo van Montever
di (Rechtstreeks vanuit het Mu
ziekcentrum Vredenburg te
Utrecht).
(Via AM-zender Hilversum 1)
NOS: 19.02-19.40 Nieuws voor bui
tenlanders. 19.02 Bulletin in het
Marokkaans-Arabisch. 19.10 Bul
letin in het Berbers. 19.20 Bulletin
in het Turks. 19.30 Bulletin in het
Spaans.
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
VEENENDAAL - Hoofd
steunen beperken met onge
veer 25 procent de kans dat
nekletsel ontstaat bij een
aanrijding achterop.
Nekletsel kan aanleiding
geven tot klachten op de
lange termijn.
Opvallend is dat dit soort
klachten aanzienlijk minder
voorkomt bij achter-aanrij
dingen, dan bij frontale- en
flankbotsingen, waarbij de
hoofdsteun geen bescher
ming biedt.
Hoofdsteunen in perso
nenauto's hebben een be
scheiden, maar positief ef
fect op de verkeersveilig
heid.
Dit zijn een aantal conclu
sies die de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid (SWOV)
heeft getrokken uit een on-
gevallenonderzoek, waarbij
meer dan 8.000 personenau
to's en inzittenden waren
betrokken. Uit dit onderzoek
bleek dat achter-aanrijdin
gen, vergeleken met fronta
le- of zijdelingse, vrijwel
geen ernstige gewonden op
leveren.
Wel blijkt nekletsel relatief
veel voor te komen: voorna-
melijkverrekking of ver
stuiking van de halswervel-
Geen reden om
hoofdsteunen
te verplichten
kolom. Dit is overwegend
licht van aard en zelden le
vensbedreigend. Volgens de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveilig
heid is er danook geen reden
om te pleiten voor een ver
plichting tot de aanwezig
heid van hoofdsteunen. In de
Verenigde Staten is het wel
verplicht om hoofdsteunen
in de wagen te hebben.
Uit het onderzoek is ook
komen vast te staan dat het
effect van hoofdsteunen bij
frontale botsingen te ver
waarlozen is. De veronder
stelling dat bij een frontale
botsing het slachtoffer eerst
wordt opgevangen door de
autogordel om vervolgens
daarna door dezelfde gordel
terug geworpen te worden,
is door de statistieken niet
bevestigd.
Botsproeven door het Insti
tuut voor Wegtransportmid-
delen van TNO, hebben uit
gewezen dat een hoofdsteun
effectief kan werken, wan
neer de bovenkant van de
oren gelijk (of iets lager) is,
aan de bovenkant van de
hoofdsteun. Tevens moet
dan weinig ruimte aanwezig
zijn tussen hoofd en steun.
De SWOV stelt dat een
hoofdsteun in ieder geval
voldoende afstelmogelijkhe
den moet hebben en dat -
volgens het SWOV zo'n
steun goed staat afgesteld,
wanneer het achterhoofd
ruim boven het zwaartepunt
wordt opgevangen.
Onderzoekingen in West
Duitsland hebben als con
clusie opgeleverd dat het
vooral voor langere mensen
moeilijk is om een juiste af
stelling van de hoofdsteun te
realiseren. TNO daarover:
„Een iets te lage hoofdsteun
hoeft nog niet waardeloos te
zijn. Het hoofd kan bij een
aanrijding zo'n 40 procent
achterover knikken, zonder
dat er iets gebeurt. Zolang
een hoofdsteun daarvoor
zorgt, vervult hij een func
tie".
Het aantal auto's dat de
laatste jaren standaard met
hoofdsteunen voorin wordt
afgeleverd, is groot gewor
den. Maar gelijktijdig is ook
de zggeïntegreerde hoofd
steun, waarbij stoel en
hoofdsteun één geheel vor
men, op de markt gekomen.
De verstelbaarheid van
deze combinatie is evenwel
erg beperkt. TNO: „Derge
lijke steunen bieden een wat
betere bescherming in situa
ties waarbij achterinzitten
den naar voren worden ge
smakt. De mensen op de
voorstoelen kunnen alleen
met behulp van het verstel
len van de rugleuning de
ruimte tussen steun en
hoofd zo klein mogelijk zien
te maken. Maar in de meeste
gevallen zal het er wel op
neerkomen dat wanneer die
stand bereikt is, dat de
rugleuning dan weer niet al
te prettig staat: bij de geïn
tegreerde hoofdsteun is dat
werkelijk een toevalstref
fer".
Uit het ongevallen-onder
zoek van de SWOV kwam
ook naar voren, dat de snel-
heidsverschillen bij achter-
aanrijdingen vaak gering
zijn. Doordat bijna alle per
sonenauto's aan de achter
zijde ook nog een betrekke
lijk grote kreukelzöne heb
ben, waar de bestuurder ver
vandaan zit, is de botsing
van achteren er in de regel
een van het lichte soort.
^TlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllMMillll'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÉIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlV
BRUSSEL - Binnen de EG
vallen per jaar ongeveer 50.000
doden en ruim 1 miljoen ge
wonden.
De Raad van Ministers van
de EEG heeft onlangs een ont-
werp-resolutie aangenomen
inzake een Europees pro
gramma voor de bevordering
van de verkeersveiligheid.
Wat het gedrag van de weg
gebruikers betreft, gaat het
ondermeer om verdere snel
heidsbeperkingen, beperking
van alcoholgebruik, dragen
van gordels op de voor- en
achterzitting en meer aan
dacht voor de kwetsbare be
volkingsgroepen.
De Raad vindt ook dat snel
tot harmonisatie van de ver-
bodsregels moet worden over
gegaan en dat de veiligheids
criteria voor de wegen eens
luidend moet worden.
Ten aanzien van de voertui
gen denkt de Raad aan nieuwe
voorschriften - die de natio
nale wetgeving moet vervan
gen - voor personenauto's,
autobussen en zware vracht
wagens. Keuring van perso
nenauto's zal daardoor wel
licht een Europese verplich
ting worden.
UTRECHT - Het regelmatig
wassen van de auto, levert een
belangrijke bijdrage tot het
verlengen van de levensduur
van de carrosserie.
Er zijn verschillende moge
lijkheden om de wagen in
glanzende vorm te krijgen. In
autoshops zijn heel wat hulp
middeltjes voorhanden om de
carrosserie weer in goede con
ditie te brengen of te houden.
Maar er zijn ook automobilis
ten die de wagen gewoon met
water en zeep wassen.
Ook kan een mengsel van
heet water met petroleum
wordt gebruikt. Voor één em
mer heet water is een kop pe
troleum voldoende. Na het
wassen moet de auto met een
zachte doek goed worden na-
gewreven.
Het voordeel van deze ma
nier van wassen is dat men
noch tevoren noch erna, de
auto hoeft af te spoelen. De
carrosserie wordt daarbij ook
nog waterafstotend, waardoor
de kans op roesten afneemt.
Wel moet er rekening mee
worden gehouden dat bij het
niet goed na wrijven, de car
rosserie wel gemakkelijk stof
kan aantrekken.
De nieuwe Daihatsu Rocky in de Softtop-uitvoering.
ROTTERDAM - Nog even en
de echte Jeep is weer de enige
'echte' terreinwagen. Die con
clusie kan zo langzamerhand
wel worden getrokken nu ook
Daihatsu een civielere uitvoe
ring van haar terreinauto op
de markt gaat brengen. De o,
zo Spartaanse Taft wordt ver
vangen door de Rocky en die
heeft precies dat gemeen met
de meeste nieuwe Jeepmodel
len: het zijn weer meer luxe
wagens.
Eigelijk is het wel begrijpe
lijk. De Taft was net als de Su
zuki een allerfraaist, betaal
baar Jeepje, maar wat meer
was, een beer in het terrein.
Maar dat was nu ook precies
het bezwaar. Zo lang je met
die wagentjes maar in de
modder of in het rulle zand
bleef ploeteren, voelde je je als
een vis in het water. Owee
echter als je er het asfalt mee
op moest. Bij een slakkegan-
getje van 80 km/u kwam je na
een niet eens zo lange rit al ge
radbraakt uit je wagen. De
duurdere merken (Mercedes,
Nissan) hadden dat probleem
niet. Hun terreinwagens wa
ren van meet af aan al veel
comfortabeler en ook op de
weg goed bruikbaar. In feite
schiepen ze daarmee een
nieuw gat in de markt, waar
eerst Suzuki met een luxere
Jeep, en nu dan ook Daihatsu
met de Rocky gretig zijn inge
doken. Met hun voorgangers
hebben de nieuwe Jeepjes ge
meen dat ze in het terrein nog
steeds erg goed voor de dag
komen, en op het asfalt is het
nu te doen. Mits je nog maar
niet probeert constant top
snelheid te rijden.
gen en met 2 motorvarianten
naar ons land. De Rockey
Softtop SDL wordt geleverd
met een eenvoudig neerklap-
bare kanvas kap die geheel
kan worden gedemonteerd.
Voorzien van een compleet
stalen opbouw, krijgt de Roc
key het predikaat hardtop DX.
De Rockey Wagon EX on
derscheidt zich door zijn ver
lengde wielbasis, de kunststof
opbouw met uitneembaar
klapdak en panorama ramen
in het het verhoogde gedeelte
van het dak.
Deze drie modellen kunnen
zowel met een 2.0 liter benzi
ne- als met een 2.8 liter diesel
motor uitgerust worden. Stan
daard beschikken de wagens
allemaal over een 5-versnel-
lingsbak. Met behulp van de
verdeelbak, die het motorkop
pel over voor- en achteras
verdeelt, is het mogelijk om
alleen gebruik te maken van
achterwielaandrijving (de
meest geëigende aandrij ving
voor op de weg), van vierwiel-
aandrijving voor in licht ter
rein en van vierwielaandrij-
ving voor zwaar terrein. De
reduktie van 1:2,367 in de ver
deelbak, zorgt ervoor dat bij
halvering van de rijsnelheid
de trekkracht van de vier wie
len wordt verdubbeld.
TOKIO (RTR) - De Ja
panse onderneming
Isuzu Motor Company
zal volgende maand een
personenauto op de
markt brengen die is
uitgerust met een door
een micro-computer ge
stuurde versnellings
bak.
De computer reageert
op de druk op het gas
pedaal en het rempe
daal en selecteert dan
de juiste versnelling.
Volgens Isuzu is het
brandstofverbruik bij
dit systeem geringer
dan bij de normale
automatische transmis
sie.
Een versie van de
nieuwe auto met een
twee-litermotor zal in
Japan ongeveer 1,66
miljoen yen (omstreeks
22.245 gulden) kosten.
Dat is 38.000 yen (ruim
500 gulden) meer dan
hetzelfde model met een
conventionele automa
tische versnellingsbak.
ALKMAAR - Omdat tegen
woordig veel auto's, in ver
band met de stroomlijn zonder
regengoten zijn ontworpen,
wordt het steeds lastiger om
een imperiaal op het dak te
bevestigen.
Ongeveer 40 nieuwe model
len beschikken tegenwoordig
al niet meer over regengoten.
Voor auto-fabrikanten was
dit al aanleiding om onder
eigen naam imperials op de
markt te brengen, die geschikt
zijn voor deze wagens.
Voor auto's met niet draag
krachtige of geen regengoten,
is nu ook het Fabbria Module
Systeem (van Holland-Java
B.V. te Alkmaar) geïntrodu
ceerd. Voor elk van deze nieu
we modellen personenauto's,
werd een speciale bevesti
gingsset ontwikkeld, die voor
100 procent aan de auto is
aangepast. Deze zogenaamde
Modulo Kit bestaat uit 4 kuns-
stof blokken, 4 aansluitvoeten
voorzien van plastic bescher
mingsstrippen, 4 wel of niet
afsluitbare schroefknevels
naar keuze en 2 Inox veilig
heidskabels, die altijd een op
timale bevestiging garande
ren.
De 'allesdrager', inclusief de
bevestigingsvoeten, gaat zo'n
165.- kosten. Extra accessoi
res, zoals de bevestiging voor
surfplanken en o.a. een slot
ter voorkoming van diefstal,
zijn niet in deze prijs inbegre
pen.
De nieuwe Rocky komt in
drie verschillende uitvoerin-
D Na 1982 met verlies te heb
ben afgesloten, bracht 1983 de
Britse sportautoproducent
Lotus weer winst. Vóór belas
tingen resteerde er een bedrag
van £275.000, terwijl 1982 een
negatief resultaat van £2,4
miljoen opleverde.
Van de Alfa 33 komt bin
nenkort een snellere versie.
Evenals bij de andere model
len komt er in de Alfa 33-serie
ook een Quadrifoglio. Deze
wagen wordt aangedreven
door de 1,5 liter motor die al
bekend is uit de Alfasud Ti en
de Sprint. De boxermotor le
vert een vermogen van 105 pk
(77,2 kW). De uitrusting van de
wagen is erg luxueus en com
pleet.
UTRECHT - Over anderhalf
tot twee jaar komt Peugeot
met een 'stekkerauto". Het
gaat hierbij om een elek
trisch aangedreven Peugeot
205, die kort geleden tijdens
het symposium „Electro" in
Parijs te zien was.
De „205 Electrique" is
vooral geschikt voor lokaal
verkeer. De wagen heeft met
behulp van de batterijen een
actieradius van rond 140 ki
lometer. De topsnelheid be
draagt 100 km/u en het
'sprintje' van 0 naar 50 km/u
gaat in 11,6 sec.
Bij de ontwikkeling van
de „Electrique" is Peugeot
ervan uitgegaan dat aan het
vertrouwde beeld van de
„205" niets gewijzigd mocht
worden. Dat heeft er toege-
leid dat batterijen en aan
drijving geheel onder de
motorkap zijn geplaatst, zo-
In plaats van een motor huist er in de neus van de
'electrieke' 205 een hele batterij batterijen.
dat er niets aan interieur-
en bagageruimte verloren is
gegaan.
Wanneer de batterijen
leeg zijn, hoeven ze - om bij
geladen te worden - niet uit
de auto genomen te worden.
De installatie kan recht
streeks op het lichtnet wor
den aangesloten. Als de bat
terijen leeg zijn, moet de
auto 10 uur op het net wor
den aangesloten voor een
complete nieuwe lading.
Peugeot is van plan om de
wagen in eerste instantie te
leveren aan de Franse over
heid; daarna gaat men mo
gelijk over tot verkoop bij de
dealers.
AMSTERDAM - Tijdens de
eerste 5 maanden van dit jaar
heeft Ford een absoluut ver
kooprecord in Europa geves
tigd.
Tot en met mei werden
liefst 611.000 wagens verkocht
en dat betekende dat het
marktaandeel op de Europese
personenauto-markt steeg tot
13 procent. In mei alleen wer
den 140.000 auto's afgeleverd
en dat bracht in die maand het
marktaandeel zelfs op 14 V4
procent; een nog nooit tevoren
door Ford bereikt cijfer. Door
de resultaten van de eerste
maanden van 1984, is Ford
weer teruggekeerd op het ni
veau van 6 jaar geleden.
Op de Nederlandse auto
markt ligt het aandeel van
Ford nog altijd onder het
Europese niveau. Twaalf op
de 100 verkochte auto's zijn op
dit moment Ford's. In Frank
rijk is de belangstelling nog
minder: 8 op de 100.
Boven het Europees gemid
delde liggen Groot Brittanië
met 32 procent, West Duits
land met 1514 procent, Dene
marken met 20 procent en
Spanje met 17 procent.
Tasvaste rubbertjes.
Een zware tas met boeken achterop. Of een gladde diplomaten-
koffer onder de snelbinders. Je hoeft maar een klein putje in de
weg te raken en het hele zaakje hangt op één oor. Geloof maar
dat heel wat scholieren en kantoorklerken dit euvel kennen. De
oorzaak is simpel: de gladde, ronde buis van de bagagedrager
biedt niet voldoende grip.
De oplossing die Bibia Rubber B.V. uit Heemstede heeft be
dacht, is zo mogelijk nog simpeler: 'Tasvaste rubbertjes' op de
vier hoeken van de bagagedrager. Die moeten ervoor zorgen dat
de schooltas c.q. diplomatenkoffer stevig op z'n plaats blijft en
niet meer heen en weer schuift. Men kan die dingen kopen voor
de somma van 3,85. Nog voordeliger is misschien wel die dingen
zelf te snijden, bijvoorbeeld uit een stuk overbodig tuinslang.
LEUSDEN - Kleine lakscha-
des, zelfs bij auto's met een
metallic-laklaag, kan men
zelf verhelpen.
Verschillende automerken
hebben lakreparatiesets voor
de doe-het-zelver. Plamuur,
een kleine spatel, schuurpa
pier, afplaktape en natuurlijk
een spuitbus of lakstift, beho
ren tot het setje dat wordt
aangeboden.
De bewerking van het be
schadigde deel van de auto is
in de meeste gevallen niet zo
moeilijk. Het werk begint al
tijd met het gladschuren van
de ondergrond. Eerst grof,
daarna fijn. Wanneer er kras
sen zijn dan kunnen deze met
plamuur worden weggestre
ken.
Wanneer de beschadigde
plek schoon en glad is en de
plamuur droog is, moet eerst
weer grof en daarna fijn ge
schuurd worden. Vervolgens
Met spuitbus of lakstift
kunnen krasjes makkelijk
worden weggewerkt.
kan met spuitbus of lakstift -
meestal zijn twee bewerkin
gen nodig - de nieuwe lak
worden aangebracht.
Voor metallic-lak, zegt men
bij Volkswagen, is een extra
bewerking noodzakelijk. De
transparante lak kan pas
worden aangebracht na een
droogtijd van 30 minuten. Dit
moet driemaal gedaan wor
den, want anders kan de dek
laag niet zijn beschermende
functie uitoefenen.
DELFT - Wanneer de auto
mobilist in de toekomst be
reid is een kleine meerprijs
voor zijn/haar auto te beta
len, dan kunnen de fabri
kanten auto's afleveren die
kwetsbare weggebruikers
(zoals voetgangers, fietsers
en bromfietsers) ten goede
komt.
Tot die conclusie is het In
stituut voor Wegtransport
middelen TNOgekomen
na een aantal proeven in
Delft. Uitgangspunt voor het
onderzoek is het gegeven dat
in Europa het leeuwendeel
van de aanrijdingen van
auto's met voetgangers, fiet
sers en bromfietsen plaats
vinden binnen de bebouwde
kom en met relatief lage-
snelheden van zo'n 30/40
km/u. In Nederland vallen
hierbij per jaar ruim 500 do
den: 30 procent van het to
taal aantal verkeersdoden.
Bij het merendeel van de
ze aanrijdingen wordt de
voetganger, de fietser of
bromfietser door de auto ge
schept en komt met een klap
op de motorkap, voorruit of
voorruitframe terecht. Het
slachtoffer wordt dan le-
vensgevaarlijk verwond
door de harde construktie-
delen van het autofront.
Simpel
„In de nieuwe generaties
automobielen zou door een
aantal betrekkelijk simpele
ingrepen, zoals een wat an
ders gevormd autofront en
mindere hardheid van de
motorkap en voorruitomge-
ving, veel doden en gewon
den voorkomen kunnen
worden", aldus de onderzoe
kers van T.N.O.. „De auto
industrie wil wel, maar
wacht begrijpelijkerwijs in
verband met concurrentie-
overwegingingen, op initia
tieven en bindende regle
mentering van de overhe
den".
Door de vrijheid van han
del in Europa kunnen deze
eisen alleen door supra-na-
tionale instellingen, zoals de
Verenigde Naties of de EEG
gesteld worden. De VN en de
EEG zijn echter voor het
maken van eisen en de hier
aan voorafgaande research,
weer afhankelijk van de na
tionale overheden, hun re
searchinstellingen en vooral
van het internationaal over
leg waarin overeenstem
ming over de eisen bereikt
moet worden.
In Europa is al enige tijd ge
leden een begin gemaakt
met de onderzoekingen die
er toe moeten leiden dat er
Europese richtlijnen komen,
die uiteindelijk zullen leiden
tot een z.g. eisenpakket
voor het front van de auto.
Voor Nederland neemt de
Rijksdienst voor het Weg
verkeer deel aan dit overleg.
De RDW werkt hierbij in
tensief samen met Europa's
enige onafhankelijke bots-
laboratoriumn: van IW-
TNO in Delft.
In Delft vindt in dit kader
een groot meerjaren onder
zoek plaats, waarbij een
standaard proefbotsing ont
wikkeld wordt om de 'voet
gangersvriendelijkheid' van
auto's met het toekomstige
reglement te kunnen beoor
delen. Hierbij wordt inten
sief samengewerkt met
Franse en Duitse overheids-
laboratoria.
Bescherming
„De Nederlandse inbreng is
van groot belang", aldus de
onderzoekers van het Insti
tuut voor Wegtransportmid
delen T.N.O., „omdat wij
als de fietsende natie, moe
ten trachten bij de komende
Europese eisen voor voet
gangers, te zorgen dat ook
wielrijders en bromfietsers
beschermd zullen worden".
De staatssecretaris voor
Verkeer en Waterstaat heeft
dit belang onderkend, waar
door een belangijk deel van
dit onderzoek gefinancieerd
gaat worden in het kader
van het Nationale Plan voor
de Verkeersveiligheid.