Terreinwagens worden wat minder Spartaans FELIX Voetgangers beter af met zacht auto-front CONCLUSIE ONGEVALLEN-ONDERZOEK: EG denkt aan (verplichte) Europese autokeuring Wassen met extra kopje petroleum COMPUTER SCHAKELT Imperial ook zonder regengoot K0RT NIEUWS Elektrische 'stekkerauto' van Peugeot Ford verkoopt beter dan ooit Handig foefje Krasjes kan men zelf wegwerken HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1984 OP WEG Motoren Uitvoeringen PR0EVEN IN TNO B0TS-LAB0RAT0RIUM lis we wat kunnen load mogelijk dat in een kabinet Ir» I Jos van Kemenade ch oketteerd. Ik heb altijd neer- ezet wat ikzelf heb gevoeld, lijn opwinding en rechtvaar- pigheid, mijn optiek, de luiste- aar contrastrijk aangeboden. Mijn grootvader, een Fries arfschipper, geen cent te kakken had hij, hij had een |itkering van ik geloof 1,80 er maand. Mijn vader, rode Immerman, ging naar Eind hoven, bij Philips, hij had ast- fia, was vaak werkloos, werd ndat hij niet rooms maar was neergezet. En elke rie maanden kwam er een heneer bij ons in de loon- (trookjes snuffelen, want wij poesten meebetalen aan va- ers uitkering. Dat vond ik niet erg, maar hijn vader heeft het ver- bhrikkelijk gevonden dat zijn |ind voor zijn uitkering moest etalen. Daarom heb ik nu o'n afschuw van Smit-Kroes, lie denktrant, dat vreselijke Inens dat elke maand meer |an haar coiffure uitgeeft dan en ander als uitkering krijgt, lie minachting voor mensen fie ze uitstraalt. Geen bushal- es voor oude mensen, die noeten maar lopen, zegt ze. Het sociale geweten is nu lelukkig ontwaakt. Zelf heb ik fien zwakzinnig kind. Als het Tiu zo was als toen, dan had ik en heel ander leven geleid Altijd heb ik gezocht naar hieuwe vormen, over drempels en ik gekropen. Maar ieder- en, op die wonderdokters na, hebben van mij het vetorecht gekregen. Ik ging het zieken huis in voor een hartoperatie, pat was in die tijd belachelijk. Zoiets speelde je na, met een jlokter met een witte jas en planke, fijne vingers en een verpleegster die verliefd op hem was. Maar ik richtte daar iie microffon en 16 mensen hoorde je in teamwork bijeen, [ik heb veel brieven gekregen van mensen die bang waren poor een operatie, maar die door mijn uitzending over hun angst waren geholpen. Dat doe Ie toch iets goeds!" kwestie van aksent. 14.03 rank Kramer presenteert.16.03 I Het betere werk. 17.53 Marktbe richten i.s.m. KNBTB. 17.55 Mede- Édel.(NOS) 18.06 Echo-magazine. 119.02 Pierement. 19.30 Lachen mag Ivan God. 20.03 Country time. 21.02 iNine o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS: 123.07 Met het oog op morgen. VOO: 10.02 Stemband. 2.02 In the mix. 3.02 I Peter Teekamp. 5.02 Ook goede [morgen. VPRO: 7.00 Nws. 7.10 De zomer van 1984 (7.30, 8.00 en 8.30 Nws). NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. VPRO: 9.33 Het herinter- fview(10.30 Nws). Overheidsvoorl.: 10.45 Voorbije tijd. VARA: 11.00 De vliegende VARA: Prettige vakan tie? NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homo- nos. 12.00 NOS-werkbank. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen het nieuws. 13.00 Nws. 13.10 Meer over minder (13.30 Nws). 14.20 Voor blinden en slechtzienden. 14.30 Nws. Teleac: 14.33 Let's swing (5). VARA: 15.03 Tussen potten en pannen over heimwee en verlangen. 15.30 Nws. 15.33 Bureau Jeugdzaken of De lot gevallen van Martine Land, hoor spelserie. 16.30 Nws. 16.33 Tussen potten en pannen over heimwee en verlangen, vervolg (17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag. 18.00 Nws. VA RA: 18.10 Wie doet de afwas?). Overh.voorl.: 18.30 De Nederlandse Antillen. VARA: 18.40 Het circuit. 19.00 De vliegende VARA: En veel succes met uw progr. 20.00 Nws. 20.03 78-toeren op vrijdag! RVU: 21.40 Voorbije tijd? NOS: 22.00 Zorg en hoop. 22.30 Nws. 22.40 Oost- West VARA: 23.00 Het zout in de pap: Terug naar Rottumerplaat 23.55 Nws. Ieder heel uur nieuws. EO: 7.02 Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De muzikale fruitmand. 10.03 Muziek motief. NCRV10.30 Popstation (ca. 11.30 Weerman Hans de Jong). VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparade. 15.03 Top 40 (16.30 Popjournaal. 17.30 Concertagenda). NOS: 18.04 De avondspits. VOO: 19.02 Bart en van Inkel met: Live in the Mix. 22.02 Countdown Café. NOS: 7.00 Nws. VOO: 7.02 Och tendstemming (8.00 Nws). 9.00 Ver onica's meesterwerken (op com pact-disc). 10.30 Muz. voor miljoe nen. 12.00 Strauss en Co. 13.00 Nws. 13.05 Veronica Klass. Werken v. Mozart en Beethoven. VPRO: 14.30 Muziek op vier: Van misthoorns en zo meer.16.00 Willem de Rid- der's Radiola Improvisatie Salon. NOS: 20.00 Holland Festival Oude Muziek 1984. Orfeo van Montever di (Rechtstreeks vanuit het Mu ziekcentrum Vredenburg te Utrecht). (Via AM-zender Hilversum 1) NOS: 19.02-19.40 Nieuws voor bui tenlanders. 19.02 Bulletin in het Marokkaans-Arabisch. 19.10 Bul letin in het Berbers. 19.20 Bulletin in het Turks. 19.30 Bulletin in het Spaans. T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN VEENENDAAL - Hoofd steunen beperken met onge veer 25 procent de kans dat nekletsel ontstaat bij een aanrijding achterop. Nekletsel kan aanleiding geven tot klachten op de lange termijn. Opvallend is dat dit soort klachten aanzienlijk minder voorkomt bij achter-aanrij dingen, dan bij frontale- en flankbotsingen, waarbij de hoofdsteun geen bescher ming biedt. Hoofdsteunen in perso nenauto's hebben een be scheiden, maar positief ef fect op de verkeersveilig heid. Dit zijn een aantal conclu sies die de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid (SWOV) heeft getrokken uit een on- gevallenonderzoek, waarbij meer dan 8.000 personenau to's en inzittenden waren betrokken. Uit dit onderzoek bleek dat achter-aanrijdin gen, vergeleken met fronta le- of zijdelingse, vrijwel geen ernstige gewonden op leveren. Wel blijkt nekletsel relatief veel voor te komen: voorna- melijkverrekking of ver stuiking van de halswervel- Geen reden om hoofdsteunen te verplichten kolom. Dit is overwegend licht van aard en zelden le vensbedreigend. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid is er danook geen reden om te pleiten voor een ver plichting tot de aanwezig heid van hoofdsteunen. In de Verenigde Staten is het wel verplicht om hoofdsteunen in de wagen te hebben. Uit het onderzoek is ook komen vast te staan dat het effect van hoofdsteunen bij frontale botsingen te ver waarlozen is. De veronder stelling dat bij een frontale botsing het slachtoffer eerst wordt opgevangen door de autogordel om vervolgens daarna door dezelfde gordel terug geworpen te worden, is door de statistieken niet bevestigd. Botsproeven door het Insti tuut voor Wegtransportmid- delen van TNO, hebben uit gewezen dat een hoofdsteun effectief kan werken, wan neer de bovenkant van de oren gelijk (of iets lager) is, aan de bovenkant van de hoofdsteun. Tevens moet dan weinig ruimte aanwezig zijn tussen hoofd en steun. De SWOV stelt dat een hoofdsteun in ieder geval voldoende afstelmogelijkhe den moet hebben en dat - volgens het SWOV zo'n steun goed staat afgesteld, wanneer het achterhoofd ruim boven het zwaartepunt wordt opgevangen. Onderzoekingen in West Duitsland hebben als con clusie opgeleverd dat het vooral voor langere mensen moeilijk is om een juiste af stelling van de hoofdsteun te realiseren. TNO daarover: „Een iets te lage hoofdsteun hoeft nog niet waardeloos te zijn. Het hoofd kan bij een aanrijding zo'n 40 procent achterover knikken, zonder dat er iets gebeurt. Zolang een hoofdsteun daarvoor zorgt, vervult hij een func tie". Het aantal auto's dat de laatste jaren standaard met hoofdsteunen voorin wordt afgeleverd, is groot gewor den. Maar gelijktijdig is ook de zggeïntegreerde hoofd steun, waarbij stoel en hoofdsteun één geheel vor men, op de markt gekomen. De verstelbaarheid van deze combinatie is evenwel erg beperkt. TNO: „Derge lijke steunen bieden een wat betere bescherming in situa ties waarbij achterinzitten den naar voren worden ge smakt. De mensen op de voorstoelen kunnen alleen met behulp van het verstel len van de rugleuning de ruimte tussen steun en hoofd zo klein mogelijk zien te maken. Maar in de meeste gevallen zal het er wel op neerkomen dat wanneer die stand bereikt is, dat de rugleuning dan weer niet al te prettig staat: bij de geïn tegreerde hoofdsteun is dat werkelijk een toevalstref fer". Uit het ongevallen-onder zoek van de SWOV kwam ook naar voren, dat de snel- heidsverschillen bij achter- aanrijdingen vaak gering zijn. Doordat bijna alle per sonenauto's aan de achter zijde ook nog een betrekke lijk grote kreukelzöne heb ben, waar de bestuurder ver vandaan zit, is de botsing van achteren er in de regel een van het lichte soort. ^TlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllMMillll'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÉIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlV BRUSSEL - Binnen de EG vallen per jaar ongeveer 50.000 doden en ruim 1 miljoen ge wonden. De Raad van Ministers van de EEG heeft onlangs een ont- werp-resolutie aangenomen inzake een Europees pro gramma voor de bevordering van de verkeersveiligheid. Wat het gedrag van de weg gebruikers betreft, gaat het ondermeer om verdere snel heidsbeperkingen, beperking van alcoholgebruik, dragen van gordels op de voor- en achterzitting en meer aan dacht voor de kwetsbare be volkingsgroepen. De Raad vindt ook dat snel tot harmonisatie van de ver- bodsregels moet worden over gegaan en dat de veiligheids criteria voor de wegen eens luidend moet worden. Ten aanzien van de voertui gen denkt de Raad aan nieuwe voorschriften - die de natio nale wetgeving moet vervan gen - voor personenauto's, autobussen en zware vracht wagens. Keuring van perso nenauto's zal daardoor wel licht een Europese verplich ting worden. UTRECHT - Het regelmatig wassen van de auto, levert een belangrijke bijdrage tot het verlengen van de levensduur van de carrosserie. Er zijn verschillende moge lijkheden om de wagen in glanzende vorm te krijgen. In autoshops zijn heel wat hulp middeltjes voorhanden om de carrosserie weer in goede con ditie te brengen of te houden. Maar er zijn ook automobilis ten die de wagen gewoon met water en zeep wassen. Ook kan een mengsel van heet water met petroleum wordt gebruikt. Voor één em mer heet water is een kop pe troleum voldoende. Na het wassen moet de auto met een zachte doek goed worden na- gewreven. Het voordeel van deze ma nier van wassen is dat men noch tevoren noch erna, de auto hoeft af te spoelen. De carrosserie wordt daarbij ook nog waterafstotend, waardoor de kans op roesten afneemt. Wel moet er rekening mee worden gehouden dat bij het niet goed na wrijven, de car rosserie wel gemakkelijk stof kan aantrekken. De nieuwe Daihatsu Rocky in de Softtop-uitvoering. ROTTERDAM - Nog even en de echte Jeep is weer de enige 'echte' terreinwagen. Die con clusie kan zo langzamerhand wel worden getrokken nu ook Daihatsu een civielere uitvoe ring van haar terreinauto op de markt gaat brengen. De o, zo Spartaanse Taft wordt ver vangen door de Rocky en die heeft precies dat gemeen met de meeste nieuwe Jeepmodel len: het zijn weer meer luxe wagens. Eigelijk is het wel begrijpe lijk. De Taft was net als de Su zuki een allerfraaist, betaal baar Jeepje, maar wat meer was, een beer in het terrein. Maar dat was nu ook precies het bezwaar. Zo lang je met die wagentjes maar in de modder of in het rulle zand bleef ploeteren, voelde je je als een vis in het water. Owee echter als je er het asfalt mee op moest. Bij een slakkegan- getje van 80 km/u kwam je na een niet eens zo lange rit al ge radbraakt uit je wagen. De duurdere merken (Mercedes, Nissan) hadden dat probleem niet. Hun terreinwagens wa ren van meet af aan al veel comfortabeler en ook op de weg goed bruikbaar. In feite schiepen ze daarmee een nieuw gat in de markt, waar eerst Suzuki met een luxere Jeep, en nu dan ook Daihatsu met de Rocky gretig zijn inge doken. Met hun voorgangers hebben de nieuwe Jeepjes ge meen dat ze in het terrein nog steeds erg goed voor de dag komen, en op het asfalt is het nu te doen. Mits je nog maar niet probeert constant top snelheid te rijden. gen en met 2 motorvarianten naar ons land. De Rockey Softtop SDL wordt geleverd met een eenvoudig neerklap- bare kanvas kap die geheel kan worden gedemonteerd. Voorzien van een compleet stalen opbouw, krijgt de Roc key het predikaat hardtop DX. De Rockey Wagon EX on derscheidt zich door zijn ver lengde wielbasis, de kunststof opbouw met uitneembaar klapdak en panorama ramen in het het verhoogde gedeelte van het dak. Deze drie modellen kunnen zowel met een 2.0 liter benzi ne- als met een 2.8 liter diesel motor uitgerust worden. Stan daard beschikken de wagens allemaal over een 5-versnel- lingsbak. Met behulp van de verdeelbak, die het motorkop pel over voor- en achteras verdeelt, is het mogelijk om alleen gebruik te maken van achterwielaandrijving (de meest geëigende aandrij ving voor op de weg), van vierwiel- aandrijving voor in licht ter rein en van vierwielaandrij- ving voor zwaar terrein. De reduktie van 1:2,367 in de ver deelbak, zorgt ervoor dat bij halvering van de rijsnelheid de trekkracht van de vier wie len wordt verdubbeld. TOKIO (RTR) - De Ja panse onderneming Isuzu Motor Company zal volgende maand een personenauto op de markt brengen die is uitgerust met een door een micro-computer ge stuurde versnellings bak. De computer reageert op de druk op het gas pedaal en het rempe daal en selecteert dan de juiste versnelling. Volgens Isuzu is het brandstofverbruik bij dit systeem geringer dan bij de normale automatische transmis sie. Een versie van de nieuwe auto met een twee-litermotor zal in Japan ongeveer 1,66 miljoen yen (omstreeks 22.245 gulden) kosten. Dat is 38.000 yen (ruim 500 gulden) meer dan hetzelfde model met een conventionele automa tische versnellingsbak. ALKMAAR - Omdat tegen woordig veel auto's, in ver band met de stroomlijn zonder regengoten zijn ontworpen, wordt het steeds lastiger om een imperiaal op het dak te bevestigen. Ongeveer 40 nieuwe model len beschikken tegenwoordig al niet meer over regengoten. Voor auto-fabrikanten was dit al aanleiding om onder eigen naam imperials op de markt te brengen, die geschikt zijn voor deze wagens. Voor auto's met niet draag krachtige of geen regengoten, is nu ook het Fabbria Module Systeem (van Holland-Java B.V. te Alkmaar) geïntrodu ceerd. Voor elk van deze nieu we modellen personenauto's, werd een speciale bevesti gingsset ontwikkeld, die voor 100 procent aan de auto is aangepast. Deze zogenaamde Modulo Kit bestaat uit 4 kuns- stof blokken, 4 aansluitvoeten voorzien van plastic bescher mingsstrippen, 4 wel of niet afsluitbare schroefknevels naar keuze en 2 Inox veilig heidskabels, die altijd een op timale bevestiging garande ren. De 'allesdrager', inclusief de bevestigingsvoeten, gaat zo'n 165.- kosten. Extra accessoi res, zoals de bevestiging voor surfplanken en o.a. een slot ter voorkoming van diefstal, zijn niet in deze prijs inbegre pen. De nieuwe Rocky komt in drie verschillende uitvoerin- D Na 1982 met verlies te heb ben afgesloten, bracht 1983 de Britse sportautoproducent Lotus weer winst. Vóór belas tingen resteerde er een bedrag van £275.000, terwijl 1982 een negatief resultaat van £2,4 miljoen opleverde. Van de Alfa 33 komt bin nenkort een snellere versie. Evenals bij de andere model len komt er in de Alfa 33-serie ook een Quadrifoglio. Deze wagen wordt aangedreven door de 1,5 liter motor die al bekend is uit de Alfasud Ti en de Sprint. De boxermotor le vert een vermogen van 105 pk (77,2 kW). De uitrusting van de wagen is erg luxueus en com pleet. UTRECHT - Over anderhalf tot twee jaar komt Peugeot met een 'stekkerauto". Het gaat hierbij om een elek trisch aangedreven Peugeot 205, die kort geleden tijdens het symposium „Electro" in Parijs te zien was. De „205 Electrique" is vooral geschikt voor lokaal verkeer. De wagen heeft met behulp van de batterijen een actieradius van rond 140 ki lometer. De topsnelheid be draagt 100 km/u en het 'sprintje' van 0 naar 50 km/u gaat in 11,6 sec. Bij de ontwikkeling van de „Electrique" is Peugeot ervan uitgegaan dat aan het vertrouwde beeld van de „205" niets gewijzigd mocht worden. Dat heeft er toege- leid dat batterijen en aan drijving geheel onder de motorkap zijn geplaatst, zo- In plaats van een motor huist er in de neus van de 'electrieke' 205 een hele batterij batterijen. dat er niets aan interieur- en bagageruimte verloren is gegaan. Wanneer de batterijen leeg zijn, hoeven ze - om bij geladen te worden - niet uit de auto genomen te worden. De installatie kan recht streeks op het lichtnet wor den aangesloten. Als de bat terijen leeg zijn, moet de auto 10 uur op het net wor den aangesloten voor een complete nieuwe lading. Peugeot is van plan om de wagen in eerste instantie te leveren aan de Franse over heid; daarna gaat men mo gelijk over tot verkoop bij de dealers. AMSTERDAM - Tijdens de eerste 5 maanden van dit jaar heeft Ford een absoluut ver kooprecord in Europa geves tigd. Tot en met mei werden liefst 611.000 wagens verkocht en dat betekende dat het marktaandeel op de Europese personenauto-markt steeg tot 13 procent. In mei alleen wer den 140.000 auto's afgeleverd en dat bracht in die maand het marktaandeel zelfs op 14 V4 procent; een nog nooit tevoren door Ford bereikt cijfer. Door de resultaten van de eerste maanden van 1984, is Ford weer teruggekeerd op het ni veau van 6 jaar geleden. Op de Nederlandse auto markt ligt het aandeel van Ford nog altijd onder het Europese niveau. Twaalf op de 100 verkochte auto's zijn op dit moment Ford's. In Frank rijk is de belangstelling nog minder: 8 op de 100. Boven het Europees gemid delde liggen Groot Brittanië met 32 procent, West Duits land met 1514 procent, Dene marken met 20 procent en Spanje met 17 procent. Tasvaste rubbertjes. Een zware tas met boeken achterop. Of een gladde diplomaten- koffer onder de snelbinders. Je hoeft maar een klein putje in de weg te raken en het hele zaakje hangt op één oor. Geloof maar dat heel wat scholieren en kantoorklerken dit euvel kennen. De oorzaak is simpel: de gladde, ronde buis van de bagagedrager biedt niet voldoende grip. De oplossing die Bibia Rubber B.V. uit Heemstede heeft be dacht, is zo mogelijk nog simpeler: 'Tasvaste rubbertjes' op de vier hoeken van de bagagedrager. Die moeten ervoor zorgen dat de schooltas c.q. diplomatenkoffer stevig op z'n plaats blijft en niet meer heen en weer schuift. Men kan die dingen kopen voor de somma van 3,85. Nog voordeliger is misschien wel die dingen zelf te snijden, bijvoorbeeld uit een stuk overbodig tuinslang. LEUSDEN - Kleine lakscha- des, zelfs bij auto's met een metallic-laklaag, kan men zelf verhelpen. Verschillende automerken hebben lakreparatiesets voor de doe-het-zelver. Plamuur, een kleine spatel, schuurpa pier, afplaktape en natuurlijk een spuitbus of lakstift, beho ren tot het setje dat wordt aangeboden. De bewerking van het be schadigde deel van de auto is in de meeste gevallen niet zo moeilijk. Het werk begint al tijd met het gladschuren van de ondergrond. Eerst grof, daarna fijn. Wanneer er kras sen zijn dan kunnen deze met plamuur worden weggestre ken. Wanneer de beschadigde plek schoon en glad is en de plamuur droog is, moet eerst weer grof en daarna fijn ge schuurd worden. Vervolgens Met spuitbus of lakstift kunnen krasjes makkelijk worden weggewerkt. kan met spuitbus of lakstift - meestal zijn twee bewerkin gen nodig - de nieuwe lak worden aangebracht. Voor metallic-lak, zegt men bij Volkswagen, is een extra bewerking noodzakelijk. De transparante lak kan pas worden aangebracht na een droogtijd van 30 minuten. Dit moet driemaal gedaan wor den, want anders kan de dek laag niet zijn beschermende functie uitoefenen. DELFT - Wanneer de auto mobilist in de toekomst be reid is een kleine meerprijs voor zijn/haar auto te beta len, dan kunnen de fabri kanten auto's afleveren die kwetsbare weggebruikers (zoals voetgangers, fietsers en bromfietsers) ten goede komt. Tot die conclusie is het In stituut voor Wegtransport middelen TNOgekomen na een aantal proeven in Delft. Uitgangspunt voor het onderzoek is het gegeven dat in Europa het leeuwendeel van de aanrijdingen van auto's met voetgangers, fiet sers en bromfietsen plaats vinden binnen de bebouwde kom en met relatief lage- snelheden van zo'n 30/40 km/u. In Nederland vallen hierbij per jaar ruim 500 do den: 30 procent van het to taal aantal verkeersdoden. Bij het merendeel van de ze aanrijdingen wordt de voetganger, de fietser of bromfietser door de auto ge schept en komt met een klap op de motorkap, voorruit of voorruitframe terecht. Het slachtoffer wordt dan le- vensgevaarlijk verwond door de harde construktie- delen van het autofront. Simpel „In de nieuwe generaties automobielen zou door een aantal betrekkelijk simpele ingrepen, zoals een wat an ders gevormd autofront en mindere hardheid van de motorkap en voorruitomge- ving, veel doden en gewon den voorkomen kunnen worden", aldus de onderzoe kers van T.N.O.. „De auto industrie wil wel, maar wacht begrijpelijkerwijs in verband met concurrentie- overwegingingen, op initia tieven en bindende regle mentering van de overhe den". Door de vrijheid van han del in Europa kunnen deze eisen alleen door supra-na- tionale instellingen, zoals de Verenigde Naties of de EEG gesteld worden. De VN en de EEG zijn echter voor het maken van eisen en de hier aan voorafgaande research, weer afhankelijk van de na tionale overheden, hun re searchinstellingen en vooral van het internationaal over leg waarin overeenstem ming over de eisen bereikt moet worden. In Europa is al enige tijd ge leden een begin gemaakt met de onderzoekingen die er toe moeten leiden dat er Europese richtlijnen komen, die uiteindelijk zullen leiden tot een z.g. eisenpakket voor het front van de auto. Voor Nederland neemt de Rijksdienst voor het Weg verkeer deel aan dit overleg. De RDW werkt hierbij in tensief samen met Europa's enige onafhankelijke bots- laboratoriumn: van IW- TNO in Delft. In Delft vindt in dit kader een groot meerjaren onder zoek plaats, waarbij een standaard proefbotsing ont wikkeld wordt om de 'voet gangersvriendelijkheid' van auto's met het toekomstige reglement te kunnen beoor delen. Hierbij wordt inten sief samengewerkt met Franse en Duitse overheids- laboratoria. Bescherming „De Nederlandse inbreng is van groot belang", aldus de onderzoekers van het Insti tuut voor Wegtransportmid delen T.N.O., „omdat wij als de fietsende natie, moe ten trachten bij de komende Europese eisen voor voet gangers, te zorgen dat ook wielrijders en bromfietsers beschermd zullen worden". De staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat heeft dit belang onderkend, waar door een belangijk deel van dit onderzoek gefinancieerd gaat worden in het kader van het Nationale Plan voor de Verkeersveiligheid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 15