Ruimtevaart-film in VS verguisd, in Europa bewonderd Eerste foto biënnale van Nederland ONTDEK DE VERSCHILLEN ereld aan. Lof voor hoboïst Rombout aar uithoek, Irukke baan i rustig eveneens, zaam. Dat 't iaar wat doe :seft, dat "die fde situatie zaam gevoel. komt u wel- /olleybal, een nen gezellig en koken hoolkantine? eenzaamheid een pakt een endin. rt en als u nummer van ie achterzijde e nummer wijst naar de 'THE RIGHT STUFF' I li/iM verdriet heeft wisht tixpMhl. Ik ut hoar nooit menJ wnèn Uiske wil ik niet m, hoor je me matieoverde OPLOSSING •DINSDAG 28 AUGUSTUS 1984 O Voorbij puske en Wiske: De Lieve Lilleham f lilltlmlillihdiaIk lub hem wel eens onlmoei bij om in hel rijh fantasia .Ik iel til Hit een hoerierije m een ml pon Hou ]enu eens, halmlilleham... Die naam klinht notal ücandinamh ifat je wat vedoen')^? ippie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler- Even Piekeren Boes T3Z PAGINA GIDS 2 71. Hing Ideële Reclame. SIRE Door Bob van Huët PARIJS - „Tot ik aan het boek van Tom Wolfe begon zei de ruimtevaart me niet veel. Astronauten waren voor mij plastic figuren. De film bestrijkt een periode waar ik me zelf weinig van herinner. Wat wei indruk maakte was het bericht dat Joeri Gagarin omhoog was geschoten. Ik zat op de uni versiteit van Chicago. We renden allemaal naar buiten om naar de hemel te kijken. Iedereen vond het maar wat spannend, net science fic tion", zegt Philip Kaufman (48) op het uitgestorven ter ras van het luxe Hotel Cril- lon aan de Place de la Con corde. Hij is goed gemutst en dat is begrijpelijk, want bijna alle Franse kranten van die morgen hebben 'The Right Stuff' op grootse wijze ont haald. Kaufman wordt ge prezen als de talentvolle re gisseur van wat „misschien wel de beste avonturenfilm ooit gemaakt" wordt ge noemd. Die laatste kwalifi catie doet hem goed. De Amerikaanse pers had het steeds maar over en 'docu- mentaire-achtige film met politieke inhoud'. Dat soort van een op zich eervolle eti ketten heeft hem in Ameri ka een hoop publiek gekost, meent hij. „Woorden als 'do cumentaire' en 'politiek' schrikken het jeugdigde pu bliek af. Daarin zijn ze niet geïnteresseerd. Ze zien het elke avond op de televisie." Het blijkt alles te maken te hebben met zijn aanwe zigheid in Frankrijk. In Amerika is de 25 miljoen dollar dure super-productie net uit de kosten gekomen, in Europa hoopt de produce rende Ladd Company enige winst te maken. 'The Right Stuff', een titel die zich moeilijk in drie Ne derlandse woorden laat vat ten. De omschrijving 'uit het goede hout gesneden zijn' komt er nog het dichtst bij AI ontwijkt Kaufman lie ver de aanduiding 'docu mentaire', toch heeft zijn film daar alles van weg. Maar zijn geschiedschrij ving is allerminst saai, voor zover dat aan een dergelij ke opzet inhaerent schijnt te zijn. 'The Right Stuff' is dra matisch, komisch, soms aan grijpend, maar overweldi gend van het begin tot het einde. Kaufman is minu tieus te werk gegan. Feit en fictie zijn wonderwel sa mengesmolten en zijn por tretten van vooraanstaande Amerikaanse politici uit de jaren vijftig zijn meedogen loos. Vooral het eigenzinnige karakter van Lyndon B. Johnson springt er uit. Kaufman: „Van Johnson President Lyndon Johnson: 'pias'. kwam de uitspraak dat hij nooit onder een communisti sche maan wenste te slapen. Typerend voor die tijd. Amerika en Rusland waren fanatiek aan een wedloop bezig, waarbij strategisch voordeel in de ruimte, wat dat dan ook mocht zijn, de inzet was. De Spoetnik be zorgde hem nachtmerries." Johnson wordt in de film gespeeld door de Engelse ac teur Donald Moffat. Hij lijkt niet alleen als twee druppels water op de president, zijn Amerikaans accent is per fect. „Zonder Moffat was de film ondenkbaar", aldus Kaufman. „Weken heeft hij videotapes van Johnson be studeerd om hem tot in de tail te imiteren. De meeste teksten zijn authentiek. Tom Wolfe, die helaas geen tijd had om zelf het scenario te schrijven, heeft ze van de president's naaste medewer kers gehoord. We kunnen om hem lachen in mijn film. Johnson was de eerste presi dent, die te maken kreeg met de opkomst van de massa media. ABC, CBS, NBC, ze volgden hem op de voet. Daar kwamen rare situaties uit voort zoals de mislukte persconferentie met de vrouw van astronaut John Glenn. Johnson was a-big- ger- than-life-president. Tegenwoordig zijn de presi denten zo saai." Oscar De karakterschildering van Johnson kostte 'The Right Stuff' volgens Philip Kauf man mistens één Oscar (de film kreeg er vier, maar die waren van lagere orde, B.v.H.). „In de jury zaten John Glenn, ruimte vaarder van het eerste uur. - FOTO ANP nogal wat oude mannen, De mocraten, die vonden dat we hun president hadden aan gevallen. Iemand zei me dat ik Johnson als een 'buffoon' (hansworst, pias) had afge schilderd. Behalve de verwikkelin gen rond president Johnson zorgde 'The Right Stuff' vo rig jaar bijna voor een poli tieke rel daar Ed Harris' vertolking van astronaut John Glenn van de laatste een wat kleffe figuur maak-_ te. De film beleefde zijn Amerikaanse première juist toen de ex-astronaut Glenn een gooi deed naar het presi- dentkandidaatschap van de Democratsiche Partij Philip Kaufman: „De iro nie was dat Glenn opnieuw op de cover van 'Newsweek' en 'Time' verscheen, net als in 1962 toen hij voorop 'Life' prijkte. Volgens bepaalde commentatoren kon hij zijn kansen na deze film wel vergeten. Glenn heeft de film niet willen zien. Vier andere astronauten wel, ze zijn nauw bij de productie van de film betrokken ge weest. Telkens weer kregen we complimenten omdat we zo vlak bij de realiteit waren gekomen." Lachen Zoals gezegd valt er in 'The Right Stuff' ook het een en ander te lachen. De training van de astronauten is tege lijk komisch en ridicuul. Kaufman: „Toen de eerste bemande vlucht op het pro gramma stond wist niemand goed waarop men de astro nauten wel moest voorberei den. Zo bedacht men de vreemdste oefeningen, die soms gevaarlijker waren dan de ruimtereis. Een ab surde komedie was het. Eisenhower verwierp het voorstel om het 'Mercury'- project met apen uit te voe ren. Hij wilde testpiloten, maar niet de beste, want daarvoor waren de risico's te groot. De raarste normen werden bedacht. Chuck Yeager bij voorbeeld, de man die als eerste door de geluidsbarrière ging en aan wie de film voor een belang rijk deel is opgehangen. Die Yeager kwam niet in aan merking voor promotie tot astronaut. De reden? Hij had geen 'college'-diploma. Yeager was een van de beste vliegers uit zijn tijd. Hij heeft ons overigens met technische adviezen bijge staan en is ook in de film te zien als Fred, de barman." Generaal Charlers E. 'Chuck' Yeager is voor Kaufman een 'mythologi sche figuur'. „In Tom Wol fe's boek ontdekte ik hem als een van de pioniers van de ruimtevaart. Maar de man die door het geluid ging is praktisch onbekend bij het grote publiek. Veel van zijn collega's zijn omgekomen. Men dacht dat je de oren van je hoofd zouden scheuren als je door die onzichtbare muur wilde. De piloten spraken onderling van een demon die in de lucht woon de. Yeager probeerde iets wat in 1947 vrijwel zeker de dood betekende. Technisch was men nog niet zo ver. Toen hij slaagde begon de toekomst. Dat verhaal, van die ene man, die op zoek gaat naar de grensen van het mogeljke komt telkens in de film terug." Fakkel De film eindigt vrij abrupt, in 1963 met de vlucht van Gordon Cooper. De landing op de maan blijft achterwe ge. Philip Kaufman: „De film eindigt waar het boek begint. Cooper was de laat ste die alleen de ruimte werd ingeschoten, daarna zijn de twee- en driekoppige bemanningen gekomen. Ik zie hem als de laatste die de fakkel van Yeager heeft overgenomen. Bij de Apollo- vluchten is het veel meer een technische kwestie ge worden, men had genoeg ge leerd uit het verleden. De eerste lichting astronauten wist niet of ze het avontuur zouden overleven. Met grote haast ontdekten ze een on bekend gebied." THomas Triphon: Alles gaat voorbij (uitg. Thomas Tri phon, Antwerpen - Bfr. 350 postchequerek. 000-0762571-54) Merkwaardig boek van merkwaardig schrijver. Tri phon (47) groeide op in een Belgisch weeshuis en werkte als knecht in r.-k. instituten van religieuzen. Dit boek ont stond in het begin van de jaren zeventig toen hij als knecht werkte in het St.-Amandusin- stituut in Gent, dat als deze stad een herkenbare rol speelt. Thomas is een solist; hij schreef op zijn eentje inmid dels al veertig nummers van het tijdschrift 'Tenen' vol en liet dicht- en verhalenbundels verschijnen. Het feit dat hij ook publiceerde in tijdschrif ten als Dietse Warande en Belfort, De Vlaamse Gids, Avenue-Literair, Nieuw Vlaams Tijdschrift, Heibel e.d. laat veronderstellen dat hij weet wat schrijven is. Dat blijkt. Wat doet hij met deze kunde? „Iemand als hij, die nooit de begeerlijke vrouw had mogen beminnen kende alleen ijzige kou en de totale vereenzaming met de bedroevende vaststel ling dat hij niet had mogen deelnemen aan het grote won der van dit leven". Jammer dat Triphon er zo'n smartlap van gemaakt heeft! Maar hij moest 'afrekenen'. Na de vori ge zin kun je zo doorlezen: „Hij dacht weer aan de school, aan de feestjes waar hij vaak religieuze billen tegen de bil len van de vrouwen van de le keieraars had geprangd ge zien, wijl ze aan de feesttafel zaten". De macht van het r.-k. kerkelijke instituut en zijn of ficiële vertegenwoordigers, zoals hij die persoonlijk heeft ervaren in zijn knechtenbe- staan verbitterde hem. Hij voelde zich uitgebuit en psy chisch verknipt, hetgeen met name zijn emotionele bestaan in relatie met vrouwen teken de. Het is derhalve het boek van een gekwetste man. Hij spuwt zijn gal via enkele typen, die verblijven in een huis met huurkamers en een huisbewaarster. Gedepriveer- den; met name mannen die zich door het huwelijk of hun vrouw bedrogen voelen en dan maar de hort opgaan. Een boek vol vrij eenzijdige-, man nelijke zieligheid. En dat is jammer, omdat de aanwezige kwaliteiten van dit boek op die manier niet tot hun recht ko men en de inhoud aan geloof waardigheid inboet. Een mo zaïekachtige zedengeschiede- nis met goede en onbeholpen stukken. ENSCHEDE (ANP) - Twintig vooraanstaande Amerikaanse fo tografen en evenveel Nederlandse collega's van naam werken mee aan de eerste fotobiënnale die van 1 tot en met 15 september in Enschede wordt gehouden. Verdeeld over 20 locaties zullen ongeveer 1200 foto's te zien zijn. Ook worden er films over en van fotografen vertoond, vinden er workshops plaats, zijn er le zingen en worden er bijzondere fototechnieken gedemonstreerd. In Zuid-Europa en met na me Frankrijk zijn dit soort tweejaarlijkse fotomanifesta ties normaal, maar in Noord- Europa blijft de presentatie van de fotokunst veelal be perkt tot incidentele exposi ties. En dat terwijl er volgens de organisatoren van de Foto biënnale Enschede het niveau van de fotografie in dit deel van Europa zeker niet onder doet voor dat in de zuidelijke landen. Bij de voorbereiding van de Fotobiënnale Enschede is de organisatie tot de slotsom ge komen, dat de Nederlandse fo tografie ook de vergelijking met die in de Verenigde Staten glansrijk doorstaat. De eerste Fotobiënnale Enschede wil on der andere het verschil duide lijk maken tussen het werk van de Amerikaanse fotogra fen en dat van hun Nederland se collega's. De Amerikanen maken over het algemeen ly rischer werk en besteden aan dacht aan meer tijdloze onder werpen zoals landschappen. De Nederlandse fotografie valt vooral op door het koeler en afstandelijker karakter en heeft vaak betrekking op ac tualiteit. Bij de opzet van de eerste Fotobiënnale Enschede is er gestreefd naar een over zicht van de diverse stijlen, wat betekent dat er zowel ab stracte als goed herkenbare foto's met een journalistiek karakter worden geëxposeerd. GOES Grand Theater - 20 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Police academy, a.l. 20 u. Het grote verlangen, 18 j. 20 u. Maak je borsten maar nat, 16 j- 20 u. Emmanuelle deel 4 In 3 D, 16 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Hollywood sex, 18 j. TERNEUZEN Luxor - 20 u Hot bubblegum, a.l. Scene uit 'Police Acade my'. - foto archief de stem HILVERSUM (ANP) - De ho boïst Ernest Rombout (24) uit Hilversum, kandidaat voor de Nederlandse Muziekprijs, is aan de Staatliche Hochschule fiir Musik in Freiburg, West- Duitsland, cum laude geslaagd voor het concertexamen, dat wel wordt vergeleken met de in ons land bekende Prix d'Excellence. Hij studeerde in Freiburg bij Heinz Holliger. Drie jaar geleden behaalde Rombout, eveneneens met lof, zijn solistendiploma. Ernest Rombout trok in ons land aandacht met zijn optre den in de televisieserie 'Jonge mensen op het concertpodium'. Er volgden vele concerten. In maart vorig jaar debuteerde hij in het Concertgebouw in Amsterdam met een concert van Richard Strauss. Hij heeft plannen om verder te studeren in Parijs bij Maurice Bourgue en in Salzburg bij Nicolaus Harnoncourt. 20 u. Terms of endearment, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 19 en 21 30 u. Cannonball run deel 2, a.l. Alhambra2 - 19u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 21.30 u. Terms of endearment, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Against all odds Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Romancing the stone. Metro II - 12,14,16, 18, 20 en 22 u. Bachelor party. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. La chiave. Rubens - 12,14.20,16.45, 19 10 en 21.30 u. Cannonball 2. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Up the creek. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Vrijdag de 13-de deel 3 in 3 D. Quellin I - 13.30,17 en 20.30 u Barry Lyndon Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Monthy Python's life at the Hollywood Bowl. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Kentucky fried movie. Astra - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. First blood-Rambo Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Mickey, Donald, Goofy en Pluto op vakantie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u Enter the dragon. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Bei anruf liebe Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10en 21.30 u. Missing. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 uPrivate school Ambassades-Club II - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Purple hearts Ambassades-Club III - 11 45,14,16.30,19 en 21.30 u. Yentl Ambassades-Club IV - 12, 15,18 en 21 u. Ragtime. Festa - 13, 15, 17,19 en 21 u. Sneeuwwitje en de zeven dwer gen. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Nightmares. Tijl - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u Under fire. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Flics de choc. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Harry and son. 22.30 u. Seems like old times Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. First blood/Ram- bo. 22.30 u. 2019 na de val van New York. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Trail of the pink panter, a.l. Memling 20 u. Moonraker. Rembrandt 20 u Das Boot, HULST BlaauweHoeve - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden. MIDDELBURG Vleeshal - Collectie Museum van Hedendaagse Kunst Gent. Geop. di. t/m za. 11-17 u. zo. 14- 17 u. (t/m 16 sept.) BRUGGE Memlingmuseum, Sint Jans hospitaal - Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder (tot 30 sept.). Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 1. vochtig, 2. bergplaats, 3. hoge stand, 4. drank, 5. vervelend, 6. opera van Verdi, 7. bloedvat, 8. vreemde, 9. plaats voor vee, 10. zwakke, 11. jon gensnaam, 12. oningewijde, 13. groep zangers, 14. plaats in Noorwegen, 15. vette vloeistof, 16. schoorsteen- zwart, 17. stekelig dier, 18. echtgenoot, 19. paradijs, 20. spies, 21. goed doorbakken, 22. rivier in Italië, 23. vier kante kantzuil, 24. bedwel ming, 25. plaats in Gelder land, 26. ij shut, 27. enthou siasme, 28. vuurkoord, 29. hemellichaam, 30. deel van een trap, 31. op een keer, 32. overschot. 1 2 pr- 4 5 6 7 t 9 10 11 12 2 6 10 3 7 11 4 13 14 15 8 17 18 10 12 20 14 m 15 19 21 22 23 16 24 25 26 21 20 28 29 30 31 32 27 26 30 23 27 31 24 28 32 'isaa zz 'suaa 'Xg 'aar; OS 'J3)s 6Z Juoj sz 'uejd 'IZ 'o[Si 9Z 'l3JX SZ 'sooj pg 'ajue gg 'oujv eg 'JceS \g 'suaj 'og 'uapa '61 'apeS '81 'taSa 7,1 Jaoj -gx 'atio gx 'oxso 'tl 'TOOij gx 'Tjaaj 'gl 'SHV 'II 'aaat '01 'iets '6 'aa -er '8 'uape 7, 'epiy '9 'jbbu g 'Tjjauj -p Jape g 'apex 'g 'uiejTj x :§uissojdo ublu uba japnoqos 'ueoips 'mooquqBd 'srtoq 'TfidBi do uBui aiu^ 'uBtu uba paoq 'japuosquq \oj 'ubui uba atssC 'siuoaj avnoqag 'ueAoqs^uu uauais

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17