De Parijse Japanners \Uitde kunst, in de mode Vlaslinnen al eeuwen lang in de mode Tips voor de volgende zomer [nONDERDAG 23 AUGUSTUS 1984 JDIBTIIM EXTRA ezie T47 F48 lues Scbmitz: Potloden die unnen (uitg. In de Knin 1-2350). [mitz (38) debuteert hier- boekvorm; publiceerde in De Gids, Mandala journalist (momenteel IVARA). Liefdespoëzie; voor het landschap, lief J or het landschap, dat heet. Een spel met taal, J proza, dat uiteindelijk f- soms wat geforceerd - febrachte ritmiek tot poë- verd verheven; ook het ken (schrijven) binnen de |piegel speelt daarbij een el idioom. Gekruid met snufje 'maatschappij p de poëzie niet dit ver- hier van glitters niet £fde is de drijfveer van kapitalisme, het moet Ir gezegd, dit niets ontzien- paschien. Hier fluistert jst de strijd om de macht k?blieft: Poëzie) als een I hoe harder het waait Itrakker zij staat". Lanoye: In de piste (uiig Bakker - 19,50). chten of poëzie lijkt vaak uitvlucht om te ontkomen de discipline van het pro- lo hier. Lanoye beschikt I een taalgebruik met flair lordt bevangen door har- I en indringende levens- Iels, die te maken hebben [veel waanzin. De waag- prij in de piste van het le- I overwinnen met sterke Jalen, bepoederd met poë- lallucinaties in een beeld woordenstroom. „Nie- gd moet mij vragen stellen. me niet onder stroom. an hoogstens bedriegen, lertellen van een droom". Urges Lambrechts: Hoe sbaar jij en ik (uitg. De Ne- Lndse Boekhandel - 18,50). laai uitgegeven boekje Ir iemand die eens poëzie 1 cadeau wil geven). Bij |ie tekeningen van Mia vkens heeft Lambrechts lichten genoteerd over de [rekkingskracht tussen en natuur en tussen en mens. Tegelijk klinkt Inmacht in door. „Ik het 1 mijn voet mulle namen net zand geschreven I wind en regen hebben spoor verdreven ik al- ben overgebleven". Milev: September (uitg. |/Knipscheer - 19,50). oeiende-, historische bun- an de Bulgaarse schrijver |rgi Milev Kasabov (1895- Zijn stoffelijke resten |den in 1954 teruggevonden ns graafwerken bij een nabij Sofia in een massa- Deze 'prinicipieel anti- ist, rücksichtlos artistiek .euwer, antiburgelijke -conformist en individua- Geo Milev' was het slacht- r geworden van een poli- :e strijd in Bulgarije. In een oord vertelt Mon Detrez, ook de vertaling van Sep- ber deed, er meer over. Mi- die bij het uitbreken van eerste wereldoorlog naar eland ging en onder meer nis maakte met het werk Verhaeren en Nietzsche, id dat de Bulgaren op Vla gen lijken. „Wij vonden elf in het leed en barbaar- terreur, die alleen maar ;eleken kan worden met de lechting van de Vlamin- door de katholieke kerk"... September rekent hij af t god die de mens in de ?k laat en laat hij de mens lot in eigen handen nemen. September vernielt de ;ster Andrej met een ka- ischot zijn kerk en legt rna de strop om zijn eigen s. September is een gedicht een mitraileur; betreffende iouw en indhoud. „Alles t geschreven is door filoso- en poëten -/ zal geschie- iZonder god Zonder r September zal zo mooi mei zijn". laarten Maurik: Van bomen, ats en tijd (uitg. Agathon - ,50). flaurik is thans Nederlands aassadeur bij de UNESCO Parijs. Vanaf 1955 werd zijn zie al gebundeld. Sedert 0 was zijn visuele poëzie te n op talrijke exposities in nen- en buitenland. Met aert Helman en Marnix Gij- maakte hij de bundel 'Per ilomatieke koerier'. In deze uwe bundel staat dood en derf tegenover het verlan- naar onsterfelijkheid- lUrik is 61 jaar. De titel van boek met de begrippen mte en tijd in relatie met nen verwijst naar de ge nteerde symboliek in ver- nd met de verschillende le- isfases van de mens. Ook de ualiteit speelt in deze bun een rolletje. Tussen Voort- nten, Klimop, Tussen jouw eken en Wortels is er heel it zinnebeeldigs te beden- n. De begrippen 'plaats' en d' treden echter afzonder- k op en niet geïntegreerd W boomgedichten. Hele direc- en mooie gedachten, die or velen herkenbaar zulle" n. Of niet Het gedicht 'D® od': „Punt op de i van tniets". Toen in het begin van de jaren zeventig een kleine, verlegen Japanner voor het eerst zijn visie op de mode aan de Franse pers en inkopers liet zien, had hij op dat moment vast niet kunnen bevroeden hoe groot zijn invloed zou gaan worden op het internationale modegebeuren. Waren het tot dan toe slechts een handjevol stylisten van duurdere confectiemerken die in veel te kleine ruimtes hun showtje gaven (ik herinner met het défilé van Emmanuelle Kharhin in de gang van een verkoopkantoor dat ik bekneld tussen een deur, hangend op de schouder van een Duitse collega mocht gadeslaan!), deze talentvolle jongeman uit het land van de rijzende zon pakte het heel anders aan. Hij huurde het leegstaande Bourse du Commerce af, in de afbraakbeurt rond de toenmalige Hallen, bouwde een groot plankier in het midden en overrompelde het publiek, dat nu eens eindelijk alles heel goed kon zien, met een groots spektakel vol vrolijke vrouwen, mannen en kinderen in kleurige en comfortabele kleren. Zijn naam: Kenzo Takada. Zijn credo: weg met het dwangmatige in de mode, hulde aan de vrijheid en vrolijkheid in de mode. Kleren zijn er om je prettig in te voelen, om de stijl en kleur aan te passen aan je stemming en niet andersom. Hij ontketende een ware revolutie. Kenzo's ster rees pijlsnel aan het modefirmament en zelden is er een mode-ontwerper zo geïmiteerd als deze Japanse stylist. Denk bij voorbeeld maar eens aan de toen ongewone combinatie van strepen met bloemen en ruiten, aan de wijde 'vouwcol' op een bloes, aan de uitstaande puntzakken, aan de comfortabel geplooide broeken, waaraan we nu zo gewend zijn geraakt. Nu, na zo'n veertien jaar, wordt Kenzo's boetiek aan de Place de Victoire nog steeds druk bezocht en staat de bescheiden Japanner aan het hoofd van een honderd procent Frans mode-imperium dat het meest voor de export heeft betekend. Maar Kenzo bleef niet de enige. Na hem hebben ook andere Japanse ontwerpers zich met succes in Parijs gevestigd. Zoals Issey Miyake, die met zijn vernuftig gemaakte eenvoud en chic tot een van de beste exporteurs naar Amerika wordt beschouwd. Of neem Kansai Yamamoto, die met zijn brutale, felle ontwerpen een groot publiek heeft weten te bereiken, zijn druk gedessineerde T-shirts en jassen zijn over de hele wereld te koop. De jongere Johji Yamamoto (geen familie) deed een paar jaar geleden van zich spraken door een nieuwe versobering in stof en stijl. Wat er zo'n drie jaar geleden werd getoond is nu overal geaccepteerd: de losse wijde kielen, de enkellange rokken en broeken, de 'droge' linnen en katoenen stoffen. En de revolutie raast voort. De Japanners krijgen steeds meer grip op de Franse mode, en zelfs al is hun naam in eigen land al lang gevestigd, echt tevreden zijn ze pas als ook het Europese modemekka is gevallen voor hun ideeën. Soms is daar letterlijk geen woord Frans bij, want velen opereren vanuit hun thuisland en komen alleen ten tijde van de Prèt a Porter even over naar Parijs. Zoals de energieke Rei Kawakubo, die met haar collectie 'Comme des Garqons' er nogal wat abstracte ideeën op nahoudt en waaraan velen nog moeten wennen. Haar volumineuze creaties vol ingewikkelde draperieën, vlechtwerken en breisels, ongebruikelijke sluitingen en bindselszijn niet direct gemakkelijk om even 'aan te schieten' tijdens het winkelen. Het 'Commes des Gargons'- concept is nog moeilijk te begrijpen en alleen weggelegd voor avant- gardistische trendsetters. Maar na verloop van tijd zullen ook haar filosofieën vertaald zijn in een onconventionele, creatieve kleding stijl. Het tijdperk van 'jasje-bloesje-rokje'zal dan inmiddels ver achter ons liggen. Wie deze zomer eigenlijk een beetje is j uitgekeken op de koele soberheid van i wit, grijs en zwart, het rustige kaki en beige eens ivil afwisselen met een I uitbundige kleurexplosie, kan welicht haar hart ophalen aan een nieuw i opkomende tendens in de mode die voor het volgende zomerseizoen nog meer I vorm zal krijgen. Het zijn de bont gedessineerde weefsels in felle kleuren waarmee de Franse en Italiaanse mode ontwerpers ons weer kleurige kleren willen voorschotelen. Vrolijke kringeltjes en figuurtjes, snelle penseelstreken als op een olieverfschilderij. En inderdaad is het de schilderkunst die een aantal stylisten heeft geïnspireerd tot uitbundige stoffen, zoals ze in jaren nite meer zijn gebruikt in de mode. Trendsetter en gangmaker in de mode, Jean Paul Gaultier, begon er natuurlijk al een jaar geleden mee: hij combineerde vier, vijf, wel zes verschillende kleuren en dessins met elkaar en het enige dat de stoffen met elkaar gemeen hadden was het feit dat alle stoffen met kleine verfspatjes en penseelpuntjes leken bewerkt. Ze leken zó uit een schilderij van de impressionist en 'pointilist' Georges Seurat geknipt. Met vele kleurtjes en prachtige schaduweffecten. Zoals altijd bij deze jonge Franse modemaker moest men er even aan wennen. Maar langzamerhand komt het toch opzetten: de felgele en knalrode slangetjes en kringeltjes op een donkere ondergrond, waarin vaag Joan Miró te herkennen is. Ze vonden hun weg op een soepele zijden bloes van de Italiaan Alessandrini. Picasso's 'Maya als twee en een half jarige' prijkt dit jaar op de rug van een zijden tuniek van Italiaanse makelij. En onze eigen Piet Mondriaan leende zijn kleurige, rechte vlakken al vaker aan de mode uit. Opnieuw worden 'mondriaantruien' gebreid, mag Andy Warhol's portret van Marilyn Monroe je T-shirt sieren, en wiegen de Tahitiaanse vrouwen van Paul Gauguin mee in de plooien van je rokKunst en mode, het kan nog eens leiden tot plezierige vervalsingen! MODE MODE MODE MODE MODE MODE i MODE I MODE I MODE MODE I MODE Wie toevalligerwijze de laatste weken een tocht heeft gemaakt door het Vlaamse land, heeft misschien grote velden met luchtblauwe en witte bloemetjes gezien, zonder zich te I realiseren dat daar de grondstof voor een zeer oude en edele textielsoort stond te l bloeien. Ik heb er ook nooit bij I stilgestaan. Wèl heb ik als klein meisje vrolijk door de hoge stengels gedarteld met vriendinnetjes en er prachtige I boeketten geplukt (dat mocht toen ook vast niet!) tijdens de lange zomervakanties bij oma in Zeeuws- Vlaanderen. Nooit geweten dat haar glanzend wit gesteven tafellinnen, waarop sissend de zware ijzeren strijkbout terecht kwam, de oorsprong vond in diezelfde blauwe bloemetjes. Nu vooral het karakter van natuurlijke materialen in de mode zo'n stijgende populariteit geniet, en steeds meer ontwerpers hun ideeën daarin i kwijt kunnen, mag ook de vlasindustrie zich weer in een hernieuwde belangstelling verheugen. Het gaat goed. Alleen al in de EEG- landen Frankrijk, België en Nederland beslaat de vlasteelt per jaar zo'n dikke 65.000 hectare. Voor een optimale groei is zonneschijn nodig, en koele nachten. De grond in Noord-Frankrijk, België en Zuid-Nederland bevat leem en klei en is doorzijn redelijk warme temperatuur bij uitstek geschikt voor de dichte, hoge I vlasgroei. j In de vorige eeuw werd het vlas nog thuis op de boerderij verwerkt, waarbij l de hele familie aan het werk gezet werd. Bij de oogst werden de vlasstengels met j wortel en al uit de grond getrokken, met de hand gerepeld, waarbij de stengels I van de zaadbolletjes werden gescheiden, en ook het 'roten' gebeurde op het land of in de rivier, waarbij op een I biologische manier de vezelbundels I loskwamen van de houtachtige binnenkant. Na het drogen onderging j het vlas nog een aantal bewerkingen, l zoals het zwingelen en hekelen, todat de dikke, tot paardestaarten uitgekamde bundels klaar waren om gesponnen en geweven te worden. j Tegenwoordig gaat dat natuurlijk allemaal machinaal in moderne bedrijven, maar wie nog eens wil I bekijken hoe de Vlaamse groothouders I hebben gewerkt, kan sinds kort terecht j i in het unieke Nationale Vlasmuseum in I I het Belgische Kortrijk aan de Sabbelaan 4. Aan de hand van levensechte taferelen (de polyester poppen zien er zó echt uit dat je ieder moment een beweging of een woord van I ze verwacht!) wordt de bewerking en de j verwerking van het vlas uitgelegd, zoals j dat werd beoefend tijdens de handwerkperiode tot het begin van de j mechanisatie. Misschien een tip voor een j leerzaam dagje uit met de kinderen? Het museum is geopend van begin j maart tot half november, de openingstijden zijn dagelijks van half twee tot zes, en op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag ook nog 's morgens van half tien tot half een. Linnen is koel, linnen is sterk, linnen j heeft een sterk absorberend vermogen en is daarom in de zomer zo heerlij k om te dragen. Linnen mag kreuken van de internationale modemakers, omdsat het zo karakteristiek is voor het materiaal, kenmerkend voor een natuurproduct. Soms wordt linnen gemengd met een polyester vezel en dan heeft het een kreukherstellend vermogen. Als er voor minstens vijftig procent linnen in een product verwerkt is, dan is dat te herkennen aan een internationaal teken, een gesty leerde 'L'. En hoewel het ook om een natuurlijk materiaal gaat heeft het begrip 'graslinnen' niets met linnen te maken: het is katoen. De term heeft te maken met de manier van weven in een zogenaamde 'linnenbinding'. De oude Egyptenaren droegen het al, de voorlopige prognoses voor de mode van 1985 en '86 houden het nog steeds in ere: linnen kleren zijn 'blijvers'. i Als ik tijdens een winkelronde collega M i Katinka even kwijt ben, dan weet ik i meteen waar ik haar kan vinden: i dromend voor een etalage waarachter i een plateau met diverse oorsieraden. „Ik moet éééven kijken", mompelt ze dan. i En zo gaat het al jaren. Dat begon met de ietepetieterige zilveren oorstetcertjes in de vorm van een vlindertje, dat breidde i zich uit met piepkleine kralenhangertjes i I en antieke gouden erfstukjes, en dat heeft nu zijn hoogtepunt bereikt met i opvallende bungelaars in verschillende I materialen. Je zal Katinka nooit met i ontblote oorlelletjes tegenkomen. Ze zijn g altijd versierd! i Dit jaar is het dus de trend van de s grote, opvallende sieraden. En dan nog g het liefst van bijzondere materialen vervaardigd. En in navolging van de g stij l van de Britse designer Christopher Clarke, die zich sedert enkele jaren in g het kleinste winkeltje van Amsterdam heeft gevestigd, pal achter de Grote Kerk, en wiens producten gretig aftrek g vinden bij stylistes en moderedactrices. Hij maakt opvallende halssieraden met g bijpassende oorknoppen in ogenschijnlijk tegenstrijdige i materialen, zoals hout en strass, metaal i enflardjes textiel, pailletten en gips en g elk stuk is even uniek. g De zomer en de mooie bruine huid noden overigens sneller tot sierlij ke h excessen dan een puriteinse winter. Het g opvallende tooien wordt steeds een beetje afgekeken van de tradities van g Afrikaanse stammen, van Zuidamerikaanse folklore en temperament. Een Antilliaanse vertelde me dat het in Willemstad de grote mode is om je oorbellen van kleurige kraaltjes en ringetjes steeds een centimeter langer g te dragen, tot ze als het ware op je - schouders bungelen. Staat schitterend op een zonovergoten huid bij een kleurige 1 mode! g Nu kan je natuurlijk gaan zoeken naar de meest exclusieve oorsieraden en diep in de beurs tasten, maar wie dat niet kan g en wel een enigszins creatieve tic heeft, zal al lang hebben ontdekt dat er uit eigen vingers ook heel wat leuks kan komen! Zo verkopen de meeste §j handwerk- en doe-het-zelfzaken klipsen g en steker-onderdelen, waarop je geheel naar eigen inzicht een eigen oorsieraad i kan bouwen. Op een basis van metalen s gaatjes passen bergen met kraaltjes, vastgezet met sterk nylon garen. Op de g gladde basis van een 'doe-het-zelf- oorklip' passen met een drupje contactlijm (of twee componentenlijm, superglue en al die andere eeuwigheid- g lijmsoorten) de mooiste knopen uit moeders knopendoos. De mantelknopen uit de jaren zestig, die groot, bewerkt en bijzonder van kleur zijn, blijken de meest exclusieve oorknoppen te kunnen g worden. En aan een met lak gekleurd paperclipsje kan je de mooiste blikvangertjes hangen, zoals veertjes, belletjes, en allerlei miniatuur-speeltjes, g Maar daarvoor moet je weer in de g speelgoedkist van je kleine zusje graaien! g MODE MODE I MODE I MODE i MODE I De prijskaartjes zijn weer overal 1 doorgestreept en voorzien van stickers in g een opvallende kleur. Er wordt in deze tijd van het jaar op een andere manier gewinkeld dan anders; er wordt gretig gesnuffeld in de rekken of het ooit Ëf uitverkoren kledingstuk nu is afgeprijsd. Er wordt ook zomaar wat doelloos rondgekeken om er eventueel i iets leuks af te pikken. Uitverkoop je i kan wel eens met iets thuiskomen dat 'zo g waanzinnig goedkoop' was, maar waar je 1 achteraf niets aan blijkt te hebben. g Daarom nu ons twee jaarlij kse g overzichtje van de mode die blijft en komen gaat, aan de hand van de progneses van internationale mode- g instituten: g ROKKEN worden nog langer als ze dit I seizoen al geweest zijn. Ze vallen soepel g en sluik, zijn gerimpeld, geplooid, geplisseerd of in klokkende banen geknipt, en zorgen over het algemeen voor een lang en slank silhouet. Soms g reiken de zomen wel de enkels, een heel I enkele keer het dijbeen, maar dan hoort g zo'n minirokje tot een totale outfit, g waarbij grote vormen (jassen en g hemden) tóch de boventoon voeren. 1 BLOUSES zijn nog steeds klassiek van I snit, de overhemdstijl blij ft favoriet. g Maar ook hier geldt: soepel en zeer ruim van model. Zoals het Amerikaanse g mannenshirt, met platte borstzakken, epauletten, ingstikte naaldplooitjes, g platte reverskragen (je vindt ze nog steeds in tweedehandswinkels, hoewel je g dan wel moet zoeken naar een mooie kwaliteit). Maar ook damesachtige, soepele blouses, met sjaalkragen en aangeknipte mouwen, met boordjes en afzakkende boothalzen zullen het volgend seizoen in zwang raken. Het is g wel de bedoeling dit type kledingstuk minstens twee maten te groot te dragen. BROEKEN blijven een beetje in de minderheid, nu de aandacht zo op soepele rokken en jurken is gevestigd. We zien dan ook broeken die op het eerste gezicht op een rok lijken, in g plooien vallende pijpen en op dezelfde g manier enkelvrij als de rokken. Als de g broeken strak zijn, dan zijn ze geïnspireerd op een oriëntaalse sarouel g (smal aan de pijpen en wijd gerimpeld g van boven) en worden ze gedragen onder openvallende tunieken, of hemden met g diepe splitten in de zijpanden, en worden ze grotendeels overlapt door de g bovenstukken. g SCHOENEN blijven letterlijk ondergeschikt aan de bovenkleding en zijn ook voor de komende seizoenen plat en comfortabel, zowel ind e elegante als g in de sportieve sfeer. Platte g veterschoentjes, comfortabele espadrile- g stijlen, basketball-schoenen, en sobere g bandsandalen met hooguit een sleehalc. g Dus je zou bij wijze van spreken nu al je g slag kunnen slaan voor de volgende g zomer, want deze prototypen zijn nog volop te koop. DE STOFFEN en kleuren zoals voorspeld: linnen en katoen in verschillende structuren, wafel- en visgraatweefsels, sobere streepjes en g 'Engelse' ruitjes. Maar ook vederlichte g stofjes als voile, satijn, glanzende jerseys, g broderie en kant. Naast berberstrepen en g kleine ruitjes zijn de grote bloemdessins g weer terug, evenals de wilde 'kunst'- g dessins (daarover later). De kleuren zijn g öf sober in bruinen en zandtinten, nachtblauw en rustige poederpastels, óf g uitbundig fel in jubelend oranje, vlammend rood en geel, turquoise en g lila's in verschillende ton sur ton- gradaties. Maar deze tinten zullen ook vaak in combinatie met elkaar worden g verwerkt in opvallende dessins. g MODE g Tekst: Carla Wijnstroot i Tekeningen: Kathinka Hofstede

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21