De superwinsten zijn er, maar waar blijven de banen
Dierenbescherming
zet vraagtekens bij
wettelijke plannen
Juristen:
Beweging mogelijk
in standpunt Belgie
over Kruisraketten
Bij komendi
GROTE CONCERNS AL ANDERHALF JAAR UIT ECONOMISCH DAL
DIERENBESCHERMING:
EIGEN ONTWERP-WET
Hypotheekrente per 14 aug. 1984
DE STEM COMM
Geen uitverkoop
zaterdag 18 augustus 1984
ACHTERGROND
zaterdag 18 augustus
Oh jawel
Proefballon
Vraag
Maar toch
Rechten
Wild
Raad
e treeft
PAPIER1
VOOR UW PEN
Op reis geweest
Lijkenroof
Grap
EINDHOVEN - Vakbonden
in principe overeenstemmin
I invoering van arbeidsduurve
nuari 1985.
Asiels vol
met katten
T5
Door John van Oppen
AMSTERDAM - De grote concerns in
ons land beleven gouden tijden. Al
anderhalf jaar boeken ze klinkende
resultaten en de cijfers over het twee
de kwartaal van dit jaar geven in
werkgevers-kringen opnieuw aanlei
ding tot jubelstemming. Uit die jong
ste kwartaalcijfers blijkt immers dat
de winsten alsmaar toenemen, sedert
'het economisch dal' in het najaar van
1982 verlaten werd.
Van harte gefeliciteerd met het rendements
herstel, heren ondernemers, zouden horden
landgenoten kunnen zeggen. Maar de werk
loosheid staat nog altijd op 800.000. Kunt u
ons vertellen wanneer het economisch herstel
van uw bedrijven doordrupt tot de gemeen
schap? Winst zou toch leiden tot werk, was
het niet? Goed, er was geduld nodig, want
winst moest éérst omgezet worden in inves
teringen en pas daarna - op langere termijn
dus - zou dat leiden tot meer banen.
Maar wat bedoelt u nou precies met die
'langere termijn'? Moet de goegemeente
wachten tot Sint Juttemis voordat de econo
mische opleving ook in haar portemonnee
voelbaar wordt? Of zijn we beduveld, en
klopt het verhaal over die langzame omzet
ting van winst in werk niet?
„Oh jawel", zegt de woordvoerder van de
grootste werkgevers-vereniging in ons land,
het VNO. „Die economische theorie klopt wel
degelijk. Alleen bent u nog iéts te ongedul
dig."
„Kijk," betoogt de VNO-man, „de werk
loosheid mag dan wel zo goed als stabiel zijn
gebleven, de üitstoot van banen is in ieder
geval tot staan gebracht. Vlak vóór het ren
dementsherstel gingen in Nederland nog
100.000 bestaande banen per jaar verloren, als
gevolg van de zwakke positie van het be
drijfsleven. Aan die afbrokkeling van de
werkgelegenheid is nu een einde gekomen. Er
vindt nu geen uitstoot van banen meer plaats
en dat bewijst dat het rendementsherstel
vruchten begint af te werpen."
Dat is een schrale troost voor de mensen
zonder werk.
De VNO-man: „Het is een hoopgevend be
gin van het economisch herstel."
Maar is er met die superwinsten en mét de
inlevering van de prijscompensatie geen
potje te maken waaruit arbeidstijdverkor
ting gefinancierd kan worden, zodat óók de
mensen die nu buitenspel staan, weer uit
zicht op werk krijgen?
De VNO-man: „De jongste kwartaalcijfers
zullen zeker een punt van bespreking vor
men tijdens de formulering van ons arbeids
voorwaardenbeleid voor het jaar 1985. Maar
hóe onze opstelling zal zijn tijdens de komen
de CAO-onderhandelingen in het najaar,
daarover zijn we binnen het VNO nog niet
uitgepraat. Ik kan op dit moment dus niet
méér over de kwestie zeggen dan ik nu al ge
daan heb."
Dan leggen we dezelfde vraag voor aan de
FNV, de grootste vakcentrale in ons land.
„Zeker,", zegt de FNV-woordvoerster.
„Herverdeling van arbeid is nu betaalbaar.
En we zullen de werkgevers daar ook aan
houden. Want kijk, in 1982 werden we het er
in de Stichting van de Arbeid over eens dat
zowel rendementsherstel als arbeidstijdver
korting nodig waren om onze economie weer
gezond te krijgen. Welnu, het rendements
herstel is er. Nu dus de tweede poot van de
afspraak nog."
Toch hebben woordvoerders van de op één
na grootste werkgeversclub in ons land, het
NCW, al laten weten dat ze niets meer voelen
voor arbeidstijdverkorting. Het zou onover
komelijke organisatorische problemen ople
veren.
De FNV-woordvoerdster: „De overschake
ling van een zesdaagse naar een vijfdaagse
werkweek is ook gelukt. Waarom zou het nu
dan opeens onmogelijk zijn om korter te gaan
werken? Een creatieve ondernemer moet or
ganisatorische problemen kunnen oplossen.
In het ene bedrijf kan korter werken per dag
of per week, in het andere bedrijf kunnen ex
tra vakantiedagen uitkomst bieden."
Het NCW zegt ook dat arbeidstijdverkor
ting onze concurrentiepositie ten opzichte
van het buitenland kan verzwakken.
De FNV-woordvoerdster: „Ook dat ver
haal rammelt aan alle kanten. Want stel je
eens voor dat de doorbraak naar arbeidstijd
verkorting wordt afgewezen, dan zullen dit
najaar in de CAO-onderhandelingen onher
roepelijk spijkerharde looneisen gesteld wor
den. de Dienstenbond FNV en de Industrie
bond FNV hebben dat al met zoveel woorden
laten weten. Door looneisen komt de concur
rentiepositie éérder onder druk te staan dan
door invoering van een 36-urige werkweek.
Dat risico moeten de werkgevers goed onder
ogen houden."
Een spannende, hete CAO-herfst dus?
De FNV-woordvoerster: „Jawel, zeker na
de proefballonnetjes van het NCW. Het is nu
of nooit met de herverdeling van werk. Zelfs
minister De Koning - toch geen werkgevers-
onvriendelijke minister - zegt dat het geld er
nu is. Ook hij vindt dat het bedrijfsleven nu
in staat is tot arbeidstijdverkorting. De
CAO-onderhandelingen zijn ook belangrijk
omdat er een enorm conflict tussen kabinet
en ambtenaren kan ontstaan, als in het be
drijfsleven een afwijkend arbeidsvoorwaar
denbeleid gevoerd gaat worden. Minister
Rietkerk wil immers dat ambtenaren en
trendvolgers wél overgaan tot inlevering van
een deel van hun betaalde arbeid, om werk
lozen aan de slag te helpen. Het zou toch al te
zot zijn, als het bedrijfsleven daar niet toe
bereid is? Vergeet niet dat de concerns de su
perwinsten konden boeken door duizenden
mensen de laan uit te sturen. Ze hebben op
die manier kosten afgewenteld op de ge
meenschap. Nu het weer beter gaat, mag het
bedrijfsleven zich niet onttrekken aan de
verantwoordelijkheid voor het leger werklo
zen dat het zelf geschapen heeft."
BRUSSEL - De te plaat
sen 48 Kruisraketten op
Belgisch grondgebied
hebben tot dusver de
Belgische politiek aan
zienlijk minder beroerd
dan de Nederlandse.
Voor een groot gedeelte is
dat het gevolg van een wet
van 11 april 1962, die bepaalt
dat NAVO-troepen „het na
tionaal grondgebied mogen
doortrekken of er gestatio
neerd zijn binnen de grenzen
en onder de voorwaarden
voor elk geval vastgesteld in
met de betrokken regeringen
te sluiten uitvoeringsakkoor
den."
Volgens de regering-Mar-
tens is het dubbelbesluit, dat
op 12 december 1979 door de
NAVO-landen werd geno
men, een dergelijk akkoord
en behoudt zij het recht voor
om te beslissen of de Kruis
raketten al dan niet geplaatst
worden.
Tijdens het parlementair
debat op 8 november 1983
heeft de oppositie daar geen
speld tussen weten te krij
gen; de meerderheid van
christen-democraten en libe
ralen, waarop de regering-
Martens steunt, stelde zich
toen volledig achter het rege
ringsstandpunt, dat stoelde
op die wet van 11 april 1962.
De regering kondigde wel
aan de situatie per halfjaar
te zullen evalueren, maar
door het weglopen van de
Russen van de onderhande
lingstafel in Genève stevent
die evaluatie regelrecht af op
plaatsing. Tenminste, als de
Nederlandse regering ook
plaatst, want er wordt vanuit
Brussel wel degelijk gelet op
de Kruisraket-ontwikkelin
gen in ons land.
Het uitgangspunt van de
Belgische regering wordt nu
voor een groot gedeelte be
streden door het hoogste ad
viescollege van het konink
rijk, de Raad van State. Dat
adviesorgaan stelt zich op het
standpunt dat het parlement
zich voor plaatsing moet uit
spreken. Het college wijst op
het debat, voorafgaande aan
de wet van 1 april 1962,
waarin het toenmalige socia
listische Kamerlid Rolin een
amendement indiende in
ver.band met het aanleggen
van lanceerbases en plaat
sing van kernraketten.
Rolin trok het amende
ment in na de verzekering
van de zijde van de minister
van Buitenlandse Zaken,
Henry Spaak, en de fractie
leider van de christen-demo
craten, Van Hemelrijkck,
dat, wanneer plaatsing over
wogen zou worden, het par
lement van tevoren geraad
pleegd zou worden. De Raad
van State zegt dan ook dat de
wet van 11 april 1962 „beper
kend moet worden uitge
legd." Volgens de Raad is het
„wehselijk dat de wetgever,
terwille van de rechtszeker
heid, bepalingen aanneemt
om de moeilijkheid die ten
aanzien van de strekking van
de wet gerezen is, op beslis
sende wijze op te lossen."
De vraag is nu in hoeverre
de Belgische regering het ad
vies van het hoge college
naast zich neer wenst te leg
gen. De behoefte om het de
bat van 8 november 1983 nog
eens dunnetjes over te doen
zal niet echt groot zijn. De so
cialistische oppositie, ge
steund door de Volksunie, zal
de kans op een nieuw debat
aan de hand van het advies,
niet willen laten lopen. Op
steun van de liberalen hoeft
zij daar bij voorbaat niet op
te rekenen. De weegschaal
functie is dus ook in België
weggelegd voor de christen
democraten. Indien de partij
van Wilfried Martens de wet
van 11 april 1962 ook wil her-
bezien, dan is de kans niet
gering dat ook in België de
aarzeling om tot plaatsing
over te gaan groter wordt.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spmveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen:
22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, j 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Ron Jz rpl otjpc'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG - De wetge
ving in Nederland op het
terrein van dierenbe
scherming is zo'n hon
derd jaar oud. De opvat
tingen zijn sinds het op
stellen van die wet dras
tisch veranderd.
In de loop van de jaren is
de wet aangevuld met o.a. het
kistkalverenbesluit en het
honden- en kattenbesluit,
maar die aanvullingen kun
nen nooit verder gaan dan de
basiswet.
Voorzichtige voldoening is
te beluisteren in kringen van
dierenbeschermers, omdat
het kabinet het besluit heeft
genomen in één nieuwe wet
'de gezondheid en het welzijn
van het dier' integraal te re
gelen.
Het kabinet zegt daarbij
uit te gaan van het 'welzijn
van het dier omwille van het
dier zelf' - en ook dat klinkt
de dierenbescherming als
muziek in de oren.
Al menigmaal heeft de die
renbescherming aan de bel
getrokken om nauw betrok
ken te worden bij de voorbe
reiding van de wetgeving,
maar dat sorteerde weinig
effect. Wél heeft men uit uit
latingen van met name
staatssecretaris Ploeg begre
pen, dat een aantal wensen
die hoog op het lijstje van de
dierenbeschermers staan,
niet zal worden gehonoreerd.
Secretaris M. van Zuuren
van de vereniging, en tevens
voorzitter van de werkgroep
wetgeving van de dierenbe
scherming: „Op verschillen
de punten, vrezen wij, gaat
de nieuwe wet tekortschie
ten. Daarom hopen we tijdig
in staat te zijn te voorkomen
dat er fouten worden ge
maakt."
Een van de belangrijkste
tekortkomingen is, dat de
overheid er niets voor voelt
het individuele dier uitdruk
kelijk 'rechten' toe te kennen.
Van Zuuren: „Als dat wel
zou gebeuren zouden groepen
als de dierenbescherming
zich kunnen opwerpen als
vertegenwoordigers van het
belaagde dier. Bijvoorbeeld
van hanen die worden ge
bruikt om elkaar te bevech
ten. Dat gebeurt ook met kin
deren. Die kunnen zelf niet
voor de rechter komen, maar
anderen kunnen zich namens
hen sterk maken."
Het toekennen van die
'rechten' zou, volgens de die
renbescherming, veel meer
mogelijkheden geven om
De bepalingen om dierenmishandeling strafbaar te stellen worden in de nieuwe wet
scherper en effectiever. - foto-s anp
DEN HAAG - De Nederlandse Vereniging tot Bescherming
van Dieren komt met een alternatief 'wetsontwerp', waarin
alles zal worden opgenomen dat met de gezondheid en het
welzijn van het dier te maken heeft. Ve vereniging is niet te
vreden met de inhoud van het wetsontwerp dat het kabinet
deze week heeft aangenomen.
De dierenbescherming is op zich verheugd over het feit
dat de verouderde en verbrokkelde wetgeving nu binnen af
zienbare tijd zal worden vervangen. Maar anderzijds heb
ben de dierenbeschermers, met name uit uitlatingen van
staatssecretaris Ploeg van Landbouw, de indruk dat een
aantal belangrijke zaken er onvoldoende in zal worden ge
regeld.
Tegen de tijd dat het kabinet het zijn wetsontwerp komt,
zal de dierenbescherming het eigen ontwerp voorleggen aan
de Kamer, zodat men kan kiezen.
mishandeling en misbruik
van dieren in toom te hou
den.
Een ander punt is dat in de
nieuwe wettelijke regeling de
bescherming zich zal beper
ken tot de dieren die niet in
het wild leven.
Van Zuuren: „Dat lijkt ons
een vrij willekeurig onder
scheid. Bovendien zijn er al
lerlei tussenvormen. Een dier
dat gisteren nog 'wild' was
kan vandaag als huisdier
worden gehouden. Als we
nou toch de zaken wettelijk
op een rijtje zetten, dan is het
dwaas om het dan niet met
een volledig te doen."
De dierenbescherming zou
voorts graag zien dat er een
Raad voor Dierenwelzijn tot
stand kwam, maar de staats
secretaris heeft laten weten
daar weinig voor te voelen.
De dierenbeschermers
hebben wel waardering voor
een enkele zaken die volgens
het kabinet in de nieuwe wet
zullen worden opgenomen.
Dat geldt met name voor het
aanscherpen en effectiever
maken van de bestaande be
palingen die dierenmishan
deling strafbaar stellen.
Het kabinet heeft verder
aangekondigd dat er in de
nieuwe wet bepalingen zul
len komen inzake de huisves
ting van dieren, over het ver
kopen en verhuren van die
ren en over verboden om be
paalde lichamelijke ingrepen
op dieren te verrichten.
Andere zaken die in de wet
zullen worden geregeld zijn
de methoden van het doden
van dieren, verbod op het
houden van bepaalde dieren
en regels met betrekking tot
het fokken van dieren. In de
wet zullen ook regels komen
voor het gebruik van dieren
bij wedstrijden en in circus
sen. Ook voor asiels en die-
renpensions zullen regels
worden opgenomen.
Van Zuuren: „Dat klinkt
ons allemaal prima in de
oren. Het zou echter jammer
zijn als de zaken nu niet in
een keer echt goed geregeld
worden. Vandaar onze po
ging om, voor de politie de
zaak rond heeft, een comple
ter ontwerp op tafel te leg
gen."
^Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll:
Schapenboer noch geiten-
breier ben ik en wind me
derhalve niet op over een
nieuw soort dier dat de we
tenschappers van England
en West Duitsland bijna ge
lijkertijd inelkaar geknut
seld hebben
De mens heeft wel meer dieren geschapen door fokken en
kruisen, zoals bijvoorbeeld de muilezel, maar dat had wel
licht moeder natuur op haar eentje ook wel gekund. Het
dier waar ik het hier over heb is echter een staaltje gene
tisch ingenieurswerk, manipulatie van kersverse embryo's
(nog maar een cel of acht) van een schaap en een geit. Nog
maals ben ik geen schapenboer maar ik ben talenboer en
het gemak waarmee de engelse taal dit nieuwe dier van
doopnaam voorzag wekt mijn naijver. Ze telden in Eng
land gewoon de woorden „sheep" en „goat" bij elkaar op,
deelden dat door twee en hadden het woord: geep. 'Inevi
tably it has been dubbed a geep' stond er laconiek vermeld
in Time van 27-2-'84 waar ik dit allemaal uit overschrijf.
Het kon niet anders of deze kruising van goat en sheep
werd geep gedoopt. Probeer dat nou eens in onze onhandi
ge Bataventaal. Je telt de woorden schaap en geit bij el
kaar op, deelt de uitkomst door twee en wat kijg je? Juist
ja: scheit of gaap. Onbruikbaar. 'Mammie, wat is dat voor
een dier? Dat is een scheit, schat'. Kom nou, dat gaat toch
niet; evenmin als „gaap". Walopt daor in jouwe waai, Nol?
O, daddis ne gaop! Waardeloos Ik stel derhalve voor aan
Neerlands toekomstige schaap- en geitenkruisers het re
sultaat maar: schaat te noemen of liever nog geip. Dit
laatste komt mij voor als een geschikte naam voor dit best
wel leuk ogend beest met z'n sik en dikke vacht. Helaas is
de geip net als de muilezel niet in staat zich voort te plan
ten zodat voorlopig onze weiden zien van de dartelende
geipen.
OOIERAMMETJES
Anatomisch een bijkomstigheid
maakt hem tot bok en haar tot geit.
Hun jonkie echter blijft een gokje:
Een bok, een geit of een geitebokje?
Bij runders gaat dat anders toe.
Hij heet daar stier en zij heet koe,
maar d'uit hun bronst geboren diertjes
in geen geval ooit koeiestiertjes.
uit: „Kanarifanten en Olipietjes"
door: John O'Mill
ItllllllIIIllllflllIllllll111111111111IlllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllll
Beste vakantiegangers; De
vakantie zit er weer bijna
op. Ik zelf heb een overwel
digende vakantie beleefd.
Nog nooit van mijn leven
heb ik zo genoten. In vele
verre warme landen ben ik
doorgetrokken, terwijl de
kosten beperkt bleven tot
Met een grote stapel va
kantiefolders heb ik mij -
thuis - op een normale goed
zittende stoel genesteld, bij-
mij in de tuin onder een gro
te kastanjeboom. Met mijn
pijp in de mond, en een
glaasje vocht trok ik blad
zijde voor bladzijde door
verre landen. Ik heb hele
maal geen last gehad van
lange file's en druktes van
jewelste. De dagen vlogen
voorbij, en wat ik wou heb
ben stond bij me. Ik hoefde
maar weer een bladzijde om
te slaan, en ik stond meteen
in Griekenland, zonder uit
mijn stoel te hoeven klim
men. En dat zo tientallen
folders door. Het staat voor
mij al lang vast, dat als het
weer zo ver is, ik weer nieu
we vakantiefolders zal gaan
aanschaffen. Zo kom je ten
minste nog eens ergens, zon
der uit je goedzittende stoel
te hoeven klimmen, en zon
der in je beurs te tasten. O,
wat een heerlijkheid.
Moergestel,
Noud Pape.
De minima zijn langdurig
werklozen en gescheidenen
als hoofdgroep. Hun schul
den zijn voornamelijk ge
maakt bij de banken in de
glorietijd van de verdien
sten van deze mensen. In het
andere geval zouden de ban
ken hen geen leningen heb
ben verstrekt. Bij het aan
gaan van persoonlijke lenin
gen en/of doorlopend crediet
wordt door de banken een
extra hoge rente in rekening
gebracht om een opvang fej
hebben voor die groepen, die
niet meer aan hun verplich-1
tingen kunnen voldoen. Des-
ondanks proberen de ban- II
ken thans tot lijkenroof over
te gaan, voorwaar een zeer
afkeurenswaardige daad
Verder proberen de banken I
hun verlies te bekorten
kosten van de Nederlandse!
regering door de S.D. te
dwingen tot afkopen over te
gaan ter bescherming van
het inidividu. Nogmaals een
zeer afkeurenswaardige
daad. Mocht de economie!
weer oplopen, en dat zit er
dik in, dan zullen de Neder-1
landers zich de handelwijze)
van de banken herinneren!
hetgeen ten koste zal gaan!
van een verdere ontwikke
ling van de particuliere ban-1
ken. De minima zijn al mini
of meer outlaws en 2e rangs
burgers doordat ze hun]
werk kwijt zijn, hun sociale)
contacten, geen ontspanning
hebben en vaak ook door de
slechte omstandigheden hun 1
vrouw en kinderen kwijt ra-1
ken. Moeten deze mensen I
dan nog verder afglijden toll
clochards zoals in sommige
andere westeuropese lan
den Nederland heeft die
instelling niet en zij komt op
voor het individu, zoals het
individu opkomt voor zijr,
land in tijden van oo;
door als militair zijn land tel
beschermen. Laten alle Ne-1
derlanders, minima of niet J
opkomen voor deze bekla-j
genswaardige groepen en
door een massaal protest I
voorkomen, dat een wets-l
voorstel als bovenomschre-1
ven nooit de eindstreep I
haalt. Wij zijn Nederlanders!
en wij hebben een groot
saamhorigheidsgevoel voot I
onze medeburgers op huma-1
ne en Christelijke gronden.
Breda,
V. v.d. Wijgaart.
'GRAPPENMAKER'? Rea-
gan bewees weer eens zijn!
oorlogszuchtige instelling
Dat deed hij al meer, o.a
met zijn uitspraak over del
mogelijkheid om een be l
perkte kernoorlog in Europa
te houden. Nu een bombar- J
dement op de Sovjet Unie. Je I
zou kunnen zeggen van I
hem: Waar het hart van vol
is, loopt de mond van over.
Bergen op Zoom,
J.C. v.d. Ketterij.
beta
rente vast
af-
rentepercentages
lings
gedurende
sluit-
-U
wijze
provi-
met gemeente
zonder gemeente
sie in
garantie
garantie
opgave
werke
opgave
werke
bank
lijk
bank
lijk
Annuïteiten
hypotheken
A.B.N.
M/A
1 jr.
1,5
7,8
8,25
8,0
8,47
M/A
3 jr.
1,5
8,5
9,02
8,7
9,24
M/A
5 jr.
1,5
8,9
9,46
9,1
9,6#
Plushypotheek
M/A
7 jr.
1.5
9,1
9,68
9,3
9,90
Amro bank
M/A
var.
1,5
7,7
8,15
7,9
8,36
M/A
2 jr.
1,5
8,4
8,91
8,6
9,13
M/A
5 jr.
1,5
8,9
9,46
9,1
9,6#
Centrale
Volksbank
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8,9
9,39
Direktbank/
M/A
1 jr.
1,5
7,9
8,46
8.1
8,68
NCB bank
M/A
3 jr.
1,5
8,3
8,90
8,5
9,12
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,34
8,9
9,66
Grenswissel-
M/A
1 jr.
1
8,2
8,63
8,2
8,63
kantoren/CDK
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8,7
9,18
HJ/A
1 jr.
1
8,4
8,69
8,4
8,69
HJ/A
5 jr.
1
8,9
9,22
8,9
9,22
Hypotheekf.
M/A
5 jr
1,25
8,9
9,52
8,9
9,52
Noord-B.
M/A
10 jr.
1,5
9,2
9,85
9,2
9,85
9,96
gemeenten
M/A
15 jr.
1,25
9,3
9,96
9,3
M/A
renterust
1,5
8,9
9,55
8,9
9,55
Van
M/V
var.
1,5
7,6
8,21
7,9
8,44
7,79
Lanschot/
M/V
var.
1,5
7,6
8,21
7,3
Woonfonds
M/V
1 jr.
1,5
7,9
8,54
7,7
8,22
Holland*
M/V
2 jr.
1,5
8,4
9,09
8,6
9,22
opstart
M/V
5 jr.
1,5
8,9
9,65
9,1
VI
comfort
M/V
max. 10 ji
1,5
8,5
9,21
8,7
9,33
NMB
M/A
1 jr.
1,5
7,7
8,15
7,9
8,36
M/A
3 jr.
1,5
8,5
9,02
8,7
9,24
M/A
5 jr.
1,5
8,9
9,46
9,1
9,68
Postg./RPS
M/A
2 jr.
1
8,2
8,63
8,4
6,85
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8,9
9,39
RABO (adv.)
M/A
var.
1,25
8,2
8,66
8,4
8,88
9,21
M/A
3 jr.
1,25
8,5
8,99
8,7
M/A
5 jr.
1,25
8,7
9,21
8,9
9,43
M/A
stabiel
1,25
9,05
9,59
9,25
9,81
HJ/A
var.
1,25
8,4
8,72
863
8,93
9,25
HJ/A
3 jr.
1,25
8,7
9,04
8,9
HJ/A
5 jr.
1,25
8,9
9,25
9,1
9,46
HJ/A
stabiel
1,25
9,25
9,68
9,45
9,83
RABO (hypo)
M/A
3 jr.
1,5
8,5
9,02
8,7
^924
M/A
5 jr.
1,5
8,7
9,24
8,9
9,46
HJ/A
3 jr.
1,5
8,7
9,06
8,9
9,28
HJ/A
5 jr.
1,5
8,9
9,28
9,1
9,49
Verenigde
M/A
jr.
1
7,9
8,31
8,1
8,52
spaarbank
M/A
3 jr.
1
8,4
8,85
8,6
9,07
M/A
5 jr.
1
8,7
9,18
8,9
9,39
Westl. Utr. st.
M/V
2 jr.
1,5
8,5
9,21
8,7
9,43
standaard
M/V
5/10 jr.
1,5
9,0
9,76
9,2
9,98
10,21
standaard
M/V
11/15 jr.
1,5
9,2
9,98
9,4
no-risk
M/V
5 jr.
1,5
op
aanvr.
op
aaiw-
Interim
M/V
1 jr.
1,5
7,8
8,43
7,8
8,43
2e kw. '84 budg
M/V
var.
1,5
8,7
9,43
8,7
9,43
leven-
hypotheken
Centr. Beheer
M/A
5/10/15jr
-
8,5
8,84
8,5
8,84
Levensverz.
KW/A
5/10 jr.
8,6
8,88
aangesl.bij NVL
M/A
5/10 jr.
8,5
8,84
8,5
8,84
Van Lanschot/ met gemeentegarantie Woonfonds Holland
Woonfonds Holland zonder gemeentegarantie Van Lanschot
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
De nog prille rust op het hypotheekrentefront heeft zich kunnen
handhaven; de kansen op een algehele renteverlaging zijn niet
toegenomen.
Copyright „Vereniging Eigen Huis
Van onze redactie binne
AMSTERDAM - Het huwelijk als re
dwijnen, maar directe afschaffing is
nische operatie, dat beter kan wordt
ving'. Daarmee begonnen in 1990 zou
in het jaar 2050 geheel niet meer voorl
De Rotterdamse juristen Henc var
raar staatsrecht), Desiree Verlegh en
dente) schrijven dit in het juris tenblai
Het laten afsterven van het wetteli
het drietal op het eerste gezicht een
wetje zou vermoedelijk niet meer hoe
voorbeeld: met ingang van 1 januari
welijken meer worden voltrokken ov<
ATV
Van onze redactie binn
Eerder was het overleg stukgelc
de vormgeving van de arbeidsdt
zeggenschap over de werktijden.
Het principe-akkoord houdt Voor
in dat de werktijdverkorting
zal worden gerealiseerd in de
vorm van 26 vrije daghelften.
De bedrijfsleiding mag acht
van deze daghelften vaststel
len. De resterende vrije dag-
helften zullen worden vastge
steld nadat de ondernemings-
raad daarmee heeft inge
stemd.
Er zal een zogenaamd indi
catief jaarplan worden ge
maakt voor alle werknemers.
Het definitieve dienstrooster
zal uiterlijk een maand van
tevoren worden' vastgesteld.
regelir
van de
Als
mers
ting n
zenlij 1
van d<
of ze
hebbe
ten ui
tot de
ze aan
Van onze
redactie binnenland
DEN HAAG - De negen
tig asiels van de Dieren
bescherming zitten mo
menteel vol met katten.
Een woordvoerster van
de Asielraad spreekt zelfs
van een paniekerige si
tuatie. Financieel vormen
de katten een grote belas
ting voor de asiels.
Als oorzaak noemt de
Dierenbescherming niet
alleen de gebruikelijke
vakantiepiek, maar ook
de tendens dat jonge kat
ten minder worden geste
riliseerd of gecastreerd
dan voorheen.
Phi
van
met h
had 1
willen
ring
hoofde
breng
A.
dustri
Philip
heeft
De ze
beidst
goed i
dernei
invloe
Hij
bonde
onder
aanda
arbeic
ook a
koopk
op de
die
maak
DE kruidenier om de hoek en tienduizel
denstanders, boeren en tuinders makerf
nog steeds meer dan modale werkwekeij
len als Jan Modaal maar bij een aantal t_
champagnekurken in de directie-kamerd
geslankte" multinationals, die profiteren!
nomische klimaat. Philips verwacht dit F
omzet te halen van 50 miljard en een na
jard. Ook AKZO, Unilever, DSM en Hoo^
de lift; Shell staat aan de top met een
nng van 3 miljard in een half jaar tijd.
De bedrijven, die in 1984 goud omra|
ken voornamelijk voor de export. De
neert nog als gevolg van teruggelopen I
Als het echter goed blijft gaan met de i
dernemingen, die op het binnenlandsel
de wind in de zeilen krijgen. Voorwaardl
dit najaar niet uit de hand lopen. Want a
de prijzen) in 1985 te fors zouden stijgq
landse concurrentiepositie en valt de
misch herstel in Nederland in gang heeft
Met de winstcijfers van een aantal gl
zal het de vakbeweging niet gemakkelijl
beheersing gericht beleid te blijven steer
dat de hogere winsten slechts zeer terj
Plaatsen worden omgezet. Daar zijn
naar die verliezen op den duur bij ee
ruim 800.000 man aan overtuigingskrd
overheid er rekening mee houden dat d
Parlement om mee te blijven werken ai
a,s gevolg van het economisch herstel 1
nenhof wil men met verkiezingen in aanl
wat kiezersvriendelijke gebaren mal|
schijnt het kabinet de boot te willen afhc,
overheidsfinanciën blijkt minder vlot te
oornen.
Misschien kan de druk op de lonen 1
'n bedrijven, waar winst wordt gemaa]
oonsverhogmg maar een aandeel in dq
"n9 heeft het voordeel dat de werknen
"et wel en wee van hun bedrijf betrokkel
zo n systeem is echter wel, dat er tussë
"Jksoortig werk verrichten een inkomel
staan, die ook weer spanningen zal opr^
oe werkloosheid vraagt eveneens om a
aanpak, zowel om tegemoet te komen l
bedrijfsleven aan een grotere flexibilitl
werklozen met een lage opleiding toch f
°P een baan.
"oHd het arbeidsvoorwaardenbeleid)
'Jksbegroting wachten de overheid erf
ult H'0ven moeilijke, ingrijpende beslisa
11 de samenleving om de teugels van I
h®tren' wordt steeds groter. Als daaraaf
et economisch herstel in gevaar. Kort
9eslagen weg is echter alleen mogel
e werkgevers- en werknemersorganif
I nm toekomst weten te ontvouwen, dl
Jj1 v°' te houden. Nu hebben te velen I
i knn herstel voornamelijk gefinancie
I U0P van hun verkregen rechten en ven