De superwinsten zijn er, maar waar blijven de banen Dierenbescherming zet vraagtekens bij wettelijke plannen Juristen: Beweging mogelijk in standpunt Belgie over Kruisraketten Bij komendi GROTE CONCERNS AL ANDERHALF JAAR UIT ECONOMISCH DAL DIERENBESCHERMING: EIGEN ONTWERP-WET Hypotheekrente per 14 aug. 1984 DE STEM COMM Geen uitverkoop zaterdag 18 augustus 1984 ACHTERGROND zaterdag 18 augustus Oh jawel Proefballon Vraag Maar toch Rechten Wild Raad e treeft PAPIER1 VOOR UW PEN Op reis geweest Lijkenroof Grap EINDHOVEN - Vakbonden in principe overeenstemmin I invoering van arbeidsduurve nuari 1985. Asiels vol met katten T5 Door John van Oppen AMSTERDAM - De grote concerns in ons land beleven gouden tijden. Al anderhalf jaar boeken ze klinkende resultaten en de cijfers over het twee de kwartaal van dit jaar geven in werkgevers-kringen opnieuw aanlei ding tot jubelstemming. Uit die jong ste kwartaalcijfers blijkt immers dat de winsten alsmaar toenemen, sedert 'het economisch dal' in het najaar van 1982 verlaten werd. Van harte gefeliciteerd met het rendements herstel, heren ondernemers, zouden horden landgenoten kunnen zeggen. Maar de werk loosheid staat nog altijd op 800.000. Kunt u ons vertellen wanneer het economisch herstel van uw bedrijven doordrupt tot de gemeen schap? Winst zou toch leiden tot werk, was het niet? Goed, er was geduld nodig, want winst moest éérst omgezet worden in inves teringen en pas daarna - op langere termijn dus - zou dat leiden tot meer banen. Maar wat bedoelt u nou precies met die 'langere termijn'? Moet de goegemeente wachten tot Sint Juttemis voordat de econo mische opleving ook in haar portemonnee voelbaar wordt? Of zijn we beduveld, en klopt het verhaal over die langzame omzet ting van winst in werk niet? „Oh jawel", zegt de woordvoerder van de grootste werkgevers-vereniging in ons land, het VNO. „Die economische theorie klopt wel degelijk. Alleen bent u nog iéts te ongedul dig." „Kijk," betoogt de VNO-man, „de werk loosheid mag dan wel zo goed als stabiel zijn gebleven, de üitstoot van banen is in ieder geval tot staan gebracht. Vlak vóór het ren dementsherstel gingen in Nederland nog 100.000 bestaande banen per jaar verloren, als gevolg van de zwakke positie van het be drijfsleven. Aan die afbrokkeling van de werkgelegenheid is nu een einde gekomen. Er vindt nu geen uitstoot van banen meer plaats en dat bewijst dat het rendementsherstel vruchten begint af te werpen." Dat is een schrale troost voor de mensen zonder werk. De VNO-man: „Het is een hoopgevend be gin van het economisch herstel." Maar is er met die superwinsten en mét de inlevering van de prijscompensatie geen potje te maken waaruit arbeidstijdverkor ting gefinancierd kan worden, zodat óók de mensen die nu buitenspel staan, weer uit zicht op werk krijgen? De VNO-man: „De jongste kwartaalcijfers zullen zeker een punt van bespreking vor men tijdens de formulering van ons arbeids voorwaardenbeleid voor het jaar 1985. Maar hóe onze opstelling zal zijn tijdens de komen de CAO-onderhandelingen in het najaar, daarover zijn we binnen het VNO nog niet uitgepraat. Ik kan op dit moment dus niet méér over de kwestie zeggen dan ik nu al ge daan heb." Dan leggen we dezelfde vraag voor aan de FNV, de grootste vakcentrale in ons land. „Zeker,", zegt de FNV-woordvoerster. „Herverdeling van arbeid is nu betaalbaar. En we zullen de werkgevers daar ook aan houden. Want kijk, in 1982 werden we het er in de Stichting van de Arbeid over eens dat zowel rendementsherstel als arbeidstijdver korting nodig waren om onze economie weer gezond te krijgen. Welnu, het rendements herstel is er. Nu dus de tweede poot van de afspraak nog." Toch hebben woordvoerders van de op één na grootste werkgeversclub in ons land, het NCW, al laten weten dat ze niets meer voelen voor arbeidstijdverkorting. Het zou onover komelijke organisatorische problemen ople veren. De FNV-woordvoerdster: „De overschake ling van een zesdaagse naar een vijfdaagse werkweek is ook gelukt. Waarom zou het nu dan opeens onmogelijk zijn om korter te gaan werken? Een creatieve ondernemer moet or ganisatorische problemen kunnen oplossen. In het ene bedrijf kan korter werken per dag of per week, in het andere bedrijf kunnen ex tra vakantiedagen uitkomst bieden." Het NCW zegt ook dat arbeidstijdverkor ting onze concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland kan verzwakken. De FNV-woordvoerdster: „Ook dat ver haal rammelt aan alle kanten. Want stel je eens voor dat de doorbraak naar arbeidstijd verkorting wordt afgewezen, dan zullen dit najaar in de CAO-onderhandelingen onher roepelijk spijkerharde looneisen gesteld wor den. de Dienstenbond FNV en de Industrie bond FNV hebben dat al met zoveel woorden laten weten. Door looneisen komt de concur rentiepositie éérder onder druk te staan dan door invoering van een 36-urige werkweek. Dat risico moeten de werkgevers goed onder ogen houden." Een spannende, hete CAO-herfst dus? De FNV-woordvoerster: „Jawel, zeker na de proefballonnetjes van het NCW. Het is nu of nooit met de herverdeling van werk. Zelfs minister De Koning - toch geen werkgevers- onvriendelijke minister - zegt dat het geld er nu is. Ook hij vindt dat het bedrijfsleven nu in staat is tot arbeidstijdverkorting. De CAO-onderhandelingen zijn ook belangrijk omdat er een enorm conflict tussen kabinet en ambtenaren kan ontstaan, als in het be drijfsleven een afwijkend arbeidsvoorwaar denbeleid gevoerd gaat worden. Minister Rietkerk wil immers dat ambtenaren en trendvolgers wél overgaan tot inlevering van een deel van hun betaalde arbeid, om werk lozen aan de slag te helpen. Het zou toch al te zot zijn, als het bedrijfsleven daar niet toe bereid is? Vergeet niet dat de concerns de su perwinsten konden boeken door duizenden mensen de laan uit te sturen. Ze hebben op die manier kosten afgewenteld op de ge meenschap. Nu het weer beter gaat, mag het bedrijfsleven zich niet onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor het leger werklo zen dat het zelf geschapen heeft." BRUSSEL - De te plaat sen 48 Kruisraketten op Belgisch grondgebied hebben tot dusver de Belgische politiek aan zienlijk minder beroerd dan de Nederlandse. Voor een groot gedeelte is dat het gevolg van een wet van 11 april 1962, die bepaalt dat NAVO-troepen „het na tionaal grondgebied mogen doortrekken of er gestatio neerd zijn binnen de grenzen en onder de voorwaarden voor elk geval vastgesteld in met de betrokken regeringen te sluiten uitvoeringsakkoor den." Volgens de regering-Mar- tens is het dubbelbesluit, dat op 12 december 1979 door de NAVO-landen werd geno men, een dergelijk akkoord en behoudt zij het recht voor om te beslissen of de Kruis raketten al dan niet geplaatst worden. Tijdens het parlementair debat op 8 november 1983 heeft de oppositie daar geen speld tussen weten te krij gen; de meerderheid van christen-democraten en libe ralen, waarop de regering- Martens steunt, stelde zich toen volledig achter het rege ringsstandpunt, dat stoelde op die wet van 11 april 1962. De regering kondigde wel aan de situatie per halfjaar te zullen evalueren, maar door het weglopen van de Russen van de onderhande lingstafel in Genève stevent die evaluatie regelrecht af op plaatsing. Tenminste, als de Nederlandse regering ook plaatst, want er wordt vanuit Brussel wel degelijk gelet op de Kruisraket-ontwikkelin gen in ons land. Het uitgangspunt van de Belgische regering wordt nu voor een groot gedeelte be streden door het hoogste ad viescollege van het konink rijk, de Raad van State. Dat adviesorgaan stelt zich op het standpunt dat het parlement zich voor plaatsing moet uit spreken. Het college wijst op het debat, voorafgaande aan de wet van 1 april 1962, waarin het toenmalige socia listische Kamerlid Rolin een amendement indiende in ver.band met het aanleggen van lanceerbases en plaat sing van kernraketten. Rolin trok het amende ment in na de verzekering van de zijde van de minister van Buitenlandse Zaken, Henry Spaak, en de fractie leider van de christen-demo craten, Van Hemelrijkck, dat, wanneer plaatsing over wogen zou worden, het par lement van tevoren geraad pleegd zou worden. De Raad van State zegt dan ook dat de wet van 11 april 1962 „beper kend moet worden uitge legd." Volgens de Raad is het „wehselijk dat de wetgever, terwille van de rechtszeker heid, bepalingen aanneemt om de moeilijkheid die ten aanzien van de strekking van de wet gerezen is, op beslis sende wijze op te lossen." De vraag is nu in hoeverre de Belgische regering het ad vies van het hoge college naast zich neer wenst te leg gen. De behoefte om het de bat van 8 november 1983 nog eens dunnetjes over te doen zal niet echt groot zijn. De so cialistische oppositie, ge steund door de Volksunie, zal de kans op een nieuw debat aan de hand van het advies, niet willen laten lopen. Op steun van de liberalen hoeft zij daar bij voorbaat niet op te rekenen. De weegschaal functie is dus ook in België weggelegd voor de christen democraten. Indien de partij van Wilfried Martens de wet van 11 april 1962 ook wil her- bezien, dan is de kans niet gering dat ook in België de aarzeling om tot plaatsing over te gaan groter wordt. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spmveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, j 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ron Jz rpl otjpc' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - De wetge ving in Nederland op het terrein van dierenbe scherming is zo'n hon derd jaar oud. De opvat tingen zijn sinds het op stellen van die wet dras tisch veranderd. In de loop van de jaren is de wet aangevuld met o.a. het kistkalverenbesluit en het honden- en kattenbesluit, maar die aanvullingen kun nen nooit verder gaan dan de basiswet. Voorzichtige voldoening is te beluisteren in kringen van dierenbeschermers, omdat het kabinet het besluit heeft genomen in één nieuwe wet 'de gezondheid en het welzijn van het dier' integraal te re gelen. Het kabinet zegt daarbij uit te gaan van het 'welzijn van het dier omwille van het dier zelf' - en ook dat klinkt de dierenbescherming als muziek in de oren. Al menigmaal heeft de die renbescherming aan de bel getrokken om nauw betrok ken te worden bij de voorbe reiding van de wetgeving, maar dat sorteerde weinig effect. Wél heeft men uit uit latingen van met name staatssecretaris Ploeg begre pen, dat een aantal wensen die hoog op het lijstje van de dierenbeschermers staan, niet zal worden gehonoreerd. Secretaris M. van Zuuren van de vereniging, en tevens voorzitter van de werkgroep wetgeving van de dierenbe scherming: „Op verschillen de punten, vrezen wij, gaat de nieuwe wet tekortschie ten. Daarom hopen we tijdig in staat te zijn te voorkomen dat er fouten worden ge maakt." Een van de belangrijkste tekortkomingen is, dat de overheid er niets voor voelt het individuele dier uitdruk kelijk 'rechten' toe te kennen. Van Zuuren: „Als dat wel zou gebeuren zouden groepen als de dierenbescherming zich kunnen opwerpen als vertegenwoordigers van het belaagde dier. Bijvoorbeeld van hanen die worden ge bruikt om elkaar te bevech ten. Dat gebeurt ook met kin deren. Die kunnen zelf niet voor de rechter komen, maar anderen kunnen zich namens hen sterk maken." Het toekennen van die 'rechten' zou, volgens de die renbescherming, veel meer mogelijkheden geven om De bepalingen om dierenmishandeling strafbaar te stellen worden in de nieuwe wet scherper en effectiever. - foto-s anp DEN HAAG - De Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren komt met een alternatief 'wetsontwerp', waarin alles zal worden opgenomen dat met de gezondheid en het welzijn van het dier te maken heeft. Ve vereniging is niet te vreden met de inhoud van het wetsontwerp dat het kabinet deze week heeft aangenomen. De dierenbescherming is op zich verheugd over het feit dat de verouderde en verbrokkelde wetgeving nu binnen af zienbare tijd zal worden vervangen. Maar anderzijds heb ben de dierenbeschermers, met name uit uitlatingen van staatssecretaris Ploeg van Landbouw, de indruk dat een aantal belangrijke zaken er onvoldoende in zal worden ge regeld. Tegen de tijd dat het kabinet het zijn wetsontwerp komt, zal de dierenbescherming het eigen ontwerp voorleggen aan de Kamer, zodat men kan kiezen. mishandeling en misbruik van dieren in toom te hou den. Een ander punt is dat in de nieuwe wettelijke regeling de bescherming zich zal beper ken tot de dieren die niet in het wild leven. Van Zuuren: „Dat lijkt ons een vrij willekeurig onder scheid. Bovendien zijn er al lerlei tussenvormen. Een dier dat gisteren nog 'wild' was kan vandaag als huisdier worden gehouden. Als we nou toch de zaken wettelijk op een rijtje zetten, dan is het dwaas om het dan niet met een volledig te doen." De dierenbescherming zou voorts graag zien dat er een Raad voor Dierenwelzijn tot stand kwam, maar de staats secretaris heeft laten weten daar weinig voor te voelen. De dierenbeschermers hebben wel waardering voor een enkele zaken die volgens het kabinet in de nieuwe wet zullen worden opgenomen. Dat geldt met name voor het aanscherpen en effectiever maken van de bestaande be palingen die dierenmishan deling strafbaar stellen. Het kabinet heeft verder aangekondigd dat er in de nieuwe wet bepalingen zul len komen inzake de huisves ting van dieren, over het ver kopen en verhuren van die ren en over verboden om be paalde lichamelijke ingrepen op dieren te verrichten. Andere zaken die in de wet zullen worden geregeld zijn de methoden van het doden van dieren, verbod op het houden van bepaalde dieren en regels met betrekking tot het fokken van dieren. In de wet zullen ook regels komen voor het gebruik van dieren bij wedstrijden en in circus sen. Ook voor asiels en die- renpensions zullen regels worden opgenomen. Van Zuuren: „Dat klinkt ons allemaal prima in de oren. Het zou echter jammer zijn als de zaken nu niet in een keer echt goed geregeld worden. Vandaar onze po ging om, voor de politie de zaak rond heeft, een comple ter ontwerp op tafel te leg gen." ^Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll: Schapenboer noch geiten- breier ben ik en wind me derhalve niet op over een nieuw soort dier dat de we tenschappers van England en West Duitsland bijna ge lijkertijd inelkaar geknut seld hebben De mens heeft wel meer dieren geschapen door fokken en kruisen, zoals bijvoorbeeld de muilezel, maar dat had wel licht moeder natuur op haar eentje ook wel gekund. Het dier waar ik het hier over heb is echter een staaltje gene tisch ingenieurswerk, manipulatie van kersverse embryo's (nog maar een cel of acht) van een schaap en een geit. Nog maals ben ik geen schapenboer maar ik ben talenboer en het gemak waarmee de engelse taal dit nieuwe dier van doopnaam voorzag wekt mijn naijver. Ze telden in Eng land gewoon de woorden „sheep" en „goat" bij elkaar op, deelden dat door twee en hadden het woord: geep. 'Inevi tably it has been dubbed a geep' stond er laconiek vermeld in Time van 27-2-'84 waar ik dit allemaal uit overschrijf. Het kon niet anders of deze kruising van goat en sheep werd geep gedoopt. Probeer dat nou eens in onze onhandi ge Bataventaal. Je telt de woorden schaap en geit bij el kaar op, deelt de uitkomst door twee en wat kijg je? Juist ja: scheit of gaap. Onbruikbaar. 'Mammie, wat is dat voor een dier? Dat is een scheit, schat'. Kom nou, dat gaat toch niet; evenmin als „gaap". Walopt daor in jouwe waai, Nol? O, daddis ne gaop! Waardeloos Ik stel derhalve voor aan Neerlands toekomstige schaap- en geitenkruisers het re sultaat maar: schaat te noemen of liever nog geip. Dit laatste komt mij voor als een geschikte naam voor dit best wel leuk ogend beest met z'n sik en dikke vacht. Helaas is de geip net als de muilezel niet in staat zich voort te plan ten zodat voorlopig onze weiden zien van de dartelende geipen. OOIERAMMETJES Anatomisch een bijkomstigheid maakt hem tot bok en haar tot geit. Hun jonkie echter blijft een gokje: Een bok, een geit of een geitebokje? Bij runders gaat dat anders toe. Hij heet daar stier en zij heet koe, maar d'uit hun bronst geboren diertjes in geen geval ooit koeiestiertjes. uit: „Kanarifanten en Olipietjes" door: John O'Mill ItllllllIIIllllflllIllllll111111111111IlllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllll Beste vakantiegangers; De vakantie zit er weer bijna op. Ik zelf heb een overwel digende vakantie beleefd. Nog nooit van mijn leven heb ik zo genoten. In vele verre warme landen ben ik doorgetrokken, terwijl de kosten beperkt bleven tot Met een grote stapel va kantiefolders heb ik mij - thuis - op een normale goed zittende stoel genesteld, bij- mij in de tuin onder een gro te kastanjeboom. Met mijn pijp in de mond, en een glaasje vocht trok ik blad zijde voor bladzijde door verre landen. Ik heb hele maal geen last gehad van lange file's en druktes van jewelste. De dagen vlogen voorbij, en wat ik wou heb ben stond bij me. Ik hoefde maar weer een bladzijde om te slaan, en ik stond meteen in Griekenland, zonder uit mijn stoel te hoeven klim men. En dat zo tientallen folders door. Het staat voor mij al lang vast, dat als het weer zo ver is, ik weer nieu we vakantiefolders zal gaan aanschaffen. Zo kom je ten minste nog eens ergens, zon der uit je goedzittende stoel te hoeven klimmen, en zon der in je beurs te tasten. O, wat een heerlijkheid. Moergestel, Noud Pape. De minima zijn langdurig werklozen en gescheidenen als hoofdgroep. Hun schul den zijn voornamelijk ge maakt bij de banken in de glorietijd van de verdien sten van deze mensen. In het andere geval zouden de ban ken hen geen leningen heb ben verstrekt. Bij het aan gaan van persoonlijke lenin gen en/of doorlopend crediet wordt door de banken een extra hoge rente in rekening gebracht om een opvang fej hebben voor die groepen, die niet meer aan hun verplich-1 tingen kunnen voldoen. Des- ondanks proberen de ban- II ken thans tot lijkenroof over te gaan, voorwaar een zeer afkeurenswaardige daad Verder proberen de banken I hun verlies te bekorten kosten van de Nederlandse! regering door de S.D. te dwingen tot afkopen over te gaan ter bescherming van het inidividu. Nogmaals een zeer afkeurenswaardige daad. Mocht de economie! weer oplopen, en dat zit er dik in, dan zullen de Neder-1 landers zich de handelwijze) van de banken herinneren! hetgeen ten koste zal gaan! van een verdere ontwikke ling van de particuliere ban-1 ken. De minima zijn al mini of meer outlaws en 2e rangs burgers doordat ze hun] werk kwijt zijn, hun sociale) contacten, geen ontspanning hebben en vaak ook door de slechte omstandigheden hun 1 vrouw en kinderen kwijt ra-1 ken. Moeten deze mensen I dan nog verder afglijden toll clochards zoals in sommige andere westeuropese lan den Nederland heeft die instelling niet en zij komt op voor het individu, zoals het individu opkomt voor zijr, land in tijden van oo; door als militair zijn land tel beschermen. Laten alle Ne-1 derlanders, minima of niet J opkomen voor deze bekla-j genswaardige groepen en door een massaal protest I voorkomen, dat een wets-l voorstel als bovenomschre-1 ven nooit de eindstreep I haalt. Wij zijn Nederlanders! en wij hebben een groot saamhorigheidsgevoel voot I onze medeburgers op huma-1 ne en Christelijke gronden. Breda, V. v.d. Wijgaart. 'GRAPPENMAKER'? Rea- gan bewees weer eens zijn! oorlogszuchtige instelling Dat deed hij al meer, o.a met zijn uitspraak over del mogelijkheid om een be l perkte kernoorlog in Europa te houden. Nu een bombar- J dement op de Sovjet Unie. Je I zou kunnen zeggen van I hem: Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Bergen op Zoom, J.C. v.d. Ketterij. beta rente vast af- rentepercentages lings gedurende sluit- -U wijze provi- met gemeente zonder gemeente sie in garantie garantie opgave werke opgave werke bank lijk bank lijk Annuïteiten hypotheken A.B.N. M/A 1 jr. 1,5 7,8 8,25 8,0 8,47 M/A 3 jr. 1,5 8,5 9,02 8,7 9,24 M/A 5 jr. 1,5 8,9 9,46 9,1 9,6# Plushypotheek M/A 7 jr. 1.5 9,1 9,68 9,3 9,90 Amro bank M/A var. 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 M/A 2 jr. 1,5 8,4 8,91 8,6 9,13 M/A 5 jr. 1,5 8,9 9,46 9,1 9,6# Centrale Volksbank M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8,9 9,39 Direktbank/ M/A 1 jr. 1,5 7,9 8,46 8.1 8,68 NCB bank M/A 3 jr. 1,5 8,3 8,90 8,5 9,12 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,34 8,9 9,66 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 8,2 8,63 8,2 8,63 kantoren/CDK M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8,7 9,18 HJ/A 1 jr. 1 8,4 8,69 8,4 8,69 HJ/A 5 jr. 1 8,9 9,22 8,9 9,22 Hypotheekf. M/A 5 jr 1,25 8,9 9,52 8,9 9,52 Noord-B. M/A 10 jr. 1,5 9,2 9,85 9,2 9,85 9,96 gemeenten M/A 15 jr. 1,25 9,3 9,96 9,3 M/A renterust 1,5 8,9 9,55 8,9 9,55 Van M/V var. 1,5 7,6 8,21 7,9 8,44 7,79 Lanschot/ M/V var. 1,5 7,6 8,21 7,3 Woonfonds M/V 1 jr. 1,5 7,9 8,54 7,7 8,22 Holland* M/V 2 jr. 1,5 8,4 9,09 8,6 9,22 opstart M/V 5 jr. 1,5 8,9 9,65 9,1 VI comfort M/V max. 10 ji 1,5 8,5 9,21 8,7 9,33 NMB M/A 1 jr. 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 M/A 3 jr. 1,5 8,5 9,02 8,7 9,24 M/A 5 jr. 1,5 8,9 9,46 9,1 9,68 Postg./RPS M/A 2 jr. 1 8,2 8,63 8,4 6,85 M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8,9 9,39 RABO (adv.) M/A var. 1,25 8,2 8,66 8,4 8,88 9,21 M/A 3 jr. 1,25 8,5 8,99 8,7 M/A 5 jr. 1,25 8,7 9,21 8,9 9,43 M/A stabiel 1,25 9,05 9,59 9,25 9,81 HJ/A var. 1,25 8,4 8,72 863 8,93 9,25 HJ/A 3 jr. 1,25 8,7 9,04 8,9 HJ/A 5 jr. 1,25 8,9 9,25 9,1 9,46 HJ/A stabiel 1,25 9,25 9,68 9,45 9,83 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 8,5 9,02 8,7 ^924 M/A 5 jr. 1,5 8,7 9,24 8,9 9,46 HJ/A 3 jr. 1,5 8,7 9,06 8,9 9,28 HJ/A 5 jr. 1,5 8,9 9,28 9,1 9,49 Verenigde M/A jr. 1 7,9 8,31 8,1 8,52 spaarbank M/A 3 jr. 1 8,4 8,85 8,6 9,07 M/A 5 jr. 1 8,7 9,18 8,9 9,39 Westl. Utr. st. M/V 2 jr. 1,5 8,5 9,21 8,7 9,43 standaard M/V 5/10 jr. 1,5 9,0 9,76 9,2 9,98 10,21 standaard M/V 11/15 jr. 1,5 9,2 9,98 9,4 no-risk M/V 5 jr. 1,5 op aanvr. op aaiw- Interim M/V 1 jr. 1,5 7,8 8,43 7,8 8,43 2e kw. '84 budg M/V var. 1,5 8,7 9,43 8,7 9,43 leven- hypotheken Centr. Beheer M/A 5/10/15jr - 8,5 8,84 8,5 8,84 Levensverz. KW/A 5/10 jr. 8,6 8,88 aangesl.bij NVL M/A 5/10 jr. 8,5 8,84 8,5 8,84 Van Lanschot/ met gemeentegarantie Woonfonds Holland Woonfonds Holland zonder gemeentegarantie Van Lanschot M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf De nog prille rust op het hypotheekrentefront heeft zich kunnen handhaven; de kansen op een algehele renteverlaging zijn niet toegenomen. Copyright „Vereniging Eigen Huis Van onze redactie binne AMSTERDAM - Het huwelijk als re dwijnen, maar directe afschaffing is nische operatie, dat beter kan wordt ving'. Daarmee begonnen in 1990 zou in het jaar 2050 geheel niet meer voorl De Rotterdamse juristen Henc var raar staatsrecht), Desiree Verlegh en dente) schrijven dit in het juris tenblai Het laten afsterven van het wetteli het drietal op het eerste gezicht een wetje zou vermoedelijk niet meer hoe voorbeeld: met ingang van 1 januari welijken meer worden voltrokken ov< ATV Van onze redactie binn Eerder was het overleg stukgelc de vormgeving van de arbeidsdt zeggenschap over de werktijden. Het principe-akkoord houdt Voor in dat de werktijdverkorting zal worden gerealiseerd in de vorm van 26 vrije daghelften. De bedrijfsleiding mag acht van deze daghelften vaststel len. De resterende vrije dag- helften zullen worden vastge steld nadat de ondernemings- raad daarmee heeft inge stemd. Er zal een zogenaamd indi catief jaarplan worden ge maakt voor alle werknemers. Het definitieve dienstrooster zal uiterlijk een maand van tevoren worden' vastgesteld. regelir van de Als mers ting n zenlij 1 van d< of ze hebbe ten ui tot de ze aan Van onze redactie binnenland DEN HAAG - De negen tig asiels van de Dieren bescherming zitten mo menteel vol met katten. Een woordvoerster van de Asielraad spreekt zelfs van een paniekerige si tuatie. Financieel vormen de katten een grote belas ting voor de asiels. Als oorzaak noemt de Dierenbescherming niet alleen de gebruikelijke vakantiepiek, maar ook de tendens dat jonge kat ten minder worden geste riliseerd of gecastreerd dan voorheen. Phi van met h had 1 willen ring hoofde breng A. dustri Philip heeft De ze beidst goed i dernei invloe Hij bonde onder aanda arbeic ook a koopk op de die maak DE kruidenier om de hoek en tienduizel denstanders, boeren en tuinders makerf nog steeds meer dan modale werkwekeij len als Jan Modaal maar bij een aantal t_ champagnekurken in de directie-kamerd geslankte" multinationals, die profiteren! nomische klimaat. Philips verwacht dit F omzet te halen van 50 miljard en een na jard. Ook AKZO, Unilever, DSM en Hoo^ de lift; Shell staat aan de top met een nng van 3 miljard in een half jaar tijd. De bedrijven, die in 1984 goud omra| ken voornamelijk voor de export. De neert nog als gevolg van teruggelopen I Als het echter goed blijft gaan met de i dernemingen, die op het binnenlandsel de wind in de zeilen krijgen. Voorwaardl dit najaar niet uit de hand lopen. Want a de prijzen) in 1985 te fors zouden stijgq landse concurrentiepositie en valt de misch herstel in Nederland in gang heeft Met de winstcijfers van een aantal gl zal het de vakbeweging niet gemakkelijl beheersing gericht beleid te blijven steer dat de hogere winsten slechts zeer terj Plaatsen worden omgezet. Daar zijn naar die verliezen op den duur bij ee ruim 800.000 man aan overtuigingskrd overheid er rekening mee houden dat d Parlement om mee te blijven werken ai a,s gevolg van het economisch herstel 1 nenhof wil men met verkiezingen in aanl wat kiezersvriendelijke gebaren mal| schijnt het kabinet de boot te willen afhc, overheidsfinanciën blijkt minder vlot te oornen. Misschien kan de druk op de lonen 1 'n bedrijven, waar winst wordt gemaa] oonsverhogmg maar een aandeel in dq "n9 heeft het voordeel dat de werknen "et wel en wee van hun bedrijf betrokkel zo n systeem is echter wel, dat er tussë "Jksoortig werk verrichten een inkomel staan, die ook weer spanningen zal opr^ oe werkloosheid vraagt eveneens om a aanpak, zowel om tegemoet te komen l bedrijfsleven aan een grotere flexibilitl werklozen met een lage opleiding toch f °P een baan. "oHd het arbeidsvoorwaardenbeleid) 'Jksbegroting wachten de overheid erf ult H'0ven moeilijke, ingrijpende beslisa 11 de samenleving om de teugels van I h®tren' wordt steeds groter. Als daaraaf et economisch herstel in gevaar. Kort 9eslagen weg is echter alleen mogel e werkgevers- en werknemersorganif I nm toekomst weten te ontvouwen, dl Jj1 v°' te houden. Nu hebben te velen I i knn herstel voornamelijk gefinancie I U0P van hun verkregen rechten en ven

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2