Kleinzoon ambassadeur
van tsaar werd
uniek Frans cineast
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
u
Jacques Tati opnieuw in belangstelling
hske en Wiske: De Lieve Lilleham-
Even Piekeren-
typie Happie in Alle Remmen Los Angeles
Boes
J4|
- FOTO'S MEULENHOFF
Er is Benedetti verweten,
dat hij zijn engagement té
weinig filtert voor zijn lite-,
raire werk, maar op dit ogen
blik wil hij alleen maar pro
testeren, aanklagen en getui
gen. Hij wil de onmenselijke
situatie weergeven die in La-
tijns-Amerika heerst. Hij wil
die veranderen, met zijn pen,
die in Latijns-Amerika im
mer een zeer effectief wapen
is geweest: in de gaucho-lite-
ratuur (Argentinië), in de
conversatie-literatuur (Var
gas Llosa, Benedetti) tot de
werkplaatsenliteratuur van
Nicaragua.
Het engagement van Bene
detti hoeft overigens nie
mand af te schrikken. Zijn
boeken en verhalen zijn van
een dusdanige superieurd
klasse dat je ook zijn engage
ment kunt ondergaan als li
teraire schoonheid.
'Het Uitstel' en 'Met en zon
der heimwee'. Auteur: Mario
Benedetti. Uitgave: Meulen-
hoff, Amsterdam. Prijzen
respectievelijk: 29,50 en
27,50.
Illlllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllj
einde brengen. •-
ikers kwamen de superzees-
nen de van sleepboten afge-
ïit bleef in die ontwikkeling
'Sterkste zeeslepers ter we-
n 180 jaar sleepvaart. Het is
fraai geillustreerde opsom-
auteur G.J. de Boer belicht
lalde ontwikkelingen, waar-
ai verzameling pasfoto's van
chepen.
VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1984
T3Z PAGINA GIDS 2
Ja mme vakantie van 'National Lampoon'
Door Marjan Mes
National Lampoon's Animal
jouse' van John Landis sloeg
1978 in als een bom; een stu
ntenklucht met fragmenta
rische grappen, ontleend aan
Kt Amerikaanse koldertijd-
jjrift National Lampoon. De
Jjjuvvste aflevering is daar-
0 ook ontleend. 'National
ympoon's Vacation' ver
been eerst als verhaal in dit
pagazine en werd nu verfilmd
jWr Harold Ramis. Een deels
tardige film voor het gehele
maar watervlugge
gappen hoeft men niet te ver
achten. De vakantie van de
[„uilie Griswold verloopt op
jlm nogal tam, al gebeuren er
nlde dingen.
Telkens als je een goede
maar het heeft ze zo tegenge
zeten, dat de lol er voor de fa
milie inmiddels wel af is. De
reis per stationwagon is het
bindmiddel voor een aaneen
schakeling van malle situaties
en goed aflopende ongevallen.
Onderweg bezoeken zij een
ver familielid met een kroo
strijk, armoedig gezin en dat
llllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
pp
verwacht - en er worden
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
zadelt hen op met een lastige,
oude tante en haar venijnige
hond, die ze in Phoenix moe
ten afzetten. Het mens komt te
overlijden zonder dat ze het
merken. Groot is de afschuw
als ze in de gaten krijgen, dat
ze een paar dagen een lijk
hebben meegevoerd. Niet bij
zonder geslaagd als grap en
voor kinderen zeker niet leuk.
Het bezoek aan de gesjoch
ten familie bezit een aantal
geestige typeringen. De twee
kinderen Griswold raken er in
zekere zin hun onschuld kwijt,
maar er wordt te weinig uit
gewerkt om lachsalvo's te ver
oorzaken. Als het gezin in de
woestijn van Arizona ver
dwaalt, ben je benieuwd hoe
ze zich er uit zullen redden,
maar ook met dit gegeven
wordt weinig verrassends ge
daan. Het lijkt een flauwe pa
rodie op een western. Er zit in
de film ook een kleine persi
flage op 'Psycho'; wanneer de
echtgenoot zijn vrouw in de
douche van een motel besluipt
met een banaan. De eigenaar
van het gefingeerde Walley
World wordt uitgebeeld als
een dubbelganger van Walt
Disney. Er wordt meestal goed
geacteerd, vooral door Beverly
d'Angelo, die werkelijk het
toonbeeld is van een jonge
middle class-moeder.
'National Lampoon's Vaca
tion' van Harold Ramis. Ciné-
sol 1 in Breda.
Het gezin uit 'National
Lampoon's Vacation'. V.l.n.r.
Chevy Chase, Anthony Mi
chael Hall, Dana Barron en
Beverly d'Angelo.
- FOTO WARNER BROS.
Kei wat leuke aanzetten ge-
i - word je min of meer
en anti-climax getrac-
Vader Clark Griswold
[je komiek Chevy Chase)
Keft besloten om met vrouw
(Beverly d'Angelo) en twee
tinderen een vakantietocht
fcars door Amerika naar het
itcreatie-oord Walley World
temaken. Na veel omzwervin-
;cn komen ze daar ook aan,
lllllllllllllllllllllllllllWlllllUlllltllllllllllllllllllllWIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIHH
Door Marjan Mes
Jk wilde dat de mensen beter
in zich heen keken en het ko-
oische van hun omgeving
ouden ontdekken", zei Jac-
jaes Tati in een interview
mar aanleiding van zijn (laat
ste) film 'Playtime'. Als mo
derne opvolger van Keaton en
Chaplin had hij dit simpele
uitgangspunt ook reeds voor
lijn vorige vier grote films ge-
bruikt: 'Jour de fête', 'Les va-
tinces de monsieur Hulot',
)lon Oncle' en 'Traffic'.
In 'Playtime' echter kwam
:t 't meest zuiver tot zijn
lecht, al zullen velen 'Mon-
ieur Hulot' subtieler vinden.
Tati's alter-ego Hulot, de lan-
jt, slungelige en wat wereld-
ireemde Fransman met zijn
toedje, regenjas, pijp, te korte
koek en vreemd loopje, was
inde laatste film sterk naar de
schtergrond gedrongen. De
ilm kent eigenlij k geen perso-
ages meer, maar een aantal
terugkerende figuren onder
ie af en toe Hulot en verder
tientallen inwoners van Pa-
rijs. Ze duiken op en verdwij-
aen weer om op de meest on-
ïrwachte plaatsen terug te
ieren, waarbij de camera al-
lijd in totalen observeert. Je
loet je ogen goed de kost ge-
«n om de vele gelijktijdig
ilaatsvindende gebeurtenis-
lente kunnen waarnemen; het
leest aantrekkelijke van alle
tati-films.
Dat zijn er in twintig jaar
lus slechts vijf geweest. Ze
uitstonden pas na de Tweede
ïereldoorlog, telkens na ja-
mlange voorbereidingen,
licques Tati, die in 1982 over-
led, werd in 1908 in Frankrijk
ïboren uit Russisch-Hol-
bnds-Italiaans-Franse
tuders. Zijn grootvader was
ie Russische ambassadeur in
Parijs van de tsaar, zijn vader
Ktaurateur van oude kunst
Slijstemaker.
Jacques Tati als de onhandige meneer Hulot in zijn twee
de, grote speelfilm, 'Les vacances de monsieur Hulot'.
- FOTO METEOR FILM
Zelf kreeg hij een kunstop
leiding om zijn vader te kun
nen opvolgen. Maar hij was
veel meer geïnteresseerd in
sport en was zelfs korte tijd
een professionele rugbyspeler,
in het team van de Racing
Club. Hij zou die ervaring la
ter, in de jaren dertig, gebrui
ken voor zijn pantomime-acts,
waarmee hij optrad in music-
halls en cabarets. Hij deed on
der meer een pantomime-imi
tatie van de bekende topspor
ters uit die tijd.
In 1932 maakte hij zijn eer
ste korte film, 'Oscar, cham
pion de sport', waarin hij zelf
optrad. In 1947 regisseerde hij
'L'école des facteurs', die zo
veel succes had, dat hij door
zijn producent in de gelegen
heid werd gesteld om 'Jour de
fête' te maken, die in 1949 in
Venetië de prijs voor het beste
scenario ontving. Sindsdien
stond Tati te boek als een van
de grote cineasten. Volmaakt
uniek was hij vanwege het
feit, dat hij geen of amper een
dialoog gebruikte en zijn hu
moristische films dus eigenlijk
'stom' waren, al maakten ze op
een eigenzinnige manier ge
bruik van muziek en geluid.
In 'Jour de fête' is Tati een
onhandige postbesteller, die in
zijn kleine Franse dorpje
geïmponeerd raakt door Ame
rikaanse voorbeelden van
snelheid en efficiency. Hij in
troduceert zichzelf als meneer
Hulot in 'Les vacances de
monsier Hulot'. Hij veroor
zaakt met zijn onhandigheid
opschudding in een pension in
een badplaatsje, waar Franse
en Britse families de dagelijk
se sleur verruild hebben voor
eenzelfde sleur in een andere
omgeving.
De in Tati's ogen verwoes
tende werking van het 'ameri
kanisme' op het Franse leven
keert terug in 'Mon Oncle'.
Daarin gaat een ultra-modern
huis bijna een eigen leven lei
den met al zijn technische
snufjes, waarvan de eigenaars
min of meer het slachtoffer
worden. Het zoontje zoekt zijn
heil bij zijn oom (Tati), die in
alles het tegendeel is van zijn
aan moderniteiten verslaafde
ouders; een onhandige, onbe
dorven man, die zelf in een
rommelig optrekje woont. Ta
ti's geestige kritiek op de 'ze
geningen' van de techniek
hebben inmiddels wel enigs
zins aan actualiteit ingeboet.
Zowel 'Mon Oncle' ('57) als
'Playtime' ('68), die beide de
technologische wereld ridicu
liseren, ontstonden in een tijd,
dat niemand nog benul had
van doemdenken en hoogver-
fijnde electronica. Niettemin
zijn ze humoristisch gebleven
en bewijzen ze de authentici
teit van Tati als verteller van
beeldverhalen.
'Tati-festival' in Cinésol 3 in
Breda, met de films: 'Jour de fête',
Les vacances de monsieur Hulot',
'Mon Oncle' en 'Playtime'.
Alhambra 1 in Vlissingen
prolongeert het Spielberg-
spektakel 'Indiana Jones
and the temple of Doom',
met opnieuw Harrison
Ford als de onoverwinne
lijke strijder. De Koning
van Engeland in Hulst
gaat door met de klucht
'Police Academy'; 'pikante'
chaos op een politieschool,
welke plotseling iedereen
aanneemt, die zin heeft in
een carrière bij de politie.
Rex in Antwerpen biedt
wederom 'Against all odds'
van Taylor Hackford; een
commercieel gemaakt mis
daadverhaal met een rom
melig scenario, waarin
vooral Rachel Ward, Jeff
Bridges en Mexico fraai
uitkomen. Wapper in Ant
werpen gaat verder met de
aardige, romantische ver
filming van een boek van
Singer, 'Yentl'. Gemaakt
door Barbra Streisand, die
ook de titelrol vertolkt.
Luxor in Terneuzen en
De Koning in Hulst hebben
'Silkwood' weer van stal
gehaald. Meryl Streep
speelt hierin een jonge
vrouw die onregelmatig
heden ontdekt in een kern
centrale, maar niet meer
de kans krijgt de pers in te
lichten.
In Terneuzen draait ook
'Krull', een sprookjesachti
ge film vol wapengekletter
van Peter Yates. 'Cannon
Ball 2', de kolderfilm met
Burt Reynolds, Sammy
Davis en Dean Martin (en
heel veel auto's), draait de
ze week in Rubens in Ant
werpen. In de Sinjoor in
Antwerpen is 'Under Fire'
te zien, met Gene Hack-
man en Nick Nolte in ha
chelijke avonturen in El
Salvador.
In Decascoop in Gent
draait 'Footloose' van Her-
bert Ross, met Lori Singer
(uit 'Fame') en Kevin Ba
con. In de kleine, Ameri
kaanse stad Bomont is se
dert vijf jaar een dans ver
bod van toepassing. Dat is
door de stedelijke overheid
uitgevaardigd, na het do
delijk ongeluk, dat een stel
jongelui overkwam en
waarvan de oorzaak ge
zocht werd in drank en
dans.
De plaatselijke dominee,
Shaw Moore, is sterk be
trokken bij zowel het on
geluk, dat zijn zoon het le
ven kostte, als bij het daar
op volgende dansverbod.
En hij verdedigt dat met
het nodige verbale geweld.
Het lukt de jongelui, met
hulp van enkele wijze
ouderen, uiteindelijk te be
wijzen, dat dansen niet
noodzakelijkerwijs samen
hoeft te gaan met misbruik
van drank en drugs. Het
verhaal kent nogal wat ge
zochte elementen, de ver
filming is niet helemaal
vrij van enig melodrama
en wat zoete romantiek.
Het bal aan het eind van
de film is een regelrechte
demonstratie, van wat er
door aanleg en noeste vlijt
op de dansvloer kan wor
den bereikt. Ook in dat op
zicht is 'Footloose' zeker
een optimistische film.
GOES
Grand Theater - 20 u. Le
marginal, 12 j.
23 u. Tirolers weten van hete
wanten, 16 j.
HULST
De Koning van Engeland -
14.30,19 en 21.30 u. Police aca
demy, a.l.
14.30 en 21.30 u. Sweet sexy
slips 18 j.
14.30 u. 101 Dalmatiërs, a.l.
19 u. Silkwood, a.l.
19en 21.30 u. Class 12).
19 en 21.30 u. De versierders
van St. Tropez 16 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u. Night
Warriors, 12 j.
TERNEUZEN
Luxor
19.30 en 21.45 u. Silkwood, a.l.
19.30 u. Krull, a.l.
21.45 u. Zwarte baretten, 12 j.
VLISSINGEN
Alhambra I -
14 u. Hot bubblegum op herha
ling a.l.
19 en 21.30 u. Indiana Jones and
the temple of doom, a.l.
23.30 u. Vrijende vogels, 18 j.
Alhambra 2 -
14 u. Billie Turf contra Kwel a.l.
19 u. Hot bubblegum op herha
ling a.l.
21.30 u. Terms of endearment 12
i-
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Against all odds.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Harry Son.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The keep
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Mad mission 3
Odeon - 12,14,16,18, 20en
22 u. Bilitis
Rubens - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Cannonball 2.
Sinjoor - 11 45,14,16.30,19
en 21.30 u. Under fire
Vendome - 14,16.30,19 en
21.30 u. Die flambierte Frau
Quellin I - 12,14,16,18, 20
en 22 u. A clockwork orange
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Monthy Python's life of
Brian.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Terug naar de hel
Astra - 12,14,1620en 22 u.
First blood-Rambo
Astrid - 12,14,16,18, 20en
22 u. Mickey, Donald, Goofy en
Pluto op vakantie.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. The black warriors
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. The pussycat syndrome
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Zware jongens.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Shame of the
jungle.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Private
school.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Silkwood
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Schatjes!
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Staying alive
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 2n 21.30 u. The thing
Tijl - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. The man who loved
women
Wapper - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Yentl
BRUGGE
Komplex Zwart—Huls
Gulden Vlies 1
14.30 u. Krull, a.l.
20 en 22.30 u. Hearts ans ar
mour.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u.The black stallon
returns, a.l.
22.30 u. Chained Heat.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Trail of the
pink panter, a.l.
Memllng
20 u. Le demon dans l'ile.
22.30 u. Erotica.
Rembrandt
20 u. Ator, a.l.
22.30 u. Anthrophagous.
Studio Oostende
14.30 en 16.45,19 en 21.15 u.
Beat street a.l.
23 u. Merry Christmas mr. Law
rence.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Private school.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Bounty.
3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Cannon ball.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Under fire.
5 - 15,17.30, 20 u. Yentl.
6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Carmen.
8 - 15en17.30u. Footloose.
9 - 20 en 22.30 u. Uncommon
Valor.
10 - 15,17.30 en 20 u. Mad mis
sion.
11 - 22.30 u. Goodbar.
12 - 15en17.30u. Pinocchio.
13 - 20 u. Terms of endear
ment.
14 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
15 - 15 en 17.30 u Zware jon
gens.
16 - 22.30 u. Yanks.
17 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Bloodbath.
18 - 22.30 u. The keep.
HENGSTDIJK
Zaal Eug. de Kort - 15 u. bingo.
KRUISPOLDERHAVEN
19 u. Opening snorrenkermis.
WALSOORDEN
Zaal A. Menheere - 18.30 u.
gaaibolling.
VOGELWAARDE
Café't Karrewiel - 19 u. avond-
schieting
MIDDELBURG
Dam 43 - Beeldende kunst
van Piet Dieleman, Bob Pingen,
Ben Sleeuwenhoek, William Ver-
straeten. Geop. dond. en zond.
14-17 u. en na afspraak (t/m 12
aug.).
OOSTBURG
Atelier 66 Oudestad 64-66,
- Werken van Jan Verschoo-
ren. Geop. za. en zo. 14-17 u.
Door de week dicht.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nleuwendljk
15 - 'Zomertentoonstelling'.
Werken van bekende heden
daagse beeldende kunstenaars.
Geop. za. en zo. 14-17 u.
ANTWERPEN
Stedelijk Prentenkabinet, Vrij
dagmarkt 23, tot 19 augustus,
Antwerpen en omstreken, gete
kend door Thomas Roman.
BRUGGE
Memlingmuseum, Sint Jans
hospitaal, tot 30 september, Pie-
ter Pourbus (1524-1584) mees
terschilder.
ie
Ah moeder linph heel het huis
\invm$decc... r~z^
Horizontaal en verticaal die
nen dezelfde woorden te wor
den ingevuld.
1. wandelplaats, 2. Indische
palm, 3. plaats in Italië, 4. biet,
5. plant, 6. bergplaats, 7. eerste
mens, 8. half, 9. flink, 10. meer
in Amerika, 11. oevergewas,
12. spiritus in vaste vorm, 13.
spies, 14. voedsel, 15. wreed
keizer, 16. knevel, 17. hetzelfde,
18. overledene, 19. lusthof, 20.
redelijk wezen, 21. kwaad, 22.
voorteken, 23. gekheid, 24.
wond, 25. bovenste deel van de
melk, 26. regel, 27. rivier in
Duitsland, 28. kenteken, 29.
vlug, 30. ongaarne, 31. para
dijs, 32. spies.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
6
10
3
7
11
4
13
14
15
8 16
17
18
19
12 20
14
18
15
19
21
22
23
16 24
25
26
ii
20 28
29
30
31
32
22
26
30
23
27
31
24
28
32
suaj gg 'uapg Tg 'apou og 'pus gg
'^jatn gg 'japo 'LZ 'apj° '97 'uiooj gg 'aaus Tg 'a(ao gg 'uauio gg
'sooq TZ 'suaui 07 'uapa '61 'apop '81 'uiapi LI 'uous '97 'ojajj; gj
'uaja TI 'suai '81 'sjaui gx 'jau XX 'apa '01 'uuaj '6 'tutas '8 'uiepv
'L 'apej 9 'sejA g 'jouj] f 'ouaa '8 'uaje g 'ijjed x iSutssojdo
- FOTOARCH!
iefdestem
aalingvisserij op het IJssel-
neer tot de robuuste kotters
/an Arnemuiden en Goede-
-eede. Het boekje is een aar-
lige gids, mede omdat ook
le Belgische vloot er in op
genomen is. Wie de bouwja
ren van de schepen van Oos-
ende en Zeebrugge verge-
ijkt met die van Vlaardin-
;en of Katwijk hoeft geen
-oest meer te zien om de
cwaliteit van de Nederland
se vloot te onderkennen.
PdS
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMMIIIIIIIIIIIIIIIIII"""11111""
W-PUi-HIPPEE FLAP-
HIER-EH-ZITVOCP
.1 FAab kilo
DAT KMN NOG KMAP SPANNENID WÜRC0J:
ZAKT PIT &ANKI£ DOOR OF-EU-
OPLOSSING
•japuo pjoqjBdsjooA 'duiexdoij 'set uee dooujj
'auiep uaoqas 'sjqaaj jnap 'auiep jeeq 'uetu
uba paoq 'jnnjssjatj 'auiep Mnoui 'j jajjaq