Kleinzoon ambassadeur van tsaar werd uniek Frans cineast ONTDEK DE VERSCHILLEN u Jacques Tati opnieuw in belangstelling hske en Wiske: De Lieve Lilleham- Even Piekeren- typie Happie in Alle Remmen Los Angeles Boes J4| - FOTO'S MEULENHOFF Er is Benedetti verweten, dat hij zijn engagement té weinig filtert voor zijn lite-, raire werk, maar op dit ogen blik wil hij alleen maar pro testeren, aanklagen en getui gen. Hij wil de onmenselijke situatie weergeven die in La- tijns-Amerika heerst. Hij wil die veranderen, met zijn pen, die in Latijns-Amerika im mer een zeer effectief wapen is geweest: in de gaucho-lite- ratuur (Argentinië), in de conversatie-literatuur (Var gas Llosa, Benedetti) tot de werkplaatsenliteratuur van Nicaragua. Het engagement van Bene detti hoeft overigens nie mand af te schrikken. Zijn boeken en verhalen zijn van een dusdanige superieurd klasse dat je ook zijn engage ment kunt ondergaan als li teraire schoonheid. 'Het Uitstel' en 'Met en zon der heimwee'. Auteur: Mario Benedetti. Uitgave: Meulen- hoff, Amsterdam. Prijzen respectievelijk: 29,50 en 27,50. Illlllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllj einde brengen. •- ikers kwamen de superzees- nen de van sleepboten afge- ïit bleef in die ontwikkeling 'Sterkste zeeslepers ter we- n 180 jaar sleepvaart. Het is fraai geillustreerde opsom- auteur G.J. de Boer belicht lalde ontwikkelingen, waar- ai verzameling pasfoto's van chepen. VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 Ja mme vakantie van 'National Lampoon' Door Marjan Mes National Lampoon's Animal jouse' van John Landis sloeg 1978 in als een bom; een stu ntenklucht met fragmenta rische grappen, ontleend aan Kt Amerikaanse koldertijd- jjrift National Lampoon. De Jjjuvvste aflevering is daar- 0 ook ontleend. 'National ympoon's Vacation' ver been eerst als verhaal in dit pagazine en werd nu verfilmd jWr Harold Ramis. Een deels tardige film voor het gehele maar watervlugge gappen hoeft men niet te ver achten. De vakantie van de [„uilie Griswold verloopt op jlm nogal tam, al gebeuren er nlde dingen. Telkens als je een goede maar het heeft ze zo tegenge zeten, dat de lol er voor de fa milie inmiddels wel af is. De reis per stationwagon is het bindmiddel voor een aaneen schakeling van malle situaties en goed aflopende ongevallen. Onderweg bezoeken zij een ver familielid met een kroo strijk, armoedig gezin en dat llllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll pp verwacht - en er worden llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll zadelt hen op met een lastige, oude tante en haar venijnige hond, die ze in Phoenix moe ten afzetten. Het mens komt te overlijden zonder dat ze het merken. Groot is de afschuw als ze in de gaten krijgen, dat ze een paar dagen een lijk hebben meegevoerd. Niet bij zonder geslaagd als grap en voor kinderen zeker niet leuk. Het bezoek aan de gesjoch ten familie bezit een aantal geestige typeringen. De twee kinderen Griswold raken er in zekere zin hun onschuld kwijt, maar er wordt te weinig uit gewerkt om lachsalvo's te ver oorzaken. Als het gezin in de woestijn van Arizona ver dwaalt, ben je benieuwd hoe ze zich er uit zullen redden, maar ook met dit gegeven wordt weinig verrassends ge daan. Het lijkt een flauwe pa rodie op een western. Er zit in de film ook een kleine persi flage op 'Psycho'; wanneer de echtgenoot zijn vrouw in de douche van een motel besluipt met een banaan. De eigenaar van het gefingeerde Walley World wordt uitgebeeld als een dubbelganger van Walt Disney. Er wordt meestal goed geacteerd, vooral door Beverly d'Angelo, die werkelijk het toonbeeld is van een jonge middle class-moeder. 'National Lampoon's Vaca tion' van Harold Ramis. Ciné- sol 1 in Breda. Het gezin uit 'National Lampoon's Vacation'. V.l.n.r. Chevy Chase, Anthony Mi chael Hall, Dana Barron en Beverly d'Angelo. - FOTO WARNER BROS. Kei wat leuke aanzetten ge- i - word je min of meer en anti-climax getrac- Vader Clark Griswold [je komiek Chevy Chase) Keft besloten om met vrouw (Beverly d'Angelo) en twee tinderen een vakantietocht fcars door Amerika naar het itcreatie-oord Walley World temaken. Na veel omzwervin- ;cn komen ze daar ook aan, lllllllllllllllllllllllllllWlllllUlllltllllllllllllllllllllWIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIHH Door Marjan Mes Jk wilde dat de mensen beter in zich heen keken en het ko- oische van hun omgeving ouden ontdekken", zei Jac- jaes Tati in een interview mar aanleiding van zijn (laat ste) film 'Playtime'. Als mo derne opvolger van Keaton en Chaplin had hij dit simpele uitgangspunt ook reeds voor lijn vorige vier grote films ge- bruikt: 'Jour de fête', 'Les va- tinces de monsieur Hulot', )lon Oncle' en 'Traffic'. In 'Playtime' echter kwam :t 't meest zuiver tot zijn lecht, al zullen velen 'Mon- ieur Hulot' subtieler vinden. Tati's alter-ego Hulot, de lan- jt, slungelige en wat wereld- ireemde Fransman met zijn toedje, regenjas, pijp, te korte koek en vreemd loopje, was inde laatste film sterk naar de schtergrond gedrongen. De ilm kent eigenlij k geen perso- ages meer, maar een aantal terugkerende figuren onder ie af en toe Hulot en verder tientallen inwoners van Pa- rijs. Ze duiken op en verdwij- aen weer om op de meest on- ïrwachte plaatsen terug te ieren, waarbij de camera al- lijd in totalen observeert. Je loet je ogen goed de kost ge- «n om de vele gelijktijdig ilaatsvindende gebeurtenis- lente kunnen waarnemen; het leest aantrekkelijke van alle tati-films. Dat zijn er in twintig jaar lus slechts vijf geweest. Ze uitstonden pas na de Tweede ïereldoorlog, telkens na ja- mlange voorbereidingen, licques Tati, die in 1982 over- led, werd in 1908 in Frankrijk ïboren uit Russisch-Hol- bnds-Italiaans-Franse tuders. Zijn grootvader was ie Russische ambassadeur in Parijs van de tsaar, zijn vader Ktaurateur van oude kunst Slijstemaker. Jacques Tati als de onhandige meneer Hulot in zijn twee de, grote speelfilm, 'Les vacances de monsieur Hulot'. - FOTO METEOR FILM Zelf kreeg hij een kunstop leiding om zijn vader te kun nen opvolgen. Maar hij was veel meer geïnteresseerd in sport en was zelfs korte tijd een professionele rugbyspeler, in het team van de Racing Club. Hij zou die ervaring la ter, in de jaren dertig, gebrui ken voor zijn pantomime-acts, waarmee hij optrad in music- halls en cabarets. Hij deed on der meer een pantomime-imi tatie van de bekende topspor ters uit die tijd. In 1932 maakte hij zijn eer ste korte film, 'Oscar, cham pion de sport', waarin hij zelf optrad. In 1947 regisseerde hij 'L'école des facteurs', die zo veel succes had, dat hij door zijn producent in de gelegen heid werd gesteld om 'Jour de fête' te maken, die in 1949 in Venetië de prijs voor het beste scenario ontving. Sindsdien stond Tati te boek als een van de grote cineasten. Volmaakt uniek was hij vanwege het feit, dat hij geen of amper een dialoog gebruikte en zijn hu moristische films dus eigenlijk 'stom' waren, al maakten ze op een eigenzinnige manier ge bruik van muziek en geluid. In 'Jour de fête' is Tati een onhandige postbesteller, die in zijn kleine Franse dorpje geïmponeerd raakt door Ame rikaanse voorbeelden van snelheid en efficiency. Hij in troduceert zichzelf als meneer Hulot in 'Les vacances de monsier Hulot'. Hij veroor zaakt met zijn onhandigheid opschudding in een pension in een badplaatsje, waar Franse en Britse families de dagelijk se sleur verruild hebben voor eenzelfde sleur in een andere omgeving. De in Tati's ogen verwoes tende werking van het 'ameri kanisme' op het Franse leven keert terug in 'Mon Oncle'. Daarin gaat een ultra-modern huis bijna een eigen leven lei den met al zijn technische snufjes, waarvan de eigenaars min of meer het slachtoffer worden. Het zoontje zoekt zijn heil bij zijn oom (Tati), die in alles het tegendeel is van zijn aan moderniteiten verslaafde ouders; een onhandige, onbe dorven man, die zelf in een rommelig optrekje woont. Ta ti's geestige kritiek op de 'ze geningen' van de techniek hebben inmiddels wel enigs zins aan actualiteit ingeboet. Zowel 'Mon Oncle' ('57) als 'Playtime' ('68), die beide de technologische wereld ridicu liseren, ontstonden in een tijd, dat niemand nog benul had van doemdenken en hoogver- fijnde electronica. Niettemin zijn ze humoristisch gebleven en bewijzen ze de authentici teit van Tati als verteller van beeldverhalen. 'Tati-festival' in Cinésol 3 in Breda, met de films: 'Jour de fête', Les vacances de monsieur Hulot', 'Mon Oncle' en 'Playtime'. Alhambra 1 in Vlissingen prolongeert het Spielberg- spektakel 'Indiana Jones and the temple of Doom', met opnieuw Harrison Ford als de onoverwinne lijke strijder. De Koning van Engeland in Hulst gaat door met de klucht 'Police Academy'; 'pikante' chaos op een politieschool, welke plotseling iedereen aanneemt, die zin heeft in een carrière bij de politie. Rex in Antwerpen biedt wederom 'Against all odds' van Taylor Hackford; een commercieel gemaakt mis daadverhaal met een rom melig scenario, waarin vooral Rachel Ward, Jeff Bridges en Mexico fraai uitkomen. Wapper in Ant werpen gaat verder met de aardige, romantische ver filming van een boek van Singer, 'Yentl'. Gemaakt door Barbra Streisand, die ook de titelrol vertolkt. Luxor in Terneuzen en De Koning in Hulst hebben 'Silkwood' weer van stal gehaald. Meryl Streep speelt hierin een jonge vrouw die onregelmatig heden ontdekt in een kern centrale, maar niet meer de kans krijgt de pers in te lichten. In Terneuzen draait ook 'Krull', een sprookjesachti ge film vol wapengekletter van Peter Yates. 'Cannon Ball 2', de kolderfilm met Burt Reynolds, Sammy Davis en Dean Martin (en heel veel auto's), draait de ze week in Rubens in Ant werpen. In de Sinjoor in Antwerpen is 'Under Fire' te zien, met Gene Hack- man en Nick Nolte in ha chelijke avonturen in El Salvador. In Decascoop in Gent draait 'Footloose' van Her- bert Ross, met Lori Singer (uit 'Fame') en Kevin Ba con. In de kleine, Ameri kaanse stad Bomont is se dert vijf jaar een dans ver bod van toepassing. Dat is door de stedelijke overheid uitgevaardigd, na het do delijk ongeluk, dat een stel jongelui overkwam en waarvan de oorzaak ge zocht werd in drank en dans. De plaatselijke dominee, Shaw Moore, is sterk be trokken bij zowel het on geluk, dat zijn zoon het le ven kostte, als bij het daar op volgende dansverbod. En hij verdedigt dat met het nodige verbale geweld. Het lukt de jongelui, met hulp van enkele wijze ouderen, uiteindelijk te be wijzen, dat dansen niet noodzakelijkerwijs samen hoeft te gaan met misbruik van drank en drugs. Het verhaal kent nogal wat ge zochte elementen, de ver filming is niet helemaal vrij van enig melodrama en wat zoete romantiek. Het bal aan het eind van de film is een regelrechte demonstratie, van wat er door aanleg en noeste vlijt op de dansvloer kan wor den bereikt. Ook in dat op zicht is 'Footloose' zeker een optimistische film. GOES Grand Theater - 20 u. Le marginal, 12 j. 23 u. Tirolers weten van hete wanten, 16 j. HULST De Koning van Engeland - 14.30,19 en 21.30 u. Police aca demy, a.l. 14.30 en 21.30 u. Sweet sexy slips 18 j. 14.30 u. 101 Dalmatiërs, a.l. 19 u. Silkwood, a.l. 19en 21.30 u. Class 12). 19 en 21.30 u. De versierders van St. Tropez 16 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Night Warriors, 12 j. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. Silkwood, a.l. 19.30 u. Krull, a.l. 21.45 u. Zwarte baretten, 12 j. VLISSINGEN Alhambra I - 14 u. Hot bubblegum op herha ling a.l. 19 en 21.30 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 23.30 u. Vrijende vogels, 18 j. Alhambra 2 - 14 u. Billie Turf contra Kwel a.l. 19 u. Hot bubblegum op herha ling a.l. 21.30 u. Terms of endearment 12 i- ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Against all odds. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The keep Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Mad mission 3 Odeon - 12,14,16,18, 20en 22 u. Bilitis Rubens - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Cannonball 2. Sinjoor - 11 45,14,16.30,19 en 21.30 u. Under fire Vendome - 14,16.30,19 en 21.30 u. Die flambierte Frau Quellin I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. A clockwork orange Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Monthy Python's life of Brian. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Terug naar de hel Astra - 12,14,1620en 22 u. First blood-Rambo Astrid - 12,14,16,18, 20en 22 u. Mickey, Donald, Goofy en Pluto op vakantie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. The black warriors Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. The pussycat syndrome Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zware jongens. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Shame of the jungle. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Private school. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Silkwood Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Schatjes! Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Staying alive Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 2n 21.30 u. The thing Tijl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The man who loved women Wapper - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Yentl BRUGGE Komplex Zwart—Huls Gulden Vlies 1 14.30 u. Krull, a.l. 20 en 22.30 u. Hearts ans ar mour. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u.The black stallon returns, a.l. 22.30 u. Chained Heat. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Trail of the pink panter, a.l. Memllng 20 u. Le demon dans l'ile. 22.30 u. Erotica. Rembrandt 20 u. Ator, a.l. 22.30 u. Anthrophagous. Studio Oostende 14.30 en 16.45,19 en 21.15 u. Beat street a.l. 23 u. Merry Christmas mr. Law rence. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Private school. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Bounty. 3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Cannon ball. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Under fire. 5 - 15,17.30, 20 u. Yentl. 6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Carmen. 8 - 15en17.30u. Footloose. 9 - 20 en 22.30 u. Uncommon Valor. 10 - 15,17.30 en 20 u. Mad mis sion. 11 - 22.30 u. Goodbar. 12 - 15en17.30u. Pinocchio. 13 - 20 u. Terms of endear ment. 14 - 22.30 u. An officer and a gentleman. 15 - 15 en 17.30 u Zware jon gens. 16 - 22.30 u. Yanks. 17 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Bloodbath. 18 - 22.30 u. The keep. HENGSTDIJK Zaal Eug. de Kort - 15 u. bingo. KRUISPOLDERHAVEN 19 u. Opening snorrenkermis. WALSOORDEN Zaal A. Menheere - 18.30 u. gaaibolling. VOGELWAARDE Café't Karrewiel - 19 u. avond- schieting MIDDELBURG Dam 43 - Beeldende kunst van Piet Dieleman, Bob Pingen, Ben Sleeuwenhoek, William Ver- straeten. Geop. dond. en zond. 14-17 u. en na afspraak (t/m 12 aug.). OOSTBURG Atelier 66 Oudestad 64-66, - Werken van Jan Verschoo- ren. Geop. za. en zo. 14-17 u. Door de week dicht. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nleuwendljk 15 - 'Zomertentoonstelling'. Werken van bekende heden daagse beeldende kunstenaars. Geop. za. en zo. 14-17 u. ANTWERPEN Stedelijk Prentenkabinet, Vrij dagmarkt 23, tot 19 augustus, Antwerpen en omstreken, gete kend door Thomas Roman. BRUGGE Memlingmuseum, Sint Jans hospitaal, tot 30 september, Pie- ter Pourbus (1524-1584) mees terschilder. ie Ah moeder linph heel het huis \invm$decc... r~z^ Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te wor den ingevuld. 1. wandelplaats, 2. Indische palm, 3. plaats in Italië, 4. biet, 5. plant, 6. bergplaats, 7. eerste mens, 8. half, 9. flink, 10. meer in Amerika, 11. oevergewas, 12. spiritus in vaste vorm, 13. spies, 14. voedsel, 15. wreed keizer, 16. knevel, 17. hetzelfde, 18. overledene, 19. lusthof, 20. redelijk wezen, 21. kwaad, 22. voorteken, 23. gekheid, 24. wond, 25. bovenste deel van de melk, 26. regel, 27. rivier in Duitsland, 28. kenteken, 29. vlug, 30. ongaarne, 31. para dijs, 32. spies. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2 6 10 3 7 11 4 13 14 15 8 16 17 18 19 12 20 14 18 15 19 21 22 23 16 24 25 26 ii 20 28 29 30 31 32 22 26 30 23 27 31 24 28 32 suaj gg 'uapg Tg 'apou og 'pus gg '^jatn gg 'japo 'LZ 'apj° '97 'uiooj gg 'aaus Tg 'a(ao gg 'uauio gg 'sooq TZ 'suaui 07 'uapa '61 'apop '81 'uiapi LI 'uous '97 'ojajj; gj 'uaja TI 'suai '81 'sjaui gx 'jau XX 'apa '01 'uuaj '6 'tutas '8 'uiepv 'L 'apej 9 'sejA g 'jouj] f 'ouaa '8 'uaje g 'ijjed x iSutssojdo - FOTOARCH! iefdestem aalingvisserij op het IJssel- neer tot de robuuste kotters /an Arnemuiden en Goede- -eede. Het boekje is een aar- lige gids, mede omdat ook le Belgische vloot er in op genomen is. Wie de bouwja ren van de schepen van Oos- ende en Zeebrugge verge- ijkt met die van Vlaardin- ;en of Katwijk hoeft geen -oest meer te zien om de cwaliteit van de Nederland se vloot te onderkennen. PdS IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMMIIIIIIIIIIIIIIIIII"""11111"" W-PUi-HIPPEE FLAP- HIER-EH-ZITVOCP .1 FAab kilo DAT KMN NOG KMAP SPANNENID WÜRC0J: ZAKT PIT &ANKI£ DOOR OF-EU- OPLOSSING •japuo pjoqjBdsjooA 'duiexdoij 'set uee dooujj 'auiep uaoqas 'sjqaaj jnap 'auiep jeeq 'uetu uba paoq 'jnnjssjatj 'auiep Mnoui 'j jajjaq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 15