Expositie in Grand Palais 'Honderd jaar Franse auto9 (SI'. Nederlaa Eibrink voorzitter EEC Zwoll* Independient pakt beker DERTEM-SOQ^ Amnestie Spaanse spelers Metgod na* Winst v J*üenos aires (AFP/Re, MAANDAG 30 JUL11984 MAANDAG 30 JULI NAPELS (RTR) - De komst van de voor rond 25 miljoen gulden aangekochte Argen tijnse voetballer Diego Maradona van Bar celona heeft in Napels gemengde reacties tot gevolg gehad. Terwijl de fervente aan hang van AC Napoli de Argentijn direct aan het hart sloot; vlaggen uithing, posters plakte op openbare gebouwen en de kerk van St. Januarius - de patroonheilige van de stad - volgekrast werd met dankbetui gingen was de stemming elders minder uitbundig. Van onze correspondent in Parijs, Bob van Huët PARIJS - Toen de Franse zakenman en vrijetijdsuit- vinder Edouard Delamar- Deboutteville in 1884 even buiten Rouen een geslaagde testrit maakte in een vreemd soort koets, niet voortgetrokken door paar den, maar aangedreven door een veel lawaai produceren de viertakt gasmoter, zag niemand in Frankrijk enige toekomst voor dat bizarre voertuig. De mensen hadden wel andere dingen aan hun hoofd, bijvoorbeeld de orga nisatie van de wereldten toonstelling in Parijs, waar ingenieur Eiffel met echt iets bijzonders, voor de dag beloofde te komen. Geen Fransman kon in die dagen bevroeden wat het belang zou zijn van die eerste 'auto mobile', waarvan de Raad van State pas in 1901 het ge slacht wilde vaststellen: une auto. Het krakkemikkige voer tuig dat Delamar-Deboutte- ville en zijn vriend, de me canicien Léon Malandin een eeuw geleden met knikken de knieën op de weg zette, leek desalniettemin de voor bode van een revolutionaire industriële ontwikkeling. Als in 1895 bouwden de Franse fabrieken Panhard- Levassor en Peugeot 144 van die nieuwe kabaaikarren; 9 meer dan de firma Benz, die in Duitsland met de bouw van auto's was begonnen. Vijf jaar later fabriceer den de Fransen bijna 5000 op benzine rijdende wagens en in 1907 kon men daarvan een vijfvoud leveren, wat verre weg de grootste produktie in Europa betekende. Anno 1984 geldt de Franse auto- industrie als de derde ter wereld en als de voornaam ste industrietak in eigen land. Meer dan 400.000 Fran sen verdienen in de auto-in dustrie hun boterham. Acht kilometer Vorige maand tufte een nieuw model van die aller eerste Franse auto's - wan neer tenminste de fameuze stoomwagen van Nicolas- Joseph Cugnot (1771) buiten beshcouwing wordt gelaten - men de fenomenale snel heid van acht kilometer per uur over de Parijse stadsra- .cebaan die Champs Elysées heet. Zich niets aantrekkend van gestroomlijnde achter achterkleinkinderen als de Renault 5 of de Peugeot 604, waggelde het groenrode ge vaarte langzaam maar zeker in de richting van het Grand Palais om daar de ereplaats in te nemen op de onlangs geopende grote overzichts tentoonstelling: 'Honderd jaar Franse auto', die nog tot en met zaterdag 18 augustus in de Franse hoofdstad be zocht kan worden. Eeuw Wat door de overijverige or ganisatoren al „de expositie van de eeuw" is gedoopt, mag zeker de moeite van een bezoek waard heten. Zelden zal een zo compleet over zicht van de Franse auto te zien zijn geweest, want wer kelijk alles wat vier wielen heeft en op Franse origine kan bogen is op de een of an dere manier in het Grand Palais vertegenwoordigd. Van de eerste mechanische probeersels tot en met de nieuwste computergestuur de modellen. Meer dan 170 voertuigen, deels uit parti culiere collecties, heeft men voor deze expositie, waar van president Mitterrand beschermheer is, naar Parijs weten te halen. Ze verten- woordigen 68 merken. Gangbare merken als Ci- troën, Peugeot en Renault, maar ook legendarische als Panhard, Berliet, Hotchkiss en Hispano Suiza. Alle facetten Dwalend over het 12.000 vierkante meter metende expositieterrein valt op dat de organisatoren hun best hebben gedaan alle mogelij ke facetten van de auto te belichten. Zo zijn er zeven deeltentoonstellingen die een indruk geven van hoe de technologie der vierwielers zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wat de plannen voor de toekomst zijn, hoe men het energie probleem denkt op te lossen, de plaats van de auto in de maatschappij, de auto in de sport enzovoort, enzovoort. Waar de echte modellen ont breken kan de geïnteres seerde bezoeker terugvallen op audiovisuele presenta ties, die op meer dan 200 te levisietoestellen te volgen zijn. Een en ander wordt ge completeerd met 3000 ver grotingen van deels histo risch fotomateriaal. Bugatti Royale Maar het fraaist blijft toch de geëxposeerde auto's. Zo is de Bugatti Royale, Coupé Napoleon uit 1930 een lust voor het oog. Deze Franse tegenhanger van de Rolls Royce was destijds bedoeld als hét vervoermiddel voor de betere klasse. De slee was echter zo exclusief dat bijna niemand deze auto kon be talen, wat dan ook spoedig tot een stop van de produk tie leidde. Van een heel an der niveau, maar daarom niet minder aardig, is de Ci- troën 1939, een voorganger van de 'Eend'. „Vier wielen onder een paraplu" was de bijnaam die de Fransen voor dit voertuig bedachten. Het ding kon vier personen en vijftig kilo bagage vervoe ren zonder te hoeven toege ven op de topsnelheid van vijftig kilometer per uur. Andere bijzonder modellen: de 'Jamais Contente' uit 1899 van Jenatzy, een torpedo op wielen, die op 29 april 1899 in Achères als eerste auto de snelheidsgrens van honderd kilometer per uur over schreed. En de Renault AG, die weliswaar nooit hard heeft gereden, maar toch wereldberoemd is geworden als de auto waarmee de Pa rijse taxichauffeurs in 1914 Franse soldaten naar Lagny vervoerden, een verrassende manoeuvre van generaal Gallièni, die mede van in vloed is geweest op de Fran se overwinning in de slag aan de Marne. Gravin Een eregaste op deze inte ressante tentoonstelling was onlangs de gravin Frochot (101), de oudste Franse weg- gebruiker. Ze is al 80 jaar in het bezit van haar rijbewijs. Reed deze gravin vroeger in een luxe Hispano Suiza, te genwoordig beweegt ze zien .i in een Dyana Citroën over de Franse wegen. Nog nooit heeft ze een ongeluk gehad en dat terwijl haar exami nator van 80 jaar geleden, zelf geen flauw benul had hoe hij een auto moest be sturen. „Hij had geloof wel verstand van moters wist de gravin zich met een glimlach te herinneren. Dd tentoonstelling 'Honder jaar Franse auto' is dage lijks vanaf 10.00 uur te be zichtigen. Op dinsdag en donderdag sluit het Gran Palais om 23.00 uur. De res1 van de week om 21.00 uur- De toegang bedraagt J" franc voor volwassenen e 15 franc voor jongeren tot twintig jaar. - WOLLE (ANP) - Marti tibrink heeft de voorzitter, '"notie van PEC Zwolle ovei Wnomen van M.D.Malcorp e projectontwikkelaar, e j sijn geldelijke leningen «ren de baas speelt in Wolse eredivisieclub, was t 11 toe normaal bestuurslid. Independiente zal in d< - Sr~e.r 'n Tokio uitkomen t. n Liverpool in het duel 0e Werddbeker. v. e Argentijnse kampio* kee°Verc'e voor de zevenc Vn^fv. ,de Zuidamerikaan: tbalbeker door de retui li ®'§en veld tegen het Braz <0-mS£Gremio gelijl1 te spek Inr, De eerste wedstrijd h; de u^'-Hdiente op het veld v; met ?uder van de wereldbeki 1-0 gewonnen. 2 t Tijdens het WK in Spanje, maakte Maradona al kennis met het Italiaanse voetbal. Gentile legt hem op de foto profes- Direct na het bekend worden van zijn overgang naar Napoli, werd de Argentijn in Barcelona door de pers ondervraagd sioneel neer. over de 25 miljoen-transfer. I Napels reageert verdeeld op komst DIEGO MARADONA MADRID (RTR) - Ge schorste Spaanse voet ballers boffen. De natio nale voetbalbond heefi een algehele amnestie af gekondigd. Alle straffer voor spelers, scheidsrech ters en clubs worder kwijt gescholden. Het bestuur van de or ganisatie achtte dit ge baar gepast na de succes vol verlopen Europese ti telstrijd. Spanje eindigde vorige maand in Frank rijk als tweede. Alleen het gastland was de Spanjaarden in de finale (2-0) de baas. De bond maakt een uitzondering voor spelers die voor het leven ge schorst zijn. Die blijven gestraft. In een verkla ring schrijft de bond „te hopen en te wensen dat deze stap een nieuw tijd perk zal inluiden waarin discipline en sportiviteit een wezenlijk onderdeel zal zijn van het voetbal". NOTTINGHAM (RTR) - Jot tract getekend bij Nottingha had nog een verbintenis va werd daar overbodig door d gentijn werd bij Real met de derde buitenlander, van wie titie speelgerechtigd zijn. Nottingham heeft voor B 900.000 gulden moeten betale dere aanbiedingen te hebbe hebben, omdat hij graag in Coach Brian Clough wil Me geven, die het vorige seizoen sen. Naast Metgod contracteere middenvelder Gary Megson veerde Sheffield Wednesda van tweede divisieclub Bla meent Clough het vertrek v: Anderson en Ian Wallace vol „We hebben geen burge- 5 meester, onderdak, scholen, banen, bussen, sanitaire voorzieningen, geld of idea- Ien, maar we hebben Mara- dona", schreef het plaatse- g lijke weekblad Tuttanapoli. g Alleen Napolitanen is het EE gegeven te begrijpen hoe E= club-president Corrado Fer- EE laino 's werelds duurste EE voetballer heeft kunnen binnenhalen; de tegenstand van het Barcelona-bestuur ten spijt voor het record be- g drag van 7.5 miljoen dollar, dat veel en veel groter is, EE dan de club zelf kan fourne- ren. De historicus Luciano de EE Crescenzo legt uit: „Napoli koopt Maradona op afbeta- ling. Op dezelfde manier als E: je in de armste buurten van EE de stad nog een pizza op de g pof kunt kopen". Clubs, die behoudender worden geleid, EE sloten de transfer-periode af met een tekort van twee tot drie miljard lire (3.6 tot 5 miljoen gulden), maar Na poli heeft een tekort van 18.6 miljard lire (35 miljoen gul den), dat wordt gegaran deerd door twee plaatselijke banken. De Banco di Napoli en de Banca della Provincia di Napoli zijn gewend het voetbal te financieren in een stad, waar het zelfs voor Ita liaanse begrippen nogal chaotisch toegaat. Toen Om ar Sivori, ook al een Argen tijn, door Napoli in 1965 werd gecontracteerd en bij zijn eerste weeistrijd gebles seerd raakte, gromde een fan: „Oh God, de bank van Napels is geploft". Waarom de banken mee werkten aan de transfer van zowel Sivori als Maradona moet liggen aan het karak ter van Napels zelf. Een mysterie voor buitenstaan ders, maar uitgelegd door de Napoli heeft Maradona op afbetaling gekocht, zoals je in de armste buurten van de stad een pizza op de pof kunt kopen. ge scenes met de eeuwen van wanbeheer onder de monar chie van de Bourbons en suggereerde dat beide zaken voortkomen uit het egoisme van een heersende klasse, die precies weet hoe men het volk voor zich inneemt. De Creszenzo verklaarde: „Ma radona is het archetype van de middeleeuwse despoot met zijn gevolg. Een roman ticus. Hij speelt alleen goed, als hij voelt dat hij geliefd is. Daarom is hij naar de juiste plaats gekomen". De Italianen weten allang dat Maradona's naam lijkt op elie van de madonna; een woord dat ook wordt ge bruikt als uitroep van ver rassing of ergernis. In e e n van de kranten is al een spotprent verschenen, waar in de voetballer gehuld gaat in de rokken van onze vrou we van Pompei. De jezuïti sche theoloog Armando Gui- detti stemt niet in met de ge voelens van aanbidding, waarmee Maradona in Na pels werd begroet. „Noch de sport, noch de sportlieden hebben enig recht op deze uitingen van razernijdie al leen maar dienen om het ge mis aan sprituele waarden te maskeren". Ook de voetbal-fanaten zelf hebben hun twijfels of het genie Maradona Napoli het landskampioenschap kan bezorgen; cxjk al kan hij rekenen op de steun van zijn onlangs aangekochte land genoot Daniel Bertoni. „Op zijn minst brengt hij het en thousiasme terug bij de Na politanen, zoals Sivori deed", aldus het sportblad Guerin Sportivo. „En wie zegt, wat hij allemaal nog niet meer bereikt, als hij vier jaar blijft". voor de hulp aan slachtof fers van de aardbeving, maar nooit ter bestemder plekke kwamen. Of beschei den in vergelijking met de rijkdommen, waarop de po litie beslag legde bij leden van de camorra, de Napoli- taanse Mafia. Compagnone vroeg aandacht voor het re ligieuze bij geloof, dat in Na pels welig tiert. „Men zal al tijd een St. Januarius noelig hebben", schreef hij in een landelijke krant. „De stad heeft een idool nodig om de zorgen te vergeten. Marado na is de in azijn gedoopte spons, die een stervende wordt gegeven om zijn nooelkreten te stillen". Ma- rotta vergeleek de uitbundi- Maradona bij zijn aankomst in Napels. Zijn komst heeft nogal wat vraagtekens opge worpen in het arme Napels. SÏDNEY (RTR) - Chris Ev Australische indoortitel vero Florida versle>eg in de final jwee sets: 7-5,6-2. In de stri Bulgaarse Manuela Maleev; Turnbull met 6-3,6-4. Chris Evert verdien; 225.000 gulden met haar ze °P titelverdedigster Pam Shi Ver- De nummer twee op wereldranglijst kwam tra; °P gang. Shriver profiteer; en nam in de eerste set dr Punten voorsprong (3-0), voo tot Evert enigszins haar ritn vond en de achterstand wei Werkte (3-3). In de twaalf; Creszenco, de schrijver Lui- gi Compagnone en de socio loog Gerardo Marotta. De Creszenco zegt dat de ver binding tussen Maradona en de grotestadsproblemen van Napels misleidend is. „Dit (de transfer) is een kleinig heid vergeleken met de wer kelijke kosten om de stad weer op de been te krijgen. Ik schat dat voor een beetje behoorlijk renoveringspro- gramma meer dan 10.000 miljard lire (26 miljard gul den) nodig is en tien jaar om het uit te voeren". Andere commentaren wijzen er op dat de transfer som bescheiden is in verge lijking met de enorme geld sommen, die bedoeld waren DUSSELDORP (SID) - In el toernooi heeft Roda JC zate verloren van Fortuna Dussel sers al met 2-1. Weikl opende voor 2740 to schouwers in de 13e minuut I score. Gorter maakte in de 2 minuut gelijk. Drie minut later maakte Grabotin er 2 van. Het derde doelpunt v; Fortuna kwam een minuut rust op naam van Fach. FC Luik - Brondby IF 4- Stand in gre>ep 3 1. Fortui Düsseldorf 5-8, 2. Brondby 5-7, 3 FC Luik 5-3, 4. Roda 5-2. Go Ahead Eagles heeft z terdagavond zijn derde nede laag geleden in groep 4 van intertoto-competitie. In B; Salzdetfurt won Eintrac Braunschweig met 2-1 na Pij rust met 1-0 te hebb; voorgestaan. Voor 1500 toeschouwe maakten beide ploegen er e; weinig aantrekkelijk duel va

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 12