Australië biedt ruimte en avontuur moPA'i nAChïmETOE Israel gaat onzekere tijden tegemoet even UITBLAZEN DE STEM Het Kanaal hoverbrugd IDEAAL VAKANTIELAND De uitdaging van de Pacific FINANCIERT Voor sportieve, act WIM KOCK WOENSDAG 25 JUL11984 DISTIM ■ACHTERGROND PAGINA 2 PAPIER^ VOOR UW PEN Anjerfonds Getild Verbruik van benzine hoger dan aangegeven Streekvervoer wl N< h< ni lu m Ik bedacht dat men eigenlijk aan een s j kompas had moe ten denken voor het ver trek", schreef Louis Blé- riot later over zijn Kanaal- vlucht. Hij was gestart zonder kaart, zonder kom pas en zonder te weten waar Dover precies lag. „Je ziet het wel", hadden ze gezegd, „achter de witte rotsen." Tien, vijftien minuten lang vloog Blé- riot zonder landzicht. Hij zag Frankrijk noch Engeland en voor hetzelfde geld was hij de Noordzee of de Atlantische Oceaan ingevlogen. Blériot be diende de besturingsorganen 'losjes' in de hoop dat zijn vliegtuig zelf de koers zou aan houden die het witte kielzog van een begeleidende torpedo jager had aangewezen. Ook dit schip was echter uit het zicht verdwenen en Blériot heeft la ter toegegeven dat hij de ang stigste minuten van zijn leven doormaakte toen hij daar bo ven het grijze water hing, zon der kompas en zonder ook maar één punt om zich op te oriënteren. Het gevaar van in zee stor ten was niet denkbeeldig, zoals zes dagen eerder gebleken was toen de eigenlijke Franse favo riet voor de Kanaal-overtocht, Hubert Latham, 'natte voeten' had gekregen. Maar hij had het geluk gehad neer te komen in het zicht van de torpedojager. Latham zat op zijn drijvend wrak een sigaretje te roken toen de matrozen hem oppikten Blériot wist tenslotte Dover te vinden, maar verongelukte bijna tijdens de landing door dat er plotseling een stevige bries opstak. Zijn vliegtuig werd beschadigd. Hij stond in een wei achter het kasteel van Dover en de eerste Engelsman die hij ontmoette was een poli tieman die hem wilde bekeuren voor het betreden van verbo den terrein, het houden van een vliegdemonstratie zonder ver gunning en het niet bij zich hebben van een paspoort. De vliegenier had het eigenlijke landingsterrein, waar z'n sup porters stonden te wachten, ge mist. Ook al door de opsteken de wind. Hoge zeeën Het weer speelt nog steeds een rol bij het transport over het Kanaal, maar lang niet meer zo'n grote als in de dagen van Blériot. Het gebeurt maar zelden dat veerschepen, hover crafts, laat staan vliegtuigen op hun plaats moeten blijven om dat er 'een stevige bries staat.' Het is een veel voorkomend misverstand dat de hovercraft bij stormweer niet uitzweeft. Moderne hovercrafts voor de dienst op het Kanaal, als de nieuwe Super-4's, nemen veilig en met gemak golven van 4 me ter. Daar merkt de passagier natuurlijk wel wat van en het is geen pretje, maar zoals al eer der gezegd, de pijn is kort want lang voor men de (Engelse) kust bereikt komt men merk baar in de luwte ervan. Boven dien zijn golven van 4 meter nu 1 niet bepaald een alledaags ver- j schijnsel in het Kanaal. De i Britse veiligheidsinstanties heb- j ben de operatiegrens voor de hovercrafts getrokken bij wind kracht 8/9. Tegen die tijd is het verblijf aan boord van een veer schip voor passagiers met ge voelige magen en wankele evenwichtsorganen ook al lang geen lolletje meer. Blikjes-proef Juist dat overwinnen van forse obstakels - golven op zee en bulten, dammen en sloten op het land - is lange tijd hét probleem geweest bij het ont wikkelen van een bruikbare hovercraft. Christopher Cocke- rell, de uitvinder van de hover craft en daarom nu Sir Christ opher, had het basisprobleem - namelijk het opheffen van een voertuig op een zelfgemaakt luchtkussen en het vervolgens voortstuwen - betrekkelijk ge makkelijk weten op te lossen. Zijn allereerste experiment doet bijna 19de eeuws aan: hij plaatste een blikje in een iéts groter blik en blies vervolgens lucht in de ruimte tussen de twee blik wanden en eureka het binnenste blikje verhief zich. In mei 1956 had Cockerell een werkend model klaar dat hij in het geheim demonstreer de aan topexperts van de rege ring, voornamelijk defensiespe cialisten. Die waren erg en thousiast en plaatsten de vin ding meteen op een lijst van technische topgeheimen. Maar daar kocht Cockerell niets voor. Hij zocht andere geld bronnen, vond die en experi menteerde verder. Op 11 juni 1959 stak 's-werelds eerste hovercraft, de SR.N1, de Solent over. Voor het probleem van de obstakels was inmiddels ook een oplossing gevonden. Dat was de karakteristieke rubber rok die de indruk wekt dat een hovercraft zich voor het vertrek opblaast om na aankomst weer amechtig ineen te zijgen. Die rok is gemaakt van zeer sterk, maar flexibel rubber. Daarmee absorbeert de hovercraft het volume van een hobbel gedeel telijk terwijl hij er tegelijkertijd geleidelijk en zonder botsen of schokken overheen klimt. Dit is allemaal wat simpel uitgedrukt, maar het komt er wel op neer. Toltunnel In 1968 begon de Britse spoorwegdochter Seaspeed met een dienst Boulogne-Dover. Een jaar later kwam er een lijn dienst tussen Calais en Dover bij. In datzelfde jaar opende Hoverlloydeen 'volle' Britse dochter van een Zweedse rede rij, een dienst Calais-Ramsgate. Beide maatschappijen groeiden tot aan het einde van de jaren '70 als kool. In 1979 vervoerden ze samen bijna 2,5 miljoen pas sagiers en ruim 400.000 voer tuigen. Dat betekende een marktaandeel van 25 pet. op de korte Kanaalroutes. Maar toen kwam de klad erin: tweede oliecrisis, wereldrecessie en ta- rievenoorlog op het Kanaal. Fusie en stroomlijning boden uitkomst. In 1981 ontstond uit beide oude maatschappijen de nieuwe: HoverspeedLtd.. Het Kanaal is nu 25 jaar 'hoverbrugd'. Ik heb op deze plaats al eens genoteerd: wie om een uur of acht uit West- Brabant of Zeeuwsch-Vlaande ren vertrekt en in Calais de hovercraft neemt, is op tijd voor de lunch in Canterbury. Wie wil er dan nog een toltun nel? (Slot/het eerste deel stond gisteren in de krant). Illllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllljllllllllllllllllllllllllf^ Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550 Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14. ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur, overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1per maand 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.w! Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties ©076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20 30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738 T5 Door Loek Leyendekker AUSTRALIË is een ide aal vakantieland. Er is altijd wel ergens mooi weer. Langs de 36.735 km lange kustlijn liggen eindeloze gouden zand stranden. Ruige bergke tens, woeste rivieren, uitgestrekte wouden, dorre steppen en vrucht bare landbouwgebieden wisselen elkaar af met kleurencombinaties van een adembenemende schoonheid. Een para dijs ook voor sportvis sersjagers en surfers. En wie het avontuur zoekt kan zich uitleven in barre woestijnen, waar het zo heet kan worden, dat de mensen er onder de grond wo nen. Maar voor vele buitenlan ders zal de grootste attractie van Australië gelegen zijn in de majestueuze stilte en rust van het binnenland. Wij Ne derlanders bijvoorbeeld zit ten met 14 miljoen man op eengepakt als haringen in een ton; de 15 miljoen Australiërs daarentegen be schikken over een ruimte zo groot als Europa tot aan de Oeral. Dat maakt Australië tot het enige westerse land waar je nog dagenlang kunt rondtrekken zonder iemand tegen te komen. Die immense ruimte is een van de troefkaarten waarop de Australiërs hun verwach ting baseren, dat het interna tionale toerisme voor hun land een van de belangrijkste bronnen van inkomsten zal worden en een aanjager voor de werkgelegenheid. South Australia, een van de zes fe derale staten waaruit het Australische Gemenebest is opgebouwd, gaat er zelfs vanuit dat het toerisme de 'belangrijkste industrie' van het gebied zal worden. De luchtlijn die Singapore Airli nes onlangs op South Austra lia's hoofdstad Adelaide heeft geopend wordt als een bevestiging van die veron derstelling beschouwd. Adelaide is zoals alle grote steden in Australië in de breedte gebouwd. Alleen in het centrum staat wat hoog bouw. Het is een gezellig stadscentrum: veel groen, le vendige winkelstraten en leuke restaurantjes, waar je tegen redelijke prijs goed kunt eten. (Australië heeft ook verrassend goede wij nen). Een whisky vooraf kost echter al gauw 12 gulden. Al le sterke drank is zwaar be last. Winkelen is eveneens een dure liefhebberij. Het hoge loonpeil heeft de prijzen van kleding en gebruiksartikelen flink omhoog gejaagd. De reiziger kan in Hilton terecht maar ook in behoorlijke ho tels van een lagere prijsklas se. Meer landinwaarts en in de bush-bush is in motels, zo merhuisjes en bij boeren te gen schappelijke prijzen eveneens behoorlijk onder dak te vinden. Adelaide an nonceert zich tegenwoordig als de festivalstad van Australië, maar het lijkt op het eerste gezicht meer een nobel streven in te houden dan een reële status. Voor toeristen is Adelaide een goed gelegen uitgangsba sis voor trips naar de beboste heuvels en bergen in het ach terland. Vierhonderd kilo meter ten noorden van de stad eindigt de bewoonde wereld en begint de Outback, de wijdse uitgestrektheid van brede valleien en grillige paars-rode heuvelruggen waar grote kudden schapen grazen en hier en daar een kangoeroe nieuwgierig zijn kop uit de struiken opsteekt. Dit is ook het domein van steenrijke veeboeren. Een van hen heeft een groter ge bied in eigendom dan het ter ritoir van de staat Texas. Verder daarachter ligt het avontuur te wachten, de uit daging van de woestijn. Australië: overweldigend natuurschoon, ruimte, stilte en erg aardige, gastvrije mensen maar wel 24 a 26 uur vliegen van Amsterdam ver wijderd en dat is een hele ruk, zelfs al is de verzorging aan boord nog zo voortreffe lijk. Qua service geven de Nederlandse emigranten, naar ze zeggen, op het ogen blik de voorkeur aan Singa pore Airlines, gevolgd door de Australische Quantas en de KLM. De Australische toeristen industrie staat op het stand punt, dat de unieke vakantie- mogelij kheden van het land de factor afstand steeds min der belangrijk zullen doen worden. Van de vijf Austra liërs is er bovendien één in het buitenland geboren en komt een ander uit een gezin waarvan de ouders niet in Australië geboren zijn. Het ligt dus voor de hand, dat de emigranten heel wat vrien den en familie op bezoek zul len krijgen, althans voorlopig want naarmate ze ouder worden, worden de banden met het land van herkomst over en weer losser. Het optimisme van de Australiërs ten aanzien van de verdere ontwikkeling van het toerisme heeft ook alles te maken met het feit dat ze in hun uitgavenpatroon zelf zo'n hoge prioriteit geven aan een goede vakantie. Het recht op een goede vakantie wordt in Australië als een soort grondrecht beschouwd. Zelfs een zo populaire figuur als premier Hawke zou het niet moeten wagen daaraan te tornen. Ook wat dit betreft lijkt Australië op Nederland. Het Binnenhof mag dan da gelijks bol staan van demon stranten tegen het bezuini gingsbeleid van het kabinet- Lubbers, ook dit jaar waaiert Nederland weer massaal met vakantie uit naar het buiten land, naar bestemmingen waar twintig j aar geleden nog maar weinigen aan ge dacht hebben. Van diegenen die zich, af gezien van zakenreizen, de tijd en het geld kunnen ver oorloven om in Australië op vakantie te gaan, maken ve len gebruik om onderweg een paar dagen uit te stappen. Populaire tussenstations zijn Sri Lanka, als ze elkaar daar tenminste niet naar het leven staan, Bangkok, Singapore en Jakarta. Niet iedere lucht vaartmaatschappij maakt op vluchten naar Australië een tussenlanding in de hoofd stad van Indonesië. Singapo re Airlines rekent echter evenveel voor Amsterdam- Singapore als voor Amster dam naar het twee uur vlie gen verder gelegen Jakarta. In Zuid-Oost Azië wordt evenals in Australië veel geld in het toerisme geïnvesteerd. Overal verrijzen nog steeds nieuwe hotels. Ook de meest verwende toerist komt er ruimschoots aan z'n trekken. Via de luchtvaartmaatschap pijen zijn allerlei all-in-ar- rangementen te maken, die punctueel worden nageleefd. De kamerprijzen zijn echter vooal in Singpore aan de pit tige kant, dat zou een van de redenen kunnen zijn dat de hotelbezetting daar te wen sen overlaat. Een aantal gro te hotels heeft met het oog hierop onlangs besloten aan de inwoners van Singapore zelf goedkope weekend-ar rangementen aan te bieden. Wat Bangkok betreft: voor vele buitenlandse toeristen zijn niet de overweldigende rijkdom aan tempels de grootste attractie maar de talloze massage-instituten. Sauna's nachtclubs etc. waar ze hun sexuele fantasieën on geremd kunnen uitleven. Van Japan, West-Duitsland en Zwitserland uit worden zefs speciale sex-reizen ('Lie- besfahrten') naar Bangkok georganiseerd. Door de sterk gestegen criminaliteit en ge slachtsziekten, die epidemi sche vormen zouden hebben aangenomen, schijnt de be langstelling voor de Sodom en Gomorrha-kant van Bangkok de laatste tijd wat te zijn bekoeld. De oorsprong van de zeer omvangrijke prostitutie is terug te voeren tot de positie van de vrouw in een arm Aziatisch land als Thailand. Voor de meeste vrouwen is prostitutie de enige moge lijkheid om hun familie niet van honger en armoe te laten omkomen. Die prostitutie is een typerend voorbeeld van de shock-werking van het westerse toerisme op de cul tuur van een onderontwik keld land. (De vorige afleveringen van deze serie stemden in De Stem van 14, 17, 18, 20 en 24 juli) Door Pieter-Jan Dekkers HET gezegde 'Waar twee joden bijeen zijn ontstaan drie politieke partijen' lijkt aardig van toepassing op de uitslag van de maandag gehou den Israëlische parle mentsverkiezingen. Wat velen in en buiten Is rael hadden gehoopt - een duidelijke voorkeur voor een van de twee grote blokken - is uitgebleven. Zowel de op positionele Arbeiderspartij als het regeringsblok van Li- koed hebben zetels moeten inleveren aan linkse en rechtse splinters, waardoor in de Knesseth nu meer par tijen zijn vertegenwoordigd dan ooit tevoren. Het enige lichtpunt is het feit, dat de Arbeiderspartij ondanks zetelverlies de grootste partij van het land is geworden, al is het verschil met de regerende Likoed van premier Shamir te klein om vlot een regering te kunnen vormen. De kabinetsformatie zal dan ook een zaak van lan ge adem worden. Het ligt voor de hand dat president Chaim Herzog zijn partijgenoot Shimon Peres tot kabinetsformateur zal be noemen, hoewel premier Shamir direct na het bekend worden van de voorlopige uitslag liet weten dat hij daarvoor de eerste aangewe zene is. Gebruik is echter dat de grootste partij het eerst mag proberen een meeder- heidskabinet te vormen. Peres dus. Met de zetels van de andere linkse partijen kan het linkse blok in de Knesseth rekenen op min stens 56 zetels, 5 te weinig om een regering te vormen. Dat betekent dat Peres afhanke lijk is van de steun van het centrum. Dat centrum is maandag echter sterk afgekalfd. De Nationale Religieuze Partij van de eeuwige minister van Binnenlandse Zaken Jozef Burg heeft het niet verder gebracht dan 4 zetels en de nieuwe partij van oud-mi nister Weizman van Defensie stelt al helemaal teleur met 2 zetels. Peres zal beide partijen hard nodig hebben om een meerderheidsregering te kunnen vormen. Wat de NRP van Burg betreft lijkt het er op dat deze zal proberen met de Arbeiderspartij te gaan samenwerken. Zeven jaar Shimon Peres -fotoanp regeringssamenwerking met het Likoedblok heeft deze partij doen ineengeschrom- pelen. De partij is praktisch gehalveerd. Het animo van Burg om het voortbestaan van zijn partij opnieuw in de waagschaal te stellen door weer met Likoed in zee te gaan lijkt gering. Bovendien, de religieuze invloed van de NRP in een coalitie met Likoed zal heel wat kleiner zijn dan in een coalitie met de Arbeiderspar tij. Getalsmatig zijn de uk- tra-rechtse religieuze partij en in geval van een coalitie met Likoed sterk in de meer derheid. Bij Peres valt voor Burg deze keer meer te halen dan bij Shamir. Het slechte resultaat van Weizman's partij is een ern stige tegenvaller voor Peres. Hoewel Weizman (wijselijk?) geweigerd heeft zich vóór de verkiezingen uit te spreken voor een bepaalde regerings combinatie, biedt de Arbei derspartij hem meer dan Shamir, die met handen en voeten aan ultra-rechts ge bonden zit. Weizman's is juist vanwe ge Begin's politiek in de be zette gebieden - later onver kort voorgezet door premier Shamir - uit diens kabinet gestapt. Weizman geldt bo vendien als de architect van het vredesoverleg met wijlen president Sadat van Egypte, waardoor Israel voor het eerst in het bestaan 'vrede' sloot met een Arabisch buur land. Hervatting van het vre desoverleg met Egypte en andere Arabische buurlan den staat bij Weizman hoog aangeschreven al gaat hij niet zover als de Arbeiders partij, die er ronduit voor uitkomt onmiddellijk met de Jordaanse koning Hoessein te willen gaan onderhande len over de politieke toe komst van de westelijke Jor- daanover. Overigens kan Weizman voor samenwerking met de Arbeiderspartij een hoge prijs vragen. Want zonder Weizman komt Peres niet aan de benodigde 61 zetels in de Knesseth om een regering te vormen die althans een meerderheid in het parle ment heeft. Bovendien is hij afhanke lijk van de communisten, waarop traditiegetrouw vooral de Israëlische Arabie ren hebben gestemd. Wat be tekent dat ook in die richting concessies gedaan moeten worden. En of dat weer ac ceptabel is voor de NRP is nog maar de vraag. Kortom, het zal een uiter mate moeilijke taak voor Pe res worden om een meerder heidsregering gevormd te krijgen. Maar datzelfde geldt ook voor Shamir en mis schien nog wel in meerdere mate. Hij kan geen kant op zonder de steun van het ul tra-rechtse blok, dat bij deze verkiezingen behoorlijke winst heeft geboekt. Dat betekent dat Shamir verder concessies zal moeten doen aan de haviken in zijn partij en verder moet gaan op de weg naar volledige in tegratie van de bezette westelijke Jordaanoever in Israel. Dus nog meer neder zettingen, nog meer onrust en tegenstand onder de Arabi sche bevolking op de West- bank. Overigens, ook Shamir heeft de NRP van Burg en de partij van Weizman nodig om een meerderheidsrege ring te kunnen vormen. Dat maakt de positie van beide centrumpartijen nogal ste vig, al is dat gezien hun ge talssterkte niet terecht. Beide partijen zitten op de wip en kunnen zowel Peres als Sha mir hoge eisen stellen. Zeker is in ieder geval dat zowel Pers als Shamir onmo- genlijke een sterke coalitie uit de grond kunnen stampen of ze zouden moeten beslui ten tot een 'grote coalitie', een regering van nationale een heid tussen Arbeiderspartij en Likoed. Het is niet voor niets dat premier Shamir, in de wetenschap dat elke ande re regering met Likoed vrij wel niet te vormen is, direct na de uitslag de mogelijkheid voor samenwerking met de socialisten nadrukkelijk openhield. Shamir (links) en Levy, blij Toch gelooft men niet dat het zover zal komen. Daar voor zijn de verschillen tus sen beide blokken te groot. Het meest voor de hand liggende scenario is dan ook dat Peres probeert een rege ring te vormen. Als hij daar in slaagt zal het geen sterk kabinet worden en vooral ten aanzien van de buitenlandse politiek als uitermate zwak moeten worden gekwalifi ceerd. Op binnenlands-eco nomisch terrein zal een der gelijk kabinet zich moeten beperken tot het hier en daar aanleggen van noodverban den om de economische chaos wat te ordenen. Slagen zowel Peres als Shamir niet en komt er ook geen 'grote coalitie' dan zal Israel dit najaar opnieuw naar de stembus moeten. De verwachte en door ve len gehoopte duidelijke uit spraak van de Israëlische kiezer is dus uitgebleven. Dat heeft internationaal gezien nogal wat consequenties. Bij met de stembusuitslag. - foto ap een overwinning van de Ar beiderspartij zou er wat meer uitzicht gekomen zijn op een vredesregeling tussen Israel en de Arabieren en zouden de Israëlische troepen vrij snel uit Zuid-Libanon zijn teruggetrokken. Niet dat de Arbeiderspartij dat eenzijdig zou hebben ge daan. Maar de socialisten voelen meer voor het regelen van Israel's veiligheid via een verdrag dan via de loop van het (dure) geweer. Datzelfde geldt voor de toekomst van de Westbank. De Arbeiderspartij schrikt er niet voor terug met de Jor daanse koning Hoessein te gaan praten over een bepaal de vorm van autonomie voor de Palestij nen onder geza menlijke verantwoordelijk heid. Nu zal daar voorlopig wei nig of niets van terecht ko men. Want zelfs als Peres slaagt een kabinet te vormen, dan nog zal hij slechts in de marge kunnen regeren. JjUt»" Het artikel van uw kunst redactie met als kop 'Bra bant kreeg in 1983 bijna acht ton van het Anjerfonds' in De Stem van 4 juli stelt, dat het Gemeentemuseum het Markiezenhof te Bergen op Zoom 30.000 van het Anjer fonds ontvangen zou hebben als bijdrage in de aankoop van het schilderij 'Het kas teel van Wouw'. Dat is niet juist. Die bijdrage was slechts 5.360. Bergen op Zoom J.H. van Mosselveld Tijdens mijn bezoek aan de Gentse feesten heb ik gelo geerd op de camping Blaar- meersen (Prima camping overigens), 's Ochtens rond 03.00 uur is er geen openbaar vervoer en ook geen verbin ding met de camping zodat men is aangewezen op een taxi als men de afstand niet te voet of met de fiets wil of kan afleggen. Wie schetst mijn verbazing en later groot ongenoegen toen aan mij de volgende ritprijzen in rekening werden gebracht: alle ritten vertrokken vanaf het hoofdpostkantoor tussen 03.00 en 04.00 uur; op zondag 15 juli B.frs. 185, op maandag 16 juli B.frs. 280, op dinsdag 17 juli B.frs. 370. Op dinsdag ben ik naar Nederland ver trokken. Dat men de Hollan ders geen goed hart toe draagt, allez, maar om ze op deze manier te snijden, te tillen en af te zetten lijkt nergens op. Als men de Hol landers liever niet ziet ko men zeg dat dan vooraf als de feesten beginnen, dan ko men ze volgend jaar heus niet. Tilburg P.W.A.M. van Sprang Win heffi bran DEN HAAG (ANP) - De Con sumentenbond vindt het on juist dat de overheid in offi ciële publicaties veel te gun stige gegevens verstrekt over l,et benzineverbruik van auto's. Volgens de bond zijn de cijfers afkomstig van de fabri kanten en nemen de ministe ries van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat re over. De Consumentenbond heeft van tien auto's het werkelijke benzineverbruik gemeten vol gens de drie standaardmetho den die in de Europese Ge meenschap zijn aanvaard: verbruik bij 90 kilometer con stant, bij 120 km constant en bij een stadsrit. Dit eigen on derzoek van de bond komt ge middeld zes tot veertien pro cent hoger uit dan de 'officiële' cijfers, aldus een mededeling. Uit het onderzoek trekt de consumentenorganisatie de conclusie dat de overheid de cijfers van de fabrikanten be ter zou moeten controleren. In publicaties over verbruik zou het aangeven van een gemid deld verbruik van een auto be ter zijn, omdat dat de prak tijksituatie het meest bena dert, aldus de bond. Vervolg van pagina 1 De streekvervoerders hebben »dn meet af aan gesteld dat minister Smit met haar zoge- iieten Tarievenplan op de ver keerde weg was. Volgens dat plan moeten van '83 tot en met stads- en streekbus jaar- lijks 10 procent extra duurder rorden. De stelling van de mi- lister was dat die extra tarief - itijging in het streekvervoer liet zou leiden tot vervoers- lerlies (en in het stadsaver- noer tot een lichte daling) en lus per saldo geld op zou leve- :en. Dat zou weer betekenen het voorzieningenniveau liet hoeft te worden aangetast m dat bijvoorbeeld opheffing uitdunning van buslijnen nu kunnen worden voorko- nen. Maar uit de cijfers van de )BA blijkt dat de tarief stij - lingen wel degelijk leiden tot en fors vervoersverlies. Bij de SO verwacht men dat de an- lere streekvervoerbedrijven en soortgelijk beeld zullen leven, al zal dat hier en daar einder somber zijn dan bij de SBA die relatief meer stads- Üensten verzorgt dan de an- lere bedrijven. „We hebben de «acte gevens nog niet op een "ij maar duidelijk is wel dat ie minister met haar voor- ■Pelling dat het aantal reizi- 'ers stabiel zou blijven veel te jptimistisch is geweest", aldus ie ESO-woordvoerster. Ook bij de NZH, de grootste streekvervoerder in ons land, "orden de bussen alsmaar le ien Vanaf januari '81 tot be- >n '83 zag de NZH z'n vervoer °rs stijgen met zeventien pro- wit. Maar zo ongeveer sinds 'e eerste tarief stij ging van jen procent in april '83 is van groei al weer vijf procent "geknabbeld. Machinaal pellen jjet kan nog wel jaren duren oordat er in Zoutkamp een I 'onaal machinaal garna- Wipelcentrum kan worden Pgezet. De garnalenpelma- jOines zijn momenteel nog niet goed ontwikkeld dat het Ij ehinaal verwerken voorde ter is dan het laten pellen J? de hand. D) Vfl rir en lod ben LPI en I diel en r wel gen zal i] tarl sool won notl SCI Smi Wal verl derl scha lijn' Eur binr V sch; met plaE sagi vluc sen burf lanc Han den mag tuss gen mag gaai naai (ADVERTENT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2