Australië biedt ruimte en avontuur
moPA'i nAChïmETOE
Israel gaat onzekere tijden tegemoet
even
UITBLAZEN
DE STEM
Het Kanaal
hoverbrugd
IDEAAL VAKANTIELAND
De uitdaging van de Pacific
FINANCIERT
Voor sportieve, act
WIM KOCK
WOENSDAG 25 JUL11984
DISTIM
■ACHTERGROND
PAGINA 2
PAPIER^
VOOR UW PEN
Anjerfonds
Getild
Verbruik van
benzine
hoger dan
aangegeven
Streekvervoer
wl
N<
h<
ni
lu
m
Ik bedacht dat men
eigenlijk aan een
s j kompas had moe
ten denken voor het ver
trek", schreef Louis Blé-
riot later over zijn Kanaal-
vlucht. Hij was gestart
zonder kaart, zonder kom
pas en zonder te weten
waar Dover precies lag. „Je ziet
het wel", hadden ze gezegd,
„achter de witte rotsen." Tien,
vijftien minuten lang vloog Blé-
riot zonder landzicht. Hij zag
Frankrijk noch Engeland en
voor hetzelfde geld was hij de
Noordzee of de Atlantische
Oceaan ingevlogen. Blériot be
diende de besturingsorganen
'losjes' in de hoop dat zijn
vliegtuig zelf de koers zou aan
houden die het witte kielzog
van een begeleidende torpedo
jager had aangewezen. Ook dit
schip was echter uit het zicht
verdwenen en Blériot heeft la
ter toegegeven dat hij de ang
stigste minuten van zijn leven
doormaakte toen hij daar bo
ven het grijze water hing, zon
der kompas en zonder ook
maar één punt om zich op te
oriënteren.
Het gevaar van in zee stor
ten was niet denkbeeldig, zoals
zes dagen eerder gebleken was
toen de eigenlijke Franse favo
riet voor de Kanaal-overtocht,
Hubert Latham, 'natte voeten'
had gekregen. Maar hij had het
geluk gehad neer te komen in
het zicht van de torpedojager.
Latham zat op zijn drijvend
wrak een sigaretje te roken toen
de matrozen hem oppikten
Blériot wist tenslotte Dover
te vinden, maar verongelukte
bijna tijdens de landing door
dat er plotseling een stevige
bries opstak. Zijn vliegtuig
werd beschadigd. Hij stond in
een wei achter het kasteel van
Dover en de eerste Engelsman
die hij ontmoette was een poli
tieman die hem wilde bekeuren
voor het betreden van verbo
den terrein, het houden van een
vliegdemonstratie zonder ver
gunning en het niet bij zich
hebben van een paspoort. De
vliegenier had het eigenlijke
landingsterrein, waar z'n sup
porters stonden te wachten, ge
mist. Ook al door de opsteken
de wind.
Hoge zeeën
Het weer speelt nog steeds
een rol bij het transport over
het Kanaal, maar lang niet
meer zo'n grote als in de dagen
van Blériot. Het gebeurt maar
zelden dat veerschepen, hover
crafts, laat staan vliegtuigen op
hun plaats moeten blijven om
dat er 'een stevige bries staat.'
Het is een veel voorkomend
misverstand dat de hovercraft
bij stormweer niet uitzweeft.
Moderne hovercrafts voor
de dienst op het Kanaal, als de
nieuwe Super-4's, nemen veilig
en met gemak golven van 4 me
ter. Daar merkt de passagier
natuurlijk wel wat van en het is
geen pretje, maar zoals al eer
der gezegd, de pijn is kort want
lang voor men de (Engelse)
kust bereikt komt men merk
baar in de luwte ervan. Boven
dien zijn golven van 4 meter nu
1 niet bepaald een alledaags ver-
j schijnsel in het Kanaal. De
i Britse veiligheidsinstanties heb-
j ben de operatiegrens voor de
hovercrafts getrokken bij wind
kracht 8/9. Tegen die tijd is het
verblijf aan boord van een veer
schip voor passagiers met ge
voelige magen en wankele
evenwichtsorganen ook al lang
geen lolletje meer.
Blikjes-proef
Juist dat overwinnen van
forse obstakels - golven op zee
en bulten, dammen en sloten
op het land - is lange tijd hét
probleem geweest bij het ont
wikkelen van een bruikbare
hovercraft. Christopher Cocke-
rell, de uitvinder van de hover
craft en daarom nu Sir Christ
opher, had het basisprobleem -
namelijk het opheffen van een
voertuig op een zelfgemaakt
luchtkussen en het vervolgens
voortstuwen - betrekkelijk ge
makkelijk weten op te lossen.
Zijn allereerste experiment
doet bijna 19de eeuws aan: hij
plaatste een blikje in een iéts
groter blik en blies vervolgens
lucht in de ruimte tussen de
twee blik wanden en eureka
het binnenste blikje verhief
zich. In mei 1956 had Cockerell
een werkend model klaar dat
hij in het geheim demonstreer
de aan topexperts van de rege
ring, voornamelijk defensiespe
cialisten. Die waren erg en
thousiast en plaatsten de vin
ding meteen op een lijst van
technische topgeheimen. Maar
daar kocht Cockerell niets
voor. Hij zocht andere geld
bronnen, vond die en experi
menteerde verder. Op 11 juni
1959 stak 's-werelds eerste
hovercraft, de SR.N1, de Solent
over.
Voor het probleem van de
obstakels was inmiddels ook
een oplossing gevonden. Dat
was de karakteristieke rubber
rok die de indruk wekt dat een
hovercraft zich voor het vertrek
opblaast om na aankomst weer
amechtig ineen te zijgen. Die
rok is gemaakt van zeer sterk,
maar flexibel rubber. Daarmee
absorbeert de hovercraft het
volume van een hobbel gedeel
telijk terwijl hij er tegelijkertijd
geleidelijk en zonder botsen of
schokken overheen klimt. Dit is
allemaal wat simpel uitgedrukt,
maar het komt er wel op neer.
Toltunnel
In 1968 begon de Britse
spoorwegdochter Seaspeed met
een dienst Boulogne-Dover.
Een jaar later kwam er een lijn
dienst tussen Calais en Dover
bij. In datzelfde jaar opende
Hoverlloydeen 'volle' Britse
dochter van een Zweedse rede
rij, een dienst Calais-Ramsgate.
Beide maatschappijen groeiden
tot aan het einde van de jaren
'70 als kool. In 1979 vervoerden
ze samen bijna 2,5 miljoen pas
sagiers en ruim 400.000 voer
tuigen. Dat betekende een
marktaandeel van 25 pet. op de
korte Kanaalroutes. Maar toen
kwam de klad erin: tweede
oliecrisis, wereldrecessie en ta-
rievenoorlog op het Kanaal.
Fusie en stroomlijning boden
uitkomst. In 1981 ontstond uit
beide oude maatschappijen de
nieuwe: HoverspeedLtd..
Het Kanaal is nu 25 jaar
'hoverbrugd'. Ik heb op deze
plaats al eens genoteerd: wie
om een uur of acht uit West-
Brabant of Zeeuwsch-Vlaande
ren vertrekt en in Calais de
hovercraft neemt, is op tijd
voor de lunch in Canterbury.
Wie wil er dan nog een toltun
nel? (Slot/het eerste deel stond
gisteren in de krant).
Illllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllljllllllllllllllllllllllllf^
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14. ©01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur,
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementen:
22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1per maand
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.w!
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor
Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888.
Lezersservice:
Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties ©076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20 30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738
T5
Door Loek Leyendekker
AUSTRALIË is een ide
aal vakantieland. Er is
altijd wel ergens mooi
weer. Langs de 36.735 km
lange kustlijn liggen
eindeloze gouden zand
stranden. Ruige bergke
tens, woeste rivieren,
uitgestrekte wouden,
dorre steppen en vrucht
bare landbouwgebieden
wisselen elkaar af met
kleurencombinaties van
een adembenemende
schoonheid. Een para
dijs ook voor sportvis
sersjagers en surfers.
En wie het avontuur
zoekt kan zich uitleven
in barre woestijnen,
waar het zo heet kan
worden, dat de mensen
er onder de grond wo
nen.
Maar voor vele buitenlan
ders zal de grootste attractie
van Australië gelegen zijn in
de majestueuze stilte en rust
van het binnenland. Wij Ne
derlanders bijvoorbeeld zit
ten met 14 miljoen man op
eengepakt als haringen in
een ton; de 15 miljoen
Australiërs daarentegen be
schikken over een ruimte zo
groot als Europa tot aan de
Oeral. Dat maakt Australië
tot het enige westerse land
waar je nog dagenlang kunt
rondtrekken zonder iemand
tegen te komen.
Die immense ruimte is een
van de troefkaarten waarop
de Australiërs hun verwach
ting baseren, dat het interna
tionale toerisme voor hun
land een van de belangrijkste
bronnen van inkomsten zal
worden en een aanjager voor
de werkgelegenheid. South
Australia, een van de zes fe
derale staten waaruit het
Australische Gemenebest is
opgebouwd, gaat er zelfs
vanuit dat het toerisme de
'belangrijkste industrie' van
het gebied zal worden. De
luchtlijn die Singapore Airli
nes onlangs op South Austra
lia's hoofdstad Adelaide
heeft geopend wordt als een
bevestiging van die veron
derstelling beschouwd.
Adelaide is zoals alle grote
steden in Australië in de
breedte gebouwd. Alleen in
het centrum staat wat hoog
bouw. Het is een gezellig
stadscentrum: veel groen, le
vendige winkelstraten en
leuke restaurantjes, waar je
tegen redelijke prijs goed
kunt eten. (Australië heeft
ook verrassend goede wij
nen). Een whisky vooraf kost
echter al gauw 12 gulden. Al
le sterke drank is zwaar be
last.
Winkelen is eveneens een
dure liefhebberij. Het hoge
loonpeil heeft de prijzen van
kleding en gebruiksartikelen
flink omhoog gejaagd. De
reiziger kan in Hilton terecht
maar ook in behoorlijke ho
tels van een lagere prijsklas
se. Meer landinwaarts en in
de bush-bush is in motels, zo
merhuisjes en bij boeren te
gen schappelijke prijzen
eveneens behoorlijk onder
dak te vinden. Adelaide an
nonceert zich tegenwoordig
als de festivalstad van
Australië, maar het lijkt op
het eerste gezicht meer een
nobel streven in te houden
dan een reële status.
Voor toeristen is Adelaide
een goed gelegen uitgangsba
sis voor trips naar de beboste
heuvels en bergen in het ach
terland. Vierhonderd kilo
meter ten noorden van de
stad eindigt de bewoonde
wereld en begint de Outback,
de wijdse uitgestrektheid
van brede valleien en grillige
paars-rode heuvelruggen
waar grote kudden schapen
grazen en hier en daar een
kangoeroe nieuwgierig zijn
kop uit de struiken opsteekt.
Dit is ook het domein van
steenrijke veeboeren. Een
van hen heeft een groter ge
bied in eigendom dan het ter
ritoir van de staat Texas.
Verder daarachter ligt het
avontuur te wachten, de uit
daging van de woestijn.
Australië: overweldigend
natuurschoon, ruimte, stilte
en erg aardige, gastvrije
mensen maar wel 24 a 26 uur
vliegen van Amsterdam ver
wijderd en dat is een hele
ruk, zelfs al is de verzorging
aan boord nog zo voortreffe
lijk. Qua service geven de
Nederlandse emigranten,
naar ze zeggen, op het ogen
blik de voorkeur aan Singa
pore Airlines, gevolgd door
de Australische Quantas en
de KLM.
De Australische toeristen
industrie staat op het stand
punt, dat de unieke vakantie-
mogelij kheden van het land
de factor afstand steeds min
der belangrijk zullen doen
worden. Van de vijf Austra
liërs is er bovendien één in
het buitenland geboren en
komt een ander uit een gezin
waarvan de ouders niet in
Australië geboren zijn. Het
ligt dus voor de hand, dat de
emigranten heel wat vrien
den en familie op bezoek zul
len krijgen, althans voorlopig
want naarmate ze ouder
worden, worden de banden
met het land van herkomst
over en weer losser.
Het optimisme van de
Australiërs ten aanzien van
de verdere ontwikkeling van
het toerisme heeft ook alles
te maken met het feit dat ze
in hun uitgavenpatroon zelf
zo'n hoge prioriteit geven aan
een goede vakantie. Het recht
op een goede vakantie wordt
in Australië als een soort
grondrecht beschouwd. Zelfs
een zo populaire figuur als
premier Hawke zou het niet
moeten wagen daaraan te
tornen. Ook wat dit betreft
lijkt Australië op Nederland.
Het Binnenhof mag dan da
gelijks bol staan van demon
stranten tegen het bezuini
gingsbeleid van het kabinet-
Lubbers, ook dit jaar waaiert
Nederland weer massaal met
vakantie uit naar het buiten
land, naar bestemmingen
waar twintig j aar geleden
nog maar weinigen aan ge
dacht hebben.
Van diegenen die zich, af
gezien van zakenreizen, de
tijd en het geld kunnen ver
oorloven om in Australië op
vakantie te gaan, maken ve
len gebruik om onderweg een
paar dagen uit te stappen.
Populaire tussenstations zijn
Sri Lanka, als ze elkaar daar
tenminste niet naar het leven
staan, Bangkok, Singapore
en Jakarta. Niet iedere lucht
vaartmaatschappij maakt op
vluchten naar Australië een
tussenlanding in de hoofd
stad van Indonesië. Singapo
re Airlines rekent echter
evenveel voor Amsterdam-
Singapore als voor Amster
dam naar het twee uur vlie
gen verder gelegen Jakarta.
In Zuid-Oost Azië wordt
evenals in Australië veel geld
in het toerisme geïnvesteerd.
Overal verrijzen nog steeds
nieuwe hotels. Ook de meest
verwende toerist komt er
ruimschoots aan z'n trekken.
Via de luchtvaartmaatschap
pijen zijn allerlei all-in-ar-
rangementen te maken, die
punctueel worden nageleefd.
De kamerprijzen zijn echter
vooal in Singpore aan de pit
tige kant, dat zou een van de
redenen kunnen zijn dat de
hotelbezetting daar te wen
sen overlaat. Een aantal gro
te hotels heeft met het oog
hierop onlangs besloten aan
de inwoners van Singapore
zelf goedkope weekend-ar
rangementen aan te bieden.
Wat Bangkok betreft: voor
vele buitenlandse toeristen
zijn niet de overweldigende
rijkdom aan tempels de
grootste attractie maar de
talloze massage-instituten.
Sauna's nachtclubs etc. waar
ze hun sexuele fantasieën on
geremd kunnen uitleven.
Van Japan, West-Duitsland
en Zwitserland uit worden
zefs speciale sex-reizen ('Lie-
besfahrten') naar Bangkok
georganiseerd. Door de sterk
gestegen criminaliteit en ge
slachtsziekten, die epidemi
sche vormen zouden hebben
aangenomen, schijnt de be
langstelling voor de Sodom
en Gomorrha-kant van
Bangkok de laatste tijd wat
te zijn bekoeld.
De oorsprong van de zeer
omvangrijke prostitutie is
terug te voeren tot de positie
van de vrouw in een arm
Aziatisch land als Thailand.
Voor de meeste vrouwen is
prostitutie de enige moge
lijkheid om hun familie niet
van honger en armoe te laten
omkomen. Die prostitutie is
een typerend voorbeeld van
de shock-werking van het
westerse toerisme op de cul
tuur van een onderontwik
keld land.
(De vorige afleveringen van deze
serie stemden in De Stem van 14,
17, 18, 20 en 24 juli)
Door Pieter-Jan Dekkers
HET gezegde 'Waar
twee joden bijeen zijn
ontstaan drie politieke
partijen' lijkt aardig van
toepassing op de uitslag
van de maandag gehou
den Israëlische parle
mentsverkiezingen.
Wat velen in en buiten Is
rael hadden gehoopt - een
duidelijke voorkeur voor een
van de twee grote blokken -
is uitgebleven. Zowel de op
positionele Arbeiderspartij
als het regeringsblok van Li-
koed hebben zetels moeten
inleveren aan linkse en
rechtse splinters, waardoor
in de Knesseth nu meer par
tijen zijn vertegenwoordigd
dan ooit tevoren.
Het enige lichtpunt is het
feit, dat de Arbeiderspartij
ondanks zetelverlies de
grootste partij van het land is
geworden, al is het verschil
met de regerende Likoed van
premier Shamir te klein om
vlot een regering te kunnen
vormen. De kabinetsformatie
zal dan ook een zaak van lan
ge adem worden.
Het ligt voor de hand dat
president Chaim Herzog zijn
partijgenoot Shimon Peres
tot kabinetsformateur zal be
noemen, hoewel premier
Shamir direct na het bekend
worden van de voorlopige
uitslag liet weten dat hij
daarvoor de eerste aangewe
zene is. Gebruik is echter dat
de grootste partij het eerst
mag proberen een meeder-
heidskabinet te vormen.
Peres dus. Met de zetels
van de andere linkse partijen
kan het linkse blok in de
Knesseth rekenen op min
stens 56 zetels, 5 te weinig om
een regering te vormen. Dat
betekent dat Peres afhanke
lijk is van de steun van het
centrum.
Dat centrum is maandag
echter sterk afgekalfd. De
Nationale Religieuze Partij
van de eeuwige minister van
Binnenlandse Zaken Jozef
Burg heeft het niet verder
gebracht dan 4 zetels en de
nieuwe partij van oud-mi
nister Weizman van Defensie
stelt al helemaal teleur met 2
zetels.
Peres zal beide partijen
hard nodig hebben om een
meerderheidsregering te
kunnen vormen. Wat de NRP
van Burg betreft lijkt het er
op dat deze zal proberen met
de Arbeiderspartij te gaan
samenwerken. Zeven jaar
Shimon Peres -fotoanp
regeringssamenwerking met
het Likoedblok heeft deze
partij doen ineengeschrom-
pelen. De partij is praktisch
gehalveerd. Het animo van
Burg om het voortbestaan
van zijn partij opnieuw in de
waagschaal te stellen door
weer met Likoed in zee te
gaan lijkt gering.
Bovendien, de religieuze
invloed van de NRP in een
coalitie met Likoed zal heel
wat kleiner zijn dan in een
coalitie met de Arbeiderspar
tij. Getalsmatig zijn de uk-
tra-rechtse religieuze partij
en in geval van een coalitie
met Likoed sterk in de meer
derheid. Bij Peres valt voor
Burg deze keer meer te halen
dan bij Shamir.
Het slechte resultaat van
Weizman's partij is een ern
stige tegenvaller voor Peres.
Hoewel Weizman (wijselijk?)
geweigerd heeft zich vóór de
verkiezingen uit te spreken
voor een bepaalde regerings
combinatie, biedt de Arbei
derspartij hem meer dan
Shamir, die met handen en
voeten aan ultra-rechts ge
bonden zit.
Weizman's is juist vanwe
ge Begin's politiek in de be
zette gebieden - later onver
kort voorgezet door premier
Shamir - uit diens kabinet
gestapt. Weizman geldt bo
vendien als de architect van
het vredesoverleg met wijlen
president Sadat van Egypte,
waardoor Israel voor het
eerst in het bestaan 'vrede'
sloot met een Arabisch buur
land.
Hervatting van het vre
desoverleg met Egypte en
andere Arabische buurlan
den staat bij Weizman hoog
aangeschreven al gaat hij
niet zover als de Arbeiders
partij, die er ronduit voor
uitkomt onmiddellijk met de
Jordaanse koning Hoessein
te willen gaan onderhande
len over de politieke toe
komst van de westelijke Jor-
daanover.
Overigens kan Weizman
voor samenwerking met de
Arbeiderspartij een hoge
prijs vragen. Want zonder
Weizman komt Peres niet
aan de benodigde 61 zetels in
de Knesseth om een regering
te vormen die althans een
meerderheid in het parle
ment heeft.
Bovendien is hij afhanke
lijk van de communisten,
waarop traditiegetrouw
vooral de Israëlische Arabie
ren hebben gestemd. Wat be
tekent dat ook in die richting
concessies gedaan moeten
worden. En of dat weer ac
ceptabel is voor de NRP is
nog maar de vraag.
Kortom, het zal een uiter
mate moeilijke taak voor Pe
res worden om een meerder
heidsregering gevormd te
krijgen. Maar datzelfde geldt
ook voor Shamir en mis
schien nog wel in meerdere
mate. Hij kan geen kant op
zonder de steun van het ul
tra-rechtse blok, dat bij deze
verkiezingen behoorlijke
winst heeft geboekt.
Dat betekent dat Shamir
verder concessies zal moeten
doen aan de haviken in zijn
partij en verder moet gaan
op de weg naar volledige in
tegratie van de bezette
westelijke Jordaanoever in
Israel. Dus nog meer neder
zettingen, nog meer onrust en
tegenstand onder de Arabi
sche bevolking op de West-
bank.
Overigens, ook Shamir
heeft de NRP van Burg en de
partij van Weizman nodig
om een meerderheidsrege
ring te kunnen vormen. Dat
maakt de positie van beide
centrumpartijen nogal ste
vig, al is dat gezien hun ge
talssterkte niet terecht. Beide
partijen zitten op de wip en
kunnen zowel Peres als Sha
mir hoge eisen stellen.
Zeker is in ieder geval dat
zowel Pers als Shamir onmo-
genlijke een sterke coalitie
uit de grond kunnen stampen
of ze zouden moeten beslui
ten tot een 'grote coalitie', een
regering van nationale een
heid tussen Arbeiderspartij
en Likoed. Het is niet voor
niets dat premier Shamir, in
de wetenschap dat elke ande
re regering met Likoed vrij
wel niet te vormen is, direct
na de uitslag de mogelijkheid
voor samenwerking met de
socialisten nadrukkelijk
openhield.
Shamir (links) en Levy, blij
Toch gelooft men niet dat
het zover zal komen. Daar
voor zijn de verschillen tus
sen beide blokken te groot.
Het meest voor de hand
liggende scenario is dan ook
dat Peres probeert een rege
ring te vormen. Als hij daar
in slaagt zal het geen sterk
kabinet worden en vooral ten
aanzien van de buitenlandse
politiek als uitermate zwak
moeten worden gekwalifi
ceerd. Op binnenlands-eco
nomisch terrein zal een der
gelijk kabinet zich moeten
beperken tot het hier en daar
aanleggen van noodverban
den om de economische chaos
wat te ordenen.
Slagen zowel Peres als
Shamir niet en komt er ook
geen 'grote coalitie' dan zal
Israel dit najaar opnieuw
naar de stembus moeten.
De verwachte en door ve
len gehoopte duidelijke uit
spraak van de Israëlische
kiezer is dus uitgebleven. Dat
heeft internationaal gezien
nogal wat consequenties. Bij
met de stembusuitslag.
- foto ap
een overwinning van de Ar
beiderspartij zou er wat
meer uitzicht gekomen zijn
op een vredesregeling tussen
Israel en de Arabieren en
zouden de Israëlische troepen
vrij snel uit Zuid-Libanon
zijn teruggetrokken.
Niet dat de Arbeiderspartij
dat eenzijdig zou hebben ge
daan. Maar de socialisten
voelen meer voor het regelen
van Israel's veiligheid via
een verdrag dan via de loop
van het (dure) geweer.
Datzelfde geldt voor de
toekomst van de Westbank.
De Arbeiderspartij schrikt er
niet voor terug met de Jor
daanse koning Hoessein te
gaan praten over een bepaal
de vorm van autonomie voor
de Palestij nen onder geza
menlijke verantwoordelijk
heid.
Nu zal daar voorlopig wei
nig of niets van terecht ko
men. Want zelfs als Peres
slaagt een kabinet te vormen,
dan nog zal hij slechts in de
marge kunnen regeren.
JjUt»"
Het artikel van uw kunst
redactie met als kop 'Bra
bant kreeg in 1983 bijna acht
ton van het Anjerfonds' in
De Stem van 4 juli stelt, dat
het Gemeentemuseum het
Markiezenhof te Bergen op
Zoom 30.000 van het Anjer
fonds ontvangen zou hebben
als bijdrage in de aankoop
van het schilderij 'Het kas
teel van Wouw'. Dat is niet
juist. Die bijdrage was
slechts 5.360.
Bergen op Zoom
J.H. van Mosselveld
Tijdens mijn bezoek aan de
Gentse feesten heb ik gelo
geerd op de camping Blaar-
meersen (Prima camping
overigens), 's Ochtens rond
03.00 uur is er geen openbaar
vervoer en ook geen verbin
ding met de camping zodat
men is aangewezen op een
taxi als men de afstand niet
te voet of met de fiets wil of
kan afleggen. Wie schetst
mijn verbazing en later
groot ongenoegen toen aan
mij de volgende ritprijzen in
rekening werden gebracht:
alle ritten vertrokken vanaf
het hoofdpostkantoor tussen
03.00 en 04.00 uur; op zondag
15 juli B.frs. 185, op maandag
16 juli B.frs. 280, op dinsdag
17 juli B.frs. 370. Op dinsdag
ben ik naar Nederland ver
trokken. Dat men de Hollan
ders geen goed hart toe
draagt, allez, maar om ze op
deze manier te snijden, te
tillen en af te zetten lijkt
nergens op. Als men de Hol
landers liever niet ziet ko
men zeg dat dan vooraf als
de feesten beginnen, dan ko
men ze volgend jaar heus
niet.
Tilburg
P.W.A.M. van Sprang
Win
heffi
bran
DEN HAAG (ANP) - De Con
sumentenbond vindt het on
juist dat de overheid in offi
ciële publicaties veel te gun
stige gegevens verstrekt over
l,et benzineverbruik van
auto's. Volgens de bond zijn de
cijfers afkomstig van de fabri
kanten en nemen de ministe
ries van Economische Zaken
en van Verkeer en Waterstaat
re over.
De Consumentenbond heeft
van tien auto's het werkelijke
benzineverbruik gemeten vol
gens de drie standaardmetho
den die in de Europese Ge
meenschap zijn aanvaard:
verbruik bij 90 kilometer con
stant, bij 120 km constant en
bij een stadsrit. Dit eigen on
derzoek van de bond komt ge
middeld zes tot veertien pro
cent hoger uit dan de 'officiële'
cijfers, aldus een mededeling.
Uit het onderzoek trekt de
consumentenorganisatie de
conclusie dat de overheid de
cijfers van de fabrikanten be
ter zou moeten controleren. In
publicaties over verbruik zou
het aangeven van een gemid
deld verbruik van een auto be
ter zijn, omdat dat de prak
tijksituatie het meest bena
dert, aldus de bond.
Vervolg van pagina 1
De streekvervoerders hebben
»dn meet af aan gesteld dat
minister Smit met haar zoge-
iieten Tarievenplan op de ver
keerde weg was. Volgens dat
plan moeten van '83 tot en met
stads- en streekbus jaar-
lijks 10 procent extra duurder
rorden. De stelling van de mi-
lister was dat die extra tarief -
itijging in het streekvervoer
liet zou leiden tot vervoers-
lerlies (en in het stadsaver-
noer tot een lichte daling) en
lus per saldo geld op zou leve-
:en. Dat zou weer betekenen
het voorzieningenniveau
liet hoeft te worden aangetast
m dat bijvoorbeeld opheffing
uitdunning van buslijnen
nu kunnen worden voorko-
nen.
Maar uit de cijfers van de
)BA blijkt dat de tarief stij -
lingen wel degelijk leiden tot
en fors vervoersverlies. Bij de
SO verwacht men dat de an-
lere streekvervoerbedrijven
en soortgelijk beeld zullen
leven, al zal dat hier en daar
einder somber zijn dan bij de
SBA die relatief meer stads-
Üensten verzorgt dan de an-
lere bedrijven. „We hebben de
«acte gevens nog niet op een
"ij maar duidelijk is wel dat
ie minister met haar voor-
■Pelling dat het aantal reizi-
'ers stabiel zou blijven veel te
jptimistisch is geweest", aldus
ie ESO-woordvoerster.
Ook bij de NZH, de grootste
streekvervoerder in ons land,
"orden de bussen alsmaar le
ien Vanaf januari '81 tot be-
>n '83 zag de NZH z'n vervoer
°rs stijgen met zeventien pro-
wit. Maar zo ongeveer sinds
'e eerste tarief stij ging van
jen procent in april '83 is van
groei al weer vijf procent
"geknabbeld.
Machinaal pellen
jjet kan nog wel jaren duren
oordat er in Zoutkamp een
I 'onaal machinaal garna-
Wipelcentrum kan worden
Pgezet. De garnalenpelma-
jOines zijn momenteel nog niet
goed ontwikkeld dat het
Ij ehinaal verwerken voorde
ter is dan het laten pellen
J? de hand.
D)
Vfl
rir
en
lod
ben
LPI
en I
diel
en r
wel
gen
zal i]
tarl
sool
won
notl
SCI
Smi
Wal
verl
derl
scha
lijn'
Eur
binr
V
sch;
met
plaE
sagi
vluc
sen
burf
lanc
Han
den
mag
tuss
gen
mag
gaai
naai
(ADVERTENT