I;
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
I te keur
'te kunstl
Wiegersma's
ki^rl
-n
Van Gogh '84
Vlamingen
Zeeuwen
//OENSDAG 25 JUL11984
PAGINA GIDS 2
PAGINA GIDS 1
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
«IWUlLUMM
y' J:
Muis
Vidal
Nieuws
Suske en WiskeHet Delta-duel
.Even Piekeren
Orgelconcert
in Goes
%>ie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijder.
Boes-
OPLOSSING
T3Z
Jlat het doping-vraagstuk
Iworinen. De druk om mensen
Iren blijft en dat is dik-
leke druk.
Prof. Van Rossum
ken volwassener dan al <üe
synthesizer- bandj es.
Richard Butler: „Als je
wat langer in de muziek zit
wordt je vanzelf volwasse
ner, maar het heeft natuur
lijk ook met je manier van
werken te maken. Ik zou me
idioot voelen als ik een tekst
als 'Karma chameleon' moest
zingen, al moet ik zeggen, dat
het er bij Boy George heel
natuurlijk uitkomt. Je hebt
een referentiekader als je in
de muziek begint. Ik vind
Lou Reed als tekstschrijver
wel goed, maar Slade niet,
Dylan wel, maar iemand als
Dolly Parton niet."
„Invloeden van andere
groepen heb je als je pas be
gint. Op de eerste paar elpees
valt er nog een vergelijking
te maken, maar daarna krijg
je een eigen geluid en dan
begint het pas interessant te
worden. Je bent niet meer
gefrustreerd door het succes
van anderen. Je krijgt zelf
vertrouwen."
Doodlopende weg
Bij de platenfirma van de
Furs in Amerika vertrouwt
men er op, dat de groep met
de vijfde elpee door gaat bre
ken naar de top. Een uitge
breide toernee daar moet nu
het nodige voorbereidend
werk doen. Hoe de Psychede
lic Furs zich gaan ontwikke
len staat nog niet vast.
Richard Butler: „Het is
moeilijk om iets over de toe-
komst te zeggen. De manier,
waarop deze toernee is opge
zet, bevalt me goed, maar
misschien zijn we het aan,
het eind wel kotsbeu en zeg-1
gen we 'dat nooit meer'. We
zullen in ieder geval niet'
meer met Todd Rundgren
werken. Die heeft onze mu
ziek op zijn manier tot het
uiterste gevoerd. Elke vol
gende plaat met hem zou
zelfingenomen of opgeblazen
kunnen gaan klinken a la
Electric Light Orchestra. Je
bevindt je dan op een doodlo
pende weg. En wij willen
vooral onszelf niet herhalen.
We redeneren zo: 'als de mu
ziek goed is, dan komt de rest
vanzelf' en ik ben heel tevre
den zoals het nu gaat."
9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan
den. 9.30 Nws. TELEAC: 9.33 Spyil
de sky (9). VARA: 10.03 De glazen;
wasser is geweest, hoorsp. 10.2.'
Hoor haar! (10.30 Nws). 11.30 Nws
11.33 Leef-tijd-genoeg
Overh.voorl.: 12.16 Over de gren
zen. NOS: 12.26 Meded. v. land- ei
tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.3'
Dingen v.d. DAG. 13.00 Nws. 13.11
Leef-tijd-genoeg (13.30 Nws). 14.0
De vliegende VARA: De Schuur
papier vanuit Diergaarde Blijdorf
NOS-RVU14.33 't Gif en ik. NOS
15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nw:
15.33 NOS-wereldwijzer. 16.00 Wa
een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16.3
Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier ei
nu (18.00 Nws). Hum. Verb.: 18.8
Het voordeel van de twi]fe
NCRV: 19.00 NCRV-Leerhuis. 19.1
Lied van de week. 19.30 Religieuz
muziek van Handel. 20.00 Nw-
20.03 Leger des Heilskwartier 2(11
De wereld zingt Gods lof. 21.00H
de tijd. 21.25 Poëzie. RVU: 214
Portretten. NOS: 22.00 Suara Ma
luku - Muziek. NCRV: 22.30 Nw
22.40 Nederland en z'n buren. 23.1
René Rakier speelt pianowerken
Franz Berwald. 23.15 Muziek va
eigen tijd. 23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. KRO: H<
progr. kan tussen 8.00-17.00, n
nieuws en reklame; onderbroke
worden voor aktual. van Echo. 71
Het leven begint na zeven, met P(
ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. 11X
Radio 'De Zwarte Roos'. 12.04 Bi
dio Bellevue. 14.04 And the bei
goes on15.04 Komt er nog
van? 17.04 Weeshuis van de hit
NOS: 18.04 De avondspits. KHL
19.02 Krachtvoer. 21.02 Demo. 221
Rocktempel: Romantische Rock
tempelen.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het lever*
Woord. 7.10 Preludium. 8.00 Nty
8.05 Platennws. 8.45 Musica Sacr
9.15 Onder de hoogtezon. 10.00 K
mermuz. uit de Barok. Het Scho
Cantorum Basiliensis. 10.30 Kon
ponistenportret van Vivaldi. 1*
Symfonieën en concerten vj
J.Chr. Bach (24). 12.30 Promenad
13.00 Nws. 13.05 Kerkconcert do<
Jozef Sluys, orgel. AVRO: IJ*
Met open mond, progr. voor open
liefhebbers. 14.30 Kamermuz.
Rust, Rossini, Dittersdorf en yj?L
hall. 15.30 Italiaanse barok.AVKu
20.00 Kasteelconcert (4).
de mezze-sopr. Rachel Ann Mo i
gan, met Tan Crone, piano, m
Burgerzaal van het Stadhuis
Gouda. 21.30 Twintigste eeu^
Russisch.
(Via de AM-zender van Hilvers'
1) NOS: 19.02 Nieuws voor bui*j|
landers. 19.02 Bulletin in het ij
h
tentoonstellingen
eindredaktie henk egbers J>
Hendrik Wiegersma, schil
derijen, gemeentehuis Lith
en Pi eter Wiegersma, wand
tapijten, keramiek, schilde
rijen, Jan Cunencentrum
Oss. Open ma. t/m vrij. 10-17
uur en za. en zo. 13-17 uur.
Tot 26 augustus.
De Maaslandroute
(ANWB), onvervalst Neder
lands rivierengebied, leidt
naar 'Het dorp aan de rivier'
- Lith dat door het gelijk
namige boek van Antoon
Coolen 'onsterflijk' werd.
Hij beschrijft daarin het
avontuurlijke geslacht Wie
gersma. Zoon Hendrik werd
de roemruchte arts-artiest
in Deurne. In het gemeente
huis van Lith hangen nu tal
rijke foto's als herinnering
aan een dorp dat er zó niet
meer is. Hendrik liet een
feodaal huis bouwen in
Deurne, dat nu museum is.
Een selectie uit zijn schilde
rijen en tekeningen is nu op
gehangen in het lieve, nieu
we gemeentehuisje. De teke
ningen bij de eerste uitgave
van Cooiens' boek, De snoek
van Lith, Dorpsweg als me
morie aan Lith, Maasland
schap en al die andere drei
gende doeken, door Maarten
Beks bij deze expostitie mooi
benoemd met. 'heroïsche on
vrede'. De tijd dat de oude
Wiegersma in Lith nog met
een schot hagel de muizen
achter het behang dood
schoot, de dokter de dreigen
de polders vol armoede in
trok, is voorbij. Het welva
rend opgepoetste Lith van
nü heeft een ontnuchterende
invloed op dit bekende werk.
Het is er niet minder om. In
tegendeel.
Zoon Pieter (64) is ook
thans op veilige afstand van
pa Hendrik (1891-1969) ge
bleven door te exposeren in
het 10 km verder gelegen
Oss. Over deze relatie va-
der-zoon is al zoveel ge
schreven (o.a. prachtig door
Heiman) dat het een soort
mythe wordt. De veelzijdige
Pieter, hier onder het motto
'Terug in het Maasland' ge
bracht, is heel natuurlijk
aanwezig met zijn vooral
horizontaal geaccentueerde
landschappen (Langs de
Maas, Bieschbos, Brabantse
vennen, Frankrijk), die
meer te maken hebben met
zijn handschrift dan het be
treffende land. Verder zijn
er decoratieve wandtapijten
en keramische schalen of
vlot gepenseelde bloemen op
oud- en Nepalees papier.
Naakten als landschappen.
Kijk vooral naar 'Canal de
Bourgogne' knappe eenvoud
1
'O
1*4
ri
V
im -
Waalko J. Dingemans uit Burgh maakte in 1944/45 dertig aquarellen over de inundatie
van Walcheren. Dit is er één van. Het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschap
pen kocht ze aan voor de historisch-topografische Atlas Zeelandia Illustrate. Momenteel
zijn ze tentoongesteld tijdens kantooruren in de voorzaal van de Statenzaal, Abdij 11 in
Middelburg.
die zijn decoratieve monu
mentaliteit overstijgt.
Vincent 84. De Brakke
Grond, Amsterdam. Open:
di.-za. 10-18 uur en zo. 13-17
uur. Tot 30 augustus.
"Wat betekend de innerlij
ke strijd van Vincent voor
de hedendaagse kunste
naar Vanuit deze gedach
ten fietsten onlangs ruim 30
Vlaamse en Franse kunste
naars vanaf het graf van
Vincent te Auvers sur Oise
naar Antwerpen, waar Van
Gogh 99 jaar geleden met
een onvoldoende van de aca
demie werd weggestuurd.
Met nog 50 andere kunste
naars hebben zij nadien
kunstwerken op dit thema
gemaakt. Daarvan is een
mooie selectie te zien, aan
gevuld met foto's en een vi
deo van het fietsevenement.
De inspiratie van Vincent
heeft zich een uitweg ge
zocht in (simpel) symbolis
me, medelijden, bewonde
ring, stijlimmitatie en 'Vin
cent, prima, maar ik ben er
ook nog'... Er is veel te zien
in de Brakke Grond. Tussen
een in marmer gepolijste ge-
styleerde zon door Guilmot
of een zogeheten Van Gogh-
meubel in rood, geel en
blauw door Van Praet en
een stripachtig fleurig ver
haal in olie door Van Roos
malen liggen talrijke va
rianten. Zo maar twee
knappe portretstudies van
Van Gogh door Heyrman,
een vier meter hoog apoca
lyptisch doek vol lijven door
Gentils of een stoel als me
talen geraamte met de titel
'Wachten op Gaugain' van
Pauwels.
Van Haevre probeert met
een korenveld en Van
Gogh's techniek tot een
eigen interpretatie te ko
men; Diericks komt er ver
der mee, terwijl Lieve Ul-
burghs een knap, wat gema
niëreerde fantasie maakte
op een bekend zelfportret
van Vincent. Verrast Roob-
jee te zien, die blijkbaar
door De Wilden en Theys
geïnspireerd werd. Zijn dan
Pieter Celie in zijn - natuur
lijk - hout schilderij van
Van Gogh's sterfkamer of
het moralistisch fantasme
van Maet niet wat naïever
Collectie Gent in De Vlees
hal en Abdijcomplex Mid
delburg. Open: di.-za. 11-17
uur en zo. 14-17 uur. Tot 16
september.
Het museum voor Heden
daagse Kunst in Gent heeft,
dankzij conservator Jan
Hoet, een collectie opge
bouwd, die enige vermaard
heid kreeg. Een selectie uit
die roemruchte verzameling
is nu in Middelburg te zien.
Je vraagt je af waarom
Gent ligt op een 'steenworp'.
Afgezien van het toerisme is
voor de Zeeuwen Gent, wat
kunst betreft, nog ver weg.
De mooie selectie hier kan
niet alleen een opstapje naar
Gent zijn, maar daar kan
men nu intussen andere za
ken laten zien, die geen
ruimte hadden. Zo vertelt
ons Anton van Gemert met
wie het actuele beeldende
kunstleven in Middelburg
(Zeeland) nieuw elan kreeg.
In de Vleeshal onder het
raadhuis bestaat de midden
moot uit de ontwikkeling in
de zestiger jaren. Na een uit
loper van de Cobra-vijftiger
jaren met een werk van Ale-
chinsky, wordt het klimaat
bepaald door de 'club' Elias,
De Keyser, Lucassen en Ra-
veel, die werkelijkheid tegen
illusie, figuratie tegen abs
tractie uitspeelde. Goede
voorbeelden daarvan. De
tijd ook van de pop-art, zo
als de essemblage van wijn-
flessenlood door Armand
laat zien. Enkele documan-
taire speciminia van Beuys,
de theaterachtige Dine, de
materiële Bogart of een later
werk van Fontana laten zien
dat het hier om een plurifor
me periode ging.
Ook in de Kloostergang
van het abdij complex wor
den enkele interessante za
ken getoond. Hoewel door
een misverstand de zaal ge
sloten bleek toen we er op
zondag kwamen kijken,
boeiden in die gang o.a. de
ironische schalencompositie
en het spel met klassieke ar
chitectonische composities
van Luciano Fabro.
Vier Zeeuwse kunstenaars,
Dam 43, Middelburg. Open:
do.-zo. 14-17 uur. Tot 12
augustus.
De kunstenaars die met
veel inzet dit pand van de
gemeente in bruikleen kre
gen en tot een rustige expo
sitieruimte maakten, willen
afwisselend bekende lande
lijke kunstenaars en kweek
van eigen bodem brengen.
De vier Middelburgers, die
er nu hun werk laten zien,
staan voor enkele trends bij
de jongste algemene ontwik
kelingen.
Piet Dieleman is met de
beweging van zijn hand,
schetsend op papier, bezig.
De daaruit groeiende struc
turen worden steeds meer
figuratief. De herbronning
naar tradities spreekt sterk
uit een naakt in olieverf.
Ook Bob Pingen zoekt schil
derend wat kleuren en be
wegingen met elkaar doen;
binnen het 'normale' vier
kante vlak en op kruislat
objecten. Ben Sleeuwenhoek
stelt zich nog steeds op als
een notulist met verf; snelle
realistische- en symbolische
tekens op grote bladen, die
laten raden. Naast een swas
tika lijkt hij te zeggen: Mijn
naam is haas. William Ver-
straeten werkte met de ele
menten water/vuur en de
plaatselijke situatie; blik
semschichten met reminis
centies aan wateraders.
De tentoonstelling ziet er
fijn uit, maar (los van de
kwantiteit/ kwaliteitsvraag)
is er wat weinig werk om
écht inzicht te krijgen in het
bezig zijn van iedere kun
stenaar.
Jaap Harten: Else Mauhs - de
ontvoering van een legende
(uitg. Querido - f 27,50)
Harten begint met een zin
als 'Na de grote verkrijsing
van brandende kerstbomen en
heilloos stinkend vuurwerk,
vindt hier in onze bouwvallige
woning de grote vermuizing
plaats'. En hij eindigt met:
'Daar gaat het liefste stuk van
mijn jeugd'. Tussen deze naar
literatuur riekende zin en deze
ontboezeming uit het hart ligt
dit boek als kruising van ro
man en biografie.
Jaap Harten (1930) heeft de
legendarische toneelspeelster
Else Mauhs (1885-1959) waar
schijnlijk persoonlijk tè kort
(de elf laatste jaren van haar
leven) meegemaakt om van al
le feiten op de hoogte te zijn.
Mogelijk is hij ook teveel ro
mancier om echte biograaf te
kunnen zijn. Deze kruising
heeft wel een zeer aangenaam
lezend geschrift opgeleved.
Hët geeft voldoende feiten om
geïnformeerd te worden over
de uiterlijke figuur van 'Muis',
terwijl de persoonlijke reflec
ties en fantasieën van Harten
een heel menselijke onderbou
wing verschaft aan de karak
terisering. Allesbehalve een
hagiografie...
Else Mauhs komt eruit te
voorschijn als een 'moeilijke
tante'; zwaar begaafd een be
paald soort toneelrollen tot in
diepste diepte vorm te geven.
Haar geschiedenis - extreem
in het negatieve en het positie
ve - is wel een verklaring,
maar niet altijd een excuus.
Geboren in het Duitse Mühl-
heim kwam ze op 14-jarige
leeftijd naar Nederland, toen
haar autoritaire moeder huw
de met een Nederlandse za
kenman. De beeldhouwende
vader van Else was drie
maanden voor haar geboorte
overleden. Else had de Duitse
discipline en trotsheid meege
nomen. Ze lijkt katholiek te
worden om haar moeder te
pesten. Met haar idool Sarah
Bernhardt voor ogen inte
greert ze snel in het Neder
landse (toneei)milieu.
Ze debuteert in 1903 in Rot
terdam in Muisje (La Souris
van Pailleron). Via smartlap
pen e.d. kreeg ze in 1915 haar
eerste dramatische rol in
Schnitzlers 'Ruf des Lebens'.
Sedert 1917 speelt ze bij Ver
kade in Den Haag en Amster
dam, in vast verband, en
breekt dan echt door. Haar
huwelijk met Max Poons (na
15 jaar beëindigd), haar sa
menwerking - internationaal
- met Alexander Moisi en hoe
ze de buik vol kreeg van het
Huis van Oranje, zijn wat
kruiden in deze biografie.
Haar houding tegen de NSB,
het nationaal socialisme en
haar redden van joden in de
oorlog, contacten met Duitse
vriendin Hertha en anderen
karakteriseren haar vooral als
een vrouw, die tegelijk 'kei en
loeder' genoemd werd. Colle
ga's stopten de zakken van
haar bontjas vol spelden toen
ze in 1934 de Theo Mann-
Bouwmeesterring kreeg. Een
eenzame vrouw, die vanuit
haar complexe gevoelsleven
juist tot grote dramatische
vertolkingen is gekomen. Die
van Ank van der Moer zei, dat
ze grote ellebogen had; dat Fie
Carelsen in tragedies de 'tante
van Dante' was; Ellen Vogel
niet goed is... etc. Jaap Harten
slikt met moeite en via een
wat gewrongen suggestie ver
wijten in naar toneelspelers
die in de oorlog met de vijand
geheuld zouden hebben, in te
genstelling met Else Mauhs.
Na de oorlog is ze ook niet
meer echt de planken op ge
weest. Op 4 april 1940 gaf ze
eigenlijk de laatste voorstel
ling in De Schaduw. Achter in
het boek wordt een lijst gege
ven van de belangrijkste stuk
ken waarin ze speelde. Een
biografie geschreven met een
bewonderinbg, die tegelijk re
lativeert.
'Een pilaar van ongehoorzaam
heid'. Door Gore Vidal. Uitga
ve: Agathon, Weesp. Prijs: f.
26,50.
Gore Vidal, het enfant terrible
van de Amerikaanse litera
tuur, zegt van zichzelf dat 'hij
altijd hysterie veroorzaakt'.
Bij het verschijnen van het
onderhavige boek in 1948 kreeg
hij die hysterie. Veel critici
vonden het boek zo vreselijk,
dat ze weigerden het te recen
seren. De beroering werd ge
wekt door het homosexuele
thema in 'Een pilaar van on-
ghehoorzaamheid'.
Jim Willard, de protagonist,
zit in het eerste hoofstuk dron
ken in een Newyorkse bar,
denkt terug aan zijn school
tijd, toen hij weg raakte weg
raakte van Bob Ford, zijn ten-
nismakker, 'de knapste jongen
van de school'. Ze gaan kam
peren en Jims geheime droom
lijkt werkelijkheid te worden.
„Nu waren ze compleet, de een
werd de ander toen hun licha
men botsten met een oer
kracht, gelijke tegen gelijke,
metaal tegen magneet, helft
tegen helft en tot een geheel
aaneengesmeed". Rel van niks
dus in 1948, maar prima ge
schreven boek.
A.T.
„75 jaar Nieuws". Tekst: Jac. G.
Constant. Beeldresearch: Kees
Jansen en Nicky den Hartog.
Uitageve: Elsevier, Amster
dam. Prijs: f. 22,50.
Gedenkboeken hebben soms
grote, maar even vaak betrek
kelijke waarde. De boeken,
uitgegeven ter gelegenheid
van het 75-jarig bestaan van
de werkgeversorganisatie in
de dagbladwereld, de NDP,
vallen in de tweede categorie.
Het officiële NDP-gedenkboek
van Joan Hemels - december
vorig jaar verschenen - ligt al
lang en breed in de tweede
hands boekwinkels voor min
der dan de helft van de oor
spronkelijke prijs. Het boek '75
jaar Nieuws', ook al een uitga
ve bij het NDP-jubileum, zal
waarschijnlijk snel die weg
volgen. Ook helemaal niet erg.
Het is een snel en haastig in
elkaar gedraaid boek. De tekst
van Jac. Constant is overigens
goed te pruimen.
A.T.
GOES
Grand Theater - 20 u. Terms
of endearment.
MIDDELBURG
Zeeuws museum - 11.15,14
en 15 u. Oosterschelde kerend
tij.
TERNEUZEN
Luxor 20 u. Meisjes met be
roepsgeheim, 18 jr.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14,19 en 21.30
u. Indiana Jones and the temple
of doom, a.l.
19 u. Le marginal, a.l.
21.30 u. Vrolijke Tiroler sexkli-
niek
14 u. Pinkeltje, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Against all odds.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Harry Son.
Metro I - 12,14,16,18, 20en
22 u. The sword of the valiant
Metro II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Mad mission 3.
Odeon 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The last Ameri
can virgin.
Rubens 12,14.20,16.45,
19,10 en 21.30 u. Cannonball 2.
Sinjoor 12, 14,16, 18, 20 en
22 u. Dieflambiertefrau.
Vendome 14,16.30,19 en
21.30 u. Silkwood.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Terug naar de hel.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Monthy Python's life of
Brian.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Schatjes.
Astra - 12,14,16 20 en 22 u.
Beat Street
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. Mickey, Donald, Goofy en
Pluto op vakantie.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jungle warriors.
Savoy 12,14,16,18, 20 en
22 u. Reifeprüfung auf der schul-
bank.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Zware jongens.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Shame of the
jungle.
Ambassades-Club II - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Private
school.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. If you
could see what I hear.
Ambassades-Club
IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort
Saganne.
Festa - gesloten wegens
techn. heruitrusting.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Scanners-gedachten die
doden.
Tijl - 11.45, 14,16.30,19.10
en 21.30 u. Yentl.
Wapper - 12,15,18 en 21 u.
Are you being served.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Krull, a.l.
22.30 u. Cross week.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u.Concrete jungle.
22.30 u. Erotica.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Five days
one summer.
Memling
20 u. Chained head.
Rembrandt
20 u. Mother's day.
Studio Oostende
14.30 en 16.45 u. Les comperes.
18.45 en 21 u. Harry and son.
23 u. Ik, Christiane F.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Private school.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Bounty.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Cannon ball.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Under fire.
5 - 15,17.30, 20 u. Yentl.
6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Carmen.
8 15 en 17.30 u. Footloose
9 - 20 en 22.30 u. Uncommon
Valor.
10 - 15,17.30 en 20 u. Mad
mission.
11 - 22.30 u. Goodbar.
12 - 15 en 17.30u. Pinocchio.
13 - 20 u. Terms of endear
ment.
14 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
15 - 15 en 17.30 u. Zware jon
gens.
16 - 22.30 u. Yanks.
17 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Bloodbath.
18 - 22.30 u. The keep.
VLISSINGEN
Boulevard - 14.30 u. Werk
theater, kindervoorstelling; 19 u.
Three Wheel circus show (USA);
21.30 u. Bram Vermeulen en Ed
ward B. Wahr; 22.30 u. Sheer
Madness (USA).
MWJ/, MHVU'i'W'ff.Wi
LAMSWAARDE
Café Bij Tonny - 20 u gaai-
bolling.
OSSENISSE
Herberg Ossenisse - 14.30
u. vakantieschieting.
MIDDELBURG
Dam 43 - Beeldende kunst
van Piet Dieleman, Bob Pingen,
Ben Sleeuwenhoek, William Ver-
straeten. Geop. dond. en zond
14-17 u. en na afspraak (t/m 12
aug.).
OOSTBURG
Atelier 66 Oudestad 64-
66 - Werken van Jan Verschoo-
ren. Geop. za. en zo. 14-17 u.
Door de week dicht.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - 'Zomertentoonstelling
Werken van bekende heden
daagse beeldende kunstenaars.
Geop. za. en zo. 14-17 u.
ANTWERPEN
Stedelijk Prentenkabinet, Vrij
dagmarkt 23 - tot 19 augustus,
Antwerpen en omstreken, gete
kend door Thomas Roman
BRUGGE
Memlingmuseum, Sint Jans
hospitaal - tot 30 september,
Pieter Pourbus (1524-1584)
meesterschilder.
GOES - Om de sterfdag
van Johan Sebastian
Bach te herdenken, geeft
Kees van Eersel zaterdag
28 juli in de Grote Kerk
in Goes een orgelconcert
dat geheel uit werken
van de beroemde compo
nist bestaat.
Een van de werken is het
bekende Wenn wir in
höchsten Nöthen sein, de
laatste compositie van
Bach. Hij dicteerde het
stuk op zijn sterfbed aan
zijn schoonzoon. Het con
cert begint 20.00 uur.
Horizontaal en verticaal
dienen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
1. dik touw, 2. bloem, 3. schel,
4. rund, 5. interest, 6. elek
trisch geladen deeltje, 7.
eenjarig dier, 8. bengel, 9.
deel van een boom, 10. fami
lielid, 11. werkelijk, 12.
vreemde munt, 13. scheel, 14.
vis, 15. ik (Latijn).
Oplossing: 1. kabel, 2. lelie, 3.
bel, 4. stier, 5. rente, 6. ion, 7.
enter, 8. rekel, 9. tak, 10.
broer, 11. reëel, 12. ore, 13.
loens, 14. snoek, 15. ego.
K ER AAkl D£ HAklD
HER-öJ- BROOOOPDEflüNKf
rokkaans-Arabisch. 19.10 Éullef
in het Berbers. 19.20 Bulletin u}.
Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa»
•jao;s ;uBJjfiz oi 'uaoqas '6 'ubui uba jEBq '8
'ubiu uba uub 'i 'tqoaj ij[OA\ -9 'squq qjo.w
■g 'siqoaj puBqa f 'aapuo uappiui 'g 'ptqq
-uqBd 'Z 'doqos daajgpueq q :§uisso(do