I; ONTDEK DE VERSCHILLEN I te keur 'te kunstl Wiegersma's ki^rl -n Van Gogh '84 Vlamingen Zeeuwen //OENSDAG 25 JUL11984 PAGINA GIDS 2 PAGINA GIDS 1 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 «IWUlLUMM y' J: Muis Vidal Nieuws Suske en WiskeHet Delta-duel .Even Piekeren Orgelconcert in Goes %>ie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijder. Boes- OPLOSSING T3Z Jlat het doping-vraagstuk Iworinen. De druk om mensen Iren blijft en dat is dik- leke druk. Prof. Van Rossum ken volwassener dan al <üe synthesizer- bandj es. Richard Butler: „Als je wat langer in de muziek zit wordt je vanzelf volwasse ner, maar het heeft natuur lijk ook met je manier van werken te maken. Ik zou me idioot voelen als ik een tekst als 'Karma chameleon' moest zingen, al moet ik zeggen, dat het er bij Boy George heel natuurlijk uitkomt. Je hebt een referentiekader als je in de muziek begint. Ik vind Lou Reed als tekstschrijver wel goed, maar Slade niet, Dylan wel, maar iemand als Dolly Parton niet." „Invloeden van andere groepen heb je als je pas be gint. Op de eerste paar elpees valt er nog een vergelijking te maken, maar daarna krijg je een eigen geluid en dan begint het pas interessant te worden. Je bent niet meer gefrustreerd door het succes van anderen. Je krijgt zelf vertrouwen." Doodlopende weg Bij de platenfirma van de Furs in Amerika vertrouwt men er op, dat de groep met de vijfde elpee door gaat bre ken naar de top. Een uitge breide toernee daar moet nu het nodige voorbereidend werk doen. Hoe de Psychede lic Furs zich gaan ontwikke len staat nog niet vast. Richard Butler: „Het is moeilijk om iets over de toe- komst te zeggen. De manier, waarop deze toernee is opge zet, bevalt me goed, maar misschien zijn we het aan, het eind wel kotsbeu en zeg-1 gen we 'dat nooit meer'. We zullen in ieder geval niet' meer met Todd Rundgren werken. Die heeft onze mu ziek op zijn manier tot het uiterste gevoerd. Elke vol gende plaat met hem zou zelfingenomen of opgeblazen kunnen gaan klinken a la Electric Light Orchestra. Je bevindt je dan op een doodlo pende weg. En wij willen vooral onszelf niet herhalen. We redeneren zo: 'als de mu ziek goed is, dan komt de rest vanzelf' en ik ben heel tevre den zoals het nu gaat." 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan den. 9.30 Nws. TELEAC: 9.33 Spyil de sky (9). VARA: 10.03 De glazen; wasser is geweest, hoorsp. 10.2.' Hoor haar! (10.30 Nws). 11.30 Nws 11.33 Leef-tijd-genoeg Overh.voorl.: 12.16 Over de gren zen. NOS: 12.26 Meded. v. land- ei tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.3' Dingen v.d. DAG. 13.00 Nws. 13.11 Leef-tijd-genoeg (13.30 Nws). 14.0 De vliegende VARA: De Schuur papier vanuit Diergaarde Blijdorf NOS-RVU14.33 't Gif en ik. NOS 15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nw: 15.33 NOS-wereldwijzer. 16.00 Wa een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16.3 Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier ei nu (18.00 Nws). Hum. Verb.: 18.8 Het voordeel van de twi]fe NCRV: 19.00 NCRV-Leerhuis. 19.1 Lied van de week. 19.30 Religieuz muziek van Handel. 20.00 Nw- 20.03 Leger des Heilskwartier 2(11 De wereld zingt Gods lof. 21.00H de tijd. 21.25 Poëzie. RVU: 214 Portretten. NOS: 22.00 Suara Ma luku - Muziek. NCRV: 22.30 Nw 22.40 Nederland en z'n buren. 23.1 René Rakier speelt pianowerken Franz Berwald. 23.15 Muziek va eigen tijd. 23.55 Nws. Ieder heel uur nieuws. KRO: H< progr. kan tussen 8.00-17.00, n nieuws en reklame; onderbroke worden voor aktual. van Echo. 71 Het leven begint na zeven, met P( ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. 11X Radio 'De Zwarte Roos'. 12.04 Bi dio Bellevue. 14.04 And the bei goes on15.04 Komt er nog van? 17.04 Weeshuis van de hit NOS: 18.04 De avondspits. KHL 19.02 Krachtvoer. 21.02 Demo. 221 Rocktempel: Romantische Rock tempelen. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het lever* Woord. 7.10 Preludium. 8.00 Nty 8.05 Platennws. 8.45 Musica Sacr 9.15 Onder de hoogtezon. 10.00 K mermuz. uit de Barok. Het Scho Cantorum Basiliensis. 10.30 Kon ponistenportret van Vivaldi. 1* Symfonieën en concerten vj J.Chr. Bach (24). 12.30 Promenad 13.00 Nws. 13.05 Kerkconcert do< Jozef Sluys, orgel. AVRO: IJ* Met open mond, progr. voor open liefhebbers. 14.30 Kamermuz. Rust, Rossini, Dittersdorf en yj?L hall. 15.30 Italiaanse barok.AVKu 20.00 Kasteelconcert (4). de mezze-sopr. Rachel Ann Mo i gan, met Tan Crone, piano, m Burgerzaal van het Stadhuis Gouda. 21.30 Twintigste eeu^ Russisch. (Via de AM-zender van Hilvers' 1) NOS: 19.02 Nieuws voor bui*j| landers. 19.02 Bulletin in het ij h tentoonstellingen eindredaktie henk egbers J> Hendrik Wiegersma, schil derijen, gemeentehuis Lith en Pi eter Wiegersma, wand tapijten, keramiek, schilde rijen, Jan Cunencentrum Oss. Open ma. t/m vrij. 10-17 uur en za. en zo. 13-17 uur. Tot 26 augustus. De Maaslandroute (ANWB), onvervalst Neder lands rivierengebied, leidt naar 'Het dorp aan de rivier' - Lith dat door het gelijk namige boek van Antoon Coolen 'onsterflijk' werd. Hij beschrijft daarin het avontuurlijke geslacht Wie gersma. Zoon Hendrik werd de roemruchte arts-artiest in Deurne. In het gemeente huis van Lith hangen nu tal rijke foto's als herinnering aan een dorp dat er zó niet meer is. Hendrik liet een feodaal huis bouwen in Deurne, dat nu museum is. Een selectie uit zijn schilde rijen en tekeningen is nu op gehangen in het lieve, nieu we gemeentehuisje. De teke ningen bij de eerste uitgave van Cooiens' boek, De snoek van Lith, Dorpsweg als me morie aan Lith, Maasland schap en al die andere drei gende doeken, door Maarten Beks bij deze expostitie mooi benoemd met. 'heroïsche on vrede'. De tijd dat de oude Wiegersma in Lith nog met een schot hagel de muizen achter het behang dood schoot, de dokter de dreigen de polders vol armoede in trok, is voorbij. Het welva rend opgepoetste Lith van nü heeft een ontnuchterende invloed op dit bekende werk. Het is er niet minder om. In tegendeel. Zoon Pieter (64) is ook thans op veilige afstand van pa Hendrik (1891-1969) ge bleven door te exposeren in het 10 km verder gelegen Oss. Over deze relatie va- der-zoon is al zoveel ge schreven (o.a. prachtig door Heiman) dat het een soort mythe wordt. De veelzijdige Pieter, hier onder het motto 'Terug in het Maasland' ge bracht, is heel natuurlijk aanwezig met zijn vooral horizontaal geaccentueerde landschappen (Langs de Maas, Bieschbos, Brabantse vennen, Frankrijk), die meer te maken hebben met zijn handschrift dan het be treffende land. Verder zijn er decoratieve wandtapijten en keramische schalen of vlot gepenseelde bloemen op oud- en Nepalees papier. Naakten als landschappen. Kijk vooral naar 'Canal de Bourgogne' knappe eenvoud 1 'O 1*4 ri V im - Waalko J. Dingemans uit Burgh maakte in 1944/45 dertig aquarellen over de inundatie van Walcheren. Dit is er één van. Het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschap pen kocht ze aan voor de historisch-topografische Atlas Zeelandia Illustrate. Momenteel zijn ze tentoongesteld tijdens kantooruren in de voorzaal van de Statenzaal, Abdij 11 in Middelburg. die zijn decoratieve monu mentaliteit overstijgt. Vincent 84. De Brakke Grond, Amsterdam. Open: di.-za. 10-18 uur en zo. 13-17 uur. Tot 30 augustus. "Wat betekend de innerlij ke strijd van Vincent voor de hedendaagse kunste naar Vanuit deze gedach ten fietsten onlangs ruim 30 Vlaamse en Franse kunste naars vanaf het graf van Vincent te Auvers sur Oise naar Antwerpen, waar Van Gogh 99 jaar geleden met een onvoldoende van de aca demie werd weggestuurd. Met nog 50 andere kunste naars hebben zij nadien kunstwerken op dit thema gemaakt. Daarvan is een mooie selectie te zien, aan gevuld met foto's en een vi deo van het fietsevenement. De inspiratie van Vincent heeft zich een uitweg ge zocht in (simpel) symbolis me, medelijden, bewonde ring, stijlimmitatie en 'Vin cent, prima, maar ik ben er ook nog'... Er is veel te zien in de Brakke Grond. Tussen een in marmer gepolijste ge- styleerde zon door Guilmot of een zogeheten Van Gogh- meubel in rood, geel en blauw door Van Praet en een stripachtig fleurig ver haal in olie door Van Roos malen liggen talrijke va rianten. Zo maar twee knappe portretstudies van Van Gogh door Heyrman, een vier meter hoog apoca lyptisch doek vol lijven door Gentils of een stoel als me talen geraamte met de titel 'Wachten op Gaugain' van Pauwels. Van Haevre probeert met een korenveld en Van Gogh's techniek tot een eigen interpretatie te ko men; Diericks komt er ver der mee, terwijl Lieve Ul- burghs een knap, wat gema niëreerde fantasie maakte op een bekend zelfportret van Vincent. Verrast Roob- jee te zien, die blijkbaar door De Wilden en Theys geïnspireerd werd. Zijn dan Pieter Celie in zijn - natuur lijk - hout schilderij van Van Gogh's sterfkamer of het moralistisch fantasme van Maet niet wat naïever Collectie Gent in De Vlees hal en Abdijcomplex Mid delburg. Open: di.-za. 11-17 uur en zo. 14-17 uur. Tot 16 september. Het museum voor Heden daagse Kunst in Gent heeft, dankzij conservator Jan Hoet, een collectie opge bouwd, die enige vermaard heid kreeg. Een selectie uit die roemruchte verzameling is nu in Middelburg te zien. Je vraagt je af waarom Gent ligt op een 'steenworp'. Afgezien van het toerisme is voor de Zeeuwen Gent, wat kunst betreft, nog ver weg. De mooie selectie hier kan niet alleen een opstapje naar Gent zijn, maar daar kan men nu intussen andere za ken laten zien, die geen ruimte hadden. Zo vertelt ons Anton van Gemert met wie het actuele beeldende kunstleven in Middelburg (Zeeland) nieuw elan kreeg. In de Vleeshal onder het raadhuis bestaat de midden moot uit de ontwikkeling in de zestiger jaren. Na een uit loper van de Cobra-vijftiger jaren met een werk van Ale- chinsky, wordt het klimaat bepaald door de 'club' Elias, De Keyser, Lucassen en Ra- veel, die werkelijkheid tegen illusie, figuratie tegen abs tractie uitspeelde. Goede voorbeelden daarvan. De tijd ook van de pop-art, zo als de essemblage van wijn- flessenlood door Armand laat zien. Enkele documan- taire speciminia van Beuys, de theaterachtige Dine, de materiële Bogart of een later werk van Fontana laten zien dat het hier om een plurifor me periode ging. Ook in de Kloostergang van het abdij complex wor den enkele interessante za ken getoond. Hoewel door een misverstand de zaal ge sloten bleek toen we er op zondag kwamen kijken, boeiden in die gang o.a. de ironische schalencompositie en het spel met klassieke ar chitectonische composities van Luciano Fabro. Vier Zeeuwse kunstenaars, Dam 43, Middelburg. Open: do.-zo. 14-17 uur. Tot 12 augustus. De kunstenaars die met veel inzet dit pand van de gemeente in bruikleen kre gen en tot een rustige expo sitieruimte maakten, willen afwisselend bekende lande lijke kunstenaars en kweek van eigen bodem brengen. De vier Middelburgers, die er nu hun werk laten zien, staan voor enkele trends bij de jongste algemene ontwik kelingen. Piet Dieleman is met de beweging van zijn hand, schetsend op papier, bezig. De daaruit groeiende struc turen worden steeds meer figuratief. De herbronning naar tradities spreekt sterk uit een naakt in olieverf. Ook Bob Pingen zoekt schil derend wat kleuren en be wegingen met elkaar doen; binnen het 'normale' vier kante vlak en op kruislat objecten. Ben Sleeuwenhoek stelt zich nog steeds op als een notulist met verf; snelle realistische- en symbolische tekens op grote bladen, die laten raden. Naast een swas tika lijkt hij te zeggen: Mijn naam is haas. William Ver- straeten werkte met de ele menten water/vuur en de plaatselijke situatie; blik semschichten met reminis centies aan wateraders. De tentoonstelling ziet er fijn uit, maar (los van de kwantiteit/ kwaliteitsvraag) is er wat weinig werk om écht inzicht te krijgen in het bezig zijn van iedere kun stenaar. Jaap Harten: Else Mauhs - de ontvoering van een legende (uitg. Querido - f 27,50) Harten begint met een zin als 'Na de grote verkrijsing van brandende kerstbomen en heilloos stinkend vuurwerk, vindt hier in onze bouwvallige woning de grote vermuizing plaats'. En hij eindigt met: 'Daar gaat het liefste stuk van mijn jeugd'. Tussen deze naar literatuur riekende zin en deze ontboezeming uit het hart ligt dit boek als kruising van ro man en biografie. Jaap Harten (1930) heeft de legendarische toneelspeelster Else Mauhs (1885-1959) waar schijnlijk persoonlijk tè kort (de elf laatste jaren van haar leven) meegemaakt om van al le feiten op de hoogte te zijn. Mogelijk is hij ook teveel ro mancier om echte biograaf te kunnen zijn. Deze kruising heeft wel een zeer aangenaam lezend geschrift opgeleved. Hët geeft voldoende feiten om geïnformeerd te worden over de uiterlijke figuur van 'Muis', terwijl de persoonlijke reflec ties en fantasieën van Harten een heel menselijke onderbou wing verschaft aan de karak terisering. Allesbehalve een hagiografie... Else Mauhs komt eruit te voorschijn als een 'moeilijke tante'; zwaar begaafd een be paald soort toneelrollen tot in diepste diepte vorm te geven. Haar geschiedenis - extreem in het negatieve en het positie ve - is wel een verklaring, maar niet altijd een excuus. Geboren in het Duitse Mühl- heim kwam ze op 14-jarige leeftijd naar Nederland, toen haar autoritaire moeder huw de met een Nederlandse za kenman. De beeldhouwende vader van Else was drie maanden voor haar geboorte overleden. Else had de Duitse discipline en trotsheid meege nomen. Ze lijkt katholiek te worden om haar moeder te pesten. Met haar idool Sarah Bernhardt voor ogen inte greert ze snel in het Neder landse (toneei)milieu. Ze debuteert in 1903 in Rot terdam in Muisje (La Souris van Pailleron). Via smartlap pen e.d. kreeg ze in 1915 haar eerste dramatische rol in Schnitzlers 'Ruf des Lebens'. Sedert 1917 speelt ze bij Ver kade in Den Haag en Amster dam, in vast verband, en breekt dan echt door. Haar huwelijk met Max Poons (na 15 jaar beëindigd), haar sa menwerking - internationaal - met Alexander Moisi en hoe ze de buik vol kreeg van het Huis van Oranje, zijn wat kruiden in deze biografie. Haar houding tegen de NSB, het nationaal socialisme en haar redden van joden in de oorlog, contacten met Duitse vriendin Hertha en anderen karakteriseren haar vooral als een vrouw, die tegelijk 'kei en loeder' genoemd werd. Colle ga's stopten de zakken van haar bontjas vol spelden toen ze in 1934 de Theo Mann- Bouwmeesterring kreeg. Een eenzame vrouw, die vanuit haar complexe gevoelsleven juist tot grote dramatische vertolkingen is gekomen. Die van Ank van der Moer zei, dat ze grote ellebogen had; dat Fie Carelsen in tragedies de 'tante van Dante' was; Ellen Vogel niet goed is... etc. Jaap Harten slikt met moeite en via een wat gewrongen suggestie ver wijten in naar toneelspelers die in de oorlog met de vijand geheuld zouden hebben, in te genstelling met Else Mauhs. Na de oorlog is ze ook niet meer echt de planken op ge weest. Op 4 april 1940 gaf ze eigenlijk de laatste voorstel ling in De Schaduw. Achter in het boek wordt een lijst gege ven van de belangrijkste stuk ken waarin ze speelde. Een biografie geschreven met een bewonderinbg, die tegelijk re lativeert. 'Een pilaar van ongehoorzaam heid'. Door Gore Vidal. Uitga ve: Agathon, Weesp. Prijs: f. 26,50. Gore Vidal, het enfant terrible van de Amerikaanse litera tuur, zegt van zichzelf dat 'hij altijd hysterie veroorzaakt'. Bij het verschijnen van het onderhavige boek in 1948 kreeg hij die hysterie. Veel critici vonden het boek zo vreselijk, dat ze weigerden het te recen seren. De beroering werd ge wekt door het homosexuele thema in 'Een pilaar van on- ghehoorzaamheid'. Jim Willard, de protagonist, zit in het eerste hoofstuk dron ken in een Newyorkse bar, denkt terug aan zijn school tijd, toen hij weg raakte weg raakte van Bob Ford, zijn ten- nismakker, 'de knapste jongen van de school'. Ze gaan kam peren en Jims geheime droom lijkt werkelijkheid te worden. „Nu waren ze compleet, de een werd de ander toen hun licha men botsten met een oer kracht, gelijke tegen gelijke, metaal tegen magneet, helft tegen helft en tot een geheel aaneengesmeed". Rel van niks dus in 1948, maar prima ge schreven boek. A.T. „75 jaar Nieuws". Tekst: Jac. G. Constant. Beeldresearch: Kees Jansen en Nicky den Hartog. Uitageve: Elsevier, Amster dam. Prijs: f. 22,50. Gedenkboeken hebben soms grote, maar even vaak betrek kelijke waarde. De boeken, uitgegeven ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de werkgeversorganisatie in de dagbladwereld, de NDP, vallen in de tweede categorie. Het officiële NDP-gedenkboek van Joan Hemels - december vorig jaar verschenen - ligt al lang en breed in de tweede hands boekwinkels voor min der dan de helft van de oor spronkelijke prijs. Het boek '75 jaar Nieuws', ook al een uitga ve bij het NDP-jubileum, zal waarschijnlijk snel die weg volgen. Ook helemaal niet erg. Het is een snel en haastig in elkaar gedraaid boek. De tekst van Jac. Constant is overigens goed te pruimen. A.T. GOES Grand Theater - 20 u. Terms of endearment. MIDDELBURG Zeeuws museum - 11.15,14 en 15 u. Oosterschelde kerend tij. TERNEUZEN Luxor 20 u. Meisjes met be roepsgeheim, 18 jr. VLISSINGEN Alhambra I - 14,19 en 21.30 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 19 u. Le marginal, a.l. 21.30 u. Vrolijke Tiroler sexkli- niek 14 u. Pinkeltje, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Against all odds. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. The sword of the valiant Metro II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Mad mission 3. Odeon 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The last Ameri can virgin. Rubens 12,14.20,16.45, 19,10 en 21.30 u. Cannonball 2. Sinjoor 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Dieflambiertefrau. Vendome 14,16.30,19 en 21.30 u. Silkwood. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Terug naar de hel. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Monthy Python's life of Brian. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Schatjes. Astra - 12,14,16 20 en 22 u. Beat Street Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. Mickey, Donald, Goofy en Pluto op vakantie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jungle warriors. Savoy 12,14,16,18, 20 en 22 u. Reifeprüfung auf der schul- bank. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zware jongens. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Shame of the jungle. Ambassades-Club II - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private school. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. If you could see what I hear. Ambassades-Club IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort Saganne. Festa - gesloten wegens techn. heruitrusting. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Scanners-gedachten die doden. Tijl - 11.45, 14,16.30,19.10 en 21.30 u. Yentl. Wapper - 12,15,18 en 21 u. Are you being served. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Krull, a.l. 22.30 u. Cross week. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u.Concrete jungle. 22.30 u. Erotica. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Five days one summer. Memling 20 u. Chained head. Rembrandt 20 u. Mother's day. Studio Oostende 14.30 en 16.45 u. Les comperes. 18.45 en 21 u. Harry and son. 23 u. Ik, Christiane F. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Private school. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Bounty. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Cannon ball. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Under fire. 5 - 15,17.30, 20 u. Yentl. 6 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Carmen. 8 15 en 17.30 u. Footloose 9 - 20 en 22.30 u. Uncommon Valor. 10 - 15,17.30 en 20 u. Mad mission. 11 - 22.30 u. Goodbar. 12 - 15 en 17.30u. Pinocchio. 13 - 20 u. Terms of endear ment. 14 - 22.30 u. An officer and a gentleman. 15 - 15 en 17.30 u. Zware jon gens. 16 - 22.30 u. Yanks. 17 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Bloodbath. 18 - 22.30 u. The keep. VLISSINGEN Boulevard - 14.30 u. Werk theater, kindervoorstelling; 19 u. Three Wheel circus show (USA); 21.30 u. Bram Vermeulen en Ed ward B. Wahr; 22.30 u. Sheer Madness (USA). MWJ/, MHVU'i'W'ff.Wi LAMSWAARDE Café Bij Tonny - 20 u gaai- bolling. OSSENISSE Herberg Ossenisse - 14.30 u. vakantieschieting. MIDDELBURG Dam 43 - Beeldende kunst van Piet Dieleman, Bob Pingen, Ben Sleeuwenhoek, William Ver- straeten. Geop. dond. en zond 14-17 u. en na afspraak (t/m 12 aug.). OOSTBURG Atelier 66 Oudestad 64- 66 - Werken van Jan Verschoo- ren. Geop. za. en zo. 14-17 u. Door de week dicht. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - 'Zomertentoonstelling Werken van bekende heden daagse beeldende kunstenaars. Geop. za. en zo. 14-17 u. ANTWERPEN Stedelijk Prentenkabinet, Vrij dagmarkt 23 - tot 19 augustus, Antwerpen en omstreken, gete kend door Thomas Roman BRUGGE Memlingmuseum, Sint Jans hospitaal - tot 30 september, Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder. GOES - Om de sterfdag van Johan Sebastian Bach te herdenken, geeft Kees van Eersel zaterdag 28 juli in de Grote Kerk in Goes een orgelconcert dat geheel uit werken van de beroemde compo nist bestaat. Een van de werken is het bekende Wenn wir in höchsten Nöthen sein, de laatste compositie van Bach. Hij dicteerde het stuk op zijn sterfbed aan zijn schoonzoon. Het con cert begint 20.00 uur. Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 1. dik touw, 2. bloem, 3. schel, 4. rund, 5. interest, 6. elek trisch geladen deeltje, 7. eenjarig dier, 8. bengel, 9. deel van een boom, 10. fami lielid, 11. werkelijk, 12. vreemde munt, 13. scheel, 14. vis, 15. ik (Latijn). Oplossing: 1. kabel, 2. lelie, 3. bel, 4. stier, 5. rente, 6. ion, 7. enter, 8. rekel, 9. tak, 10. broer, 11. reëel, 12. ore, 13. loens, 14. snoek, 15. ego. K ER AAkl D£ HAklD HER-öJ- BROOOOPDEflüNKf rokkaans-Arabisch. 19.10 Éullef in het Berbers. 19.20 Bulletin u}. Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa» •jao;s ;uBJjfiz oi 'uaoqas '6 'ubui uba jEBq '8 'ubiu uba uub 'i 'tqoaj ij[OA\ -9 'squq qjo.w ■g 'siqoaj puBqa f 'aapuo uappiui 'g 'ptqq -uqBd 'Z 'doqos daajgpueq q :§uisso(do

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 13