¥7 Puur menselijke pop van Split Enz Sade is geen Grace Jones Difford Tilbrook, zeg maar Squeeze Erfenis Lillian Hellman voor linkse schrijvers Bioscoopbedrijf afhankelijk van paar succesfilms ONTDEK DE VERSCHILLEN DINSDAG 24 JUL11984 PAGINA GIDS 2 aivis The Jacksons: soepele showmachine JAARBOEK FILM 1984: films Sus he en Wiske: Het Delta-duel. ¥/e Men me wl$ek Yinden maar het i is de enife manier om die Bofor le J 4 doen opbindenhf 4 r—Even Piekeren Jppie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijderm Boes w&eo7x? _2®0sv P/307£Sr- AïT/xs OPLOSSING >ma 14) mw Ti/r?=- - s T3Z •heen vaak afhankelijk aanvoer door anderen, 90 procent rechtstreeks d. ijn: „Daarom hebben wij ■odukten de laatste tijd prijs kunnen verlagen, houders weten dat ze bij noeten betalen. De admi- de controle kunnen we een minimum beperken jf loopt zo de minste risi iuidelijk dat hierdoor ons *nd uit gezonde bedrijven zij n er ruim vij fduizend, n de markt van dag tot n is bereid als het nodig is tiende werkzaamheden te •bben hier geen vergade- alles wordt a la minute :t de mensen die nodig n heeft direct contact met betrokkenheid van onze s is zo groot door de vrij en verantwoordelijkheid ;n", aldus de bedrijfslei- betrokken bij de bouw _iwe vishal van 2000 m2 lak met zoet- en zoutwa net een inhoud van 80.000 Dj heeft ook een grote in- in het ontwerp van deze 28 augustus a.s. officieel worden. Voor Martin :n Giel Aarnoutse, die de visafdeling zwaaien, een ide dag. zoon van een oester- en er uit Yerseke en veer- oreca-ervaring, doet de le inkoop van specialitei- p- en schaaldieren. Aar de in- en verkoop van tder zich. „De horeca wil ij voorbeeld eind maart/ de glasaal. Die is maar te leveren. De tijd dat nukaart van het betere ierde, is een beetje voor ren nu achttien soorten lychellen aan, waaronder en de papegaaivis. Er is dus breng je het. Omdat ibekende produkten zijn, >ns natuurlijk ook moeten de bewerkings- en be- lieren", aldus Stobbelaar. m is een veel gevraagd de ISPC en wekelijks lizend kilo van in andere -. Die komt hoofdzakelijk id en is voor de kenner en voller van smaak dan Maar ook de wilde Ierse is er te koop en de fijnere irbot, zeeduivel, zeebaars, ebied van de schelp- en heeft de ISPC een naam iden. Rivierkreeftjes uit ienia, middelgrote Cana- e kreeften (zo'n 1200 kilo ingoustes uit Chili en Ier- ilo per week), Noordzee- en buitenlandse soorten en oesters, kreukels, kkels en mosselen van m. Elke ochtend proeft zelf een aantal soorten rauw, want zo zijn zij eoordelen, vindt hij sijn van september tot jij zonder veel gevraagd ekelijks worden er dan 000 verkocht. „De oester is ïzelf respecterend restau- lerland voor een verant- s op de kaart te brengen een jaarcontract met een n Yerseke en zijn zo ver- :en constante kwaliteit en verkopen ze voor twee r stuk, voor iedere restaU' lalbaar", aldus Martin isische en Iranese kaviaar en, het verwondert nau- r als je op de wereldkaart le ISPC haar produkten n haalt. Binnenkort gaa ibelaar naar Noord-Af?1' heeft het vermoeden da kele nieuwe produkten te DEZER DAGEN klinkt op de radio zo nu en dan tussen alle pulp een muzikaal ju weeltje door. 'Message to my girl' heet het en dat nummer van Split Enz is er zo een, dat je voor even wegrukt uit deze tijd van machinale dreunen en fantasieloze deunen. 'Message to my girl' is de tweede single van de 'nieu we' Split Enz-elpee 'Conflic ting emotions'. Dat nieuwe staat tussen haakjes, want in de thuisbasis Australië is de plaat al zowat een jaar uit. Met het oog op de suc cessen van Tim Finn's solo elpee 'Escapade' werd de re lease hier opgehouden. De eerste single 'Strait old line' deed in Nederland niks en ik vrees dat het met 'Mes sage to my girl' ook zo zal gaan. Wat dat betreft is de wonderschone muziek van Split Enz niet aan de Neder landse singles-koper be steed. Van de reeks uitste kende singles werd alleen 'I hope i never' een bescheiden hitje, de rest werd amper gedraaid. Dat is op zijn zachtst ge zegd j ammer, want Split Enz kan tot de meest creatieve bands van dit moment gere kend worden. De broers Tim en Neil Finn laten ook op 'Conflicting emotions' horen hoe je nagenoeg perfecte popmuziek maakt zonder de emotionele diepgang en ho gere waarden uit het oog te verliezen. Want hoe luchtig de muziek van Split Enz op het eerste gehoor soms ook klinkt, er zit altijd een enor me dosis spiritualiteit, liefde en warmte in. Het is puur menselijke popmuziek zon der en winstoogmerk en zonder effectbejag, dat aan carrière-makerij doet den ken. Die eerlijke houding breekt de groep in Neder land en de rest van West- Europa wel op, want on danks de ontegenzeggenlijk superieure kwaliteiten is de aanhang niet veel groter dan een kleine schare ver stokte fans. Mogelijk is het succes van Tim Finn's 'Esca pade' voor sommigen aan leiding om naar 'Conflicting emotions' te gaan luisteren en dat zou een goede gang van zaken zijn. De elpee is immers te mooi en te goed om onopgemerkt voor te la ten gaan. Split Enz bevestigt er zijn reputatie van toon aangevende groep mee. IN TERMEN van succes ge sproken kan er het voor Mi chael Jackson en met hem The Jacksons allemaal niet op op dit moment. Aan de vooravond van de Amerikaanse toernee ver scheen de nieuwe Jacksons- elpee 'Victory'. De single 'State of shock' sluit naad loos aan bij het gigantische succes van Michael's solo-el pee 'Thriller', dus het ziet er naar uit, dat de verkoopcij fers van 'Victory' in de mil joenen zullen gaan lopen. Terecht is dat eigenlijk niet, tenminste niet gezien de bijdrage aan de muziek, die de broertjes Jackson met deze plaat leveren. Hoe goed en bij vlagen geniaal Mi chael ook is, samen met zijn broers vormt hij niet meer dan een vocaal begaafde, goed geoliede showmachine. Het materiaal op 'Victory' is niet overdonderend goed, middelmatig zelfs voor soul- begrippen. Want, hoewel de Jacksons tegenwoordig zelf bepalen wat er op hun platen komt, worden die platen toch gro tendeels gekenmerkt door oppervlakkigheid. Verwacht van de Jacksons geen inten se soul a la Marvin Gaye. The Jacksons zijn voor alsnog lichtgewichten, die nog steeds met hun 'ABC- image worstelen. Voor de verkoop van 'Victory' maakt dat allemaal niks uit. De plaat zal een miljoenen ver koop halen. Dat zou bij wijze van spreken ook gebeurd zijn als er alleen maar hoe zen te koop werden aange boden. Sade. - FOTO CBS SADE ADU, kortweg Sade en uitgesproken als Sharday heeft een gat in de markt gevonden. Met een mengeling van jazz, lichte funk en soul zet ze op haar eerste elpee 'Diamond life' de luisteraar een licht exotische cocktail voor van zwoe le zomeravond-muziek. Er zijn al mensen, die Sade als een uniek talent bestempe len, maar de oplettende luisteraar weet beter. Enerzijds leunt de muziek op 'Diamond life' sterk op de, overigens on navolgbare swing van Grace Jones, anderzijds klinkt er veel van een zangeres als Rickie Lee Jones door. Sade heeft als verdienste, dat ze die stijlen goed weet te mengen in aan trekkelijke eigen songs, maar veel verder gaat haar bijdrage aan de popmuziek (nog) niet. Sade is voor een deel van Nigeriaanse komaf en dat ele ment wordt door uitgekookte platenlui als pluspunt voor de verkoop van de zangeres in de strijd gegooid. Tot nog toe niet zonder succes. Na een top tien-notering in Engeland gaat de single 'Your love is king' ook in Nederland de hitweg op en de elpee zal wel volgen. 'Diamond life' is een aardige elpee, maar niet meer dan dat. Sade zelf is aardig maar in vergelijking met een over rompelende persoonlijkheid als Grace Jones komt ze nog veel te kort. Ook in haar muziek. De voelbare spanning, die op elpees als 'Nightclubbing' en 'Living my life' aanwezig is, kom je op 'Diamond life' niet tegen. Het klinkt ontspannen, maar soms is het net te tam. fPS AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Stevie Wonder, 10 augustus in Rotterdam (Ahoy) OMD, 7 september in Utrecht (Vredenburg) Ultravox, 18 september in Utrecht (Vredenburg) Jethro Tuil, 24 september in Den Haag (Congresgebouw) John Cale, 27 september in Utrecht (Vredenburg) U2, 1 oktober in Rotterdam (ahoy) El Kholoud, Ekome Dance Company, Machitun, Fawzi Al Aidy, Baklava,Sun Ra Arkestra en Orchestra Jazi- ra (Engeland), 28 juli in Boe- chout (Sfinks-festival) Malembe, Andy Narell, Ca- magoya, Idir, Original Bushtown Rumours, Mongo Santamaria en Franko et son TPOK Jazz, 29 juli in Boechout (Sfinks-festival) HET GEZELSCHAP Squee ze in de betrekkelijk korte periode van zijn bestaan een aantal opmerkelijke pop muzikanten in zijn gelede ren gehad. Pianist Jools Holland bijvoorbeeld deed een half jaartje geleden nog van zich spreken met de knappe piano-solo op 'Un certain smile' van The The, terwijl zanger Paul Carrack na Squeeze met 'Suburban voodoo' een sterke solo piaat maakte, alvorens met Nick Lowe en John Hiatt een 'supergroep' te vormen. De harde kern van Squee ze bestond echter uit het componistenduo Chris Dif- ford en Glenn Tilbrook en dat tweetal is na het opdoe ken van Squeeze onder eigen naam doorgegaan. 'Difford Tilbrook' is de eerste elpee onder een nieu we vlag, die nog steeds de zelfde lading dekt. Wie ver trouwd is met het werk van Squeeze, weet dat die groep er in slaagde per elpee een stuk of tien volmaakte pop songs af te leveren. Het des tijds door Paul Carrack ge zongen 'Tempted' is via covers door o.a. Rita Coolid- ge en Joe Cocker hard op weg een klassieke song te worden en Squeeze heeft handenvol nummers van dat kaliber gemaakt. Bovendien was de muziek bij Squeeze vaak gekoppeld aan humoristische, ironische en soms bijtende teksten. Teksten vol prachtig Engels en van een niveau, waarop ook iemand als Elvis Costel- lo zich bevindt. 'Difford Tilbrook' trekt die lijn gewoon door. In de produktie van Tony Visconti is gekozen voor een iets swingender aanpak, maar er is genoeg ruimte voor een traditioneel 'beat-geluid'. Difford en Tilbrook schrij ven pakkende melodietjes, waarin ze, hoorbaar en on hoorbaar, pakweg 20 jaar popgeschiedenis verwerken. Allersterkste troef is ech ter de stem van Glenn Til brook, die precies de juiste klankkleur heeft voor dit soort muziek. Om de zang alleen al zou je deze plaat kopen. Die zang en kwalita tief sterke nummers maken van 'Difford Tilbrook' een uitmuntende plaat, die voor al bewijst, dat de aloude popsong voor nog geen hon derdste seconde vervelend hoeft te zijn. Difford en Til brook tonen zich in de be perking van een paar minu ten popmuziek ware mees ters. NEW YORK (UPI) - De Amerikaanse toneelschrijfster Lillian Hellman heeft een deel van haar nalatenschap van ruim 12 mil joen gulden bestemd voor de vorming van een fonds voor linkse schrijvers, dat de naam krijgt van haar minnaar, wijlen auteur Dashiell Hammett. Hellman overleed op 30 juni op 79-jarige leeftijd en haar testament van 25 mei 1983 werd onlangs in New York ge opend. Ze heeft ruim 1.200.000 gulden nagelaten aan filmre gisseur Mike Nichols, schrij ver John Hersey, scriptschrij ver Peter Feibleman en ande ren. Het grootste deel van de rest is ondergebracht in twee gelijke fondsen. Dat te vernoe men naar Hammett is voor het 'bevorderen van (radicale) ge schriften over politieke, socia le en economische gelijkheid en burgerlijke vrijheid, bij voorkeur in de Verenigde Sta ten', aldus Hellmans laatste- wilsbeschikking. Het andere fonds, te noemen naar haarzelf, is voor doelstel lingen op het gebied van het onderwijs, de letterkunde of de wetenschap en voor hulp aan schrijvers ongeacht hun nationaliteit, leeftijd, sekse of politieke overtuiging. Feibleman krijgt behalve 300.000 gulden Hellmans huis in Vineyard Haven in Massa chusetts, het inkomen uit de helft van wat haar literaire nalatenschap opbrengt en 10 stukken uit haar persoonlijke bezit. De universiteit van Te xas in Austin krijgt Lillian Hellmans literaire nalaten schap. Voor de vierde maal is het 'Jaarboek Film' verschenen, ditmaal uiteraard het jaar boek 1984, een door WVC ge subsidieerde uitgave van uit geverij Wereldvenster onder redactie van Nederlandse filmjournalisten. In zijn Jaaroverzicht 1983 be licht Hans Beerekamp in het kort de inzinking in het Ne derlandse bioscoopbedrijf, die overigens gelijke tred houdt met andere Europese landen en de Verenigde Staten. De dramatische teruggang in het Nederlandse filmbezoek hangt, zoals inmiddels welbe kend, nauw samen met de snelle ontwikkeling van de nieuwe media. Nederland lijkt hierin door zijn relatief dichte kabelnet en het hoge percen tage videobezitters een voor trekkersrol te spelen. Inmid dels is duidelijk geworden, dat het bioscoopbedrijf in de wes terse wereld steeds meer af hankelijk is geworden van een handjevol 'blockbusters'; gro te, commerciële publiekstrek kers, zoals in 1983 o.a. 'Octo- pussy', 'E.T.', 'Tootsie' en 'Gandhi'. Verder wordt geconstateerd, dat het bioscooppubliek steeds kritischer wordt en doelbe wust een bepaalde film kiest en niet langer, zoals vroeger, zomaar naar 'de film' gaat. De belangstelling voor de Nederlandse filmfestivals, o.a. Filminternational in Rotter dam, onderstreept de aanwe zigheid van een goed filmkli maat in ons land, terwijl de Nederlandse filmproduktie door begint te dringen tot de internationale festivals. Het grootste gedeelte van het Jaarboek Film 1984 wordt in genomen door een korte be schrijving in alfabetische volgorde van alle in 1983 in ons John Huston. - fotoap land gedistribueerde films. Voorin: de technische gege vens en namen van makers en spelers, daaronder: een sub jectieve inhouds- en kwali- teitsbeschrij ving. Het aantrekkelijkst om te lezen is het eerste gedeelte met een tiental artikelen, inter views en portretten van film makers, die in 1983 de aan dacht op zich vestigden: Ing- mar Bergman (Fanny en Alexander), Nagisa Oshima (Merry Christmas, Mr. Law rence), John Huston (Under the Vulcano), Fons Radema- kers, Raul Ruiz en Sergio Leo ne vanwege zijn nog te ver schijnen 'Once upon a time in America'. Daarnaast een artikel over 'Film Noir' in verband met het Cinemathema-festival in no vember, over de eerste Neder landse filmbladen in het begin van de eeuw en portretten van Marcello Mastroianni en Audrey Hepburn. Een aan trekkelijke uitgave voor iedere filmliefhebber. Prijs: 25 gulden. GOES Grand Theater 20 u. Terms of endearment. HULST De Koning van Engeland 20 u. Vrijdag de 13 deel 3 in 3 D, 16 jr. 20 u. Le marginal, 12 jr. 20 u. Katharina de hoer van Pe tersburg, 18 jr. 20 u. Brandend verlangen, 18 jr. MIDDELBURG Zeeuws museum 11.15,14 en 15 u. Terug naar het eiland (wereldoorlog II op Wal cheren). OOSTBURG Ledel Theater 20.00 uur Geheim liefdesspel, 18 F- TERNEUZEN Luxor 20 u. Jaws 3,12 jr. 20 u. Drie knuisten op snelweg, a.l. VLISSINGEN Alhambral 14,19 en 21.30 u. Indiana Jones and the temple of doom, a.l. 14 u. Pinkeltje 23.30 uur Hollywood sex, 18 j. Alhambra2 - 14.00 u. De schele koning en de kraai. 23.30 uur 3Tirolers in St. Tro- pez, 16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Against all odds. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harry Son. Metro 1-12,14,16,18,20 en 22 u. The sword of the valiant Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Mad mission 3. Odeon - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The last Ameri can virgin. Rubens - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Cannonball 2. Sinjoor - 12,14,16,18,20 en 22 u. Die flamblerte frau. Vendome - 14,16.30,19 en 21.30 u. Sllkwood. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Terug naar de hel. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Monthy Python's life of Brian. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Schatjes. Astra - 12,14,16 20 en 22 u. Beat Street. Astrid - 12,14,16,18,20 en 22 u. Mickey, Donald, Goofy en Pluto op vakantie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jungle warriors. Savoy - 12,14,16,18,20 en 22 u. Relfeprüfung aul der schul- bank. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zware jongens. Ambassades-Club I - 12,14, 16,18,20 en 22 u. Shame of the jungle. Ambassades-Club II - 12,14, 16,18,20 en 22 u. Private school. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18,20 en 22 u. II you could see what I hear. Ambassades-Club IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort Saganne. Festa - gesloten wegens techn. herultrusting. Brabo - 12,14,16,18,20 en 22 u. Scanners-gedachten die doden. Tijl - 11.45,14,16.30,19.10 en21.30u. Yentl. Wapper - 12,15,18 en 21 u. Are you being served. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Krull, a.l. 22.30 u. Cross week. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u.Concrete jungle. 22.30 u. Erotica. Gulden Vlies 3 14.30,20 en 22.30 u. Five days one summer. Memling 20 u. Chained head. Rembrandt 20 u. Mother's day. Studio Oostende 14.30 en 16.45 u. Les comperes. 18.45 en 21 u. Harry and son. 23 u. Ik, Chrlstlane F. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Private school. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Bounty. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Cannon ball. 4 - 15,17.30,20 en 22.30 u. Under fire. 5 - 15,17.30,20 u. Yentl. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. La cle. 7 - 15,17.30,20 en 22.30 u. Carmen. 8 - 15 en 17.30 u. Footloose. 9 - 20 en 22.30 u. Uncommon Valor. 10 - 15,17.30 en 20 u. Mad mission. 11 - 22.30 u. Goodbar. 12 - 15 en 17.30 u. Plnocchlo. 13 - 20 u. Terms ot endear ment. 14 - 22.30 u. An officer and a gentleman. 15 - 15 en 17.30 u. Zware jon- 16 - 22.30 u. Yanks. 17 - 15,17.30,20 en 22.30 u. Bloodbath. 18 - 22.30 u. The keep. KOEWACHT Café Oude Molen 13.30 u. Schieting voor bejaarden HULST Café De Kroon 14.30 u. vakantieschieting Blaauwe Hoeve 13.30 u. bejaardenschieting LAMSWAARDE Café Bij Tonny 14.30 u. vakantieschieting MIDDELBURG Dam 43 - Beeldende kunst van Piet Dieleman, Bob Pingen, Ben Sleeuwenhoek, William Ver- straeten. Geop. dond. en zond 14-17 u. en na afspraak (t/m 12 aug.). OOSTBURG Atelier 66 Oudestad 64- 66 - Werken van Jan Verschoo- ren. Geop. za. en zo. 14-17 u. Door de week dicht. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nleuwendljk 15 - 'Zomertentoonstelling'. Werken van bekende heden daagse beeldende kunstenaars. Geop. za. en zo. 14-17 u. ANTWERPEN Stedelijk Prentenkabinet - - Vrijdagmarkt 23, tot 19 augus tus, Antwerpen en omstreken, getekend door Thomas Roman. BRUGGE Memllngmuseum, Sint Jans hospitaal - tot 30 september, Pieter Pourbus (1524-1584) meesterschilder. In ieder vakje komt een let ter te staan. Sommige woor den dienen achterstevoren te worden ingevuld. Welke woorden dat zijn, is niet ge geven. Horizontaal: 1. toiletgerei, 3. bloeiwijze, 5. speelgoed, 7. voorzetsel, 9. voorzetsel, 10. Engelse ontkenning, 11. en dergelijke, 12. Frans lid woord, 14. ondernemings raad, 16. ogenblik, 18. plaats voor de koetsier, 19. vreemde munt. Verticaal: 1. jongensnaam, 2. karaat, 3. reeds, 4. grappen maker, 6. niet even, 8. een ze kere, 9. wereldtaal, 12. koeie- maag, 13. errore excepto, 15. plaaggeest, 16. maanstand, 17. tarif normal. Oplossing - Horizontaal: 1. mak, 3. aar, 5. tol, 7. te, 9. in, 10. no, 11. ed, 12. le, 14. or, 16. Let, 18. bok, 19. nes. Verti caal: 1. mot, 2. kt, 3. al, 4. ran, 6. on, 8. ene, 9. ido, 12. leb, 13. ee, 15. ras, 16. Ik, 17. tn. uajpp '01 'paq apuiapjooq '6 'sijuq abjur) -toij '8 'ubiu uba jBBq 'i 'paq uba ;oód '9 'jnnui ubb apjSBij 'g 'apjSBipqDBu 'f 'juejd 'Ctjapiiqos do z 'sipin uassnij j :3utssoido

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23