¥7
Puur menselijke
pop van Split Enz
Sade is geen
Grace Jones
Difford Tilbrook,
zeg maar Squeeze
Erfenis Lillian
Hellman voor
linkse schrijvers
Bioscoopbedrijf
afhankelijk van
paar succesfilms
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
DINSDAG 24 JUL11984
PAGINA GIDS 2
aivis
The Jacksons:
soepele
showmachine
JAARBOEK FILM 1984:
films
Sus he en Wiske: Het Delta-duel.
¥/e Men me wl$ek Yinden maar het
i is de enife manier om die Bofor le J
4 doen opbindenhf 4
r—Even Piekeren
Jppie Happie als Laag-bij-de-grondse tourrijderm
Boes
w&eo7x?
_2®0sv
P/307£Sr-
AïT/xs
OPLOSSING
>ma
14)
mw
Ti/r?=- - s
T3Z
•heen vaak afhankelijk
aanvoer door anderen,
90 procent rechtstreeks
d.
ijn: „Daarom hebben wij
■odukten de laatste tijd
prijs kunnen verlagen,
houders weten dat ze bij
noeten betalen. De admi-
de controle kunnen we
een minimum beperken
jf loopt zo de minste risi
iuidelijk dat hierdoor ons
*nd uit gezonde bedrijven
zij n er ruim vij fduizend,
n de markt van dag tot
n is bereid als het nodig is
tiende werkzaamheden te
•bben hier geen vergade-
alles wordt a la minute
:t de mensen die nodig
n heeft direct contact met
betrokkenheid van onze
s is zo groot door de vrij
en verantwoordelijkheid
;n", aldus de bedrijfslei-
betrokken bij de bouw
_iwe vishal van 2000 m2
lak met zoet- en zoutwa
net een inhoud van 80.000
Dj heeft ook een grote in-
in het ontwerp van deze
28 augustus a.s. officieel
worden. Voor Martin
:n Giel Aarnoutse, die de
visafdeling zwaaien, een
ide dag.
zoon van een oester- en
er uit Yerseke en veer-
oreca-ervaring, doet de
le inkoop van specialitei-
p- en schaaldieren. Aar
de in- en verkoop van
tder zich. „De horeca wil
ij voorbeeld eind maart/
de glasaal. Die is maar
te leveren. De tijd dat
nukaart van het betere
ierde, is een beetje voor
ren nu achttien soorten
lychellen aan, waaronder
en de papegaaivis. Er is
dus breng je het. Omdat
ibekende produkten zijn,
>ns natuurlijk ook moeten
de bewerkings- en be-
lieren", aldus Stobbelaar.
m is een veel gevraagd
de ISPC en wekelijks
lizend kilo van in andere
-. Die komt hoofdzakelijk
id en is voor de kenner
en voller van smaak dan
Maar ook de wilde Ierse
is er te koop en de fijnere
irbot, zeeduivel, zeebaars,
ebied van de schelp- en
heeft de ISPC een naam
iden. Rivierkreeftjes uit
ienia, middelgrote Cana-
e kreeften (zo'n 1200 kilo
ingoustes uit Chili en Ier-
ilo per week), Noordzee-
en buitenlandse soorten
en oesters, kreukels,
kkels en mosselen van
m. Elke ochtend proeft
zelf een aantal soorten
rauw, want zo zijn zij
eoordelen, vindt hij
sijn van september tot
jij zonder veel gevraagd
ekelijks worden er dan
000 verkocht. „De oester is
ïzelf respecterend restau-
lerland voor een verant-
s op de kaart te brengen
een jaarcontract met een
n Yerseke en zijn zo ver-
:en constante kwaliteit en
verkopen ze voor twee
r stuk, voor iedere restaU'
lalbaar", aldus Martin
isische en Iranese kaviaar
en, het verwondert nau-
r als je op de wereldkaart
le ISPC haar produkten
n haalt. Binnenkort gaa
ibelaar naar Noord-Af?1'
heeft het vermoeden da
kele nieuwe produkten te
DEZER DAGEN klinkt op
de radio zo nu en dan tussen
alle pulp een muzikaal ju
weeltje door. 'Message to my
girl' heet het en dat nummer
van Split Enz is er zo een,
dat je voor even wegrukt uit
deze tijd van machinale
dreunen en fantasieloze
deunen.
'Message to my girl' is de
tweede single van de 'nieu
we' Split Enz-elpee 'Conflic
ting emotions'. Dat nieuwe
staat tussen haakjes, want
in de thuisbasis Australië is
de plaat al zowat een jaar
uit. Met het oog op de suc
cessen van Tim Finn's solo
elpee 'Escapade' werd de re
lease hier opgehouden.
De eerste single 'Strait old
line' deed in Nederland niks
en ik vrees dat het met 'Mes
sage to my girl' ook zo zal
gaan. Wat dat betreft is de
wonderschone muziek van
Split Enz niet aan de Neder
landse singles-koper be
steed. Van de reeks uitste
kende singles werd alleen 'I
hope i never' een bescheiden
hitje, de rest werd amper
gedraaid.
Dat is op zijn zachtst ge
zegd j ammer, want Split Enz
kan tot de meest creatieve
bands van dit moment gere
kend worden. De broers Tim
en Neil Finn laten ook op
'Conflicting emotions' horen
hoe je nagenoeg perfecte
popmuziek maakt zonder de
emotionele diepgang en ho
gere waarden uit het oog te
verliezen. Want hoe luchtig
de muziek van Split Enz op
het eerste gehoor soms ook
klinkt, er zit altijd een enor
me dosis spiritualiteit, liefde
en warmte in. Het is puur
menselijke popmuziek zon
der en winstoogmerk en
zonder effectbejag, dat aan
carrière-makerij doet den
ken.
Die eerlijke houding
breekt de groep in Neder
land en de rest van West-
Europa wel op, want on
danks de ontegenzeggenlijk
superieure kwaliteiten is de
aanhang niet veel groter
dan een kleine schare ver
stokte fans. Mogelijk is het
succes van Tim Finn's 'Esca
pade' voor sommigen aan
leiding om naar 'Conflicting
emotions' te gaan luisteren
en dat zou een goede gang
van zaken zijn. De elpee is
immers te mooi en te goed
om onopgemerkt voor te la
ten gaan. Split Enz bevestigt
er zijn reputatie van toon
aangevende groep mee.
IN TERMEN van succes ge
sproken kan er het voor Mi
chael Jackson en met hem
The Jacksons allemaal niet
op op dit moment.
Aan de vooravond van de
Amerikaanse toernee ver
scheen de nieuwe Jacksons-
elpee 'Victory'. De single
'State of shock' sluit naad
loos aan bij het gigantische
succes van Michael's solo-el
pee 'Thriller', dus het ziet er
naar uit, dat de verkoopcij
fers van 'Victory' in de mil
joenen zullen gaan lopen.
Terecht is dat eigenlijk
niet, tenminste niet gezien
de bijdrage aan de muziek,
die de broertjes Jackson met
deze plaat leveren. Hoe goed
en bij vlagen geniaal Mi
chael ook is, samen met zijn
broers vormt hij niet meer
dan een vocaal begaafde,
goed geoliede showmachine.
Het materiaal op 'Victory' is
niet overdonderend goed,
middelmatig zelfs voor soul-
begrippen.
Want, hoewel de Jacksons
tegenwoordig zelf bepalen
wat er op hun platen komt,
worden die platen toch gro
tendeels gekenmerkt door
oppervlakkigheid. Verwacht
van de Jacksons geen inten
se soul a la Marvin Gaye.
The Jacksons zijn voor
alsnog lichtgewichten, die
nog steeds met hun 'ABC-
image worstelen. Voor de
verkoop van 'Victory' maakt
dat allemaal niks uit. De
plaat zal een miljoenen ver
koop halen. Dat zou bij wijze
van spreken ook gebeurd
zijn als er alleen maar hoe
zen te koop werden aange
boden.
Sade.
- FOTO CBS
SADE ADU, kortweg Sade en uitgesproken als Sharday
heeft een gat in de markt gevonden. Met een mengeling van
jazz, lichte funk en soul zet ze op haar eerste elpee 'Diamond
life' de luisteraar een licht exotische cocktail voor van zwoe
le zomeravond-muziek.
Er zijn al mensen, die Sade als een uniek talent bestempe
len, maar de oplettende luisteraar weet beter. Enerzijds
leunt de muziek op 'Diamond life' sterk op de, overigens on
navolgbare swing van Grace Jones, anderzijds klinkt er veel
van een zangeres als Rickie Lee Jones door. Sade heeft als
verdienste, dat ze die stijlen goed weet te mengen in aan
trekkelijke eigen songs, maar veel verder gaat haar bijdrage
aan de popmuziek (nog) niet.
Sade is voor een deel van Nigeriaanse komaf en dat ele
ment wordt door uitgekookte platenlui als pluspunt voor de
verkoop van de zangeres in de strijd gegooid. Tot nog toe
niet zonder succes. Na een top tien-notering in Engeland
gaat de single 'Your love is king' ook in Nederland de hitweg
op en de elpee zal wel volgen.
'Diamond life' is een aardige elpee, maar niet meer dan
dat. Sade zelf is aardig maar in vergelijking met een over
rompelende persoonlijkheid als Grace Jones komt ze nog
veel te kort. Ook in haar muziek. De voelbare spanning, die
op elpees als 'Nightclubbing' en 'Living my life' aanwezig is,
kom je op 'Diamond life' niet tegen. Het klinkt ontspannen,
maar soms is het net te tam.
fPS
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
De agenda voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Stevie Wonder, 10 augustus
in Rotterdam (Ahoy)
OMD, 7 september in
Utrecht (Vredenburg)
Ultravox, 18 september in
Utrecht (Vredenburg)
Jethro Tuil, 24 september in
Den Haag (Congresgebouw)
John Cale, 27 september in
Utrecht (Vredenburg)
U2, 1 oktober in Rotterdam
(ahoy)
El Kholoud, Ekome Dance
Company, Machitun, Fawzi
Al Aidy, Baklava,Sun Ra
Arkestra en Orchestra Jazi-
ra (Engeland), 28 juli in Boe-
chout (Sfinks-festival)
Malembe, Andy Narell, Ca-
magoya, Idir, Original
Bushtown Rumours, Mongo
Santamaria en Franko et
son TPOK Jazz, 29 juli in
Boechout (Sfinks-festival)
HET GEZELSCHAP Squee
ze in de betrekkelijk korte
periode van zijn bestaan een
aantal opmerkelijke pop
muzikanten in zijn gelede
ren gehad. Pianist Jools
Holland bijvoorbeeld deed
een half jaartje geleden nog
van zich spreken met de
knappe piano-solo op 'Un
certain smile' van The The,
terwijl zanger Paul Carrack
na Squeeze met 'Suburban
voodoo' een sterke solo
piaat maakte, alvorens met
Nick Lowe en John Hiatt
een 'supergroep' te vormen.
De harde kern van Squee
ze bestond echter uit het
componistenduo Chris Dif-
ford en Glenn Tilbrook en
dat tweetal is na het opdoe
ken van Squeeze onder eigen
naam doorgegaan.
'Difford Tilbrook' is de
eerste elpee onder een nieu
we vlag, die nog steeds de
zelfde lading dekt. Wie ver
trouwd is met het werk van
Squeeze, weet dat die groep
er in slaagde per elpee een
stuk of tien volmaakte pop
songs af te leveren. Het des
tijds door Paul Carrack ge
zongen 'Tempted' is via
covers door o.a. Rita Coolid-
ge en Joe Cocker hard op
weg een klassieke song te
worden en Squeeze heeft
handenvol nummers van dat
kaliber gemaakt.
Bovendien was de muziek
bij Squeeze vaak gekoppeld
aan humoristische, ironische
en soms bijtende teksten.
Teksten vol prachtig Engels
en van een niveau, waarop
ook iemand als Elvis Costel-
lo zich bevindt.
'Difford Tilbrook' trekt
die lijn gewoon door. In de
produktie van Tony Visconti
is gekozen voor een iets
swingender aanpak, maar er
is genoeg ruimte voor een
traditioneel 'beat-geluid'.
Difford en Tilbrook schrij
ven pakkende melodietjes,
waarin ze, hoorbaar en on
hoorbaar, pakweg 20 jaar
popgeschiedenis verwerken.
Allersterkste troef is ech
ter de stem van Glenn Til
brook, die precies de juiste
klankkleur heeft voor dit
soort muziek. Om de zang
alleen al zou je deze plaat
kopen. Die zang en kwalita
tief sterke nummers maken
van 'Difford Tilbrook' een
uitmuntende plaat, die voor
al bewijst, dat de aloude
popsong voor nog geen hon
derdste seconde vervelend
hoeft te zijn. Difford en Til
brook tonen zich in de be
perking van een paar minu
ten popmuziek ware mees
ters.
NEW YORK (UPI) - De Amerikaanse toneelschrijfster Lillian
Hellman heeft een deel van haar nalatenschap van ruim 12 mil
joen gulden bestemd voor de vorming van een fonds voor linkse
schrijvers, dat de naam krijgt van haar minnaar, wijlen auteur
Dashiell Hammett.
Hellman overleed op 30 juni
op 79-jarige leeftijd en haar
testament van 25 mei 1983
werd onlangs in New York ge
opend. Ze heeft ruim 1.200.000
gulden nagelaten aan filmre
gisseur Mike Nichols, schrij
ver John Hersey, scriptschrij
ver Peter Feibleman en ande
ren. Het grootste deel van de
rest is ondergebracht in twee
gelijke fondsen. Dat te vernoe
men naar Hammett is voor het
'bevorderen van (radicale) ge
schriften over politieke, socia
le en economische gelijkheid
en burgerlijke vrijheid, bij
voorkeur in de Verenigde Sta
ten', aldus Hellmans laatste-
wilsbeschikking.
Het andere fonds, te noemen
naar haarzelf, is voor doelstel
lingen op het gebied van het
onderwijs, de letterkunde of
de wetenschap en voor hulp
aan schrijvers ongeacht hun
nationaliteit, leeftijd, sekse of
politieke overtuiging.
Feibleman krijgt behalve
300.000 gulden Hellmans huis
in Vineyard Haven in Massa
chusetts, het inkomen uit de
helft van wat haar literaire
nalatenschap opbrengt en 10
stukken uit haar persoonlijke
bezit. De universiteit van Te
xas in Austin krijgt Lillian
Hellmans literaire nalaten
schap.
Voor de vierde maal is het
'Jaarboek Film' verschenen,
ditmaal uiteraard het jaar
boek 1984, een door WVC ge
subsidieerde uitgave van uit
geverij Wereldvenster onder
redactie van Nederlandse
filmjournalisten.
In zijn Jaaroverzicht 1983 be
licht Hans Beerekamp in het
kort de inzinking in het Ne
derlandse bioscoopbedrijf, die
overigens gelijke tred houdt
met andere Europese landen
en de Verenigde Staten.
De dramatische teruggang
in het Nederlandse filmbezoek
hangt, zoals inmiddels welbe
kend, nauw samen met de
snelle ontwikkeling van de
nieuwe media. Nederland lijkt
hierin door zijn relatief dichte
kabelnet en het hoge percen
tage videobezitters een voor
trekkersrol te spelen. Inmid
dels is duidelijk geworden, dat
het bioscoopbedrijf in de wes
terse wereld steeds meer af
hankelijk is geworden van een
handjevol 'blockbusters'; gro
te, commerciële publiekstrek
kers, zoals in 1983 o.a. 'Octo-
pussy', 'E.T.', 'Tootsie' en
'Gandhi'.
Verder wordt geconstateerd,
dat het bioscooppubliek steeds
kritischer wordt en doelbe
wust een bepaalde film kiest
en niet langer, zoals vroeger,
zomaar naar 'de film' gaat.
De belangstelling voor de
Nederlandse filmfestivals, o.a.
Filminternational in Rotter
dam, onderstreept de aanwe
zigheid van een goed filmkli
maat in ons land, terwijl de
Nederlandse filmproduktie
door begint te dringen tot de
internationale festivals. Het
grootste gedeelte van het
Jaarboek Film 1984 wordt in
genomen door een korte be
schrijving in alfabetische
volgorde van alle in 1983 in ons
John Huston. - fotoap
land gedistribueerde films.
Voorin: de technische gege
vens en namen van makers en
spelers, daaronder: een sub
jectieve inhouds- en kwali-
teitsbeschrij ving.
Het aantrekkelijkst om te
lezen is het eerste gedeelte met
een tiental artikelen, inter
views en portretten van film
makers, die in 1983 de aan
dacht op zich vestigden: Ing-
mar Bergman (Fanny en
Alexander), Nagisa Oshima
(Merry Christmas, Mr. Law
rence), John Huston (Under
the Vulcano), Fons Radema-
kers, Raul Ruiz en Sergio Leo
ne vanwege zijn nog te ver
schijnen 'Once upon a time in
America'.
Daarnaast een artikel over
'Film Noir' in verband met het
Cinemathema-festival in no
vember, over de eerste Neder
landse filmbladen in het begin
van de eeuw en portretten van
Marcello Mastroianni en
Audrey Hepburn. Een aan
trekkelijke uitgave voor
iedere filmliefhebber. Prijs: 25
gulden.
GOES
Grand Theater
20 u. Terms of endearment.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Vrijdag de 13 deel 3 in 3 D,
16 jr.
20 u. Le marginal, 12 jr.
20 u. Katharina de hoer van Pe
tersburg, 18 jr.
20 u. Brandend verlangen, 18 jr.
MIDDELBURG
Zeeuws museum
11.15,14 en 15 u. Terug naar het
eiland (wereldoorlog II op Wal
cheren).
OOSTBURG
Ledel Theater
20.00 uur Geheim liefdesspel, 18
F-
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Jaws 3,12 jr.
20 u. Drie knuisten op snelweg,
a.l.
VLISSINGEN
Alhambral
14,19 en 21.30 u. Indiana Jones
and the temple of doom, a.l.
14 u. Pinkeltje
23.30 uur Hollywood sex, 18 j.
Alhambra2 - 14.00 u.
De schele koning en de kraai.
23.30 uur 3Tirolers in St. Tro-
pez, 16 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Against all odds.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Harry Son.
Metro 1-12,14,16,18,20 en
22 u. The sword of the valiant
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Mad mission 3.
Odeon - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The last Ameri
can virgin.
Rubens - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Cannonball 2.
Sinjoor - 12,14,16,18,20 en
22 u. Die flamblerte frau.
Vendome - 14,16.30,19 en
21.30 u. Sllkwood.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Terug naar de hel.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Monthy Python's life of
Brian.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Schatjes.
Astra - 12,14,16 20 en 22 u.
Beat Street.
Astrid - 12,14,16,18,20 en
22 u. Mickey, Donald, Goofy en
Pluto op vakantie.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jungle warriors.
Savoy - 12,14,16,18,20 en
22 u. Relfeprüfung aul der schul-
bank.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Zware jongens.
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18,20 en 22 u. Shame of the
jungle.
Ambassades-Club II - 12,14,
16,18,20 en 22 u. Private
school.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18,20 en 22 u. II you
could see what I hear.
Ambassades-Club
IV - 13.30,17 en 20.30 u. Fort
Saganne.
Festa - gesloten wegens
techn. herultrusting.
Brabo - 12,14,16,18,20 en
22 u. Scanners-gedachten die
doden.
Tijl - 11.45,14,16.30,19.10
en21.30u. Yentl.
Wapper - 12,15,18 en 21 u.
Are you being served.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Krull, a.l.
22.30 u. Cross week.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u.Concrete jungle.
22.30 u. Erotica.
Gulden Vlies 3
14.30,20 en 22.30 u. Five days
one summer.
Memling
20 u. Chained head.
Rembrandt
20 u. Mother's day.
Studio Oostende
14.30 en 16.45 u. Les comperes.
18.45 en 21 u. Harry and son.
23 u. Ik, Chrlstlane F.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Private school.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Bounty.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Cannon ball.
4 - 15,17.30,20 en 22.30 u.
Under fire.
5 - 15,17.30,20 u. Yentl.
6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
La cle.
7 - 15,17.30,20 en 22.30 u.
Carmen.
8 - 15 en 17.30 u. Footloose.
9 - 20 en 22.30 u. Uncommon
Valor.
10 - 15,17.30 en 20 u. Mad
mission.
11 - 22.30 u. Goodbar.
12 - 15 en 17.30 u. Plnocchlo.
13 - 20 u. Terms ot endear
ment.
14 - 22.30 u. An officer and a
gentleman.
15 - 15 en 17.30 u. Zware jon-
16 - 22.30 u. Yanks.
17 - 15,17.30,20 en 22.30 u.
Bloodbath.
18 - 22.30 u. The keep.
KOEWACHT
Café Oude Molen 13.30 u.
Schieting voor bejaarden
HULST
Café De Kroon 14.30 u.
vakantieschieting
Blaauwe Hoeve 13.30 u.
bejaardenschieting
LAMSWAARDE
Café Bij Tonny 14.30 u.
vakantieschieting
MIDDELBURG
Dam 43 - Beeldende kunst
van Piet Dieleman, Bob Pingen,
Ben Sleeuwenhoek, William Ver-
straeten. Geop. dond. en zond
14-17 u. en na afspraak (t/m 12
aug.).
OOSTBURG
Atelier 66 Oudestad 64-
66 - Werken van Jan Verschoo-
ren. Geop. za. en zo. 14-17 u.
Door de week dicht.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nleuwendljk
15 - 'Zomertentoonstelling'.
Werken van bekende heden
daagse beeldende kunstenaars.
Geop. za. en zo. 14-17 u.
ANTWERPEN
Stedelijk Prentenkabinet -
- Vrijdagmarkt 23, tot 19 augus
tus, Antwerpen en omstreken,
getekend door Thomas Roman.
BRUGGE
Memllngmuseum, Sint Jans
hospitaal - tot 30 september,
Pieter Pourbus (1524-1584)
meesterschilder.
In ieder vakje komt een let
ter te staan. Sommige woor
den dienen achterstevoren
te worden ingevuld. Welke
woorden dat zijn, is niet ge
geven.
Horizontaal: 1. toiletgerei, 3.
bloeiwijze, 5. speelgoed, 7.
voorzetsel, 9. voorzetsel, 10.
Engelse ontkenning, 11. en
dergelijke, 12. Frans lid
woord, 14. ondernemings
raad, 16. ogenblik, 18. plaats
voor de koetsier, 19. vreemde
munt.
Verticaal: 1. jongensnaam, 2.
karaat, 3. reeds, 4. grappen
maker, 6. niet even, 8. een ze
kere, 9. wereldtaal, 12. koeie-
maag, 13. errore excepto, 15.
plaaggeest, 16. maanstand,
17. tarif normal.
Oplossing - Horizontaal: 1.
mak, 3. aar, 5. tol, 7. te, 9. in,
10. no, 11. ed, 12. le, 14. or, 16.
Let, 18. bok, 19. nes. Verti
caal: 1. mot, 2. kt, 3. al, 4. ran,
6. on, 8. ene, 9. ido, 12. leb, 13.
ee, 15. ras, 16. Ik, 17. tn.
uajpp '01 'paq apuiapjooq '6 'sijuq abjur)
-toij '8 'ubiu uba jBBq 'i 'paq uba ;oód '9
'jnnui ubb apjSBij 'g 'apjSBipqDBu 'f 'juejd
'Ctjapiiqos do z 'sipin uassnij j :3utssoido