Jac Hanegraaf slaagt bijna Robert Millar denkt niet aan Tour-zege FRANK HOSTE TROEFT WESTBRABANDER IN LAA TSTE METERS AF SPORT OP RADIO Wandelen met walk-man AUTOHUIS DONGEN Tonon vecht nog steeds voor leven T47 if CZ$a> IL^KIMENAI bolkensteeg 4 - dongen - telefoon 01623-13970 DOOR HEIN GROOTHUIS EN JEAN NEUSSEN i tderde een afbeelding van o moet liggen - foto's anp door Jean Nelissen VILLEFRANCHE - Het uitstekende voorbereidende werk van de Kwantum-ploeg leverde Jac Hanegraaf in de Beaujolaisstreek bijna nog een etappezege op. Vijf meter voor de lijn, die op de top van een heuvel was getrokken, lag de winnaar van de Gold-race nog een wiel voor op zijn concurrenten. Moderne sprin ters, die van ver komen, slagen er tegenwoordiger echter in om in de laatste meters nóg eens te versnel len. De dubbele demarrage wordt dit genoemd. Frank Hoste is hét produkt van een moderne sprint na een zeer harde finale. Zoals Fig- non de sterkste allrounder is, is Hoste de snelste man van deze Tour. Hij reed op 50 meter voor de streep nog in verloren positie, raakte helemaal ingesloten, kwam buitenom in de volle wind, en passeerde Jaq Hane graaf, die bergop iets stil viel in de allerlaatste meter. Een teleurstellende ontwik keling voor Hanegraaf en zijn gisteren goed samenwerkende ploegmaats Van Vliet, Peeters, Kuiper, Wijnands en Manders. Zij hadden het pad van Hane graaf geëffend, maar deze kwam luttele 25 centimeters te kort om het optreden van de Kwantum-ploeg alsnog een redelij ker aanzien te geven. Toch mochten Hanegraaf en Fignon: Een bescheiden bluffer ibet gelopen herfst een golf van ar restaties en terechtstellingen plaatsvond. Volgens een woordvoerder waren deze in cidenten door de Chinese autoriteiten uitgelokt, om de dalai een bezoek onmogclij k te maken. Maar het lijkt er meer op dat Tibet met dezelfde pro blemen kampt als de rest van China. De arrestaties en exe cuties waren in feite het ge volg van Pekings recente cam pagne tegen de misdaad eni so ciale wanordelijkheid in he China. Toch zijn China en de dalai lama de laatste tijd watr1(?,„ ter bij elkaar gekomen. Bel partijen lijken te streven na een beter onderling conta Als deze huidige trend zi voortzet, dan zouden de lingen uiteindelijk tot „Chin zen in het Buitenland" ëe kend kunnen worden, en n meer als een groep Tibetaanse nationalisten beschouwd wor Zijne heiligheid de dalai la ma zou zich dan volledig k nen concentreren op vva het beste en liefste doet - ijveren voor Boeddhistis studies in het buitenland- heeft bijvoorbeeld al veel sproken en geschreven °v® gemeenschappelijke elern ten tussen het marxism het boeddhisme. Marxism zegt hij, legt niet de "ad!. nen, hoe men geld moet verdJ A maar op hoe men het moe s bruiken, een stelling die uit Boeddhistisch oogpuntB zien „absoluut juist is- verhandeling 'Lamrin ,g mo', wat zoveel betekent geleidelijke weg naar een somvattend inzicht, is breid geprezen. ZATERDAG TELEVISIE Ned II: 15.30 uur Studio Sport met rechtstreekse reportage van de indivi duele tijdrit van Villie Morgon naar Villefran- '-en-Beaujolais in de Tour de France plus aan dacht voor de Haarlemse Honbalweek. Ned II: 18.00 uur samen vatting van de individue le tijdrit in de Tour de Trance. NED I: 22.05 uur Tros Aktua met Tour-jour naal. BRT II; 15.30-16.45 uur rechtstreekse reportage van de individuele tijdrit '1 de ronde van Frank rijk. Duitsland I: 18.05-19.00 uur Sportschau. Duitsland II: 22.15 uur Das aktuelle Sport Stu dio. Radio Hilversum I: 14.03 uur Radio Tour de France. Hilversum II: 9.05 uur HOS-sportief. BRT I: 13.15 uur Kara vaan met nieuws uit de Tour de France. BONDAG TELEVISIE A'ED I: 15.30-17.15 uur Studio Sport met recht streekse verslagen van de laatste etappe van de ronde van Frankrijk van Pantin naar Parijs en van de Grand Prix For mule I van Engeland, "ed I: 19.00 Studio Sport JJd aandacht voor de Haarlemse Honkbal- Week. DRT I: 15.30 uur recht streekse reportage van de 'aatste kilometers in de 'lste ronde van Frank rijk, IRT I: 17.20 uur recht streeks verslag van d Grote Prijs van België Motorcross. Duitsland I: 18.23 uur wrtschau. Duitsland II: 17.02 Die "Port-Reportage. Duitsland II: 23.40 uur „Port aktuell. Radio Hilversum I: 14.02 uur Radio Tour de France. RT I: 13.15 uur Kara vaan met nieuws uit de tour. Van ome speciale verslaggevers VILLEFRANCHE-EN-BEAUJOLAIS - Als Laurent Fignon vlak voor zijn tweede overwinning in de ronde van Frankrijk terugdenkt aan zijn amateurtijd zegt hij„Vroeger fietste ik als een aardappel". Het peloton heeft de toevalswinnaar van 1983 intussen leren kennen als een nooit aflatende strijder en bluffer. Een heerser op alle terreinen. De Franse wielersport vond de afgelopen maand een nieuwe afgod in de blonde Parijzenaar met het stu- dentikoze brilletje, 23 jaar jong. De middelmatige amateur werd in twaalf maanden één van de beste beroepsrenners van zijn tijd. Fignon hoeft al leen nog een paar klassiekers te winnen om tot de 'groten' te worden gerekend. Een verkla ring voor zijn enorme vooruit gang heeft hij bij de hand. „De taktiek van de profs spreekt me aan. In de wedstrijden van de beroepsrenners kan ik in stinctief reageren. Voorts is natuurlijk Guimard voor mij van onschatbare waarde. Hij reageert ook instinctief op de wedstrijd. Soms heb ik al ini tiatieven genomen voor Gui mard met zijn ploegleiderswa- gen bij me is. Dat betekent niet, dat ik hem missen kan. Hij heeft zoveel meer erva ring". De manier waarop Laurent Fignon naar zijn tweede triomf in het grootste wieler spektakel van het seizoen toe- fietste, dwong allerwegen res pect af. Hij accepteerde nog de uitdaging van brutale Span jaarden en Colombianen, na dat hij de grootste vechtjas van de Tour, Bernard Hinault, nog maar net knock-out op de grond had liggen. „Ik heb een niet aflatende strijdlust en ik vind het geweldig om te bluf fen", is zijn simpele uitleg. „Ik doe natuurlijk ook al een paar jaar mee. Ik heb wat meer er varing, meer zekerheid ook en bovendien rij ik rond zonder ook maar één complex tegen wie dan ook in het peloton". Laurent Fignon heeft wel complexen gehad. Hij geloofde nooit te kunnen excelleren in tijdrijden. Cyrille Guimard, de slimste ploegleider van alle maal, heeft hem op één dag tijdrijden geleerd. Dat gebeur de vorig jaar, een dag voor het einde van de ronde van Frankrijk. Fignon moest zijn gele trui verdedigen in een in dividuele tijdrit over vijftig kilometer tegen Van Impe, Arroyo en Winnen. Onderweg gaf Guimard met opzet foutie ve tijden aan Fignon door om hem te stimuleren nog harder te rijden. De renner, die in een tijdrit nooit bij de eerste vijf eindigde, zegevierde sensatio neel. Hij werd zich bewust van zijn enorme mogelijkheden. Dat bewustzijn bracht hem aan de top in het grote-ron- den-werk. Allereerst moest hij nog van iets anders verlost worden. Zijn 'grosse tête', hetgeen let terlijk vertaald 'groot hoofd' betekent. De Belgen noemen dat dikke nek, in het Neder lands is het verwaandheid. Tijdens de fietsvakantie van een pelotonnetje Europese profs op het Caraibische eiland Guadeloupe heeft Ger- rie Knetemann die operatie verricht. Knetemann zei tegen Fignon: „Iedere coureur die de Tour wint of wereldkampioen wordt, krijgt vanzelf een dik ke nek. Ik weet het, want ik was wereldkampioen. Maar je hoeft niet bang te zijn, de dik ke nek loopt vanzelf weer leeg". De reactie van Fignon: „Hij had gelijk". Laurent Fignon gooide aan het einde van het vorig seizoen zijn arrogantie in het licht blauwe water van de Caraibi sche zee en nam zich voor het seizoen 1984 bloedserieus voor te bereiden. Hij wilde eerst drie maanden rust nemen om Noumea, Tahiti en Afrika te bezoeken. Op recepties dronk I hij geen druppel van de over vloedig geschonken champag ne, de schalen met lekkere hapjes liet hij voorbijgaan. Op 20 december reeds hervatte hij de fietstraining. Laurent Fignon zag en ge bruikte de voorjaarsklassie kers ter voorbereiding van de dubbel: Giro-Tour. Hij wilde de ronde van Italië winnen en in de ronde van Frankrijk be wijzen vorig jaar terecht te zijn gehuldigd op de Champs Elysees, desnoods als helper van wereldkampioen Greg Lemond. De 'Giro' glipte hem op het laatste moment uit de vingers. Werelduurrecordhou der Moser overtrof zichzelf in de slottijdrit, dank zij het le ger specialisten op het gebied van materialistische en licha melijke motoriek. Voordien had vijfzesde van het peloton en de organisatie niets nagela ten de kansen van Moser in stand te houden. De hoogste bergtop, de Stelvio, hoefde op het laatste moment niet be klommen te worden. Fignon verzette zich een maand lang; tegen de over macht en hij won nog bijna ook. Hij bewees een goed ron derenner te zijn. Zelf bleef hij met een kater zitten. De ronde van Frankrijk leende zich bij uitstek voor het wegspoelen van de slechte smaak uit Ita lië. Fignon startte met een ge lukje. Hij had beloofd in dienst van Greg Lemond te rijden. De wereldkampioen begon niet fit aan zijn eerste Tour. Hij had bronchitis en kreeg ook last van geïrriteerde kniëen. Fignon dwong moeite loos het kopmanschap af. Wat hij in de loop van de drie we ken presteerde, heeft de wie- lerwereld met open mond van verbazing gevolgd. Fignon won een vlakke tijdrit, een klimtijdrit en twee bergetap pes, met herhaaldelijk demon straties van sprintvermogen op de steilste hellingen. Fig non won niet van Hinault, hij vermorzelde hem. Nu het zo gelopen is, durft Fignon wel toe te geven dat het nimmer zijn bedoeling was knecht te spelen voor Lemond. „Volgens mij blijft Greg niet lang meer bij ons. Hij gaat er vandoor om dollars te verdie nen." In de een na langste etappe van de Tour de France maak ten de renners zich lange tijd niet druk. Tot vijftien kilome ter voor de streep werd er eigenlijk 'gewandeld'. Voor Henk Lubberding aanleiding om het knopje van zijn walk-man met een pleister vast te plakken in zijn oor en lekker op zijn gemak naar een stukje muziek te luisteren. Tenslotte zijn de mannen in de Tour louter met hun bijna dagelijkse werk be zig... -foto anp Van onze speciale verslaggevers VILLEFRANCHE-EN-B EAUJOLAIS - Achten veertig uur na zijn bot sing met een wielertoe rist in de afdaling van de Joux-Plane kort voor het einde van de negentiende etappe van de ronde van Frankrijk, vocht Carlo Tonon in het ziekenhuis van Annecy nog steeds voor zijn leven. De Italiaan lag nog al tijd in coma. De neuro- chirurgen durfden niet over te gaan tot een ope ratie. Zij stelden even eens hun prognoses uit tot maandag. Volgens de dokter van de ploeg van Tonon waren de neuro- chirurgen in Annecy licht optimistisch. zijn ploegmaats tevreden zijn, drie man bij de eerste acht, daar gleed toch weer meer dan tweeduizend gulden in de kas van de equipe. Zoals bij deze verfoeilijke lange, zinloze en ondoelmatige etappes over meer dan 300 kilometer ge bruikelijk is, onderhield het peloton onder de moordende hitte de hele dag een gekwali ficeerd toeristentempo. Slechts de tussensprints, die in het teken stonden van het duel om de groene trui tussen Hoste en Kelly, verstoorden de rust telkens heel even. Het doel van deze marathonritten (9,5 uur in het zadel) ontgaat zelfs insiders. Het was logi scher de renners 100 kilometer in auto's te vervoeren en er een normale etappe van rond de 200 kilometer van te maken. Maar altijd weer zijn er com merciële redenen, die de logica doorkruisen. Gisteren telde de Zwitserse stad Sion, sinds jaar en dag wielervriendelij k met zijn aankomsten tijdens de nationale Zwitserse ronde, als startoord weer een groot aan tal harde franken neer. En dus moesten de 124 overgebleve nen op de fiets in de verzen gende zon ploeteren van 's ochtends half tien tot in de avond. Wat van tevoren voorspeld had kunnen worden, geschied de: nadat de hele dag de wa terdragers hun plicht hadden gedaan, begon het peloton eerst op 15 kilonieter voor de finish te rijden voor de etap pezege. Nog eens leek de ploeg van Post de finale te beheer sen, maar voor de zoveelste keer in de ronde sloeg de kans hebber van Post, ditmaal Eric Vanderaerden, tegen de vlak te. Eer de Belgische kampioen achteraan weer kon aanslui ten, was Jac Hanegraaf al aan zijn sprint begonnen, die dus net mislukte. In de eindsprint was Leo van de Vliet de gangmaker voor Hanegraaf. Misschien kwam de rode-truidrager iets te vroeg uit de zuiging van zijn ploeggenoot. Hij kwam een half wiel te kort tegen de krachtpatser uit België. „Ik ben goed in vorm uit de bergen gekomen" vertelde Ha negraaf aan de eindstreep. „Ik voelde me sterk. -De ploeg heeft de sprint goed voorbe reid. Die Hoste is beresterk. Jammer, een overwinning zou mooi geweest zijn". door Hein Groothuis VILLEFRANCHE-SUR-SAO- NE - Robert Millar heeft zijn doel bijna bereikt: als bergko ning Parijs halen. „Het was het enige, waarna ik streefde voor het begin van de Tour", zegt de 25-jarige, slechts 58 ki lo wegende Schot. „Ik ben trouwens al enkele jaren gefi xeerd door die bolletjestrui. In de tijd dat Lucien van Impe hem droeg, was ik een groot bewonderaar van hem". Robert Millar, die de bol letjestrui in de Alpen om de schouders kreeg na in de Py reneeën een stevig fundament te hebben gelegd, heeft op het laatst niet veel strijd meer hoeven leveren voor de eerste plaats in het bergklassement. „Het heeft me meegezeten", erkent de zeer bescheiden en wat verlegen Peugeot-renner. „Delgado viel uit en Bernau- deau werd ziek. Van Delgado was ik overigens niet zo bang. Ik de grote Alpen-etappe van woensdag met vijf cols liep hij slechts vier punten op mij in. Dat was te verwaarlozen. In dien Bernaudeau niet met zijn gezondheid te kampen had ge had, had ik denk ik meer pro blemen gehad". Robert Millar is een van de vele Engelstalige coureurs, die reeds als amateur het conti nent van Europa opzocht om een echte wielrenner te wor den. Eerder was hij, op 16-ja- rige leeftijd in zijn geboorte stad Glasgow met koersen be gonnen, trouwens al herhaal delijk op en neer gegaan van Schotland naar Engeland. Millar, de jongste van een drie kinderen tellend gezin: „Om renner te worden was het noodzakelijk voor mij om eerst naar Engeland te gaan, omdat Schotland slechts 500 li centiehouders had. In Schot land was er geen echte compe titie. Met steun van een spon sor ging ik in Engeland koer sen. Nadat ik eerder junioren kampioen van Schotland was geworden, werd ik in 1978 en 1979 kampioen van Engeland bij de amateurs". Toen had Millar het in Groot-Brittannië wel gezien. Op aanraden van Graham Jo nes, nu ook een Engelse prof, vertrok hij naar Frankrijk om zich aan te sluiten bij een Pa- rij se club, waarvoor onder meer ook Phil Anderson uit kwam. Millar: „Mijn ouders ston den niet direct te juichen. Maar dat deerde mij niet zo veel. Mijn verstandhouding met mijn vader is trouwens nooit erg goed geweest. Dat heeft er ook mee te maken dat ik na de dood van mijn moeder nog slechts een paar dagen per jaar in Schotland ben. Ik zal er na mijn profcarrière ook niet terugkeren. Ik ga naar Canada of Australië of blijf in Frank rijk wonen". Millar maakte in Frankrijk in 1979, toen hij 13 overwin ningen behaalde, zoveel in druk dat hij prompt voor 1980 een profcontract kreeg bij Peugeot. Zijn ontwikkeling bij de be roepsrenners ging veel lang zamer dan die van Phil An derson, die tegelijkertijd over stapte en meteen op de voor grond trad. Millar: „Het heeft inderdaad nogal wat tijd ge kost om me bij de profs te on derscheiden. Dat is enerzijds gekomen doordat ik me niet moeiteloos aanpaste. Aan de andere kant kreeg ik ook niet zoveel kansen. In 1980, 1981 en 1982 had ik slechts 65 tot 70 koersdagen. Momenteel is het het dubbele". Millar werd in 1982 tot zijn grote woede door ploegleider Maurice de Muer buiten de Tour-ploeg gehouden en wilde persé bij Peugeot vertrekken. Doordat hij van geen enkele ploeg een aanbieding kreeg, bleef hij zijn ploeg echter trouw. Toen Berland De Muer in 1983 opvolgde, kreeg de Schot meer mogelijkheden zich te ontplooien. Hij maakte zich direct waar. In de Tour boekte hij zijn eerste overwin ning bij de profs in de zware Pyreneeënrit tussen Pau en Luchon. In deze ronde van Frankrijk heeft Millar zijn klimcapaci- teiten nog eens duidelijk be vestigd. Hij zegevierde ander maal in de Pyreneeënetappe en eindigde in de Alpen steeds voorin. Millar veroverde met zijn goed rijden niet alleen de bolletjestrui. Hij drong ook door tot de top van het klasse ment en heeft alle kans als vierde in Parijs te eindigen. Sterallures heeft de nabij Lille wonende Schot, die in ieder geval nog een jaar bij Peugeot blijft, intussen niet gekregen. „Ik ambiëer niet in het minst een kopmanschap", zegt de vegetariër, die af en toe wel vis eet. „Ik wil vrij blij ven, zonder veel verantwoor delijkheid. Op die manier vind je openingen naar succes. Het is toch duidelijk dat als ik een van de favorieten voor de eindzege was geweest, ze me nooit hadden laten gaan in de Pyreneeën-rit". In de toekomst verwacht Millar ook niet in aanmerking te kunnen komen voor de eindzege in de Tour. Millar: „De Tour winnen zal nooit mogelijk zijn voor mij. Ik moet realist blijven. Ik moet te veel toegeven op mannen als Fig non, Kelly, Hinault, Lemond en Anderson. Zij zijn veel completer dan ik. Ik moet het voornamelijk van mijn klim men hebben".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 7