FIJNAARTS BEDRIJF ASSISTEERT BIJ BERGING TOURMORGEN SPORT OP TELEVISIE ZATERDAG 21 JULI 1984 uimwMm 22e RIT 51 km Duikers Gloednieuw Marxisme en Boed dhisme 23 RIT 196,5 km BISTIM EXTRA Graven naar I f herrit T ^^KIMENAI AUTOHUIS DON( bolkensteeg 4 - dongen telefoon 01623-1397C BULVERHYTHE/HASTINGS - De definitieve proefgraving op de grote Oost-Indië-vaarder 'Amsterdam' (700 ton, die in januari 1749 strandde ter hoogte van Bulverhythe, vlakbij het beter bekende Engelse Hastings), is begonnen. V OC-schip in drijfzand Door onze correspondent Roger Simons ZATERDAG TELEVISIE Ned II: 15.30 uur Studio Sport met rechtstreekse reportage van de indivi duele tijdrit van Villie Morgon naar Villefran- che-en-Beaujolais in de Tour de France plus aan dacht voor de Haarlemse Honbalweek. Ned II: 18.00 uur samen vatting van de individue le tijdrit in de Tour de France. NED I: 22.05 uur Tros Aktua met Tour-jour- naal. BRT II: 15.30-16.45 uur rechtstreekse reportage van de individuele tijdrit in de ronde van Frank rijk. Duitsland I: 18.05-19.00 uur Sportschau. Duitsland II: 22.15 uur Das aktuelle Sport Stu dio. radio Hilversum I: 14.03 uur Radio Tour de France. Hilversum II: 9.05 uur NOS-sportief. BRT I: 13.15 uur Kara vaan met nieuws uit de Tour de France. ZONDAG TELEVISIE NED I: 15.30-17.15 uur Studio Sport met recht streekse verslagen van de laatste etappe van de ronde van Frankrijk van Pantin naar Parijs en van de Grand Prix For mule I van Engeland, «ed I; 19.00 Studio Sport met aandacht voor de Haarlemse Honkbal- week. BRT I: 15.30 uur recht streekse reportage van de laatste kilometers in de '1ste ronde van Frank rijk. BRT I: 17.20 uur recht sreeks verslag van d Grote Prijs van België motorcross. Duitsland I: 18.23 uur t>Portschau. Duitsland II: 17.02 Die ^Port-Reportage. Duitsland II: 23.40 uur kport aktuell. Radio Hilversum I: 14.02 uur Radio Tour de France. bRT I: 13.15 uur Kara vaan met nieuws uit de lour. Fleurie v Lancié ^VILLIE- Ré9nié? MORGON '■"O Saint-Lager 6 Odenas •^Blaceret Arnas 21.7.84 De Amsterdam zit op 245 meter van de kust in het drijfzand. Verondersteld wordt dat het grootste deel van zijn historische lading zich nog aan boord be vindt. Nederlandse en Britse duikers verwijderen via zuigbuizen het zand dat in het achterschip van de Am sterdam ligt. Dit is een uiterst moeilijk karwei. Om te voorkomen dat door het gewicht van het zand de scheepswand naar binnen zou worden gedrukt, werd door de Nederlandse Dam- wand Centrale BV uit Fij naart, geholpen door twee plaatselijke firma's, om het achterschip een stalen dam- wand geplaatst. Deze beschermende wand, in de vorm van een grote let ter U, heeft een lengte van 60 meter. Hij kon alleen ge plaatst worden tijdens de korte extra lage waterstan den van afgelopen maart en april. Bij het wrak werd door de NDC ook een plat form met drie verdiepingen gebouwd. Iedere etage heeft een oppervlakte van 35 vier kante meter. Dit platform dient als ba sis voor de duikers. Zij plaatsen er onder meer een generator op, die hun zuig- apparaat voedt. De drie ver diepingen zijn nodig wegens het grote getij verschil voor de kust van Hastings. Soms ligt het wrak van de Am sterdam droog. Enkele uren later staat er zeven meter water boven. Het wrak zelf is 45 meter lang. Bij laag water steekt ongeveer een derde van de romp boven het zand uit. Prinses Mar griet van Nederland komt donderdag naar de proef graving kij ken. Verwacht wordt dat het zuigwerk twee maanden in beslag zal ne men. De Britse Marine-geo loog Peter Mardsen, die het bergingsproject leidt, hoopt dankzij deze proefgraving een betere kijk te krijgen op de reële mogelijkheden en moeilijkheden, die het Brits- Nederlandse team te wach ten staat als ze de Amster dam aan land willen bren gen. Peter Marsden is al sinds 1969 betrokken in het lang durige project om de Am sterdam te bergen. Hij werkt samen met de beken de Nederlandse scheepsar- cheoloog G.D. van der Heide, conservator van het Zuider zeemuseum te Enkhuizen. Marsden en Van der Heiden beschouwen de Amsterdam als een van de belangrijkste historische scheepswrakken, warvan de ligging bekend is. Marsden: „De Amsterdam is het enige nog overblijvende voorbeeld van een generatie van koopvaardijschepen, die vele landen van Europa een koloniaal imperium bezorg den." De Nederlandse Rijkswa terstaat houdt in Engeland toezicht op een goede uitvoe ring van het werk bij de Amsterdam. Het wrak is na melijk nog steeds Neder lands staatseigendom. Voor de huidige werkzaamheden beschikt de Stichting VOC- schip Amsterdam over een fonds van 100.000 pond, hoofdzakelijk geschonken door grote bedrijven. De Ne derlandse staat zegt al sinds 1974 geen financiën ter be schikking te hebben voor het omvangrijke bergingskar- wei, waarvan de kosten meer dan vijf miljoen pond zouden kunnen bedragen. Dat is meer dan de berging, afgelopen jaar, van het En gelse oorlogsschip Mary Ro se gekost heeft. Als de berging van de Amsterdam werkelijk door gang vindt, moet in Neder land voor het wrak een spe ciaal museum gebouwd worden. De enthousiaste ar cheologen Marsen en Van der Heide zijn van oordeel, dat 'een uniek monument van de Nederlandse maritie me geschiedenis zoals de Amsterdam' dergelijke fi nanciële offers meer dan waard is. Het schip van wij len kapitein Willem Klump bevat naar men meent zo veel historische schatten dat het zonde zou zijn deze defi nitief verloren te laten gaan voor het nageslacht. De kleiachtige grond voor de kust van Bulverhythe is volgens de archeologen het beste conserveringsmiddel voor de complete inhoud van de Amsterdam dat men zich kan voorstellen. Scheepsar- cheoloog Van der Heide: „Daardoor is vrijwel alles nog in het schip. Bovendien is het destijds in een paar weken weggezonken, zodat plunderaars nauwelijks kansen hebben gehad." Kapitein Klump was met zijn gloednieuwe Amster dam vertrokken uit de ha ven van Texel. Het schip had 335 bemanningsleden. Wegens slechte weersom standigheden had de Am- Dalai Lama nog niet terug naar Tibet sterdam verscheidene we ken nodig om het Kanaal te bereiken. Daar verloor de trotse koopvaarder in een zware storm het roer. Kapi tein Klump wilde koers zet ten naar Portmouth, maar de bemanning, die al vijftig van haar collega's had zien omkomen, sloeg aan het muiten. Klump werd ge dwongen de Amsterdam voor Bulverhythe aan land te zetten. De ligplaats van het wrak, noch echt aan land, noch echt in zee, maakt het van daag de dag nog moeilijker om de Amsterdam te bergen. Hoewel volgens geschied schrijvers de overlevenden van het gestrande schip veel zilver, geld en andere kost baarheden aan land ge bracht hebben, lijdt het geen twijfel dat zich in de ruimen nog veel boeiende dingen bevinden. Tijdens vroegere proefgravingen werden niet alleen kanonnen, maar ook lepels,wijnglazen -en dozij nen flessen wijn naar de op pervlakte gebracht. De la ding van de Amsterdam was bestemd voor Nederlandse kolonisten in Batavia, die daar zelfs op een brand weerwagen uit het goede vaderland zaten te wachten. Het Brits-Nederlandse ar- cheologenteam Peter Mars den en G.D. van der Heide hoopt dat vehikel in goede staat terug te vinden. het noorden van de Indiase deelstaat Punjab. Hoewel het laatste nummer van het daar gepubliceerde Tibetaanse Bul letin nog begon met de kop „Tot nu toe zijn er 1.207.387 Ti- betanen gedood", legde de da lai op tien maart jongstleden, 25 jaar na zijn vlucht, een ver klaring af waarin hij slechts zijdelings sprak over Tibets recht op zelfstandigheid en zich redelijk positief uitliet over het recente Chinese her vormingsbeleid. Veel Tibetanen, die tijdens de Culturele Revolutie on schuldig in de gevangenis te recht kwamen, zijn vrijgela ten, aldus de dalai. Ook is er een nieuw „verantwoordelij k- heidsbeleid" voor Tibetaanse boeren, wat inhoudt dat zij een eigen stuk grond kunnen be werken en hun goederen on derling mogen verkopen. Een belangrijke hervormings maatregel heeft er voor ge zorgd dat Tibetaanse boeren weer gerst - het nationale voedsel - mogen verbouwen in plaats van de door de Chine zen geïntroduceerde rijst. Eni ge mate van vrijheid in com municatie tussen Tibet en de buitenwereld is tegenwoordig ook toegestaan en het gebruik van de Tibetaanse taal wordt aangemoedigd. Aan het begin van vorig jaar sprak de dalai lama al over een mogelijke terugkeer naar Tibet. Hij is daar echter op teruggekomen nadat er af gelopen herfst een golf van ar restaties en terechtstellingen plaatsvond. Volgens een woordvoerder waren deze in cidenten door de Chinese autoriteiten uitgelokt, om de dalai een bezoek onmogelijk te maken. Maar het lijkt er meer op dat Tibet met dezelfde pro blemen kampt als de rest van China. De arrestaties en exe cuties waren in feite het ge volg van Pekings recente cam pagne tegen de misdaad en so ciale wanordelijkheid in heel China. Toch zijn China en de dal» lama de laatste tijd wat dien' ter bij elkaar gekomen. Beifl partijen lijken te streven naa een beter onderling c°n ,'h Als deze huidige trend zi voortzet, dan zouden de ta lingen uiteindelijk tot „Chin - zen in het Buitenland" ger kend kunnen worden, en ni meer als een groep Tibetaans nationalisten beschouwd w den. Zijne heiligheid de dalai ma zou zich dan volledig kun nen concentreren op wat het beste en liefste doet - ijveren voor Boeddhistis studies in het buitenland, m heeft bijvoorbeeld al veel I5^ sproken en geschreven °v® gemeenschappelijke elem ten tussen het marxisme het boeddhisme. Marxism zegt hij, legt niet de nadruK hoe mien geld moet verdiep"' maar op hoe men het moe g bruiken, een stelling die uit Boeddhistisch oogpuntë zien „absoluut juist" verhandeling 'Lamrin <- mo', wat zoveel betekent a geleidelijke weg naar een somvattend inzicht, is breid geprezen. HET officiële begin van de proefopgraving werd bijgewoond door prinses Margriet. Zij bewonderde een afbeelding van de 'Amsterdam' en later ging zij samen met duikers een kijkje nemen op de plaats waar het schip moet liggen - fotosanp 22.7.84 n-.TjnT PANTIN PARIJS Champs-Elysées Issy-les-MoulineauxT l'Homme Mortf^ Pavé faainville ff des Gardes IfafChateaufort f ,1a Madeleine Boussy- \Les 17 Tournants St-Antoine Limeil Bullion" ■St-Cyr- lD»»n,a"'Te-vai- St-Germain Arpaion Corbeil- Essonnes LONDEN - Ook hij werd geboren in een stal, maar daarmee houdt de overeenkomst wel op. De veertiende Dalai Lama heeft zijn plaats in de geschiedenis te danken aan de opmerkelijke gaven die hij op twee en half jarige leeftijd de monstreerde. Om te beginnen wist hij feilloos de bril, het zilveren potlood, het bidsnoer, de wandelstok en nog enkele heilige voorwerpen van de vorige dalai lama uit een hoop valse exemplaren aan te wijzen. Vervolgens bleek dat deze eenvoudige boerenzoon ook de juiste lichamelijke kenmerken bezat, die een dalai lama on derscheiden van de gewone stervelingen. Zijn benen wa ren bedekt met tijgerstrepen en op een van zijn handpal men was een patroon van vlekken in de vorm van schel pen te zien. Toen de jonge dalai lama in oktober" 1939 in Lhasa, de hei lige hoofdstad van Tibet aan kwam, speelde de Tibetaanse legerkapel God save de King. Pasteitjes, gedroogd fruit en yak-melk werden onder de zich vergapende menigte ver deeld. In Lhasa gaf de nieuwe dalai lama het onweerlegbare bewijs van zijn uitverkoren heid. Hij wist het juiste ant woord te geven op de vraag wat er zich in een klein kistje bevond: het kunstgebit van zijn voorganger. Is dat nu allemaal overdre ven bijgeloof of een kwestie van een bepaalde mystieke verstandhouding? De gelovi gen accepteren het verhaal in ieder geval zonder voorbe houd. In 1951 werd Tibet bezet door de Volksrepubliek China. De anticommunistische reli gieuze nationalisten begonnen al spoedig daarna met hun verzetsacties en de dalai lama weigerde om de rebellen met Tibetaanse troepen te bevech ten. Dit had als gevolg dat de dalai lama in 1959 uit veilig heidsoverwegingen naar Noord-India moest uitwijken. Van het Chinese hervor mingsbeleid, dat voor civilisa tie, modernisatie en emanci patie van het Tibetaanse volk moest zorgen, kwam in die tijd weinig terecht. Tibet werd weliswaar in 1965 tot auto noom gebied van de Chinese Volksrepubliek verklaard, maar van enig werkelijk zelf bestuur was geen sprake. Dat aspect van zelfbestuur is de laatste tijd weer in de be langstelling komen te staan. Een werkelijke vorm van zelf bestuur voor de zogenaamde 'autonome provincie' van de Volksrepubliek China zou misschien kunnen leiden tot een verzoening van de 'Tibe taanse regering in balling schap' met de regering in Pe king. DE dalai lama, nog steeds een 'bijna-godheid' in ballingsschap. FOTO ARCHIEF DE STEM China heeft in mei dit jaar tijdens een congres opnieuw haar uitnodiging aan de dalai lama om Tibet te bezoeken herhaald. „We hebben hem zijn vroegere misdaden verge ven en staan er voor in dat hij in vrijheid kan komen en gaan", aldus een pro-Chinese Tibetaanse afgevaardigde. China heeft uitdrukkelijk ver klaard dat er „passende poli tieke en persoonlijke maatre gelen" genomen zullen worden indien de dalai lama besluit in Tibet te blijven, wat waar schijnlijk betekent dat hij een symbolische post in de regio nale regering zou krijgen. Je zou denken dat een der gelijk voorstel zonder omwe gen door de geestelijke leider zou worden afgewezen, vooral omdat de lama ook fungeert als wereldlijk leider van de re gering in ballingschap. Maar de dalai lama en zijn aanhan gers vertonen een interessante tweeslachtigheid wat hun houding ten opzichte van de recente hervormingen in Tibet en de toekomst aangaat. Het „tijdelijke hoofdkwar tier" van de dalai lama is sinds zijn vlucht uit Lhasa in 1959 gevestigd in Dharamsala, in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 6